Helaas ben ik al enige tijd terug in de situatie beland dat mijn relatie toch niet uitpakte zoals we dat ooit voor ogen hadden, en al meer dan een jaar geleden had betrok zij ook een andere (toen tijdelijke) woning. Dik een jaar later merk ik nog altijd dat Google desondanks vermoed dat wij nog steeds samen zijn want ik krijg constant gerichte reclame op haar leven. Zo weet ik sinds vanavond dat zij kunstgras overweegt voor haar nieuwe, permanente woning. Niet alleen heb ik niet zo de behoefte meer om dat soort zaken te zien, ik vermoed dat dit ook vice versa gebeurt en ik voel me daarom wat minder vrij - in ieder geval op het internet. Je zou privacy-vraagtekens kunnen plaatsen bij de situatie.
Wanneer ik zoek op combinaties van termen "google ads", "separation", "divorce", "stop targeted ads" krijg ik vooral informatiepagina's bedoeld voor het perspectief van de adverteerders. Als alternatieven krijg ik pagina's van scheidingsadvocaten en wat al niet meer.
Ik snap dat reclame te allen tijde ook iets is als gewoon slikken maar, maar ik kan me ook voorstellen dat er misschien een mogelijkheid is om hier toch een scheiding in aan te brengen (zoals ook privacyfilters mogelijk zijn in bijv. Google Maps). Ik weet niet goed te beginnen alwaar ik hier melding van kan maken, of een verzoek kan indienen om targeting op bijvoorbeeld de twee Google-accounts te scheiden (wij hebben beiden een permanent ingelogd Google-account, weet ik).
Kan iemand mij in de juiste richting duwen?
[edit 10-08]
Het topic verzeilde vrij snel in een discussie omtrent andersoortige kwesties en bevat ook wel enige herhaling. Ik voeg daarom even een FAQ toe betreft zaken die hier al een paar keer aan de orde zijn gekomen:
Wanneer ik zoek op combinaties van termen "google ads", "separation", "divorce", "stop targeted ads" krijg ik vooral informatiepagina's bedoeld voor het perspectief van de adverteerders. Als alternatieven krijg ik pagina's van scheidingsadvocaten en wat al niet meer.
Ik snap dat reclame te allen tijde ook iets is als gewoon slikken maar, maar ik kan me ook voorstellen dat er misschien een mogelijkheid is om hier toch een scheiding in aan te brengen (zoals ook privacyfilters mogelijk zijn in bijv. Google Maps). Ik weet niet goed te beginnen alwaar ik hier melding van kan maken, of een verzoek kan indienen om targeting op bijvoorbeeld de twee Google-accounts te scheiden (wij hebben beiden een permanent ingelogd Google-account, weet ik).
Kan iemand mij in de juiste richting duwen?
[edit 10-08]
Het topic verzeilde vrij snel in een discussie omtrent andersoortige kwesties en bevat ook wel enige herhaling. Ik voeg daarom even een FAQ toe betreft zaken die hier al een paar keer aan de orde zijn gekomen:
- Q1: "Maar wat wil je dan als je mijn suggestie(s) niet wil proberen"
Heel eerlijk? Er staat gewoon in de TS dat ik een privacyissue constateer en vraag om ik een manier om bij Google aan te geven dat onze twee accounts gescheiden moeten worden. Jullie moeite met technische oplossingen wordt echt wel gewaardeerd, maar de meesten bieden handelingen die mijn probleemstelling slechts ten dele behandelen. Ik vraag echt aandacht voor het privacy-issue dat twee kanten op gaat. - Q2: "Misschien heeft de een ooit ingelogd op het device van de ander?"
Dit is niet gebeurd. Zij heeft haar devices gehad en ik mijn devices. We hebben nimmer de noodzaak gehad tijdens onze relatie om in te loggen op elkanders device. Ook hebben wel elkanders wachtwoord nooit geweten. Ik geloof prima dat Google manieren heeft gevonden om ons desondanks te linken, is ook niet mijn vraag. - Q3: "Misschien kun je even een ander tijdelijk e-mailaccount proberen?"
