Amplifi HD langzamer dan KPN modem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:00
Ik kan het niet uitstaan, en ik vraag me af wat ik niet goed doe hier.

In het keldergat hangt mijn KPN wifi modem met een glasvezel 500/500
Die hangt op laten we zeggen vloerniveau van mijn woonkamer.
meteen achter de kelderdeur, dus IN de woonkamer staat mijn Amplifi HD router. eveneens op de grond, er zit maximaal 100 cm tussen die twee.

Als ik naast de router sta, met de kelderdeur gesloten, dan is dit mijn resultaat op het KPN modem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sGE-FgzkbULBf29LH7Hegc_dRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVVOS04Y6b6vOYfWoi1iDyBt.jpg?f=fotoalbum_large

en dit op mijn Amplifi netwerk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYa6mIXJQ-00SqR2g94XmvkHPnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PAYCBMuX7Q3kRTOBtwJ0gyU.jpg?f=fotoalbum_large

Ik mis ca de helft van mijn uploadspeed, maar vooruit, we gaan verder.
Mijn kantoor zit achter het woonhuis, op ca 16 meter van mijn router, met daar tussen alleen 2 binnendeuren. (3 naar de KPN modem dus) Daar staat nog een Amplifi HD router als mesh punt.

Snelheid hier is gelijk op zowel het netwerk van de router als een extra SSID op de mesh router.
maar, enorm variabel.
Op iPhone is het gemiddelde ca 100/120 (d/u)
En ga ik naar de KPN modem, dan is het nog maar 8/12

So far so good, maar verbind ik mijn iMac met de KPN modem, dan haal ik 350/200-300 8)7

OK, verschillende clients met verschillende hardware, maar de verschillen zijn enorm.
Ik kan er alleen niet bij dat mijn HD mesh apparaten zoveel slechter 'scoren' dan die 350/200.

Op de bovenverdieping heb ik een HD mesh point en nog een mesh router, en dat gaat over het algemeen goed, alhoewel ik onlangs een FW rollback heb gedaan omdat de familie begon te klagen over haperende verbindingen. (na een update)
Nu heb ik wel eens vaker gedoe gehad na een update; een rollback loste het dan eigenlijk wel weer op.

Anyhow
Het kan toch niet zo zijn dat een HD mesh netwerk minder goed presteert dan 1 modem die in de kelder hangt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJgCgnYIuW7I2Jq0j33lT6dkJ3s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/zT1euNPip4bUVfeYbzoJ6x2a.png?f=fotoalbum_large

Deze settings heb ik aanstaan.
Het maakt overigens niet uit of de hardware NAT en A-MDSU aan staan of niet (voor dit probleem)

Om het helemaal af te maken, heb ik tussen mijn twee HD mesh routers, een additionele mesh router geplaatst. Maar het resultaat is exact hetzelfde. Ook als ik rechtstreeks verbind met een extra SSID op die extra router.
Het gaat 'dus' ergens mis op de doorvoer van data?

wie kan helpen :>

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 23-11-2021 13:02 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20
De Amplifi HD is geen briljant apparaat, het heeft geen dedicated backhaul dus is eigenlijk een ordinaire repeater.

Een draadloos mesh systeem is al niet zo stabiel/snel als wired accesspoints maar als je dan draadloos mesh wilt > pak dan een goede tri band :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:00:
De Amplifi HD is geen briljant apparaat, het heeft geen dedicated backhaul dus is eigenlijk een ordinaire repeater.
OK, maar hoe kan het dat ik dan al bij stap 1, 300 mbps aan upload kwijt ben?
Voor de goede orde: de HD router zit bedraad aan de modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:23
Waarschijnlijk werkt hij niet via bedaarde backhaul en staat hij gewoon te repeaten zoals @laurens0619 al zei.
Dan halveer je per definitie de maximale snelheid al.

Kijk eens of je hem goed hebt ingesteld.
Zie:
https://help.amplifi.com/...e-Ethernet-Wired-Backhaul

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@paQ
Ik heb even een random benchmark erbij gepakt en daar zie ik dat de amplifi 275mbit kan
https://pcper.com/2017/05...gle-wifi-vs-amplifi-hd/4/

Dat is niet veel, een modern AP/client combi zou op 802.11ac wel 400mbit moeten kunnen halen
die 650mbit vind ik dan wel weer erg hoor, Welk type modem en client gebruik je?

De amplifi heeft geen mu-mimo en max 80mhz kanalen

Ik gok dat de experiabox WEL mu-mimo heeft en 160mhz kanalen

[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ben(V) schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:22:
Waarschijnlijk werkt hij niet via bedaarde backhaul en staat hij gewoon te repeaten zoals @laurens0619 al zei.
Dan halveer je per definitie de maximale snelheid al.

Kijk eens of je hem goed hebt ingesteld.
Zie:
https://help.amplifi.com/...e-Ethernet-Wired-Backhaul
Ik heb verder geen bedrade verbindingen onderling.
Sowieso pas de eerste keer dat ik die backhaul dingen lees. :+

Ik kan voor mijn mesh point HD router bij Backbone kiezen voor:
Ethernet backbone [toggle]
Mesh point band [2.4/ 5 GHz]

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 23-11-2021 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
"Daar staat nog een Amplifi HD router als mesh punt"

Zit er een kabel tussen deze HD router en de eerste in je woonkamer? Zo ja, ethernet backbone instellen
zo niet, kabel trekken, ruzie met de vrouw ivm de lelijke kabel en ethernet backbone instellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:45:
"Daar staat nog een Amplifi HD router als mesh punt"

Zit er een kabel tussen deze HD router en de eerste in je woonkamer? Zo ja, ethernet backbone instellen
zo niet, kabel trekken, ruzie met de vrouw ivm de lelijke kabel en ethernet backbone instellen :+
Nah :+
Dacht juist wel even vooruit de kunnen dit wireless te houden.

