Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Goedenavond allemaal,

Ik heb een vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden. Wellicht dat er mensen zijn die hier verstand van hebben.

Situatie
Ik ben -samen met een achttal andere personen en een ANBI stichting- aangewezen als erfgenaam. De verdeling is dat iedere erfgenaam een evenredig (1/10e) aandeel krijgt.
Alles qua afwikkeling verloopt voorspoedig, huis is verkocht, alle kosten zijn gemaakt, boedelbeschrijving is gedeponeerd (en geaccepteerd) en nu kunnen we dus overgaan tot uitbetaling van de gelden.
Er is echter ook nog een lopende lijfrentepolis (a 50.000 euro) welke nog een aantal jaren doorloopt. Aangezien een lijfrentepolis alleen aan natuurlijke personen uitgekeerd kan worden (en niet aan een stichting), willen we de lijfrentepolis afkopen. Gevolg is dat we 20% reviesierente moeten betalen. Zonde van het geld, maar maakt het verrekenen een stuk makkelijker. Daarnaast zitten alle negen de personen er niet op te wachten om nog een aantal jaar iedere maand een kleine 80 euro per maand te ontvangen.

Vraag
Over welk deel dient er straks inkomensbelasting betaald te worden?
Gaat dit over het oorspronkelijke bedrag (a 50.000 euro) of mag je hier eerst nog de revisie rente (10.000 euro) vanaf trekken en betaal je dus over 40.000 euro inkomens belasting? Het scheelt een 5.000 euro aan inkomensbelasting die betaald dient te worden.
Iedere erfgenaam zit in de hoogste belasting tarief. Het heeft dus geen zin om de lijfrente aan een persoon toe te wijzen (die vervolgens de andere uitkoopt).

Iemand enig idee hoe dit zit?
Dient er inkomensbelasting over 50.000 euro of over 40.000 euro betaald te worden? :+

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:30

Lordy79

Vastberaden

Ik heb even gekeken op

https://www.belastingdien...ie_2019-revisierente.html

Daar staat dat je naast IB ook nog revisie rente moet betalen. Het lijkt erop dat je dus gewoon over de 50K IB moet betalen.

Als dat zo is kom je op zo'n 70pct belasting uit. Dan zou ik er toch maar voor kiezen om m in 9 stukjes te hakken en jaarlijks uit te laten betalen.
Moet je ook nog erfbelasting betalen over de lijfrente?

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Hi @Lordy79, we zijn ons er van bewust dat er naast de IB ook nog revisierente (20%) betaald moet worden. De vraag is alleen over welk deel je de IB belasting moet betalen. Is dat inderdaad over het geheel? Of over het deel minus de revisierente?

Situatie 1: Eerst revisierente, restant IB
Revisierente over 50k is 10k
Lijfrente (50k) minus revisierente (10k) is 40k over, hierover IB (50% is 20k)
Netto: 50k minus 10k (revisierente) minus 20k (IB belasting) is 20k te verdelen.

Situatie 2: Revisierente en volledig IB
Revisierente over 50k is 10k
50k minus IB (50%) is 25k netto
Netto: 50k minus 10k (revisierente) minus 25k (IB belasting) is 15k te verdelen

Of heb je ook nog situatie 3: Eerst IB dan revisierente
50k minus IB (50%) is 25k netto
Revisierente over 25k is 5k
Netto: 50k minus 25k (IB belasting) minus 5k (revisierente) is 20k te verdelen

