Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• froid
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:04
Hoi Tweakers,

Hier ook een vraag voor een advies qua zonnepanelen, voornamelijk het legplan worstelen we wat mee omdat er een dakraam redelijk in de weg zit..
Op het moment liggen er 3 indak zonnepanelen, die we er af willen halen en dakpannen met daarop zonnepanelen in de plaats terug willen leggen. Bij meerdere buren zijn de panelen al stuk en omdat ze geen uitlezing hebben is het ook lastig om dit snel in de gaten te hebben. Ook zijn deze panelen niet meer verkrijgbaar en willen we wel graag utibreiden, met daarbij ook het risico op brandgevaar bij indakpanelen gaan we dus liever de hele set vervangen door iets anders.
Foto's
Hier een satellietfoto voor de orientatie, pal zuid-oost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QVB_TH7h3yTfYm2AtoUYz09AOCI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jVHojo9r5hNPjhkDOJUyOOOq.jpg?f=user_large

en een foto van voren waarop de huidige panelen en het dakraam zichtbaar zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TiieGVCmJsy7eRC6vY0UzSu_n4Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mYoIuWRTF3PGRl31G3VSQG0u.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het huis is 5,70m breed en de afstand van de onderste pan tot het dakraam is 2,60m.
Links naast het dakraam is er 3m tot de erfgrens en er is een schoorsteentje op ongeveer 1,5m vanaf de dakrand.
Schaduw
Eigenlijk geen.
Jaarverbruik
Zo'n 1500kWh, geen plannen om voor warmtepompen, airco's, elektrische auto's en dergelijke.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Zoals beschreven willen we de huidige set-up vervangen door een uitgebreidere opstelling die ook een verhoging in toekomstig verbruik moet kunnen opvangen.
Wie gaat het project uitvoeren
We willen het zelf aanleggen, we hebben al eerder 2 installaties geplaatst.
Bijhouden van data
Een app van een fabrikant is prima.
Regio
Zuid-Holland.
Reeds verkregen offertes
Op het moment 2, gebaseerd op een opstelling als deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPP1NsjB1xe1tgpcmvIWCcBFruc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iqXze0PKjgul5KUZkYdwn27u.jpg?f=user_large

Eerste offerte is met 7 stuks Trina Vertex -S Mono 390Wp panelen en een SMA Sunny Boy 3.0 en aansluitmateriaal voor in totaal 2645€. (zelf leggen, 2730Wp)

Tweede offerte is hoger, 7 stuks Talesun 365Wp panelen met een SolarEdge SE3000 en 7 P370 optimizers voor 3538€ inclusief installatie en zo'n 3000€ als we zelf leggen (2555 Wp)

We zijn vooral op zoek naar wat creativiteit qua afmetingen van panelen en legplan, maar een goede tip voor een leverancier is ook altijd welkom!

Alvast bedankt :)

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:41
Misschien 8 panelen in portret van 2x1.
Rij van 5 rij van 3. Die zijn er alleen niet all black vind je dat erg?

https://www.solar-bouwmar...455wp-perc-lr4-72hph.html

Ik zou het hele verhaal bij een winkel in de buurt samenstellen.

Dit is wel een bruut paneel zou je moeten kijken wat past. Deze zijn namelijk breder. 7?

https://www.solar-bouwmarkt.nl/480wp-percium.html

Op timmermansoog lijkt 3 boven het dakraam te passen totaal 10x480 op een 4 kw.

Als je op beide kanten panelen doet en wel een warmtepomp ben je nul op de meter.

[ Voor 26% gewijzigd door lothar op 24-11-2021 21:16 ]

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:01

martijn v o

Certified by Enphase.

Het dakraam is ook te verplaatsen en Velux heeft volgens mij ook paneelramen.
Om even out of the box te denken.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:55
Kom je niet beter uit in portrait?
Iets als deze: https://www.solar-outlet....black-jkm395n-6rl3-r.html 5 onder dakraam, 3 ernaast, misschien 1 aan de andere kant? Nog 3 boven dakraam wellicht?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• froid
Ronald schreef op woensdag 24 november 2021 @ 22:58:
Kom je niet beter uit in portrait?
Iets als deze: https://www.solar-outlet....black-jkm395n-6rl3-r.html 5 onder dakraam, 3 ernaast, misschien 1 aan de andere kant? Nog 3 boven dakraam wellicht?
In portrait komt het inderdaad mooier uit, ik dacht eerst dat er geen 3 naast het dakraam passen (330cm) maar dat komt wel uit met panelen van max 1050mm breed. Dank je!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
https://www.sun-solar.nl/...1-stuk-incl-btw-sunsolar/
2x1 mtr
Bevestiging materiaal eindklem is minimaal 3 cm. Tussenklem is 8 mm

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• froid
Goedemiddag allemaal,

inmiddels hebben we de set op het dak vervangen door 8 Jinko panelen van 385Wp:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jg8F0VeEA8A2777y22NuEBpVZl8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h05J0Oqqj3AAS5wGLXQn7Fiw.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu hebben we een ander probleem, namelijk dat de omvormer een waarde van 0W blijft aangeven.
We hebben een Sunny Boy 3.0 geïnstalleerd en de omvormer heeft connectie met de panelen en AC spanning.
Ook na inloggen via WiFi zijn er geen zichtbare fouten in de omvormer.

Als we proberen te meten aan de panelen hebben we een meetbare weerstand (de waarde weet ik even niet) en met voltage meten flitst er op de multimeter 366V langs om vervolgens weer 001V aan te geven.

Weet iemand misschien waar dit aan kan liggen?

• Ronald
@froid als het bij jouw even donker is als in de rest van Het grote "jouw productie" topic - Deel 8

Dan is er kans dat er domweg niet genoeg licht is... (Ik pak nu een hele 4 watt per paneel...)

[edit] en dat was optimistisch... Terug naar 0,6W/paneel

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 19-01-2022 15:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• thesaxofonist
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 20:48
froid schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 14:29:

Als we proberen te meten aan de panelen hebben we een meetbare weerstand (de waarde weet ik even niet) en met voltage meten flitst er op de multimeter 366V langs om vervolgens weer 001V aan te geven.
Bij voldoende licht moet je een paar honderd volt meten. Wellicht is het niet genoeg om de omvormer op te starten, maar bij een onbelaste string is met een beetje licht die spanning al aanwezig. Die waarde moet continu aanwezig zijn en 'flitst dus niet even voorbij'.

Lijkt erop dat je een slechte verbinding hebt (meestal een slecht gemonteerde connector).

• froid
Bedankt beide, de 0W is vandaag voor de derde op rij, dus dat geeft me wel een slecht gevoel.

Zijn slecht gemonteerde connectoren meetbaar of is dat onmogelijk?

• Ronald
Geeft de SMA iets aan in logs?

Wat meet je tussen aarde en de + of -?

• thesaxofonist
Als je even spanning langs zag flitsen en later niet meer, dan is de kans groot dat de fout zit in de connectors die je in je handen had. Probeer eens wat te 'friemelen' met de connector en de kabel en kijk of er weer spanning verschijnt en verdwijnt. Zo kun je wellicht de boosdoener snel vinden. Dan die eraf knippen en een nieuwe monteren.

OPPASSEN HIERMEE: ZORGEN DAT JE NIET BEIDE MEETPENNEN TEGELIJK AANRAAKT!

Edit: ik ken die omvormer niet. Heeft hij een scherm waarop je stringspanning kunt aflezen? Bekijk dan of je de juiste waarde ziet. En kijk of die wegvalt (of verschijnt) terwijl je aan de kabels rommelt. Dat is wat veiliger ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door thesaxofonist op 19-01-2022 15:42 ]

• BCC
  • Laatst online: 23:24

BCC

^^ Ik knijp altijd die kabels er pas aan NA zonsondergang

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• froid
Net nog even gemeten met een andere multimeter en toen hadden we een negatieve spanning.. Het lijkt er dus op dat we ergens onderweg de + en de - hebben verwisseld. 8)7 We zullen zien morgen!
Bedankt voor de hulp allen :)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:08
froid schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:10:
Net nog even gemeten met een andere multimeter en toen hadden we een negatieve spanning.. Het lijkt er dus op dat we ergens onderweg de + en de - hebben verwisseld. 8)7 We zullen zien morgen!
Bedankt voor de hulp allen :)
ben benieuwd waar het in zit maar dit lijkt me toch sterk? alle panelen passen maar op 1 manier in elkaar geklikt, de enige plek waar je een stekkerfoutje kunt maken is bij de kabels die naar binnen lopen. ik zou daar eens even rustig naar kijken morgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Doorloop morgen nog even de installatiewizard
NENen50438 voor nl
Binnen de 1e 10 bedrijfsuren.

Zie video
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

En natuurlijk kan je zelf loggen.
Ervaring mee?

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-01-2022 18:49 ]

• thesaxofonist
Fr33z schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:27:
[...]

ben benieuwd waar het in zit maar dit lijkt me toch sterk? alle panelen passen maar op 1 manier in elkaar geklikt, de enige plek waar je een stekkerfoutje kunt maken is bij de kabels die naar binnen lopen. ik zou daar eens even rustig naar kijken morgen.
Zo'n foutje zit ook nog wel eens in een zelfgemaakt verlengkabeltje naar een onder- of bovenliggende rij panelen. Dan hebben ze twee dezelfde connectors op de kabel gemonteerd. Of inderdaad de verbindingskabel naar de omvormer.

• froid
thesaxofonist schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:53:
[...]

Zo'n foutje zit ook nog wel eens in een zelfgemaakt verlengkabeltje naar een onder- of bovenliggende rij panelen. Dan hebben ze twee dezelfde connectors op de kabel gemonteerd. Of inderdaad de verbindingskabel naar de omvormer.
En dat kan beide mogelijk zijn, we hebben bestaande verlengkabels gebruikt en zelf de kabel naar binnen aangelegd. Dat is een foutje snel gemaakt als je het met een paar mensen tegelijk doet!

• froid
AUijtdehaag schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 18:47:
Doorloop morgen nog even de installatiewizard
NENen50438 voor nl
Binnen de 1e 10 bedrijfsuren.

Zie video
YouTube: Inbedrijfstelling Sunny Boy 3.0-5.0

En natuurlijk kan je zelf loggen.
Ervaring mee?
Bedankt voor de tip, ik had die video ook al gezien en een uitgebreide handleiding gevonden, moet lukken.
Zelf loggen heb ik geen ervaring mee, behalve dan dat mijn broer ooit een PVOutput interface had gemaakt bij mijn ouders. Ik denk dat de SMA logging voorlopig voldoende is.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@froid
Met eigen logging registreer je ook dc spanningen, met de SMA logging op sunny portal niet.
Handig om te vergelijken als er iets mis is. Nu heb je niks om op terug te vallen.
Die defecte diode (als voorbeeld) kan jaren onopgemerkt blijven.

Ik heb eventueel nodered flows voor modbus en webconnect naar pvoutput en influxdb/grafana/home assistant.

[ Voor 32% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-01-2022 01:08 ]

Pagina: 1