• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Kijkend naar de zaak van de mondkapjesaffaire rondom Siewert van Lienden verbaast het mij, ondanks het vele liegen dat er nauwelijks publieke verontwaardiging is. Op Twitter zijn er zelfs mensen m.n van rechtse signatuur die voor hem opkomen, dat het allemaal de schuld van Hugo en VWS is. Feit blijft wel dat hij willens en wetens Nederland in de media heeft voorgelogen, alles 'om niet' zou doen.

Op Twitter zat hij jarenlang de dominee uit te hangen, vooral te klagen over allochtonen met als toppunt zijn optreden in DWDD. Al deze tweets zijn gewist maar de indruk die ik heb is dat hij er een dubbele standaard erop na houdt.

Ergens durf ik wel te stellen dat de public outcry vele malen erger was geweest als meneer niet zo'n vlotte babbel en witte huidskleur had.

Dit heeft mij wel aan het denken gezet, kom je als persoon met een Nederlandse naam en witte huidskleur gemakkelijker weg met immoreel gedrag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
prodesk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:30:
Dit heeft mij wel aan het denken gezet, kom je als persoon met een Nederlandse naam en witte huidskleur gemakkelijker weg met immoreel gedrag?
Nee. </witte-man>

Wat wil je hier concreet bediscussiëren, lijkt me dat aantonen dat zijn huidskleur hier wat mee heeft te doen moeilijk is. Zover ik weet is het wel bewezen dat je impliciet iemand die er hetzelfde uitziet als jezelf mee vertrouwd. Maar wie zegt dat de inkoopafdeling van het ministerie ook wit is?
En dan nog, uiteindelijk had het ministerie hier gewoon teveel haast en heeft de beste man op z'n <insert-kleur> ogen geloofd.
Dat was niet slim, daarom is de outcry beperkt lijkt me, ook al is het behoorlijk vies wat van Lieden gedaan heeft natuurlijk. Daarvoor heeft hij de "schandpaal" gekregen.
Ik weet er ook het fijne niet van. Lijkt me een kwestie van leren van de zaak, en volgende keer opletten en minder haast hebben.

Succes met deze thread niet in een flamewar laten eindigen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door _eLMo_ op 25-11-2021 15:37 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Nu online
Ik denk dat deze thread een hoog ontsporingsrisico heeft.

Maar er is mijns inziens wel degelijk ophef over van Lienden geweest, alleen houdt het niet zo lang aan. Daarnaast speelt ook mee dat er op dit moment niet duidelijk is of wat hij gedaan heeft strafrechtelijk vervolgd kan worden. Dat maakt het een lastig geval. Dat hij moreel fout zit is duidelijk, maar de grote collectieve verontwaardiging komt meestal bij strafbare handelingen kijken.

Ik zie zijn huidskleur in deze situatie niet als hoofdfactor. Maar zijn huidskleur werkt in dezen ook zeker niet in zijn nadeel.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ergens durf ik wel te stellen dat de public outcry vele malen erger was geweest als meneer niet zo'n vlotte babbel en witte huidskleur had.
Ergens durf ik wel te stellen dat de public outcry met fluwelen handschoentjes was geweest als meneer een donkere huidskleur had.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:37

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wow, hoezo speelt huidskleur een rol?

De overheid trapt al decennia met open ogen in allerlei "dure" deals qua aanbestedingen, constructies, etc. etc. etc.

En dan durft @prodesk nu te beweren dat "die paar miljoen" over een paar rottige mondkapjes wordt stilgezwegen omdat het een persoon is met een blanke huidskleur?

Overigens, en denk daar eens over na: immoreel gedrag is maar net aan welke kant van het spectrum je ook zelf staat. Wat de ene persoon immoreel vindt, zal de andere persoon dus niets boeien.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24

J2S

True schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:43:
[...]

Ergens durf ik wel te stellen dat de public outcry met fluwelen handschoentjes was geweest als meneer een donkere huidskleur had.
Die framing zou je dan zeker tegenkomen, echter niet op de realiteit gestoeld.