Aan de 50% IB belasting ontkomen we niet, of we het nu in één keer uitbetaald krijgen of dat we het uitsmeren. Het enige is dus dat we nu de revisierente nu aftikken om alles versneld af te wikkelen.
Ja, 10k is een hoop geld, maar plat gezegd is dat maar een klein deel van de totale erfenis (zeker als je die 10k nog door 10 man moet delen). Dan hebben we liever dat we dit nu allemaal aftikken in plaats dat we hier nog jaren mee "geconfronteerd" worden.
Ook speelt mee, dat bij het periodiek uitbetalen van de lijfrente er "transactiekosten" worden gerekend (a 5,50 euro per transactie per persoon, ofwel bijna 50 euro / maand in totaal). Als je dat doorrekent, zit je ongeveer op de helft van de te bepalen revisierente. Daarnaast zullen de transactiekosten in de toekomst niet goedkoper worden... Alles wordt duurder, dus vroeg of laat zal die 5,50 euro ook wel meer gaan worden. Zeker op een kleine uitkering, is het dan niet relevant om dat aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:30

Lordy79

Vastberaden

Ik zou het ook nu afwikkelen hoor.

Maar de vraag is toch vrij complex dus je kunt wellicht gewoon contact opnemen met de belastingdienst en de inspecteur een uitspraak laten doen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Lordy79 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 09:10:
Ik zou het ook nu afwikkelen hoor.

Maar de vraag is toch vrij complex dus je kunt wellicht gewoon contact opnemen met de belastingdienst en de inspecteur een uitspraak laten doen.
Dit is het handigst. Er kan ook al rente afgedragen zijn overigens afhankelijk van hoe oud de polis is. De bank waar de polis loopt / de belastingdienst zou dat kunnen aangeven en dan kan de belastingdienst er een uitspraak over doen. Ik heb zelf ook met zoiets te maken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als ik simpel denk inkomsten belasting betaal je over zoals het woord ook zegt inkomen. Geld wat je niet krijgt is geen inkomen. Maar ik denk dat je de afwikkeling moet zien als inkomen voor de overledene zijn opgave inkomsten belasting moet voor dit jaar nog afgewikkeld worden. Vervolgens is het voor jullie erfenis.
Erfenis is geen inkomen. Kortom het is simpeler dan je denkt als je alle stapjes blijft volgen. Overigens zou een notaris die bij de afwikkeling is betrokken dit moeten weten.

[ Voor 8% gewijzigd door Frogmen op 30-11-2021 09:33 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je vraag is vrij eenvoudig te beantwoorden.

De afkoopsom is belast als negatieve uitgaven voor inkomensvoorziening in box 1 (art. 3.132 IB en verder) en komt dus bovenop het andere (box 1) inkomen dat opgenomen moet worden in het F-biljet. Dat deze grofweg de helft belast is, is voor mij geen gegeven. Het is afhankelijk van het andere inkomen, leeftijd op moment van overlijden, etc. maar het zou kunnen. In ieder geval wordt er wel 52% loonheffing ingehouden op de afkoopsom als voorheffing, maar deze is te verrekenen.

Revisierente gaat in feite buiten de aangifte om en wordt op de aanslag vastgesteld. Revisierente komt voort uit art. 30i AWR. Het is dus een belastingrente, maar dan specifiek over de afkoopsom. Het is dus niet te verrekenen in de inkomstenbelasting.

PS:
Afhankelijk van de specifieke casus kun je overigens nog ook gebruik maken van de tegenbewijsregeling, die kan voor "jonge" polissen wel eens gunstiger uitpakken. Maar vereist wel wat complex rekenwerk én de volledige historie.. Meestal niet te doen in geval van overlijden.

PPS:
Het is op basis van deze casus moeilijk adviseren over wat te doen met het lijfrente-bedrag. Het lijkt mij ook meest eenvoudig om het product af te wikkelen. Andere opties zijn administratief omslachtig en kunnen alleen om die reden al vrij duur uitpakken.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Frogmen de lijfrente is onderdeel van de erfenis. De erven krijgen dus ieder "hun deel" en kunnen zelf kiezen wat ze er mee willen (periodiek uitbetalen of eenmalig uitkeren en 20% revisierente aftikken). Aangezien een lijfrente als inkomen wordt gezien, betaal je daar IB over. Over de lijfrente betaal je geen erfbelasting.

