Vervanging Buva Boxstream door DucoBox, tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In mijn huis (2-onder-1-kap) is tijdens de bouw 9 jaar geleden een Buva Boxstream geïnstalleerd als MV.
Nu heb ik mij altijd al geërgerd aan het lawaai van dat apparaat en ik ben eigenlijk ook nooit tevreden geweest over de ventilatiecapaciteit.
Qua herrie heb ik er een aantal keren nieuwe lagers in gezet, maar dat hielp maar tijdelijk. Uiteindelijk heb ik er een krappe 2 jaar geleden een nieuwe motorunit in gezet.
Sinds die nieuwe unit is het geluid een stuk minder maar nog steeds goed hoorbaar. Ook lijkt de ventilatiecapaciteit wat beter, maar nog steeds niet helemaal naar wens.

Nu vind ik het toch tijd worden voor een betere oplossing en heb ik een DucoBox Silent op het oog. Maar ik blijf nog met een paar vragen zitten.

De huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8-Fq_IIQuMpLgysR_mbG90JzdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A5KNwTYZXLZXcrT0sE7q5hWC.jpg?f=fotoalbum_large
De Buva hangt nu links van de PVC pijp van de riool ontluchting.
Tussen de afvoerbuis (ø125mm) van de MV en de PVC buis zit ongeveer 3cm ruimte.
De afvoer van de keuken, toilet en badkamer op de lagere verdiepingen komen allemaal samen in 1 kanaal dat met een flexibele geluidsdempende slang (ø150mm) aan de Buva is aangesloten.
Aan de zijkant van de Buva zit nog een ventiel voor afzuiging van de ruimte waar de MV hangt.

Bij de Buva zit de afvoerbuis ongeveer 19cm van de muur. Bij een DucoBox is dat iets meer dan 10cm.
Met andere woorden: Als ik een DucoBox wil ophangen dan moet die aan rechterkant van de riool ontluchting komen, anders loop ik klem tegen de PVC buis.
Tot zover niet echt een probleem. Afvoerbuis een stukje naar de muur toe draaien en inkorten lijkt me te doen.

Nu zie ik echter in de installatietips van Duco dat ze aanraden om een ø160mm pijp te gebruiken naar de dakdoorvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rn1dOB5vY1V2GF5_0wUsnH4Fqs4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TYlGSHOSDZsKS1BoTS1witNE.png?f=user_large
Bij mij loopt er nu een ø125mm pijp (±1,5m lang) naar de dakdoorvoer die ø150mm is.

Mijn vraag: Heeft het zin om dit gedeelte ø150mm te maken? Zou dat veel verschil maken?
Ik moet de boel toch deels uit elkaar halen, dus dan zou ik dit gelijk kunnen aanpassen.

Kun je spiro bochten direct op de DucoBox aansluiten of moet daar een mof tussen?
Heeft het zin om een vochtsensor en een CO2 sensor in de Ducobox te hangen als alle ruimtes op hetzelfde kanaal aangesloten zijn? Of gaat de box dan al snel maximaal draaien?
Nog andere zaken waar ik op moet letten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Mezelf maar even antwoord geven...:)
Inmiddels heb ik de Buva vervangen door een DucoBox, dus even mijn eerste ervaringen delen.

Tijdens het demonteren van de Buva kwam ik wel wat bijzonderheden tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kiemuSW_kCUppJ3sRKDyCnpCd78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qUKxeaSOD66iqJIOI0WW6nq7.jpg?f=fotoalbum_large
Niet gek dat dit lawaai maakt...
Overal zelftappers in de kanalen gedraaid en nergens bochten met rubber pakking gebruikt. Zal wel lekker goedkoop zijn aangenomen die klus.

Het originele ø125mm uitlaatkanaal naar de schoorsteen heb ik nu vervangen door een nieuw kanaal van ø150mm.
DucoBox hangt nu ook aan de andere kant van de riool ontluchting. Uitlaatkanaal is nu ook een stuk (±70cm) korter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSaT8rx-OepNDlHSpT_rIr4E_zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qaFFx6Djiu7CYsPTFhJp34ub.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had gelijk een vochtsensor en een CO2 sensor in het kanaal van de badkamer/toilet/keuken gehangen, maar die doen nog een beetje raar. De ventilatie gaat namelijk niet altijd harder draaien als de douche aan staat.
Het hele spul is lekker stil, maar het draait ook op een ontzettend laag toerental.
Ik ga denk ik toch maar even een USB kabeltje regelen om met de network tool te kijken wat de instellingen allemaal zijn.