Anyway, als de beperking dan echt zit in het amplifi systeem: wat zou zo samenwerken met de KPN box 12?
Of doe ik er beter aan een nieuwe tri band set te kiezen?

Het ding is dat ik op tenminste 1 satelliet punt ethernet poorten nodig heb, (bij voorkeur 4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
https://nl.pepper.com/aan...alleen-kpn-klanten-213961
KPN Super wifi werkt prima, 59 euro voor 2 tri-band wifi nodes is geen geld

Als het goed is kun je op de ethernet poort een client aansluiten
https://forum.kpn.com/thu...tgang-te-gebruiken-488703

Als je daar 4 poorten van wilt maken moet je er even een switch achter gooien (bv tplink van action van tientje).
Het leuke van de superwifi is dat hij samenwerkt met je experiabox 12, je experiabox blijft dus gebruikt worden als wifi punt. kun je 1 punt bij je kantoor zetten en 1 naar boven bijvoorbeeld

Je kan met wireless mesh nog veel verder gaan (een dikke Wifi 6 mesh set van 3 nodes bijvoorbeeld) maar gaat wel iets meer geld kosten ;)
https://www.coolblue.nl/e...aarden:wireless-ax-wifi-6

Deze heeft 4 poorten :+
https://www.coolblue.nl/e...lti-room-wifi-4-pack.html

Weet je zeker dat je geen kabels wilt trekken? ;)

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ik ga eens kijken via de wifi manager. daar kwam ik al eens eerder bij uit idd.

Moet zeggen dat ik de interface van amplifi wel heel prettig vind. ook wat betreft het beperken / pauzeren van wifi op bepaalde apparaten. (lees: sancties }) )

edit:
ik kan er 3 kopen voor 88,50.
Hopelijk kan ik ze een additioneel SSID geven.

edit:
@laurens0619 ik kan de KPN box 12 op 180 MHz zetten bij 5 GHz

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 23-11-2021 14:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ow ik wil hier best het onderwerp aansnijden hoor dat je geen techniek moet gebruiken om je kinderen op te voeden maar het gesprek moet aangaan :+

Als je de experiabox wifi zou uitzetten dan zou je de amplifi in theorie er achter kunnen laten staan en de parental controls laten staan. Vraag is of die amplifi 500mbit trekt

Die experiabox kan 802.11ax > Wifi 6. Die kan inderdaad 160mhz.
Ik weet niet of je nu al Wifi 6 apparaten hebt maar als je superwifi aansluit (is wifi 5) dan gaa je experiabox ook op wifi 5 draaien.

Een wifi 6 superwifi bestaat nog niet afaik

wat bedoel je met een additionaal ssid?

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 14:42:
Ow ik wil hier best het onderwerp aansnijden hoor dat je geen techniek moet gebruiken om je kinderen op te voeden maar het gesprek moet aangaan :+

Als je de experiabox wifi zou uitzetten dan zou je de amplifi in theorie er achter kunnen laten staan en de parental controls laten staan. Vraag is of die amplifi 500mbit trekt

Die experiabox kan 802.11ax > Wifi 6. Die kan inderdaad 160mhz.
Ik weet niet of je nu al Wifi 6 apparaten hebt maar als je superwifi aansluit (is wifi 5) dan gaa je experiabox ook op wifi 5 draaien.

Een wifi 6 superwifi bestaat nog niet afaik

wat bedoel je met een additionaal ssid?
ik heb twee wifi superpunten besteld, eens kijken hoe dat gaat.
Voor het kantoor gebruik ik 2 afzonderlijke SSID (additionele) namen. 1 voor 2.4 apparaten en 1 voor de rest
Het liefst houd ik die SSID precies zo, om een hoop gedoe te voorkomen, en zo verschijnen ze ook niet in elkaars netwerkapparaten (mijn vrouw werkt ook thuis)

maar goed, idealiter werkt het, pas ik subnet aan, verander ssid, unplug alle HD amplifi, reboot KPN modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@paQ dat kun je vergeten ;)
Als je dit wilt hebben dan moet je aan de slag met vlans, client isolation etc. Kan allemala maar heb je apparatuur nodig met ander prijskaartje

SSID splitsen zal vast wel kunnen maar vanaf een 2.4 ssid zie je dan dezelfde apparaten als op het 5ghz ssid.
edit: ah tenzij je er natuurlijk een gasten wifi van maakt :)

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaenir
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10-2023
Het gasten netwerk van die Amplifi Router draait wel op een aparte vlan maar dat is ook meteen het meest geavanceerde wat je ermee kan doen. En apart is ook echt apart want je kan niks instellen zodat je het gasten netwerk wel kan benaderen via je normale netwerk bijvoorbeeld. Ik heb zelf die router in bridge aangesloten op een Mikrotik Hex-s en wou ook een aparte vlan inrichten voor mijn iot spul maar die wens gaf behoorlijk wat hoofdpijn.

