Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikelS1986
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-11-2024
Mijn vraag:

Beste allen,

Per 1 januari zal ik mijn huidige baan inruilen voor een tijdelijke opdracht, 36 uur per week. Op dit moment heb ik een BV met holdingstructuur en ben ik aan het onderzoeken op welke wijze ik mijn factuur zal gaan versturen voor uitgevoerde werkzaamheden.

Ik heb een beetje rondgesnuffeld op diverse website, Belastingdienst etc. en ook 2 boekhouders. De boekhouders geven niet hetzelfde advies.

Concreet: kan ik factureren uit de holding en van daaruit mijzelf maandelijks een salaris bieden of is het beter om naar de Kamer van Koophandel te gaan en mijzelf als ZZP-er in te schrijven. Helaas kan ik mijn huidige auto niet meenemen naar deze opdracht dus zal een nieuwe auto moeten leasen/aankopen.

Boekhouder 1 geeft aan: geen probleem, sluit een WA-/beroepsaansprakelijkheidsverzekering af en factuur vanuit je holding.

Boekhouder 2 geeft aan: doe het niet via de holding i.v.m. prive aansprakelijkheid op het moment dat je aansprakelijk gesteld wordt. Daarnaast, wat staat er in de akte van holding. Als ZZP-er is dat veel beter, ook gezien de diverse belastingaftrekken die er zijn.

Het is wat rompslomp om mijzelf bij de KvK te melden etc, maar als dat het beste is doe ik dat uiteraard graag. Aan de andere kant snap ik de aansprakelijkheid van de holding niet helemaal zoals boekhouder 2 aangeeft, ook lijkt mij dit af te dichten met een verzekering. Ik vind het zonde (extra kosten) om onnodig als ZZP-er in te schrijven.

Overigens is mijn holding tot op heden niet BTW plichtig en ben ik benieuwd of dat veranderd als ik mijzelf salaris geef, ook gezien een eventuele leaseauto wel handig om te weten of ik dan BTW terug kan vragen.

Dank voor reacties en delen van kennis.

Beste antwoord (via MikelS1986 op 08-01-2022 22:11)

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Vanuit juridisch oogpunt klinkt boekhouder 2 alsof hij gelijk heeft. De boekhouder bedoelt dat je holding aansprakelijk kan zijn (en weet niet wat er in die holding zit aan reserves). Het gebeurt nogal eens dat er reserves aangehouden worden in een holding en die nog niet worden uitgekeerd aan jezelf omdat er dan dividendbelasting moet worden betaald etc (bijvoorbeeld over reserveringen etc). Ik wil niet te diep ingaan op die fiscale kant wat je nu wel of niet aan belastingen bij de holding moet betalen als er reserveringen zijn gemaakt voor later (zoals bij stamrecht BV's). De reserveringen in de holding kunnen voor jou als persoon in prive zijn gemaakt en zolang die erin zitten kan je die kwijtraken als de holding risico loopt voor aansprakelijkheid.

Boekhouder heeft gelijk dat je wel even naar de doelomschrijving van de BV in de statuten moet kijken, vaak hebben die wel een ruime omschrijving maar je moet dat wel beetje zuiver houden en niet buiten het doel van de BV gaan handelen.

Verder heeft hij gelijk dat als je als ZZP aan de slag gaat en aan de voorwaarden van de Belastingdienst voldoet je diverse aftrekposten hebt die je niet krijgt als je via een BV handelt. Indien je nog niet veel omzet cq winst hebt is het niet handig omdat de BV bij lagere omzet fiscaal minder voordelig is.

Ik ben jurist, geen orakel,maar die aansprakelijkheid asl ZZP is niet iets waar ik me direct druk over zou maken, je kan het verzekeren en evt beperken in je algemene voorwaarden van de ZZP overenkomst. Verder als je onder de naam van een BV handelt ben je niet volledig veilig voor aansprakelijkheid. Het ligt aan de omstandigheden, de opdrachtgever kan je ook proberen persoonlijk aansprakelijk te stellen (wordt wel lastiger dat wel) of je kan als bestuurder in uitzonderlijke omstandigheden persoonlijk aansprakelijk zijn (moet je er wel hele grote zooi van maken hoor dat gebeurt niet zomaar). Verder als ZZP moet je bij prive aansprakelijkheid wel opletten dat je aandelen in je BV niet volledig veilig zijn (die houdt je immers prive weer). Al met al klinkt het beide niet heel erg optimaal.

Het klinkt wellicht ingewikkeld maar kan de holding je niet uitlenen als detacheerder, dat kan ik je niet volledig uitleggen hier dat is erg lang. De holding gaat het contract aan met de opdrachtgever en leent jou uit in prive.Je zou dan wellicht wel die aftrekposten hebben?

Ik denk dat dit goed fiscaal gecheckt moet worden, dat is hier het meest belangrijke. Het klinkt vaak leuk maar de Belastingdienst moet er wel in meegaan.

