De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⑬ Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 28 ... 49 Laatste
Acties:

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

PHP though, amirite?!
Zei hij, in een poging de discussie te ontsporen :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:59
Zag net 10E korting van KPN op koffiebonen. Maar meteen een nieuwe set besteld. Was toch al net gevaarlijk dicht bij de bodem van de zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

RagingPenguin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:25:
[...]

Sorry, maar dit is toch wel meer jouw hele exteme interpretatie van een definitie. Zowel "doel" als "onderlinge afhandelijkheden" zijn best losse termen, die voor een development team op veel meer kunnen slaan dan een "ticket". Ik werk in een Big Tech met ruim duizend developers op een product (en in een mono-repro), en dit zga wij werken:
Is het een extreme interpretatie, of is het zo dat iedereen zo graag de baas naar de mond praat dat alles inmiddels is verwaterd tot een slap gelul van hier tot tokio, waar alles een team is en de kern van de zaak volledig uit het oog is verloren?

Doelen moeten zoveel mogelijk concreet worden gemaakt, anders kan je er niet op handelen. Als er geen onderlinge afhankelijkheden zijn ga ik mij afvragen of het doel wel een echt doel is, of een allegaartje van tickets die gewoon al op de rol stonden.
RagingPenguin schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:25:

[...]

[...]

Als je moeite hebt om werk van verschillende developers op elkaar aan te laten sluiten dan heb je waarschijnlijk het probleem dat of de requirements of de architectuur niet helder is geformuleerd en je te veel ad hoc interpretaties maakt. Dat kan je inderdaad 'oplossen' door geen parallelle ontwikkeling te doen waarin je onafhankelijk verschillende keuzes kan maken, maar ik denk toch dat je verder komt om beter als een team samen te werken aan je fundamentele processen.
Dat zou kunnen. Ik zeg niet dat je het per se bij het verkeerde eind hebt. Maar als je in teams werkt kan daar toch niet de uitkomt van zijn dat je maar alles loslaat en lang elkaar heen gaat laten werken? Zoals ik eerder al zei, het kan een uitkomt zijn dat je losse blokjes parallel afwerkt, maar dat moet niet bij voorbaat de enige uitkomt zijn. Bij veel scrum teams die geen echte team zijn is dat helaas wel zo. De mindset van developers is vaak mede de oorzaak aan die uitkomst. Management die even een prio ticket erdoor ramt is een andere veelvoorkomende oorzaak.

Ik moet nog boodschappen doen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:31:
PHP though, amirite?!
Nah, PHP koers is down:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bahtyQXLThF9LdXvPsey4SEt06w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lMqp1iqYLWLxBg40IFbZbP4Z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:24
.oisyn schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:31:
PHP though, amirite?!
Het weekend heeft de discussie in ieder geval stil gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ik vond het wel een interessante discussie, welke toevallig aansloot bij mijn interessegebied (ex-)developer en als SM. Maar ik snap wel dat er ook nog gewerkt moet worden :)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Ik kwam gisteren voor het eerst sinds ruim een jaar in dit topic, het was niet het type discussie wat ik me herinner van de devschuur :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18-09 22:08
Ealanrian schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 13:54:
Ik kwam gisteren voor het eerst sinds ruim een jaar in dit topic, het was niet het type discussie wat ik me herinner van de devschuur :P
Wijkt te veel af van tab vs spaces, PHP is ... en welke hadden topic rituals hadden we nog meer :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03:10
gekkie schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 17:58:
[...]

Wijkt te veel af van tab vs spaces, PHP is ... en welke hadden topic rituals hadden we nog meer :p
Keyboards?

On that subject: met Black Friday eens een Logitech MX Keys en MX Master 3S besteld. Geen succes. De eerste gebruikte nog een "ouderwetse" Unifying receiver maar de tweede de nieuwe Bolt receiver. En compatibiliteit met elkaar was blijkbaar teveel gevraagd (de nieuwere en uiteraard duurdere MX Keys for Business is dan weer wel met Bolt). De muis hakkelde soms (slechte verbinding?), iets dat mijn 10+ jaar oude MX5500 set ook sporadisch heeft (maar alsnog minder vaak), dus uhm "is dit vooruitgang?". En de MX Keys vond ik wel fijn typen maar totaal onbruikbaar (voor mij) door niet de F toetsen in blokken te splitsen en de media toetsen op de F toetsen te plaatsen.
"Solaar", Linux project voor Logitech ondersteuning, was ik dan weer wel van onder de indruk. Allemaal die gestures die je met de muis bv kunt doen waren ook daarin in te regelen en werkte prima. (Maar uiteraard wel een typische Linux UI om alles in te stellen).
Maar €200+ was het mij toch niet waard voor deze net niet producten die dan ook nog niet eens compatible waren op receiver vlak. Dus die zijn netjes retour afzender gegaan.

[ Voor 7% gewijzigd door RobertMe op 18-04-2023 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18-09 20:54
Recent ook eens zo'n mx Keys aangeschaft. Op mijn pc werkt ie vlekkeloos, op mijn werkmac in combinatie met het gebruik van een Bluetooth headset (en / of Ms teams) is het dramatisch, net als mijn muis overigens. Keyboard lijkt vaak in slaapstand te gaan ofzo, muis hapert. Nou lees ik dat de reguliere ontvanger van Mac ook niet je van het is, dus kan nog eens testen of gewoon via de usb receiver beter werkt, maar blijft toch bijzonder voor een vrij prijzig stuk hardware om niet eens fatsoenlijke Bluetooth te ondersteunen.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bluetooth is ontwikkeld door de Bluetooth Special Interest Group. Een group is geen team en dat merk je duidelijk aan de kwaliteit.

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik gebruik tegenwoordig een Sharkoon PureWriter TKL met low profile Kailh blue switches. Betaalbaar en tikt lekker. De verlichting zet ik simpelweg uit. Too much PWM for me :P

Voor mijn werk heb ik er eentje met silent red switches. Tikt iets minder fijn, maar voorkomt dat mijn collega's hun verstand verliezen _O- Daarnaast zit er een ouderwetse USB kabel aan... geen gezeur met Bluetooth :P

Voor Teams etc heb ik een Jabra Evolve2 headset. Ook bedraad. Is soms onhandig, maar nooit problemen. Werkt altijd. Ook eenvoudige mute functie (simpelweg microfoon omhoog klappen).

[ Voor 23% gewijzigd door Lethalis op 18-04-2023 22:15 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
Voor mij geen headset meer waarmee ik niet naar het koffiezetapparaat kan lopen. :P

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Mugwump schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 22:19:
Voor mij geen headset meer waarmee ik niet naar het koffiezetapparaat kan lopen. :P
Ik maak dan ook eerst koffie voordat ik ga bellen.

Prioriteiten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 18-09 22:08
Koffie in de camelbag en gaan, dat is nog eens een flinke tas koffie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

RobertMe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:05:
[...]

Keyboards?

On that subject: met Black Friday eens een Logitech MX Keys en MX Master 3S besteld. Geen succes. De eerste gebruikte nog een "ouderwetse" Unifying receiver maar de tweede de nieuwe Bolt receiver. En compatibiliteit met elkaar was blijkbaar teveel gevraagd (de nieuwere en uiteraard duurdere MX Keys for Business is dan weer wel met Bolt). De muis hakkelde soms (slechte verbinding?), iets dat mijn 10+ jaar oude MX5500 set ook sporadisch heeft (maar alsnog minder vaak), dus uhm "is dit vooruitgang?". En de MX Keys vond ik wel fijn typen maar totaal onbruikbaar (voor mij) door niet de F toetsen in blokken te splitsen en de media toetsen op de F toetsen te plaatsen.
"Solaar", Linux project voor Logitech ondersteuning, was ik dan weer wel van onder de indruk. Allemaal die gestures die je met de muis bv kunt doen waren ook daarin in te regelen en werkte prima. (Maar uiteraard wel een typische Linux UI om alles in te stellen).
Maar €200+ was het mij toch niet waard voor deze net niet producten die dan ook nog niet eens compatible waren op receiver vlak. Dus die zijn netjes retour afzender gegaan.
Ik word überhaupt niet blij van Logitech keyboards.

Das Keyboard Prime FTW. Kost 130 euro en je kunt er inbrekers mee van de trap meppen.
Voor mij nooit meer iets van Bluetooth. Het hapert altijd, al is het maar milliseconden, het moet worden opgeladen, en hoeveel last heb je nou van zo'n snoer?

[ Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 19-04-2023 07:45 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Ik type hier op een product: CM Storm Trigger Z. Vooral de ingebouwde palmrest is heerlijk. Enige stomme is die 'anti-slip' coating die na jaren een beetje is gaan plakken.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-08 22:16
Mugwump schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:36:
Recent ook eens zo'n mx Keys aangeschaft. Op mijn pc werkt ie vlekkeloos, op mijn werkmac in combinatie met het gebruik van een Bluetooth headset (en / of Ms teams) is het dramatisch, net als mijn muis overigens. Keyboard lijkt vaak in slaapstand te gaan ofzo, muis hapert. Nou lees ik dat de reguliere ontvanger van Mac ook niet je van het is, dus kan nog eens testen of gewoon via de usb receiver beter werkt, maar blijft toch bijzonder voor een vrij prijzig stuk hardware om niet eens fatsoenlijke Bluetooth te ondersteunen.
Hier hetzelfde op de werkmacbook. Door de USB ontvangers in een dongle te stoppen kun je BT weer gebruiken voor een headset. Het is wel prutsen voor een apparaat met die prijs, maar zo is het voor mij werkbaar. Scheelt ook dat ik er sowieso een dongle aan heb hangen voor ethernet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mugwump
-MD- schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 23:02:
[...]

Hier hetzelfde op de werkmacbook. Door de USB ontvangers in een dongle te stoppen kun je BT weer gebruiken voor een headset. Het is wel prutsen voor een apparaat met die prijs, maar zo is het voor mij werkbaar. Scheelt ook dat ik er sowieso een dongle aan heb hangen voor ethernet.
Ik heb er een docking station aanhangen met de nodige USB poorten dus dat werkt ook prima. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
RobertMe schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 18:05:
[...]

Keyboards?

Ik gebruik nu een paar maand een zelfbouw Aurora Lily58, nu weet ik zeker dat niemand mijn toetsenbord gebruikt als ik op kantoor ben bij de klant maar niet op mijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

re: Bluetooth koptelefoons: Ik heb toch liever niet dat draadje dat je ergens om je keyboard en muis heen moet leiden. Dat gaat vaak toch wel in de weg zitten.

Maar inderdaad, de kwaliteit van Bluetooth had wel wat beter gekund. Helemaal als je meerdere apparaten aan gaat sluiten en tegelijk gaat gebruiken gaat het nog wel eens op zijn gat.

re: Keyboards: Toch wel liever mechanische schakelaars, en dat gaat thuis prima, maar ik ben nog op zoek naar een tactiele schakelaar die zo weinig geluid maakt dat je collega's er geen last van hebben.

BTW, als linkshandige ben ik nog op zoek naar een draadloze 5-knoppige muis voor linkshandigen met losse batterij. Helaas nog geen goede kandidaat gevonden. Is het niet eens tijd dat er, net als in de laatste jaren bij keyboards, er muizen komen die aan te passen zijn aan je eigen wensen? Niet iedereen gebruikt vim of emacs om zijn/haar werk te doen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
ocf81 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 10:25:

re: Keyboards: Toch wel liever mechanische schakelaars, en dat gaat thuis prima, maar ik ben nog op zoek naar een tactiele schakelaar die zo weinig geluid maakt dat je collega's er geen last van hebben.
https://splitkb.com/colle...es?variant=43565434306819 deze heb ik gebruikt en mijn toetsenbord maakt minder geluid dan een apple toetsenbord, dus nu klaag ik over de herrie van mijn collega;s :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Zijn we weer bij keyboards aanbeland? Wat een toeval! Ik heb net een paar dagen mijn Keychron Q1 Pro binnen met banana (yellow) switches. Ding typt heerlijk. De banana switches zijn wat mij betreft een verbetering tov browns of reds. Maar mijn vriendin wordt gek van het getik, wat niet eens zo heel hard is :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Hoe kopen / bestellen jullie nu zo'n mechanisch toetsenbord? Inlezen, en op hoop van zegen bestellen en hopen dat die inderdaad bevalt (zowel qua typegedrag als volume etc)? Als in: heb er wel vaker over gedacht om bv een DAS te kopen, maar dan zou ik gewoon een mechanisme uitkiezen en dan maar hopen dat het wat is. Zie mijzelf niet een paar toetsenborden bestellen en alle minus 1 terugsturen of maar achter elkaar bestellen en ruilen (en dan toch de eerste de beste vinden en die opnieuw bestellen :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:07:
Hoe kopen / bestellen jullie nu zo'n mechanisch toetsenbord? Inlezen, en op hoop van zegen bestellen en hopen dat die inderdaad bevalt (zowel qua typegedrag als volume etc)? Als in: heb er wel vaker over gedacht om bv een DAS te kopen, maar dan zou ik gewoon een mechanisme uitkiezen en dan maar hopen dat het wat is. Zie mijzelf niet een paar toetsenborden bestellen en alle minus 1 terugsturen of maar achter elkaar bestellen en ruilen (en dan toch de eerste de beste vinden en die opnieuw bestellen :+)
Ik heb eerst een hoop toetsenborden besteld, en ben daarna alsnog naar Informatique gegaan voor advies _O- Zo ben ik bij een relatief goedkope Sharkoon PureWriter uitgekomen, omdat een verkoper daar positief verrast was door het product en het mij liet uitproberen in de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Inlezen inderdaad. En inmiddels helaas ook door schade en schande wijs geworden. Het verschil tussen tactiel en lineair laat zich lastig uitleggen in een lap tekst of zelfs in een video. Maar ik ben er nu wel achter dat lineair totaal niet mijn ding is. Tevens ben ik achter het belang van hot swap gekomen. Dat lijkt insignificant totdat je een schakelaar hebt die stuk is en je aan het solderen moet. Het ding is stiekem te duur om zo maar weg te willen gooien. Tot nu toe heb ik mij nog niet gewaagd aan een keyboard dat ik zelf in elkaar moet zetten, omdat het mij zo veel werk lijkt. Maar het lonkt wel.

Overigens ben ik wel benieuwd wat jullie de fijnste laptopkeyboards vinden. Tot nu toe was het keyboard van mijn T61 de beste. De T550 is daar toch een slap aftreksel van en de framework die ik nu heb is een relatief zompige bedoeling met matige indrukafstand, doch nog wel beter dan het allerslechtste dat ik ben tegengekomen. Ik zie nu op sommige gamer laptops meldingen van mechanische toetsen, maar met de doorgaans schreeuwerige behuizing van een gamer laptop wil ik (natuurlijk!) niet gezien worden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ocf81 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:20:
Inlezen inderdaad. En inmiddels helaas ook door schade en schande wijs geworden. Het verschil tussen tactiel en lineair laat zich lastig uitleggen in een lap tekst of zelfs in een video.
Lijkt mij ook lastig ja. En "stiekem" vind ik persoonlijk eigenlijk scissor switches / laptops gewoon heel fijn typen. Lekker licht en vrijwel geen travel. En toch heb ik al 10+ jaar hetzelfde toetsenbord, waarbij ik regelmatig scheef / niet goed druk waardoor de toets "vast loopt" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

RobertMe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:07:
Hoe kopen / bestellen jullie nu zo'n mechanisch toetsenbord? Inlezen, en op hoop van zegen bestellen en hopen dat die inderdaad bevalt (zowel qua typegedrag als volume etc)?
Nou dit dus :P

Jaaaren geleden een Filco Majestouch zo besteld met browns. Duurde ff voordat ik er aan gewend was maar bleef de browns te licht vinden. Op werk 1tje met blacks gehad, typte heerlijk. Die ging stuk en werd vervangen door een sharkoon purewriter met reds. Prima bordje, zeker voor de prijs.

Later thuis een nieuw keyboard zelf gebouwd (reviung 41) met hot swappable sockets. Daar zaten eerst browns in (te licht) , daarna silent reds (te "mushy"), en nu reds :P . Daarna nog een "gaming" keyboard gekocht met reds omdat die reviung best leuk is, maar niet om op te gamen ;) En sinds een paar dagen nu de keychron q1 pro met de banana switches (panda yellow kloon).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Ik heb jaren een Ducky keyboard gehad met clicky tactile switches, zo luid dat mijn vriendin haar koptelefoon opzette als ik echt lekker aan het rammen was. Ik had al eerder ervaringen met split keyboards (MS ergonomic 2000) en dat wou ik heel graag weer. De kant en klare split mechanische toetsenborden hebben mij niet overtuigd dus heb ik het zelf maar gebouwd. Switch keuze is voor mij bijna altijd een beperkte keuze aangezien ik nog al een harde toetsaanslag heb en een hoge activatie druk wil hebben om te voorkomen dat ik de hele tijd door het bord heen ram en veel geluid produceer. En om de layout te kiezen heb ik van meerdere versies de layout geprint, dan kan je redelijk goed merken hoe de toetsen onder je vingers liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:42

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik heb een https://ultimatehackingkeyboard.com/ (V1) en een ducky (mijn backup). Voor onderweg heb ik een ook een Goldtouch Go! 2 (een bluetooth split keyboard) maar die lijkt net te veel en ook te weinig op mijn UHK waardoor ik vrij snel opgeef en toch gebruik maak van de het laptop toetsenbord (welke tegenwoordig best goed zijn).

Zowel mijn Ducky als mijn UHK heeft tactile brown, maar ik bottom altijd uit waardoor ze veel harder klinken dan de bedoeling is. Ik heb een tijd lang geprobeerd om dat niet te doen, maar vaak kreeg ik dan last van mijn spieren.