Aan gedacht en gauw weer vergeten. Net even geteld: ik heb 106 verschillende logins op dit e-mailadres en verschillende wallets gekoppeld. Deze opmerking is geen uitnodiging om mij te instrueren dat voortaan te gaan verdelen over verschillende adressen. Ik snap dat het totaal aannemen van een andere identiteit met een nieuw e-mailadres en en andere browser en andere devices misschien bijdraagt aan een (tijdelijke!) oplossing, maar dat ligt dus niet in de lijn van haalbaarheid. - Q4: "Als je niet getracked wilt worden moet je geen Google gebruiken."
Tot op zekere hoogte heb ik geen moeite met tracking, ook niet door Google. Het is ook niet de focus van mijn vraagstelling. - Q5: "Probeer een andere browser!" / "Wis je zoekgeschiedenis, misschien helpt dat"
(a) Ik heb de indruk dat men in dit topic zwaar onderschat wat voor techreus Google precies is als men denkt dat het verwijderen van cookies of het overstappen op een andere browser genoeg is om Google je te doen vergeten. Kun je de beheerder op het Google-kantoor al voorstellen als jij je cookies verwijderd: "Darn it! Foiled again. If it weren't for you meddling kids...!". Google bouwt een uitgebreid profiel op op basis van surfgedrag (websites, aantal kliks per minuut, op welke tijden ben je actief, vanaf welk ip-adres). Daar verandert een cookie of een browser echt heel weinig aan behalve de extra bevestiging voor hen dat jij het bent, en het volledig maken van de customer journey gaat iets makkelijker. Iedere site die een stukje Google-code heeft (half internet heeft Google AdSense geïmplementeerd) doet een callback naar Google met info over jouw surfprofiel. Facebook doet hetzelfde met al die Like- en Share-knoppen.
(b) Tevens ben ik er niet van overtuigd dat het wissen van je profiel of je zoekgeschiedenis ook daadwerkelijk de data verwijderd bij Google. En dat is voor mij de crux: jullie doen goedbedoelde suggesties op dat vlak maar dat is alleen van invloed op hoe data bij mij gepresenteerd wordt. Je denkt toch echt niet dat Google die data weggooit? Of misschien wel maar dan behouden ze echt wel samenvattingen op geaggregeerd of metaniveau. AVG-verzoek voorziet niet in een middel om dat goed te controleren. Het staat me bij dat ook de rechterlijke partij een paar jaar geleden machteloos tegenover Facebook stond toen er een dubieus filmpje verwijderd had moeten zijn en dat ze toch metadata wisten te produceren. "Maar jullie hadden het toch verwijderd?" "Eh, ja!" "Doe maar even inzage dan" "Nope".
(c) Het verwijderen van mijn zoekgeschiedenis bij Google, of het verwijderen van mijn cookies is een presentatielaag-dingetje naar mij toe. Op mijn scherm lijkt alles in orde, maar onder water behoudt Google de data en presenteert daarmee alsnog mijn zoekresultaten zeer mogelijk aan mijn vorige partner. Zie daar het privacy-probleem dat ik beschrijf in de TS.
(d) Om jullie desondanks gerust te stellen heb ik al enige zaken verwijderd. - Q6: "[insert uitleg over hoe tracking werkt en dat Google hetzelfde werkt als Facebook]"
Top! Dank je wel! Wist ik al, maar dank je wel! - Q7: "Ik heb dit probleem niet?" / "Die reclames zijn puur toeval!"
Tja, ik heb dit probleem wel en ik beschouw dit geen toeval. Hier staan enkele voorbeelden. Als je niet meer info hebt dan alleen deze advertenties snap ik de gedachte dat het toeval zou kunnen zijn, het zou je niet eens opvallen. Doordat ik de persoonlijkheid en huidige planning ken van mijn vorige partner durf ik anders te beweren. Ik vrees dat jullie dat maar even moeten aannemen. Ook kan het zijn dat Google verschillende marketingstrategieën tegelijk loslaat op de wereld waardoor jij en ik verschillende manieren van benadering ervaren.
[ Voor 63% gewijzigd door DUX op 11-08-2021 09:47 ]
. < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende