Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:05
Een wat algemenere titel, omdat het straks wellicht over meer gaat dan alleen over mijn, de nu volgende situatie:

Vandaag hebben wij een e-mail gekregen van onze school dat ze bezig zijn met de voorbereidingen voor digitaal lesgeven, mocht dat nodig zijn. Context: het gaat in mijn geval over onze dochter van 5 jaar welke in groep 2 zit.

De mail is als volgt, dat mijn wenkbrauwen deed fronzen:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In algemene zin: wij zijn erg op onze (digitale) privacy gesteld, en proberen onze kinderen daar ook zo veel mogelijk bewust van te zijn / deels vandaan te houden zolang dat nog kan. Onze dochter is nog maar 5 jaar. We gebruiken geen zaken als Facebook, Instagram, Tiktok of dat soort aanverwanten. Wij maken zo min mogelijk gebruik van Google diensten. Zo hebben wij ook geen gmail-adressen, gebruiken de zoekmachine niet, hun programma’s, cloud etc.

Er zijn een paar dingen die mij enorm tegen staan:
• Hoewel het natuurlijk het (mail)domein van de school is, maken ze ongevraagd een e-mailadres aan voor onze dochter met voor- en achternaam, wat dus vanaf nu te traceren is in de digitale wereld, terwijl wij haar daar juist vanaf houden. Dat is nu bij deze dus weg. Wat moet een kind van 5 met een eigen e-mailadres? Met haar unieke naam onmiskenbaar aan haar te koppelen.
• Vervolgens wordt gevraagd om met dit e-mailadres in te loggen op een Google dienst. Nu begrijp ik dat voor de hele school een algemeen systeem / omgeving gebruikt wordt (je kunt echter niet rekening houden met dat ouder X systeem Y gebruikt, en weer andere ouders weer een ander systeem), maar bij deze koppelt de school mijn kind dus aan Google, ongevraagd, waar ik grote bezwaren tegen heb. Mijn dochter wordt nu op haar vijfde levensjaar aan Google gekoppeld, met naam en toenaam, en Google kan beginnen met een profiel van haar op te bouwen. Dit is iets wat wij als ouders willen voorkomen, en wordt nu teniet gedaan zonder instemming van ons. Dit vind ik zeer kwalijk van de school. Het was beter geweest om de ouders te laten kiezen onder welk e-mailadres er ingelogd kan worden. Er kan immers onder elk e-mailadres ingelogd worden op Google diensten (zover ik weet).
• Dan wordt er naast het e-mailadres een wachtwoord gegeven als ‘Welkom123’ (wat al erg genoeg is), om vervolgens ook nog te vragen dit niet te wijzigen? Dit is naar mijn mening bij voorbaat al een datalek. Iedere ouder kan in ieder geval in de groepen 1 t/m 4 in elk account inloggen en ‘dingen’ doen. Om nog maar te zwijgen dat er in de digitale wereld continu datascrapers zijn die automatisch e-mailadressen zoeken en daar een serie standaard wachtwoorden op loslaten. Het is een kwestie van tijd dat ze in de verkeerde handen vallen. Met al het nieuws over digitale aanvallen, bewustwording van je gegevens op internet en soortgelijke campagnes vind ik het onacceptabel dat een school dit op deze manier aanpakt.

Wij zijn als ouders nu in dubio. Ik kan goed begrijpen dat er wellicht digitaal lesgegeven moet worden, en daar een bepaald platform voor gebruikt wordt. Dat het een Google dienst is zou niet onze keus zijn, maar dat kan ik nog mee leven. Uiteraard vinden we dat onze dochter hier wel toegang tot moet hebben. Aan de andere kant wordt ze ongevraagd vanuit de school persoonlijk aan de digitale wereld gekoppeld, waar ze zelf nog geen weet van heeft en wij proberen te voorkomen totdat ze ouder is. Ik wil niet inloggen met het door de school opgegeven e-mailadres op de Google dienst. Aan de andere kant zou ik het wachtwoord zo snel mogelijk willen veranderen, want Welkom123 kan echt niet.

Ik heb de school bovenstaande punten ook gemaild (nog wachtend op antwoord). Eigenlijk wil ik het liefst dat ze het e-mailadres verwijderen en ons zelf de keuze te geven onder welk e-mailadres wij haar laten inloggen.

Hoe kijken jullie hier tegen aan? Tuurlijk ontkomen kinderen er niet aan dat ze in de digitale wereld komen. Maar op hun vijfde al ongevraagd een 'eigen' e-mailadres krijgen met ook eens een extreem simpel wachtwoord dat onder alle ouders wordt verspreid en ik niet zou mogen aanpassen, vind ik echt onacceptabel. Of ben ik nu een paranoïde ouder die weer eens aan het zeuren is?

(Afgezien van de praktische kant: via o.a. Pi-hole is hier van Google van alles geblokkeerd, dus het gaat nu waarschijnlijk niet eens werken. Ik heb een server draaien, dus ik zit er over te denken om een Hyper-V erbij te zetten met Windows en dan dat als 'schoolaccount' te gaan gebruiken, waar ik dan dit soort dingen op kan installeren en die dan uitsluit van Pi-Hole, of zo iets dergelijks).

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 21:20
Tja, hier dito, ik heb wat minder maar problemen met Google (ik gebruik voor mijn gezin Google workspace). Ik vind vooral het switchen tussen accounts behoorlijk irritant. Hier wel vrije keuze van wachtwoord (welkom123…. Hoe komen ze erop)

Andersom, ik heb een dochter op de middelbare school, moest van school in de brugklas een iPad met specs… waar je als tweaker van zou kwijlen…. “Misschien dat ze in de bovenbouw een keer een filmpje moeten maken”…. Nu na 5 jaar havo en twee jaar op het vwo 6…. Niet een keer die specs nodig gehad. Wel is er een extra laptop gekomen voor de verslagen, opdrachten etc omdat een werkstuk maken op een iPad met een klein additioneel toetsenbord geen geweldig succes was. Oh ja ook daar een e-mailadres/account van school (Microsoft Office 365)

Dochter 2 op een andere middelbare school; wij raden deze laptop aan en ook deze leverancier …. Maar goed alles onder Windows en ook een e-mail adres van school (Microsoft Office 365)

Formeel kosten boeken niets meer, maar die devices …. En de ICT op scholen … tja daar vind ik ook van alles van.

Tegelijk…. Op mijn werk krijg ik bij elk groot werk ook een ander e-mailadres (van de combinatie) soms 7 boxen tegelijk in de gaten houden. Blijkbaar hoort het er bij…. Off topic, maar als iemand een oplossing weet om ook al die agenda’s voor de verschillende secretariaten te synchroniseren…..

[ Voor 32% gewijzigd door htca op 28-11-2021 17:47 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tja zo gaat het tegenwoordig.

Belast de school in ieder geval niet teveel met je eigen visies en bespreek dit met de hoger liggende scholengroep, zoals Almere de Almeerse Scholen Groep heeft welke de regels bepaald. Daar zou je dan je mail naartoe moeten sturen, de school voert het beleid uit.

Daarnaast, als je er écht niet mee kan leven en je geen tevreden antwoorden krijgt; andere school waar je vooraf dit vraagt of anders blijft alleen een ander vlan over waar je wel naar Google kan en je kind dus gewoon school kan volgen en je daarnaast nog kan strijden.

Laat in ieder geval je kind niet de dupe zijn van volwassen dingen, zorg voor balans en betrek ze, zeker op deze leeftijd, niet bij dit soort dingen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Kinderen zijn kapitaal in big data, niet verwonderlijk dat Google het op allerlei wijzen - direct en indirect - faciliteert, het is absoluut goed om daar bewust van te zijn.

Lijkt mij dat juist een school hier een rol in heeft, immers: vorming is component van onderwijs. Digitaal bewustzijn e.d. Het zou dan ook vreemd zijn als men voor het gemak een suite script uitrolt en dat was het dan.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Dat dat email adres bestaat met de naam van je dochter is echt niet het probleem. Die gegevens heeft Google sowieso, ongeacht welke naam je er aan koppelt omdat dit ongetwijfeld ook in Classroom is ingegeven of duidelijk zal worden uit de content die uitgewisseld wordt tussen de leerkracht en het account van je dochter. Dus daar zou ik mij echt geen zorgen over maken. Die schade is er al gewoon door de keuze voor Google. Maar zelfs al had de school een ander platform gekozen is de kans groot dat er alsnog tracking naar Google zal inzitten (Google Analytics) waardoor Google alsnog veel van die informatie te verwerken krijgt.

De school moet nu eenmaal ook iets hebben dat voor studenten heel hun schoolleven bij hen op school mee kan gaan. Generieke accountnamen zijn dus ook weer iets moeilijker, zeker om ze aan te leren. Of je moet weer ergens een spreadsheet gaan bijhouden. Dan is het gebruiken van de naam nog de eenvoudigste oplossing. Jij wil niet dat Google jouw kinderen kan volgen op de rest van het internet? Zorg er dan voor dat voor Classroom telkens een private sessie wordt gebruikt zodat het account uitgelogd is als je kind de browser sluit. Enige nadeel: je zal telkens moeten inloggen omdat je geen cookie kunt zetten.

Ga je een ander email adres er aan koppelen, wat win je er mee? Dan geef je zo mogelijk nog meer informatie weg omdat de school nog altijd een leerling koppelt aan dat adres en er nu ineens een bijkomende relatie gelegd kan worden door Google.

De vraag om het wachtwoord niet te wijzigen is wat mij betreft wel een brug te ver. Zelfs indien er geen vertrouwelijke informatie naar die mailbox wordt gestuurd nodigt dit uit tot misbruik van deze accounts. Er moet maar 1 zure ouder of kind tussen zitten deze kan een hele hoop mailboxen beginnen misbruiken. En bewijs maar eens dat het misbruik was. Net daarom zet je wachtwoorden op accounts. Hier zou ik dus wel tegen optreden en het wachtwoord aanpassen, zelfs al gaat de school daar niet mee akkoord.

Gegeven dat de accounts gekoppeld zijn aan het schooldomein ga ik er van uit dat in geval van nood de school deze accounts altijd kan recupereren en de wachtwoorden kan resetten mocht je ze toch vergeten zijn. Dan is het ook onbegrijpelijk dat ze zulke vraag stellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:51:
Tja zo gaat het tegenwoordig.

Belast de school in ieder geval niet teveel met je eigen visies en bespreek dit met de hoger liggende scholengroep, zoals Almere de Almeerse Scholen Groep heeft welke de regels bepaald. Daar zou je dan je mail naartoe moeten sturen, de school voert het beleid uit.

Daarnaast, als je er écht niet mee kan leven en je geen tevreden antwoorden krijgt; andere school waar je vooraf dit vraagt of anders blijft alleen een ander vlan over waar je wel naar Google kan en je kind dus gewoon school kan volgen en je daarnaast nog kan strijden.

Laat in ieder geval je kind niet de dupe zijn van volwassen dingen, zorg voor balans en betrek ze, zeker op deze leeftijd, niet bij dit soort dingen.
Dit is wel een beetje de spies omdraaien 😎 De ouder aanwijzen met visie = vies. Juist tegenwoordig is profiling laagdrempelig van invloed. Steeds meer zelfs.

Wie daar eens in wil duiken heeft een goed startpunt aan dit boek: https://www.goodreads.com...f-surveillance-capitalism

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01:43

Blokker_1999

Full steam ahead

Virtuozzo schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:58:
[...]

Dit is wel een beetje de spies omdraaien 😎 De ouder aanwijzen met visie = vies. Juist tegenwoordig is profiling laagdrempelig van invloed. Steeds meer zelfs.

Wie daar eens in wil duiken heeft een goed startpunt aan dit boek: https://www.goodreads.com...f-surveillance-capitalism
Grote probleem is dat jij als ouder de school niet snel op andere gedachte zult brengen. Die hebben hun keuze gemaakt en de problemen van 1 ouder kunnen ze missen. Daar hebben ze het in deze tijden te druk voor en je gaat al snel op een zijspoor gezet worden en niet serieus genomen worden.

Je wil net bij de overkoepelende organisatie zijn omdat daar wel aan beleid gedaan kan worden dat een invloed heeft op alle scholen in de groep. Zij hebben ook iets meer afstand en zien al sneller het grotere plaatje. Zeker met iets als statische, eenvoudige wachtwoorden wil je vooral dat je bij iemand terecht kunt die weet hoe databescherming werkt. Dat vind je meestal niet in de school, maar in het niveau erboven ga je al sneller iemand vinden die bekend is met de materie.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:00:
[...]

Grote probleem is dat jij als ouder de school niet snel op andere gedachte zult brengen. Die hebben hun keuze gemaakt en de problemen van 1 ouder kunnen ze missen. Daar hebben ze het in deze tijden te druk voor en je gaat al snel op een zijspoor gezet worden en niet serieus genomen worden.

Je wil net bij de overkoepelende organisatie zijn omdat daar wel aan beleid gedaan kan worden dat een invloed heeft op alle scholen in de groep. Zij hebben ook iets meer afstand en zien al sneller het grotere plaatje. Zeker met iets als statische, eenvoudige wachtwoorden wil je vooral dat je bij iemand terecht kunt die weet hoe databescherming werkt. Dat vind je meestal niet in de school, maar in het niveau erboven ga je al sneller iemand vinden die bekend is met de materie.
Absoluut, al is dat … achteraf. Met een keur aan varianten van inertie en weerstand. Mijn trof vooral de discrepantie tussen beleidselementen onderwijs (digitaal bewustzijn bij vorming) en dit.

Die kwestie van herleidbare identiteit en wachtwoord, dat is wel bijzonder. Vragen om problemen.

Nu moet wel opgemerkt worden, scholen staan onder druk en lopen op hun beurt achter zaken aan bij aanwezige druk, dat kan hier een factor zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

De wachtwoord keuze is wel vreemd te noemen maar ik denk dat dat voorkomt uit de meesters en juffen die dan kunnen helpen zonder de ouders ermee bezig moeten zijn.

Maar een email adres met naam sorry google weet al meer dan daar jij nu bang voor bent. En als dit al je grote angst is zou ik vast een reis naar mars aanvragen ownee dat gaat ook niet want dan weten ze ook weer alles...

Je ontkomt daar gewoon niet aan, alleen moet men eens niet zo extreem hypocriet zijn dat iedereen denkt dat gelijk alles over hem bekend is online. Jij en ook je kinderen zijn als individu helemaal niet belangrijk en interessant voor google

Groeps gedrag is wat google wilt weten en actief in is. Gegevens van 1 persoon is teveel arbeid. Ja google zal je vervolgens in een profiel willen stoppen maar dit doet de mens al sinds dat die bestaat in zijn eigen hoofd. Die persoon draagt een jurk dus is het vrouwelijk. Die persoon draagt x dus is het een y.

Dat is hoe het menselijk brein gewoon weg werkt vooroordelen bestaan niet zeggen heel veel mensen dat klopt maar oordelen in ons hoofd wel.

Een citroen is geel = oordeel
Een + een = twee = een oordeel
Er hangen wolken dus verwachten we regen = een oordeel

Als je het al over privacy online hebt zijn er zaken geweest die 10.000x erger waren eenmanszaken hun btw nummer was het bsn van de eigenaar. Gewoon verplicht openbaar op internet.

