Hi Tweakers,
Mijn dak ligt op noord-west-noord met een hellingshoek van 21 graden. Ik weet dat dit niet ideaal is maar door mijn grote stroomverbruik en gunstige hellingshoek wil ik toch graag advies of zonnepanelen de moeite waard zijn en zo ja, in welke opstelling.
Ik heb ondertussen van meerdere installateurs tegenstrijdige adviezen gekregen en weet niet meer wie ik moet geloven of wat de beste keuze is. Ik hoop dat jullie mij opheldering kunnen geven. De ene installateur adviseert optimizers vanwege de ligging van mijn dak op het noord-westen en de paar pijpjes. Bovendien raden zij string omvormers ten zeerste af. Terwijl de andere het tegenovergestelde zegt. Daarnaast heb ik één leverancier gehad die op de vraag waarom ik direct een parallel schakeling geoffreerd kreeg 'na technisch overleg' toch toegaf dat string omvormers ook prima kan. Afijn, via Tweakers hoop ik een onafhankelijk advies te kunnen krijgen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Mijn situatie is als volgt::strip_exif()/f/image/7rKAxnpWjgZd2t6VetQbv6kI.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld foto legplan van leverancier E:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7tmqZlT4eTKZzC0yUnfBibCv.png?f=user_large)
Deze houtkachel laat ik direct verwijderen, daar zal dus geen schaduw meer van ontstaan.
:strip_exif()/f/image/vc9sgrGy9kg2oUCbKAvXEjee.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/3bkGHauX818M7Zt1hVvzgeQ4.png?f=fotoalbum_large)
Mijn dak ligt op noord-west-noord met een hellingshoek van 21 graden. Ik weet dat dit niet ideaal is maar door mijn grote stroomverbruik en gunstige hellingshoek wil ik toch graag advies of zonnepanelen de moeite waard zijn en zo ja, in welke opstelling.
Ik heb ondertussen van meerdere installateurs tegenstrijdige adviezen gekregen en weet niet meer wie ik moet geloven of wat de beste keuze is. Ik hoop dat jullie mij opheldering kunnen geven. De ene installateur adviseert optimizers vanwege de ligging van mijn dak op het noord-westen en de paar pijpjes. Bovendien raden zij string omvormers ten zeerste af. Terwijl de andere het tegenovergestelde zegt. Daarnaast heb ik één leverancier gehad die op de vraag waarom ik direct een parallel schakeling geoffreerd kreeg 'na technisch overleg' toch toegaf dat string omvormers ook prima kan. Afijn, via Tweakers hoop ik een onafhankelijk advies te kunnen krijgen.
Alvast bedankt voor de hulp.
Mijn situatie is als volgt:
Foto's
:strip_exif()/f/image/7rKAxnpWjgZd2t6VetQbv6kI.jpg?f=fotoalbum_large)
Voorbeeld foto legplan van leverancier E:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7tmqZlT4eTKZzC0yUnfBibCv.png?f=user_large)
Deze houtkachel laat ik direct verwijderen, daar zal dus geen schaduw meer van ontstaan.
:strip_exif()/f/image/vc9sgrGy9kg2oUCbKAvXEjee.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Ca 41 m2.Schaduw
Bijna niet, hele dag zon op enkele kleine pijpjes na. De grote pijp (schoorsteen houtkachel) zal ik door de zonnepaneel leverancier direct laten verwijderen aangezien dit een loze pijp is. Houtkachel is al enkele jaren terug verwijderd.Jaarverbruik
6500 kWh, mede door thuis laden van de elektrische autoHuidige elektriciteitsaansluiting
3-fase (3x25A) met 12 groepen meterkast.Budget en doel
Rond de 6K, het dak mag van mij vol.Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier doet de montageBijhouden van data
Vind het leuk om met een app het verbruik in te kunnen zien, maar meer dan een nice to have is het niet voor mij. Als ik alleen per groep o.b.v. string omvormers kan uitlezen vind ik dat ook prima.Reeds verkregen offertes
Zie de vergelijking hieronder/f/image/3bkGHauX818M7Zt1hVvzgeQ4.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Almere[ Voor 4% gewijzigd door St3ve-0 op 24-11-2021 16:06 ]