Verschillen tussen providers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-04 09:04
Mede Tweakers!

Binnenkort ga ik verhuizen en heb ik voor het eerst mogelijkheid tot glasvezel, iets wat ik als tweaker en zelf hoster een mooi voordeel vind!

Echter zit ik met een bomen-bos probleem: Ik draai graag voor de controle zelf een pfsense router waar ik zeer tevreden over ben en wens ik dus een 'modem' van de internetboer welke in bridge kan. Mede om zelf hosten goed te faciliteren en niet tegen dingen aan te lopen.

Mijn concrete eisen:
- 'modem' in bridge mode
- Eigen IP-adres op iig ipv4 vooralsnog
- Betrouwbaar netwerk

Het vergelijken van deze punten vind ik echter lastig. De mogelijke aanbieders op mijn nieuwe adres zijn: online.nl, T-Mobile, KPH, budget-alles-in-1, youfone en xs4all.

Zijn er mensen die met deze providers in combinatie met mijn wensen lijstje harde aan of afraders hebben?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ga je ook een TV abonnement nemen of alleen internet?

Met alleen internet is het ook zo gepiept om geen provider modem te gebruiken. Direct je glasvezel kastje (ONT) via UTP aan je Pfsense hangen en klaar. Alleen een VLAN nodig voor de betr. provider op de WAN.

IPTV erbij kan ook wel, bij T-mobile heb je geen apart VLAN meer nodig op het nieuwe platform, bij KPN en dochters moet je dan met een IGMP proxy gaan werken.

Bridge kan met de Experiabox 12 (KPN) en Zyxel T50 (T-mobile) niet.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 26-11-2021 21:38 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

"Eigen" IP kan je wel vergeten maar de praktijk is dat bijna alle providers jou toch altijd hetzelfde IP toekennen. In de afgelopen 10 jaar heb ik maar 2x een ander IP gekregen terwijl ik niet van adres veranderde.

Wil je dus zelf zaken hosten thuis zoals een website of een leuke Plex-omgeving, raad ik je toch aan om met een dynamic DNS in zee te gaan. Al is het maar om "anderen" te ontzien als toevalligerwijs je IP een keer verandert.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wouser
@nelizmastr Alleen voor internet. Geld dat voor alle providers dat je dan het modem direct kan overslaan en glasvezel kastje -> pfsense kan doen? Dat zou die speurtocht een hoop vergemakkelijken.

@MAX3400 Ik snap wat je bedoelt; dat is ook niet echt een issue en makkelijk op te lossen met dynamic DNS inderdaad. Waar ik huiverig voor ben zijn dingen als IP-lite verhalen waarmee je met een straat/wijk hetzelfde externe IP adres hebt...

Is er qua betrouwbaarheid van uptime nog grote verschil tussen providers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:46

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zet in je router je eigen SFP glasmodule, bestel glasvezel, aansluiten, config goed zetten, klaar. Helemaal je eigen spullen. Geen modem of router van provider nodig.
Doe ik al jaren, gaat prima. Wel even opletten hoe de ondersteuning van je provider is in dat geval en of ze het uberhaupt toestaan.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

remco_k schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:40:
Zet in je router je eigen SFP glasmodule, bestel glasvezel, aansluiten, config goed zetten, klaar. Helemaal je eigen spullen. Geen modem of router van provider nodig.
Doe ik al jaren, gaat prima. Wel even opletten hoe de ondersteuning van je provider is in dat geval en of ze het uberhaupt toestaan.
Niet alleen toestemming is een probleem. Als je GPON hebt of nieuwer dan kan het niet eens, dan ben je verplicht een ONT van je provider te gebruiken die ze registreren, anders krijg je geen link. Alleen op het oudere AON kun je rechtstreeks een SFP gebruiken.

Na de ONT ben je vrij.
wouser schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 00:38:
@nelizmastr Alleen voor internet. Geld dat voor alle providers dat je dan het modem direct kan overslaan en glasvezel kastje -> pfsense kan doen? Dat zou die speurtocht een hoop vergemakkelijken.
Klopt :)

Alleen dus even controleren welk VLAN je provider gebruikt voor internet, die op je WAN poort knallen en gaan :)

[ Voor 24% gewijzigd door nelizmastr op 27-11-2021 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdheiden
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:52
Gezien de providers die je noemt kan je ook eens kijken bij Freedom. Die bieden standaard een vast IP adres aan en nog meer mooie features (IPv6, reverse DNS, etc.). Qua betrouwbaarheid ben ik zelf ook erg tevreden, geen onderbrekingen gehad sinds ruim een jaar dat ik aangesloten ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:21

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Daar dacht ik ook aan, en 'eigen apparatuur' is geen vies woord voor ze. Dat is bij andere providers wel anders.
Disclaimer [ ik ben er al klant 8) ]

[ Voor 14% gewijzigd door thunder7 op 27-11-2021 08:50 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
@nelizmastr Hoe kom ik erachter welke VLAN mijn provider dan gebruikt? Of is dit alleen op te lossen door direct contact met ze te leggen?

