KRK RP5 G3 | gek geluid door unbalanced kabels?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:47
Mag ik hier misschien op in haken?

Ik heb hier een Presonus Audiobox USB
en 2x KRK Rokit 5 G3 monitor speakers.

Ik heb deze aangesloten met TS naar TS kabel (dus een unbalanced kabel)

Ik heb alleen heel veel zoemend geluid en als ik een Game opstart, dan krijg ik helemaal gekke geluiden door de speakers. Ook bij het harder zetten met de "main" knop, kraakt één van de box en valt af en toe weg.

kan dit te maken hebben met de unbalanced kabels die ik gebruik? Ik heb al deze rare dingen niet met mijn headset. Het is overigens denk ik geen deffect in de speakers, want zodra ik de kabels (TS) eruit haal, dan stopt al het gezoem en gebrom.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-05 12:15
Wachten... schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:32:
Ik heb alleen heel veel zoemend geluid en als ik een Game opstart, dan krijg ik helemaal gekke geluiden door de speakers. Ook bij het harder zetten met de "main" knop, kraakt één van de box en valt af en toe weg.

kan dit te maken hebben met de unbalanced kabels die ik gebruik? Ik heb al deze rare dingen niet met mijn headset. Het is overigens denk ik geen deffect in de speakers, want zodra ik de kabels (TS) eruit haal, dan stopt al het gezoem en gebrom.
Kruisen je kabels andere (stroom)kabels waar een signaal op zit?
Ik had daar vroeger ook last van, maar is helemaal verdwenen toen ik kabels kocht met een dikkere mantel (dus beter afgeschermd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
wiemelen schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 22:13:
[...]

Kruisen je kabels andere (stroom)kabels waar een signaal op zit?
Ik had daar vroeger ook last van, maar is helemaal verdwenen toen ik kabels kocht met een dikkere mantel (dus beter afgeschermd).
Er lopen wel wat kabels, dus het kruist wel een kabel ergens.

Maar komt dit dan ook omdat het een unbalanced is en daar gevoeliger voor kan zijn, of heeft dit er niks mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 19:31
Wachten... schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 20:32:
Ik heb deze aangesloten met TS naar TS kabel (dus een unbalanced kabel)
Heb je een balanced (TRS / stereo) kabel? Want zowel de audio interface als je monitors hebben balanced aansluitingen, dus dan kun je het simpel testen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Paul schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:15:
[...]
Heb je een balanced (TRS / stereo) kabel? Want zowel de audio interface als je monitors hebben balanced aansluitingen, dus dan kun je het simpel testen.
Nee niet geprobeerd, want heb deze kabels niet in huis. Ik zat al even bij Bax-shop te kijken, maar daar kost een kabel rond de 5 euro. Kan dit goed zijn, of moet ik daarvan weg blijven?

@wiemelen kun jij hier iets zinnigs over zeggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 24-11-2021 10:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:24

FeaR

In GoT we trust

Posts afgesplitst van DAC (RCA unbalanced) naar active monitor (XLR/TRS balanced)?. Voor eigen problemen graag eigen topics.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wachten... schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:22:
Nee niet geprobeerd, want heb deze kabels niet in huis. Ik zat al even bij Bax-shop te kijken, maar daar kost een kabel rond de 5 euro. Kan dit goed zijn, of moet ik daarvan weg blijven?
In deze toepassing is een goedkope kabel prima.

[ Voor 117% gewijzigd door TBTL op 24-11-2021 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiemelen
Wachten... schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 23:22:
[...]
Ik had voor mijn initiële setup (laptop - audio interface - Adam T5V's) eerst een goedkope kabel van een paar euro. Daar had ik een beetje ruis op. Niet superveel, maar wel storend als er bijvb. geen muziek op staat.
Daarna heb ik deze vervangen door duurdere kabels (mogami 2534) met dikkere mantel waardoor de ruis praktisch weg is. Enige lichte, niet storende ruis komt nu van de luidspreker zelf, niet van storing op de kabels.
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat dit het probleem bij jou ook gaat oplossen.
Maar je zou het wel eens kunnen proberen en indien het niet werkt, de kabels terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Waren beide kabels gebalanceerd?

