Twijfels bij capaciteit L/W warmtepompinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MIBRK
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-06 13:52
Een beroep op de aanwezige kennis hier:

Enige maanden geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd, specs: 2 onder 1 kap, ongeveer 165 m2 vloeroppervlak, vloerverwarming boven en beneden en type C ventilatie, EPC 0,4.

De verwarming en SWW vindt plaats middels een Mitsubishi EHST20D-VM2D binnenunit en een een Mitsubishi SUZ-SWM40 VA buitenunit. Over deze buitenunit heb ik mijn twijfels. Deze is namelijk last-minute door de bouwer gewisseld, er zou namelijk PUHZ-SW50 VKA komen. Ook het hele energiedossier en EPC berekening zijn met de laatste buitenunit gemaakt.

Volgens specs van Allklima is het verwarmingsvermogen 5,5kW om 4kW, een behoorlijk verschil. Overigens is de SUZ wel stiller, en r32.

Ik heb dit diverse malen aangekaart maar de reactie blijft dat deze buitenunit het makkelijk aankan, ik vind het prima om dit deze winter aan te zien, alleen een factor die lastig te meten is is het extra stroomverbruik die dit mogelijk teweeg kan brengen. Mogelijk moet de installatie op koude dagen het verwarmingselement gebruiken om bij te verwarmen, dit is niet acceptabel natuurlijk.

Zijn er mogelijkheden om dit soort extra verbruik te monitoren? Ik heb de MELcloud app gekoppeld, maar die geeft weinig bruikbare informatie.

Iemand ideeën hoe ik de capaciteit van de installatie in de praktijk goed kan monitoren, en zo nodig de aannemer op tekortkomingen kan wijzen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thafusion
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-06 20:04
Is er een transmissieberekening beschikbaar zodat je weet hoeveel warmteverlies in watt (W) er is? Je woont er uiteraard pas net, maar hoeveel opgenomen en afgegeven vermogen maakt je momenteel per dag (puur voor verwarming)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-06 18:43
Hier een woning die net zo groot is maar thermisch vrijstaand, geen vloerverwarming en isolatie volgens wat in 2004 standaard was.
Ik maak geen SWW met de monobloc, als je dat wel doet is je verwarmcapaciteit per dag 2 uur minder, dus 22/24. Bij A-10/W40 haalt m'n Panasonic volgens zijn eigen logging ruim 4 kW. Het elektrisch hulp element heeft afgelopen stenge winter zo'n 60 kWh meegestookt. De winter er voor niets (behalve bij defrosts maar dat is normaal).

Een lichter model zal bij deellast iets zuiniger zijn dus dat compenseert iets extra verbruik in de winter.
Al met al zal het verbruik van dit lichtere model denk ik eerder minder dan meer zijn dan bij een zwaarder model. Voordeel is dat deze op papier iets stiller is, al verwacht ik dat het lichtere model bij 4 kW output niet echt stiller is.

Ik denk dus dat een 4 kW model prima is. Uiteraard geen nachtverlaging toepassen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• MIBRK
thafusion schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:44:
Is er een transmissieberekening beschikbaar zodat je weet hoeveel warmteverlies in watt (W) er is? Je woont er uiteraard pas net, maar hoeveel opgenomen en afgegeven vermogen maakt je momenteel per dag (puur voor verwarming)?
Goede vraag, ik heb inderdaad wel een hoop documentatie op dit vlak, maar ik vind het lastig het te interpreteren. Is dit de berekening die je noemt?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PpxQexE1TCStNcPUqrQB_52o7hY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2ecwOsPhsomDqtgk4LSKHfbL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:34
MIBRK schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:29:
Een beroep op de aanwezige kennis hier:

Enige maanden geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd, specs: 2 onder 1 kap, ongeveer 165 m2 vloeroppervlak, vloerverwarming boven en beneden en type C ventilatie, EPC 0,4.

De verwarming en SWW vindt plaats middels een Mitsubishi EHST20D-VM2D binnenunit en een een Mitsubishi SUZ-SWM40 VA buitenunit. Over deze buitenunit heb ik mijn twijfels. Deze is namelijk last-minute door de bouwer gewisseld, er zou namelijk PUHZ-SW50 VKA komen. Ook het hele energiedossier en EPC berekening zijn met de laatste buitenunit gemaakt.

Volgens specs van Allklima is het verwarmingsvermogen 5,5kW om 4kW, een behoorlijk verschil. Overigens is de SUZ wel stiller, en r32.

Ik heb dit diverse malen aangekaart maar de reactie blijft dat deze buitenunit het makkelijk aankan, ik vind het prima om dit deze winter aan te zien, alleen een factor die lastig te meten is is het extra stroomverbruik die dit mogelijk teweeg kan brengen. Mogelijk moet de installatie op koude dagen het verwarmingselement gebruiken om bij te verwarmen, dit is niet acceptabel natuurlijk.

Zijn er mogelijkheden om dit soort extra verbruik te monitoren? Ik heb de MELcloud app gekoppeld, maar die geeft weinig bruikbare informatie.

Iemand ideeën hoe ik de capaciteit van de installatie in de praktijk goed kan monitoren, en zo nodig de aannemer op tekortkomingen kan wijzen?

