Google Ads denkt dat ik nog samenwoon met voormalig partner

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 13:43

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Topicstarter
Helaas ben ik al enige tijd terug in de situatie beland dat mijn relatie toch niet uitpakte zoals we dat ooit voor ogen hadden, en al meer dan een jaar geleden had betrok zij ook een andere (toen tijdelijke) woning. Dik een jaar later merk ik nog altijd dat Google desondanks vermoed dat wij nog steeds samen zijn want ik krijg constant gerichte reclame op haar leven. Zo weet ik sinds vanavond dat zij kunstgras overweegt voor haar nieuwe, permanente woning. Niet alleen heb ik niet zo de behoefte meer om dat soort zaken te zien, ik vermoed dat dit ook vice versa gebeurt en ik voel me daarom wat minder vrij - in ieder geval op het internet. Je zou privacy-vraagtekens kunnen plaatsen bij de situatie.

Wanneer ik zoek op combinaties van termen "google ads", "separation", "divorce", "stop targeted ads" krijg ik vooral informatiepagina's bedoeld voor het perspectief van de adverteerders. Als alternatieven krijg ik pagina's van scheidingsadvocaten en wat al niet meer.

Ik snap dat reclame te allen tijde ook iets is als gewoon slikken maar, maar ik kan me ook voorstellen dat er misschien een mogelijkheid is om hier toch een scheiding in aan te brengen (zoals ook privacyfilters mogelijk zijn in bijv. Google Maps). Ik weet niet goed te beginnen alwaar ik hier melding van kan maken, of een verzoek kan indienen om targeting op bijvoorbeeld de twee Google-accounts te scheiden (wij hebben beiden een permanent ingelogd Google-account, weet ik).

Kan iemand mij in de juiste richting duwen?

[edit 10-08]
Het topic verzeilde vrij snel in een discussie omtrent andersoortige kwesties en bevat ook wel enige herhaling. Ik voeg daarom even een FAQ toe betreft zaken die hier al een paar keer aan de orde zijn gekomen:
  • Q1: "Maar wat wil je dan als je mijn suggestie(s) niet wil proberen"
    Heel eerlijk? Er staat gewoon in de TS dat ik een privacyissue constateer en vraag om ik een manier om bij Google aan te geven dat onze twee accounts gescheiden moeten worden. Jullie moeite met technische oplossingen wordt echt wel gewaardeerd, maar de meesten bieden handelingen die mijn probleemstelling slechts ten dele behandelen. Ik vraag echt aandacht voor het privacy-issue dat twee kanten op gaat.
  • Q2: "Misschien heeft de een ooit ingelogd op het device van de ander?"
    Dit is niet gebeurd. Zij heeft haar devices gehad en ik mijn devices. We hebben nimmer de noodzaak gehad tijdens onze relatie om in te loggen op elkanders device. Ook hebben wel elkanders wachtwoord nooit geweten. Ik geloof prima dat Google manieren heeft gevonden om ons desondanks te linken, is ook niet mijn vraag.
  • Q3: "Misschien kun je even een ander tijdelijk e-mailaccount proberen?"
    Aan gedacht en gauw weer vergeten. Net even geteld: ik heb 106 verschillende logins op dit e-mailadres en verschillende wallets gekoppeld. Deze opmerking is geen uitnodiging om mij te instrueren dat voortaan te gaan verdelen over verschillende adressen. Ik snap dat het totaal aannemen van een andere identiteit met een nieuw e-mailadres en en andere browser en andere devices misschien bijdraagt aan een (tijdelijke!) oplossing, maar dat ligt dus niet in de lijn van haalbaarheid.
  • Q4: "Als je niet getracked wilt worden moet je geen Google gebruiken."
    Tot op zekere hoogte heb ik geen moeite met tracking, ook niet door Google. Het is ook niet de focus van mijn vraagstelling.
  • Q5: "Probeer een andere browser!" / "Wis je zoekgeschiedenis, misschien helpt dat"
    (a) Ik heb de indruk dat men in dit topic zwaar onderschat wat voor techreus Google precies is als men denkt dat het verwijderen van cookies of het overstappen op een andere browser genoeg is om Google je te doen vergeten. Kun je de beheerder op het Google-kantoor al voorstellen als jij je cookies verwijderd: "Darn it! Foiled again. If it weren't for you meddling kids...!". Google bouwt een uitgebreid profiel op op basis van surfgedrag (websites, aantal kliks per minuut, op welke tijden ben je actief, vanaf welk ip-adres). Daar verandert een cookie of een browser echt heel weinig aan behalve de extra bevestiging voor hen dat jij het bent, en het volledig maken van de customer journey gaat iets makkelijker. Iedere site die een stukje Google-code heeft (half internet heeft Google AdSense geïmplementeerd) doet een callback naar Google met info over jouw surfprofiel. Facebook doet hetzelfde met al die Like- en Share-knoppen.
    (b) Tevens ben ik er niet van overtuigd dat het wissen van je profiel of je zoekgeschiedenis ook daadwerkelijk de data verwijderd bij Google. En dat is voor mij de crux: jullie doen goedbedoelde suggesties op dat vlak maar dat is alleen van invloed op hoe data bij mij gepresenteerd wordt. Je denkt toch echt niet dat Google die data weggooit? Of misschien wel maar dan behouden ze echt wel samenvattingen op geaggregeerd of metaniveau. AVG-verzoek voorziet niet in een middel om dat goed te controleren. Het staat me bij dat ook de rechterlijke partij een paar jaar geleden machteloos tegenover Facebook stond toen er een dubieus filmpje verwijderd had moeten zijn en dat ze toch metadata wisten te produceren. "Maar jullie hadden het toch verwijderd?" "Eh, ja!" "Doe maar even inzage dan" "Nope".
    (c) Het verwijderen van mijn zoekgeschiedenis bij Google, of het verwijderen van mijn cookies is een presentatielaag-dingetje naar mij toe. Op mijn scherm lijkt alles in orde, maar onder water behoudt Google de data en presenteert daarmee alsnog mijn zoekresultaten zeer mogelijk aan mijn vorige partner. Zie daar het privacy-probleem dat ik beschrijf in de TS.
    (d) Om jullie desondanks gerust te stellen heb ik al enige zaken verwijderd.
  • Q6: "[insert uitleg over hoe tracking werkt en dat Google hetzelfde werkt als Facebook]"
    Top! Dank je wel! Wist ik al, maar dank je wel!
  • Q7: "Ik heb dit probleem niet?" / "Die reclames zijn puur toeval!"
    Tja, ik heb dit probleem wel en ik beschouw dit geen toeval. Hier staan enkele voorbeelden. Als je niet meer info hebt dan alleen deze advertenties snap ik de gedachte dat het toeval zou kunnen zijn, het zou je niet eens opvallen. Doordat ik de persoonlijkheid en huidige planning ken van mijn vorige partner durf ik anders te beweren. Ik vrees dat jullie dat maar even moeten aannemen. Ook kan het zijn dat Google verschillende marketingstrategieën tegelijk loslaat op de wereld waardoor jij en ik verschillende manieren van benadering ervaren.

[ Voor 63% gewijzigd door DUX op 11-08-2021 09:47 ]

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mooi hé, die Artificial Intelligence van bedrijven zoals Google. Jullie telefoonnummers / accounts zijn klaarblijkelijk lang genoeg tezamen op één (IP / Internet) adres gesignaleerd om op basis daarvan aan te nemen dat jullie één en dezelfde entiteit zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 09-08-2021 00:03 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSande
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 27-11-2023

JSande

My nam jef

Dit is niet echt mijn kant van technologie (dus iemand, corrigeer me hier als ik het mis heb), maar ik weet wel dat grote bedrijven zoals google veel data van je verzamelen. Dus misschien werkt een VPN.

Een VPN kan alleen meestal een klein bedrag per maand kosten. Maar dan krijg je naast google die je niet meer tracked de mogelijkheid om het land waar je bent online te veranderen zodat je blocked content op Netflix en dergelijke platformen kan kijken.

[ Voor 11% gewijzigd door JSande op 08-08-2021 23:58 ]

Auw! Kennis naar m'n hoofd gegooid.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
Op de pagina voor personalisering van advertenties kan je je eigen google advertentie profiel in zien en bewerken: https://adssettings.google.com

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Will_M schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:57:
Mooi hé, die Artificial Intelligence van bedrijven zoals Google. Jullie telefoonnummers / accounts zijn klaarblijkelijk lang genoeg tezamen op één (IP / Internet) adres gesignaleerd om op basis daarvan aan te nemen dat jullie één en dezelfde entiteit zijn.
Volgens mij beschrijven wij dezelfde probleemstelling.
JSande schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:57:
Dit is niet echt mijn kant van technologie (dus iemand, corrigeer me hier als ik het mis heb), maar ik weet wel dat grote bedrijven zoals google veel data van je verzamelen.
Dat klopt. Ik denk dat ik niet heel duidelijk heb beschreven dat ik heel goed snap dat bedrijven zoals Google aan datamining doen (hun verdienmodel zelfs).
Dus misschien werkt een VPN. Een VPN kan alleen meestal een klein bedrag per maand kosten. Maar dan krijg je naast google die je niet meer tracked de mogelijkheid om het land waar je bent online te veranderen zodat je blocked content op Netflix en dergelijke platformen kan kijken.
Een vpn zou werken maar dat zie ik natuurlijk niet als de voorkeursoplossing omdat het bijvoorbeeld geld kost en zeer waarschijnlijk het probleem niet op lost. Ik zou dan eeuwig met een vpn moeten gaan werken. Hoogstens zou ik erop kunnen gokken/hopen dat na een vast aantal maanden vpn-gebruik de dataminers middels algoritmes zelf een conclusie trekken dat we geen partners meer zijn. Het is een kop-in-het-zand tactiek, maar het is zeker een suggestie met effect. Dank!
defiant schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 00:03:
Op de pagina voor personalisering van advertenties kan je je eigen google advertentie profiel in zien en bewerken: https://adssettings.google.com
Ja, kijk, hier kom ik al een stap verder mee, dank. Maar.....

...dit is alleen een instellingsscherm gericht op de presentatielaag van mijn account. Ik verwacht niet echt dat het advertentiebeleid bij mijn voormalig partner veranderd wordt door instellingen alhier. Desalniettemin, handig om de pagina nu te kennen! Ik wacht eventuele verdere suggesties nog even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Ik heb zojuist ook een topic aangemaakt bij de Google Community zelf (support.google.com). Will keep you posted!

[edit]
Iemand heeft met dubieuze intenties en met Franse slag mijn topic z.s.m. gesloten, gaat niet in op mijn vraag, en suggereert wat ik gezegd had al gedaan te hebben. Kan op geen enkele manier nog reageren daar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGTwegjRPva0xncVDYBi1-2j3Qc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOO6uG4hjCUgHWs8PoucmU3j.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door DUX op 09-08-2021 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Heb nu maar een klacht/case geopend bij Google (https://support.google.com/google-ads/contact/aw_complaint), maar ben bang dat ze alleen berichten willen krijgen van de beheerders van Google Ads, niet de ontvangers. Again, will keep you posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb zelf al heel wat jaren een pi-hole en sinds kort adguard home draaien. Die software zet je op een Raspberry Pi en die blokkeert veel ads en daarmee ook deels je privacy. Op hardware info of tweakers heeft weleens een installatie handleiding gestaan.

Je kunt uiteraard ook uBlock origin draaien in de browser. Gelukkig kun je op sommige sites zoals tweakers betalen om geen reclame te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik merk zelf altijd als ik bij mijn ouders op de wifi heb gezeten dat ik een paar dagen auto advertenties krijg (mijn vader is nogal autoliefhebber). Maar dat is zeker niet langer dan een week. Ik had er nog niet over nagdacht dat dit waarschijnlijk andersom ook zo werkt, inderdaad best een privacyding :p

Bizar dat het na een jaar nog is. Ook geen gezamelijke kinderen ofzo die op beide netwerken zitten? Ik zou om te beginnen alle Google sessies uitloggen en het wachtwoord veranderen, misschien heeft zij nog een laptop met een chromebrowser waar jij op ingelogd bent ofzo?
tdn135 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:08:
Ik heb zelf al heel wat jaren een pi-hole en sinds kort adguard home draaien. Die software zet je op een Raspberry Pi en die blokkeert veel ads en daarmee ook deels je privacy. Op hardware info of tweakers heeft weleens een installatie handleiding gestaan.

Je kunt uiteraard ook uBlock origin draaien in de browser. Gelukkig kun je op sommige sites zoals tweakers betalen om geen reclame te krijgen.
Het gaat hem denk ik meer om de reclame die zijn ex krijgt. Als hij een nieuwe auto koopt krijgt zij daar reclame van, zit hij op dating sites etc :p

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 09-08-2021 07:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 10:53
Ik zie hier 3 paden.
Je paswoord aanpassen, misschien heeft ze inderdaad nog ergens een browser waar jij ingelogd bent.
Heb je nagekeken in https://families.google.com/families of jullie daar gelinkt zijn?
En als laatste, een AdGuard Home (of PiHole) houdt al die google reclame tegen, misschien toch eens overwegen? Een 2dehands RPi kost niet veel en het opzetten duurt een uurtje voor een leek zoals ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 07:15:
Ik had er nog niet over nagdacht dat dit waarschijnlijk andersom ook zo werkt, inderdaad best een privacyding :p

[...]

Het gaat hem denk ik meer om de reclame die zijn ex krijgt. Als hij een nieuwe auto koopt krijgt zij daar reclame van, zit hij op dating sites etc :p
Dat. En inderdaad twee kanten op.

De suggestie van het wachtwoord en de (browser-)sessies op elkanders computer zijn valide, maar ook niet van toepassing. Tot haar grote ergernis heb ik altijd een punt gemaakt van (goede) wachtwoorden en het privékarakter daarvan. Zij is van het slag "ik heb niks te verbergen". Ik garandeer jullie dat ze nimmer tijdens onze relatie mijn wachtwoorden heeft gezien. Mijn pincode ook niet trouwens. We hebben ook altijd onze eigen devices gehad en zijn nooit ingelogd geweest op elkaars apparatuur. Ook heb ik niet gerelateerd aan dit alles mijn Google-wachtwoord het afgelopen jaar reeds tweemaal veranderd ;)

De suggesties voor de Raspberry Pi's lossen het probleem eenzijdig op met een kanon, maar nog steeds zal zij waarschijnlijk mijn zoekgeschiedenis terugzien in de reclames.

Vannacht bedacht ik me, en dat is waarschijnlijk een wespenangel in het verhaal, dat we samen nog een Google-kalender delen. We hebben een kleine meid en afspraken rondom haar worden daar genoteerd. Hoewel ik het gedrag van Google dan ergens wel snap dat met jarenlang hetzelfde adres en een gedeelde agenda, wil ik zakelijk gezien natuurlijk niet mijn hele zoekgeschiedenis delen met iedereen met wie ik een agenda zou kunnen delen. Het zal schier onmogelijk worden om haar over te laten stappen op een andere kalenderoplossing, ben ik bang, om te kijken of dat de oplossing is.
cadsite schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:40:
Ik zie hier 3 paden.
Je paswoord aanpassen, misschien heeft ze inderdaad nog ergens een browser waar jij ingelogd bent.
Heb je nagekeken in https://families.google.com/families of jullie daar gelinkt zijn?
En als laatste, een AdGuard Home (of PiHole) houdt al die google reclame tegen, misschien toch eens overwegen? Een 2dehands RPi kost niet veel en het opzetten duurt een uurtje voor een leek zoals ik.
Google Families kende ik nog niet, maakten er geen gebruik van. Maar ik ga het onderzoeken, dank!

[ Voor 15% gewijzigd door DUX op 09-08-2021 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:05
Bij die Google advertenties staat eigenlijk altijd zo'n kruisje.
Klik daarop en kies advertentie niet meer weergegeven, daarna dat je niet geïnteresseerd bent.
Dit zul je wat vaker moeten doen, maar uiteindelijk verdwijnen ze dan wel als het goed is.

Verder werkt het helaas wel zo dat als je bepaalde online winkels bezoekt en dan een artikel aanklikt, dat je een hele grote kans hebt om dan later deze webshop en dat artikel in een advertentie te zien.
Dit is ontzettend lastig tegen te gaan.

Heb zelf laatst bijvoorbeeld ook wat gekocht bij een online winkel die kleding verkoopt, waarna Google had bedacht vrijwel constant advertenties te tonen van die winkel.
Maar dan ook niet enkel van ( vergelijkbare ) goederen als wat ik had gekocht, maar ook dames slips enzo :+
Na 2 of 3 keer is het dan wel weer mooi geweest en is er gelukkig die mogelijkheid om aan te geven niet geïnteresseerd te zijn.
Voor de rest ben ik vrij actief op het gebied van beleggen ( in aandelen ) en heeft Google dat uiteraard ook wel door gekregen.
Maar dan schuiven ze mij regelmatig advertenties van vastgoed ( retail ) voor, wat toch wel weer van een andere orde is ( en ik niet geïnteresseerd in ben, wat Google eigenlijk zelf wel zou kunnen " bedenken " )

Ach ja, het blijft toch reclame, c.q. een aanbod wat meestal niet interessant of voordelig voor jou is, maar met name voor de adverteerder.
Vraag is alleen wel waarom adverteerders op deze manier zouden adverteren, want echt effectief lijkt het me niet en advertenties kosten klauwen met geld.
Dan bedoel ik met name die advertenties van bedrijf A die je krijgt, nádat je net bij bedrijf A bent geweest.
Die ken ik toch al? Of zijn mensen zo vergeetachtig dat ze een advertentie als reminder nodig hebben? :)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
JohanNL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 13:29:Verder werkt het helaas wel zo dat als je bepaalde online winkels bezoekt en dan een artikel aanklikt, dat je een hele grote kans hebt om dan later deze webshop en dat artikel in een advertentie te zien.
Dit is ontzettend lastig tegen te gaan.
*snip* Niet nodig
https://adssettings.google.com
:X

[ Voor 4% gewijzigd door RobIII op 09-08-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:03
Persoonlijke advertenties kan je uitschakelen. Verder zo min mogelijk je Google account gebruiken en niet ingelogd blijven als dat niet nodig is.

Waarom niet gewoon jouw huidige account afsluiten en een nieuw account aanmaken?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Advertenties personaliseren staat hier al op uit, of mis ik iets?

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 09-08-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
JohanNL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:22:
[...]

Ja, een AdGuard Home. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Uitgebreid antwoord, is alleen helaas niet wat ik vraag. :*
JukeboxBill schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:17:
Persoonlijke advertenties kan je uitschakelen. Verder zo min mogelijk je Google account gebruiken en niet ingelogd blijven als dat niet nodig is.

Waarom niet gewoon jouw huidige account afsluiten en een nieuw account aanmaken?
"Gewoon Google-account zo min mogelijk gebruiken [..] of een nieuwe aanmaken." Waarom zou ik de grens al daar leggen? Kan natuurlijk beter emigreren naar een land zonder internet? Laten we het erop houden dat het geen optie is om mijn account af te sluiten.
JohanNL schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:22:
Staat (inmiddels) uit. Geen gepersonaliseerde advertenties tonen is niet hetzelfde als niet getracked worden. Tot nu toe heb ik geen duidelijkheid of dat slechts een weergavesetting is of diepgaande blokkade dat mijn search history niet bijgehouden wordt. Indien het eerste, dat mij waarschijnlijker lijkt, dan krijgt mijn voormalig partner doodleuk alles nog steeds te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 22:03
*snip* Zeg dan niets

[ Voor 75% gewijzigd door RobIII op 09-08-2021 17:02 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas170
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

Bas170

Sir Miss-a-Lot

Of je leest even beter ;)

TS heeft geen probleem met getracked worden, maar wil geen ads zien die gebaseerd zijn op het zoekgedrag van z'n ex.

[ Voor 12% gewijzigd door RobIII op 09-08-2021 17:06 ]

https://ifuckinghateJira.com
@CodeCaster: Ik kan niet anders dan concluderen dat Bas170 en Maarten van Rossem gelijk hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:17
Hoe kom je er bij dat het gericht is op haar leven?
Niet verkeerd bedoeld, maar wordt je niet gewoon getriggerd door iets? En heb je zelf een keer wat aangeklikt waarvan je dacht, heee, das toevallig... en nu backfired?
En hoe kan jij nog zaken zien die zij zoekt via een totaal andere google account en van een ander ip adres?
Ik krijg zelf in ieder geval nooit of niet bewust reclame van zaken die mijn vriendin zoekt, en vise versa... En wij wonen dus wel op hetzelfde adres, Google weet dat we partners zijn, etc... Onze accounts zijn zelfs gelinkt via family link etc....

Is het niet gewoon random toeval?

Wij hebben beide trouwens ook gepersonaliseerde ads wel aanstaan... Maw... Alles is gekoppeld bij ons, en toch 0,0 invloed op ons beiden.. althans, zo lijkt het.

[ Voor 27% gewijzigd door GeeEs op 09-08-2021 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

JSande schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 23:57:
Dit is niet echt mijn kant van technologie (dus iemand, corrigeer me hier als ik het mis heb), maar ik weet wel dat grote bedrijven zoals google veel data van je verzamelen. Dus misschien werkt een VPN.

Een VPN kan alleen meestal een klein bedrag per maand kosten. Maar dan krijg je naast google die je niet meer tracked de mogelijkheid om het land waar je bent online te veranderen zodat je blocked content op Netflix en dergelijke platformen kan kijken.
Een VPN zorgt er absoluut niet voor dat je niet meer getrackt wordt, hooguit dat ze vermoeden dat je ergens anders woont dan waar je huis staat.

Tracking gebeurt op basis van surfgedrag en browsergegevens, je publieke IP-adres is hier maar een klein onderdeel van.
Zoooo lekker behulpzaam. Er zijn wél bedrijven die tonnen uitgeven aan reclame, en dat zorgt er (ondanks je profiel/interessevinkjes) voor dat je bijvoorbeeld na het bezoeken van informatie over een bepaald meubelstuk of een zekere speaker dat je op álle sites die je daarna bezoekt, die meubels en speakers te zien krijgt.

[ Voor 30% gewijzigd door RobIII op 09-08-2021 17:03 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Je kunt toch je advertentie-id resetten. En dan nog even je Google history weggooien

Zou je gelijk van alles af moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
GeeEs schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:44:
Hoe kom je er bij dat het gericht is op haar leven?
Niet verkeerd bedoeld, maar wordt je niet gewoon getriggerd door iets? En heb je zelf een keer wat aangeklikt waarvan je dacht, heee, das toevallig... en nu backfired?
En hoe kan jij nog zaken zien die zij zoekt via een totaal andere google account en van een ander ip adres?
Ik krijg zelf in ieder geval nooit of niet bewust reclame van zaken die mijn vriendin zoekt, en vise versa... En wij wonen dus wel op hetzelfde adres, Google weet dat we partners zijn, etc... Onze accounts zijn zelfs gelinkt via family link etc....

Is het niet gewoon random toeval?

Wij hebben beide trouwens ook gepersonaliseerde ads wel aanstaan... Maw... Alles is gekoppeld bij ons, en toch 0,0 invloed op ons beiden.. althans, zo lijkt het.
Die vraag had ik verwacht :)

Nee, het is geen toeval. Zoals ik in de TS beschreef krijg ik kunstgrasreclames nu ze hard aan het klussen is met haar nieuwe huis, en kunstgras past bij haar beeld van een tuin met zo min mogelijk onderhoud. Ik heb een screenshot, ze heeft gekeken bij een club die ook paarsgekleurd kunstgras verkoopt :X Voordat ze de sleutel kreeg van dit nieuwe huis ging ze al shoppen voor een nieuwe keuken en in die periode kreeg ik advertenties voor nieuwe keukenapparatuur. Ik word ook regelmatig bestookt met reclame voor vrouwenkleding (o.a. een van haar favoriete online shops "Shein" waar ik nog nooit op die website ben geweest) en heb ook wel banner of twee gehad over maatspecifieke dameskleding. Rond mijn verjaardag heeft ze schijnbaar een idioot fietstricot gezien dat ze goddank niet gekocht heeft, maar ik zat wel een paar dagen in de rats :P

Het zijn allemaal heel concrete voorbeelden van zaken waar ik écht niet op zoek en wel precies passen in haar zoekprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
jeroenkb schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 16:59:
Je kunt toch je advertentie-id resetten. En dan nog even je Google history weggooien

Zou je gelijk van alles af moeten zijn.
Waar kan ik hier meer over lezen? Want wat ik lees is dat dit slechts een ID per device is. Op Windows10-niveau staat advertising ID reeds uit vanaf installatie, nu nog steeds, en dat is juist een device waar ik dit probleem op ervaar.

Als ik Google was prikte ik daar zo doorheen: "ah, meneer heeft een nieuwe telefoon op het reeds bekende adres". Beetje dezelfde naïviteit als mensen die denken dat een anonieme Bonus-kaart écht anoniem is als ze vervolgens altijd met dezelfde bankpas de boodschappen afrekenen.

Disclaimer: zoals hierboven iemand al vriendelijk bevestigde heb ik geen moeite (tot op de zekere hoogte) met de tracking vanuit Google. Is in ieder geval niet het onderwerp van mijn kwestie nu. Laat de focus van dit topic vooral zijn op het weerhouden van mijn internetgeschiedenis op de huidige en toekomstige devices van mijn voormalige partner (en vice versa) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@DUX

Als je inlogt op je Google account kun je naar privacy & personalisatie gaan. Daar kun je naar Advertentieinstellingen en dan Advertentiepersonalisatie uitzetten:

Als je daarna nog even naar Activiteit en tijdlijn en dan Mijn Google-activiteit dan kun je daar je volledige Geschiedenis wissen.

Als je vervolgens nog steeds 'herkenbare' advertenties krijgt dan is Google niet te vertrouwen. Maar bij mij werkt het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Heeft ze toevallig niet nog een device in bezit/gebruik waar jij ook wel eens mee hebt gebrowst/aangemeld bent geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
GeeEs schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:57:
Heeft ze toevallig niet nog een device in bezit/gebruik waar jij ook wel eens mee hebt gebrowst/aangemeld bent geweest?
Reeds beantwoord: nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
jeroenkb schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 17:36:
@DUX

Als je inlogt op je Google account kun je naar privacy & personalisatie gaan. Daar kun je naar Advertentieinstellingen en dan Advertentiepersonalisatie uitzetten:

Als je daarna nog even naar Activiteit en tijdlijn en dan Mijn Google-activiteit dan kun je daar je volledige Geschiedenis wissen.

Als je vervolgens nog steeds 'herkenbare' advertenties krijgt dan is Google niet te vertrouwen. Maar bij mij werkt het wel.
Dank voor deze instructie :) Ik heb hier inderdaad een optie om een en ander bij te sturen en te wissen. Maar, ik kan inzage krijgen in wát ik hier wis. En wat ik zie zijn zoekopdrachten die inderdaad wél bij mij horen en haar zoekopdrachten staan hier niet tussen. En je gaat mij niet vertellen dat mijn zoekopdracht naar een HR-functionaris in Oisterwijk vanuit mijn zoekhistorie logisch gelinkt wordt met reclame voor een kunstgrasproducent, toevallig op hetzelfde moment dat mijn voormalig partner haar tuin onder handen neemt.

Er moet nog iets anders zijn. Ergens.

Maar voor wat het waard is heb ik mijn geschiedenis gewist in dit scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DUX schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 19:06:
[...]

En je gaat mij niet vertellen dat mijn zoekopdracht naar een HR-functionaris in Oisterwijk vanuit mijn zoekhistorie logisch gelinkt wordt met reclame voor een kunstgrasproducent, toevallig op hetzelfde moment dat mijn voormalig partner haar tuin onder handen neemt.
Nou, hoe absurd het ook klinkt zou dit best wel eens kunnen hoor.
Jij en je ex hebben Google in het verleden mogelijk voldoende informatie gegeven om elkaars browser/device ID's aan elkaar te koppelen, wat Google intern heeft verwerkt.
Maar dit zou ook veel simpeler kunnen via bijvoorbeeld enkel IP adressen, daarmee kunnen ze in principe ook mee aan de slag zonder toestemming van jullie.
Iets als dat ze één dezelfde persoon denken te hebben getraceerd die thuis en op het werk aan het browsen is en daar maakt Google dan een advertentie profiel op, zoiets.

Al gedacht aan meer rigoureuze handelingen zoals het ( tijdelijk ) verwijderen van je cookies, een andere browser te gebruiken, nieuw Google account etc?
Ik begrijp dat dit niet is wat je uiteindelijk wilt, maar het is puur om te kijken wat voor resultaten je dan krijgt, een soort van trial & error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DUX schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:25:
[...]

Dat. En inderdaad twee kanten op.

De suggestie van het wachtwoord en de (browser-)sessies op elkanders computer zijn valide, maar ook niet van toepassing. Tot haar grote ergernis heb ik altijd een punt gemaakt van (goede) wachtwoorden en het privékarakter daarvan. Zij is van het slag "ik heb niks te verbergen". Ik garandeer jullie dat ze nimmer tijdens onze relatie mijn wachtwoorden heeft gezien. Mijn pincode ook niet trouwens. We hebben ook altijd onze eigen devices gehad en zijn nooit ingelogd geweest op elkaars apparatuur. Ook heb ik niet gerelateerd aan dit alles mijn Google-wachtwoord het afgelopen jaar reeds tweemaal veranderd ;)
Ik zie dat third party devices niet uitloggen bij het veranderen van het Google wachtwoord. Staat er misschien nog een toestel dat gebruik maakt van jouw Google-account bij je ex? Dus niet direct een telefoon, tablet of browser maar iets anders.

https://support.google.com/accounts/answer/3466521?hl=en
JohanNL schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:05:
[...]

Nou, hoe absurd het ook klinkt zou dit best wel eens kunnen hoor.
Jij en je ex hebben Google in het verleden mogelijk voldoende informatie gegeven om elkaars browser/device ID's aan elkaar te koppelen, wat Google intern heeft verwerkt.
Maar dit zou ook veel simpeler kunnen via bijvoorbeeld enkel IP adressen, daarmee kunnen ze in principe ook mee aan de slag zonder toestemming van jullie.
Iets als dat ze één dezelfde persoon denken te hebben getraceerd die thuis en op het werk aan het browsen is en daar maakt Google dan een advertentie profiel op, zoiets.

Al gedacht aan meer rigoureuze handelingen zoals het ( tijdelijk ) verwijderen van je cookies, een andere browser te gebruiken, nieuw Google account etc?
Ik begrijp dat dit niet is wat je uiteindelijk wilt, maar het is puur om te kijken wat voor resultaten je dan krijgt, een soort van trial & error.
Als je klikt (per ongeluk of toch uit nieuwsgierigheid, doe ik ook wel eens bij vage advertenties :p ) is het ook een soort bevestiging dat ze toch werken/goed zijn.

Een andere browser voor hoe lang? Het is al een jaar geleden.

[ Voor 39% gewijzigd door Marzman op 10-08-2021 07:54 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 07:47:
Ik zie dat third party devices niet uitloggen bij het veranderen van het Google wachtwoord. Staat er misschien nog een toestel dat gebruik maakt van jouw Google-account bij je ex? Dus niet direct een telefoon, tablet of browser maar iets anders.

https://support.google.com/accounts/answer/3466521?hl=en
Reeds beantwoord: nope. Maar dank voor het actief zoeken bij Google support :*

[ Voor 5% gewijzigd door DUX op 10-08-2021 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Wachtwoorden wijzigen staat compleet los van dit probleem.
Gekgezegd kan een oude telefoon of laptop die jullie ooit samen gebruikten nog jou of haar "fingerprint" bevatten.
Het kan dus ook een device zijn dat jij nu gebruikt, waar zij ooit eerder mee heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
GeeEs schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:05:
Wachtwoorden wijzigen staat compleet los van dit probleem.
Gekgezegd kan een oude telefoon of laptop die jullie ooit samen gebruikten nog jou of haar "fingerprint" bevatten.
Het kan dus ook een device zijn dat jij nu gebruikt, waar zij ooit eerder mee heeft gewerkt.
Hoezeer ook waar, ik heb toch echt hierboven ergens geschreven dat wij geen devices gedeeld hebben :)
Mogelijk reageerde jij nog op een opmerking van mij voordat ik die aanpaste :*

[ Voor 8% gewijzigd door DUX op 10-08-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Je deelt wel een Google calender toch?
Maw. Je deelt misschien niet het device, maar wel het account.
Kan me zomaar voorstellen dat dit voor Google 1+1=2 is...
Het is uiteraard een aanname, maar zou me niks verbazen dat daar weldegelijk nog een link bestaat.
Je hebt je ex waarschijnlijk ook nog op Facebook/Whatsapp/contact... Etc..etc... Er zijn meer links dan je denkt.

Toch nog steeds opmerkelijk, gezien wat mijn eigen ervaring is met bewust gekoppelde partneraccount... Ik heb niet het idee dat ik ooit zoekresultaten oid. zie van wat mijn partner zoekt...

[ Voor 20% gewijzigd door GeeEs op 10-08-2021 10:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:08
Je hoeft natuurlijk geen device te delen, maar kan wel een keer in je Google account ingelogd zijn op haar laptop bijvoorbeeld. Of nieteens ingelogd maar op een andere manier toch link mee gelegd.

Daarnaast, dit kan ook allemaal gebeuren door Facebook Advertising, de targeting die jij ervaart op andere sites/apps obv gedrag binnen het FB ecosysteem.

Ook bij Facebook kan je alle data die over jou is verzamelt (dus meer dan slechts likes en follows) wissen.

Als je dit doet, net zoals @jeroenkb hier uitlegde over Google Advertising data en ID wissen: jeroenkb in "Google Ads denkt dat ik nog samenwoon met voormalig partner" en dat moet je ook apart doen in je mobiele Android apparaten en AndroidTV.

En dan ook in al je browsers alle history incl cookies etc wist en al ben je 100% overtuigt dat jij nooit hebt ingelogd in een ander apparaat dat niet van jou is, ook alle ingelogde apparaten uitloggen (+ wachtwoord wijzigen anders loggen ze vanzelf weer in), alleen dan weet je zeker dat je met een schone lei begint.

Het feit dat je hier een topic opent toont mij aan dat je er graag vanaf wil, dus waarom niet gewoon alles doen wat je kan doen, of je denkt dat het gaat helpen of niet?

Trouwens vind een hoop van de targeted (niet re-targeted) advertising op redelijk domme manier plaats, want een kunstgrasproducent kan slechts targeten op mensen die echt specifiek op zoek zijn naar kunstgras (veel te kleine groep) en zal dus veeeel breder moeten targeten, bijvoorbeeld gewoon iedereen in een bepaalde leeftijdsgroep, al dan niet gecombineerd met bijvoorbeeld een zoekopdracht naar hockeyschoenen ofzo, of iedereen die mogelijk ooit iets "relevants" (echt in de breedste zin van het woord) met hun product/dienst te maken had.

We leggen als mens graag linkjes met andere zaken en noemen dat dan toeval, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 10-08-2021 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

DUX schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:00:
[...]

Reeds beantwoord: nope. Maar dank voor het actief zoeken bij Google support :*
Third party devices dan moet je denken aan een deurbel, smartslot, camera. Lijkt me dat je die altijd deelt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:18:
Third party devices dan moet je denken aan een deurbel, smartslot, camera. Lijkt me dat je die altijd deelt.
Fysiek delen misschien, maar zo'n apparaat staat eigenlijk vooral op één account natuurlijk. Inzake een boedelverdeling bij scheiding had het inderdaad gekund dat een dergelijk device van het account op het andere zou zijn overgeheveld maar dit is niet van toepassing. Zij heeft geen smart devices meegenomen waar mijn account op stonden of vice versa. Er staat niks wat dat betreft gedeeld op twee e-mailadressen.

Goede invalshoek, tho!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
GeeEs schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:10:
Je deelt wel een Google calender toch?
Maw. Je deelt misschien niet het device, maar wel het account.
Kan me zomaar voorstellen dat dit voor Google 1+1=2 is...
Dit kan zeker van invloed zijn. Ik bezin mij nog op alternatieven, maar die zijn vrij beperkt. Ik heb hierbij te maken met een niet-geheel meewerkende ex-partner als het aankomt op techniek of complicerende handeling t.a.v. gemak. Dat is een wat lastige uitspraak, maar lees het even als:"alle moeite is al snel teveel moeite." En in het verlengde daarvan: "ik heb niks te verbergen, dus waarom moet ik dit helemaal veranderen". Toch hebben we samen een kind op te voeden dat gepaard gaat met agenda-afspraken.

Overigens is er niet een dedicated kalenderaccount dat we delen: de een maakt een kalender aan op het eigen reeds gebruikte Google-account en nodigt het andere Google-account voor lees- en/of schrijfrechten. Ik zie vanuit mijn eigen Google-account de kalender die zij gedeeld heeft.

Even zakelijk gezien: ik maak wel meer gebruik van gedeelde kalenders maar ik heb niet de behoefte om dan ook maar meteen reclames uit te wisselen met iedereen en alles waarmee ik een agenda deel. Dat zou wat zijn, zeg...
Toch nog steeds opmerkelijk, gezien wat mijn eigen ervaring is met bewust gekoppelde partneraccount... Ik heb niet het idee dat ik ooit zoekresultaten oid. zie van wat mijn partner zoekt...
En toch heb ik het wel. Dat moet je dan maar aannemen, vrees ik :) Kreeg de reclames overigens ook toen we nog onder hetzelfde dak woonden, en dat is ook niet heel gek natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Waarom moet je een kalender delen met je ex? Het enige dat ik me kan voorstellen is om dingen te plannen voor iets gezamelijks zoals kinderen? Als die soms bij jou op de wifi zitten en soms bij haar dan heb je daar je link voor Google.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Blokkeer gewoon ads/trackers, klaar. Zou je sowieso moeten doen, losstaand van dit specifieke geval.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:31:
Het enige dat ik me kan voorstellen is om dingen te plannen voor iets gezamelijks zoals kinderen? Als die soms bij jou op de wifi zitten en soms bij haar dan heb je daar je link voor Google.
Volgens mij staat dat ook :? "Toch hebben we samen een kind op te voeden dat gepaard gaat met agenda-afspraken." Kind is twee jaar oud. Geen factor in dezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 11:35:
Blokkeer gewoon ads/trackers, klaar. Zou je sowieso moeten doen, losstaand van dit specifieke geval.
Wederom: dat is niet het issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

DUX schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:18:
[...]

Wederom: dat is niet het issue.
Niet?

Het lijkt mij dat het issue is dat advertentiebedrijven je tracken/profilen en je geen invloed hebt over hoe ze dat doen. Dat is het privacyissue. Jouw probleem met ads bedoeld voor je voormalige partner is slechts een specifiek voorbeeld daarvan.
Ik snap dat reclame te allen tijde ook iets is als gewoon slikken maar
Nee, je hoeft het niet te slikken. Als je (tracking) ads blokkeert, los je dit op bij de bron van het probleem: dat je je laat tracken. Je zult dan geen ads meer zien, en vice versa hoef je je ook geen zorgen meer te maken, want je kunt niet meer getracked worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Jazco2nd schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 10:13:
Je hoeft natuurlijk geen device te delen, maar kan wel een keer in je Google account ingelogd zijn op haar laptop bijvoorbeeld. Of nieteens ingelogd maar op een andere manier toch link mee gelegd.
Ik probeer al een paar keer in dit topic duidelijk te maken dat we ook niet ingelogd zijn geweest op elkanders apparaten.
Het feit dat je hier een topic opent toont mij aan dat je er graag vanaf wil, dus waarom niet gewoon alles doen wat je kan doen, of je denkt dat het gaat helpen of niet?
Schieten met een kanon op een mug. Bepaalde politici zijn daar populair mee geworden. Mede vanwege deze ogenschijnlijk simpele vraag heb ik maar even een FAQ opgebouwd in de TS. Ik beantwoord deze stelling via Q1, Q3 en Q5.
Trouwens vind een hoop van de targeted (niet re-targeted) advertising op redelijk domme manier plaats, want een kunstgrasproducent kan slechts targeten op mensen die echt specifiek op zoek zijn naar kunstgras (veel te kleine groep) en zal dus veeeel breder moeten targeten, bijvoorbeeld gewoon iedereen in een bepaalde leeftijdsgroep, al dan niet gecombineerd met bijvoorbeeld een zoekopdracht naar hockeyschoenen ofzo, of iedereen die mogelijk ooit iets "relevants" (echt in de breedste zin van het woord) met hun product/dienst te maken had.

We leggen als mens graag linkjes met andere zaken en noemen dat dan toeval, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn.
Q7 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Compizfox schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:27:Niet?

Het lijkt mij dat het issue is dat advertentiebedrijven je tracken/profilen en je geen invloed hebt over hoe ze dat doen. Dat is het privacyissue. Jouw probleem met ads bedoeld voor je voormalige partner is slechts een specifiek voorbeeld daarvan.

[...]

Nee, je hoeft het niet te slikken. Als je (tracking) ads blokkeert, los je dit op bij de bron van het probleem: dat je je laat tracken. Je zult dan geen ads meer zien, en vice versa hoef je je ook geen zorgen meer te maken, want je kunt niet meer getracked worden.
Je legt me een aantal uitspraken in de mond. Jij hebt mogelijk een probleem met tracking, helemaal ok. Ik heb geen probleem met tracking, dat moet je ook begrijpen. Ik heb wel een probleem als mijn trackingprofiel gemixed wordt met een ander, want dan is het niet meer sec mijn trackingprofiel. Dan is de privacyrelatie tussen mij en mijn dienstverlener in gevaar. Mijn gegevens worden dan mijns inziens onterecht gebruikt bij andere mensen, en vice versa. Daar is waar we misschien nu die wet bescherming persoonsgegevens voor hebben.

Iedereen klaagt steen en been dat internetdiensten steeds meer geld kosten (het laatste abonnementsmodel Tnet niet uitgezonderd als ik hier en daar hier lees). Voor niets gaat de zon op. Gebruik je Google-diensten? Wil je niet betalen? Prima, maar dan ben je ergens zelf het product en dan moet je accepteren. En dat doe ik (tot op zekere hoogte) :)

Advertenties hebben voor mij hun nut en ik stoor me er eerlijk gezegd verder ook vrij weinig aan. Ik laat verder in het midden hoe nuttig ik gepersonaliseerde advertenties vind voor mijn persoon want dat is niet de discussie hier.

En nog steeds zijn tracking cookies maar een (klein?) deel van het probleem. Q5 in de TS.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Orgineel, met je FAQ maar ik denk dat de meeste hulp zo afhaakt. Wij zijn geen Google, hebben geen telefoonnummer van Google, kunnen niet een vinkje uitzetten om je adds-profiel niet meer te delen met je ex. Dus wat je gaat horen zijn suggesties om het te omzeilen en suggesties (gokjes) over je situatie.

Ook geen antwoord op je vraag, maar het is een nieuwe suggestie: dien een klacht in, het zal niet in lijn zijn met de AVG als je gegevens zo maar gedeeld worden met een derde.
https://autoriteitpersoon...n/klacht-melden-bij-de-ap

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:50:
Orgineel, met je FAQ maar ik denk dat de meeste hulp zo afhaakt.
Dat vind ik een sympathieke zin en ik snap je mening. Dank!

Het is nu ook expres mijn bedoeling even kaf van koren te scheiden. Ik stel een vrij concrete vraag in de opening en inmiddels ben ik twee pagina's aan hele ándere, soms slecht ingelezen en ook herhalende zaken aan het bepraten. Ik verwachtte geen honderden reacties. Ik heb een vrij lastig (wellicht bureaucratisch) probleem dat ergens dieper in de krochten van Google zit. Zover was ik al. En heeeel misschien tref ik iemand hier die daar toevallig meer van weet en toevallig aanschuift. Als ik de vraag niet stel zal ik het nooit weten.
Wij zijn geen Google, hebben geen telefoonnummer van Google, kunnen niet een vinkje uitzetten om je adds-profiel niet meer te delen met je ex. Dus wat je gaat horen zijn suggesties om het te omzeilen en suggesties (gokjes) over je situatie.
Ik zou het op prijs stellen als je deze houding vervolgens iets zou verdunnen. Ik hoor graag waar ik ergens dergelijke verwachtingen stel en een antwoord van jullie eis ;) Kan er geen scenario bestaan dat ik wel degelijk een instelling of een ingang bij Google over het hoofd zie? En als jij die niet kent, kent een ander die dan automatisch ook niet? Je hoeft toch geen Google-expert te zijn, hoop ik, voordat je een vraag mag stellen? En móeten alle vragen op dit forum altijd direct beantwoord kunnen worden door álle passanten? Nee toch zeker? Dat is niet mijn verwachting, in ieder geval.
Ook geen antwoord op je vraag, maar het is een nieuwe suggestie: dien een klacht in, het zal niet in lijn zijn met de AVG als je gegevens zo maar gedeeld worden met een derde.
https://autoriteitpersoon...n/klacht-melden-bij-de-ap
Dit zijn dan toch wel meer de suggesties van de strekking waar ik aan dacht toen ik dit topic opende, naast de eventuele gemiste Google-instelling. In dit geval heb ik echter wel ook al overwogen een melding te maken bij AP. Voordat het zover is vind ik dat ik eerst de andere paden bewandeld moet hebben, dus ik ben dit topic begonnen en zo is de cirkel weer rond
*O*

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:53

DataGhost

iPL dev

DUX schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:35:
[...]

Dat vind ik een sympathieke zin en ik snap je mening. Dank!
Waarschuwing vooraf voor misschien een kut-antwoord, maar hier is mijn mening. Ik kwam dit topic bleu binnen en het eerste wat ik las was jouw topicstart met FAQ. Je vraag en je FAQ staan redelijk haaks op elkaar. Je geeft aan dat je geen problemen hebt met tracking maar toch komen al je problemen die je nu ervaart door tracking, en het lijkt niet alsof je zin hebt de hoeveelheid tracking te minimaliseren of uit te schakelen. Ik kan dan ook niet anders dan je nogmaals aanraden om overal je geschiedenis te wissen, alle cookies weg te flikkeren en voortaan op elke site tracking te weigeren. Ook kan je browser helpen, in dat opzicht deel ik je wantrouwen in Google dus ik gebruik Firefox waarin ik enhanced tracking protection aan heb staan (is standaard). Je suggesties dat het uitvoeren van deze acties "toch niets uithaalt" zijn ergens wel te begrijpen, maar als je niks doet verandert er in ieder geval ook niks. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je met een beetje actie toch een heel deel van hun tracking kwijtraakt en daarmee ook het "uitlekken van jouw interesses naar je ex", ook al houdt Google misschien alsnog een schaduwprofiel bij. Dan heb je in ieder geval je hoofddoel bewerkstelligd lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharkware
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:18
DataGhost schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:47:
[...]
Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je met een beetje actie toch een heel deel van hun tracking kwijtraakt en daarmee ook het "uitlekken van jouw interesses naar je ex", ook al houdt Google misschien alsnog een schaduwprofiel bij. Dan heb je in ieder geval je hoofddoel bewerkstelligd lijkt me.
Ik ben ook bang dat Google de TS geen "silver bullet" oplossing gaat leveren, waarschijnlijk is die er namelijk niet. Volgens mij heeft de TS al een aantal van de suggesties uitgevoerd, ik ben ook van mening dat dat de manier is om het hoofddoel te bereiken bij gebrek aan beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
DataGhost schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 13:47:
[...]

Waarschuwing vooraf voor misschien een kut-antwoord, maar hier is mijn mening. Ik kwam dit topic bleu binnen en het eerste wat ik las was jouw topicstart met FAQ. Je vraag en je FAQ staan redelijk haaks op elkaar. Je geeft aan dat je geen problemen hebt met tracking maar toch komen al je problemen die je nu ervaart door tracking, en het lijkt niet alsof je zin hebt de hoeveelheid tracking te minimaliseren of uit te schakelen. Ik kan dan ook niet anders dan je nogmaals aanraden om overal je geschiedenis te wissen, alle cookies weg te flikkeren en voortaan op elke site tracking te weigeren. Ook kan je browser helpen, in dat opzicht deel ik je wantrouwen in Google dus ik gebruik Firefox waarin ik enhanced tracking protection aan heb staan (is standaard). Je suggesties dat het uitvoeren van deze acties "toch niets uithaalt" zijn ergens wel te begrijpen, maar als je niks doet verandert er in ieder geval ook niks. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat je met een beetje actie toch een heel deel van hun tracking kwijtraakt en daarmee ook het "uitlekken van jouw interesses naar je ex", ook al houdt Google misschien alsnog een schaduwprofiel bij. Dan heb je in ieder geval je hoofddoel bewerkstelligd lijkt me.
Nee, hoor, geen kut-antwoord :) Ik waardeer iedere reactie en de moeite erachter. Je advies is duidelijk en je afsluitende woorden bieden hoop. Je voorstel is een middel dat ik altijd nog kan inzetten mocht ik geen andere acties weten te verzinnen. En dat was het al vanaf de eerste keer dat het gesuggereerd werd. Maar dat het gesuggereerd wordt betekent niet dat ik meteen naar m'n computer ren om het het direct te doen. Zoals de leraar wel eens riep richting de klas: "zijn er nog andere ideeën?"

offtopic:
Waar ik meer mee heb is dat men diverse aannames over mijn situatie doet, slecht leest, of me dus misschien dingen in de mond legt. Zoals even flauw uit jouw reactie dan maar om even duidelijkheid te geven:
  • "wantrouwen in Google" > Wantrouwen vind ik een negatief woord. Heb geen wantrouwen maar heb kennelijk een ander beeld over hoe tracking effectief werkt. Ik geef mijn werkverleden en eigen programmeerinzichten de schuld.
  • "want FAQ en vraag wijken van elkaar af" > Dat klopt. Die FAQ wijkt af omdat men slecht leest. FAQ staat voor "Frequently Asked Questions" en dit zijn de veelgestelde kwesties, helaas. Ik kap alles af in die FAQ en probeer opnieuw focus aan te brengen op mijn vraag vanaf nota bene het allereerste punt. Heb jij daar ook overheen gelezen voordat je dit punt maakte? :* ;)

Los van je advies pak ik er even een zin uit waar ik op wil reageren. Dat is geen aanval maar ik wil het even generiek maken binnen dit topic want ik krijg dit punt maar moeilijk over de bühne hier voor dit publiek. Je schrijft: "Je geeft aan dat je geen problemen hebt met tracking maar toch komen al je problemen die je nu ervaart door tracking". Ik vind die twee zaken dus niet hetzelfde. Ik durf het verschil te maken tussen "hoe je tracking technisch programmeert" en "hoe ga je om met privacy-kwesties binnen tracking". Net als dat ik een verschil durf te maken tussen "het kunnen autorijden met alle knoppen van een auto" en "de moeilijke verkeersregels begrijpen waarbinnen een auto moet functioneren". Alle problemen bij die laatste kun je ook oplossen door alle verkeersborden maar weg te halen of auto's te verbieden maar dat is geen passende oplossing. En dat is voor mij een nuance. Dat het (verbieden alle auto's, alle tracking blokkeren) desondanks werkt als antwoord op mijn vraag staat buiten kijf. En even arrogant: dat kan ik zelf ook wel verzinnen.

Een andere benadering is als ik vandaag een Google-programmeur erop uit zou sturen om mijn oplossing te programmeren dan kan hij ook niet zonder aanvullende informatie aan de slag: "maar wil je dat ik dan dat ik voorkom dat die data voortaan gemixed wordt, of mag de gebruiker die mixed data simpelweg niet zien, of wil je dat ik de controle daarop bij de gebruikers leg via een instellingscherm in hun controlepaneel?". Dat hij die vragen moet stellen lijkt mij dat er toch een verschil te vinden is in die twee zaken.

Dusssssss:
  • ik SNAP heus wel dat adblocking/tracking blocking/cookie blocking/whatever blocking bijdraagt aan mijn vraag (heeft ook neveneffecten trouwens)
  • ik ZOEK een beter passende oplossing ALS DIE ER IS.
En als niemand die andere oplossing kent: even goede vrienden! Misschien zie ik dus toch een instelling over het hoofd, misschien komt iemand met een totaal out-of-the-box suggestie. Vertrouw me erop dat ik voor mezelf uiteindelijk het juiste besluit neem, ook als is dat "geen actie" :*

Enfin, genoeg theoretisch vergadergelul over of we met z'n allen wel of geen verschillen zien. Ik zie een duidelijk verschil en dit is mijn topic :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Compizfox schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

en vice versa hoef je je ook geen zorgen meer te maken, want je kunt niet meer getracked worden.
Dat is dus pertinent onzin, want als "jij" (lees: een apparaat waarvan Google vermoedt dat jij het bent) iets zoekt, dan wordt dat gekoppeld aan jouw account. De definitie van tracking, zo'n beetje.

Je kunt advertenties blokkeren tot je een ons weegt: als "jij" (zie boven) een zoekterm intikt in Googles zoekmachine, dan wordt die term/categorie/site/whatever gekoppeld aan jouw account/schaduwprofiel/identifier/giveitaname.

Dus nee, TS heeft niet een of andere algemene bullshitvraag "wat is tracking?" waar iedereen hier op lijkt te duiken. TS heeft een extreem interessante en specifieke vraag, en de twintignogwat mensen die menen te moeten posten dat TS "gewoon advertenties moet blokkeren", weten het antwoord niet op de vraag.

Ik ook niet, maar ik claim in ieder geval niet dat een adblocker hier de oplossing is.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 10-08-2021 14:56 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
https://adssettings.google.com
Heb je helemaal doorgelopen?

https://www.youronlinecho...uw-advertentie-voorkeuren
En deze ook?

https://optout.aboutads.info/?c=2&lang=EN
En deze?

Als laatste zou ik gewoon proberen met een nieuw account, al is het maar als test.
Maar nogmaals, niet alleen Google serveert jou dingen. Ook andere netwerken. Veelal op basis van aannames en fingerprints van devices. Hoeft niet eens een aangemelde account en/of computer te zijn...
Als jij bijvoorbeeld 2 zaken zoekt die in jou profiel passen, en er matchen nog wat "variabelen" in de black box... Is dat genoeg om jou fingerprint aan te vullen/te matchen...

[ Voor 114% gewijzigd door GeeEs op 10-08-2021 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Ja.
Voor de die-hard sceptici die me niet op mijn woord geloven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT4hFFi3TaZOQaahfUDSenAW4-0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/r6VZc5HJ8coLIXGxg4pPsxVv.png?f=user_large
Ja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5gUpDR2_QS16uo41uTMCjLQbNwE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w6sPSjsm2qyjCxUyZ8golIJf.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Niet alleen Google uitvinken he!
Bij mij zijn die pagina's best lange lijsten .... En de Google adsettings ook.
Niet alleen die switch uitzetten, ook verder scrollen en doorklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
GeeEs schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 15:53:
Niet alleen Google uitvinken he!
Niet alleen die switch uitzetten, ook verder scrollen en doorklikken.
Ik ga hier natuurlijk niet alle aanbieders tonen. Bovendien is het een reactieve momentopname want die lijst verandert en groeit en iedereen begint op "toestaan".
Ik maak nog een opmerking over sceptici en speciaal voor hen plaats ik een screenshot. En nochtans is er twijfel! Dit is het scherm, dude! Meer instellingen staan er niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Je plaatst een deel van een screenshot.
Maar goed. Succes verder, ik zou het ook niet weten.
Ik denk alleen dat je verder dan Google moet kijken, zoals ook al paar keer eerder aangegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

CodeCaster schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
Dat is dus pertinent onzin, want als "jij" (lees: een apparaat waarvan Google vermoedt dat jij het bent) iets zoekt, dan wordt dat gekoppeld aan jouw account. De definitie van tracking, zo'n beetje.

Je kunt advertenties blokkeren tot je een ons weegt: als "jij" (zie boven) een zoekterm intikt in Googles zoekmachine, dan wordt die term/categorie/site/whatever gekoppeld aan jouw account/schaduwprofiel/identifier/giveitaname.
Dit had ik iets duidelijker moeten verwoorden, maar dit is inderdaad alleen van toepassing op "onvrijwillige tracking" op third-party websites. Als je zelf diensten van Google gebruikt, gaat het blokkeren van (tracking) ads uiteraard weinig uithalen tegen de inspanningen van Google zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tja, als je echt wilt dat er iets aan gedaan wordt, dan dien je toch een verzoek tot 'recht om vergeten' te worden in? Kan via https://support.google.co...a?product=websearch&hl=nl, maar ik neem aan dat je dan ook eventuele Google accounts e.d. kwijtraakt.

Wil je dat niet en wil je toch dat jij en jouw ook voor de advertenties uit elkaar gehaald worden, dan zul je moeten zorgen dat Google een lange tijd jou gewoon niet ziet. Dat kan middels een proxy of VPN, al zijn dat natuurlijk ook maar tijdelijke oplossingen.

Recht om vergeten te worden is wat dat betreft simpelweg het effectiefste.

EDIT:
Neem ook https://policies.google.com/faq?hl=nl even door, wellicht beantwoord die ook wat vragen die je hebt. Ook op https://policies.google.com/privacy?hl=nl zul je vast eea moeten kunnen vinden.

Daarnaast is er ook nog https://myactivity.google.com/myactivity?hl=nl&pli=1, waar je ook eea kan aanpassen, o.a. aan retentie periodes etcetera.

En ja, dat gaat weliswaar over jou en jouw gegevens, maar hoe minder Google heeft om relaties te kunnen leggen, hoe sneller je ervan af bent.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 10-08-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

CodeCaster schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 14:55:
Dus nee, TS heeft niet een of andere algemene bullshitvraag "wat is tracking?" waar iedereen hier op lijkt te duiken. TS heeft een extreem interessante en specifieke vraag, en de twintignogwat mensen die menen te moeten posten dat TS "gewoon advertenties moet blokkeren", weten het antwoord niet op de vraag.

Ik ook niet, maar ik claim in ieder geval niet dat een adblocker hier de oplossing is.
Het is vrij simpel. Als je niet wilt dat Google bepaalde advertenties laat zien, moet je het wijs maken dat je er niet meer bent, dan heeft het advertentieprofiel dat Google van jou heeft namelijk ook geen zin meer. Dat kan op een aantal manieren, een ervan is een proxy of VPN te gebruiken, een andere is simpelweg het stoppen met gebruik te maken van de Google diensten en een derde is het recht om vergeten te worden. Wil je dat allemaal niet, dan denk ik niet dat er nog meer opties zijn.

Dus eigenlijk in de trant van "don't feed the troll advertiser". ;)
De profilering die Google doet krijgt via twee routes dus informatie; zoekopdrachten en bekeken advertenties. Als je die laatste dus de nek om kan draaien, ziet Google dat wel degelijk ook. Informatie die het niet heeft, of niet meer krijgt resulteert uiteindelijk ook in een andere conclusie of een ander profiel. Als je het een niet kan (laten) aanpassen, betekend niet dat je machteloos bent. Advertenties blokkeren kan dus wel degelijk helpen (ook daar zit immers profilering in).

[ Voor 43% gewijzigd door CH4OS op 10-08-2021 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Dank voor het meedenken :)
Tja, als je echt wilt dat er iets aan gedaan wordt, dan dien je toch een verzoek tot 'recht om vergeten' te worden in? Kan via https://support.google.co...a?product=websearch&hl=nl, maar ik neem aan dat je dan ook eventuele Google accounts e.d. kwijtraakt.

Wil je dat niet en wil je toch dat jij en jouw ook voor de advertenties uit elkaar gehaald worden, dan zul je moeten zorgen dat Google een lange tijd jou gewoon niet ziet. Dat kan middels een proxy of VPN, al zijn dat natuurlijk ook maar tijdelijke oplossingen.
Suggestion noted!
Recht om vergeten te worden is wat dat betreft simpelweg het effectiefste.
Zoals ik zie is dit formulier gericht op het weren van bepaalde hits in de zoekresultaten? Je moet specifieke adressen ingeven en ze zeggen zelf: "Met dit formulier kun je de verwijdering van specifieke resultaten voor zoekopdrachten met je naam aanvragen uit Google Zoeken". Dat is niet wat ik zoek, maar wel een leuke nieuwe invalshoek, dank!

Het Recht van Vergeten is, in de bredere zin en wanneer volledig uitgevoerd, verder eigenlijk ook weer te grof geschut. Dan raak ik inderdaad ook al m'n accounts en data kwijt.
EDIT:
Neem ook https://policies.google.com/faq?hl=nl even door, wellicht beantwoord die ook wat vragen die je hebt.
Helaas, hier vind ik niet wat ik zoek. Goed dan zo'n pagina er is, wel. Er staat inderdaad in globale zin waarom ze doen wat ze doen, en ze bieden handreikingen om enige invloed uit te oefenen op dataopslag maar die linken allen naar de pagina's die reeds besproken zijn in dit topic aangaande gepersonaliseerde advertenties en wat je hieronder zelf ook nog een keer noemt.
Ook op https://policies.google.com/privacy?hl=nl zul je vast eea moeten kunnen vinden.
Alhier stond in de tekst een verwijzing onder "Gegevens die Google verzamelt" naar "welke mensen online het belangrijkst voor u zijn" met een link. De link ging naar Google Contacts, een scherm waar ik eigenlijk nooit kom. Hier is ook een kop "Regelmatige contacten" waar zij ook in genoemd stond, zij het zonder dat "nieuwe" gele vaantje van "superbelangrijk". Er stonden nog veel meer mensen genoemd hier. Voor wat het waard is heb ik bij haar "Verbergen in contacten" geselecteerd. Achteraf misschien niet superslim want (1) ze is nu gewoon weg uit m'n adresboek, en (2) er is geen optie "herstel in contacten" o.i.d. Maar ik heb in ieder geval een statement gemaakt naar Google toe :Y)

De verder veelvuldig genoemde "privacy check" is wederom een verwijzing naar de eerder besproken instellingsschermen.

Verder is https://policies.google.com/technologies/ads?hl=nl wel erg interessant leesvoer :)
Daarnaast is er ook nog https://myactivity.google.com/myactivity?hl=nl&pli=1, waar je ook eea kan aanpassen, o.a. aan retentie periodes etcetera.