[ Voor 29% gewijzigd door TBTL op 24-11-2021 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@TBTL

Ik heb nu kabels die gebalanceerd zijn (XLR naar TRS), echter blijft het probleem van een brom en rare zachte maar heel hoge toon.

@wiemelen @Paul

Ik ben even verder aan het troubleshooten geweest, en kom erachter dat 1 TRS poort op mijn audiobox storing geeft. Zodra ik die erin heb en het volume harder wil zetten, dan gaat het geluid (al krakend en soms wegvallend) harder.

Ik heb vervolgens 1 box gebruikt op de andere poort, en daarmee kan ik het volume normaal regelen. Echter zit er nog wel een brom en hoge toon piep in.

Zodra ik een game opstart (Warzone in dit geval) dan wordt de brom versterkt en is dan best hard storend aanwezig. Zal het dan misschien aan heel de Presonus Audiobox kunnen liggen o.i.d?

Overigens zoals eerder gezegd, doet mijn headset het prima op de Presonus audiobox. Het zijn enkel de speakers, of dus die poorten of kabels die de storing veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-05 23:30

SuBBaSS

-has Ryzen

Heeft die audiobox het hiervoor wel goed gedaan icm. speakers?

Dat het met je headset wel goed werkt zou best kunnen, het signaal kan intern anders gerouteerd worden dan voor de speakers.

Klinkt echt alsof je audiobox de 'boosdoener' is.

Trouwens: die kabels/speakers zijn toch eenvoudig uit te sluiten door ze even op een andere versterker te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
SuBBaSS schreef op woensdag 24 november 2021 @ 17:17:
Klinkt echt alsof je audiobox de 'boosdoener' is.
Het kraken zit al in de naam KRK

• Wachten...
@SuBBaSS @TBTL @wiemelen

Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

Ik heb inmiddels even een gloednieuwe Focusrite 2i2 aangesloten, en zoals eerder vermeld ook gloednieuwe 1.5 meter balanced kabels aangesloten. Het krakende geluid en wegvallende speaker bij het verhogen van het volume is weg, maar.......

Een rare brom/hoge toon (zachtjes) is nog aanwezig. Ook als ik games ga spelen, dan komt er een brom/krakend geluid uit, wat niet om aan te horen is.

Ik heb de speaker overigens los met RCA verbonden aan mijn iPad, en dan krijg ik wel gewoon normaal geluid zonder gekke geluiden.

Als ik ook iets open op de PC, dan komt er even een gek geluid uit de speakers. Het lijkt dus iets te maken hebben met het verbruik van de CPU of GPU o.i.d.

Ik wordt er echt gek van, want de speaker los doet het gewoon goed, de rest van de spullen zijn hagelnieuw, maar nog steeds heb ik betere kwaliteit met mijn setjes van 20 euro.

• wiemelen
Wachten... schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:31:
@SuBBaSS @TBTL @wiemelen

Ik heb inmiddels even een gloednieuwe Focusrite 2i2 aangesloten, en zoals eerder vermeld ook gloednieuwe 1.5 meter balanced kabels aangesloten. Het krakende geluid en wegvallende speaker bij het verhogen van het volume is weg, maar.......

Een rare brom/hoge toon (zachtjes) is nog aanwezig. Ook als ik games ga spelen, dan komt er een brom/krakend geluid uit, wat niet om aan te horen is.

Ik heb de speaker overigens los met RCA verbonden aan mijn iPad, en dan krijg ik wel gewoon normaal geluid zonder gekke geluiden.

Als ik ook iets open op de PC, dan komt er even een gek geluid uit de speakers. Het lijkt dus iets te maken hebben met het verbruik van de CPU of GPU o.i.d.

Ik wordt er echt gek van, want de speaker los doet het gewoon goed, de rest van de spullen zijn hagelnieuw, maar nog steeds heb ik betere kwaliteit met mijn setjes van 20 euro.
toon volledige bericht
Je kan proberen nog meer dingen uit te sluiten door eleminatie.
1) Setup even verkleinen zodat alle kabels ver genoeg uiteen liggen en zeker niet kruisen.

2) Sluit eens een andere laptop aan op de Focusrite

3) Zet de gain op de Focusrite eens lager of op 0. Als ik de gain op mijn Moto te hoog zet, krijg ik ook een extra bromtoon. Bij mij staat die max op 50%. Dat is al voldoende zodat anderen mij verstaan en ik versta mezelf ik mijn hoofdtelefoon.

4) Andere dingen die je kan testen?

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Wachten... schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:31:
@SuBBaSS @TBTL @wiemelen

toon volledige bericht
KRK’s zijn erg gevoelig voor lekstroom. Heb je alles geaard aangesloten? Ik heb het nooit helemaal kunnen elimineren.

• TBTL
  • Niet online
Als dat het probleem is, kan je een ground loop isolator proberen. Wel gek, het idee van een gebalanceerde verbinding is dat je dit probleem niet hebt.

[ Voor 39% gewijzigd door TBTL op 25-11-2021 18:30 ]

• Wachten...
t14wo schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:29:
[...]

KRK’s zijn erg gevoelig voor lekstroom. Heb je alles geaard aangesloten? Ik heb het nooit helemaal kunnen elimineren.
Maar gevoelig vind ik nog wel echt anders dan onacceptabel. Ik heb zeker geen rare of gekke setup, en enkel wat nodige kabels lopen om een pc en scherm aan te kunnen zetten. De pc is overigens niet geaard aangesloten, maar is dat nooit geweest toen ik goedkope pc speakers had. Ik had toen nergens last. Nu heb ik voor mijn doen een dure setup (circa 500 euro aan spullen) en alleen maar gebruik en ruis.

Er komt bijna geen (normaal) geluid uit de speakers met een game, maar echt enkel ruis en gebrom.

Het gekke is dat ik met Spotify op dezelfde pc er negenoeg geen last van heb.

[ Voor 17% gewijzigd door Wachten... op 25-11-2021 18:53 ]

• Wachten...
wiemelen schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:26:
[...]

Je kan proberen nog meer dingen uit te sluiten door eleminatie.
1) Setup even verkleinen zodat alle kabels ver genoeg uiteen liggen en zeker niet kruisen.

2) Sluit eens een andere laptop aan op de Focusrite

3) Zet de gain op de Focusrite eens lager of op 0. Als ik de gain op mijn Moto te hoog zet, krijg ik ook een extra bromtoon. Bij mij staat die max op 50%. Dat is al voldoende zodat anderen mij verstaan en ik versta mezelf ik mijn hoofdtelefoon.

4) Andere dingen die je kan testen?
1 al gedaan. Het enige wat ik nog kan proberen is een ander verlengsnoer.
2 kan ik vanavond wel even proberen en kijken wat dat doet. Ik kan daar alleen geen games op doen (slechte laptop) dus is wat lastig testen
3 al gedaan maar het gebrom blijft, zelfs als ik hem op 0 zet.

• TBTL
  • Niet online
Wachten... schreef op donderdag 25 november 2021 @ 18:49:
De pc is overigens niet geaard aangesloten [...]
Heb je de mogelijkheid om de pc geaard aan te sluiten? Dat is een goed idee, voor de veiligheid. Het staat los van je probleem.

Een mogelijke oorzaak van je probleem is een aardlus. Delen de pc en luidsprekers een stekkerdoos (mag ook indirect) met randaarde? Zo ja, dan vormt dit al een 'aard'lus. Je kan eens proberen of je deze kan doorbreken door de luidsprekers op een ander stopcontact aan te sluiten. Als je stopcontacten geen randaarde hebben, vorm je daarmee niet een nieuwe aardlus. De mooiere manier om een aardlus te doorbreken is d.m.v. een ground loop isolator.

[ Voor 11% gewijzigd door TBTL op 25-11-2021 19:48 ]

• Wachten...
TBTL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:45:
[...]

Heb je de mogelijkheid om de pc geaard aan te sluiten? Dat is een goed idee, voor de veiligheid. Het staat los van je probleem.

Delen de pc en luidsprekers een stekkerdoos (mag ook indirect) met randaarde? Zo ja, dan vormt dit al een 'aard'lus. Je kan eens proberen of je deze kan doorbreken door de luidsprekers op een ander stopcontact aan te sluiten. Als je stopcontacten geen randaarde hebben, vorm je daarmee niet een nieuwe aardlus.
Ze hangennallemaal aan hetzelfde verlengsnoer. Mag het ook doorgelust zijn op het verlengsnoer waar de pc op zit en dan daar de speaekers op aangesloten, of moet het echt op een compleet ander stopcontact zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Mag ook doorgelust, mits doorgelust met een stekkerdoos zonder* randaarde. Het gaat erom dat de randaardeaansluitingen van pc en luidsprekers niet met elkaar verbonden zijn via de stekkerdozen.

* Doe dit alleen als de randaarde anders ook niet aangesloten zou zijn. Het niet aansluiten van de randaarde maakt de situatie onveilig.

[ Voor 73% gewijzigd door TBTL op 25-11-2021 19:53 ]

• Wachten...
TBTL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:50:
Mag ook doorgelust, mits doorgelust met een stekkerdoos zonder randaarde. Het gaat erom dat de randaardeaansluitingen van pc en luidsprekers niet met elkaar verbonden zijn via de stekkerdozen.
Ik ga het zo even testen. Denk alleen dat ik geen stekkerdoos heb zonder randaarde, dus pak dan wel even een ander stopcontact.

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik heb dit probleem ook gehad met deze speakers en dit heb ik opgelost door een jitterbug toe te voegen op de usb naar m’n focusrite.

[ Voor 7% gewijzigd door Heijmenberg99 op 25-11-2021 19:56 ]

• Wachten...
TBTL schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:50:
Mag ook doorgelust, mits doorgelust met een stekkerdoos zonder* randaarde. Het gaat erom dat de randaardeaansluitingen van pc en luidsprekers niet met elkaar verbonden zijn via de stekkerdozen.

* Doe dit alleen als de randaarde anders ook niet aangesloten zou zijn. Het niet aansluiten van de randaarde maakt de situatie onveilig.
Oke, ik heb even een verlengkabel erbij gepakt, en ik een compleet ander stopcontact gestopt. Het probleem is hiermee eindelijk verholpen.

Ik hoor nog wel heel lichtjes iets, maar is wel verwaarloosbaar. Wellicht de optie van @Heijmenberg99 ook nog toepassen om zoveel mogelijk te elimineren qua storing.

Het enige waar ik nu nog tegenaan loop, is dat ik eigenlijk niet meerdere verlengsnoeren wil gebruiken. Ik wil juist een beetje van de kabels af, en heb niet echt een ander stopcontact in de buurt o.i.d.

Nu dat we weten waar het probleem vandaan komt, kan ik dan nog iets doen zodat ik alles in hetzelfde verlengsnoer kan gebruiken?

• TBTL
  • Niet online
Fijn dat het opgelost is. Dan was het een aardlus.

Om het op te lossen, kan je een ground loop isolator aansluiten tussen geluidskaart en luidsprekers, bijv. de Behringer HD400. Dan kan je weer alles op hetzelfde verlengsnoer aansluiten.

[ Voor 56% gewijzigd door TBTL op 25-11-2021 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Heijmenberg99 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 19:55:
Ik heb dit probleem ook gehad met deze speakers en dit heb ik opgelost door een jitterbug toe te voegen op de usb naar m’n focusrite.
Ik heb hier nog even op gezocht, maar kon niks vinden. Wat is het precies? Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Wachten... schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 14:24:
[...]

Ik heb hier nog even op gezocht, maar kon niks vinden. Wat is het precies? Heb je een link?
Jazeker! Het gaat om dit product: https://www.audioquest.co...oise-filter/jitterbug-fmj
Pagina: 1