@JanHenk Hoezo is het voor jou geen gegeven dat er geen 52% loonheffing wordt ingehouden? Alle erven zitten met hun huidige inkomen al in de 52% schaal. De lijfrente die er nu dus boven op komt, zal het verzamelinkomen niet lager maken. De leeftijd die wij hebben maakt daarbij toch weinig uit? Iemand van bijv. 20 betaald toch even belasting als iemand van 50 met hetzelfde inkomen.
Of bedoel je de leeftijd van de overledene? Want daar zie ik geen relatie mee voor de afwikkeling van de lijfrente. De overledene betaalde zelf inderdaad minder IB, aangezien het een aanvulling was op het pensioen en AOW. Echter, dat staat los van ons inkomen toch?

De polissen lopen al enige jaren, dus er is geen sprake van "jonge polissen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 677216

In feite is het voor je vraag over revisierente niet van belang dat er sprake is van een erfenis. Dus hou het makkelijk en bekijk dat los van elkaar.

De revisierente wordt bij afkoop inderdaad tegelijk berekend met de IB. Dus grofweg 50+20=70%, jouw situatie 2. Met als enige opmerking dat de lijfrente wordt verdeeld als deel van de erfenis, en dat ieder voor zich de afkoop wel of niet kan doen. Dus ná IB en revisierente ga je niet nog verdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Anoniem: 677216 Ik zie het in die zin ook los van elkaar. Echter, ook bij een lopende (zelf afgesloten) lijfrente polis zou ik geen idee hebben over hoe de kosten van de revisierente en IB zouden vallen.

Het klopt wat je zegt dat je na IB en revisierente niet gaat verdelen, dat doe je daarvoor al.
Iedere erfgenaam bepaald zelf met zijn/haar deel, om periodiek uit te keren of een eenmalige uitkering te doen. Ik had hem in mijn post hierboven voor het gemak even op de grote hoop gegooid, dat is inderdaad onjuist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
BastaRhymez schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 10:45:
@Frogmen de lijfrente is onderdeel van de erfenis. De erven krijgen dus ieder "hun deel" en kunnen zelf kiezen wat ze er mee willen (periodiek uitbetalen of eenmalig uitkeren en 20% revisierente aftikken). Aangezien een lijfrente als inkomen wordt gezien, betaal je daar IB over. Over de lijfrente betaal je geen erfbelasting.

@JanHenk Hoezo is het voor jou geen gegeven dat er geen 52% loonheffing wordt ingehouden? Alle erven zitten met hun huidige inkomen al in de 52% schaal. De lijfrente die er nu dus boven op komt, zal het verzamelinkomen niet lager maken. De leeftijd die wij hebben maakt daarbij toch weinig uit? Iemand van bijv. 20 betaald toch even belasting als iemand van 50 met hetzelfde inkomen.
Of bedoel je de leeftijd van de overledene? Want daar zie ik geen relatie mee voor de afwikkeling van de lijfrente. De overledene betaalde zelf inderdaad minder IB, aangezien het een aanvulling was op het pensioen en AOW. Echter, dat staat los van ons inkomen toch?

De polissen lopen al enige jaren, dus er is geen sprake van "jonge polissen".
Mijn antwoord voor wat betreft de bepaling/behandeling van de revisierente is wel juist, maar mijn PS'en niet. Het is dus een bankproduct dat in de uitkeringsfase zat? Ik had een ander type lijfrente(kapitaal) in gedachten.

Dan is het zo dat iedere erfgenaam reeds van rechtswege 1/10e van het saldo heeft geërfd en de uitkeringen overgaan op de erfgenamen. Ieder voor zich beslist dan ook of ze over willen gaan tot afkoop, of niet. In ieder geval is de afkoopsom belast als negatieve uitgave voor inkomensvoorziening en 20% revisierente is aanvullend nog verschuldigd over de totale ontvangen afkoopsom.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Even zoeken met Google en je vindt al antwoorden:
https://www.nn.nl/Particu...pitaal-bij-overlijden.htm

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1