Overigens was de UHK wel extreem duur en had ik de eerste paar dagen wel twijfels, maar tegenwoordig wil ik alleen maar dat toetsenbord gebruik. :)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Creepy schreef op woensdag 19 april 2023 @ 17:59:
Zijn we weer bij keyboards aanbeland? Wat een toeval! Ik heb net een paar dagen mijn Keychron Q1 Pro binnen met banana (yellow) switches. Ding typt heerlijk. De banana switches zijn wat mij betreft een verbetering tov browns of reds. Maar mijn vriendin wordt gek van het getik, wat niet eens zo heel hard is :P
Hmm, die Keychrons zien er nog best geinig uit, qua specs etc. Met de combi van kabeltje maar ook Bluetooth (eigenlijk zo goed als altijd draadloos gehad, maarja, het is een toetsenbord, dat beweegt niet, maar voor eens een keer snel bv met laptop te gebruiken is Bluetooth wel weer handig).
Die banana / yellow switches hebben als ik het goed zie ook niet zo'n "diepe" aanslag registratie? Dus qua hoe ver je moet indrukken iets meer richting laptop zeg maar. Zou waarschijnlijk dan eerder mijn voorkeur naar uit gaan (ten opzichte van brown? Die wel tactile zijn maar dieper ingedrukt moeten worden)
Alleen zijn die Keychrons vrijwel niet leverbaar? Noch bij Alternate & ErgoWerken, die als officiële reseller vermeld staan, noch bij Keychron zelf. Waarbij de laatste ook nog eens als nadeel heeft dat bij evt retourneren de verzendkosten (heen en terug) op eigen kosten zijn. Het zijn echt heel specifieke combinaties die beschikbaar zijn. Terwijl er zomaar 10+ varianten kunnen zijn (knop type, witte of RGB led, wel of geen hot swap). Gisteren dus wat gekeken en in eerste opzicht kwam ik bij een K10 Pro of K5 uit, met yellow of brown switches, maar die lijkt niet echt leverbaar of het moet al op de gok bij Keychron zelf en dan dus "zonder" retour mogelijkheid.

DAS heb ik ook al jaren soms met een schuin oog naar gekeken, maar die zijn nog duurder, en hebben v.z.i.w. uberhaupt geen Bluetooth. En die fancy split keyboards die hier langs komen lijken me helemaal niks :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05
Ik heb een tijdje op een DAS keyboard 5Q gewerkt. Maar ik gebruik nu een Logitech G915 icm met een Logitech G604 muis.
Beide kan ik switchen tussen BT en die Logitech "unified" (:N) wireless, zodat ik kan switchen tussen PC en (werk) laptop en rgb voor het nachtelijke typewerk. Die DAS had iets (te) hoge(re) toetsen en was luider.
Het zijn niet de goedkoopste producten, maar ik ben er blij mee. :)

Ik heb ook nog een MS Sculpt ergonomic die ik meeneem als ik op locatie op mijn laptop moet werken. Maar dat is alweer een tijdje geleden.

[ Voor 15% gewijzigd door SPee op 20-04-2023 19:53 ]

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Muizen........ altijd een ding als je die linkshandig gebruikt. En de 915, ik was enorm teleurgesteld toen ik die uitpakte dus die heb ik rap weer verkocht. Die plastic keycaps rammelen aan alle kanten...... dus dat was niks voor mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Pattern matching in C# is leuk en zo, zoals if (foo is { Key: 42, Value.Count: 21 }), maar voor niet-null-checks...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znwb9LaU14KdNefaqR4qZWoXAWQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ULTB7QyoekO1yKlp4ltAovSA.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 21-04-2023 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
Voordeel van die laatste is wel dat je er ook iets als dit van kan maken
code:
1
2
if( x is {} x1){
}

waarbij x1 van hetzelfde type is als x.
of misschien iets vaker voorkomend:
code:
1
2
if(x.prop is {} prop){
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Caelorum schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:58:
Voordeel van die laatste is wel dat je er ook iets als dit van kan maken
code:
1
2
if( x is {} x1){
}

waarbij x1 van hetzelfde type is als x.
of misschien iets vaker voorkomend:
code:
1
2
if(x.prop is {} prop){
}
Het is vrijdag, ga weg met je inhoudelijke reactie. :+

Nuttige toevoeging hoor, zeker bij herhaaldelijke checks op een dieperliggende property die je daarna eventueel ook nog in het if-block wil gebruiken:

code:
1
2
3
4
if(foo.Bar?.Baz is {} b && b.Qux == 42)
{
    b.DoSomething();
}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:31

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Nog even aanhakend op de eerdere discussie: ik heb sinds een jaar zelf ook een Keychron (Q3 + Q0 numpad) en het bevalt me ontzettend goed. Heb zelf ook lekker wat custom firmware geschreven waardoor ik nu ook zonder enige moeite met keyboard layouts ofzo Γριεκσε karakters kan typen bijvoorbeeld :P En op het numpad heb ik mn eigen firmware met meer layers zodat ik het ook als macropad kan gebruiken.

Het is niet goedkoop, zeker de shipping uit Azië is duur en kan even duren, maar voor mij zeker de moeite waard. Ook qua voorraad gewoon even een tijdje in de gaten houden hoe of wat, ik heb zelf ook een paar maanden gewacht op de release van de juiste modellen in de Q series. Er komen binnenkort ook weer Q series Pro modellen aan las ik, dus wie weet dat die nog extra interessant zijn.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 15:16
CodeCaster schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:49:
Pattern matching in C# is leuk en zo, zoals if (foo is { Key: 42, Value.Count: 21 }), maar voor niet-null-checks...

[Afbeelding]
Ondertussen in Python-land :9

Python:
1
if not foo:

Kwa tobo gaat mijn Das Keyboard 4 Ultimate alweer een jaar of 8 mee. Kun je inderdaad iemand goed mee verwonden :+

Sinds kort ook een Keychron K8 met bruine switches voor onderweg en op kantoor. Niet zo luid als mijn blues, maar in een heel vol kantoor laat ik 'm toch wel eens in m'n tas zitten :p

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Het is een beetje dood hier. Is iedereen bezig met bugs en/of incident responses?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ocf81 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:47:
Het is een beetje dood hier. Is iedereen bezig met bugs en/of incident responses?
Wellicht op een teambuilding uitje O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 09:06

Firesphere

Yoshis before Hoshis

ocf81 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:47:
Gewoon druk met werk in plaats van ouwehoeren bij het koffieapparaat :D

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Even lekker aan klussen in bash, en dan vraag je je af waar het afsluitende fi op slaat, wat je vaker gebruikt.

code:
1
2
3
4
5
6
#!/bin/bash
/usr/bin/yum check-update > /tmp/yum-update.log
if [ -s /tmp/yum-update.log ]
then
  mail -s "Yum update beschikbaar" ik@mijzelf.nl < /tmp/yum-update.log
fi

Ik heb altijd het idee gedacht dat het gewoon symmetrie moest voorstellen, als een leuke joke in de Linux-wereld.
if.... fi

Welnee, het staat voor finish. 8)7

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
AW_Bos schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:44:
Op zich ook weer niet zo onlogisch. Het is immers ook;
Bash:
1
2
3
for i in $( ls ); do
   echo $i;
done

i.p.v.
Bash:
1
2
3
for i in $( ls ); do
   echo $i;
rof

of
Bash:
1
2
3
for i in $( ls ); do
   echo $i;
od

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:35:
[...]

Op zich ook weer niet zo onlogisch. Het is immers ook;
Bash:
1
2
3
for i in $( ls ); do
   echo $i;
done

i.p.v.
Bash:
1
2
3
for i in $( ls ); do
   echo $i;
rof

of
Bash:
1
2
3
for i in $( ls ); do
   echo $i;
od
Hier maak je wel de aanname dat bash logisch is... :D

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 16:47
RobertMe schreef op woensdag 19 april 2023 @ 18:28:
[...]

En "stiekem" vind ik persoonlijk eigenlijk scissor switches / laptops gewoon heel fijn typen. Lekker licht en vrijwel geen travel.
Ik heb al jaaaaren een Logitech UltraX. En nog drie op de plank. Daar zing ik mijn carrière wel mee uit >:)

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19:53

RayNbow

Kirika <3

Even lekker aan klussen in bash, en dan vraag je je af waar het afsluitende fi op slaat, wat je vaker gebruikt.

[...]
Ik heb altijd het idee gedacht dat het gewoon symmetrie moest voorstellen, als een leuke joke in de Linux-wereld.
if.... fi

[...]
CurlyMo schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 23:35:
i.p.v.
Bash:
1
2
3
for i in $( ls ); do
   echo $i;
rof

of
Bash:
1
2
3
for i in $( ls ); do
   echo $i;
od
Aan de andere kant, in ALGOL 68 is het wel IF en FI, DO en OD, CASE en ESAC... :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-09 12:50

DaFeliX

Tnet Devver
[...]

if.... fi

En waar staat esac dan voor? :?

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

CodeCaster schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:04:
[...]

Het is vrijdag, ga weg met je inhoudelijke reactie. :+

Nuttige toevoeging hoor, zeker bij herhaaldelijke checks op een dieperliggende property die je daarna eventueel ook nog in het if-block wil gebruiken:

code:
1
2
3
4
{
    b.DoSomething();
}
Dus:

code:
1
2
3
4
if(foo.Bar?.Baz is { Qux: 42 } b)
{
    b.DoSomething();
}

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

DaFeliX schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 08:45:
[...]

En waar staat esac dan voor? :?
Elaba! Sluit Antecedente Case! :+

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Sebazzz schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:14:
[...]
Dus:

code:
1
2
3
4
if(foo.Bar?.Baz is { Qux: 42 } b)
{
    b.DoSomething();
}
En nu met methode aanroepen in de if met side-effects :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 15:42

Sebazzz

3dp

Caelorum schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 10:59:
[...]

En nu met methode aanroepen in de if met side-effects :D
Je bedoeld een getter met side effects })

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

sig69 schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 01:33:
[...]

Ik heb al jaaaaren een Logitech UltraX. En nog drie op de plank. Daar zing ik mijn carrière wel mee uit >:)
Die had ik in het verleden ook. Een aardig, doch niet geweldig, keyboard in het gebruik. Helaas had die van mij al na ca 1½ jaar wel een vervelend defect membraancontact op de 'u' en 'i' toetsen. Het ding heeft nog een tijd lang als reserve reserve keyboard gediend, maar ligt nu op de defect stapel. (voor als ik ooit geïnspireerd genoeg ben om alle oude meuk eens naar de milieustraat te brengen)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Vandaag koffie in de trein in plaats van op kantoor, zijn er meer mensen opweg maar RustNL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Ealanrian schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:53:
Vandaag koffie in de trein in plaats van op kantoor, zijn er meer mensen opweg maar RustNL?
Wij hebben een kleine stand en zijn met een paar van het team aanwezig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PrisonerOfPain schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:01:
[...]

Als je een viking ziet, zie je @Ealanrian. :+ Wordt het niet weer eens tijd voor een devmeet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
PrisonerOfPain schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:01:
[...]

Jij bent er duidelijk niet!
CodeCaster schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Als je een viking ziet, zie je @Ealanrian. :+ Wordt het niet weer eens tijd voor een devmeet?
Er loopt er minstens nog 1

[ Voor 34% gewijzigd door Ealanrian op 10-05-2023 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
Ealanrian schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:40:
[...]

Jij bent er duidelijk niet!
[...]

Er loopt er minstens nog 1
Ik was er alleen gister voor de unconference en ff voor het speaker diner om wat dingen te bespreken, hoefde zelf niet perse aanwezig te zijn verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R4gnax
  • Laatst online: 06-09 17:51
CodeCaster schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 11:04:

code:
1
2
3
4
{
    b.DoSomething();
}
Bedoel je niet eigenlijk dit? O-)

C#:
1
2
3
4
if (foo.Bar?.Baz is { Qux is 42 } b)
{
  b.DoSomething();
}

Voordeel is nou juist dat je die dingen kunt nesten. ;)

Ennuh wat betreft dit:
CodeCaster schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:49:
Als je meerdere properties controleren moet, dan toch liever:

C#:
1
2
3
4
if (foo is { Bar : {} bar, Baz : {} baz, Qux : {} qux }) 
{
  // ...
}

Want dat leest prettiger dan het oude alternatief:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
var bar = foo?.Bar;
var baz = foo?.Baz;
var qux = foo?.Qux;
if (bar != null && baz != null && qux != null)
{
  // ...
}

[ Voor 37% gewijzigd door R4gnax op 13-05-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

R4gnax schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:42:
[...]

Bedoel je niet eigenlijk dit? O-)

C#:
1
2
3
4
if (foo.Bar?.Baz is { Qux is 42 } b)
{
  b.DoSomething();
}

Voordeel is nou juist dat je die dingen kunt nesten. ;)
Ja.
Ennuh wat betreft dit:

[...]

Als je meerdere properties controleren moet, dan toch liever:

C#:
1
2
3
4
if (foo is { Bar : {} bar, Baz : {} baz, Qux : {} qux }) 
{
  // ...
}

Want dat leest prettiger dan het oude alternatief:
C#:
1
2
3
4
5
6
7
var bar = foo?.Bar;
var baz = foo?.Baz;
var qux = foo?.Qux;
if (bar != null && baz != null && qux != null)
{
  // ...
}
Nee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

@curry684 jammer dat PHP nog steeds geen generics ondersteunt, hè. :+

GitHub: phpstan/phpstan-doctrine#308: QueryBuilder Result returns mixed when created in another method

[ Voor 61% gewijzigd door CodeCaster op 17-05-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:20

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Helaas hooguit via de nare workaround door een class te maken die ArrayAccess implementeert :/

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:20

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik dacht dat ik weer iets had gevonden. De distributed.net client kan een service aan maken zonder admin te zijn, dus ikke de hele sub/functie omgezet naar .NET en ik run de code en nope, Acces Denied :(

Voor de mensen dat interesse hebben https://github.com/dcti/d.../plat/win/w32svc.cpp#L806

Zou ook kunnen dat ik iets verkeerd doen of dat er nog dingen op voorrand gebeuren, maar er word nooit een UAC prompt getoond door de client.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

CodeCaster schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 14:44:
@curry684 jammer dat PHP nog steeds geen generics ondersteunt, hè. :+
Ik denk al, is er een @curry684 in het wild gespot? Maar nee, zijn laatste post is van begin 2020...

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

.oisyn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Ik denk al, is er een @curry684 in het wild gespot? Maar nee, zijn laatste post is van begin 2020...
Oh ja, die is inderdaad al even offline...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@.oisyn & @CodeCaster zien jullie andere datums dan ik? Laatste reactie 14 februari 2023, 09:04

edit: ow jullie bedoelen op het forum :F curry684 in "De kunst van het landen van high ticket proposals"

[ Voor 41% gewijzigd door Damic op 18-05-2023 13:01 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Zelfs 14 februari is niet echt recent meer, dat is al 3 maanden geleden.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@ocf81 beter een paar maand dan een paar jaren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Ja, ergens wel. Maar verder ga ik mij niet (langer) bezig houden met het stalken van een mede-Tweaker die toevallig een tijd off-line is. Dus daar houdt mijn bijdrage op. (misschien had ik ook gewoon niet moeten reageren, maar dat is nu te laat)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

CodeCaster schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 14:03:
[...]

Ja, ehm...

Ik roggel de locatie dit jaar wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
Firesphere schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 00:57:
[...]

Ja, ehm...

Ik roggel de locatie dit jaar wel :+
Het word hoogtijd dat jij weer een langs komt bier drinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik zat Doom te spelen (ja, de originele) en toen vroeg ik me af hoe je efficient de vloer en plafonds kon renderen.

So I made a little something: https://jsfiddle.net/5mdvtf21/2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Oh, ik weet nog dat ik eind vorige eeuw daar veel mee heb lopen experimenteren op mijn 486 in turbo pascal. Zomder internet is raycasting uitzoeken best lastig. Ook het feit dat ik maxomaal words (16 bit) kon gebruiken gaf af en toe overflows. En toen ik alles af had, had ik een soort fisheye ding gemaakt omdat ik van een punt uitging ipv een vlak met allemaal banden vanwege die 16bit afronding.

En dat waren alleen nog de muren 😂

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ja maar dat had ik al: https://oisyn.nl/wolfjs :P

Wat ik me vooral afvroeg is of het kan zonder te hoeven delen ergens in de inner of zelfs outer loop. En dat is het geval; het enige dat je nodig hebt is een constante dz/dy-waarde per horizontale beeldlijn.

En ja, die fisheye is classic. Had ik toen ook, vooral omdat je denkt slim te zijn door de vectoren te precomputen per hoek, en dan te denken dat tussen elke kolom pixels dezelfde hoek zit, ipv rays door de pixels van het scherm te schieten die voor de speler ligt :P.

[ Voor 105% gewijzigd door .oisyn op 22-05-2023 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ugh, stomme canvas. Pak je een crop uit een plaatje om dat groter te maken, neemt hij omliggende pixels mee.

.edit: wat betere mipmap filtering: https://jsfiddle.net/5zpag3j7/

[ Voor 24% gewijzigd door .oisyn op 21-05-2023 22:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

En dan nu voxel rendering :Y)
https://jsfiddle.net/oisyn/zgt3j7hL/141/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ealanrian
Voer je vaker gesprekken met jezelf? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Nooit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:20

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

De Tie-Fighters konden me niet inhalen. Ik mis wel de achievement.

Broken game. Refunded.

Rating: perfect 5/7.

[ Voor 4% gewijzigd door MueR op 23-05-2023 22:57 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

jsQuake3 van .oisyn in 3.....2.....1....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

.oisyn schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Nee mei 2023.

Professionele website nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik snap hier geen kont van 8)7

Zien jullie ook een enorm performanceverschil tussen https://jsfiddle.net/oisyn/zgt3j7hL/142/ en https://jsfiddle.net/oisyn/zgt3j7hL/143/?

Het énige verschil zit op regels 245 en 252. Het is gewoon de fog berekening die net iets anders is. Maar het heeft echt een huge impact hier op Chrome.

Het gekke is, als ik ddclearness initialiseer met een constante (zoals 0.9989327196881109) ipv die Math.pow berekening in de outer loop, dan is het wel net zo snel 8)7.

Het lijkt erop alsof de change ineens de JS optimizer om zeep helpt oid.

.edit: in Edge exact hetzelfde, maar dat is natuurlijk dezelfde codebase.
.edit2: Geen verschil in Firefox tussen de twee. Het lijkt idd gewoon een minder optimizend codepath in V8 te triggeren oid.

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 25-05-2023 01:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy

Creepy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 08:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@.oisyn die 143 geeft bij mij ook artifacts op de horizon

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Janoz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 08:52:
@.oisyn die 143 geeft bij mij ook artifacts op de horizon
142 ook, alleen zie je ze niet door dichtere fog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 01:06:
Ik snap hier geen kont van 8)7

Zien jullie ook een enorm performanceverschil tussen https://jsfiddle.net/oisyn/zgt3j7hL/142/ en https://jsfiddle.net/oisyn/zgt3j7hL/143/?

Het énige verschil zit op regels 245 en 252. Het is gewoon de fog berekening die net iets anders is. Maar het heeft echt een huge impact hier op Chrome.

Het gekke is, als ik ddclearness initialiseer met een constante (zoals 0.9989327196881109) ipv die Math.pow berekening in de outer loop, dan is het wel net zo snel 8)7.

Het lijkt erop alsof de change ineens de JS optimizer om zeep helpt oid.

.edit: in Edge exact hetzelfde, maar dat is natuurlijk dezelfde codebase.
.edit2: Geen verschil in Firefox tussen de twee. Het lijkt idd gewoon een minder optimizend codepath in V8 te triggeren oid.
😲 142ms vs 36.6ms verschil in performance. Dat is een factor 4.

Ik heb zitten spelen met de code. En als ik Clearness (r187) op 1 zet ipv 0.999 dan is het probleem weg. Zet ik het op 1.000001 of 2 of 0.5 dan is het probleem terug. En 1 verheffen met een macht altijd 1, dus waarschijnlijk zit daar de uitdaging.

Gezien beide een pow doen zou je kunnen kijken naar wat het compilt en die diffen. Volgens mij kan zoiets met node.js (sterker volgens mij kan je de node.js performance debugger attachen aan edge).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@DevWouter oh cool ik wist niet dat node.js ook V8 gebruikte.

Conceptueel is het enige verschil tussen de twee variaties dat hij in de soepele versie clearness elke inner-iteratie aanpast, terwijl hij het in de langzame versie de eerste 512 stappen op 1 houdt.

[ Voor 61% gewijzigd door .oisyn op 25-05-2023 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:03
142 doet effectief for (...) a *= a; terwijl 143 aan for (...) b *= a doet. Met een getal als a = 0.9999; krijg je bij versie 142 dus veel sneller eer klein getal en dus veel afrondingsfouten. Het resultaat van Math.pow heeft waarschijnlijk intern (in de JS engine) een dusdanige hoge precisie, dat de engine veel moeite mee heeft met de berekening. Het vervangen door een constant geeft het een kleinere precisie en heeft daardoor geen last van de performance issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 15:50:
142 doet effectief for (...) a *= a; terwijl 143 aan for (...) b *= a doet.
Dan lees je de code niet goed. ;)
Om precies te zijn, Clearness (de constante 0.999) geeft de verhouding aan van het zicht per eenheid van afstand. De totale hoeveelheid zicht komt dus neer op Clearnessafstand (dat geeft een waarde tussen 0 en 1, met 1 de originele kleur van de texture en 0 geeft de luchtkleur)

Maar in plaats van Clearnessafstand in de inner loop, wat een dure operatie is, en 'afstand' een vaste stapgrootte is binnen elke beeldkolom, kan ik net zo goed de huidige clearness per stap uitrekenen en die vermenigvuldigen met dclearness = Clearnessstapgroote die constant is voor de huidige x. De stapgrootte is afhankelijk van de pixelkolom; de kolommen aan de rand van het scherm geven een grotere stapgrootte (namelijk √2) dan die in het midden (1). Dat is dus de ddist die ik daar uitreken, en daarom Math.pow(Clearness, ddist) doe.

Wat hij verder doet is een opbouw in snelheid in afstand. De eerste 512 stappen doet hij ddist, de volgende 256 stappen doet hij 2*ddist, de volgende 128 stappen 4*ddist, etc. Omdat hiermee de delta in afstand steeds verdubbelt, moet ik de "delta" clearness factor kwadrateren (immers ga je van clearness*=dclearness per stapje naar clearness*=dclearness*dclearness). Vandaar dus de "delta in delta in clearness", oftewel ddclearness, die elke versnelling kwadrateert.

Het enige verschil is dat hij bij de langzame versie twee variabelen bijhoudt omdat de dclearness de eerste 512 stappen op 1 blijft, waardoor clearness zelf ook op 1 blijft hangen. De langzame versie gaat dus langzamer richting 0 dan de snelle versie.

De performance van Math.pow zelf heeft hier *niets* mee te maken want die staat in de buitenste loop, laat staan verschil in perf vanwege precisie want het zijn sowieso allemaal doubles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Hah als je in de langzame versie (143) dclearness op ddclearness initialiseert ipv 1 (of blijkbaar welke loop invariant dan ook) dan is ie ook snel 8)7.

[ Voor 19% gewijzigd door .oisyn op 25-05-2023 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:36:
De performance van Math.pow zelf heeft hier *niets* mee te maken want die staat in de buitenste loop.
Niet in de reactie van mij maar ik mocht ik die suggestie gegeven hebben: Dat was niet wat ik bedoelde.

Mijn vermoeden is gelijk aan die van jou: Een subpar optimalisatie keuze. De waarde op 1 en op andere waarde zetten was vooral om uit te sluiten dat de oorzaak puur in de user-code ligt.

Verder
.oisyn schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:52:
Hah als je in de langzame versie (143) dclearness op ddclearness initialiseert ipv 1 (of blijkbaar welke loop invariant dan ook) dan is ie ook snel 8)7.
Nice, dus de compiler optimaliseert verkeerd :) Ik had nog gekeken of ik zoiets kon bereiken door een extra if of een extra calculatie toe te voegen, maar blijkbaar is het de functie die we nodig hebben.

Ik heb ook gekeken naar de performance van Math.Pow (https://jsbench.me/4wli39m0um/1)
Maar... Firefox is bij mij voor de helft trager. Ik zal nog eens op mijn Mac proberen (M2 processor) en kijken hoe snel safari is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DevWouter schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:15:
Ik heb ook gekeken naar de performance van Math.Pow (https://jsbench.me/4wli39m0um/1)
Ik verwacht hier geen spannende dingen, maar onder water gewoon een C pow() op een double eerlijk gezegd.

Het zijn ook maar 1024 calls per frame. Dat konden we in het 486DX tijdperk al met gemak :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Okay.... Dat was een stuk interessanter dan ik had verwacht. Hier wat observaties.

MacBook Pro M2, 2022 en iPad Air (5de generatie)
Safari in beide gaat nagenoeg gelijk op 11mln op de MacBook en 10mln op de iPad, behalve bij de BigNumbers case waarbij ze beide ongeveer de helft scoren (dus rond de 5).
Chromium browser (edge) op de MacBook scoort overal 10mln en kent geen dip. Firefox lijkt sneller (op windows was die trager?), maar kent wel weer een dip bij BigNumbers case (waarom!?).

Ik heb alle tests een paar keer gedraaid maar het verschil in performance was eigenlijk minimaal tussen alle platformen. Oh ja, ook mijn iPhone 12 mini scoort hetzelfde getal.
.oisyn schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 17:52:
[...]

Ik verwacht hier geen spannende dingen, maar onder water gewoon een C pow() op een double eerlijk gezegd.

Het zijn ook maar 1024 calls per frame. Dat konden we in het 486DX tijdperk al met gemak :P
offtopic:
Opschepper, mijn 486 (een i486SX, dus zonder FPU) had een beeldscherm die maar tot 640 (later tot 800) ging. Gelukkig gebruikte doom een x-resolutie van 320 en wist ik niet wat resolutie betekende :+

Heb me weer eens in zitten lezen en ik vermoed dat je gelijk hebt. Dacht zelf eerst aan een lookup table achtige constructie zoals vroeger met sin en cos werd gedaan. De V8 gebruik lijkt wel gebruik te maken van een externe lib volgens de commits.

Het enige wat ik nog niet snap is waarom er een dip in BigNumbers case plaats vind. Het enige wat ik kan bedenken is dat BigNumbers altijd gehele getallen zijn (en dus een conversie stap vereisen) en/of dat het antwoord bijna altijd in scientific mode uitgedrukt moet worden.

Enfin, bedankt voor de nerd-snipe :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:03
.oisyn schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:52:
Daardoor is 'ie wel visueel anders (want begin stand niet meer 1). Als je
dclearness = Math.ceil(ddclearness);
doet is hij hetzelfde (want ook 1), maar wel snel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 19:01:
[...]
Daardoor is 'ie wel visueel anders (want begin stand niet meer 1). Als je
dclearness = Math.ceil(ddclearness);
doet is hij hetzelfde (want ook 1), maar wel snel 8)7
Oh ja dat is wel een goeie. Zet erover te denken om een issue aan te maken, het is wel fijn als het eindresultaat voor beide varianten exact identiek is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nou, RIP Stack Overflow.

Na jaren van afnemende vragen, antwoorden en bezoeken, het structureel negeren van suggesties vanuit de community, wijzigingen die erdoor worden gedrukt ondanks bakken negatieve feedback en na het Monica-debacle van een paar jaar terug, is er nu weer nieuw soapvoer.

Moderators mogen AI-generated content niet meer aanpakken, want het is niet ondubbelzinnig vast te stellen dát een post AI-generated is. De mods vinden het niet leuk dat deze policywijziging niet volgens de regels is gedaan (normaal: zestig dagen van tevoren gepost in de mod-channels, voor overleg en feedback, nu: in een week erdoor gedrukt) en dreigen daarom het werk neer te leggen. Ik ben ook maar weer uitgelogd, voordat ik te diep in dit drama word gezogen.

Maar dan deze toondove blogposts van de CEO:

2023-04-17: Stack Overflow Blog: Community is the future of AI
2023-05-31: Stack Overflow Blog: CEO Update: Paving the road forward with AI and community at the center

Meer leesvoer:

Meta.SE: Discussion: Network policy regarding AI Generated content
Meta.SE: Blog post: CEO Update: Paving the road forward with AI and community at the center
Meta.SE: The new Code of Conduct didn't address significant feedback given. Why ask if you won't incorporate feedback?
Meta.SE: Is there a list of ChatGPT or other AI-related discussions and policies for our sites?

tl;dr: Stack Overflow zet vol in op de AI-hypetrain, ontslaat 10% van het personeel (naar verluidt tot 30% op sommige ontwikkelafdelingen), houdt zich niet aan de eigen afspraken en plaatst dan een post met daarin zoveel managementspeak-zinsnedes dat elke zin pijn doet, maar deze het meest:
We have the domain focus and community trust to responsibly deploy generative AI
404: Trust Not Found.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mugwump
Ondanks dat zelfs ik Stack wel handig vind, zou ik niet per se rouwig zijn om de dood van de Stack Overflow copy-paster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilla
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:27
Het copy-pasten van Stack Overflow hoeft niet slecht te zijn. Alleen moet je nog steeds wel zelf nadenken wat je precies copy-paste en of het een kans van slagen heeft. Of ben je dan het niveau van copy-paster al voorbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Het is vooral belangrijk om het antwoord te copy-pasten, en niet de vraag. :)

Zonder ongein; is het niet al een hele poos gedaan met die keet? Heb zelf in ieder geval al jaren het idee dat het met de dag meer en meer toxic werd, zowel vanuit andere gebruikers als mods.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1 ... 28 ... 49 Laatste

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.