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Hmm de titel zegt white privilege en de startpost gaat over het vd lienden debacle. Lijkt me dat siewert wel genoeg besproken is incl de faals van overheid en sluw gebruik maken van contacten ed.

Dus ik doe net of het topic gaat over de titel.
YouTube: Chimamanda Embarrass Europe by Reminding them of their Horrific Acts...
Ik zag deze video vanmorgen, de dame zegt het erg mooi, ik ken het channel verder niet.
Hier in FR was beetje ophef toen een groot aantal kunstobjecten tergu gingen naar Afrikaanse landen, ophef in goede zin, geen klank dat het slecht was. Ik hoop dat er meer gelijkheid komt in de wereld.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:45
NEE
Dit heeft niks met de huidskleur te maken. We zijn allerlei zaken uit Amerika aan het overnemen (halloween, black friday, obesitas :P ) en blijkbaar nu ook mensen die White privilege roepen.

Wat je hier ziet gebeuren is pure witte boorden criminaliteit. Dus dat is het enige "witte" hieraan :P
In de perceptie van veel mensen is dat minder erg want er vallen niet direct slachtoffers en bij een mishandeling wel. En dit is ook een typisch voorbeeld van wat in iedere crisis gebeurd. Namelijk dat er mensen misbruik van maken.

Dus stop aub met het roepen van White privilege. Dat komt in een land als in Amerika echt wel voor. Maar hier in Nederland echt niet. Hooguit gewoon het oude vertrouwde verschijnsel discriminatie (wat in elke maatschappij gebeurd, los van ras).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-08 08:44
Er is absoluut wel 'public outcry' over geweest... maar vooral heel erg overschaduwd door andere berichtgevingen van 'public outcries' van allerlei andere bewegingen... welke dat zijn lees je dagelijks in het nieuws.

Dat hij niet hard genoeg is aangepakt ben in geheel met je eens... maar of dit te maken heeft met zijn huidskleur durf ik niet te zeggen. Wat ik wel durf te zeggen is dat dit soort boeven doorgaans wit/blank/roze zijn, net zoals ik durf te zeggen dat de gemiddelde straatrover doorgaans van Noord Afrikaanse afkomst is... en voordat ik hier op afgebrand wordt, volg het nieuws en zie de feiten, helaas liggen de verhoudingen zo.

Wat wel al eeuwen een feit is dat zogenaamde 'witte boorden criminaliteit' in Nederland altijd al veel te zacht wordt bestraft, als het al wordt bestraft. Bestuurders die miljoenen stelen, belastingontduikers en ga zo maar door die een tik op de vingers krijgen en geld terug moeten betalen... terwijl Jan met de korte achternaam voor maanden zowel niet jaren worden opgesloten voor "criminele schade" wat maar een fractie betreft van figuren zoals Van Lienden... dat is in deze vooral het probleem.

TL;DR... witte boorden criminelen moeten sowieso VEEL harder worden aangepakt, de schade van dat soort boeven loopt in de tientallen tot honderden miljoenen op een handje vol figuren en komen er altijd vrij makkelijk vanaf. Onafhankelijk van hoe ze heten of hoe ze eruit zien uiteraard. Ik vind het lastig te begrijpen dat iemand die bijvoorbeeld voor miljoenen de staat besodemieterd gewoon nog vrij rondloopt, terwijl iemand die een auto steelt voor maanden achter de tralies verdwijnt.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:21

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic voldoet niet aan onze eisen voor een fatsoenlijke topic start, zie ook ons beleid:
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid#topicopenen

Als je een topic wilt openen over privileges (of juist niet) van bepaalde groepen, dan kan je niet met 1 voorbeeld aankomen en daar een algemeen onderwerp van maken zonder verdere onderbouwing of toelichting. We verlangen dat juist het hoofdonderwerp wordt onderbouwd met een stelling en toelichting met betrouwbare bronnen.

Nu is het onduidelijk welk onderwerp je precies wilt bespreken, is het Siewert of is het privilege omtrent huidskleur? En zeker gezien de aard van het onderwerp zoals privileges en huidskleur moet het onderwerp qua onderbouwing en stelling goed onderbouwing en afgebakend zijn. Vandaar dat dit topic nu op slot gaat.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.