windows herkent samsung 980 ssd niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-09 18:11
beste tweakers,

ik heb net een samsung ssd 980 1tb gekocht en geinstalleerd in mijn pc. hij wordt enkel niet herkend door windows en een nieuwe schijf toevoegen via schijfbeheer werkt niet. ik heb ook samsung magician en samsung migration software geinstalleerd en die herkennen de schijf ook niet. hij wordt wel perfect herkend in de bios en ik zie hem ook in apparaatbeheer verschijnen. ook heb ik een ssd selftest gedraaid via de bios en dat geeft ook aan dat hij het zou moeten doen. als laatste poging drivers gezocht maar ook zonder resultaat.

ik boot op het moment vanaf een kingston a400 480gb ssd en heb daarnaast een oude laptop hdd van 500gb geïnstalleerd voor extra opslag van kleine bestanden. kan me niet voorstellen dat zoiets problemen oplevert met een nieuwe schijf maar desalniettemin handig te vermelden.

ik ben een beetje door de normale opties heen. heeft iemand hier een idee wat ik nog meer kan proberen of hetzelfde probleem eerder opgelost? mijn dank zou groot zijn

relevante hardware:
mobo https://tweakers.net/pric...0m-bazooka/specificaties/
nieuwe ssd https://tweakers.net/pricewatch/1663016/samsung-980-1tb.html
cpu https://tweakers.net/pric...400f-boxed/specificaties/
boot ssd https://tweakers.net/pric...2-komma-5-inch-480gb.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alle hd,ssd er uit en alleen de 980 er in

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
Hackus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 20:42:
Alle hd,ssd er uit en alleen de 980 er in
net geprobeerd. word direct de bios in gegooid en daar herkent hij net als eerst de ssd. toen andere schijven weer ingeplugd en wederom zelfde probleem. ook meteen geprobeerd verse windows erop te installeren via een usb maar daar herkent hij de drive dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Jeroenk691 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:04:
[...]

net geprobeerd. word direct de bios in gegooid en daar herkent hij net als eerst de ssd. toen andere schijven weer ingeplugd en wederom zelfde probleem. ook meteen geprobeerd verse windows erop te installeren via een usb maar daar herkent hij de drive dan weer niet.
Dat doe je voordat je de andere weer monteert

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
Hackus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:06:
[...]

Dat doe je voordat je de andere weer monteert
ja heb ik gedaan. eerst de windows 10 test en toen dat niet werkte de andere schijven er weer in om de pc te kunnen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

980 alleen ook in ander slot getest ?
Hou je maar eens alleen bezig met de 980.

Bios reset, bios update…

[ Voor 49% gewijzigd door Hackus op 24-11-2021 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
Hackus schreef op woensdag 24 november 2021 @ 21:11:
980 alleen ook in ander slot getest ?
Hou je maar eens alleen bezig met de 980.

Bios reset, bios update…
net klaar met proberen en die opties werken helaas ook niet. weer hetzelfde probleem. wel herkend in bios en apparaatbeheer maar niet in schijfbeheer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:16
Windows 10/11 installeren van USB werkt dus niet met alleen de 980 aangesloten?
Hier staat een soortgelijk (?) probleem met een Samsung 970, RMA was de uiteindelijke oplossing.
Windows herkent samsung 970 nvme niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
The_Doman schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:07:
Windows 10/11 installeren van USB werkt dus niet met alleen de 980 aangesloten?
Hier staat een soortgelijk (?) probleem met een Samsung 970, RMA was de uiteindelijke oplossing.
Windows herkent samsung 970 nvme niet
nee werkt niet. krijg dan melding dat er geen schijf is geïnstalleerd. dat wordt dan terugsturen denk ik inderdaad. dat topic is precies hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:16
Als de SSD wel verschijnt in de BIOS en Apparaatbeheer, wordt de hardware herkend en gezien (zoals in "ermee gecommuniceerd"), maar kan Windows niets met alles wat dieper zit, dus op partitie en bestandssysteem-niveau. Dat kan een defecte SSD zijn, maar ook een aanwezige partitie/bootsector die niet Windows-compatible is.

Daarom zou ik vóórdat je de SSD terugstuurt, eerst eens met Diskpart kijken wat die op de SSD ziet en evt. alle op de SSD aanwezige partities verwijderen. Als Diskpart niet de juiste resultaten geeft, is de SSD waarschijnlijk (want niet getest in een ander moederbord, het kan ook een slechte verbinding in jouw socket zijn) toch defect.

• Jeroenk691
Renault schreef op woensdag 24 november 2021 @ 23:39:
Als de SSD wel verschijnt in de BIOS en Apparaatbeheer, wordt de hardware herkend en gezien (zoals in "ermee gecommuniceerd"), maar kan Windows niets met alles wat dieper zit, dus op partitie en bestandssysteem-niveau. Dat kan een defecte SSD zijn, maar ook een aanwezige partitie/bootsector die niet Windows-compatible is.

Daarom zou ik vóórdat je de SSD terugstuurt, eerst eens met Diskpart kijken wat die op de SSD ziet en evt. alle op de SSD aanwezige partities verwijderen. Als Diskpart niet de juiste resultaten geeft, is de SSD waarschijnlijk (want niet getest in een ander moederbord, het kan ook een slechte verbinding in jouw socket zijn) toch defect.
thanks voor de tip. heb het net even geprobeerd. ken het programma zelf niet dus via een tutorial gewerkt. heb diskpart geopend en het list disk commando gegeven maar de ssd verschijnt niet in die lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenk691
laatste update mochten anderen hetzelfde probleem hebben. na dit topic besloten hem terug te sturen. nieuwe ssd zonder problemen geïnstalleerd en geïnitialiseerd en werkt nu naar behoren. thanks voor de hulp allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tiesie
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 30-01-2023
Heyyyy, ik heb het uigevogeld voor de mensen die het probleem nog hebben. Ik heb net als veel van jullie vorige week een samsung 980 (1tb) besteld. Eerst werkte het niet nadat ik hem in mijn pc heb gezet. Ik had hetzelfde probleem als jullie en windows verkenner kreeg hem niet te pakken maar apparaat beheer en instellingen wel. Dus: je moet de label van de schijf veranderen en formatteren.

Bedankt!
Groetjes Ties
Pagina: 1