Advies zonnepanelen Noord-West-Noord en 21 graden dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23:20
Hi Tweakers,

Mijn dak ligt op noord-west-noord met een hellingshoek van 21 graden. Ik weet dat dit niet ideaal is maar door mijn grote stroomverbruik en gunstige hellingshoek wil ik toch graag advies of zonnepanelen de moeite waard zijn en zo ja, in welke opstelling.

Ik heb ondertussen van meerdere installateurs tegenstrijdige adviezen gekregen en weet niet meer wie ik moet geloven of wat de beste keuze is. Ik hoop dat jullie mij opheldering kunnen geven. De ene installateur adviseert optimizers vanwege de ligging van mijn dak op het noord-westen en de paar pijpjes. Bovendien raden zij string omvormers ten zeerste af. Terwijl de andere het tegenovergestelde zegt. Daarnaast heb ik één leverancier gehad die op de vraag waarom ik direct een parallel schakeling geoffreerd kreeg 'na technisch overleg' toch toegaf dat string omvormers ook prima kan. Afijn, via Tweakers hoop ik een onafhankelijk advies te kunnen krijgen.

Alvast bedankt voor de hulp.

Mijn situatie is als volgt:
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bK0-5UFWgLZsZPqjnZAtyQ8TBC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7rKAxnpWjgZd2t6VetQbv6kI.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeld foto legplan van leverancier E:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nvLYhh1OblWpsHArTVt3nV8CJRk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7tmqZlT4eTKZzC0yUnfBibCv.png?f=user_large

Deze houtkachel laat ik direct verwijderen, daar zal dus geen schaduw meer van ontstaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dncBC3_EQTDKZn4VNgoVxnDcNKo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vc9sgrGy9kg2oUCbKAvXEjee.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Ca 41 m2.
Schaduw
Bijna niet, hele dag zon op enkele kleine pijpjes na. De grote pijp (schoorsteen houtkachel) zal ik door de zonnepaneel leverancier direct laten verwijderen aangezien dit een loze pijp is. Houtkachel is al enkele jaren terug verwijderd.
Jaarverbruik
6500 kWh, mede door thuis laden van de elektrische auto
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase (3x25A) met 12 groepen meterkast.
Budget en doel
Rond de 6K, het dak mag van mij vol.
Wie gaat het project uitvoeren
Leverancier doet de montage
Bijhouden van data
Vind het leuk om met een app het verbruik in te kunnen zien, maar meer dan een nice to have is het niet voor mij. Als ik alleen per groep o.b.v. string omvormers kan uitlezen vind ik dat ook prima.
Reeds verkregen offertes
Zie de vergelijking hieronder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPk6mCiftl1qGdAJLjbhqymifIc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bkGHauX818M7Zt1hVvzgeQ4.png?f=fotoalbum_large
Regio
Almere

[ Voor 4% gewijzigd door St3ve-0 op 24-11-2021 16:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@St3ve-0
die ontluchting dakpannen (boven in je nok), daar kun je gewoon over heen leggen.
(desnoods met op hoog blokjes, maar soms niet eens nodig.)
dan kun je meer panelen leggen op plaatsen waar je geen schaduw hebt. ;)

dan denk ik dat er misschien wel 5 panelen naast elkaar passen, maar ik weet geen maten van het dak dus ik gok.

ik vind het vreemd dat je 2 pijpen hebt die op gasketel pijpen lijken.
en je buren hebben er maar 1.
zijn die in gebruikt of kunnen ze weg?

als er genoeg panelen op een plek kunnen komen zonder schaduw (per mpp en dan minimaal 6 panelen).
dan kun je gewoon een string omvormer met 2x een mpp gebruiken.
lekker goedkoop, geen dure optimizers nodig.
per mpp wil je dan minimaal een paneel of 6, maar een paneel of 10 of 12 per mpp is vaak wel beter.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@St3ve-0
ook leuk om te weten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
mijn grote set (rood) dat is oost-west en die haalt een 85% van zijn opbrengst.
de kiene set (blauw) die is op mijn schuurtje.
en die is op noord, daar haal ik een 72%.
maar staat een aardig boom voor, oost staat een kerk en west mijn huis.
en het is 740Wp op een 500W omvormertje.
en er zitten 2 panelen tussen die problemen geven.
niet bepaald een goede set zeg maar, ware restjes die ik over had, en beter zo dan niks. ;)

nu niet denken dat je set super veel gaat opleveren, maar heel erg slecht is het nu ook weer niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
migjes schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:17:
@St3ve-0
die ontluchting dakpannen (boven in je nok), daar kun je gewoon over heen leggen.
(desnoods met op hoog blokjes, maar soms niet eens nodig.)
dan kun je meer panelen leggen op plaatsen waar je geen schaduw hebt. ;)

dan denk ik dat er misschien wel 5 panelen naast elkaar passen, maar ik weet geen maten van het dak dus ik gok.

ik vind het vreemd dat je 2 pijpen hebt die op gasketel pijpen lijken.
en je buren hebben er maar 1.
zijn die in gebruikt of kunnen ze weg?

als er genoeg panelen op een plek kunnen komen zonder schaduw (per mpp en dan minimaal 6 panelen).
dan kun je gewoon een string omvormer met 2x een mpp gebruiken.
lekker goedkoop, geen dure optimizers nodig.
per mpp wil je dan minimaal een paneel of 6, maar een paneel of 10 of 12 per mpp is vaak wel beter.
Bedankt voor je reactie. Leuk om het verschil in rendement van je te zien. Ik weet ook dat ik waarschijnlijk 70% behaal waar de meeste rond 85 a 90% zitten. Ik denk dat mijn set vergelijkbaar is met jouw blauwe lijn, misschien iets beter omdat ik geen last van een boom heb.

Voor wat betreft de pijpjes, dat zijn geen gaspijpjes omdat we hier stadsverwarming hebben. Het onderste pijpje is voor de luchtafvoer van de mechanische ventilatie. Die andere boven het raam is een loos pijpje. Ooit van de hetelucht droger geweest. In principe kan ik die ook weg laten halen. Denk dat ik dat maar direct doe samen met de houtkachel. Dan blijft er effectief 1 pijpje over.

Bedankt voor het meedenken over de extra panelen boven op de ontluchting dakpannen. Er werd mij verteld dat de installateur dat uit veiligheidsoverwegingen niet doet. De panelen moeten dan iets hoger gelegd worden en aangezien het een lessenaarsdak is kan de wind dan eerder grip op de panelen krijgen. Ik heb dat dan maar aangenomen. Ik zit ook niet te wachten op onveilige situaties.

In principe wil ik als een string omvormer gewoon kan ook 2 groepen (jij noemt dit mpp?) aanleggen. 8 a 9 panelen per mpp kom ik dan wel aan. Maakt het dan uit dat sommige panelen horizontaal en andere verticaal liggen in één groep? Dacht hier in een ander topic gelezen te hebben dat dit ook rendementsverlies op kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-07 19:38
St3ve-0 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:04:
[...]

In principe wil ik als een string omvormer gewoon kan ook 2 groepen (jij noemt dit mpp?) aanleggen. 8 a 9 panelen per mpp kom ik dan wel aan. Maakt het dan uit dat sommige panelen horizontaal en andere verticaal liggen in één groep? Dacht hier in een ander topic gelezen te hebben dat dit ook rendementsverlies op kan leveren.
Horizontaal, verticaal combineren maakt niet uit. Meeste omvormers hebben wel 2 groepen/mptt’s.

Ik zie alleen dat je nog best veel ruimte over hebt op het legplan. Als je een gunstigere paneel maat pakt, net wat langer of juist korter, kan je vast meer vermogen halen uit dak vol.

Leverancier E is een waar je zaken mee kan doen, biedt de passende oplossing aan en probeert je geen duur (semi)parallel systeem te verkopen. Zijn omvormer, zowel serie als solaredge lijken me ook beter gedimensioneerd en zijn niet te groot (zoals bij S) wat onnodig duur is.

[ Voor 7% gewijzigd door Dat_Doc op 24-11-2021 17:45 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:29
Partij E met de Growatt is al behoorlijk goed. Maar inderdaad liever een ander legplan of andere maat panelen zodat er meer Wp op je dak past.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• migjes
St3ve-0 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 16:04:
[...]
Bedankt voor je reactie. Leuk om het verschil in rendement van je te zien. Ik weet ook dat ik waarschijnlijk 70% behaal waar de meeste rond 85 a 90% zitten. Ik denk dat mijn set vergelijkbaar is met jouw blauwe lijn, misschien iets beter omdat ik geen last van een boom heb.
meeste zit niet rond de 85-90%.
in Nederland haal je bijna over al gewoon op een perfect dak een 100%.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWhahOtL0F3Pj126QuFnidorVFw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxzxF2X91S0FKQ4Ki95jhvga.jpg?f=user_large
alleen als je rond de kust zit haal je eerder een 120%.
dus bepaal je eigen 100% en trek dan je dak richting af:
(almere zit aardig hoog in de 1025, dan kun je op een 110% rekenen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqnXVZgqtunYbx-jvJknfe8GXkA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i4TsogHcQX8v6RUUyqbZerWl.jpg?f=user_large
dan zit je dichter bij de waarheid. (ik gok dus 75% van 110% waar je ergens op uit zult komen voor alle panelen die boven de pijpjes zitten.)
Voor wat betreft de pijpjes, dat zijn geen gaspijpjes omdat we hier stadsverwarming hebben. Het onderste pijpje is voor de luchtafvoer van de mechanische ventilatie. Die andere boven het raam is een loos pijpje. Ooit van de hetelucht droger geweest. In principe kan ik die ook weg laten halen. Denk dat ik dat maar direct doe samen met de houtkachel. Dan blijft er effectief 1 pijpje over.
dan heb je wel een mooie lokatie boven de pijpjes over, voor toch een stel panelen.
Bedankt voor het meedenken over de extra panelen boven op de ontluchting dakpannen. Er werd mij verteld dat de installateur dat uit veiligheidsoverwegingen niet doet. De panelen moeten dan iets hoger gelegd worden en aangezien het een lessenaarsdak is kan de wind dan eerder grip op de panelen krijgen. Ik heb dat dan maar aangenomen. Ik zit ook niet te wachten op onveilige situaties.
over de ontluchtings pannen heen, dat is geen probleem.
gewoon een luie installateur, smoes je hoeft hij niet na te denken.
jep mpp of beter mppt, multi point power trakker.
die zorg voor tegen druk op de panelen anders heb je steeds 0W.
en ja die hebben veel omvormers boven de 3kW eigenlijk al snel 2.

horizontaal en verticaal is geen probleem om te mixen in 1 string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St3ve-0
Inmiddels heb ik contact gehad met leverancier E over het legplan. Helaas bieden zij maar 1 maat zonnepanelen aan en blijven ze erbij dat ze niet over de luchtventilatiepannen heen kunnen leggen. Het maximaal haalbare is 17 panelen na verwijderen van het pijpje.

Hierop heb ik nogmaals contact gezocht met leverancier S en zij kunnen nog wel 2 extra panelen kwijt als ik mijn twee loze pijpjes heb verwijderd. Maximaal 19. Dat is dus een stuk efficiënter dan leverancier E terwijl ik nu ook het aantal wp per paneel verhoog naar 365. Echter offreren beide leveranciers verschillende omvormers.
Het legplan van leverancier S ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrKSOc02p-TUGa43GjBi12RVHt0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BRfOpCYUhSVUSTx0Edu0pmdu.png?f=user_large

Zoals @Dat_Doc al aangaf offreert leverancier S een vrij grote omvormer. Ook is dit het oude model Growatt TL3-S en heb ik al veel klachten op dit forum gelezen over geluidsoverlast van dit oudere model. Mijn voorkeur gaat dan uit naar het nieuwere model, maar welke omvormer is het meest geschikt?
Dat_Doc schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:42:
[...]
Leverancier E is een waar je zaken mee kan doen, biedt de passende oplossing aan en probeert je geen duur (semi)parallel systeem te verkopen. Zijn omvormer, zowel serie als solaredge lijken me ook beter gedimensioneerd en zijn niet te groot (zoals bij S) wat onnodig duur is.
Ik begreep dat de klachten bij het MOD TL3-X model een stuk minder zijn en als ik de specificaties goed tegen elkaar heb afgezet lijkt deze ook beter geschikt voor mijn setup. Met mijn beperkte kennis en de Growatt datasheets (en wat hulp via andere topics) heb ik onderstaande vergelijking in elkaar gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_jfnGD-tyvxj_99Zig8RNL2Li8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jhDvAWJZwwVWh6KmNVjl3tKZ.png?f=fotoalbum_large
De nominale spanning wordt bij beide aardig goed benaderd, en niet overschreden (1000V voor TL3-S vs 1100V TL3-X). Daarnaast lijken de MPP work voltage voldoende overschreden. Echter, dit zijn de waardes bij volledige belasting en dus een ligging op het Zuiden... mijn belasting en opgewekte spanning zal in de praktijk een stuk lager zijn.
migjes schreef op donderdag 25 november 2021 @ 09:08:
[Afbeelding]
dan zit je dichter bij de waarheid. (ik gok dus 75% van 110% waar je ergens op uit zult komen voor alle panelen die boven de pijpjes zitten.)
Als ik een correctiefactor er op los laat van ca. 70% vanwege de max opbrengst van mijn panelen op het Noord-Westen, uit tabel en schatting van @migjes (kolom E uit mijn overzicht) dan lijkt de TL3-X beter geschikt. Die zit dichter op de nominale spanning en heeft meer marge over per MPP work voltage waardoor de omvormer zelfs met enige schaduw of blaadjes op de panelen eerder kan starten. Voor de TL3-S zit ik met 25 vmp wel erg krap. Dat is minder dan 1 paneel marge. Bij de TL3-X is dit 81 vmp.

Snijdt mijn vergelijking hout en kan ik dus beter voor de TL3-X kiezen of is een andere omvormer beter?
Daarnaast weet ik niet hoeveel Watt het best geschikt is. Klopt het dat ik met een ruwe schatting van 4854wp het beste een Growatt 5000TL3-X kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vul het eens in sunnydesignweb in.

Kies rode knopje nieuw project, vul lokatie in, en verder de panelen etc.
Hieronder een "voorbeeld".

Hij komt zelf met een SMA 5.0 tripower met de volgende stringverdeling: 14+5 (1-fase omvormers uitvinken)
10 + 9 stringverdeling, geeft een lager rendement van de omvormer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0w8TQdsuT0D4OSzRSWpzCzTb3e4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LNyLglk2YAihTPKRerZA5Ib9.jpg?f=fotoalbum_large

Weet je zeker dat die TL3-X stil is?
Growatt omvormer maakt geluid

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2021 18:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:29
Tripower 5.0 heeft minimum Mppt 140V. Dus een string van 5 heeft amper tot geen schaduwmanagement.
Growatt 5.0 3 fase heeft hetzelfde minimum, Goodwe is nog erger.

Dat is geen probleem als de string van 5 niet te maken krijgt met pijpjes etc etc ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 28-11-2021 19:01 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1