Mijn uiteindelijke oplossing zonder opnieuw al te veel investeren was een goedkope tweede wifi router op de kop tikken en die instellen als nieuw accesspoint voor mijn iot apparaten en via de Mikrotik router dit op een aparte vlan laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
met welke iphone testte jehet nu? Grote kans dat je iPhone 802.11ax support heeft (iphone 11 en 12 bv)
Met wifi 6 (ax) connect je iPhone op 1200mbit phy link > 500-600mbit praktijk
Met wifi 5 (ac) connect je op 866mbit phy link > 400-500 mbit praktijk

Dankzij superwifi wordt alles dus wifi5 dus niet schrikken als het iets trager gaat als je nu haalt naast je modem
mrja alsof je het verschil merkt in de praktijk tussen 400 of 500 :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaenir
Ik heb een gigabit glasvezel verbinding en haal op mijn iPhone 13 mini ~300/~300 op die Amplifi mesh set. Voor mij en mijn familie is dit meer dan voldoende per apparaat. Het "positieve" wat ik wel kan bijdragen is dat ik die set al enkele jaren heb en het draait echt als een zonnetje. Door het hele huis dekking en nooit hoeven tweaken aan de kanalen oid.

Ik heb hiervoor twee maal gestoeid met alternatieven zoals de Ubiquiti Unifi lijn en de EAP lijn van TP-link en daar was ik non stop aan het configureren. Dan is zo'n plug and play set wel een verheerlijking. De RouterOS software van Mikrotik geeft mij al genoeg hoofdpijn. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Vaenir Helemaal eens. Ik begrijp ook niet zo goed waarom er ongeveer voor iedere wifi use case op tweakers een zwitsers zakmes als wifi wordt geadviseerd :P Het voelt wel een beetje als vloeken in de kerk hoor om nu iemand de wifi van de provider te adviseren die ook nog eens "superwifi" heet. What happened :+ (helemaal omdat ik unifi gebruiker van het eerste uur ben lol)

Als je de Amplifi bedraad aansluit is het wel een prima setje hoor, maar dual band mesh is gewoon meh :P

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Vaenir schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:25:
Ik heb een gigabit glasvezel verbinding en haal op mijn iPhone 13 mini ~300/~300 op die Amplifi mesh set. Voor mij en mijn familie is dit meer dan voldoende per apparaat. Het "positieve" wat ik wel kan bijdragen is dat ik die set al enkele jaren heb en het draait echt als een zonnetje. Door het hele huis dekking en nooit hoeven tweaken aan de kanalen oid.

Ik heb hiervoor twee maal gestoeid met alternatieven zoals de Ubiquiti Unifi lijn en de EAP lijn van TP-link en daar was ik non stop aan het configureren. Dan is zo'n plug and play set wel een verheerlijking. De RouterOS software van Mikrotik geeft mij al genoeg hoofdpijn. :+
naja als het werkt, werkt het ook idd.
Het stoort me alleen dat ik zoveel snelheid 'mis' die er overduidelijk wel is.

maar goed, ik kom er nu ook bijv achter dat ik geen subnet mag aanpassen in de KPN box 12 :(
Ben benieuwd hoeveel gedonder dat gaat opleveren met homebridge servertjes, mirrors met en via NAS e.d. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
kan dat niet?
bah

Nou moet zeggen dat ik ook geen static adresses meer gebruik (alleen static dhcp lease voor mn nas).
Als je geen IPTV hebt dan kun je nog wel simpel iets ervoor zetten voor meer controle.
Bijvoorbeeld ipv super wifi 3 van deze nodes en maak je de eerste router (kun je subnets aanpassen etc)
https://www.coolblue.nl/e...room-wifi-3-stations.html

Heb je wel IPTV > lekker afblijven

[ Voor 29% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaenir
PFsense geen optie als je toch beschikt over een nas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:33:
kan dat niet?
bah

Nou moet zeggen dat ik ook geen static adresses meer gebruik (alleen static dhcp lease voor mn nas).
Als je geen IPTV hebt dan kun je nog wel simpel iets ervoor zetten voor meer controle.
Bijvoorbeeld ipv super wifi 3 van deze nodes en maak je de eerste router (kun je subnets aanpassen etc)
https://www.coolblue.nl/e...room-wifi-3-stations.html

Heb je wel IPTV > lekker afblijven
NL ziet :+

maar goed,
KPN zegt: dat is geen optie, dan moet je je eigen modem aanschaffen, of het oplossen zoals ik het nu doe.

M.a.w.
next best thing is dan bijv netgear Orby?

edit:
OF! :o
ik sluit mijn huidige HD mesh router aan als router op de ethernetpoort van een wifipunt van KPN.
pak de DHCP van de HD router, en dan zou dat deel opgelost moeten zijn, ammiright?
(vwb kantoor, de rest van het huis boeit me niet wat er dhcp technisch gebeurt)

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 23-11-2021 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Je kan een router achter het kpn modem zetten of het kpn modem vervangen.
Makkelijkste is denk ik idd een andere wifi set kopen (zoals de netgear orbi of de linksys velop voor 250 euro) en de eerste node in router mode zetten.

Mrja aan de andere kant, even een paar ip ranges fixen is natuurlijk ook niet mega veel moeite ;)

edit:
Dus je gebruikt de super wifi om van Wifi > ethernet te maken.
Dan zet je een amplifi HD node ertussen maar zet je wifi uit

En sluit je de devices op je kantoor op de Amplifi HD aan.