@dvdheiden @thunder7 Goeie die stond niet in de vergelijkers die ik heb gevonden alleen wel 15-20 euro duurder dan de andere providers! Zijn er argumenten die dit verschil het waard maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:21

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

[Freedom] Ervaringen & Discussie

misschien zelf even lezen?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:02

Red Boll

Kick Ass!

MAX3400 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 21:41:
"Eigen" IP kan je wel vergeten maar de praktijk is dat bijna alle providers jou toch altijd hetzelfde IP toekennen.
Bij Delta kun je voor 6,43 per maand extra op de glasvezel kosten dit krijgen:

Business Pack
Extra (tweede) telefoonlijn
Vast IP-adres
Licentie veilig internet
24/7 Technische servicedesk
Een factuur met btw-specificatie

(Inderdaad kan DDNS goedkoper/gratis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ja, maar dat is bij veel ISP's inderdaad; als je meer betaalt of een (duurder) "zakelijk" abbo, dan heb je wel een vast IP. Zal KPN mij ook wel kunnen leveren thuis over glasvezel; ligt hier een KvK-nummer op tafel dus tja.

Maar gezien de topicstart ging ik even uit van "consumentenkoop" ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red Boll
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:02

Red Boll

Kick Ass!

MAX3400 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:35:
[...]
Maar gezien de topicstart ging ik even uit van "consumentenkoop" ;)
Ik ook. Daarom heb ik op mijn (privé/thuis) postcode gezocht wat daar mogelijk is.

Helaas zit ik nog even aan Caiway vast maar voor flink wat minder in de maand zou ik naar Delta kunnen gaan en zelfs met dat "Business Pack" is het een stuk goedkoper voor een 1 Gbit FTTH.
(Dan heb ik geen tradionele TV meer)

Ik zie in de de "abo wizzard" verder niets over KvK, die kun je mogelijk op tafel laten liggen dus. ;)

Voor de TS:

Ik heb nu met Caiway FTTH de UTP die uit de Genexis komt direct in een pfSense router zitten.
Geen bridging nodig. Geen idee of dat altijd zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

wouser schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:20:
@nelizmastr Hoe kom ik erachter welke VLAN mijn provider dan gebruikt? Of is dit alleen op te lossen door direct contact met ze te leggen?
Deze gegevens zijn bij alle providers op te vragen, meestal staat het ook op de website.

Hier op Tweakers zijn ook topics te vinden.

Bijv. T-mobile gebruikt VLAN 300 voor Internet, KPN gebruikt VLAN 6. Andere providers hebben
weer afwijkende configuraties.

Feitelijk heb je recht om zelf je modem te kiezen, dus deze gegevens moeten ze je geven als je ernaar vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
Waarom neem je in dit vergelijk ook niet de TV-diensten mee?

Dat is namelijk de vraag waar ik mee zit. Ik ga straks verhuizen en ik kan kiezen uit Ziggo en Glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:04
Wellicht omdat "wouser" dat niet zoekt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinus010
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 25-11-2024
W1ck1e schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:18:
Wellicht omdat "wouser" dat niet zoekt ?
Scherp, maar misschien heeft Wouter er wel over nagedacht. Daar ben ik benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13
Martinus010 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 17:22:
[...]

Scherp, maar misschien heeft Wouter er wel over nagedacht. Daar ben ik benieuwd naar.
In post 2 van wouser geeft 'ie aan alleen internet te willen, dus er is over nagedacht: hij hoeft geen tv-abonnement ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouser
Klopt ik heb niks met TV kijken dus voegt voor mij weinig toe :)

Krijg het gevoel dat er dus weinig verschil zit en je dus de meeste providers direct op je pfsense kan aansluiten en hun apparatuur volledig weg kan laten; klinkt wel fijn.

Dan toch de neiging om nog snel de KPN deal te pakken met xbox series S erbij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:42
Wat mij tot nu toe is opgevallen is dat KPN tegenwoordig echt met een vast ip adres werkt.
Andere providers veranderen vaak als je een modem wisselt, maar KPN blijft hetzelfde.
Ik meende dat ze dit ook ooit op de website of in hun voorwaarden hadden staan.
En KPN heeft tenminste IPv6, mist nogal eens bij budget providers.
Pagina: 1