Ik denk dat je angst wat misplaatst is in deze, bewust handelen begrijpen we allemaal maar een email adres met emma.de.jong@school.nl is net zoveel waarf als 48r737438ddaf@school.nl voor ons als mens lijkt die eerste veel makkelijker te herleiden echter online maakt het geen enkel verschil.

Wil je echt anoniem zijn online kies dan een naam die 10000x voorkomt linda de boer, emma janssen etc etc daarmee ben je voor personen veel lastiger te vinden maar voor het grote boze internet is dit totaal irrelevant je krijgt toch wel een nr opgeplakt ter identificatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:41

Roozzz

Plus ultra

Blokker_1999 schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:00:
[...]

Ik denk dat dit beeld al best rooskleurig is. Ze hebben het ongetwijfeld te druk, maar je zal vooral niet serieus genomen worden omdat ze niet beter weten / kunnen. Toevallig heb ik een familielid die ict coördinator is voor een aantal locaties binnen een grote koepel basisscholen. De opleiding hiervoor, bestaat welgeteld uit de pabo en iets meer affiniteit dan de doorsnee leerkracht. Samen met twee anderen en één systeembeheerder zorgt men dat het in de praktijk werkt.

Welk platform in de praktijk gebruikt wordt, hebben zij amper invloed op. Het beeld is dat de keuze valt op de partij met de beste sales pitch bij het bestuur. Uiteraard ook zonder echte expertise. De vragen en ideeën van ts komen niet eens bij ze op. Ondanks een terechte zorg.

Ik zou het vooral bespreekbaar proberen te maken, maar ga er niet direct met een gestrekt been in. Tien tegen een dat de persoon tegenover je hier nog nooit over nagedacht heeft.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 15:35

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Verwijderd schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:09:
Maar een email adres met naam sorry google weet al meer dan daar jij nu bang voor bent. En als dit al je grote angst is zou ik vast een reis naar mars aanvragen ownee dat gaat ook niet want dan weten ze ook weer alles...
Conclusie: Wees niet bang, het is erger dan je denkt.
Je ontkomt daar gewoon niet aan, alleen moet men eens niet zo extreem hypocriet zijn dat iedereen denkt dat gelijk alles over hem bekend is online. Jij en ook je kinderen zijn als individu helemaal niet belangrijk en interessant voor google
Conclusie: Het is nou eenmaal zo.
(Misschien even de definitie opzoeken van hypocriet)
Als je het al over privacy online hebt zijn er zaken geweest die 10.000x erger waren eenmanszaken hun btw nummer was het bsn van de eigenaar. Gewoon verplicht openbaar op internet.
Conclusie: Troost je, dit is niks vergeleken met andere totaal ongerelateerde zaken.
Ik denk dat je angst wat misplaatst is in deze, bewust handelen begrijpen we allemaal maar een email adres met emma.de.jong@school.nl is net zoveel waarf als 48r737438ddaf@school.nl voor ons als mens lijkt die eerste veel makkelijker te herleiden echter online maakt het geen enkel verschil.

Wil je echt anoniem zijn online kies dan een naam die 10000x voorkomt linda de boer, emma janssen etc etc daarmee ben je voor personen veel lastiger te vinden maar voor het grote boze internet is dit totaal irrelevant je krijgt toch wel een nr opgeplakt ter identificatie.
Conclusie: Je wens om anoniem te zijn is misplaatst maar verander vooral de voor jouw uitgekozen onveranderbare naam.

:?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Wat ik al een beetje verwacht had; het maakt wel wat los. Bedankt voor de vele reacties. Om op een aantal te reageren (geen persoonlijke aanvallen hoor, maar hoe ik daar over denk!):
Vorkie schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:51:
Belast de school in ieder geval niet teveel met je eigen visies en bespreek dit met de hoger liggende scholengroep

[...]

Ik heb geantwoord aan degene die de mail heeft gestuurd; inmiddels een korte reactie gekregen dat het is doorgestuurd naar de directie omdat die er kennelijk over gaat. Ik heb het overigens in mijn mail / antwoord uiteraard netjes en respectvol gehouden. Ik heb wel uiteengezet waar ik moeite mee heb, maar ook waardering uitgesproken waar ze voor staan. Ik heb geprobeerd niet aanvallend over te komen.
Zeker, indien er uitval zal komen en ze schakelen over op dit systeem, zal onze dochter daar zeker deel aan nemen. Aan de andere kant is ze pas 5, ze hoort hier naar mijn mening helemaal niet mee bezig te zijn. Ze erbij te betrekken is op deze leeftijd wat lastig.
Virtuozzo schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:53:
Kinderen zijn kapitaal in big data, niet verwonderlijk dat Google het op allerlei wijzen - direct en indirect - faciliteert, het is absoluut goed om daar bewust van te zijn.
Ik heb niet de illusie dat ze uiteindelijk niet aan de aandacht (of macht) van een Google ontkomt. Wat mij voornamelijk stoort, is dat kinderen op zo'n jonge leeftijd al een online profiel krijgen (door in dit geval een e-mailadres aan te maken). Zoals ik al zei in mijn TS, waarom moet een kind van 5 een e-mailadres? Tot dit weekend bestond ons kind digitaal zo goed als niet (er is uiteraard basis registratie bekend; gemeente, belastingdienst, zorgverzekering etc). Als er digitaal les gevolgd moet worden, dan kan dat toch prima onder mijn adres denk ik dan? Nogmaals, ze is 5. Ze weet amper wat je met een computer kan.
Blokker_1999 schreef op zondag 28 november 2021 @ 17:57:
Dat dat email adres bestaat met de naam van je dochter is echt niet het probleem. Die gegevens heeft Google sowieso, ongeacht welke naam je er aan koppelt omdat dit ongetwijfeld ook in Classroom is ingegeven of duidelijk zal worden uit de content die uitgewisseld wordt tussen de leerkracht en het account van je dochter.
Aangezien je toch een weergavenaam kunt aanpassen, log ik liever in met bijvoorbeeld mijn e-mailadres en zet je als weergave naam die van mijn dochter. Ik of mijn vrouw moeten toch samen met onze dochter dan achter de pc zitten. Ze weet niet eens hoe deze aan moet. Ik kan er gewoon niet bij waarom ze een eigen e-mailadres moet hebben als ze 5 is.
De school moet nu eenmaal ook iets hebben dat voor studenten heel hun schoolleven bij hen op school mee kan gaan. Generieke accountnamen zijn dus ook weer iets moeilijker, zeker om ze aan te leren. Of je moet weer ergens een spreadsheet gaan bijhouden. Dan is het gebruiken van de naam nog de eenvoudigste oplossing.
Waar ik zo even snel op kom, ik had tijdens mijn studententijd en e-mailadres van school dat mijn studentnummer@school.nl was. Dat is inmiddels 15 jaar geleden.
Jij wil niet dat Google jouw kinderen kan volgen op de rest van het internet? Zorg er dan voor dat voor Classroom telkens een private sessie wordt gebruikt zodat het account uitgelogd is als je kind de browser sluit. Enige nadeel: je zal telkens moeten inloggen omdat je geen cookie kunt zetten.
Dat Google ons nooit zal (kunnen) volgens is inderdaad een illusie, dat weet ik. Wel vind ik dat een kind van 5 nog niets op internet te zoeken heeft en ik van mening ben dat ook van school uit nog helemaal niet nodig hoeft te zijn.
Private sessies is hier trouwens standaard en cookies worden niet opgeslagen / zo min mogelijk geaccepteerd. Ik weet niet beter dat ik steeds moet inloggen :)
Virtuozzo schreef op zondag 28 november 2021 @ 18:05:
Die kwestie van herleidbare identiteit en wachtwoord, dat is wel bijzonder. Vragen om problemen.
Ja ik hoop wel dat ze inzien dat dit niet kan. Ze sturen nu een mail aan alle ouders van de hele school, met hetzelfde wachtwoord. Ik kan nu gewoon een mail sturen uit naam van een leerling van groep 7. Kan toch tot hele vreemde situaties leiden.
Nu moet wel opgemerkt worden, scholen staan onder druk en lopen op hun beurt achter zaken aan bij aanwezige druk, dat kan hier een factor zijn.
Mee eens hoor, petje af voor wat ze iedere week moeten doen om de boel draaiende te houden, daar geen slecht woord over :)
Verwijderd schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:09:
Google weet niets van mijn kinderen, dat durf ik wel te stellen (althans, tot dit weekend dus ben ik bang). De een is zoals gezegd 5 en de ander 3. Die hebben niets op internet te zoeken. Ik heb het er nooit over, ook duidelijke afspraken met onze ouders gemaakt (opa's en oma's dus) dat niets van onze kinderen op internet komt. De namen zijn nooit genoemd op internet. Met het aanmaken van e-mailadres met voor- en achternaam door de school is dat dus verleden tijd. Dat is iets wat ik zelf wil beslissen als de tijd daar is, ze ouder is, en nu heeft school dat ongevraagd gedaan. Daar heb ik moeite mee.
Roozzz schreef op zondag 28 november 2021 @ 19:25:
[...]
Welk platform in de praktijk gebruikt wordt, hebben zij amper invloed op. Het beeld is dat de keuze valt op de partij met de beste sales pitch bij het bestuur. Uiteraard ook zonder echte expertise. De vragen en ideeën van ts komen niet eens bij ze op. Ondanks een terechte zorg.
Ik begrijp zeker dat een school (in dit geval scholengemeenschap) voor een bepaald platform kiest. En dat het hier Google is, vind ik jammer, maar kan ik inderdaad niet zo veel tegen beginnen. Dat zal ik moeten accepteren.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-09 09:24
Het is godsgeklaagd dat dit soort beslissingen worden genomen door 'bestuursleden'. Ze mogen dan lid zijn van het 'bestuur' van een school, maar ze zijn blijkbaar volkomen clueless. Ik erger me ook dood aan opmerkingen als 'niet iedereen heeft verstand van ICT'. Ten eerste gaat het hier niet meer over ICT. ICT kan niet meer los worden gezien van bedrijfsprocessen. Het is er volkomen mee verweven. Dus iedereen die er beslissingen over neemt, moet in ieder geval basic knowledge hebben van ICT.

Maar het is nog veel erger. ICT is volkomen verweven in het alledaagse leven. IEDEREEN moet een basic knowledge hebben van ICT. Je hoeft natuurlijk geen computers te kunnen installeren (al zou het geen kwaad kunnen om dat te leren), maar je moet toch op basisnivo een idee hebben wat er gebeurt met je informatie. Zodat je daar een gefundeerde mening over kunt vormen. Die mening mag best zijn "ik geloof het wel", maar dan is tenminste duidelijk wat je dan wel gelooft.

Ik heb eenzelfde soort situatie meegemaakt toen mijn kinderen nog op de basisschool zaten. Dat ging toen niet over Google, maar over een uitgever van schoolboeken. De school had een nieuwe methode aangeschaft en daarvoor moesten ze online accounts aanmaken op de service van die uitgever, zodat ze online extra leermateriaal konden bekijken en toetsen konden afnemen.

Je verwacht in zo'n geval, dat de school, of in ieder geval de docent, maatregelen neemt om de privacy van de (minderjarige!) leerlingen te beschermen. Door ze bijvoorbeeld aan te melden als 'leerling1', 'leerling2' etc. Maar nee hoor, ze hadden alle leerlingen al met hun echte naam aangemeld. Toen ik daar bij een ouderavond een opmerking over maakte, werd ik aangekeken alsof ik van een andere planeet kwam. Sterker nog, alle aanwezige ouders keken me aan alsof ik van een andere planeet kwam. Maar volgens mij was ik in die hele zaal de enige die op de echte aarde leefde.

En op de echte aarde wordt iedereen gevolgd door Google, Zuckerberg en andere kwaadwillenden. En daar moet je je zo goed mogelijk tegen wapenen. Dat lukt niet altijd, maar je hoeft ze ook niet gratis extra informatie te geven, ZEKER niet over minderjarigen die zelf de gevolgen nog niet kunnen begrijpen. Dat zelfs een school deze basic bescherming niet kan bieden, vind ik ongelooflijk. Je mag verwachten dat ergens op een school, in het bestuur, in de MR, onder het personeel, bij de docenten, ERGENS toch wel iemand die basic knowledge heeft dat je evil partijen zoveel mogelijk in het ongewisse moet laten.

Echt he, ik vertel wel eens (op een feestje oid) dat ik ALTIJD een valse geboortedatum en geslacht invul bij webshops. Ze hebben die informatie niet nodig om mij iets op te sturen toch? Maar het leidt wel eens tot komische situaties als ik de helpdesk bel en ze dan (als een stel stomme idioten) om m'n geboortedatum vragen om te verifieren 'of ik het wel echt ben'. Nee domme gans, NIEMAND weet mijn geboortedatum hoor, behalve ik, dus dat is ECHT een veilige manier om dat vast te stellen. De komische situatie ontstaat als ik in dat geval dus meld dat ik mijn 'geboortedatum' vergeten ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Pazo schreef op zondag 28 november 2021 @ 22:55:

Aangezien je toch een weergavenaam kunt aanpassen, log ik liever in met bijvoorbeeld mijn e-mailadres en zet je als weergave naam die van mijn dochter. Ik of mijn vrouw moeten toch samen met onze dochter dan achter de pc zitten. Ze weet niet eens hoe deze aan moet. Ik kan er gewoon niet bij waarom ze een eigen e-mailadres moet hebben als ze 5 is.
Ik had voornamelijk dat in de mail naar de school gezet en je probleem met het wachtwoord als punt 2. De rest dat houdt je toch niet tegen.

Als er bijdehante kinderen tussen zitten gaan er gegarandeerd grappen uitgehaald worden met die e-mail adressen. En dat kunnen ook kinderen uit de hogere klassen zijn.
Waar ik zo even snel op kom, ik had tijdens mijn studententijd en e-mailadres van school dat mijn studentnummer@school.nl was. Dat is inmiddels 15 jaar geleden.
Vroeger werkten we met nummers. We belden telefoonnummers, toen kwam ICQ waar je een nummer was maar toen MSN messenger het overnam werd het nummer een naam.

Ik bel nooit meer nummers. Ik klik op een naam in een adresboek en soms heeft het niet eens een nummer als je via Facebook of iets belt. Dit lijkt me niet een heel groot probleem. Als ze bij een vereniging gaat komt haar naam misschien ook op internet als lid of omdat ze wat wint.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 29-11-2021 03:49 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Los van wat er allemaal uit te spoken is met die mail-adressen: als je iedereen hetzelfde wachtwoord geeft is er effectief geen wachtwoord (en door de briljante keuze voor het wachtwoord geldt dat niet alleen binnen de school, maar ook erbuiten). Je kunt het dus gewoon zien als een publiek en onbeschermd medium. Gek idee voor een alternatief: gewoon een publieke pagina? Laten we het beestje gewoon noemen naar wat het is, wat betreft toegangsrechten en bescherming is dit geen e-mail.

Dat voorkomt ook dat iemand op het idee komt om er daadwerkelijk persoonlijke en gevoelige informatie heen te sturen "want dat is toch gewoon een persoonlijk mailtje". Het kan niet de bedoeling zijn dat hier cijfers, rapporten en ontwikkelingsverslagen naartoe gestuurd worden.