Ja hoor dat kan prima, creatief :) Je hebt dat stuk oud ijzer toch al in huis dus waarom niet

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 23-11-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 15:43:
Je kan een router achter het kpn modem zetten of het kpn modem vervangen.
Makkelijkste is denk ik idd een andere wifi set kopen (zoals de netgear orbi of de linksys velop voor 250 euro) en de eerste node in router mode zetten.

Mrja aan de andere kant, even een paar ip ranges fixen is natuurlijk ook niet mega veel moeite ;)

edit:
Dus je gebruikt de super wifi om van Wifi > ethernet te maken.
Dan zet je een amplifi HD node ertussen maar zet je wifi uit

En sluit je de devices op je kantoor op de Amplifi HD aan.

Ja hoor dat kan prima, creatief :) Je hebt dat stuk oud ijzer toch al in huis dus waarom niet
er komt een optie bij:
de huidige modem vervangen voor een Fritz box.
7,50 per maand bij KPN inclusief "service plus"
Daar kan ik de range wel aanpassen, maar heb ik weer geen donder aan de superwifipunten.

Daar kunnen dan weer Fritz mesh points aan, en die zijn ook allemaal dual zo te zien.
Scheelt alleen de eerste node / router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Kan ook ja :)

Zon setje als een Deco m9 of Velop tri band kun je ook wel direct op de ethernet converter aansluiten. Dus experiabox eraf en kabel direct in het mesh setje

Mrja, ik vind het persoonlijk veel extra geld voor wat ip ranges updaten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De "super"wifipunten zijn binnen.
Het kost best wel even tijd om zo'n ding werkend te krijgen en na de eerste installatiepoging viel hij steeds uit :|
Gereset en het hele proces opnieuw doorlopen (weer updaten ook :? ), en het werkt.
Maar, ik ben nou niet echt onder de indruk eigenlijk.
Ik heb het ding strategisch in een hoek gezet met zowel vrij 'zicht' op de modem als op bijv mijn zitkamer.

Verbinding via de repeater is ca 30% trager dan wanneer het ding er niet staat. -O-
Op de 1e verdieping, pal boven de repeater, met alleen maar gips, hout en papiervulling, en uiteraard een afwerkvloer, blijft er 60/30 over van de 480/700 beneden.

Op papier best leuk allemaal, maar ik haal via de amplifi dan misschien nog wel een beter resultaat voor wat betreft de verdiepingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Echt? Hmm ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen praktijkervaring ermee heb :+ ik was afgegaan op verhalen van anderen.

Welke snelheid haal je op de 1e verdieping als je direct op de experiabox zit? (gemeten vanaf dezelfde plek als je repeater staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:09:
Echt? Hmm ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen praktijkervaring ermee heb :+ ik was afgegaan op verhalen van anderen.

Welke snelheid haal je op de 1e verdieping als je direct op de experiabox zit? (gemeten vanaf dezelfde plek als je repeater staat)
De KPN box laat zich niet zien op de 1e verdieping.
En het is mooi dat het met een repeater (eveneens in de woonkamer) wel werkt, maar dan degradeer je de snelheid van de woonkamer juist/zelfde als met de Amplifi, en dat was nou net een punt waar ik vanaf wilde.

Daarbij, ik mis de functionaliteiten van de amplifi dan.

Sja, misschien is een orbi set dan een oplossing. Maar ik weet niet of me dat de eventuele winst waard is voor een dergelijk bedrag. Want het zijn pittig geprijsde sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maar als je eigen device de experiabox niet ziet op de 1e verdieping, dan is het logisch dat er niet meer dan 30mbit uitkomt, sterker nog dat is meer dan verwacht.

Je zegt dat er niet meer gips hout en papieropvullen tussen zit. Dat rijmt niet echt dat de experiabox niet ziet (zelfs niet op de 2.4 ghz?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 14:50:
Maar als je eigen device de experiabox niet ziet op de 1e verdieping, dan is het logisch dat er niet meer dan 30mbit uitkomt, sterker nog dat is meer dan verwacht.

Je zegt dat er niet meer gips hout en papieropvullen tussen zit. Dat rijmt niet echt dat de experiabox niet ziet (zelfs niet op de 2.4 ghz?)
sja het is wat het is :?
De experiabox komt niet (of zelfden) in mijn lijstje voor op de 1e verdieping.
Als ik hem al oppik, dan is de downstream tussen de de 1 en 4 mbps.

Dus op ca 6 meter van de box plaats ik zo'n superwifipunt, in een hoek van de kamer, pal onder een slaapkamer. Dan haal ik in die slaapkamer 60/30 op 5 ghz. Ik kan zover ik kan zien nergens selecteren welke snelheid hij moet nemen.

Juist al die settings en mogelijkheden zijn zo fijn aan het amplifi systeem.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 24-11-2021 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Sommige ondervloer isolaties kunnen killing zijn, wie weet is dat het

Ik ben bang dat je dan toch echt kabels moet gaan trekken. Hoe goed je mesh setup ook is, het kan niet de natuurkunde ombuigen helaas

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:06:
Sommige ondervloer isolaties kunnen killing zijn, wie weet is dat het

Ik ben bang dat je dan toch echt kabels moet gaan trekken. Hoe goed je mesh setup ook is, het kan niet de natuurkunde ombuigen helaas
Dat zou best kunnen. Er ligt ook een aluminium mat in met Elektrische vloerverwarming, dat zou zo maar een boel roet in het eten kunnen gooien, maar los daarvan:
- de KPN wifi neemt juist af op de benedenvloer MET tussenkomst van een repeater
- ik mis de amplifi functionaliteiten
- ik win niks/weinig aan snelheid tov amplifi

Afgezien van de leeftijd van het amplifi systeem en diens 'oude' standaarden, is het eigenlik helemaal zo'n gek systeem nog niet zo blijkt.

Ik twijfel een beetje om eens een een netgear orbi te bestellen om te zien of dat met echt op andere gedachten kan brengen. Vraag is dan of dat dan 499 euro waard is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Een repeater zal altijd een verlaging van snelheid geven, ook al is die tri band. 30% is wel veel.
Vergelijk je dit met de oude wifi6 snelheid? Of met de nieuwe wifi5 snelheid

En welke snelheden hebben we het over (wat haal je nu naast je experiabox en wat haal je nu naast je superwifi?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
resp naast (en verbonden met) de experiabox en HD amplifi
480/700 en 450/340

Wanneer ik zeker er van ben dat ik met mijn iphone verbonden ben met de superwifi repeater (kan ik zien in de browser applicatie) dan heb ik ca 300/350
Dat zelfde op het eerste HD mesh punt (zelfde plek) 220/220

Ga ik dan 1 verdieping omhoog, pal boven de 1e repeater, dan is het resp
60/30 en 60/50.

Zoveel win ik dus niet, het is alleen irritant dat je zo niet de hele glasvezel verbinding benut, daar begon mijn hele queste natuurlijk. Neem je een 500/500, krijg je 500/700, (geen idee waarom eigenlijk) maar kun je 'maar' 450/350 gebruiken, en ook nog eens op een plek waar ik nooit zit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Had je de review gelezen die ik eerder postte?
https://nl.hardware.info/...resultaten-multiroom-wifi

Daar staat dat je naast de node 570mbit haalt en repeated (node 1 > node 2 > client) 577 mbit

Misschien gaat het mis omdat hij samenwerkt met de experiabox? IS het mogelijk om de eerste superwifi node bekabeld aan te sluit aan je experiabox?

Dat het boven brak werkt komt gewoon door je vloer isolatie/vloerverwarming. Waarschijnlijk komt daar alleen 2.4ghz doorheen en dan is 60mbit een reeele max

Oplossing aan je vrouw voorleggen: kabel trekken of de vloerverwarming eruit :+

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 24-11-2021 15:53 ]

• paQ
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:02:

Zon setje als een Deco m9 of Velop tri band kun je ook wel direct op de ethernet converter aansluiten. Dus experiabox eraf en kabel direct in het mesh setje

nog even hierop terugkomend.
Kan dat met orbi 753 dan ook?
Fungeert de router als modem dan in dat geval?
laurens0619 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 15:50:
Had je de review gelezen die ik eerder postte?
https://nl.hardware.info/...resultaten-multiroom-wifi

Daar staat dat je naast de node 570mbit haalt en repeated (node 1 > node 2 > client) 577 mbit
I did. En hij zou prima moeten samenwerken. Maar de node gaat (zelfs met 1 deur ertussen) al vaker op 2.4 zitten dan 5. Ben vanochtend eens gaan testen met een superwifi node op verschillende locaties, maar het doet allemaal maar niet wat ik hoop.

[ Voor 39% gewijzigd door paQ op 25-11-2021 13:14 ]

• laurens0619
Ik heb even voor je gegoogled :P
https://forum.kpn.com/thu...zonder-experia-box-499611

Daar komt uit dat je op de WAN van de orbi geen vlan kunt instellen, gaat dus niet werken.
Je kan dus de experiabox op de lan port van de experiabox aansluiten en wifi van experiabox uit

Ik vraag mij sterk af of je hier beter wifi door krijgt maar wie weet :)

• paQ
laurens0619 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 14:30:
Ik heb even voor je gegoogled :P
https://forum.kpn.com/thu...zonder-experia-box-499611

Daar komt uit dat je op de WAN van de orbi geen vlan kunt instellen, gaat dus niet werken.
Je kan dus de experiabox op de lan port van de experiabox aansluiten en wifi van experiabox uit

Ik vraag mij sterk af of je hier beter wifi door krijgt maar wie weet :)
we gaan het (morgenochtend) meemaken :)
Heb zojuist een Orbi 753 set besteld.

Overigens, ondertussen veel contact met de Amplifi helpdesk gehad. Zijn stellen (2e lijns) nudat het wel eens kon liggen aan de hoeveelheid apparaten die wireless verbonden zijn, dat daardoor mijn upstream nog maar 270-300 is. (Bedraad 610)
}:|
Ik vraag me af of dat hout snijdt...

• laurens0619
Ja, kan natuurlijk. Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal achter dat amplifi setje hebt draaien haha :P
Maar dat is makkelijk te testen, gewoon alle apparaten uitzetten of tijdelijk even een ander wachtwoord op je amplifi ssid zetten en kijken hoe snel dat gaat

Enne mooi spul die orbi! maar 400-500 euro (in de aanbieding).... pffff jij moet wel echt een _Enorme_ hekel aan kabels hebben haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Uhu :+

Zojuist getest, maar maakt geen drol verschil.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:11
laurens0619 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 16:02:

Dan hoop ik niet dat OP ook tv heeft want dan kun je je tv vaarwel zeggen gok ik :P Dan heb je echt een router of pfsense doos oid nodig die igmp proxy etc snapt.

