Verkoopprijs woning bepalen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
funk-e schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:40:
[...]

Ver boven onze verwachting natuurlijk. Ik hoopte in het begin op 360, maar toen de buren voor 335 verkochten begon ik daar wel aan te twijfelen. Het gros van de biedingen lag tussen de 350 en 375, maar de top 4 lag boven de 4 ton.
Jullie huis is ruim 10% groter, en tuin nog veel meer, dus 360 verwachten als de buren 335 kregen, lijkt me helemaal in de lijn der verwachtingen :) Maar mooi dat het voor jullie nog een stuk beter uitgepakt is!

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
funk-e schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:29:

UPDATE!

Het was geen rocket science om de woning te vinden, maar hierbij alsnog de link:

***members only***

Inmiddels is de woning is 19k keer bekeken en 123x bewaard en hebben we een overeenkomst getekend. De bedenktijd loopt over een paar uur af. Hoewel we nooit zullen weten hoe het was gelopen als we een hoger startbod hadden gekozen ben ik erg tevreden over het resultaat.

Er was erg veel vraag naar de woning. Een paar minuten nadat de woning op funda stond begonnen de bezichtigingsaanvragen binnen te lopen. Na 24 uur waren er al 35 aanvragen binnen en daar kwam gedurende de week steeds meer bij. Ook vielen er af en toe weer een paar af. Uiteindelijk 40 bezichtigingen gepland en nog 10 op de reservelijst laten staan. Uiteindelijk hebben door uitvallers alle mensen op de reservelijst de mogelijkheid gekregen om alsnog te bezichtigen (helft heeft daar gebruik van gemaakt.)

De maandag daarna sloot de inschrijving om 12:00 uur. Op dat moment hadden we 19 biedingen binnen. De top 4 biedingen waren afkomstig van mensen met aankoopmakelaar en deze waren allemaal zonder enkele voorbehouden.

Om jullie niet langer in spanning te houden:

spoiler:
420k

_/-\o_
Goed gedaan. Proficiat :)

Naar mijn inziens wel te laag begonnen qua vraagprijs gezien ook waar het op uitgekomen is. 40 procent overbieden is niet normaal te noemen. Door te laag te beginnen bestaat de kans dat mensen denken "ik vind het persoonlijk wel meer waard dan de vraagprijs maar 40 procent overbieden ga ik niet doen". Uiteindelijk heeft het voor jou gelukkig niet zo uitgepakt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:31

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hahn schreef op donderdag 23 december 2021 @ 17:38:
Voor jou in dezen natuurlijk heel lekker, maar 40% meer bieden dan de vraagprijs is toch echt wel aardig bizar :X

Waar had je in op gehoopt? Kan me voorstellen dat dit ook jouw verwachtingen te boven gaat ;)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 24-12-2021 09:12 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 17:52
de discussie in dit topic ging volgens mij meer om de strategie. Je zag dat de buren een andere strategie hebben gekozen en wellicht daardoor een slechte prijs hebben gekregen. Ons huis is netter en groter, maar dat kan niet het ernome verschil in verkoopprijs verklaren

...less is more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:56
Gefeliciteerd!
Dan hebben die buren van je wel een heel slechte makelaar gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:11
Aangezien TS alles zonder mo-tags doet, kunnen wij dat ook wel.

Oh ja, 70k overbieden op een huis van rond de 3-4 ton is veel normaler inderdaad :+ Mijn punt was vooral dat vele tienduizenden overbieden tegenwoordig 'normaal' is, en dat ik dat bizar vind :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
Sunri5e schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 08:58:
[...]

Goed gedaan. Proficiat :)

Naar mijn inziens wel te laag begonnen qua vraagprijs gezien ook waar het op uitgekomen is. 40 procent overbieden is niet normaal te noemen. Door te laag te beginnen bestaat de kans dat mensen denken "ik vind het persoonlijk wel meer waard dan de vraagprijs maar 40 procent overbieden ga ik niet doen". Uiteindelijk heeft het voor jou gelukkig niet zo uitgepakt d:)b
Ik denk ook wel dat het aantal bezichtigen heeft meegespeeld. Als ik het lees waren er zo'n 30-35 bezichtigingen? Dat is vrij fors. Als slechts de helft was uitgenodigd en de 'top4' zou daar niet bij zitten was de verkoopprijs significant lager geweest.

Ik ben wel erg benieuwd wat er was gebeurd bij een vraagprijs van 349k wat betreft het aantal bezichtigingen, aantal biedingen en uiteindelijk hoogste bod.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hahn schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:08:
[...]

Aangezien TS alles zonder mo-tags doet, kunnen wij dat ook wel.

Oh ja, 70k overbieden op een huis van rond de 3-4 ton is veel normaler inderdaad :+ Mijn punt was vooral dat vele tienduizenden overbieden tegenwoordig 'normaal' is, en dat ik dat bizar vind :P
Ja uiteraard is dat bizar, zelf ook ervaren in een hoge prijsklasse, dat je denkt er zal wel een grens zijn, niet dus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 17:52
inquestos schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 12:18:
[...]

Ik denk ook wel dat het aantal bezichtigen heeft meegespeeld. Als ik het lees waren er zo'n 30-35 bezichtigingen? Dat is vrij fors. Als slechts de helft was uitgenodigd en de 'top4' zou daar niet bij zitten was de verkoopprijs significant lager geweest.

