Monitor - IPS vs TN

Pagina: 1
Acties:

• mcketa
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo beste mensen,

Ik stel deze vraag puur om ervaring op te doen om zelf de goede keuze te maken tussen ips en tn panelen. Wellicht dat de technologie van beide panelen door de jaren heen aanzienlijk is verbeterd. (Zoals de tn panelen van high end monitoren)

Ik wou graag een monitor vervangen voor een 27 inch, 144hz en quad hd.

Ik twijfel zelf veel over IPS panelen, omdat ik van meerdere mensen hoor over back light bleed en dode pixels.

Ooit de 'verkeerde' keuze gemaakt om een full hd 1080p 240hz te kopen voor fps shooters.
Maar kwam erachter dat de tn paneel nog zo slecht niet is. Na het upgraden van mijn gpu wou ik dus ook mijn monitor upgraden naar betere scherm kwaliteit. Alleen is het merendeel aanbod in monitoren vooral IPS panelen.

Iemand van jullie advies welke monitor met de specs hierboven mijn wens kan vervullen?

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Er is al heel veel over geschreven, veel op GoT terug te vinden.
Belangrijkste om mee te beginnen, waar ga je het scherm voor gebruiken?

Life is not about specs, it is about joy!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

TN panelen zijn prima als je er recht voor zit. Ergo; er kijkt één persoon naar het scherm tegelijkertijd.

IPS heeft in theorie betere kijkhoeken, maar bijvoorbeeld bij goedkopere laptops met IPS-scherm valt de kwaliteit alsnog vies tegen.

Ga af op goede reviews, of ga kijken bij een fysieke winkel. Coolblue heeft winkels, en Azerty heeft een kleine showroom.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• mcketa
@bartvl klopt! Van de meeste (recente) bronnen zie ik toch nog steeds een twee-deling over het verschil tussen de panelen.
Net zoals jaren geleden, alleen is de kwaliteit van tn panelen door de jaren heen aanzienlijk verbeterd. Alleen weet ik het niet zeker over de ips variant (nano/va etc.)

Ik ga het vooral gebruiken voor games; shooters, racing en solo rpg's en dergelijke.

Was altijd een 'pro-tn-paneel user', wellicht dat ips net zo goed is, alleen zie ik wel veel comments over de 'oude' issues van bovenstaande comment. Is dit nog actueel of is dit probleem nog steeds bij veel ips panelen waarneembaar.

• mcketa
@PD2JK oké, verschil hierin is dus nagenoegen niet veranderd. Zijn er verschillen tussen merken in de kwaliteit van de IPS paneel? Zoals Acer jaren geleden troep panelen had en Asus een 'Razer' status had/heeft?

Want; ik begin namelijk het idee te krijgen dat de opinie van monitoren subjectiever is geworden i.p.v. objectieve reviews.

Zie namelijk zowel goede ips als tn panelen maar gemixte reviews.

Stel als ik het jou vraag:
Wat zou jij kiezen qua monitor met specs Quad HD, 27 inch, ips/tn paneel en 144hz?
Rekening gehouden met een budget van rond de 500.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:59

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat een monitor met OH beleid te maken heeft is me niet duidelijk. Daarnaast Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!.

Schopje naar Componenten Aankoopadvies.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@mcketa Dat vind ik een lastige vraag. Ik game zo af en toe nog op een HP LA2475w, een scherm bedoelt voor o.a. fotobewerking. Tevens antiek met zijn 6ms / 60 Hz. ;)

Mocht ik een nieuw scherm moeten uitzoeken, zou ik ook minimaal 400 nits nemen i.v.m. de hoeveelheid licht in onze kamer.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:01
Ik ben sinds 3 jaar overgestapt van TN naar IPS, en wil voor geen goud meer terug. N=1 natuurlijk, maar wellicht kan je er wat mee.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat versta je onder kwaliteit? Kleurechtheid, contrast, responstijden, iets anders?
Als je op zoek bent naar een "goed" 1440p/144hz-scherm voor een niet al te hoge prijs zou ik gewoon kijken naar de Meest Bekeken 1440/144-monitoren op de pricewatch, b.v. de pricewatch: LG UltraGear 27GP850-B Zwart
PD2JK schreef op maandag 29 november 2021 @ 12:30:
TN panelen zijn prima als je er recht voor zit. Ergo; er kijkt één persoon naar het scherm tegelijkertijd.
Dat valt in de praktijk tegen. Je kan duidelijke verkleuring zien op het scherm, zelfs als je er recht voor zit.

[ Voor 30% gewijzigd door gevulde koek op 30-11-2021 12:53 ]

Pagina: 1