Alvast bedankt!
Datbooks erbij pakken van de verschillende units
https://www.mitsubishi-le...s/201803_ATW_DATABOOK.pdf van de puhnz-sw50

https://www.mitsubishi-le...s/201803_ATW_DATABOOK.pdf voor de suz-swm40va

Oeps dit is de juiste voor het R32 model https://library.mitsubish...abook_R32_2020#page-62-63

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 25-11-2021 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
@Ramon_1984, wat is je conclusie?
En zijn die documenten niet identiek?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Ramon_1984
busscherski schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:12:
@Ramon_1984, wat is je conclusie?
En zijn die documenten niet identiek?
Neej zijn niet identiek , je nieuwe is een r32 unit en heeft bij -10 meer vermogen dan de unit die ze in eerste instantie wilde plaatsen.

• busscherski
@Ramon_1984
Bij mij opent echt alleen PUHZ-W50VHA2(-BS), max 4.0 kW @ A-15/W35 en 5.0 kW @ A-10/W35

• MIBRK
Dankje voor de databooks, wel interessant om de units te vergelijken. Dit lijken 2 dezelfde links, ik probeer die van de suz-swm40va nog te vinden..

• Ramon_1984
busscherski schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:34:
@Ramon_1984
Bij mij opent echt alleen PUHZ-W50VHA2(-BS), max 4.0 kW @ A-15/W35 en 5.0 kW @ A-10/W35
Je hebt gelijk, ik het aangepast

• busscherski
Ik zie het ja, die met het lagere nummer heeft inderdaad ongeveer 10% meer vermogen bij lage temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MIBRK
Bedankt voor alle informatie, dit geeft wel vertrouwen in de vervangende unit. Een laatste vraag die voor mij nog openstaat: is het mogelijk om het verbruik van het elektrische verwarmingselement te monitoren bij Mitsubishi/ecodan?

In mijn beleving moet die alleen gebruikt worden voor de anti-legionella cyclus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
MIBRK schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 08:57:
Bedankt voor alle informatie, dit geeft wel vertrouwen in de vervangende unit. Een laatste vraag die voor mij nog openstaat: is het mogelijk om het verbruik van het elektrische verwarmingselement te monitoren bij Mitsubishi/ecodan?

In mijn beleving moet die alleen gebruikt worden voor de anti-legionella cyclus.
Ik zou zelf de groep van je element en van de warmtepomp gaan loggen , hiervoor zou je kunnen kijken naar een youless / homewizzard / iungo.

Let op, het kan zeer verslavend zijn >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn (rehema) binnenunit die wel nog aan die PUHZ-SW50 VKA buitenunit hangt, heeft een tellertje voor het element waar je zonder externe spulletjes die boel enigszins kan monitoren. Zelfs aparte tellertjes voor de verschillende trappen van het element. Nu zit dat element in de binnenunit en heb jij hier waarschijnlijk niks aan maar heeft jouw binnenunit geen tellertje?

Ik heb zelf een aparte groep aangelegd voor het element die ik uit had staan om het gebruik zoveel mogelijk te limiteren en evenuteel via die weg te monitoren. Niet slim want bij een te hoge delta T tussen binnen en buiten start ie niet op zonder element. Resulaat: koud huis bij aankomst na een weekje weg in de winter (en gezakte WAF :P )

Al met al zou ik wel blij zijn met de verandering. PUHZ-SW50 VKA is toch wel al een aardig oud en niet stil ding waarvan ik me verbaas dat hij uberhaupt nog in het originele plan stond.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Wuursj lees jij toevallig gegevens van je mercuria via modbus uit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ramon_1984 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 09:29:
@Wuursj lees jij toevallig gegevens van je mercuria via modbus uit ?
Nee, ik kijk nu nog in het irritante menu van het ding zelf :p
Wel een losse kwh meter in de meterkast waar nog een youless aan komt. En ik heb nog een kamstrup liggen. Plannen genoeg...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Wuursj schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:25:
[...]

Nee, ik kijk nu nog in het irritante menu van het ding zelf :p
Wel een losse kwh meter in de meterkast waar nog een youless aan komt. En ik heb nog een kamstrup liggen. Plannen genoeg...
Ik ben wel heel benieuwd of de interne warmte opwekking nauwkeurig is.

Het is inderdaad heel vervelend om vaak naar het apparaat toe te moeten lopen om parameters te kunnen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@Ramon_1984 ja vooral omdat er nogal wat parameters zijn met een een alleen nummer in het menu. Na een tijdje weet je wel wat je nodig hebt maar toch. Terwijl de etwist app best prima is en daarin een paar parameters wel in te bekijken zijn. Zonde.

Over die warmte opwekking: de mijne zegt nu 9989 kwh aan warmte te hebben gemaakt met 415 kwh aan stroom _O- cop van >25.

[ Voor 20% gewijzigd door Wuursj op 27-11-2021 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Wuursj schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 10:31:
@Ramon_1984 ja vooral omdat er nogal wat parameters zijn met een een alleen nummer in het menu. Na een tijdje weet je wel wat je nodig hebt maar toch. Terwijl de etwist app best prima is en daarin een paar parameters wel in te bekijken zijn. Zonde.
Ja dat is zeker zo :)

@number3 gaat zijn elga ace proberen uit te lezen via modbus, misschien heb je er wat aan.
Remeha Elga Ace monitoren met OTGW
Pagina: 1