Ik ben wel erg benieuwd wat er was gebeurd bij een vraagprijs van 349k wat betreft het aantal bezichtigingen, aantal biedingen en uiteindelijk hoogste bod.
Dat is natuurlijk allemaal wel onderdeel van de strategie:
- laag in de markt zetten
- veel bezichtigingen plannen (het waren er uiteindelijk 40) plannen en daar 4 volle dagen voor uittrekken
- de situatie met een hogere vraagprijs kennen we natuurlijk (zoals bij de buren: 350 vraagprijs, 335 verkoopprijs)

Het is wel vergezocht om te stellen dat wanneer de helft werd uitgenodigd, dat alle top 4 bieders buiten zouden vallen. Daarnaast waren er ook nog biedingen rond het 390-level.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
funk-e schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 13:13:
[...]

Het is wel vergezocht om te stellen dat wanneer de helft werd uitgenodigd, dat alle top 4 bieders buiten zouden vallen. Daarnaast waren er ook nog biedingen rond het 390-level.
De kans dat wanneer er 15 bezichtigen waren die top4 er niet had bijgezeten is 9.25%. Vind ik niet verwaarloosbaar.

Bij ons huis hadden we nog grotere interesse, maar hebben we 15 bezichtigen gepland. Dus meer bezichtigingen plannen bij een dergelijke lage vraagprijs is essentieel. Bij 395.000 had je waarschijnlijk ook ingestemd. Dat je het even realiseert dat je die 25k ook had kunnen mislopen :P

[ Voor 4% gewijzigd door inquestos op 24-12-2021 18:20 ]

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
funk-e schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 10:19:
[...]

de discussie in dit topic ging volgens mij meer om de strategie. Je zag dat de buren een andere strategie hebben gekozen en wellicht daardoor een slechte prijs hebben gekregen. Ons huis is netter en groter, maar dat kan niet het ernome verschil in verkoopprijs verklaren
Vraag is natuurlijk of je een andere strategie had gehad als je hem bijvoorbeeld voor €350k in de markt had gezet ;) . Dan had je alsnog met huidige prijs 20% overboden geweest, dat kan je niet hoog in de markt zetten dan noemen ;)

Dat gezegd hebbende, heb je een heel mooi resultaat, en bedankt voor het delen met ons :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

inquestos schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 18:19:
[...]

De kans dat wanneer er 15 bezichtigen waren die top4 er niet had bijgezeten is 9.25%. Vind ik niet verwaarloosbaar.

Bij ons huis hadden we nog grotere interesse, maar hebben we 15 bezichtigen gepland. Dus meer bezichtigingen plannen bij een dergelijke lage vraagprijs is essentieel. Bij 395.000 had je waarschijnlijk ook ingestemd. Dat je het even realiseert dat je die 25k ook had kunnen mislopen :P
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Kijkers weten tegenwoordig dat er flink overboden moet worden, iedereen calculeert >10% extra.

Vandaar dat ik vermoed dat een vraagprijs van ~350-375k ook rond de 420k was uitgekomen, met wellicht een uitschieter naar 450k-475k afhankelijk van de staat en locatie :).

Waarom die andere woning relatief laag is verkocht is dan wel weer vreemd, wellicht pech of de funda advertentie was niet perfect.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 24-12-2021 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Dat verband is er wel degelijk als je het eens bent met de aanname dat wanneer iemand niet wordt uitgenodigd diegene ook geen bod zal uitbrengen. De kans dat bij 35 geïnteresseerden de 4 hoogste niet zitten wanneer je er 15 willekeurig uitnodigt is 9.25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01
Hier vlakbij is een woning uit jaren 90 (modern maar wel onderhoud nodig) voor 245 te koop gezet en ging binnen 2 weken weg voor 325. Dat was september, oktober. Het kan dus wel zo werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:01
Sport_Life schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 20:14:
[...]

Waarom die andere woning relatief laag is verkocht is dan wel weer vreemd, wellicht pech of de funda advertentie was niet perfect.
Dit is essentieel inderdaad. Mooie scherpe foto's vanuit de goede hoek. Op Marktplaats werkt dit precies zo. Slechte foto's? Dan moet het heel gewild zijn wil het verkocht worden. Makelaar keuze speelt zeker ook mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

inquestos schreef op zaterdag 25 december 2021 @ 15:53:
[...]

Dat verband is er wel degelijk als je het eens bent met de aanname dat wanneer iemand niet wordt uitgenodigd diegene ook geen bod zal uitbrengen. De kans dat bij 35 geïnteresseerden de 4 hoogste niet zitten wanneer je er 15 willekeurig uitnodigt is 9.25%.
Bij 40 kijkers zijn er maar enkele die ~420 bieden, ervan uitgaande dat die enkele ook geïnteresseerd waren bij een hogere vp scheelt het een hoop kijkers:).

Je hebt niks aan 40 kijkers als de 90% niet boven de taxatie waarde biedt (~350k) ;)

Aan de andere kant loop je het risico te hoog te zitten en dan loopt het niet lekker. Lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 25-12-2021 18:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MXMaster
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-03-2024
Beste strategie lijkt mij om enkel mensen uit te nodigen met aankoopmakelaar en dan misschien 4-5 zonder om te doen alsof je er nog wel tussen kan komen zonder. Meerdere kandidaten met aankoopmakelaar drijft de prijs flink op omdat de aankoop- en verkoopmakelaar gedurende de hele biedingsperiode informatie uitwisselen en daarmee de prijs opdrijven. Als er meerdere aankoopmakelaars betrokken zijn dan blijven ze bellen en opdrijven, het is ook geen toeval dat ze allemaal zonder voorbehoud bieden.

Voor de verkoper leuk, voor de andere kopers zonder aankoopmakelaar niet helemaal transparant natuurlijk, die bellen niet dagelijks met de verkoopmakelaar.
Pagina: 1 2 Laatste