En omdat ik de Silent Plus pakket een beetje duur vond heb ik nu een paar vlokkenschuim blokken op maat besteld.
Ik laat nog wel weten of dat nog iets uitmaakt.
Ik heb 5 ongebruikte openingen op de Duco zitten. Dat zou ik dus 2 Silent Plus paketten moeten kopen. Bij elkaar met een beetje shoppen al snel €135 tot €160,-. Nu hoop ik voor een tiende klaar te zijn... :P

[ Voor 9% gewijzigd door Paling1 op 29-11-2021 09:02 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Gisteren mijn bestelling vlokkenschuim binnen gekregen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iME-ouYqlJ5DA-la_tOgtdrU0b0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jHyC20hkaiVTUF6PI5htb9g3.jpg?f=fotoalbum_large
In totaal 5 blokken van 13x15x4cm. Op maat laten snijden door de webwinkel. Voor minder dan €15,- inclusief verzending was ik klaar.
Hier heb ik er 4 van in de Duco geschoven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PcyKTMHr-UpSGQ9Z1V2-6m0SCNc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5TQuuxZBihvX3rzfrMev31Qu.jpg?f=fotoalbum_large
Past er perfect strak in. En het geluid is echt een heel stuk minder! Het 5e blok heb ik langs de USB kabel rechtsonder geschoven. Helaas krijg ik de USB-kabel niet door de rubber kabeldoorvoer, maar zo werkt het ook.
Aan de binnenkant van de witte doppen op de kanalen heb ik nog een stukje schuimrubber ø125mm geplakt. Dat lijkt in de originele kit ook zo te zitten. Anders zit er tussen de dop en het vlokkenschuim nog ongeveer 1,5cm lege ruimte.

Ook heb ik met een USB-kabeltje en de Duco Networktool wat instellingen veranderd.
Parameters voor CO2 en vocht iets lager gezet. En de standaard instellingen van de schakelaar iets aangepast.
Ducobox gaat nu in ieder geval aan als er gegedouched wordt, maar gaat naar mijn zin eigenlijk te laat aan en te vroeg uit. Ik ga nog maar eens een beetje experimenteren met de settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Heb je de ventielen in huis ook inregeld met een 'anemometer'? (gooi die term even in de search in dit subforum voor meer info). Vooral dat ventiel zo bovenop heeft maar weinig weerstand en zal dus veel lucht pakken. Waarschijnlijk heb je daardoor elders in huis te weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 02-12-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
@ThinkPad ,
Nee moet ik nog doen. Ik heb al een paar topics door zitten lezen... :9
Ik heb 2 ventielen in mijn (open) keuken, 1 in het toilet en 1 in de badkamer.
In de keuken en badkamer heb ik de ventielen vervangen door 3x Zehnder ComfoValve Luna E125.
Ben ervan uitgegaan dat beide ventielen in de keuken ±37,5m³/h moeten doen en die in de badkamer ±50m³/h. Die ventielen heb ik nu met de hand (op de gok) ingesteld.

Ventiel boven op de unit staat bijna dicht.

Komende week maar eens even kijken voor een anemometer.

edit:
pm6252a besteld bij Ali.. Nu een paar weken wachten...

[ Voor 6% gewijzigd door Paling1 op 02-12-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:09
Paling1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:04:
[Afbeelding]
In totaal 5 blokken van 13x15x4cm. Op maat laten snijden door de webwinkel. Voor minder dan €15,- inclusief verzending was ik klaar.
[Afbeelding]
Past er perfect strak in.
Fantastisch! Waar heb je het schuim besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
-Paul- schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:24:
[...]

Fantastisch! Waar heb je het schuim besteld?
Hier besteld.
Zie ook mijn edit in het andere topic.

