• keessonnema
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-04 22:41
UPDATE: RAM staat vermoedelijk niet in QVL (nog steeds onduidelijk, exacte code staat er in ieder geval niet op). Nieuwe RAM-kit van Kingston, KF432C16BB1K2/32 is onderweg.

========

Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe pc in elkaar gezet (voor het eerst zelf een pc gebouwd). Na wat problemen met de hergebruikte videokaart (GTX1070) liep alles goed, behalve de RAM.

Nu heb ik echter een probleem met de RAM (2x ballistix 16gb 3200mhz, staat op QVL).
Bij het booten met dual channel ram (A2, B2) freezed hij bij het booten naar Windows. Hij herstart 2/3 keer (vanwege wisselen/aanpassen RAM) en daarna loopt hij vast.
Ik heb geprobeerd met- en zonder A-XMP te werken, maar zonder succes. Zelfs met sticks in A1 en A2 of B1 en B2 loopt het systeem vast. Het lijkt erop dat hij gewoon niet meer dan 1 stick geheugen 'aan kan'.

Ik heb me een stuk in de rondte gezocht op het internet, maar ieder probleem is nèt even anders, dus vandaar dat ik hier nu zelf een topic open.

Ik weet dat de Ryzen 5000 serie nogal moeilijk kan doen over RAM, maar omdat dit wel op de QVL lijst staat ben ik ten einde raad.

Ik hoor graag of iemand dit probleem herkent en mij kan vertellen dat het niet mijn moederbord is die naar de galemiezen is ;)

EDIT:
Wat ik al gedaan heb:
- BIOS bijgewerkt tot de laatste versie 7C56v17
- RAM sticks geswitched, beide werken los zonder problemen in zowel A2 als B2, maar niet samen.
- Kabels losgehaald en opnieuw toegevoegd
- RAM slots schoongeblazen met perslucht

Wat ik nog niet geprobeerd heb:
- CPU reseat
- Checken voor kromme pins op de socket

EDIT2:
- De EzDebug LED's gaan allemaal uit en ik kan soms naar de BIOS booten met twee sticks en deze worden ook gewoon goed herkend.

[Voor 23% gewijzigd door keessonnema op 30-11-2021 13:15]

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned

• keessonnema
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07-04 22:41
Update: de Kingston Fury Beast 2x16 3200mhz RAM-kit vandaag ontvangen en zojuist gemonteerd.
Voor de zekerheid even de BIOS gereset, maar het werkt super! XMP profiel ook meteen aangezet. Alles draait perfect.

Het zat hem dus wel degelijk in de compatibiliteit.

Iedereen bedankt voor de hulp en het meedenken!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee