Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 13:28

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
De afgelopen 3 maanden zijn wij flink aan het verbouwen geweest aan onze woning waar wij al 14 jaar met veel plezier wonen.
Door de diverse aanpassingen in de woning zal het stroomverbruik aanzienlijk gaan stijgen met als voordeel dat het gasverbruik flink omlaag zal gaan.

Dit heeft mijn vrouw doen realiseren dat we toe zijn aan het opwekken van onze eigen (zonne)energie, om de kosten voor elektra te gaan drukken.

Gezien wij slechts 1 dakzijde voor panelen kunnen gaan gebruiken zal de opbrengst niet het gehele verbruik op jaarbasis kunnen dekken, dit zal om en nabij de 90% zijn. De resterende 10% nemen wij voor lief, maar uiteraard houden we de mogelijkheden wel in de gaten om deze laatste 10% inclusief het gasverbruik nog verder naar beneden te krijgen.

Nu hebben wij een tweetal gerenommeerde bedrijven een offerte laten opstellen, de prijzen liggen vrijwel lijnrecht tegenover elkaar maar het grote verschil zit hem in de panelen en de extra werkzaamheden die wij er voor moeten verrichten.

Aanbod 1 ;
Jinko Mono 120 HC-NT
355 Wp
SolarEdge SE3000H HD WAVE omvormer
SE Optimizer S440 optimizer

Hoeveelheid panelen = 9
Geschatte opbrengst = 3.231 kWh

Om deze panelen te kunnen plaatsen dient er een luchtafvoerbuis te worden verwijderd. Hiervoor moeten we intern leidingen verplaatsen. Geschatte kosten hiervoor bedragen 500 EUR.

Totale kosten ex btw ex forfait inclusief dakaanpassing; 5.094,- EUR

Aanbod 2;

URE 355 Wp
Enphase IQ7 Plus omvormer

Hoeveelheid panelen = 8
Geschatte opbrengst = 2.959 kWh

Deze panelen kunnen zonder aanpassingen worden geplaatst.

Totale kosten ex btw ex forfait ; 4.170,32 EUR.

Mijn vrouw is meer gecharmeerd van aanbod 1 door het bedrijf wat deze zou plaatsen. Ikzelf ben meer gecharmeerd van de URE 355 Wp panelen, voornamelijk vanwege het Enphase IQ7 systeem, waardoor uitbreiden in de toekomst een stuk flexibeler word.

Even buiten het feit van de kostenplaatjes, wat zou jullie voorkeur hebben uit deze 2 aanbieders. Of hebben jullie een beter plan, bijvoorbeeld betere panelen en/of omvormers.

Wabbawabbawabbawabba

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
Dus Aanbod 1: 3195Wp voor €1.44/Wp excl de aanpassing, €1.59 incl
Aanbod 2: €1.46/Wp.

Beide zijn heel erg duur. Qua aanbod 1: €500 uitgeven voor 1 paneel extra is financieel gezien weinig rendabel...

Rekening houden met uitbreiden? Maar je geeft aan dat daar geen ruimte voor is... Dus dat is onzinnig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ronald schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:55:
Dus Aanbod 1: 3195Wp voor €1.44/Wp excl de aanpassing, €1.59 incl
Aanbod 2: €1.46/Wp.

Beide zijn heel erg duur. Qua aanbod 1: €500 uitgeven voor 1 paneel extra is financieel gezien weinig rendabel...

Rekening houden met uitbreiden? Maar je geeft aan dat daar geen ruimte voor is... Dus dat is onzinnig.
De uitbreiding heeft betrekking op het toevoegen van een extra paneel icm voorstel 2.

Mijn vraag is dan wel direct of je het duur vind ivm de kostprijs per Wp. Ik kijk ook graag naar het uiterlijk van de panelen alsmede de levensduur / kwaliteit van het product.

Welke producten zou jij zelf adviseren?

Wabbawabbawabbawabba

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
KatirZan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:45:
[...]
Of hebben jullie een beter plan, bijvoorbeeld betere panelen en/of omvormers.
Ja, deze even doornemen en je topicstart bijwerken conform het sjabloon: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen ;) Met meer info kunnen we ook betere adviezen geven.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je te maken met schaduw? panelen in verschillende orientatie/hoeken? Zo niet, waarom micro-omvormers / optimizers?

Om je een idee te geven, 10 panelen van 360 Wp met een "gewone" omvormer, geïnstalleerd en al, kost bij Vattenfall 3700 euro (bron: https://www.vattenfall.nl/kennis/10-zonnepanelen/).

Dat is 400 Wp meer, voor 400 euro minder dan optie 2. Zit je op 1,03 euro/Wp en dan is Vattenfall nog duur.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Dakhelling bedraagt 45% en staat op het zuiden. Er zijn verder geen obstakels voor de deur waardoor ik geen schaduwen op mijn dak heb.

De orientatie van de panelen verschilt wel, 6 panelen worden verticaal geplaatst, 2 (of3) worden horizontaal geplaatst, dit door 2 dakramen en een afvoerpijp.

De keuze voor deze panelen is gebaseerd op ervaring van andere mensen om mij heen.

Wabbawabbawabbawabba

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Er is dus geen reden technisch argument voor micro-omvormer / optimizer te kiezen. Mag je natuurlijk zelf voor kiezen om het wel te doen, maar je betaalt zo'n 1000 euro meer voor hetzelfde systeem.

Mijn advies: vraag nog eens een offerte op bij een derde partij waarbij je specifiek vraagt om een gewone string omvormer.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:23
@KatirZan In grote lijnen zijn er geen significante afwijkingen tussen panelen (Daadwerkelijke productie in relatie met Wp label). En dat geld in grote lijn zelfs voor Premium panelen (REC, Sunpower etc)... Ik scheer alles van de Chinese producenten vrij bewust over een kam ;-)

Er zijn ruim voldoende visueel aantrekkelijke panelen; ook bij voordelige merken.

Je mag van mij een weloverwogen of minder weloverwogen keuze maken voor SolarEdge of Enphase; maar de offertes die je hebt met deze opties zijn zelfs prijzig zelfs met deze duurdere componenten in ogenschouw.

REC is een van de weinige merken die daadwerkelijk nuttige garantie biedt - tot het vervangen op je dak toe - waarbij Twinpeak 4 relatief weinig extra kost.

Twinpeak 4 is uit te voeren in combinatie met SolarEdge of Enphase voor minder dan je nu hebt liggen. Op ee string omvormer kan nog wat voordeliger.

[ Voor 21% gewijzigd door Ronald op 30-11-2021 16:18 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1