• paQ
jimmy87 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:53:
[...]

Dan hoop ik niet dat OP ook tv heeft want dan kun je je tv vaarwel zeggen gok ik :P Dan heb je echt een router of pfsense doos oid nodig die igmp proxy etc snapt.
De experiabox hangt er alleen als modem.
TV kijken doe ik via NLziet.

• laurens0619
jimmy87 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 16:53:
[...]

Lees anders ff het hele topic ;)
Voor de rest klopt het hoor maar ts gebruikt gelukkig nlziet

Ik begreep dat sommige providers ook hun iptv aan het omzetten zijn naar unicast streams als netflix. Zou mooi zijn, zijn we van dat igmp ge emmer af

Voor mij was het een van de redenen om naar nlziet over te stappen. Ik vind het wat ouderwets om een utp of coax kabel naar iedere tv te trekken :p

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 25-11-2021 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:11
laurens0619 schreef op donderdag 25 november 2021 @ 17:03:
[...]

Lees anders ff het hele topic ;)
Voor de rest klopt het hoor maar ts gebruikt gelukkig nlziet

Ik begreep dat sommige providers ook hun iptv aan het omzetten zijn naar unicast streams als netflix. Zou mooi zijn, zijn we van dat igmp ge emmer af

Voor mij was het een van de redenen om naar nlziet over te stappen. Ik vind het wat ouderwets om een utp of coax kabel naar iedere tv te trekken :p
Juist 8)7 ik dacht dat die NLziet een suggestie was van iemand anders haha.

Zo dat zou een verademing zijn inderdaad, ik snap de reden achter het doen van multicast in termen van verkeer op je netwerk maar het blijft zo'n gedoe iedere keer om dat werkend te krijgen en te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
precies nu de orbi voor de deur staat, komt huawei met mesh 7 :/
mooie set wel
"Satellieten" hebben ook gewoon 4 ethernet poorten, AX6600, wireless backhaul, NFC voor connectie, mooie app

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 26-11-2021 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Geen idee wat mesh 7 is

Orbi al getest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
vanavond :)

[ Voor 185% gewijzigd door paQ op 26-11-2021 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Nou e.e.a. getest.

Beetje geklooi kwa installatie. Veel zoeken en wachten terwijl je niet kan zien waarop of waarom. Uiteindelijk aan de praat en idd heel snel. 1 op kantoor, 1 naast de kelder en 1 op een slaapkamer boven.
woonkamer 500/620 naast de router, 260/400 bij de tv
kantoor 250/280 tot 360/540 (geen idee waarom het zo wisselt)
1e verdieping 250/320
2e verdieping 60/40

Die resultaten zijn iig veel beter dan de KPN superwifipunten.

Verder niet echt veel settings mogelijkheden helaas. Je kan bij orbi een (1) SSID naam instellen, 2.4 en 5 aan of uit zetten, en de router in router of AP modus zetten, dan ben je er wel zo'n beetje doorheen :/
Het bevestigt voor mij weer hoe goed Amplifi het voor elkaar heeft kwa functionaliteiten.
Ik vind het wat dat betreft serieus een afknapper voor dit geld.
En dan zit ik dus met de ethernetpoorten. Elke satelliet heeft er 2. Ik wil er op 1 plek tenminste 4. Dus dan zal er weer een switch achter moeten. Of een Amplifi router :+

pro:
+ snel!

con:
- duur
- matige interface / geen echte geavanceerde opties
- gebrek aan ethernetpoorten
- geen gebruikersgroepen
- geen additionele SSIDs
- omslachtige guest wifi (vs amplifi, daar kies je aantal, hoe lang, go)

Dan lonkt die huawei toch best wel.
Dat zijn eigenlijk gewoon routers die je aan elkaar koppelt (Net als bij Amplifi ook gewoon gaat). Wordt daardoor wel weer 100 euro duurder vs de orbi.

Er is nog bitterweinig te vinden online, maar uit de screenshots kan ik deels wel zaken opmaken als gebruikersgroepen, en volgens de helpdesk heeft elk apparaat 4 ethernetpoorten.
Als ik dan ook nog additionele SSIDs kan aanmaken, dan moet ie het op papier wel echt winnen van orbi.

edit:
Helaas, maar die orbi heeft te veel nadelen die te zwaarwegend zijn voor me.
Het gaat weer terug in de doos en retour.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 26-11-2021 21:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:04
@paQ Ik wil je niet teveel ontmoedigen, maar ik heb ook eindeloos met mesh geklooid en nooit een oplossing gevonden die naar tevredenheid werkt. Er resten je twee opties:

1. Je legt je er bij neer dat het sub-optimaal werkt.
2. Je zorgt voor bekabeling zodat je met AP's kan werken.

Ik heb uiteindelijk voor optie twee gekozen en met veel moeite een bedraad backbone aangelegd (af en toe een bloemetje voor vrouwlief doet wonderen ;) ).
Vervolgens een systeem opgetuigd op basis van switches en AP's, alles uit de Ubiquiti Unifi lijn.
Kost een paar centen, heeft een steile leercurve, maar werkt fantastisch. Vergelijkbare oplossingen van Mikrotik of TP-Link zijn mogelijk gelijkwaardige alternatieven. Ik ben géén Unifi-fanboy!

Er is nu eenmaal één regel die blijft gelden:
Het geheim van een goed draadloos netwerk zit in de bedrading..

