• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Ik merk dat in hoogopgeleide kringen ouders vaak teleurgesteld zijn wanneer hun kind naar het VMBO moet. Meestal zie je dat deze ouders hun uiterste best doen hun kroost ten minste de HAVO op te pushen terwijl kind cognitief daar helemaal niet geschikt voor is.

In verreweg de meeste gevallen zie ik dat wanneer ouders hoogopgeleid zijn, de kinderen ook naar het HBO of de universiteit gaan. Dus ergens kan ik wel concluderen dat er een erfelijke component in zit.

Ik heb nog nooit iemand ontmoet op het VMBO met WO ouders.

Op dit forum zijn de hoogopgeleiden in de meerderheid. Hoe kijken jullie hier naar? Hebben jullie kinderen op het VMBO, terwijl je minimaal HAVO had gehoopt?

[ Voor 6% gewijzigd door prodesk op 25-11-2021 14:40 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-06 13:23
Onderschat niet, dat hoger opgeleide ouders ook veel meer steun kunnen geven bij het bestuderen van stof.

En sowieso al het feit dat de ouders zelf de gewenning hebben om huiswerk te maken en wellicht ook met de eigen interesses, zullen de kinderen die kant op gaan.

Ik vermoed dat nurture een grotere rol speelt in kinderen op VMBO+ krijgen dan nature. Dat is ook iets dat je ziet in het verleden. De grote patriciërs families lever(d)en de bestuurders en advocaten en hoogleraren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheSuperLAW
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 15-06 21:31
Zelf heb ik een totaal andere ervaring. Toen ik in groep 8 zat kreeg ik netjes havo/vwo advies. Waarbij mijn ouders wisten dat ik geen have/vwo kind was. Ze zijn netjes naar school gegaan en hebben de situatie uitgelegd dat ze liever hebben dat ze mij naar het mavo willen hebben omdat ik me daardoor beter zou ontwikkelen. Mijn leraar toen de tijd wilde er niks van horen en heeft me toch naar het havo/vwo gestuurd. 1e jaar in een woord "ellende" lage cijfers geen motivatie meer randje depressief. Vervolgens 2e jaar naar de mavo gegaan en een hele andere ik geworden. Kreeg weer motivatie om voor school te werken en was weer super blij om naar school te gaan. Eindstand MBO afgerond en nu in mijn 3e jaar HBO zonder problemen. Moreel van het verhaal is dat soms een kind naar de mavo sturen toch een betere optie is. Als het kind echt HBO/WO aankan dan is het ook wel mogelijk met een omweg. Het verhaal dat mijn ouders naar mijn basisschool leraar toen de tijd zijn gegaan heb ik ook pas een jaar geleden te horen gekregen (Gelukkig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
celshof schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:36:
Onderschat niet, dat hoger opgeleide ouders ook veel meer steun kunnen geven bij het bestuderen van stof.
Onderschat niet dat hoger opgeleide ouders ook vaker 's avonds en in het weekend nog met hun werk bezig zijn. Carrière is een bitch en vreet veel van je tijd op.

Wat ik niet begrijp is dat dergelijke ouders, die kennelijk makkelijk konden leren in een andere situatie dan de huidige jeugd, hun kind(eren) zo duwen dat ze over het randje gaan. Voor een kind is er niks frustrerender dan de hele dag op je tenen te moeten lopen, kneiterhard je best doen en dan vaak falen. Laat een kind lekker leren, dan maar iets te makkelijk maar met meer succesmomenten. Ouders vergeten dat "vroeger" alles anders was. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor de tijd en energie die kinderen van nu in een opleiding willen of kunnen stoppen. Vroeger was er geen social media of telefoon, geen FOMO die zo hard in je leven zat ingebakken.

Ouders van nu hebben het idee dat het VMBO een slechte opleiding is. Te laag, je kunt er niks mee etc. Het VMBO is een praktische vorm van de MAVO van vroeger. Alleen nu zit er bij veel scholen een praktijkstuk aan vast wat vroeger niet zo was. Daarom ook de term "praktisch opgeleid". Er zijn ongetwijfeld nog scholen waar men niet het praktijkdeel heeft en dus de oude MAVO in ere houdt.