Ook als ZZP moet je voldoen aan diverse voorwaarden, en dus eigenlijk ook meerdere opdrachtgevers hebben maar dat hoeft niet direct (starters hebben niet meteen meerdere klanten maar op termijn moet dat wel duidelijk zijn dat je niet voor 1 partij werkt). Die eis is er natuurlijk wel maar die soep wordt mijns inziens niet direct zo heet gegeten.

Het is dan ook handig als je als ZZP aan de slag gaat op te nemen dat je het contract evt aan de BV kan overdragen. Dan gaat die verder factureren onder het BV regime (geeft wat flexibiliteit).

Ok veel kan er gezegd worden, stel gerust vragen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:35

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Die uitspraak van boekhouder 2 is inderdaad raar. Via de holding ben je juist niet privé aansprakelijk, maar is je holding (of eventueel de werkmaatschappij) aansprakelijk. Zou het kunnen dat je hem niet helemaal begrepen hebt? Ik zou me kunnen voorstellen dat hij het juist andersom bedoeld heeft. Ik weet niet waar je je holding voor gebruikt, maar als je daar vermogen in hebt zitten dan is het inderdaad niet handig om de holding aansprakelijk te laten zijn.

Ik vermoed trouwens dat je sowieso BTW plichtig gaat zijn. Ja, de BTW van de lease is dan inderdaad aftrekbaar, maar hou naast de bijtelling ook rekening met BTW vanwege prive gebruik. Dat is toch weer 2.7% van de cataloguswaarde die je extra af moet dragen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikelS1986
Dat ik heb hem niet volledig heb begrepen zou inderdaad kunnen maar hij benoemde vooral de BV en het combineren van werkzaamheden daarbij. Waarschijnlijk verkeerd begrepen.

Op dit moment is er geen vermogen in de holding.

Een fiscalist meldde mij zojuist dat je eventueel vanuit de BV een factuur kan opmaken en afspreekt met compagnon dat gehele opbrengst naar jou gaat, als is het belastingtechnisch interessanter om tijdelijk ZZP te starten i.v.m. belastingvoordelen.

De BTW i.v.m. privegebruik was mij niet bekend; is dat ook wanneer je ZZP-er bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:58
Het feit dat je niet alleen in die BV zit veranderd de zaak nogal lijkt mij. Ook vraag ik mij af wat je bedoeld met een BV met Holdingstructuur? Bedoel je daarmee dat je een BV hebt samen met 1 of meerdere mensen en daarin zit met een Holding BV waar alleen jij in zit?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bij dit soort topics krijg ik een veel te hoog DHZ-gehalte. Ik zie zoveel verkeerde aannames en voorstelling van zaken, dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen. :)

Btw, vennootschapsbelasting, inkomstenbelasting, gebruikelijk loon (dus loonheffingen), aansprakelijkheid, verzekeringen, het wordt allemaal op één hoop gegooid in de argumentaties.

Zoek een goede boekhouder, diegene die de belangen behartigd van de BV's bijvoorbeeld en neem het advies ter harte. Je bent aan het shoppen voor advies, vervolgens vraag je hier om nog meer advies en dan denk je het zelf eigenlijk beter te weten, maar wil je € 50 aan inschrijvingskosten besparen.

Er is sowieso veel informatie al aanwezig op het forum en jouw situatie is verre van uitzonderlijk. Geen speciale behandeling nodig m.i.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

MikelS1986 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:35:
Op dit moment is er geen vermogen in de holding.

Een fiscalist meldde mij zojuist dat je eventueel vanuit de BV een factuur kan opmaken en afspreekt met compagnon dat gehele opbrengst naar jou gaat, als is het belastingtechnisch interessanter om tijdelijk ZZP te starten i.v.m. belastingvoordelen.
Wtf, ik snap echt helemaal niks van je verhaal of structuur..

Je hebt één BV en noemt dat een holding? Je spreekt over een holdingstructuur, dan zou je over het algemeen één of meerdere BV's als werkmaatschappij moeten hebben, en één BV die daar als holding boven hangt.

Normaliter werk je vanuit je holding voor je eigen BV's als manager en laat daar dividend en management fee naartoe vloeien.

In jouw geval lijkt het niet specifiek om een holding te gaan, maar gewoon om een BV waar je voor de helft aandeelhouder van bent en jullie beiden werken voor klanten oid?

Waarom heb je überhaupt een BV als er geen vermogen is, en je verder gewoon in loondienst werkt? Zeker omdat de BV niet btw-plichtig is wordt er dus niet eens (of nihil) omzet gedraaid..

Dit hele BV verhaal moet je echt beter toelichten voordat iemand hier iets nuttigs kan zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Saven op 30-11-2021 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:37

Lordy79

Vastberaden

Eens met @JanHenk

En als je maar één opdrachtgever hebt kun je ook via een BV niet zomaar beweren dat je ondernemer bent en dus geen sociale premies hoeft te betalen.