Dan nog een tweede: ik begrijp dat je uberhaupt nooit gevraagd is om akkoord te gaan met de voorwaarden van google, kun je deze wel beschikbaar krijgen? Als google netjes is (ik verwacht van niet) stemmen ze de voorwaarden van google classroom af op de doelgroep, bijvoorbeeld door geen informatie naar derde partijen te sturen zodat het account na de schoolcarriere zonder "schade" te verwijderen is. Gaat er wel data of een profiel naar derde partijen, dan zou ik simpelweg weigeren.

Naar mijn beperkte kennis van de AVG is de school ook gewoon verplicht om jou om toestemming te vragen voor elke vorm van delen van data die niet direct gerelateerd is aan het functioneren van de school (een derde partij mag bijvoorbeeld impliciet cijfers bijhouden, maar een derde partije een profiel voor marketingdoeleinden laten opbouwen mag bijvoorbeeld alleen met toestemming). Maar zoals gezegd: mijn kennis is misschien van niveau klok-en-klepel.
Nee, als je zo'n houding aanneemt als jij, dan niet, nee.
Gegevens van 1 persoon is teveel arbeid.
Je verwacht het niet, maar het blijkt dat ze dit soort zaken bij google automatiseren.
Ja, laten we elk probleem van elke TS gewoon afkappen met "probleem X is erger". Zolang er kindjes in Afrika ziek zijn mag niemand op GoT ergens over klagen.

[ Voor 28% gewijzigd door bwerg op 29-11-2021 08:59 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook even realistisch zijn, elke actie die jij online doet is te herleiden als iemand het echt wilt. Google kan een hoop automatiseren maar tenzij de aivd een gericht onderzoek opstart naar jouw individueel is het echt niet interessant om een onbelangrijk persoon zo diep te monitoren. Google gaat het om het schetsen van een doelgroep dat gebruiken ze in hun platform om advertenties en data gericht in te zetten.

Het is niet alsof meneer bwerg als persoon zelf zo interessant is maar wel als groep gezien. Het gaat google dan ook om de patronen waar in tegenstelling het de aivd gaat om specifieke personen in een onderzoek.

Wil je geen digitale voetprint dan is op dit moment de enige mogelijkheid om je eigen leven op te bouwen in de sahara. Letterlijk overal gebruiken we digitale techniek wat een voetprint achter laat van jouw acties.

Maar wr willen wel allemaal de voordelen van techniek maar niet met mijn data. Zonder jouw data is die techniek er niet. En de school in dit verhaal wordt gewoon gedwongen mee te gaan in moderne technieken.

Dat de school bepaalde dingen niet slim aanpakt mag duidelijk zijn en daarop kan je de school aanspreken.

Maar wil je echt van het digitale af dan zul je een eigen politieke partij uiteraard wel met stenen notitieblokken en beitels moeten oprichten want ook papier kent digitale processen.

Ook denk (naja weet zeg maar) wel zeker dat de dochter van ts wel eens spelletjes speelt op de tablet / telefoon of computer zei het niet thuis dan is het wel bij vriendjes daarmee hebben ze al meer digitale informatie van je kind dan dat ze nu via school zullen verkrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PhilipsFan schreef op maandag 29 november 2021 @ 02:16:
Echt he, ik vertel wel eens (op een feestje oid) dat ik ALTIJD een valse geboortedatum en geslacht invul bij webshops. Ze hebben die informatie niet nodig om mij iets op te sturen toch? Maar het leidt wel eens tot komische situaties als ik de helpdesk bel en ze dan (als een stel stomme idioten) om m'n geboortedatum vragen om te verifieren 'of ik het wel echt ben'. Nee domme gans, NIEMAND weet mijn geboortedatum hoor, behalve ik, dus dat is ECHT een veilige manier om dat vast te stellen. De komische situatie ontstaat als ik in dat geval dus meld dat ik mijn 'geboortedatum' vergeten ben...
Het is een aanvullende maatregels, natuurlijk is hij niet perfect. Wat wil jij dan, dat ze je met DigiD laten inloggen overal? Maar goed, vast heel komisch, maar klinkt vooral alsof je jezelf ermee hebt en niet ie 'domme ganzen'.
bwerg schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:04:
Naar mijn beperkte kennis van de AVG is de school ook gewoon verplicht om jou om toestemming te vragen voor elke vorm van delen van data die niet direct gerelateerd is aan het functioneren van de school (een derde partij mag bijvoorbeeld impliciet cijfers bijhouden, maar een derde partije een profiel voor marketingdoeleinden laten opbouwen mag bijvoorbeeld alleen met toestemming). Maar zoals gezegd: mijn kennis is misschien van niveau klok-en-klepel.
Maar wordt er dan data voor marketing doeleinden gedeeld? Ik denk dat het prima te beargumenteren is dat met huidige tijd zoiets als Google Classroom noodzakelijk is.

Eisen mensen van de aannemer waar ze offerte willen vragen voor een nieuwe uitbouw ook dat hij geen Office365 gebruikt voor bijhouden van zijn klantgegevens? Als de waterleiding naar je badkamer is opengescheurd dan wil je eerste de schriftelijke bevestiging van de loodgieter dat niks van jouw informatie in Google Workspace terecht komt?

Alleen het punt van de wachtwoorden kan ik begrijpen. En ook daar kan ik de andere kant wel begrijpen hoor, vooral gezien het natuurlijk niet hele spannende informatie is en je kan ook niet van een 5-jarige verwachten dat die een complex uniek wachtwoord onthoudt. Maar echt handig is het natuurlijk niet. Het probleem daarentegen van voornaam.achternaam@email.com begrijp ik totaal niet. Welk privacy probleem ontstaat hierdoor? De echte namen moeten er toch ergens in staan. Of moet er van de docenten verwacht worden dat er alleen nummers zijn en die zelf die nummers weer aan namen verbinden? Uiteraard op een offline computer, of nog liever alleen op papier?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:49:
Je kan ook even realistisch zijn, elke actie die jij online doet is te herleiden als iemand het echt wilt.
1. Nee, als je data niet publiek is en gewoon niet via een platform of netwerk van X loopt kan X het niet herleiden.
2. Die iemand heeft voor het verwerken van die gegevens toch gewoon een legale basis nodig. Aannemende dat google niet gewoon lomp een scraper over het hele internet heenhaalt om gegevens binnen te harken - als dat bekend zou worden hebben ze sowieso het maximale boetebedrag van elke denkbare toezichthouder op hun dak, zo niet een strafrechtelijk onderzoek.
Google kan een hoop automatiseren maar tenzij de aivd een gericht onderzoek opstart naar jouw individueel is het echt niet interessant om een onbelangrijk persoon zo diep te monitoren. Google gaat het om het schetsen van een doelgroep dat gebruiken ze in hun platform om advertenties en data gericht in te zetten.
Dit is simpelweg flauwekul. Google maakt persoonlijke profielen aan, dat staat in hun voorwaarden. Lijkt me ook wel algemeen bekend maar schijnbaar dus niet.
Wil je geen digitale voetprint dan is op dit moment de enige mogelijkheid om je eigen leven op te bouwen in de sahara. Letterlijk overal gebruiken we digitale techniek wat een voetprint achter laat van jouw acties.
Lekker binair. Een beetje als "je kan niet volledig leven zonder milieuvervuiling dus je kan net zo goed een hummer kopen". Dat geldt trouwens voor driekwart van de tekst in je post. Spelletjes op een tablet hebben hier op zich helemaal niks mee te maken, los van dat je spelletjes vaak ook advertentievrij kan krijgen door ze gewoon te kopen. Zolang die 5-jarige zelf nog niks kan installeren kun je dat prima onder controle houden.
En de school in dit verhaal wordt gewoon gedwongen mee te gaan in moderne technieken.
Nee. Kiezen ze toch echt zelf voor.

Er zijn tal online onderwijssystemen die niet komen van bedrijven die advertenties als kernactiviteit hebben. Ja, dat integreert vast allemaal wat minder lekker met van alles en nog wat, maar met reden. Die afweging kan de school gewoon maken.
Sissors schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:56:
Maar wordt er dan data voor marketing doeleinden gedeeld? Ik denk dat het prima te beargumenteren is dat met huidige tijd zoiets als Google Classroom noodzakelijk is.
En die redenering volstaat in het AVG-tijdperk dus gewoon echt niet. De onderwijsfunctionaliteit van google classroom is misschien noodzakelijk dus zonder expliciete toestemming mag er data voor onderwijsdoeleinden naar google. Als google dat weer aan een marketingplatform koppelt mag daar zeker niet impliciet data heen. Doeleinden van dataverwerking zijn in de AVG cruciaal. Wel impliciete toestemming voor onderwijszaken, geen toestemming voor marketing.
Eisen mensen van de aannemer waar ze offerte willen vragen voor een nieuwe uitbouw ook dat hij geen Office365 gebruikt voor bijhouden van zijn klantgegevens?
Als Microsoft de inhoud van bestanden in office365 zou gebruiken voor marketingdoeleinden, ja, absoluut. Maar een gokje met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid: dat doet Microsoft niet. Dat zou namelijk betekenen dat office365 ongeschikt is voor praktisch elke bedrijfsactiviteit, dus behalve een bedrijfje van een ZZP'er zonder ICT-kennis zou office365 dan nergens binnen komen.

[ Voor 22% gewijzigd door bwerg op 29-11-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56

M2M

medicijnman

bwerg schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:59:
Er zijn tal online onderwijssystemen die niet komen van bedrijven die advertenties als kernactiviteit hebben. Ja, dat integreert vast allemaal wat minder lekker met van alles en nog wat, maar met reden. Die afweging kan de school gewoon maken.
Maar nu wil ik als school graag een omgeving dat wel lekker integreerd met van alles en nogwat, laagdrempelig, nagenoeg kostenloos want budget is er niet en bij voorkeur moet het aansluiten met alles wat later nog komt.

Ik ben bang dat het lastig is om alternatieven te vinden, en je een sterke IT-verantwoordelijke op de school moet hebben (die nauwelijks aanwezig zijn), om iets anders te kiezen.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

M2M schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:06:
[...]

Maar nu wil ik als school graag een omgeving dat wel lekker integreerd met van alles en nogwat, laagdrempelig, nagenoeg kostenloos want budget is er niet en bij voorkeur moet het aansluiten met alles wat later nog komt.
Ja, en ik wil een gratis ferrari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:18
Helaas denk ik dat je er in de huidige maatschappij niet onderuit komt en dat je ook te hoge verwachtingen hebt. Het is echt niet zo dat de naam van je dochter nu pas bij Google bekend is omdat de school een e-mail adres heeft aangemaakt. Dit is wel kwalijk, maar het is niet iets wat jij of de school had kunnen voorkomen.

De enige actie van de school die ik echt niet vind kunnen is het zwakke, hergebruikte wachtwoord. Hiermee garandeer je dat iedereen toegang heeft tot de betreffende e-mail adressen. Zelfs in een magische wereld waar geen externe kwaadwillenden of vervelende ouders zijn zou het me niet verbazen als kinderen in groep vier zelf ook uit kunnen vogelen hoe ze bij een klasgenootje in kunnen loggen.

In een ideale wereld zouden we dit soort ICT niet aan commerciële bedrijven overlaten, maar momenteel hebben we gewoon geen werkbaar alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04:03

polthemol

Moderator General Chat
[...]

Absoluut, al is dat … achteraf. Met een keur aan varianten van inertie en weerstand. Mijn trof vooral de discrepantie tussen beleidselementen onderwijs (digitaal bewustzijn bij vorming) en dit.

hier mag je wat gematigder zijn naar mijn smaak. Als ik even naar de schoolgaande kinderen kijk uit dit huishouden en de schoolsituatie: 1 school heeft momenteel minder dan de helft van klassen en ~40% van de docenten up and running. Ze zijn als blij als ze toezicht kunnen houden of antwoorden van leerlingen die thuis moeten blijven kunnen beantwoorden. Het gebrek aan visie daar neer gaan leggen zou de situatie heel erg te kort doen.

Idem voor de topicstarter: het gros heeft geen idee hoe dit allemaal in elkaar zit en gaat gemakshalve kiezen voor 'wat werkt'. Dit is ook geen permanente situatie (of vooralsnog in ieder geval), dus landelijk beleid of een landelijke aanpak vanuit het ministerie van Onderwijs hoef je ook niet te verwachten. Wat je dan gaat krijgen ?De IT-desk van deze of gene school regelt het zelf wel en de kans is heel groot dat men voor gemak gaat vanwege geen resources/geen aanwezige kennis of omdat men moet teren op consultants.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

ErikT738 schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:14:
In een ideale wereld zouden we dit soort ICT niet aan commerciële bedrijven overlaten, maar momenteel hebben we gewoon geen werkbaar alternatief.
Natuurlijk gebruikt een school externe commerciële partijen voor ICT, net zoals dat ze niet de leraren de dakgoot laten repareren of de broodjes voor in de kantine laten bakken. Dit overlaten aan een commerciëel bedrijf is dan ook helemaal niet het probleem. Welke gegevens worden door wie voor welke doeleinden gebruikt, dat is het relevante. Een systeem als magister of blackboard kost geld voor het onderwijsinstituut, dat is het verdienmodel. Google is natuurlijk altijd lekker goedkoop en goed geïntegreerd met vanalles en nog wat, directe financiële kosten zijn niet het verdienmodel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:49:Wil je geen digitale voetprint dan is op dit moment de enige mogelijkheid om je eigen leven op te bouwen in de sahara. Letterlijk overal gebruiken we digitale techniek wat een voetprint achter laat van jouw acties.

Maar wr willen wel allemaal de voordelen van techniek maar niet met mijn data. Zonder jouw data is die techniek er niet. En de school in dit verhaal wordt gewoon gedwongen mee te gaan in moderne technieken.
Of er zou gewoon een intranet met een leerlingnummer o.i.d. gebruikt kunnen worden zoals al jaren het geval? Wat zijn verder nou echt de voordelen aan de genoemde technieken waar jij hebt schijnbaar over hebt?

Ik vind het vooral klinken als een 'gemakkelijke' oplossing waarbij privacy totaal niet voorop staat. Jammer, het wordt wel erg lastig om zo nog eens wat controle te hebben over je persoonlijke data.

Je zal maar opgroeien als kind en rond je 10-12e wat meer verstand van computers krijgen en erachter komen dat er al allemaal ongewenste profielen zijn aangemaakt en opgebouwd. Ben ik toch blij dat ik wat ouder ben en veelal zelf een keuze heb mogen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-09 10:46
polthemol schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:17:
[...]

hier mag je wat gematigder zijn naar mijn smaak. Als ik even naar de schoolgaande kinderen kijk uit dit huishouden en de schoolsituatie: 1 school heeft momenteel minder dan de helft van klassen en ~40% van de docenten up and running. Ze zijn als blij als ze toezicht kunnen houden of antwoorden van leerlingen die thuis moeten blijven kunnen beantwoorden. Het gebrek aan visie daar neer gaan leggen zou de situatie heel erg te kort doen.