[ Voor 15% gewijzigd door sypie op 25-11-2021 14:53 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

sypie schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:51:
[...]
Onderschat niet dat hoger opgeleide ouders ook vaker 's avonds en in het weekend nog met hun werk bezig zijn. Carrière is een bitch en vreet veel van je tijd op.

Wat ik niet begrijp is dat dergelijke ouders, die kennelijk makkelijk konden leren in een andere situatie dan de huidige jeugd, hun kind(eren) zo duwen dat ze over het randje gaan. Voor een kind is er niks frustrerender dan de hele dag op je tenen te moeten lopen, kneiterhard je best doen en dan vaak falen. Laat een kind lekker leren, dan maar iets te makkelijk maar met meer succesmomenten. Ouders vergeten dat "vroeger" alles anders was. Dat heeft verstrekkende gevolgen voor de tijd en energie die kinderen van nu in een opleiding willen of kunnen stoppen. Vroeger was er geen social media of telefoon, geen FOMO die zo hard in je leven zat ingebakken.

Ouders van nu hebben het idee dat het VMBO een slechte opleiding is. Te laag, je kunt er niks mee etc. Het VMBO is een praktische vorm van de MAVO van vroeger. Alleen nu zit er bij veel scholen een praktijkstuk aan vast wat vroeger niet zo was. Daarom ook de term "praktisch opgeleid". Er zijn ongetwijfeld nog scholen waar men niet het praktijkdeel heeft en dus de oude MAVO in ere houdt.
Die ouders bestaan vast en zeker, maar op allerlei niveaus.
Of dat nu school, religie, sexualiteit of hobby's zijn: Het gaat er vaak om dat ouders doen wat ze denken dat goed is voor hun kind omdat ze er zelf zo in staan.

Maar je kind motiveren op school ipv lekker los te laten, pubers zijn nu niet per se de beste beslissingnemers, is misschien waarom in sommige sociale kringen kinderen lager eindigen dan ze kunnen en later spijt hebben. Alleen maar om dat papa en mama met andere dingen bezig zijn.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Is bekend, ik zie ze dagelijks voor me zitten (al een jaar of 10).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:38
VMBO is niet perse een slechte opleiding, VMBO-TL is eigenlijk gewoon wat de MAVO vroeger was. Je ziet alleen vaak dat VMBO scholen slechter preseteren. Vaak zie je daar meer kinderen met een zorgachtergrond, leerachtenstand etc. Vaak zie je ook veel meer criminaliteit, sociale problemen op deze scholen met onvoldoende capaciteit op dit aan te pakken.

Alleen daarom zou ik mijn kinderen (als ik die had) liever naar een school sturen die enkel MAVO/HAVO/VWO aanbied dan naar een school die enkel VMBO aanbied. Je zit gewoon in een compleet andere omgeving met compleet andere kinderen en een compleet andere demografie. Waarbij er zoveel tijd gestoken (moet) worden in die kinderen die nauwelijks mee kunnen komen dat kinderen op het TL niveau op deze scholen hier vaak de dupe van zijn er zij dus beter zouden gedijen op een HAVO/VWO school. Maar dat is enkel mijn eigen ervaring, heb op beide soorten scholen gezeten vroeger.

HD4Life @ Full-HD

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-06 07:36
Mijn pa heeft HBO gedaan maar ik was toen ik jong was niet al te gemotiveerd om te leren. Met als resultaat van mavo/havo naar vmbo. Vervolgens MBO, toen HBO. HBO eigenlijk zonder uitdaging kunnen halen.

Als ik er zo op terugkijk had ik ook nog een Master willen/kunnen doen. Is er niet meer echt van gekomen.

Voor onze dochter speelt dit nu nog niet. Ik zou het niet erg vinden als het er niet in zit omdat ze het qua niveau niet aan zou kunnen, maar als het aan motivatie ligt dan wil ik er wel alles aan doen om dat om te draaien.

Anoniem: 1027889

prodesk schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:33:
Ik merk dat in hoogopgeleide kringen ouders vaak teleurgesteld zijn wanneer hun kind naar het VMBO moet. Meestal zie je dat deze ouders hun uiterste best doen hun kroost ten minste de HAVO op te pushen terwijl kind cognitief daar helemaal niet geschikt voor is.