Neem een goede accountant. Kost een paar duizend euro per jaar (als het een simpele kleine BV is) maar dan weet je wel dat je het goed doet en je de risico's kunt afwegen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-06 10:04

Saven

Administrator

Zou TS nog reageren of heeft ie inmiddels wel met een boekhouder gebeld? :+

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Vanuit juridisch oogpunt klinkt boekhouder 2 alsof hij gelijk heeft. De boekhouder bedoelt dat je holding aansprakelijk kan zijn (en weet niet wat er in die holding zit aan reserves). Het gebeurt nogal eens dat er reserves aangehouden worden in een holding en die nog niet worden uitgekeerd aan jezelf omdat er dan dividendbelasting moet worden betaald etc (bijvoorbeeld over reserveringen etc). Ik wil niet te diep ingaan op die fiscale kant wat je nu wel of niet aan belastingen bij de holding moet betalen als er reserveringen zijn gemaakt voor later (zoals bij stamrecht BV's). De reserveringen in de holding kunnen voor jou als persoon in prive zijn gemaakt en zolang die erin zitten kan je die kwijtraken als de holding risico loopt voor aansprakelijkheid.

Boekhouder heeft gelijk dat je wel even naar de doelomschrijving van de BV in de statuten moet kijken, vaak hebben die wel een ruime omschrijving maar je moet dat wel beetje zuiver houden en niet buiten het doel van de BV gaan handelen.

Verder heeft hij gelijk dat als je als ZZP aan de slag gaat en aan de voorwaarden van de Belastingdienst voldoet je diverse aftrekposten hebt die je niet krijgt als je via een BV handelt. Indien je nog niet veel omzet cq winst hebt is het niet handig omdat de BV bij lagere omzet fiscaal minder voordelig is.

Ik ben jurist, geen orakel,maar die aansprakelijkheid asl ZZP is niet iets waar ik me direct druk over zou maken, je kan het verzekeren en evt beperken in je algemene voorwaarden van de ZZP overenkomst. Verder als je onder de naam van een BV handelt ben je niet volledig veilig voor aansprakelijkheid. Het ligt aan de omstandigheden, de opdrachtgever kan je ook proberen persoonlijk aansprakelijk te stellen (wordt wel lastiger dat wel) of je kan als bestuurder in uitzonderlijke omstandigheden persoonlijk aansprakelijk zijn (moet je er wel hele grote zooi van maken hoor dat gebeurt niet zomaar). Verder als ZZP moet je bij prive aansprakelijkheid wel opletten dat je aandelen in je BV niet volledig veilig zijn (die houdt je immers prive weer). Al met al klinkt het beide niet heel erg optimaal.

Het klinkt wellicht ingewikkeld maar kan de holding je niet uitlenen als detacheerder, dat kan ik je niet volledig uitleggen hier dat is erg lang. De holding gaat het contract aan met de opdrachtgever en leent jou uit in prive.Je zou dan wellicht wel die aftrekposten hebben?

Ik denk dat dit goed fiscaal gecheckt moet worden, dat is hier het meest belangrijke. Het klinkt vaak leuk maar de Belastingdienst moet er wel in meegaan.

Ook als ZZP moet je voldoen aan diverse voorwaarden, en dus eigenlijk ook meerdere opdrachtgevers hebben maar dat hoeft niet direct (starters hebben niet meteen meerdere klanten maar op termijn moet dat wel duidelijk zijn dat je niet voor 1 partij werkt). Die eis is er natuurlijk wel maar die soep wordt mijns inziens niet direct zo heet gegeten.

Het is dan ook handig als je als ZZP aan de slag gaat op te nemen dat je het contract evt aan de BV kan overdragen. Dan gaat die verder factureren onder het BV regime (geeft wat flexibiliteit).

Ok veel kan er gezegd worden, stel gerust vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikelS1986
Beste allen,

Welgemeende excuses voor het niet meer inzien van dit forum.

Door onbekendheid met de materie (dat blijkt wel uit mijn uitleg) kwam een en ander wat lullig over. Uiteraard heb ik een aantal boekhouders gesproken en ben ik ermee aan de slag gegaan om te bekijken wat de beste acties zijn.

Uiteindelijk begreep LucyLG direct het meeste vanuit mijn warrige post.

Conclusie: voor mijn opdracht heb ik een inschrijving KvK gedaan om zodoende freelance/ZZP deze opdracht uit te voeren, hierdoor een aantal aftrekposten die meegenomen kunnen worden. Vanuit de holding was daarom juist niet de juiste weg. Wel heb ik direct (ook omdat opdrachtgever dit wenst) verzekeringen afgesloten zodat een en ander gedekt is.

Topic kan gesloten worden, waarvoor dank.
Pagina: 1