Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keessonnema
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-05 14:53
UPDATE: RAM staat vermoedelijk niet in QVL (nog steeds onduidelijk, exacte code staat er in ieder geval niet op). Nieuwe RAM-kit van Kingston, KF432C16BB1K2/32 is onderweg.

========

Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe pc in elkaar gezet (voor het eerst zelf een pc gebouwd). Na wat problemen met de hergebruikte videokaart (GTX1070) liep alles goed, behalve de RAM.

Nu heb ik echter een probleem met de RAM (2x ballistix 16gb 3200mhz, staat op QVL).
Bij het booten met dual channel ram (A2, B2) freezed hij bij het booten naar Windows. Hij herstart 2/3 keer (vanwege wisselen/aanpassen RAM) en daarna loopt hij vast.
Ik heb geprobeerd met- en zonder A-XMP te werken, maar zonder succes. Zelfs met sticks in A1 en A2 of B1 en B2 loopt het systeem vast. Het lijkt erop dat hij gewoon niet meer dan 1 stick geheugen 'aan kan'.

Ik heb me een stuk in de rondte gezocht op het internet, maar ieder probleem is nèt even anders, dus vandaar dat ik hier nu zelf een topic open.

Ik weet dat de Ryzen 5000 serie nogal moeilijk kan doen over RAM, maar omdat dit wel op de QVL lijst staat ben ik ten einde raad.

Ik hoor graag of iemand dit probleem herkent en mij kan vertellen dat het niet mijn moederbord is die naar de galemiezen is ;)

EDIT:
Wat ik al gedaan heb:
- BIOS bijgewerkt tot de laatste versie 7C56v17
- RAM sticks geswitched, beide werken los zonder problemen in zowel A2 als B2, maar niet samen.
- Kabels losgehaald en opnieuw toegevoegd
- RAM slots schoongeblazen met perslucht

Wat ik nog niet geprobeerd heb:
- CPU reseat
- Checken voor kromme pins op de socket

EDIT2:
- De EzDebug LED's gaan allemaal uit en ik kan soms naar de BIOS booten met twee sticks en deze worden ook gewoon goed herkend.

[ Voor 23% gewijzigd door keessonnema op 30-11-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09
Probeer eens de CPU te “reseaten” en de koeler niet te strak te monteren. Vervolgens de CMOS batterij te herplaatsen en dan ben ik benieuwd naar het resultaat.

(Een te strak gemonteerde koeler heeft effect op de ramsloten)

[ Voor 16% gewijzigd door Djarune op 30-11-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keessonnema
Djarune schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:27:
Probeer eens de CPU te “reseaten” en de koeler niet te strak te monteren. Vervolgens de CMOS batterij te herplaatsen en dan ben ik benieuwd naar het resultaat.
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik in eerste instantie de koeler iets te strak erop gezet heb, ik heb hem gisteren ook iets losser gedraaid, maar een reseat is een optie. Ik ga dit zeker proberen, dan kan ik ook meteen kijken of er geen pinnetjes gebogen zijn :|

Gebogen pinnetje(s) zouden die ook een reden kunnen zijn dat 2 sticks niet werken? Ik heb mijn RAM geswitched en ze werken zowel los in A2 als in B2, zolang het maar om 1 stick gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:09
Zet ook gelijk de nieuwe BIOS erop. Wie weet verhelpt dat het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keessonnema
@Djarune ik heb de OP even bijgewerkt, ik had de BIOS al voordat ik begon met bouwen bijgewerkt naar de laatste stabiele versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Welk type moederbord en geheugen is het, geef ons model nummers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:01

Tens

let me drink about it

Markozv schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:46:
Welk type moederbord en geheugen is het, geef ons model nummers
staan in topic start.

inventaris: Nieuwe PC

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
ik zie het geheugen niet terug komen in de QVL van het moederbord, is er een mogelijkheid om ander geheugen dual channel te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keessonnema
Markozv schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:05:
ik zie het geheugen niet terug komen in de QVL van het moederbord, is er een mogelijkheid om ander geheugen dual channel te testen?
Misschien heb ik wel erg scheel gekeken, maar ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben...
BL2K16G32C16U4B zie ik er inderdaad niet tussenstaan
https://www.msi.com/Mothe...US/support#support-mem-21

Edit: ik zie wel BL16G32C16U4B.M16FE1 staan, zou dit hem kunnen zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door keessonnema op 30-11-2021 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
keessonnema schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:23:
[...]

Misschien heb ik wel erg scheel gekeken, maar ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben...
https://www.msi.com/Mothe...US/support#support-mem-21
Staat er helaas echt niet in, zal nog beter zeggen ik zie hem ook niet in de QVL voor de Ryzen 5800x terug komen

https://www.amd.com/en/products/ryzen-compatible-memory
https://www.msi.com/Mothe...US/support#support-mem-19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
Met de extended timings komt het wel overheen, maar durf het niet te zeggen, vandaar de vraag is er een mogelijkheid ander geheugen dual channel te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keessonnema
@Markozv Ik heb helaas geen ander setje liggen, dit zou ik aan moeten schaffen om dit te testen.
Ik wil alleen eerst zeker weten (logisch) of dit het probleem op zou lossen, want een nieuw setje geheugen is nou niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
keessonnema schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:53:
@Markozv Ik heb helaas geen ander setje liggen, dit zou ik aan moeten schaffen om dit te testen.
Ik wil alleen eerst zeker weten (logisch) of dit het probleem op zou lossen, want een nieuw setje geheugen is nou niet goedkoop.
Tackel wat vrienden of iemand waar je iets zou kunnen lenen, om dit op de makkelijkste manier uit te sluiten zal je ander geheugen nodig hebben om te testen.

Miscchien is er een computerzaak in de buurt waar je terecht zou kunnen voor diagnose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:44
keessonnema schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:23:
Kijk eens naar de sticker op de module zelf?
Als het goed is staat achter de code die je hierboven plaatst nog een . met wat letters+cijfers bij :P
Probleem is een beetje dat veel geheugen in meerdere varianten met andere chips wordt geleverd onder wat lijkt hetzelfde product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keessonnema
@Markozv @!mark Ik heb inmiddels een ander setje RAM besteld om te testen. Deze staat wel in de QVL lijst van mijn moederbord.

@!mark op de stick staat "BL16G32C16U4B.16FE", op de MSI site staat "BL16G32C16U4B.M16FE1". Dus ik ben nog steeds in de war.

De nieuwe RAM-kit is de KIngston FURY Beast KF432C16BB1K2/32.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7wx_V6M8LQkn7khWZ5Z-J7cYGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QH6m5UTx3bu5BWQMCOviedK2.png?f=fotoalbum_large

Mocht deze wel werken dan weten we het probleem. Fingers crossed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
Mocht het werken, kijk of je de crucial nog kan retourneren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• keessonnema
Update: de Kingston Fury Beast 2x16 3200mhz RAM-kit vandaag ontvangen en zojuist gemonteerd.
Voor de zekerheid even de BIOS gereset, maar het werkt super! XMP profiel ook meteen aangezet. Alles draait perfect.

Het zat hem dus wel degelijk in de compatibiliteit.

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
Top om te lezen dat je probleem is verholpen, de kleine lettertjes kunnen inderdaad net verschil maken met soort chip op het werkgeheugen waar dit door wordt veroorzaakt
Pagina: 1