In verreweg de meeste gevallen zie ik dat wanneer ouders hoogopgeleid zijn, de kinderen ook naar het HBO of de universiteit gaan. Dus ergens kan ik wel concluderen dat er een erfelijke component in zit.

Op dit forum zijn de hoogopgeleiden in de meerderheid. Hoe kijken jullie hier naar? Hebben jullie kinderen op het VMBO, terwijl je minimaal HAVO had gehoopt?
In mijn omgeving ken ik een set ouders met WO met volgend jaar een kind op het VMBO (kader). Uitgangspunt moet zijn het kind en zijn of haar niveau. Mijn dochter is nog geen één jaar. Mocht later blijken dat VMBO haar niveau is dan is dat voor mij helemaal prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• celshof
[...]
De meeste ouders die ik ken maken echt wel tijd voor hun kinderen (daar zitten weinig lager opgeleide bij). Kantoorbanen geven vaak ook meer flexibiliteit.
Carrière kan tegenwoordig best aardig met een gezin gecombineerd worden, mits je wel zelf die keuze wilt maken.

Nou kom ik uit een gezin met ouders die geen vervolgopleidingen hebben gedaan. Daardoor thuis eigenlijk altijd mijn eigen studie-boontjes moeten doppen. Het VWO ben ik relatief makkelijk doorgerold met zesjes, zevens en een enkele acht. Dan kom je op de universiteit en dan loop je tegen een muur, omdat je nooit hebt hoeven leren leren. Denk dat met ouders die hoger opgeleid zijn, meer aandacht is hiervoor.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 13:51
celshof schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:36:

En sowieso al het feit dat de ouders zelf de gewenning hebben om huiswerk te maken en wellicht ook met de eigen interesses, zullen de kinderen die kant op gaan.

Ik vermoed dat nurture een grotere rol speelt in kinderen op VMBO+ krijgen dan nature. Dat is ook iets dat je ziet in het verleden. De grote patriciërs families lever(d)en de bestuurders en advocaten en hoogleraren.
Dit speelt denk ik ook veel meer. Als ik bijvoorbeeld naar mijn vrouw kijk, beide ouders laag opgeleid (Vader was vrachtwagenmonteur, moeder cassiere) en zelf heeft ze VMBO-kader gedaan op de middelbare school. Terwijl ze gewoon hartstikke slim is en bijvoorbeeld haar wiskunde e.d. op vmbo zonde moeite met een 9 heeft afgesloten. Ik weet zeker dat als zij als kind wat meer ondersteuning had gehad van haar ouders dat ze dan ook VMBO-T of HAVO had kunnen doen. Alleen haar ouders waren daar totaal niet mee bezig, die wilde liever dat ze zo snel mogelijk aan het werk ging.

Mijn dochter is nu pas 2, dus eerst maar naar de basisschool. Maar het zou mij niet uitmaken of ze naar VMBO of HAVO/VWO gaat. Het liefst natuurlijk zo hoog mogelijk, maar dan moet ze het wel kunnen halen. Ik heb zelf met 2 vingers in mijn neus HAVO gedaan dus met wat meer moeite had ik vast ook VWO kunnen halen, maar ik was (en ben) niet het type persoon dat heel goed functioneert in de schoolbanken.

Ik ken overigens zat mensen die zelf hoger opgeleid zijn met (een van de) kinderen op het VMBO, net zoals ik genoeg mensen ken die zelf laag-opgeleid zijn met kinderen op het VWO.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• TheSuperLAW

Beide ouder zijn niet hoog opgeleid. 1 heeft geen school gehad en de andere alleen een havo diploma op zak. Terwijl mijn zus nu in haar laatste jaar master zit dus ze zijn er gelukkig wel :)

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06 14:07

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

TheSuperLAW schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:19:
[...]

Beide ouder zijn niet hoog opgeleid. 1 heeft geen school gehad en de andere alleen een havo diploma op zak. Terwijl mijn zus nu in haar laatste jaar master zit dus ze zijn er gelukkig wel :)
Je leest het niet goed :)
Dat is precies andersom. Er zijn wel "VMBO" ouders met WO kindertjes.
Hij schrijft: Hij kent geen WO ouders met VMBO kindertjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:26
TheSuperLAW schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:19:
[...]

Ik durf de grap over begrijpend lezen bijna niet te maken... :+

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Met een MBO opleiding kun je net zo goed geld verdienen als met een WO opleiding. Als je wil.

Wij zijn beiden HBO opgeleid, maar ik zou het echt geen probleem vinden wanneer mijn kids (nu nog basisschool) een ander niveau zou passen. Hoe dan ook, als je wil (en je bent niet op je achterhoofd gevallen) kun je gelukkig leven (gezondheid en andere onbestuurbare factoren daargelaten).

Mijn zus met VMBO + SPW en haar vriend met VMBO zonder verdere opleiding hebben op dit moment twee auto's (wij een auto), duurder huis dan ons (en vrijstaand, wij tussenwoning), twee paarden en een hond (wij een kat), een rijk sociaal leven (wij op zich ook) en de bankrekening is ook niet leeg. Per algemene definitie heeft zij wellicht "meer succes" in het leven dan ons (alles is een keuze natuurlijk). Wat is success?

Richt je leven zo in dat jij er gelukkig van word, hetzelfde geld voor je kids, hun mogen hun leven zo inrichten dat zij er gelukkig van worden.
Ouders die hun kinderen onredelijk belasten zijn vooral hun eigen onzekerheid aan het projecteren op hun kids imho }:O
Die zijn er echt wel, ik ken er zelf 2.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 25-11-2021 15:27 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Iedereen zal wel voorbeelden kennen van kinderen van laagopgeleide ouders die later een doctoraat gehaald hebben of kinderen van hoogopgeleide ouders die nu vrachtwagenchauffeur zijn. Punt is dat kinderen van hoogopgeleide ouders meer kans hebben om ook hoogopgeleid te zijn. Hier zijn verschillende mechanismen voor: erfelijkheid, beschikbaar gezinsinkomen, hulp bij leermoeilijkheden, enz.

Wat de verwachtingen betreft denk ik dat veel ouders graag hebben dat hun kinderen het even goed of beter hebben dan ze het zelf hebben gehad. Je bent ook wat beperkt door je eigen leefwereld. Voor hoogopgeleide ouders kan even goed doen dan vooral willen zeggen dat de kinderen hogere studies kunnen aanvatten en een baan kunnen krijgen waarvoor je gestudeerd moet hebben. Voor iemand met een lagere opleiding kan het al goed zijn als de kinderen een vaste baan hebben los van het opleidingsniveau.

Mijn kinderen zijn nog erg jong maar ik merk ook wel dat ik verwacht dat ze het goed gaan doen op school en wat teleurgesteld ga zijn als dat niet het geval is. Ik zou wel graag willen zeggen dat ze van mij mogen studeren/doen wat ze graag willen doen maar als ik mag kiezen gaan ze later ook hogere studies aanvatten. De toekomst zal het uitwijzen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheSuperLAW
Sebas1979 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:22:
[...]

Ik durf de grap over begrijpend lezen bijna niet te maken... :+
Oh god gelukkig ben ik een VMBO kind :+

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-06 16:38
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat het niet alleen gaat om het feit dat hun zoon of dochter 'maar' VMBO doet, maar ook omdat deze scholen vaak geassocieerd worden met slecht onderwijs, tuig / asociale kinderen.

En ik kan uit ervaring spreken (oud VMBO leerling) dat ik mij hier deels in kan vinden. Het is erg makkelijk om op deze scholen foute vrienden te krijgen en dit kan uiteindelijk veel invloed op je toekomst hebben. Dit zag ik destijds om mij heen ook veel gebeuren. En als ouder wil je het beste voor je kind, niet alleen qua studie maar ook als het gaat om een veilige omgeving en een fijne vriendenkring.

Maar laat ik helder zijn; persoonlijk heb ik VMBO niet als negatief ervaren en is dit een mooie opstap voor MBO en HBO voor mij geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-06 21:24
VMBO is natuurlijk drama... voor de ouders dan ten minste.

Als kind wou ik nooit luisteren, en zeker niet leren. Op de cito toets haalde ik 547/550, maar kan me niet herinneren ooit naar een boek gekeken te hebben. Resultaat: Leraar wou me naar VWO hebben, ouders vonden dat vreemd maar gingen er in mee. Het niet willen lezen/studeren heb ik vervolgens nog een jaar of 8 volgehouden tot het einde afronden van een MBO opleiding (VWO > Havo > VMBO > MBO).