[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 26-11-2021 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zijn in Asus zenwifi alle 'zenwifi' apparaten met elkaar compatible?
Ergo: kan ik een ander zenwifi apparaat koppelen aan een 2 pack XT8?
Het is wellicht het alternatief van orbi en Mesh 7 van huawei (3 vs 4 poorten van huawei, maar wel weer de opties die ik mis bij orbi; SSID en gezins'controle')

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 03-12-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dus je bedoelt een 3 node creeren?
Had je al gegoogled? :P
https://www.reddit.com/r/...es_with_asus_zenwifi_xt8/

Had je deze toevallig al gezien?
https://www.asus.com/Netw...Systems/ASUS-ZenWiFi-ET8/

https://www.smallnetbuild...ens-and-a-triband?start=2
YouTube: ASUS ET8 Unboxing and Full Review | WiFi 6E | Speed and Range Tests

Is een Wifi 6E node, dat draait op de 6ghz en pompt NOG harder :D
(wel vrij duur en in nederland slecht verkrijgbaar)

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 03-12-2021 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:36:
Dus je bedoelt een 3 node creeren?
Had je al gegoogled? :P
https://www.reddit.com/r/...es_with_asus_zenwifi_xt8/

Had je deze toevallig al gezien?
https://www.asus.com/Netw...Systems/ASUS-ZenWiFi-ET8/

Is een Wifi 6E node, dat draait op de 6ghz en pompt NOG harder :D
(wel vrij duur en in nederland slecht verkrijgbaar)
Dat is niet helemaal wat ik bedoel. De vraag is of je bijv een CD6 wireless kunt koppelen aan een XT8
Ik heb vanochtend bij bol precies deze besteld by the way, wordt vanavond geleverd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik geloof van wel, het is allemaal AImesh van asus
Op deze pagina staat wel een disclaimer maar die snap ik niet helemaal:
https://www.asus.com/me-en/support/FAQ/1045754/

Overigens vind ik wel dat je iets te gemakkelijk spullen koopt, test en retour stuurt. IS ook een apart topic over op tweakers. Sommige dingen moet je testen maar andere zaken (zoals de netgear orbi) had je gewoon 100% van tevoren kunnen uitzoeken :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 03-12-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:44:
Ik geloof van wel, het is allemaal AImesh van asus
Op deze pagina staat wel een disclaimer maar die snap ik niet helemaal:
https://www.asus.com/me-en/support/FAQ/1045754/

Overigens vind ik wel dat je iets te gemakkelijk spullen koopt, test en retour stuurt. IS ook een apart topic over op tweakers. Sommige dingen moet je testen maar andere zaken (zoals de netgear orbi) had je gewoon 100% van tevoren kunnen uitzoeken :)
naja daar zijn we het dan over oneens :>
Ik probeer me zo goed als dat kan in te lezen over mogelijkheden en opties, maar niet alles is vooraf uit te pluizen, of kom je gaandeweg achter dat het een obstakel vormt.
Zo zie ik dat ik bij de Asus Zenwifi het wel allemaal moet kunnen rondbreien, op 1 ethernetpoort na dan. Maar als het daar bij blijft dan is daar best mee te leven.

Ik google me al 2 weken suf naar ook maar een uitgebreide review van Huawei mesh 7, maar er zijn er precies 0 te vinden, en de online helpdesk wist ook niet alles.

Maar goed, als deze 2-pack perfect werkt voor benedenverdieping naar kantoor, en ik een bijna net zo'n goede verbinding naar de bovenverdiepingen kan krijgen, maar dan een eenvoudigere (en dus goedkopere) variant, dan ben ik helemaal happy :)
Dat ik op de 2e verdieping geen 500/500 haal is niet belangrijk. Maar ik wil daar wel een stabiele 30/30 kunnen halen bijv. En als dat dan kan zonder weer een extra node van 235 euro, dan is dan zeer welkom.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 03-12-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
paQ schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 18:43:
con:
- duur < Vooraf bekend
- matige interface / geen echte geavanceerde opties < Vooraf te onderzoeken, kijk bv op youtube netgear orbi of lees de handleiding
- gebrek aan ethernetpoorten < Vooraf bekend
- geen gebruikersgroepen < Vooraf te onderzoeken, kijk bv op youtube netgear orbi of lees de handleiding
- geen additionele SSIDs < Vooraf te onderzoeken, kijk bv op youtube netgear orbi of lees de handleiding
- omslachtige guest wifi (vs amplifi, daar kies je aantal, hoe lang, go) < Vooraf te onderzoeken, kijk bv op youtube netgear orbi of lees de handleiding
Nee sorry ik zie echt geen nadelen die je niet van tevoren had kunnen vinden :)

Maar terug op je vraag. Je wilt nu een wifi 5 & 6 en wifi 5 only apparaat mixen.
Zou vast kunnen maar dan valt de backhaul denk ik wel voor alles terug op wifi 5.

Beetje zonde want dan is de wifi 6 band alleen bruikbaar naar je clients toe (en ik zou hem persoonlijk liever gebruiken als backhaul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 14:53:
[...]