En ja, dat gaat weliswaar over jou en jouw gegevens, maar hoe minder Google heeft om relaties te kunnen leggen, hoe sneller je ervan af bent.
Gisteren alhier een keer mijn complete Google-historie gewist, via deze opmerking, maar dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
CH4OS schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 18:58:
De profilering die Google doet krijgt via twee routes dus informatie; zoekopdrachten en bekeken advertenties. Als je die laatste dus de nek om kan draaien, ziet Google dat wel degelijk ook. Informatie die het niet heeft, of niet meer krijgt resulteert uiteindelijk ook in een andere conclusie of een ander profiel. Als je het een niet kan (laten) aanpassen, betekend niet dat je machteloos bent. Advertenties blokkeren kan dus wel degelijk helpen (ook daar zit immers profilering in).
Jawel, maar onderschat niet dat de tijd van browsen, het type sites of de exacte adressen, en het gebruik van accounts of bepaalde zoekwoorden ook allemaal middels correlatie kan bijdragen aan (de herkenning van) je profiel. Een VPN of een proxy is in dat opzicht niet veel anders dan het overstappen op een nieuwe smartphone. Het is moeilijk te bepalen voor ons als buitenstaanders hoeveel tijd we nodig hebben voordat ze die link kunnen leggen.

offtopic:
Als ik dat zo opschrijf voelt het een beetje als een Hollywood-film of -serie waarbij je maar 60 seconden aan de telefoon mag hangen voordat ze je exacte locatie hebben! :7

Een dergelijke tactiek valt en staat, denk ik dan ook, met ook het aanpassen van mijn surfgedrag of al dan niet een totaalonthouding of compleet afstappen van Google-dienstverlening. Dan ken ik mijn eigen realiteit :P Ik ga niet ineens hele andere sites bezoeken vanaf morgen die compleet buiten m'n interessegebied liggen en/of waar ik nog nooit eerder geweest ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

DUX schreef op dinsdag 10 augustus 2021 @ 19:18:
Zoals ik zie is dit formulier gericht op het weren van bepaalde hits in de zoekresultaten? Je moet specifieke adressen ingeven en ze zeggen zelf: "Met dit formulier kun je de verwijdering van specifieke resultaten voor zoekopdrachten met je naam aanvragen uit Google Zoeken". Dat is niet wat ik zoek, maar wel een leuke nieuwe invalshoek, dank!
Volgens mij kent het formulier meerdere doelen. Toen ik ging zoeken bij google naar 'recht om vergeten te worden google' kwam het naar boven. In een van de eerdere pagina's die ik linkte staat het ook.
Het Recht van Vergeten is, in de bredere zin en wanneer volledig uitgevoerd, verder eigenlijk ook weer te grof geschut. Dan raak ik inderdaad ook al m'n accounts en data kwijt.
Tja, ik denk niet dat je verdere medewerkering gaat krijgen van Google, anders dan Google langdurig voor de gek te houden en (in hun ogen) van de aardbodem te verdwijnen.
Helaas, hier vind ik niet wat ik zoek. Goed dan zo'n pagina er is, wel. Er staat inderdaad in globale zin waarom ze doen wat ze doen, en ze bieden handreikingen om enige invloed uit te oefenen op dataopslag maar die linken allen naar de pagina's die reeds besproken zijn in dit topic aangaande gepersonaliseerde advertenties en wat je hieronder zelf ook nog een keer noemt.
Wat je basicly moet doen, aangezien jouw ex niet weet hoe en wat te doen, dat jij het dus zal moeten doen en dan is het simpelweg het beste om (voor de ogen van Google) te verdwijnen. Ik weet niet of jullie een thuisadres hebben ingesteld staan in jullie Google accounts, maar ik bedenk me net dat het wellicht een idee is om dat aan te passen, zowel bij jou als bij jouw ex.
Alhier stond in de tekst een verwijzing onder "Gegevens die Google verzamelt" naar "welke mensen online het belangrijkst voor u zijn" met een link. De link ging naar Google Contacts, een scherm waar ik eigenlijk nooit kom. Hier is ook een kop "Regelmatige contacten" waar zij ook in genoemd stond, zij het zonder dat "nieuwe" gele vaantje van "superbelangrijk". Er stonden nog veel meer mensen genoemd hier. Voor wat het waard is heb ik bij haar "Verbergen in contacten" geselecteerd. Achteraf misschien niet superslim want (1) ze is nu gewoon weg uit m'n adresboek, en (2) er is geen optie "herstel in contacten" o.i.d. Maar ik heb in ieder geval een statement gemaakt naar Google toe :Y)
Ik weet niet in hoeverre dit effectief gaat zijn, maar hou ons op de hoogte! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Ik zie op het interessante-leesvoer-linkje deze info:
We anonimiseren deze logboekgegevens door een gedeelte van het IP-adres (na negen maanden) en cookiegegevens (na achttien maanden) te verwijderen.
Achttien maanden verdwijnen totaalonthouding van Google dus, zoals ik dat zie. Schier onmogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door DUX op 10-08-2021 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Geen idee of het al gegeven was, maar via-via kwam ik net uit op https://www.google.com/we...4790366220-982001956&rd=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Dat is dezelfde "verwijder mij uit de zoekresultaten van Google"-link die je eerder stuurde maar dan in het Engels in plaats van Nederlands :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

OK, dacht even dat het een andere was, omdat de link anders was, taal was me niet zo opgevallen, eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Excuseer, had blijkbaar het tweede deel van je bericht over het hoofd gezien.

Ik heb deze link nu ook nog een keer afgewerkt (bleek ook hier al eerder een keer geweest te zijn gezien de reeds aanwezige instellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
DUX schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:31:
Heb nu maar een klacht/case geopend bij Google (https://support.google.com/google-ads/contact/aw_complaint), maar ben bang dat ze alleen berichten willen krijgen van de beheerders van Google Ads, niet de ontvangers. Again, will keep you posted.
Heb een uitgebreid doch standaard template-antwoord ontvangen van iemand met een oosters-klinkende naam. Een zeer snel antwoord, maar een halfbakken antwoord in de trend van "blokkeer de adverteerders die je niet bevallen" en het issue is gecategoriseerd als "too many irrelvant ads". Naar alle waarschijnlijkheid een antwoord gedreven door een zo hoog mogelijke first time solution rate-doelstelling.

Onderaan staat keurig dat ik de mail mag beantwoorden middels een directe reply, dus dat heb ik gedaan.

Nu hopen op een tweedelijns reactie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:41
Ik blokkeer ook trackers, echter niet op alle apparaten de advertenties. Dus ik krijg generieke zooi van zaken waar ik echt nooit kom/zaken mee doe (Kruidvat/staatsloterij/thuisbezorgd). En de kledingsites van mijn vriendin, want die surft zonder bescherming :’)

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebastiaannn
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 19:07
Mega interessant topic, wat een bijzonder probleem. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, ook Google wil niet dat een advertentie voor kunstgras terecht komt bij de ex van iemand die kunstgras wil kopen, want daar betalen de adverteerders niet voor.

Maar ik denk dat het wel eens heel lastig kan worden om dit onder de aandacht te krijgen van iemand die er ook daadwerkelijk wat mee kan doen. Iemand die toegang heeft tot de gebruikersdata, tot de algoritmes die de advertenties serveren, die de oorzaak kan achterhalen. Google is op elk mogelijk vlak een mega onbereikbaar bedrijf, het zou me benieuwen of je ooit verder komt dan een support-medewerker die het script volgt en je een linkje naar je privacy-settings op de google site stuurt.

Ik snap de principekwestie ook wel, je bent met google overeen gekomen dat ze je mogen tracken om je gerichte advertenties voor te schotelen maar niet dat ze jouw voorkeuren ook aan mensen in je omgeving mogen laten zien. Gepersonaliseerde advertenties uitzetten is aan jouw kant misschien een pleister maar wie weet of dat aan de andere kant ook zin heeft.

Nou ik ben benieuwd of je ooit een échte inhoudelijke reactie van google gaat krijgen. Ik blijf zeker meelezen.
Misschien moet je het als een goede respons uitblijft wel via de media proberen te spelen, dit lijkt me wel een interessant onderwerp voor Tweakers om een artikel over te schrijven. Misschien kan een persvoorlichter dit probleem wel onder de aandacht brengen bij iemand die er wat over kan zeggen.
Of je topicstart tot een engelstalige brief verwerken en de tekst via bijvoorbeeld Linkedin sturen naar engineers die voor google aan dit soort profilering werken, misschien vind je iemand die het interessant genoeg vindt om er mee aan de gang te gaan.

Denk dat iemand vinden die dit probleem serieus neemt de grootste uitdaging in deze is. Wat kan één mens nog doen tegen het algoritme.
Maargoed je hebt gepersonaliseerde advertenties uitgezet dus inmiddels zie je tenminste geen advertenties meer op basis van de ex d'r surfgedrag. Natuurlijk houdt google zelf nog wel alles bij dus of het aan de andere kant op deze manier ook opgelost is zullen we misschien wel nooit weten. 8)7 Wat een wereld hè.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Dank voor je uitgebreide repliek. Fijn om af en toe ook wat bijval te krijgen, zo ook van @CodeCaster. Jij schrijft inderdaad wat ik ook denk!

Zelf Google aanschrijven zal mogelijk niet veel uithalen, nee, maar veel andere paden buiten mijn eigen machine bewerken om heb ik niet. Desalniettemin, als ze antwoorden krijg ik gelukkig wel hele behulpzame teksten zoals deze, het verse antwoord op mijn laatste mail:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdQdYDB1MWRUlISDaofS-i8zsOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aoonblj5w8EGBRjPS5FpjTGm.jpg?f=user_large

Eh...

Wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Heb geantwoord dat ik het wederom niet eens ben met categorisatie en dat ze nu tweemaal mijn concrete privacyvragen niet beantwoorden. Of ze dit willen escaleren naar het volgende niveau. Kijken wat ze zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Geen ervaring mee, maar ik dacht juist precies het tegenovergestelde te doen van niet-tracken.
Kwam deze plugin tegen die precies dat belooft te doen wat ik bedoel.
https://trackmenot.io/

TrackMeNot is a lightweight browser extension that helps protect web searchers from surveillance and data-profiling by search engines. It does so not by means of concealment or encryption (i.e. covering one's tracks), but instead by the opposite strategy: noise and obfuscation.

Nog zoiets:
https://noiszy.com/

Zullen er vast meer van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
defusion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:01:
Geen ervaring mee, maar ik dacht juist precies het tegenovergestelde te doen van niet-tracken.
Kwam deze plugin tegen die precies dat belooft te doen wat ik bedoel.
https://trackmenot.io/

TrackMeNot is a lightweight browser extension that helps protect web searchers from surveillance and data-profiling by search engines. It does so not by means of concealment or encryption (i.e. covering one's tracks), but instead by the opposite strategy: noise and obfuscation.

Nog zoiets:
https://noiszy.com/

Zullen er vast meer van zijn.
Dank voor deze nieuwe suggestie maar (1) hoe pas ik dat toe op mijn mobiele devices, en (2) hoe weerhoudt het dat de data van mijn voormalig partner bij mij komt? Het belangrijkste zoals vaker genoemd: probleem gaat twee kanten op. Er zitten ook wat neveneffecten aan het gebruik van deze oplossing zoals dat je met captcha vaker de sjaak bent (beschrijven ze zelf ook), volgens de reviews pakt werkt het niet op iedere site (Youtube wordt genoemd) waardoor je toch weer wat mazen hebt, en deze specifieke plugin is verder niet meer in actieve ontwikkeling, helaas.

offtopic:
En wie weet komt er nog die willekeurigheid van de plugin nog veel enger spul in mijn profiel dan er al stond, haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

(1) maakt dan niet zo veel uit als de ruis genoeg is. Je devices gebruiken hetzelfde google account en het is niet device gebonden want dan zou je de advertenties van je ex niet te zien krijgen.

Maar verder lijkt het me ook niet de beste oplossing :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
plausible deniability ;)

Maar kort samengevat denk ik niet dat je een scheiding kunt aanbrengen, alleen het AI mechanisme zoveel mogelijk tegenwerken. Dit is één manier.
Haar 'troep' komt dan samen met jouw 'troep' overige random gegenereerde troep. Uiteindelijk weet niemand meer wat nou waar vandaan komt en waarom het op je scherm komt.

TrackMeNot heeft ook een optie:
'Generate queries including keywords monitored by DHS'. Die kun je ook aanzetten als je opzettelijk 'enge' dingen wilt zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Marzman schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:21:
(1) maakt dan niet zo veel uit als de ruis genoeg is. Je devices gebruiken hetzelfde google account en het is niet device gebonden want dan zou je de advertenties van je ex niet te zien krijgen.

Maar verder lijkt het me ook niet de beste oplossing :p
Dan hangt maar net met welke mate de verschillende devices gebruikt worden, lijkt me. Als ik op mijn laptop mét plugin alleen even tussen 22:00 en 23:00 surf voor beursstatistieken en de rest van de dag zit ik weetikwatallemaalvoorfoute dingen te doen op m'n mobiel zónder plugin, vertel jij dan maar wat het effect is :P Ik zal het in ieder geval nooit weten want daarvoor zou ik op die computer kilometers verder moeten kijken.
defusion schreef op woensdag 11 augustus 2021 @ 10:21:
plausible deniability ;)

Maar kort samengevat denk ik niet dat je een scheiding kunt aanbrengen, alleen het AI mechanisme zoveel mogelijk tegenwerken. Dit is één manier.
Haar 'troep' komt dan samen met jouw 'troep' overige random gegenereerde troep. Uiteindelijk weet niemand meer wat nou waar vandaan komt en waarom het op je scherm komt.
Ik snap je punt, maar reclames voor kunstgras blijven wel opvallen :P

[ Voor 24% gewijzigd door DUX op 11-08-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
On a sidenote: ik heb me ook afgemeld bij Criteo. Zij komen naar voren bij sommige ads waarin je rechtsboven een blauw driehoekje ziet waarmee je bepaalde ads kan blokkeren maar ook kun je hier voorkeuren doorgeven.

https://privacy-info.eu.criteo.com/adchoices

Hoe gaat die afmelding? Met. Het zetten van. Een. Cookie.

Ontbreekt de cookie - dan wordt je actief getracked, zeggen ze. Is de cookie er wel, dan gebeurt er niks. Moet ze maar op hun blauwe ogen vertrouwen, blijkbaar. En als je dan dus cookieblockers gebruikt zou je kunnen stellen dat ze desondanks je wel mogen tracken via andere wijzen omdat volgens hun afspraak de blocking cookie ontbreekt. Actie moet je op iedere browser opnieuw uitvoeren, en dus herhalen als je iets met de browser cookies uithaalt (zoals legen). Aansluitend verwijzen zij ook naar het eerdergenoemde YourAdChoices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Mijn probleem blijft staan, en ik heb weer een nieuw voorbeeld per zojuist:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGs4vOebWnbjdn5H0TimAyODnrw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uoUDX7IsFW7Uv2ZbEHjw7gn9.jpg?f=user_large

Zoals aangegeven natuurlijk alles te maken met haar verbouwing. Ik heb geen steiger nodig, in ieder geval, en heb er zeker niet op gezocht (en ook niet op zaken als "dakkapel plaatsen" of iets waarbij je een steiger nodig zou kunnen hebben).

Wanneer ik op het kruisje klik krijg ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-VbGFMV8BgSXUFCG8SsWnlNfRI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nRThevIxdfkb6TE0CQ54PYBM.jpg?f=user_large

Dus toch Google Ads, in dit geval ten minste.

En voor het archief, dit was de oorspronkelijke kunstgras-reclame, maar ik weet niet of die via Google binnenkwam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0pxgsXgIsemnJiJMMKRuIm1T5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WnuveRwlu8XO9AF5hDv6O2nY.jpg?f=user_large

Heb niks meer vernomen van m'n escalatieverzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat staat er bij waarom deze advertentie? Of is die uitleg bij elke advertentie hetzelfde?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:07:
Wat staat er bij waarom deze advertentie? Of is die uitleg bij elke advertentie hetzelfde?
Dat is een standaarduitleg inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Marzman schreef op dinsdag 17 augustus 2021 @ 11:07:
Speciaal voor jou heb ik er weer een en heb ik meteen de reis even vastgelegd:

[1]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBKfHF1r2L3pb0-MN6EBso5FtAg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZfBFbIjAcJhdo3jnGfCV1klX.jpg?f=user_large

[2]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-ykCCT2Gpf0LfLL_hI_OtwKMbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/81ZbxkqnHh9XsMOspMY6GMLY.jpg?f=user_large

[3]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBXlwFVKUPy0_T9b5B1_ifncDpU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/D52BbXjVupIp9SENfS1YyHjy.jpg?f=user_large

[4]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O41Fbpqlsyp8Ww96TslYTv7AshQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qRAdtBDiMlz2A943GmjomXCN.jpg?f=user_large

[5]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSoB6D7Emz38E7RRUj4NOS5g7jE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9gwIrrEYY08oHx2jL9iRQ6GJ.jpg?f=user_large

[6]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ar9nAECXHEVJtlChA_5mVriMt3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OZ29D6IjdqXlT03mBHizFd1z.jpg?f=user_large

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik volg dit topic eigenlijk al vanaf de OP (éérste post van de TS) en begin het advertentie-niveau steeds vreemder te vinden gezien er steeds meer advertenties met betrekking tot haar 'verbouwing' terecht komen in het profiel van de TS.

@DUX Heeft je ex toevallig nog ergens een (ongewenste?) toegang tot jouw netwerk middels een Site-2-Site VPN of iets dergelijks?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:53

DataGhost

iPL dev

Niet om het verder te bagatelliseren maar krijg je ook nog andere advertenties te zien, en wat is de verhouding? Als je een rode auto koopt rijden er opeens ook superveel rode auto's rond. Je bent nu steeds op zoek naar advertenties die je theorie bevestigen, daarom vallen ze je op, ongeacht of dat terecht is of niet. Wie weet krijg je wel een shitload aan andere irrelevante advertenties te zien maar let je daar niet op. Dus probeer ze eens een uurtje te tellen ofzo.

Krijg je dezelfde mix van advertenties te zien als je een incognito-sessie doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Will_M schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 19:48:
@DUX Heeft je ex toevallig nog ergens een (ongewenste?) toegang tot jouw netwerk middels een Site-2-Site VPN of iets dergelijks?
Ik heb hier geen VPNs en zij heeft geen inlog op de apparaten (modem, router, NAS) waarmee een VPN ingesteld of gebruikt zou kunnen worden. Laat staan dat ze de kennis ervoor heeft.
DataGhost schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 00:10:
Niet om het verder te bagatelliseren maar krijg je ook nog andere advertenties te zien, en wat is de verhouding? Als je een rode auto koopt rijden er opeens ook superveel rode auto's rond. Je bent nu steeds op zoek naar advertenties die je theorie bevestigen, daarom vallen ze je op, ongeacht of dat terecht is of niet. Wie weet krijg je wel een shitload aan andere irrelevante advertenties te zien maar let je daar niet op. Dus probeer ze eens een uurtje te tellen ofzo.
Ik snap je punt (rode-auto-voorbeeld gebruik ik zelf ook wel eens). Wel wil ik benadrukken dat ik niet actief op zoek ben. Ik durf misschien zelfs te stellen dat ik ook wel dingen over het hoofd zie. Eerder gaf ik aan vooralsnog weinig moeite te hebben met reclame op internet, en dat us ook doordat ik er deels blind voor geworden ben. Een ad moet dus echt wel uit de toon vallen ten op zichte van de meute voordat ik het zie, zoals het paarse kunstgras zoals ik liet zien, of de bewegende tuinmeubelbanner. Wat ik verder zie zijn algemene banners die passen bij de website die ik bezoek of in een algemeen profiel vallen: vakantiebanners op nu.nl terwijl ik ook niet zoek op vakanties of het buitenland, of reclame van de staatsloterij. Dat vind ik allemaal niet gek.

Tellen vind ik wat lastig maar ik zou schatten dat ik nu misschien 1 op 100-150 pageviews iets krijg? Ik wordt niet bestookt met andermans reclame maar dat heb ik ook niet beweert. Even principieel: stél dat ik gelijk blijk te hebben dan is met betrekking tot het privacy-issue één banner in ieder tijdsbestek toch al te veel?

Ik snap dat je me een andere kant wilt laten zien waarbij banners die ik aan haar toeschrijf eigenlijk aan het toeval moet toeschrijven. Maar hoeveel banners voor hoogwerkers, keukenapparatuur, of dameskleding in de maat van je ex komt jij op dagbasis tegen? Dan zijn er toch nog veel meer random onderwerpen waar je iets van zou moeten zien? Ik zou wel een keer reclame voor ski-schoenen willen zien, of ontbijtgranen.
Krijg je dezelfde mix van advertenties te zien als je een incognito-sessie doet?
Goede vraag! Weet ik (nog) niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DUX

DUX

Topicstarter
Voor de fans hier: ik krijg vanuit Google geen reactie meer op m'n bericht(en), dus ik denk dat ze het issue aldaar in het ronde archief hebben gemikt.

Pagina: 1