De snelheid waarmee ik nieuwe stof oppakte stond dan ook haaks op hoe lang het duurde om te realiseren dat studeren eigenlijk best leuk kan zijn. Voor het eerst zelf kiezen wat ik mocht leren, enige invloed op de keuzevakken en het tijdens stages in de praktijk brengen bleken voor mij doorslaggevend. Daarnaast beviel het studentenleven wel; eindelijk vrienden/gelijkgestemden die je kunt kiezen i.p.v. de mensen die je al jaren opgedrongen zijn.

Resultaat: ik ben nu 31, onlangs gestart als voltijds master student en enkele jaren full-time werkervaring met een leuke baan in de IT. Ook hier heb ik (deels) de vrijheid in wat ik doe, welke klanten, projecten, combinatie werken-leren, certificeren etc. Het sluit vele malen beter aan bij de manier waarop ik leren leuk vind. Verder erken ik gewoon dat ik een laatbloeier ben, op sommige vlakken ambitieus, op andere weer iets minder. Ik haal mijn vakken niet altijd in één keer, heb niet al mijn opleidingen succesvol afgerond en ook niet iedere klantopdracht ging van harte, maar ik heb geen spijt en heb nooit stilgestaan in mijn ontwikkeling. Ik had net zo graag fietsenmaker willen zijn en eenzelfde ontwikkeling doorgemaakt, of dat het nou beter of minder op feestjes doet, boeit me eigenlijk niet zo.

Lang verhaal kort; er wordt teveel druk gelegd op kinderen. Laat ze gewoon (een keer op hun bek gaan) en steun ze. Gekscherend heb ik wel eens tegen mijn ouders gezegd dat als ze me wat meer gepusht hadden, ik nu 10-jaar voorgelopen had op mijn huidige schema, maar dat hebben ze zichzelf nog aangerekend/onthouden ook en had ik nooit moeten zeggen. Het had serieus tot ruzie geleid terwijl ik nu gewoon een prima leven leid en goede relatie heb met ze. Ook hoef ik in geen enkele vorm jaloers te zijn op vrienden die wel op hun 22e hun tweede master behaalde. Leren en niveau zijn maar beperkte aspecten van het leven. Ik gun iedereen de deuren die het opent, maar noodzakelijk is het niet.

Anoniem: 39993

Ik zou vooral teleurgesteld zijn als mijn kind naar het VMBO zou moeten, terwijl het naar de HAVO of het VWO had gewild.

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:07
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:54:
Ik zou vooral teleurgesteld zijn als mijn kind naar het VMBO zou moeten, terwijl het naar de HAVO of het VWO had gewild.
Gewild of gekund?

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Davidshadow13 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:06:
[...]

VMBO is niet perse een slechte opleiding, VMBO-TL is eigenlijk gewoon wat de MAVO vroeger was. Je ziet alleen vaak dat VMBO scholen slechter preseteren. Vaak zie je daar meer kinderen met een zorgachtergrond, leerachtenstand etc. Vaak zie je ook veel meer criminaliteit, sociale problemen op deze scholen met onvoldoende capaciteit op dit aan te pakken.
Ik denk dat het (in de ogen van veel mensen) onbreken van een midden niveau het grootste probleem is van het VMBO. Met de huidige twee deling is of hoog of laag opgeleid i.p.v. hoog, midden of laag. En dan krijg je dat er neergekeken word op het midden omdat het nu in de 'laag' groep valt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-06 16:16

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Anoniem: 39993 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 15:54:
Waarom? Als je kind niet op HAVO niveau mee kan draaien, dan moet je dat toch niet forceren? Daar gaat een kind wat niet mee kan komen aan onderdoor.

Zet een kind lekker in de opleiding die bij hem/haar past. Mijn oudste heeft VMBO en daarna MBO gedaan, is geen fantastische student maar wel lekker praktisch en creatief en dit paste veel beter bij haar. Mijn jongste studeert nu rechten na een tweetalig VWO. Maar die moet je weer niet vragen om een plank door te zagen.

Wij willen onze kinderen liever gelukkig zien, dan perse een hoge opleiding.

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

• Ypuh
Ik neem aan die eerste. Die tweede is nu juist één van de problemen waardoor dit ontstaat.

Ouders schatten hun kinderen vaak slimmer/hoger in (wens is de vader van de gedachte) of de wil van het kind. Als een kind het wel zou kunnen maar niet wil, ontstaat er toch een bepaalde vorm van druk. Als een kind het wel graag wil maar het lukt niet, dan zou je daar als ouder wel een beetje sneu van worden lijkt mij.

Persoonlijk heb ik nooit spijt gehad van de dingen die ik zelf wou, maar niet lukte. Vaak is het dan via een omweg uiteindelijk alsnog wel gelukt en sta je op hetzelfde punt, maar ben je een ervaring rijker. Het heeft dan misschien wel meer tijd gekost, maar gezien kids van nu toch tot hun 70e werken moeten...

Er zijn tig succesverhalen van ondernemers die eerst 2 keer failliet gegaan zijn.

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:59
VMBO advies is ook niks mis mee natuurlijk. Er zijn daarna nog voldoende doorgroeimogelijkheden mocht je kind deze ambitie/ interesse hebben. Wellicht is het een laatbloeier, net als ik.
Zelf heb ik namelijk ook het vmbo gedaan. Daarna HBO, WO master en ben nu bezig metde post master.
VMBO is dus niet het einde van de wereld. Er zijn genoeg kansen, maar je moet ze wel pakken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:07
Tegenwoordig is een papiertje gewoon belangrijk. Mijn kids zijn nog < 10 dus voor mij is het even nog toekomst maar ja, ik zou ook balen van een start op VMBO. Ik weet hoe lastig het kan zijn. Ben (door mijn eigen toedoen) ook gestart met LTS vroeguh. En destijds had dat nog iets meer aanzien dan nu. Na LTS nog wel MTS afgerond. Ik heb uiteindelijk na mijn 30ste HBO deeltijd afgerond, en WO "gekocht" (TIAS). Niet omdat ik het nu zelf zo belangrijk vind maar meer omdat men het verwacht. Met name als je een hogere functie hebt. Mijn kinderen mogen worden wat ze willen en zal ze overal in steunen maar qua opleiding zal ik ze wel wat helpen/sturen. Ook omdat ik weet dat het er wel in zit.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 11:10

mutsje

Certified Prutser

Mijn jongste is zwaar dyslectisch en gaat naar vmbo+lt dus mavo niveau. Ze kan veel meer maar wij pushen haar totaal niet. Het moet uit het kind komen en niet vanuit de ouders is onze mening. Ze doet het voortreffelijk haalt hoge cijfers en krijgt alle ondersteuning die nodig is. Je kan ook vanuit vmbo omhoog leren. Je ziet genoeg voorbeelden op linkedin..

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 13:27
Hoi,

Ik ben ouder van 2 dochters (13 en 15). Beide kregen vanuit de basisschool het advies: PRO. Dit ging echt nergens over. Het probleem is dat veel basisscholen de ouders weg willen houden bij het onderwijs. In ons geval werd zelfs uitgesproken dat het beleid is omdat ze niet willen dat ouders hun kinderen "pushen". Hierdoor heb ik als ouder (ter info: ik heb een Master aan de UvA behaald) nooit mijn kinderen kunnen helpen terwijl ze juist hulp nodig hadden (iets met autisme enzo..).

Nu zitten ze op het VMBO en doen ze beide kader en halen ze mooie cijfers. Waarom? Omdat ik mee kan kijken wat ze moeten kunnen en leren. Ik gebruik deze info om lesstof nogmaals een keer aan te bieden. Dit helpt hen enorm.

Nee, ik heb geen hoge pet van het basisonderwijs. Het is geworden een wedstrijdje CITO ranking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herman
  • Laatst online: 01:55

Herman

FP ProMod
mutsje schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:49:
(...) Ze kan veel meer maar wij pushen haar totaal niet. Het moet uit het kind komen en niet vanuit de ouders is onze mening. (...)
Pushen lijkt me inderdaad niet goed. Echter, m.i. kun je je kind wel proberen te motiveren. An sich lijkt het niet verkeerd om als ouder je kind te motiveren door goed op school te presteren. Je hebt als ouder het beste met je kinderen voor. Een goede opleiding kan veel bijdragen aan een goede toekomst van het kind.

Dit is m.i. wat anders dan te hoge verwachtingen aan je kind voorhouden, etc.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
maniak schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:02:Nee, ik heb geen hoge pet van het basisonderwijs. Het is geworden een wedstrijdje CITO ranking.
Nou, er zijn voldoende scholen die niet meedoen aan de CITO ratrace. Maar ik weet ook van scholen die hun stof en oefeningen zo hebben afgesteld, dat het heel goed aansluit bij CITO, waardoor ze daar goed scoren.
Dat laatste vind ik best kwalijk, want zoveel heb je later niet aan dat trucje. Het vertroebelt de echte capaciteiten.

• RagingPenguin
  • Niet online
celshof schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:14:
[...]
Nou, er zijn voldoende scholen die niet meedoen aan de CITO ratrace. Maar ik weet ook van scholen die hun stof en oefeningen zo hebben afgesteld, dat het heel goed aansluit bij CITO, waardoor ze daar goed scoren.
Dat laatste vind ik best kwalijk, want zoveel heb je later niet aan dat trucje. Het vertroebelt de echte capaciteiten.
Maar dat is ook een algemene wijsheid: "je krijgt wat je meet ten koste van wat je niet meet". Als de CITO score het enige is wat je meet, dan is de CITO score wat je krijgt (en ten koste van goed onderwijs).

• Ribo89
  • Laatst online: 20-06 22:40
Het kan ook andersom :+ Ik kreeg op de basisschool een Gymnasium advies, maar dat zou betekenen dat ik alleen (geen van mijn klasgenoten kreeg hetzelfde advies) naar het Gymnasium in de stad moest (kom zelf uit een dorp). Mijn moeder vond dat niks en had liever dat ik met wat andere klasgenoten Havo/Vwo ging doen in een aangrenzend dorp (ondanks dat zij zelf in diezelfde stad op de Mavo had gezeten). Ze vond dat ik namelijk ook voor mijn plezier naar school zou moeten gaan.

Nou, dat heeft ze geweten. 5 jaar lang niets uitgevoerd en met hakken over de sloot de Havo gehaald. Letterlijke quote van mijn mentor destijds tegen mijn moeder en vader: "We zijn er met vijf man van overtuigd dat het pure lamlendigheid is!" Inmiddels wel twee universitaire masters op zak, dus het is gelukkig wel goed gekomen uiteindelijk O+ Overigens verwijt ik mijn ouders niets, zij deden ook maar wat zij het beste voor hun kind achtten destijds.

Moraal van het verhaal: Het is net zo belangrijk om te herkennen waartoe je kind in staat is als het erkennen dat je kind misschien niet reïncarnatie van Albert Einstein is.

• Ypuh
Inspired schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:41:
Tegenwoordig is een papiertje gewoon belangrijk.
Een papiertje is in mijn ogen juist minder belangrijk geworden. Iedereen heeft wel iets tegenwoordig, dus het onderscheidende effect is nul geworden. Je moet wel iets kunnen/willen. Ik ken genoeg mét een papiertje die zonder instructie nog geen meter ver komen. Andersom heb ik veel vrienden zonder opleiding. Vrijwel allemaal zijn ze niet lui en hebben een koophuis waarvan recent een nog ruim 6 ton betaalde (28 jaar).

Ik daarentegen heb een a4'tje vol aan diploma's, certificaten, trainingen etc., maar een koopwoning is door een studieschuld toch echt buiten bereik. Die 10 jaar salaris verschil maak je niet zo snel meer goed als 20 jaar geleden. Chauffeurs, schilders, bouwvakkers verdienen tegenwoordig een stuk meer en hoger opgeleiden relatief gezien minder.

Juich iedereen toe om te gaan studeren voor de kansen en vrijheid die het oplevert, maar vind het onterecht dat er neergekeken wordt op VMBO/MBO. Dat daar gemiddeld gezien een grotere hoeveelheid lakse mensen tussen zit die niets kunnen/willen is een ander verhaal. Daar heb je als ouder misschien wel wat invloed op.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Sorry maar dit topic is van dezelfde categorie als Ouders bepalend voor loopbaan kind?. Van deze ongefundeerde topicstart naar werkelijk vreemde theorien is een makkelijke stap.

Ik voorzie een glijdende schaal en geen fatsoenlijke discussiewaarde.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.