Idem voor de topicstarter: het gros heeft geen idee hoe dit allemaal in elkaar zit en gaat gemakshalve kiezen voor 'wat werkt'. Dit is ook geen permanente situatie (of vooralsnog in ieder geval), dus landelijk beleid of een landelijke aanpak vanuit het ministerie van Onderwijs hoef je ook niet te verwachten. Wat je dan gaat krijgen ?De IT-desk van deze of gene school regelt het zelf wel en de kans is heel groot dat men voor gemak gaat vanwege geen resources/geen aanwezige kennis of omdat men moet teren op consultants.
Helemaal mee eens. Ik kan me voorstellen dat scholen al enorm veel moeite hebben om op dit moment (virtuele) lessen te faciliteren. Daarmee praat ik het gebruik van generieke wachtwoorden overigens niet goed! |:(

Daarnaast kan ik me voorstellen dat ouders een gevoel hebben met 'privacy' met betrekking tot hun kinderen. Maar realiseer je dan ook dat met betrekking tot 'big data' de gegevens van 1 individueel persoon niet relevant zijn. Alleen maar als statistische informatie in combinatie met miljoenen anderen. Waarom zou jouw kind specifiek nadeel ondervinden ten opzichte van die miljoenen anderen. Zeker gezien het alternatief, dat je je kind (een deel van het) onderwijs ontzegt om dit maar te voorkomen.
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:28:
Je zal maar opgroeien als kind en rond je 10-12e wat meer verstand van computers krijgen en erachter komen dat er al allemaal ongewenste profielen zijn aangemaakt en opgebouwd. Ben ik toch blij dat ik wat ouder ben en veelal zelf een keuze heb mogen maken.
Ik vraag me toch echt af of een kind van 10-12 daar iets van vindt. Ik kan me voorstellen dat een klein percentage van de jong-volwassenen daar in de toekomst iets van gaat vinden, maar voor de meeste is het inmiddels vrij normaal en over 10+ jaar al al helemaal.

[ Voor 17% gewijzigd door FragDaddy op 29-11-2021 09:34 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ansichtkaart
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14-12-2024
hoe ik er mee om ga? ik accepteer het. het zijn van die dingen die ik niet kan beslissen in het leven.
En ik snap heel goed dat een school kiest voor gemak en werkbaarheid. zeker als de ict afdeling gewoon meester gert is die dit er extra bij doet.

ik heb meer moeite met hoe veel ouders te weten krijgen met magister. elke cijfer elke afwezigheid elke poep en scheet van je kind kan je lezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-09 11:30
Kijk, weet je wat het is? Scholen zijn bijzonder slecht uitgerust op het maken van een professionele afweging op het gebied van privacy en data security. Eigenlijk zou je voor elks een consultant op afroepbasis moeten kunnen inhuren. Als ik nu ga zoeken, dan weet ik zeker dat er ook wel bureautjes / slimme jongens zijn die scholen daar bij kunnen helpen. Maar ja, daar hebben scholen natuurlijk geen budget voor.

Erger is misschien wel dat ze niet eens weten dat ze niet weten dat ze zich met zulke vraagstukken bezig dienen te houden. Er is niets op de kweekschool dat ze daartoe opleidt. Nu heb ik zelf geen kinderen, maar ik stel me zo voor dat de querulante ouder die daar bezwaar tegen maakt (reken jezelf daartoe) alleen maar als lastig wordt ervaren. Er is een plan gemaakt, en daar is tijd in geïnvesteerd, en daar gaat niet een of andere rare ouder tussenkomen!

Je gaat deze oorlog niet winnen, Don Quichote. Het beste dat je kan doen is de ouderraad betrekken en werken aan de bewustwording. Wellicht kun je (via) hen een presentatie geven over de basisbeginselen van privacy en data security. Maak vooral duidelijk dat er op dit moment geen consequenties verbonden lijken te zijn aan die begrippen. Totdat het, natuurlijk, gruwelijk mis gaat.
(Afgezien van de praktische kant: via o.a. Pi-hole is hier van Google van alles geblokkeerd, dus het gaat nu waarschijnlijk niet eens werken. Ik heb een server draaien, dus ik zit er over te denken om een Hyper-V erbij te zetten met Windows en dan dat als 'schoolaccount' te gaan gebruiken, waar ik dan dit soort dingen op kan installeren en die dan uitsluit van Pi-Hole, of zo iets dergelijks).
_/-\o_

Ik durf te wedden dat er helemaal niemand op de school is die er uberhaupt ook maar van gehoord heeft dat er mensen zijn die Google-diensten actief blokkeren :+

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
Sissors schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:56:
Eisen mensen van de aannemer waar ze offerte willen vragen voor een nieuwe uitbouw ook dat hij geen Office365 gebruikt voor bijhouden van zijn klantgegevens? Als de waterleiding naar je badkamer is opengescheurd dan wil je eerste de schriftelijke bevestiging van de loodgieter dat niks van jouw informatie in Google Workspace terecht komt?
wil je eerste de schriftelijke bevestiging van de loodgieter dat niks van jouw informatie in Google Workspace terecht komt?
Eigenlijk wil ik daar inderdaad niet mee lastig gevallen worden, MAAR, als mijn info daar wel in komt en een google/fb/aanbieder mijn loodgieterswerk gaat koppelen aan een profiel, dan heb ik daar wel problemen mee.
De vraag dan is in hoeverre google in de inhoud/metadata van die workspace zit te grasduinen.

SaaS is heel handig voor organisaties die geen geld/tijd/kennis hebben voor het draaien van hun eigen systemen, maar het centraliseren van data/persoonlijke informatie bij de aanbieders van deze omgevingen maakt wel kwetsbaar voor misbruik/gebruik van deze data, of het uitlekken er van (single point of failure).

We hebben de afgelopen 10 a 15 jaar een beweging gezien richting SaaS/PaaS en centralisatie van diensten en data. Dat komt denk ik door de complexiteit van dergelijke systemen zelf te draaien, en omdat het te gemakkelijk is om ze te gebruiken (accountje aanmaken, en go!).
Om de trend te keren moet het eenvoudiger worden voor organisaties om zelf een systeem te draaien, zelfs een loodgieter moet er mee uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
bwerg schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:27:
[...]

Natuurlijk gebruikt een school externe commerciële partijen voor ICT, net zoals dat ze niet de leraren de dakgoot laten repareren of de broodjes voor in de kantine laten bakken. Dit overlaten aan een commerciëel bedrijf is dan ook helemaal niet het probleem. Welke gegevens worden door wie voor welke doeleinden gebruikt, dat is het relevante. Een systeem als magister of blackboard kost geld voor het onderwijsinstituut, dat is het verdienmodel. Google is natuurlijk altijd lekker goedkoop en goed geïntegreerd met vanalles en nog wat, directe financiële kosten zijn niet het verdienmodel.
Oké, laat ik het dan zo stellen: Het probleem is dat het wordt overgelaten aan "de markt", en dat een partij als Google daar niet te verslaan is door een hypothetisch bedrijf wat vergelijkbare services kan leveren zonder dat de privacy in het geding komt. Zoiets kan je enkel bewerkstelligen door buiten de markt om te gaan door bijvoorbeeld vanuit de overheid zelf zo'n partij te starten (lol overheid en ICT) of door de scholen een extra zak geld te geven zodat ze met de duurdere partij in zee kunnen gaan. Als de school de duurdere partij zelf bekostigd en deze aan de ouders doorberekend dan kunnen ze op weinig begrip rekenen. Hun kinderen hebben immers niets te verbergen.

Edit - Mooie Munchkin Troll avatar trouwens :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bwerg schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:59:
[...]

En die redenering volstaat in het AVG-tijdperk dus gewoon echt niet. De onderwijsfunctionaliteit van google classroom is misschien noodzakelijk dus zonder expliciete toestemming mag er data voor onderwijsdoeleinden naar google.
En dat is alles wat ik zeg. Dus waarom die redenering niet volstaat begrijp ik niet echt. Als Google die dingen voor marketingdoeleinden gebruikt, dan ben ik het er geheel mee eens dat het ongewenst is, maar ik zou verwachten dat dit gewoon vergelijkbaar is met de zakelijke Google Office achtige toepassingen.
[...]

Als Microsoft de inhoud van bestanden in office365 zou gebruiken voor marketingdoeleinden, ja, absoluut. Maar een gokje met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid: dat doet Microsoft niet. Dat zou namelijk betekenen dat office365 ongeschikt is voor praktisch elke bedrijfsactiviteit, dus behalve een bedrijfje van een ZZP'er zonder ICT-kennis zou office365 dan nergens binnen komen.
Helemaal mee eens. Maar is dat bij Google Workspaces anders dan? Krijgt TS zijn dochtertje straks reclame voor bijles rekenen als Google ziet dat haar tafels niet zo goed zijn? Of staat dat er gewoon totaal los van?

[ Voor 8% gewijzigd door Sissors op 29-11-2021 10:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Sissors schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:00:
Helemaal mee eens. Maar is dat bij Google Workspaces anders dan? Krijgt TS zijn dochtertje straks reclame voor bijles rekenen als Google ziet dat haar tafels niet zo goed zijn? Of staat dat er gewoon totaal los van?
Dat is de vraag. Het kan geen kwaad voor de TS om hier navraag over te doen: wat zijn de afspraken en voorwaarden die bij google classrooms horen. Zijn die helemaal in orde, dan heeft TS weinig concreet om over dwars te liggen. TS is misschien niet blij zodra hij de naam "google" hoort (zou ik zelf niet zijn, in ieder geval) maar als ze het gewoon op een nette manier regelen zoals ook andere externe leveranciers dit doen, dan geen probleem. Je kunt moeilijk dwarsliggen enkel omdat je het imago van een derde partij niet leuk vindt (stel je voor dat ik ga eisen dat ze AMD-laptops inkopen in plaats van Intel).

Bijkomend voordeel van het navragen is dat de school misschien zelf ook niet goed op dit soort zaken heeft gelet, en dan is de vraag van de TS daar een goede aanleiding voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-09 10:29
Ik vind het wachtwoordenbeleid nogal slecht, en ik zou dan gewoon een mailtje sturen met het verzoek om dit te morgen wijzigen.

Daarnaast: De rest hangt een beetje in het gebied van persoonlijke overtuigingen. Probeer hier AUB niet de juf die voor de klas staat mee lastig te vallen. Die hebben het moeilijk genoeg in deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

jessy100 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:58:
Daarnaast: De rest hangt een beetje in het gebied van persoonlijke overtuigingen.
Dat ligt er dus aan of AVG-technisch alle zaken op orde zijn.

Als dat wel zo is zal de school er weinig moeite mee hebben om dat even toe te lichten, dus navragen kan hoe dan ook geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 26-09 20:28
Helixes schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:52:
[...]

Kijk, weet je wat het is? Scholen zijn bijzonder slecht uitgerust op het maken van een professionele afweging op het gebied van privacy en data security.
Niet enkel op gebied privacy en data. Ahem...
Eigenlijk zou je voor elks een consultant op afroepbasis moeten kunnen inhuren.
Dat is het vervelende nu juist: hier is wel budget voor. En veel ook. En bestaat er in Nederland dus een para-onderwijs-sector die kwa omzet volgens mij weinig kleiner is dan die van het onderwijs zelf. Dat is goed boeren dus, maar het model stoelt op incompetentie van onderwijzers en met name onderwijsbesturen. Competentie koop je, heb je niet in dienst. Kernaanname in het Nederland onderwijs. Om niet te zeggen waarde. Bovendien is het 'ICT' wat er ingekocht (dient te) word(t/en), niet een opvoeding daaromtrent. Laat deze onderzoeker bij een supercomputer bijv alsteblief de bek houden over hoe de onderwijs-infra uitbesteden aan Google problematisch is. 'Het' 'moet' 'nu' 'werken'.

Geeft te denken. (Werkt dus precies zoals in de zorg dus.)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:08

kraats

Ik rol

Wat ik bijzonder vind in vrijwel alle aannames hierboven is dat men denkt dat er allemaal gratis (en dus met advertenties en bijbehorend profiel) accounts aangemaakt worden. Het kan toch ook prima onder een zakelijke overeenkomst met Google vallen waar een gedegen verwerkersovereenkomst onder ligt? Het is daarbij echt niet zo dat je gegevens opeens overal op internet te vinden zijn. Beetje flauw om in de Google is evil modus te blijven hangen.
Wat wachtwoorden van de kinderen betreft; ik kan me heel goed voorstellen dat ze een knip hebben gemaakt tussen welke kinderen wel en welke kinderen niet in staat zijn zelf het wachtwoord te beheren. Mijn vrouw staat voor groep 5 waar de ouders geacht worden de wachtwoorden aan te passen en te onthouden en nee, dat gaat al niet goed. Niet iedereen is daar bedreven in en de jonge kinderen al helemaal niet.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

kraats schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:41:
Wat ik bijzonder vind in vrijwel alle aannames hierboven is dat men denkt dat er allemaal gratis (en dus met advertenties en bijbehorend profiel) accounts aangemaakt worden. Het kan toch ook prima onder een zakelijke overeenkomst met Google vallen waar een gedegen verwerkersovereenkomst onder ligt?
Je hebt wel gelijk dat je inhoudelijk moet oordelen over de samenwerking met google, en niet alleen op de naam moet oordelen, maar als ik zo even zoek of google classroom/Workspace aan de AVG voldoet (we zijn in dit topic vast niet de eersten die zich dat afvragen) vind ik toch behoorlijk wat kritische noten en adviezen van de autoriteiten die hierover gaan. Bijvoorbeeld de autoriteit persoonsgegevens en de raad voor het primair onderwijs.
Mijn vrouw staat voor groep 5 waar de ouders geacht worden de wachtwoorden aan te passen en te onthouden en nee, dat gaat al niet goed. Niet iedereen is daar bedreven in en de jonge kinderen al helemaal niet.
Wat is dan het doel van die accounts?

Niet retorisch bedoeld: als die accounts bedoeld zijn als simpel systeem om berichtjes te sturen waar eventueel kattekwaad nou eenmaal geaccepteerd wordt, prima. Maar dan moet er wel op gelet worden dat het geen 'echt' beveiligd mailsysteem is, en dat het ook niet zo gebruikt wordt. Zonder dat expliciet te benoemen blijft dat doel op zijn minst heel erg onduidelijk, met risico's van dien (docenten die er een voortgangsverslag naar gaan mailen en andere kinderen die dat gewoon kunnen inzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:47
bwerg schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:00:
[...]

Je hebt wel gelijk dat je inhoudelijk moet oordelen over de samenwerking met google, en niet alleen op de naam moet oordelen, maar als ik zo even zoek of google classroom/Workspace aan de AVG voldoet (we zijn in dit topic vast niet de eersten die zich dat afvragen) vind ik toch behoorlijk wat kritische noten en adviezen van de autoriteiten die hierover gaan. Bijvoorbeeld de autoriteit persoonsgegevens en de raad voor het primair onderwijs.
Waar aan gewerkt wordt: nieuws: Google moet in Nederland andere ChromeOS-versie leveren aan onderwijs...

Los daarvan: prima om hier over na te denken. Prima om de discussie hier over te gaan voeren. Doe dat vooral via de MR en val de leerkracht/directie hier niet teveel mee lastig. Ook de stichting waar de school in kwestie bij is aangesloten zal hiervoor wel iemand in dienst hebben (al dan niet een extern iemand).

Dat gezegd hebben: als leerkracht zou ik je in de voorbeeld van TS dan maar gewoon elke dag op school laten komen om materialen op te halen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Zoon (10) wordt sinds corona bedolven onder techniek.
Chromebook op school, laptop/mac/telefoon/mobiel thuis.

Het is dat ik it'er ben en prima weet hoe zoon Google Classroom, Moo, Parro, Microsoft teams, etc. etc. kan ondermijnen.
School wordt gek van alle inbraken, hacks, etc. en weigeren nog steeds een gesprek met mij.

Maar Welkom123 geeft wel aan dat de zoveelste school totaal geen benul heeft waar ze mee bezig zijn.

Ik heb trouwens all 5x een datalek bij Parro aangegeven en nul reactie.
Zo zielig al dit gedoe, laat de kinderen gewoon kind zijn.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 17:13
Brent schreef op maandag 29 november 2021 @ 16:24:
"Kijk, weet je wat het is? Scholen zijn bijzonder slecht uitgerust op het maken van een professionele afweging op het gebied van privacy en data security."

Niet enkel op gebied privacy en data. Ahem...
Kuch, niet enkel scholen.

Hoe vaak ik het al heb meegemaakt dat op werk survey / vragenlijsten van professionele onderzoeksburo's worden verspreid onder het personeel onder het mom van privacy is gegarandeerd, waar doodleuk een google-analytics blok is in geplakt. Lekker-makkelijk en iedereen kan het, gewoon in de magnetron, even roeren en klaar is je vragenlijst :F
Geeft te denken. (Werkt dus precies zoals in de zorg dus.)
Bedoel ik. Ik heb een endodontoloog met een gmail adres :| . En een tandarts die bij een tandartsen support organisatie een website heeft gekocht, volgeplakt met google spul. Die tandarts kun je het niet kwalijk nemen maar zo'n zorg support organisatie zou echt beter moeten weten.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:09
Even mijn achtergrond, ik ben 1 dag de hoofd ICT'er en Security Officer en daarnaast 3 dagen leerkracht van een scholenkoepel van ongeveer 10 scholen. Tevens voorzitter van de GMR (soort Ondernemers Raad die iedere onderwijsstichting moet hebben).

Mij verbaast de amateuristische manier waarop de wachtwoorden van de leerlingen gecommuniceerd worden. Zelfs ten tijde van de eerste lockdown communiceerden wij dit op alle scholen professioneler dan dit, en inmiddels zijn we toch 2 jaar verder. Daar mag je de school zeker op aanspreken.

Zoals al eerder is gezegd zou ik het gesprek w.b. Google aangaan met de bestuur van je koepel. Beter nog, kaart het aan via de GMR. Dat is de gesprekspartner van het bestuur (CvB) van de stichting die gevraagd en ongevraagd advies kunnen uitbrengen (naast hun informerings- en instemmingsrecht) en enige macht hebben om veranderingen in te zetten. Maak een afspraak met één afvaardiging van de GMR en leg duidelijk de risico's en biedt een betrouwbaar, beheersbaar en betaalbaar alternatief. Daar hebben ze zeker oren naar.

Om de vraag van de noodzaak te beantwoorden: aan het account wordt leerling specifieke software gekoppeld vanuit de methodes. Dit kan niet op generieke accounts want de leerlingresultaten zijn persoonsgegevens en dus moet iedere leerling een aparte account hebben. Anders loop je weer (imo terecht) tegen de AVG aan. Dat account wordt meestal bij een van de grote 3 in onderwijs ICT gecreëerd (Heutink, Prowise of Cloudwise) en middels provisioning wordt daar automatisch een Google en/of Microsoft account aan gekoppeld. Dat is een keuze die bovenschools wordt gemaakt. Echter was het zo dat Microsoft voor de primaire schil (voor kinderen) geen gebruikersvriendelijke schil had en daardoor hebben veel scholen (zonder goede risicoanalyse te maken) gekozen voor Google. De lage prijs, de gebruiksvriendelijkheid en de goede beheersbaarheid spelen daarin een belangrijke rol en maakt dat heel veel stichtingen in Nederland in de laatste 4 jaar Google hebben ingezet in de primaire schil. Microsoft is inmiddels bezig met een comeback in de primaire schil (en voldoet eigenlijk beter aan de GDPR gezien de laatste DPIA's). In de secundaire schil (leerkrachten onderling en de rest van de organisatie) zie je juist veel meer afwisseling in het gebruik van Microsoft en Google.

Maar goed. De factor tijd speelt ook mee. Ik krijg in mijn organisatie 8 uur voor de invoering en uitvoering van de AVG, alle beveiliging en al het technisch beheer van ICT. Dat is natuurlijk veel te weinig maar A) er is lange tijd te weinig geld geweest en B) nu is er eventueel wel geld maar zijn er 0,0 mensen te vinden. Vaak wordt het advies van één van de grote drie gevolgd, en die kijken over het algemeen alleen wat goed is voor hun portemonnee op de korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:17

Audione0

Strijdt der titanen

Wellicht een idee om je verhaal bij een AVG instantie te melden?

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaZeLe
Audione0 schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:25:
Wellicht een idee om je verhaal bij een AVG instantie te melden?
Gewoon uit interesse de volgende vraag: waar zit volgens jou het lek in dezen dan?

Dit is in ons geval vastgelegd in verwerkersovereenkomsten en staat ook vermeld in openbare documenten waar oudergeledingen mee akkoord zijn gegaan. Dat is wel, in de meeste gevallen, een vereiste. Maar dat is vaak iets wat al een aantal jaren geleden is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Goede discussie die hier ontstaan is, ik lees veel nuttige reacties met verschillende kijk op het onderwerp.

Eerst even een update: naar aanleiding van mijn mail ben ik vanochtend gebeld door de locatiedirecteur van de school van mijn dochter (moet zeggen, goed dat ze dit zo snel oppakken). Ze heeft dit besproken met de IT-afdeling van de overkoepelende organisatie, en die geeft mij 'gelijk'. Gelijk tussen haakjes omdat ze het er mee eens zijn dat dit niet de meest handige aanpak is en eigenlijk niet zo zou moeten, maar aan de andere kant hebben ze 'haast', hebben ze veel 'goede verhalen' gehoord van andere scholen over Google Workspace en hebben daarom besloten hiervoor te gaan. Zoals sommige al suggereerde: gemak. Echter gaan ze het wachtwoordbeleid niet aanpassen, want 'ze willen niet steeds druk zijn met het resetten van vergeten wachtwoorden als ze weer eens gebruik willen maken van Google Workspace'. Dit is echt letterlijk de reden. Echter vinden ze het geen probleem dat ze het aangemaakte e-mailadres van mijn dochter verwijderen, en ikzelf een ander e-mailadres mag aandragen waarbij ook zelf het wachtwoord mag instellen, dat zij dan wel koppelen aan Google Workspace. Dit gaat nu dus gebeuren. Heb ik op zich vrede mee, aan de keuze voor Google Workspace kan ik niet echt aan ontkomen, maar ik hou er wel een gevoel aan over van: we tuigen even iets snel op, 99 ouders horen we niet, 1 zeurt (ik), die geven we gelijk / passen we wat gegevens van aan en we gaan weer verder.

Nog een paar reacties:
PhilipsFan schreef op maandag 29 november 2021 @ 02:16:
En op de echte aarde wordt iedereen gevolgd door Google, Zuckerberg en andere kwaadwillenden. En daar moet je je zo goed mogelijk tegen wapenen. Dat lukt niet altijd, maar je hoeft ze ook niet gratis extra informatie te geven, ZEKER niet over minderjarigen die zelf de gevolgen nog niet kunnen begrijpen.
Dat is dus waar ik de meeste moeite mee heb. Nogmaals, ze is 5. Ze bestaat digitaal (zo goed als) niet en dat wil voorlopig ook nog zo zouden. Als er online wat gedaan moet worden, moet ik of mijn vrouw daar toch bij zijn en alles voor haar doen. Hoeft ze geen eigen account voor te hebben.
bwerg schreef op maandag 29 november 2021 @ 08:04:
Dan nog een tweede: ik begrijp dat je uberhaupt nooit gevraagd is om akkoord te gaan met de voorwaarden van google, kun je deze wel beschikbaar krijgen?

[...]

Naar mijn beperkte kennis van de AVG is de school ook gewoon verplicht om jou om toestemming te vragen voor elke vorm van delen van data die niet direct gerelateerd is aan het functioneren van de school (een derde partij mag bijvoorbeeld impliciet cijfers bijhouden, maar een derde partije een profiel voor marketingdoeleinden laten opbouwen mag bijvoorbeeld alleen met toestemming).
Op dit punt heb ik het gevoel dat ze nu te gehaast zijn om dit op poten te zetten. Corona slaat weer om zich heen, kans is groot dat er op korte termijn kinderen thuis komen te zitten. Een snottebel mag immers niet meer. Kinderen zijn bijna doorlopend verkouden...

In het verleden hebben wij keurig toestemmingsformulieren gekregen. Of er foto's gemaakt mogen worden, of die op Klasbord geplaatst mogen worden, of die op Facebook geplaatst mogen worden, of die in de schoolgids gebruikt moeten worden, etc. En nu hebben ze dit compleet overgeslagen en gewoon aangemaakt / opgelegd: 'Bij deze heeft uw dochter een e-mailadres en gaan we haar aan Google koppelen. Owja en niet het wachtwoord veranderen hoor! Dat is lastig voor ons'. (ik merk dat ik er nog steeds boos om wordt nu ik dit typ :X )
Ik weet dat het niet te voorkomen is. En dat we in een tijd leven waarin het gemeengoed is. Maar ik kan het wel zoveel mogelijk beperken. En om het nog maar eens te noemen: ze is 5.
Ook denk (naja weet zeg maar) wel zeker dat de dochter van ts wel eens spelletjes speelt op de tablet / telefoon of computer zei het niet thuis dan is het wel bij vriendjes daarmee hebben ze al meer digitale informatie van je kind dan dat ze nu via school zullen verkrijgen.
Ze. is. 5. Ze weet amper wat een computer is, laat staan hoe een computer werkt. Interesseert haar ook niet. Ze kijkt soms een tekenfilmpje op TV. Die wij als ouders aanzetten. Ze zit niet op een tablet (hebben we ook niet) en niet op (onze) mobiele telefoons. Ben ik nu een slechte ouder? Mist ze van alles? Nee; ze is kind, ze speelt graag met speelgoed, duplo / lego, spelletjes, buiten spelen, fietsen, stoepkrijten, rolschaatsen, met haar zusje van 3 spelen. Wat een kind van 5 hoort te doen. Digitale hulpmiddelen op school? Prima, maar dat hoeft nog niet aan haar als persoon gekoppeld te zijn op deze leeftijd.
polthemol schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:17:
Idem voor de topicstarter: het gros heeft geen idee hoe dit allemaal in elkaar zit en gaat gemakshalve kiezen voor 'wat werkt'.
Dit begrijp ik ook wel hoor, de scholen zitten momenteel met het handen in het haar en proberen de boel draaiende te houden, waar ik alle begrip voor heb. Bijna wekelijks krijgen we wel e-mails over veranderingen in personeel bijvoorbeeld. Directeuren is momenteel ook een roulette. Volgens mij zijn ze nu bezig met de derde interim locatiedirecteur op de school. En ze zit dus maar anderhalf jaar op school. Wordt het ook niet beter van ben ik bang.
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:28:
Ik vind het vooral klinken als een 'gemakkelijke' oplossing waarbij privacy totaal niet voorop staat. Jammer, het wordt wel erg lastig om zo nog eens wat controle te hebben over je persoonlijke data.

Je slaat de spijker op zijn kop.
FragDaddy schreef op maandag 29 november 2021 @ 09:31:
Ik vraag me toch echt af of een kind van 10-12 daar iets van vindt. Ik kan me voorstellen dat een klein percentage van de jong-volwassenen daar in de toekomst iets van gaat vinden, maar voor de meeste is het inmiddels vrij normaal en over 10+ jaar al al helemaal.
Ik hoop dat mijn beide dochters daar wel wat van vinden. Ik hoop dat ik ze kan leren bewust met hun gegevens om te gaan op internet. En daar kan ik niet vroeg genoeg mee beginnen. Op deze leeftijd begrijpt ze er nog niets van, dus ben ik daar verantwoordelijk voor. Als ze later groot is mag ze het zelf bepalen, maar dan hoop ik dat ik haar wel wat heb bijgebracht. Soort van digitale opvoeding.
Sissors schreef op maandag 29 november 2021 @ 10:00:
Helemaal mee eens. Maar is dat bij Google Workspaces anders dan? Krijgt TS zijn dochtertje straks reclame voor bijles rekenen als Google ziet dat haar tafels niet zo goed zijn?
Om maar iets te noemen :) Nu zien wij in huis geen reclames (lang leve Pi-hole en uBlock), maar goed.
jessy100 schreef op maandag 29 november 2021 @ 15:58:
Daarnaast: De rest hangt een beetje in het gebied van persoonlijke overtuigingen. Probeer hier AUB niet de juf die voor de klas staat mee lastig te vallen. Die hebben het moeilijk genoeg in deze tijd.
De juf / meester inderdaad zeker niet. Gelukkig is het wel snel opgepakt door de locatiedirecteur (maar het antwoord laat nog wat te wensen over).
President schreef op maandag 29 november 2021 @ 17:53:
Dat gezegd hebben: als leerkracht zou ik je in de voorbeeld van TS dan maar gewoon elke dag op school laten komen om materialen op te halen :+
Geen probleem, hebben we in de eerste lockdown ook gedaan, want toen was hier nog geen sprake van (van Google Workspace). School staat hier in de wijk, amper 5 minuten lopen. De locatiedirecteur heeft aangegeven het alleen te willen gebruiken om wat opdrachtjes te kunnen geven mochten de kinderen thuis zitten. Kind van 5 heeft nog niet zo veel nodig.
MaZeLe schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:19:
Even mijn achtergrond, ik ben 1 dag de hoofd ICT'er en Security Officer en daarnaast 3 dagen leerkracht van een scholenkoepel van ongeveer 10 scholen. Tevens voorzitter van de GMR (soort Ondernemers Raad die iedere onderwijsstichting moet hebben).
Goed om ook iemand aan de andere kant van de lijn te treffen, bedankt :)
Ik zit nog even te denken of ik nog wat verder wil ondernemen. Het knaagt aan mij dat de locatiedirecteur in het telefoongesprek met mij heeft aangegeven dit verder niet aan te passen, enkel in mijn geval (en wellicht nog een enkele oudere die geklaagd heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
Pazo schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:30:

[...]

In het verleden hebben wij keurig toestemmingsformulieren gekregen. Of er foto's gemaakt mogen worden, of die op Klasbord geplaatst mogen worden, of die op Facebook geplaatst mogen worden, of die in de schoolgids gebruikt moeten worden, etc. En nu hebben ze dit compleet overgeslagen en gewoon aangemaakt / opgelegd: 'Bij deze heeft uw dochter een e-mailadres en gaan we haar aan Google koppelen. Owja en niet het wachtwoord veranderen hoor! Dat is lastig voor ons'. (ik merk dat ik er nog steeds boos om wordt nu ik dit typ :X )
Hier kun je dus aan zien dat er niet goed over is nagedacht. Als iemand nog niet in staat is om zelf een veilig wachtwoord te bedenken en te onthouden, dan moet die persoon geen digitale diensten gebruiken. Dat geldt zeker voor een kind van 5. Als het dan toch perse moet, laat dan de ouders het account beheren. Dan heb je nog genoeg die er een puinhoop van gaan maken, maar dat is nu eenmaal de consequentie van gebruik maken van digitale diensten. Als je dat opdringt aan je leerlingen (ook al is de intentie wel goed) dan is de consequentie dat je dus ook verantwoordelijk wordt voor het beheer van de wachtwoorden.

Het mag hier gewoon constructiever blijven.
[...]

Geen probleem, hebben we in de eerste lockdown ook gedaan, want toen was hier nog geen sprake van (van Google Workspace). School staat hier in de wijk, amper 5 minuten lopen. De locatiedirecteur heeft aangegeven het alleen te willen gebruiken om wat opdrachtjes te kunnen geven mochten de kinderen thuis zitten. Kind van 5 heeft nog niet zo veel nodig.
Dus, omdat er _misschien_ wel eens een keer wat opdrachtjes moeten worden gedaan, geven we de gegevens van alle leerlingen maar alvast door aan Google. Voor 't geval dat. Je kind zal maar op een school zitten waar ze zulke dingen doen, zonder overleg of toestemming van de ouders...

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-11-2021 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Ze. is. 5. Ze weet amper wat een computer is, laat staan hoe een computer werkt. Interesseert haar ook niet. Ze kijkt soms een tekenfilmpje op TV. Die wij als ouders aanzetten. Ze zit niet op een tablet (hebben we ook niet) en niet op (onze) mobiele telefoons.
Ik moet toegeven dat ik hier van schrik...
Nee; ze is kind, ze speelt graag met speelgoed, duplo / lego, spelletjes, buiten spelen, fietsen, stoepkrijten, rolschaatsen, met haar zusje van 3 spelen.
Daar ben ik het mee eens hoor... Maar toch... Het één sluit het ander niet uit. Ook de digitale wereld is gewoon deel van ons leven, waarom dat ook niet gewoon erbij pakken? Dat is als haar nooit meenemen naar een pretpark in het leven.. Of haar nooit met de auto ergens mee naartoe nemen maar alleen met de fiets binnen de gemeente grenzen blijven... Kan je dochter wel zelf de voordeur openen met de huissleutel? Of mag ze dat niet omdat ze toch nooit alleen het huis in of uit gaat? En weet je dochter wel dat Corona bestaat? Of verzwijg je dat soort onderwerpen ook omdat je dat te spannend vind voor haar?

[ Voor 53% gewijzigd door President op 30-11-2021 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
8)7

[ Voor 38% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-11-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
Ik bedoelde natuurlijk, alleen om de school te laten merken wat er zou kunnen gebeuren als je alle gebruikers hetzelfde wachtwoord geeft en ze niet toestaat om dit te wijzigen. Een foto van een flinke drol kan niet zoveel kwaad, maar zal de tongen flink losmaken denk ik :)

[ Voor 13% gewijzigd door PhilipsFan op 30-11-2021 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
PhilipsFan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 03:27:
[...]

Ik bedoelde natuurlijk, alleen om de school te laten merken wat er zou kunnen gebeuren als je alle gebruikers hetzelfde wachtwoord geeft en ze niet toestaat om dit te wijzigen. Een foto van een flinke drol kan niet zoveel kwaad, maar zal de tongen flink losmaken denk ik :)
Dat snapt de school zelf ook wel, die gaat alleen uit van leerlingen en ouders welke normaal doen. Helemaal terecht trouwens. Wat wel bijzonder is, is dat de kinderen een tekst wachtwoord hebben. Je kan namelijk ook een plaatjes wachtwoord voor de onderbouw instellen (tenminst, bij de verschillende besturen waar ik heb gewerkt met Google).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

President schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 02:55:
Dat is als haar nooit meenemen naar een pretpark in het leven.. Of haar nooit met de auto ergens mee naartoe nemen maar alleen met de fiets binnen de gemeente grenzen blijven...
Wist je dat er mensen zijn die niet naar pretparken gaan en die geen auto hebben? :+ Ik vind je reactie bij een kind van 5 nogal overdreven. En dat zeg ik als IT-er. 95% van de jeugd is computer- of telefoonverslaafd (en 78% van de statistieken wordt uit de duim gezogen, maar je begrijpt wel wat ik bedoel).
PhilipsFan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 03:27:
Los van dat het wachtwoordbeleid wel gewoon nalatig en onzinnig is, is inloggen op andermans accounts dat natuurlijk ook, en bovendien strafbaar (al zal de strafbaarheid hier mogelijk wel loslopen vanwege de extreme nalatigheid, maar toch). Klasgenoten die op elkaars accounts inloggen is wat anders dan ouders die op accounts van klasgenoten van hun kinderen inloggen, dat laatste gaat gewoon te ver.
PhilipsFan schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:56:
Als iemand nog niet in staat is om zelf een veilig wachtwoord te bedenken en te onthouden, dan moet die persoon geen digitale diensten gebruiken.
Kan prima, door gewoon publieke pagina's te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 13:48
Ik weet uit ervaring dat scholen het niet zo nauw nemen met de AVG regels. Mijn vriendin is kleuterjuf (geeft dus les aan de leeftijdscategorie van het dochtertje van TS). Hun zijn ook 2 weken geleden overgestapt naar een cloud systeem (ik weet niet welke, ik vermoed ook google). Nu is zij de ICT beheerder van de onderbouw, terwijl ze dus 5 dagen per week les geeft. De overkoepelende organisatie heeft ook een ICT beheerder in dienst die haar dan weer helpt als ze er niet uit komt.

Qua wachtwoorden gaat het daar wel iets beter, mijn vriendin kreeg een lijst waarop de e-mail adressen stonden met gegenereerde wachtwoorden bij de accounts. Zij moest dat doorgeven aan de ouders van de leerlingen.

Een aantal ouders kwamen bij haar terug dat ze niet konden inloggen. Dus zij probeert het en komt er ook niet in met de aangeleverde gegevens. Dus ze stuurt een bericht naar de ICT beheerder die de lijst heeft geleverd en krijgt daarop terug dat de lijst correct is want die is automatisch gegenereerd. Daarna is mijn vriendin dus maar zelf gaan uitzoeken wat het kon zijn, uiteindelijk kwam ze na ongeveer 1 uur erachter dat het e-mail adres verkeerd was. In de lijst stonden voorvoegsels (van de e.d.) in het e-mail adres, maar deze waren bij het opvoeren van de e-mail adressen niet erin gezet.

Overigens als je denkt dat google de enige partij is die de informatie van de leerlingen heeft dan moet ik je ook teleurstellen, er zijn ook andere systemen waarmee o.a. berichten naar ouders worden gestuurd, waar rapporten mee worden gemaakt. Deze zijn zo veilig als de ICT beheerder (die vaak zoals eerder is beschreven overigens geen echte ICT beheerder is maar een leraar die het erbij doet) het instelt. De AVG regels worden vaak overtreden (niet doelbewust, maar omdat de persoon die het instelt de kennis niet heeft).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
DutchKel schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:21:
Overigens als je denkt dat google de enige partij is die de informatie van de leerlingen heeft dan moet ik je ook teleurstellen, er zijn ook andere systemen waarmee o.a. berichten naar ouders worden gestuurd, waar rapporten mee worden gemaakt. Deze zijn zo veilig als de ICT beheerder (die vaak zoals eerder is beschreven overigens geen echte ICT beheerder is maar een leraar die het erbij doet) het instelt. De AVG regels worden vaak overtreden (niet doelbewust, maar omdat de persoon die het instelt de kennis niet heeft).
Dat is het wrange, dat zo'n Google oplossing waarschijnlijk stukken veiliger is dan het Windows domeintje dat een ICTer in elkaar klust.

offtopic:
Anekdata tijd: ooit werkte er op het ziekenhuis waar mijn vader werkte een drietal competente ICTers die wisten wat ze deden, naar volle tevredenheid van het personeel. Konden zelfstandig nieuwe features implementeren en problemen oplossen. Natuurlijk was het een kwestie van tijd dat de directie een bezoekje kreeg van een IBM/SAP/$automatiseerder. Men kon goedkoper personeel inhuren (en minder ervaren) en dankzij $infra_software toch dezelfde functionaliteit/tevredenheid behouden (of meer beter plus goed zelfs). Uiteraard ging het even anders: de $big_silicon_server kon het niet aan dat het hele ziekenhuis om 8 uur ging inloggen, dus kwam er beleid dat in stappen te doen, elke afdeling kreeg zijn 5 minute slot. Ook viel het kwa functies nogal tegen, etc. etc. Conclusie van het verhaal: competentie is vertrokken, goedkope krachten die niet weten wat ze doen in dienst, overgeleverd aan $big_tech die de besparing op personeel ruimschoots compenseren als er weer eens een consultant a 300 eur/uur de server moet komen herstarten.

Op de middelbare had ik er ook schik in de systemen van de school te manipuleren. Gamen op de 'dichtgetimmerde' computers in het Z-uur, dat kon ik wel even regelen ;) De grap is dat ik geenszins skills had, slechts een haartje meer dan 'ICT'.

Ik ben wel benieuwd naar praktische ervaringen van ouders die hun school ten positieve hebben weten te keren op zo'n soort punt. Ik zou niet weten hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
mekkieboek schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:46:

[...]

Die tandarts kun je het niet kwalijk nemen maar zo'n zorg support organisatie zou echt beter moeten weten.
Ik heb bij een Nederlandse medisch onderzoeksinstituut gewerkt, waar software gemaakt wordt dat verkocht wordt aan heel wat ziekenhuizen over de wereld. Het is de grootste prutsbende waar ik ook mee te maken heb gehad, en mijn beeld van zorg (en ICT veiligheid daarin) is... nouja. Laat ik het zo zeggen: als je in het ziekenhuis ligt, ligt je data op straat. Punt. Gelukkig lijkt het dat nog niet velen die data oprapen...

[ Voor 4% gewijzigd door Brent op 30-11-2021 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
President schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 02:55:
Daar ben ik het mee eens hoor... Maar toch... Het één sluit het ander niet uit. Ook de digitale wereld is gewoon deel van ons leven, waarom dat ook niet gewoon erbij pakken? Dat is als haar nooit meenemen naar een pretpark in het leven.. Of haar nooit met de auto ergens mee naartoe nemen maar alleen met de fiets binnen de gemeente grenzen blijven... Kan je dochter wel zelf de voordeur openen met de huissleutel? Of mag ze dat niet omdat ze toch nooit alleen het huis in of uit gaat? En weet je dochter wel dat Corona bestaat? Of verzwijg je dat soort onderwerpen ook omdat je dat te spannend vind voor haar?
Nee zo erg is het niet hoor :) We laten haar juist heel erg vrij, maar ze heeft zelf nog totaal geen interesse in computers. Moet ik haar dat dan gaan opdringen? Ze komt er zelf wel mee. Laat haar nu gewoon lekker kind zijn en andere dingen doen. Ja ze weet heel goed van Corona is. En ja we hebben een speeltuin voor de deur en gaat regelmatig samen met haar zusje van 3 daar samen spelen. Vaak genoeg dat wij er dan niet bij zijn (maar wel vanuit huis uitzicht op de speeltuin hebben om af en toe even te kijken) :)

[ Voor 0% gewijzigd door Pazo op 30-11-2021 09:59 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Pazo schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:43:
[...]

Nee zo erg is het niet hoor :) We laten haar juist heel erg vrij, maar ze heeft zelf nog totaal geen interesse in computers. Moet ik haar dat dan gaan opdringen? Ze komt er zelf wel mee. Laat haar nu gewoon lekker kind zijn en andere dingen doen. Ja ze weet heel goed van Corona is. En ja we hebben een speeltuin voor de deur en gaat regelmatig samen met haar zusje van 3 daar samen spelen. Vaak genoeg dat wij er dan niet bij zijn (maar wel vanuit huis uit zich op de speeltuin hebben om af en toe even te kijken) :)
Vergeet niet dat je op Tweakers zit, hier is het normaal om voor een 12-jarige een elektrische fiets aan te raden, en hetzelfde geldt voor ieder kind dat rechtop kan zitten met een tablet of smartphone.
Wij hebben onze kinderen ook totaal niet aangespoord om achter een computer of tablet te kruipen. Ze zijn wel zoet te houden met een filmpje op TV of telefoon, maar grijpen er verder totaal niet naar, ook onze dochter van 7 heeft helemaal geen interesse in computers en vindt die tablet op school maar onhandig.

Ik stoor me er ergens wel aan dat een tablet de rol van docent vervangt tegenwoordig en thuisonderwijs verplicht via een tablet moet, maar wij hebben gelukkig nu de keuze kunnen maken om hier in ieder geval onze eigen tablet voor te gebruiken. Helaas wel met Google Classroom-account, maar wel met een eigen ingestelde wachtwoord. Alsnog krijgt de school het voor elkaar om nu nieuwe accounts te maken voor dit schooljaar (ipv die van de vorige periode te hergebruiken) waardoor er dus wel weer een los Google-account met de naam van onze dochter rondzweeft die nergens meer voor nodig is.

Incompetentie mbt IT is gewoon een groot probleem op het basisonderwijs, leerkrachten hebben geen idee waar ze mee bezig zijn en ondanks dat ze bij een scholengemeenschap aangesloten zitten waar ruim budget is doet een of andere ouder zonder opleiding het systeembeheer op school zelf.

Ik vind het allemaal onnodig en heb ook liever dat mijn kind zelf kan kiezen welke aanwezigheid ze hebben op het internet wanneer ze die keuze daadwerkelijk kunnen maken, slaat nergens op dat een school nu kinderen vanaf groep 2 dwingt om al gegevens te delen met Google en Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
Oon schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:52:
[...]

Vergeet niet dat je op Tweakers zit, hier is het normaal om voor een 12-jarige een elektrische fiets aan te raden, en hetzelfde geldt voor ieder kind dat rechtop kan zitten met een tablet of smartphone.
Wij hebben onze kinderen ook totaal niet aangespoord om achter een computer of tablet te kruipen. Ze zijn wel zoet te houden met een filmpje op TV of telefoon, maar grijpen er verder totaal niet naar, ook onze dochter van 7 heeft helemaal geen interesse in computers en vindt die tablet op school maar onhandig.
Het probleem is wmb dat juist digibeten dit soort dingen aan kinderen lijken op te dringen. O.a. via scholen waar iPads of Chromebooks bijv. semi-verplicht zijn, of anders op school in lessen getrokken worden waar het helemaal niets toevoegd. Dat is de tech-om-de-tech crowd, de anti-luddites, nieuwer-is-beter. Geen lesjes comp-sci, maar commercieel-product-training. Voor zover mijn eigen ervaring reikt, is het lastig aan zulke krachten weerstand bieden op scholen. Zijn het de besturen niet die het pushen, dan wel een paar digi-idote ouders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
President schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 06:28:
[...]

Dat snapt de school zelf ook wel, die gaat alleen uit van leerlingen en ouders welke normaal doen. Helemaal terecht trouwens. Wat wel bijzonder is, is dat de kinderen een tekst wachtwoord hebben. Je kan namelijk ook een plaatjes wachtwoord voor de onderbouw instellen (tenminst, bij de verschillende besturen waar ik heb gewerkt met Google).
Je gaat uit van een goedsituatie. In het echte leven zijn er talloze foutsituaties. Een e-mailaccount met een gemakkelijk te raden, niet-wijzigbaar wachtwoord, is vragen om misbruik. Zodra scammers deze accounts ontdekken zijn mijn gesuggereerde foto's van drollen kinderspel. De school kan dit gewoon niet maken op deze manier, hoe goed het ook bedoeld is. En als ze niet naar normale argumenten willen luisteren, dan moet je naar andere middelen grijpen. Tenminste, dat was mijn suggestie. Want blijkbaar gaan ze op school ook niet uit van veelvoorkomende misbruiksituaties. Dan kun je maar beter ingrijpen voordat er daadwerkelijk gegevens uitekken van je kinderen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
PhilipsFan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 11:30:
[...]
Want blijkbaar gaan ze op school ook niet uit van veelvoorkomende misbruiksituaties. Dan kun je maar beter ingrijpen voordat er daadwerkelijk gegevens uitekken van je kinderen, toch?
Van normale mensen, en misschien zelfs met name de pro-tech-digibeten, krijg ik steevast 'misbruik? dat doen fatsoenlijke mensen toch niet? iedereen hier is fatsoenlijk' op het rekest. Het is eigenlijk nog erger dan luddisme: men is zo heilig overtuigd (die woordkeuze is opzettelijk) dat het een goed idee is links of rechtsom tech te gebruiken, dat elk tegenargument met argwaan wordt bekeken, en uiteindelijk opzij wordt gezet mits de oplossing niet direct kant en klaar is.

'Google is toch een grote naam, een net bedrijf? Die doen toch niets verkeerd? Hackers op onze school in $lutjebroek, die hebben toch wel wat beters te doen?' Ik zou graag tips hebben zo'n discussie succesvol te voeren, want ik ben er helaas erg slecht in :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
DutchKel schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:21:
IDe AVG regels worden vaak overtreden (niet doelbewust, maar omdat de persoon die het instelt de kennis niet heeft).
Dat klopt zeker, maar dat is iets waar scholen als het goed is sinds een jaar of twee beter mee om moeten gaan. Nu moeten er verwerkingsovereenkomsten zijn.. maar goed, genoeg leerkrachten die inderdaad gewoon op een willekeurige website namen van kinderen invoeren... En die Whatsapp gebruiken om foto's in een groepsapp te (laten) plaatsen zonder dat ouders toestemming hebben gegeven.

Maar, tegelijkertijd willen ouders wel af en toe foto's uit de klas zien! Maar ja, dan moet je heel bewust foto's maken ipv spontaan, als weer een kwart van de ouders geen toestemming heeft gegeven....

Het is en blijft zoeken naar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Brent schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 12:02:
[...]

Van normale mensen, en misschien zelfs met name de pro-tech-digibeten, krijg ik steevast 'misbruik? dat doen fatsoenlijke mensen toch niet? iedereen hier is fatsoenlijk' op het rekest. Het is eigenlijk nog erger dan luddisme: men is zo heilig overtuigd (die woordkeuze is opzettelijk) dat het een goed idee is links of rechtsom tech te gebruiken, dat elk tegenargument met argwaan wordt bekeken, en uiteindelijk opzij wordt gezet mits de oplossing niet direct kant en klaar is.

'Google is toch een grote naam, een net bedrijf? Die doen toch niets verkeerd? Hackers op onze school in $lutjebroek, die hebben toch wel wat beters te doen?' Ik zou graag tips hebben zo'n discussie succesvol te voeren, want ik ben er helaas erg slecht in :/
"Ik zou graag tips hebben zo'n discussie succesvol te voeren, want ik ben er helaas erg slecht in"

Dit is geen "discussie", maar een onderwerp voor een jaar aan therapie sessies. Dit is een overtuiging dat bedrijven "netjes zijn want dat hoort zo en dat is zo geregeld en vastgelegd". Dit ombuigen betekent zagen aan de stoelpoten van het wereldbeeld van deze persoon. Dat je dit met een "discussie" voor elkaar krijgt is een illusie. Pick your battles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:17

Audione0

Strijdt der titanen

MaZeLe schreef op maandag 29 november 2021 @ 20:42:
[...]

Gewoon uit interesse de volgende vraag: waar zit volgens jou het lek in dezen dan?

Dit is in ons geval vastgelegd in verwerkersovereenkomsten en staat ook vermeld in openbare documenten waar oudergeledingen mee akkoord zijn gegaan. Dat is wel, in de meeste gevallen, een vereiste. Maar dat is vaak iets wat al een aantal jaren geleden is gedaan.
Lek is wellicht een groot woord, maar gezien jou dochter minderjarig is en door school min of meer gedwongen wordt met een google service te werken wat direct een relatie heeft met de voor en achternaam van je dochter kan ik mij goed voorstellen dat dit in strijdt is met privacy regels en dit kunt melden bij de autoriteit persoonsgegevens.
In hoeverre er iets mee gedaan wordt omwille de tijd waarin we nu leven en het primair onderwijs mee te kampen heeft kan ik niet voor je inschatten. #Nood breekt wet

https://autoriteitpersoon...ext=basisschool&op=Zoeken

Vooral deze is interessant:

https://autoriteitpersoon...acy-gaat-iedereen-wat-aan

Edit:

Misschien wat pragmatische/radicale oplossing; opzoek gaan naar een school wat geen gebruik maakt van google services/software?

[ Voor 24% gewijzigd door Audione0 op 30-11-2021 17:39 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
Audione0 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 16:23:
[...]

Lek is wellicht een groot woord, maar gezien jou dochter minderjarig is en door school min of meer gedwongen wordt met een google service te werken wat direct een relatie heeft met de voor en achternaam van je dochter kan ik mij goed voorstellen dat dit in strijdt is met privacy regels en dit kunt melden bij de autoriteit persoonsgegevens.
In hoeverre er iets mee gedaan wordt omwille de tijd waarin we nu leven en het primair onderwijs mee te kampen heeft kan ik niet voor je inschatten. #Nood breekt wet

https://autoriteitpersoon...ext=basisschool&op=Zoeken

Vooral deze is interessant:

https://autoriteitpersoon...acy-gaat-iedereen-wat-aan

Edit:

Misschien wat pragmatische/radicale oplossing; opzoek gaan naar een school wat geen gebruik maakt van google services/software?
Dit is geen lek want dit is vastgelegd in het dataregister wat iedere stichting of school heeft. Daarin staat vermeld welke data bij welke dienstverlener is 'gestald' en met welk doel. Dat wordt gecheckt door een EFG'er op legitimiteit. Omdat het goed is vastgelegd (de meeste stichtingen maken gebruik van een dataregister wat door Kennisnet is ontwikkeld) is het in dezen (gezien vanuit onderwijsdoeleinden) prima te verantwoorden om naam en achternaam te delen.

Jouw laatste opmerking is zeker een interessante en op langere termijn denk ik wellicht de enige oplossing om geen gegevens met Google te delen. Het voor specifieke gevallen niet delen van persoonsgegevens met Google of Microsoft is niet persé onmogelijk, maar wel onbeheerbaar voor de ICT beheerders en onwerkbaar voor de uitvoering van het onderwijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
boxlessness schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 13:12:
[...]

"Ik zou graag tips hebben zo'n discussie succesvol te voeren, want ik ben er helaas erg slecht in"

Dit is geen "discussie", maar een onderwerp voor een jaar aan therapie sessies. Dit is een overtuiging dat bedrijven "netjes zijn want dat hoort zo en dat is zo geregeld en vastgelegd". Dit ombuigen betekent zagen aan de stoelpoten van het wereldbeeld van deze persoon. Dat je dit met een "discussie" voor elkaar krijgt is een illusie. Pick your battles.
Dan moet ik dus accepteren dat mijn (kinds) data op straat ligt. Dat lijkt me een battle waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
Brent schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:30:
[...]

Dan moet ik dus accepteren dat mijn (kinds) data op straat ligt. Dat lijkt me een battle waard.
Neuh, dat hoef je zeker niet te accepteren, maar wel goed focus houden op de opties en het doel.
In plaats van de battle te voeren op het niveau van beleid van de school, kun je vragen (eisen) dat ze het huidige account met identificerende data verwijderen en een account maken met daarin anonieme/pseudo-data. (compromis, maar op een kleiner punt dan op beleid op hoog niveau)
Of je weigert het account te gebruiken omdat je niet akkoord gaat met de voorwaarden van de derde partij. (kont tegen de krib)
Of je zoekt onder de radar manieren zodat er geen data in dat account komt, door het niet te gebruiken. (subversief)
Of je kind gaat naar een andere school. (vermijden)

Of nog wat anders... ben creatief.

Dat is meer wat ik bedoel met pick your battles: hoe heb je zo snel mogelijk dat wat je wilt hebben. Je kunt dan alsnog de authoriteit persoonsgegevens inschakelen om het beleid aan te pakken, of "discussies" voeren, maar wanneer je daar voor 100% je focus en vertrouwen in legt heb je kans dat je niet het doel gaat bereiken. Dus bedenk een plan B. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Brent @boxlessness De school heeft het emailadres verwijdert en ik heb een eigen mogen indienen, welke ze nu hebben aanmaakt. Nu ook met mijn eigen wachtwoord. Ik heb gisteravond even ingelogd, en gekeken naar de privacy settings. Deze staat wel allemaal 'uit', dus dat er zo min mogelijk zichtbaar is / wordt gedeeld, maar ik kan het ook niet aanpassen (grey-out), omdat het door school beheerd wordt. Ik laat het hier maar bij, het is in ieder geval al wat beter dan de eerste opzet. Echter heb ik nog wel mijn bezwaar tegen Google workspace / classroom aangegeven, o.a. van de eerder gegeven links van @bwerg . Ze zeggen dit door de geven aan de IT-afdeling; even afwachten of ik daar nog een antwoord op krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:34

DUX

blijft ook nu voor Oranje

boxlessness schreef op woensdag 1 december 2021 @ 11:55:
In plaats van de battle te voeren op het niveau van beleid van de school, kun je vragen (eisen) dat ze het huidige account met identificerende data verwijderen en een account maken met daarin anonieme/pseudo-data. (compromis, maar op een kleiner punt dan op beleid op hoog niveau)
Ondanks dat je in je positieve en heldere post een groter beeld met meerdere alternatieven schetst, pik ik er toch één dingetje uit - zie bovenstaand.

Dit specifieke voorstel is gezien de oorspronkelijk geuite kritiek toch niks waard? Ok, dan heb je een geanonimiseerd e-mailadres waar al dan niet nep-persoonsdata in staat. Met het allereerste mailtje waarin toch de echte naam als aanhef gebruikt wordt hang je alsnog, al helemaal als dat systematisch gebeurd. Of denk aan een klassenlijst die rondgaat, of aan ouders die andere ouders aanschrijven. Zeker een Google, maar waarschijnlijk ook andere cloudproviders lezen geautomatiseerd alle berichten door - dat profiel komt er zo alsnog wel. Ik denk dat anonimiseren een middel voor de bühne is, in dit geval.
Pazo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 12:03:
@Brent @boxlessness De school heeft het emailadres verwijdert en ik heb een eigen mogen indienen, welke ze nu hebben aanmaakt. Nu ook met mijn eigen wachtwoord. Ik heb gisteravond even ingelogd, en gekeken naar de privacy settings. Deze staat wel allemaal 'uit', dus dat er zo min mogelijk zichtbaar is / wordt gedeeld, maar ik kan het ook niet aanpassen (grey-out), omdat het door school beheerd wordt. Ik laat het hier maar bij, het is in ieder geval al wat beter dan de eerste opzet. Echter heb ik nog wel mijn bezwaar tegen Google workspace / classroom aangegeven, o.a. van de eerder gegeven links van @bwerg . Ze zeggen dit door de geven aan de IT-afdeling; even afwachten of ik daar nog een antwoord op krijg.
offtopic:
Ik wil je een hart onder de riem steken want ik voel ook wel enige emotie als ik je verhaal lees. Ik weet ook niet zo goed wat een individu tegen een moloch als Google kan doen. Dan kun je nog je e-mailadres zelf hosten; als alle schoolberichten vanuit een Google-omgeving verstuurd worden dan heb je alsnog weinig privacy behaald want de data ligt er al. Ik wens je vooral gemoedsrust toe en de wetenschap dat je je in ieder geval behoorlijke inzet hebt getoond binnen je huidige kunnen om zo dicht mogelijk bij je wensen te blijven.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
DUX schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:05:
offtopic:
Ik wil je een hart onder de riem steken want ik voel ook wel enige emotie als ik je verhaal lees. Ik weet ook niet zo goed wat een individu tegen een moloch als Google kan doen. Dan kun je nog je e-mailadres zelf hosten; als alle schoolberichten vanuit een Google-omgeving verstuurd worden dan heb je alsnog weinig privacy behaald want de data ligt er al. Ik wens je vooral gemoedsrust toe en de wetenschap dat je je in ieder geval behoorlijke inzet hebt getoond binnen je huidige kunnen om zo dicht mogelijk bij je wensen te blijven.
Ja het is een utopie om weg van de datahonger van Google te kunnen blijven, al zal ik wel mijn best blijven doen. Zelf weet ik er aardig weg van te blijven, maar helaas begint school daar nu roet in het eten te gooien. Waar het kan zal ik zo veel mogelijk andere wegen proberen te bewandelen, maar uiteindelijk zal ik toch een aantal punten moeten accepteren vrees ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Ik heb vanavond contact gehad met iemand die ook al even wat jaren meedraait in het onderwijs, van een andere school dan die van de TS. Aldaar speelt hetzelfde verhaal: ook daar zijn zonder overleg met de ouders vanuit een Google-onderwijsomgeving accounts en e-mailboxen aangemaakt voor alle leerlingen met naam en toenaam. Anders dan bij TS waren hier wel de wachtwoorden verschillend per account, alleen waren de wachtwoorden vanuit de Google-software gewoon inzichtelijk en direct leesbaar in het scherm van de desbetreffende docent! Staan gewoon genoemd in de namenlijst achter de accountnamen, hoef je niet eens voor te klikken en staan direct in beeld. Foute boel natuurlijk.

Heb de persoon gewezen op het standpunt van het AP maar heb verder zelf niet de illusie dat er direct actie op ondernomen gaat worden.

Door deze persoon werden ook een aantal zaken bevestigd die eerder hier in het topic ook aan bod zijn gekomen:
  • Beste gok is om contact te zoeken met de GMR als hier een punt van gemaakt moet worden.
  • Er lijkt niet echt snel een ander pakket met dezelfde functionaliteit voorhanden.
  • IT lijkt wegbezuinigd bij de koepel - de inhuur IT'er werd eruit gewerkt en een reeds aanwezige docent heeft IT er nu als taak bij gekregen. Overigens heeft mijn contactpersoon daar ook wel een mening over.
Dus zoals eerder geconcludeerd lijken alle ingrediënten aanwezig voor een vervelend scenario. Er is weinig tijd/onderzoek/kennis voor een gedegen inrichting.

[ Voor 4% gewijzigd door DUX op 01-12-2021 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik ben momenteel aan het zoeken of / hoe ik contact kan krijgen met het GMR, maar dat maken ze weer lekker moeilijk. Tot op heden nog niet kunnen vinden...
Wel ben ik op de privacy verklaring van de school gestuit, en met name de volgende paragraaf is wel interessant in mijn casus:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Nou, met name kijkend naar de laatste zin zijn ze daar dus totaal aan voorbij gegaan. Zonder mijn toestemming verstrekken ze gegevens van mijn dochter aan Google. Ook ben ik nu eigenlijk ook wel benieuwd of ze dus een verwerkingsovereenkomst hebben met Google. Denk dat ik het antwoord daar wel op weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Pazo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:23:
Nou, met name kijkend naar de laatste zin zijn ze daar dus totaal aan voorbij gegaan. Zonder mijn toestemming verstrekken ze gegevens van mijn dochter aan Google. Ook ben ik nu eigenlijk ook wel benieuwd of ze dus een verwerkingsovereenkomst hebben met Google. Denk dat ik het antwoord daar wel op weet...
Ik neem aan dat de samenwerking met google voor de school valt onder de categorie "noodzakelijk is voor het uitvoeren van de overeenkomst" waarbij expliciete toestemming niet nodig is, en niet onder "andere derden". Een thuisonderwijssysteem kun je in Corona-tijd wel soort van noodzakelijk noemen.

[ Voor 3% gewijzigd door bwerg op 02-12-2021 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
DUX schreef op woensdag 1 december 2021 @ 16:05:
[...]

Ondanks dat je in je positieve en heldere post een groter beeld met meerdere alternatieven schetst, pik ik er toch één dingetje uit - zie bovenstaand.

Dit specifieke voorstel is gezien de oorspronkelijk geuite kritiek toch niks waard? Ok, dan heb je een geanonimiseerd e-mailadres waar al dan niet nep-persoonsdata in staat. Met het allereerste mailtje waarin toch de echte naam als aanhef gebruikt wordt hang je alsnog, al helemaal als dat systematisch gebeurd. Of denk aan een klassenlijst die rondgaat, of aan ouders die andere ouders aanschrijven. Zeker een Google, maar waarschijnlijk ook andere cloudproviders lezen geautomatiseerd alle berichten door - dat profiel komt er zo alsnog wel. Ik denk dat anonimiseren een middel voor de bühne is, in dit geval.

[...]

offtopic:
Je hebt gelijk, ik heb zelf aan data analyse projecten gewerkt waar we alles ook correct wilden doen en dachten alles goed te anonimiseren. We werkten met GPS en accelerometer data voor het analyseren van fitheid van ouderen. Ons plan was om de GPS coordinaten van iedere gebruiker een random offset+rotatie te geven (zoals een salt bij een password) zodat we het thuis-locatie niet konden achterhalen. Iemand wees ons er op dat we TOCH (theoretisch) het thuis-locatie konden achterhalen: wanneer iemand een blokje om ging dan konden we een patroon aan wegen+straten daar uit vissen, en we konden theoretisch met een atlas dat specifieke patroon aan wegen+straten uitvogelen, en zo de offset+rotatie terug rekenen, en zo toch de thuis-locatie van de gebruiker achterhalen. De enige correcte methode was om locaties te pseudonimiseren (i.e. labellen met "thuis", "plek 1", "plek 2"), maar de vraag was op welke plek in de analyse doe je dat. Moment dat je de data op je server hebt heeft de eindgebruiker er al geen zicht meer op. Uiteindelijk is volgens mij de overeenkomst met de gebruiker aangepast, en omdat het een research-project was hadden we de bron-data nodig om de analyses te verifieren. Het was het sowieso opt-in met een kleine trial-groep.
Zelfs wanneer je denkt dat je data anoniem is, er kunnen toch patronen of koppelingen in zitten die het koppelbaar maken met een profiel/persoon.

De enige ECHTE oplossing is niet in zee gaan met een google of andere data-verzamelaar, maar daar hangen in dit geval consequenties aan dat het kind niet (minder?) deel kan nemen aan het digitaal onderwijs. In dat licht is de "schade beperken" niet de ideale oplossing, maar misschien wel de juiste keuze voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
boxlessness schreef op donderdag 2 december 2021 @ 08:49:
De enige ECHTE oplossing is niet in zee gaan met een google of andere data-verzamelaar, maar daar hangen in dit geval consequenties aan dat het kind niet (minder?) deel kan nemen aan het digitaal onderwijs. In dat licht is de "schade beperken" niet de ideale oplossing, maar misschien wel de juiste keuze voor nu.
Dit ja. Ik zal het in een gepaalde maten (moeten) accepteren.
Echter zit ik nog wel aan te denken om dit toch eens voor te leggen bij MGR van de school. Weet niet of dat iets uit zal halen, maar in ieder geval om het aan te kaarten dat het zo eigenlijk niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Pazo schreef op woensdag 1 december 2021 @ 22:23:
Ik ben momenteel aan het zoeken of / hoe ik contact kan krijgen met het GMR, maar dat maken ze weer lekker moeilijk. Tot op heden nog niet kunnen vinden...
Wel ben ik op de privacy verklaring van de school gestuit, en met name de volgende paragraaf is wel interessant in mijn casus:

***members only***

Vergeet niet het mogelijke scenario dat de gegevens van de kinderen misschien al langer in het Google-systeem stonden voor sec intern gebruik maar dat door het uitdelen van accountgegevens nu pas voor de buitenwereld ook zichtbaar wordt dat ze Google gebruiken. In dat geval had het vragen van toestemming in de afgelopen weken ook weinig toegevoegde waarde.

Of dan in het verleden een keer toestemming hiervoor gevraagd is, of gevraagd had moeten worden, laat ik verder in het midden.
offtopic:
Bij het CBS kun je als onderzoeker ook toegang tot data aanvragen voor het maken van analyses - op o.a. de voorwaarde dat het resultaat van je werk ook weer kosteloos door het CBS uitgegeven mag worden. Ook daar stoeien ze met anonimisatie- en pseudonimisatieproblematieken om te voorkomen dat individuen of groepen in die analyse specifiek identificeerbaar worden - een probleem dat met ieder nieuw gepubliceerd onderzoek complexer wordt omdat je inderdaad middels overlap van diverse statistieken toch een hoop te weten kunt komen. Eén methode om dat tegen te gaan was alleen onderzoeksdata ter beschikking te stellen op geaggregeerd niveau: in jouw voorbeeld zou dat het berekenen van gemiddelde afstand/duur/snelheid zijn van (zeg) vijf verschillende personen. Je hebt dan vijf records gepresenteerd met dezelfde data. Als je genoeg individuele records hebt kun je met middeling alsnog een relevant onderzoek doen. Het plotten van hun geaggregeerde resultaten op een kaartje zal dan niet meer accuraat op straatniveau kunnen maar misschien wel op wijk- of stadsniveau.

De manier om individuele identificatie te voorkomen moest per onderzoek passend gemaakt worden.

[ Voor 35% gewijzigd door DUX op 02-12-2021 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
DUX schreef op woensdag 1 december 2021 @ 21:42:
Anders dan bij TS waren hier wel de wachtwoorden verschillend per account, alleen waren de wachtwoorden vanuit de Google-software gewoon inzichtelijk en direct leesbaar in het scherm van de desbetreffende docent! Staan gewoon genoemd in de namenlijst achter de accountnamen, hoef je niet eens voor te klikken en staan direct in beeld. Foute boel natuurlijk.
De docent zal wel eerst in moet loggen voordat de wachtwoorden zichtbaar zijn? Ik kan me goed voorstellen dat een docent toegang moet hebben tot de wachtwoorden om eventuele inlogproblemen tijdens de les z.s.m. op te lossen. Uiteraard zou er wel een goed beleid moeten zijn omtrent het vergrendelen van de computer van de docent (wat waarschijnlijk ontbreekt), maar met het feit dat de docent de wachtwoorden in kan zien zelf lijkt me niets mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-09 18:59

Grannd

da Granndest

Eerder dit jaar heeft Google van de Autoriteit Persoonsgegevens een flinke tik op de vingers gekregen van de Autoriteit Persoonsgegevens omtrent Google Workspace for Education.

Kennisnet heeft een lijst met maatregelen opgesteld, AVG-technisch zou je om conform de wet met Google te werken die adviezen op moeten volgen, een kleine greep:

- Geen gebruik maken van echte namen van leerlingen en leraren in email adressen
- Geen gebruik van Chrome browser voordat Google een bijgewerkte versie heeft gemaakt (verwacht ergens 2022)
- Geen gebruik van Google als zoekmachine

Zie

https://www.kennisnet.nl/...rst-deze-handelingen-uit/
https://www.kennisnet.nl/...rkspace-for-Education.pdf

De haalbaarheid hiervan laat natuurlijk flink te wensen over, maar je loopt als school als je pech hebt wel echt een risico als je deze maatregelen niet opvolgt en de Autoriteit Persoonsgegevens zou een steekproef doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

ErikT738 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:44:
[...]

De docent zal wel eerst in moet loggen voordat de wachtwoorden zichtbaar zijn? Ik kan me goed voorstellen dat een docent toegang moet hebben tot de wachtwoorden om eventuele inlogproblemen tijdens de les z.s.m. op te lossen. Uiteraard zou er wel een goed beleid moeten zijn omtrent het vergrendelen van de computer van de docent (wat waarschijnlijk ontbreekt), maar met het feit dat de docent de wachtwoorden in kan zien zelf lijkt me niets mis.
De docent moet inloggen om überhaupt het Google-systeem in te komen, maar daarna zijn er geen extra handelingen nodig om de wachtwoorden te zien. Sterker nog, wanneer je de lijst met kinderen opvraagt zie je dus ook meteen álle wachtwoorden. Niet dat je op een knopje "toon wachtwoord" of "toon alle wachtwoorden" moet klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Grannd schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:48:

Kennisnet heeft een lijst met maatregelen opgesteld, AVG-technisch zou je om conform de wet met Google te werken die adviezen op moeten volgen, een kleine greep:

- Geen gebruik maken van echte namen van leerlingen en leraren in email adressen
- Geen gebruik van Chrome browser voordat Google een bijgewerkte versie heeft gemaakt (verwacht ergens 2022)
- Geen gebruik van Google als zoekmachine

Zie

https://www.kennisnet.nl/...rst-deze-handelingen-uit/
https://www.kennisnet.nl/...rkspace-for-Education.pdf
Goede toevoeging! Ik kan in ieder geval eens vragen of ze hier kennis van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
DUX schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:48:
[...]

De docent moet inloggen om überhaupt het Google-systeem in te komen, maar daarna zijn er geen extra handelingen nodig om de wachtwoorden te zien. Sterker nog, wanneer je de lijst met kinderen opvraagt zie je dus ook meteen álle wachtwoorden. Niet dat je op een knopje "toon wachtwoord" of "toon alle wachtwoorden" moet klikken.
Zo'n "toon wachtwoord" knop is een wassen neus, iedereen die toegang heeft tot het account kan daar gewoon op klikken. De enige situatie waarbij zo'n knop misschien kan helpen is als er iemand (al dan niet digitaal) mee kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
DUX schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:48:
[...]

Als ik als leerkracht inlog kan ik plaatsjes wachtwoorden zien van de onderbouw. Ik kan niet de tekst wachtwoorden van de kinderen zien, ik kan alleen een nieuw wachtwoord aanmaken en dan dus zelf het wachtwoord intypen... Daarna kan ik dat wachtwoord ook niet meer zien.

En ook als een kind zelf zijn wachtwoord veranderd kan ik het dus niet lezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

ErikT738 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 10:53:
Zo'n "toon wachtwoord" knop is een wassen neus, iedereen die toegang heeft tot het account kan daar gewoon op klikken. De enige situatie waarbij zo'n knop misschien kan helpen is als er iemand (al dan niet digitaal) mee kijkt.
Dat of een misplaatste printopdracht van die pagina lijken me anders een prima use cases voor zo'n knop, net als dat ik niet kan verzinnen waarom iemand in één keer álle wachtwoorden zou moeten zien afgezien van het uitdeelmoment. Ik zie daar echt wel een groter probleem in met betrekking tot standaard wachtwoordmanagement. Waarom zijn deze wachtwoorden überhaupt leesbaar voor een docent i.p.v. dat er een vergetenwachtwoordfunctionaliteit gemaakt is? Ook de docent zou niet alle wachtwoorden mogen zien.

Dit is ook in dit topic voorbij gekomen aan de hand van het Welkom123-wachtwoord. Het geeft gelegenheid om in één keer veel heel mensen dwars te zitten.
President schreef op donderdag 2 december 2021 @ 11:29:
Als ik als leerkracht inlog kan ik plaatsjes wachtwoorden zien van de onderbouw. Ik kan niet de tekst wachtwoorden van de kinderen zien, ik kan alleen een nieuw wachtwoord aanmaken en dan dus zelf het wachtwoord intypen... Daarna kan ik dat wachtwoord ook niet meer zien.

En ook als een kind zelf zijn wachtwoord veranderd kan ik het dus niet lezen...
Hm, dat zou goed nieuws zijn. Misschien is het een configureerbaar item? Ik was toch echt onder de indruk dat ik wat anders te zien kreeg namelijk achter ieder e-mailadres een string van random hoofd- en kleine letters en cijfers. Ik zou je helaas niet kunnen vertellen welk scherm ik precies voor me had om een vergelijk te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikT738
DUX schreef op donderdag 2 december 2021 @ 16:50:
[...]

Dat of een misplaatste printopdracht van die pagina lijken me anders een prima use cases voor zo'n knop, net als dat ik niet kan verzinnen waarom iemand in één keer álle wachtwoorden zou moeten zien afgezien van het uitdeelmoment. Ik zie daar echt wel een groter probleem in met betrekking tot standaard wachtwoordmanagement. Waarom zijn deze wachtwoorden überhaupt leesbaar voor een docent i.p.v. dat er een vergetenwachtwoordfunctionaliteit gemaakt is? Ook de docent zou niet alle wachtwoorden mogen zien.

Dit is ook in dit topic voorbij gekomen aan de hand van het Welkom123-wachtwoord. Het geeft gelegenheid om in één keer veel heel mensen dwars te zitten.
Een "wachtwoord vergeten" functionaliteit voor het enige mailadres wat deze kinderen waarschijnlijk hebben? Bij een normale dienst zou ik het zo met je eens zijn, maar het lijkt me op de basisschool gewoon handig als de leraar zo'n kind heel snel weer online kan krijgen. Dat er geen "toon wachtwoord" knop is lijkt me ook niet heel ernstig, zelfs als er wel situaties te bedenken zijn waar die wellicht van pas zou komen. Deze issues zijn gewoon veel minder ernstig dan een standaard Welkom-123 wachtwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

ErikT738 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 18:42:
[...]

Een "wachtwoord vergeten" functionaliteit voor het enige mailadres wat deze kinderen waarschijnlijk hebben? Bij een normale dienst zou ik het zo met je eens zijn, maar het lijkt me op de basisschool gewoon handig als de leraar zo'n kind heel snel weer online kan krijgen. Dat er geen "toon wachtwoord" knop is lijkt me ook niet heel ernstig, zelfs als er wel situaties te bedenken zijn waar die wellicht van pas zou komen. Deze issues zijn gewoon veel minder ernstig dan een standaard Welkom-123 wachtwoord.
Och, ik snap die prioritering van problemen wel :)

Maar ik blijf erbij dat een vergeten-functionaliteit niet per se langzamer is dan een leraar die per telefoon letter voor letter een wachtwoord gaat zitten opnoemen dat ook nog wel eens verkeerd ingetikt wordt. Druk dan op die knop dat de leerling voor een periode van twee minuten zonder wachtwoord kan inloggen maar direct softwarematig gedwongen wordt een nieuw wachtwoord in te geven. Gaat volgens mij ook snel en dan ziet de docent het wachtwoord ook niet. Ik noem maar wat. Is mogelijk ook sneller als de kids wél in het klaslokaal zitten.

Pagina: 1