Nee sorry ik zie echt geen nadelen die je niet van tevoren had kunnen vinden :)
dat bedoel ik met gaande weg ;)

Ik heb een best wel uitgebreid amplifi mesh netwerkje, maar ik loop tegen vreemde beperkingen aan kwa snelheid. Daar begon mijn zoektocht mee. Als ik dan een 'wifi setje' koop van 500 euro top of the bill, dan verwacht ik niet dat het niet tenminste hetzelfde kan/doet als een wat gedateerdere set van amplifi. Nou, dat pakte wel anders uit :+
Daarom schreef ik ook dat het bevestigt waarom zo'n amplifi set zo goed is. (op vlak van (instel)mogelijkheden)
Maar terug op je vraag. Je wilt nu een wifi 5 & 6 en wifi 5 only apparaat mixen.
Zou vast kunnen maar dan valt de backhaul denk ik wel voor alles terug op wifi 5.

Beetje zonde want dan is de wifi 6 band alleen bruikbaar naar je clients toe (en ik zou hem persoonlijk liever gebruiken als backhaul)
naja kijk daar heb ik dan weer 0 verstand van.
maar met een XD4 (bijv) trek ik dus niet als het ware de snelheid van het hele netwerk omlaag?
Anders gesteld: heeft het toepassen van een 2e node, in de vorm van bijv een XD4, negatief effect op de twee XT8-en onderling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik ben geen Asus AIMesh expert, dat zou je in het asus aimesh topic kunnen navragen.
Als ik er over nadenk dan denk ik trouwens dat ik onzin praatte:

XT8: Main node:
- Wifi 6 backhaul netwerk
- Wifi 5 backhaul netwerk
- Wifi 2.4 backhaul network
- Wifi 5 client netwerk

XT8: Repeater
- Verbonden met Wifi 6,Wifi 5 en Wifi 2.4 backhaul(vaak worden signalen combined)

XD4: Repeater
- Verbonden met Wifi 5 en Wifi 2.4 backhaul(vaak worden signalen combined) van MAIN node

Ik denk dat het dus prima kan. JE moet alleen voorkomen dat die XD4 in het midden staat. Dat de XT8 repeater dus eerst via de XD4 naar de main XT8 moet.

Het was een stuk handiger geweest als je bij die mega verbouwing (toch?) gewoon een paar utp in de muren had geduwd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:30:

Het was een stuk handiger geweest als je bij die mega verbouwing (toch?) gewoon een paar utp in de muren had geduwd....
wrijf het nog eens in }:|

Ik was helemaal van: come on. het is 2021... beetje knappe wifi en go...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
paQ schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 15:32:
[...]

wrijf het nog eens in }:|

Ik was helemaal van: come on. het is 2021... beetje knappe wifi en go...
Ja het is wel duidelijk dat jij meer bent van het proefondervindelijke ipv inlezen >:) wired backhaul gaan we. Nog lang nodig hebben (helemaal met de isolatie/metaal in muren/plafond)

Maar wifi6e/6ghz overwogen?

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 03-12-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:30:
[...]

Ja het is wel duidelijk dat jij meer bent van het proefondervindelijke ipv inlezen >:) wired backhaul gaan we. Nog lang nodig hebben (helemaal met de isolatie/metaal in muren/plafond)

Maar wifi6e/6ghz overwogen?
Dat is die XT8 ook toch?

die komt overigens weer later, want bol met zijn nep selekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Nee et8 is wifi6e (6ghz)
Xt8 is wifi 6 (5ghz)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op vrijdag 3 december 2021 @ 17:54:
Nee et8 is wifi6e (6ghz)
Xt8 is wifi 6 (5ghz)
ah.. ja duur spulleke...
Als het wat betaalbaarder was, dan had ik gewoon 3 aliens gekocht. Maar die kosten gewoon dik 1000 euro. dat is echt niet OK.

Ik hoop heel erg dat de zenwifi XT8 aan de verwachting voldoet. Voor 125 euro koop je een losse CT8 zag ik, dan kan die mooi voor de bovenverdieping zijn werk doen. (Als node van de router) Ik moet alleen even kijken welk apparaat ik van de ethernet poort kan halen. Ik denk dat dat de pi wordt, die kan prima wifi.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 03-12-2021 19:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
De Zenwifi is duidelijk wat gevoeliger voor andere SSID uitzendende apparaten in de directe omgeving, maar dit is nu op kantoor op de 1e node:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-zTx302rpspf_odcASArK8dYCY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ciDRFqILogViD11z9yMg3Xvm.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is een hogere snelheid, zowel down als up, dan direct naast de router :+
Maar daar staat de amplifi ook nog aan. Radio van de modem staat inmiddels uit.
Het zit heul dicht bij de bedrade snelheid direct in de modem.
Nog even klooien met positioneren e.d., maar dit ziet er lang niet gek uit!
App ook mooi voor elkaar, je kan SSID's scheiden (eventueel)
Wat niet kan, tov amplifi, is dat je per node additionele SSID's kunt aanmaken.

ik zal de node (gewoon een router eigenlijk) zometeen eens op de 1e verdieping zetten, ben benieuwd wat er overblijft daar.

zojuist de node op de slaapkamer gezet, op dezelfde plek als de orbi stond.
1e verdieping 360 / 360
op de 2e verdieping 225/300
Dat zijn toch best hele mooie resultaten :) Een stuk beter dan bij de Orbi iig.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 04-12-2021 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mooi!
Hoe heb je t nu aangesloten?
1 node naast modem/kelder
1 node op kantoor en die zijn onderling draadloos verbonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
laurens0619 schreef op zaterdag 4 december 2021 @ 15:18:
Mooi!
Hoe heb je t nu aangesloten?
1 node naast modem/kelder
1 node op kantoor en die zijn onderling draadloos verbonden?
Yep

Pagina: 1