Met maar 1 kanaal vrij in jouw geval denk ik niet dat het veel uitmaakt. Maar proberen kan altijd! Ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:43

Japie.G

Colour Classic

goeie tip van dat schuim, de Duco set daarvoor is echt way te duur. Ga ik ook even bestellen! Welk product heb je precies besteld en heb je hun gemaild over dat op maat snijden?

[ Voor 31% gewijzigd door Japie.G op 07-01-2022 23:39 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Japie.G schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 23:33:
goeie tip van dat schuim, de Duco set daarvoor is echt way te duur. Ga ik ook even bestellen! Welk product heb je precies besteld en heb je hun gemaild over dat op maat snijden?
Zie linkje in mijn post hierboven. Is een directe link naar het spul wat ik heb besteld.
Ik heb de polypress genomen. Maten kun je opgeven bij het bestellen.
Afmetingen heb ik hierboven ook genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Bij mij is het hele ding als compleet prutswerk aangesloten. Moet meer eens gaan kijken hoe ik dat een beetje knap kan gaan repareren. Spullen van DUCO zelf zijn echt exorbitant duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Japie.G schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 16:55:
Bij mij is het hele ding als compleet prutswerk aangesloten. Moet meer eens gaan kijken hoe ik dat een beetje knap kan gaan repareren. Spullen van DUCO zelf zijn echt exorbitant duur.
Welke spullen bedoel je dan? De sensoren?
De ventielen van duco vind ik wel vrij duur, maar daar kan je net zo makkelijk anderen merken voor nemen.

Buizen, bochten en slangen kosten relatief weinig.

[ Voor 10% gewijzigd door Paling1 op 08-01-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Doel inderdaad op de ventielen, silence set en kleppen (heb een docubox focus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Ventielen kan je net zo goed van een ander merk kopen. Ik heb zelf een aantal Zehnder comfo valves aangeschaft. Die kosten zo'n beetje de helft van de duco ventielen.
Maar inderdaad voor een focus zijn die kleppen wel prijzig. Maar dan kan je ook per ruimte veel beter meten en ventileren.
Wat dat betreft is het jammer dat er bij de bouw van mijn huis niet te praten was met de aannemer over het aanleggen van extra kanalen.
Nu heb ik dus eigenlijk maar 1 verzamelkanaal en een extra ventiel op zolder. Dan heeft een focus helemaal geen zin.

Het liefst had ik de badkamer op een apart kanaal zitten. Zou technisch gezien bij de bouw vrij eenvoudig zijn geweest. De mv hangt boven de badkamer.
Als ik het nu zelf zou willen moet ik door een kanaal plaat boren en dan een koof in de badkamer deels slopen om dat extra kanaal aan te kunnen leggen. Toch iets te veel van het goede. Misschien als we de badkamer een keer gaan verbouwen dat ik het nog eens ga proberen.
Maar voorlopig vind ik de ducobox silent zijn geld wel waard. Werkt echt vele malen beter en stiller dan de oude buva unit.

[ Voor 33% gewijzigd door Paling1 op 09-01-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Bij mij zijn er voor de zolder en badkamer en toilet van die rode instortslangen gebruikt. Das ook niet echt best want de diameter daarvan is slechts net onder de 100mm. Dat betekent dus per definitie al meer lawaai. Naar de keuken is er wel 125mm Spiro gebruikt maar die zit vol met schroeven. Verder geen geluidsdempers toegepast en de ventielen zijn de goedkoopste van de Action (bij wijze van spreken.). Ik moet er dus toch maar eens naar kijken of ik dat een beetje kan verbeteren nog.. Ik denk dat er met jouw oplossing van het schuim en het toepassen van betere ventielen en geluidsdempers er nog wel winst valt te behalen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk is het systeem dan ook nooit goed ingeregeld. Dat zal ook nog wel wat uit kunnen maken.
Ik moet dat hier ook nog doen. Anemometer ligt al klaar. Nu nog even tijd vinden.
Bij mij zijn er metalen rechthoekige kanalen in het beton gestort. Die kanalen zijn qua oppervlakte ook iets kleiner dan een rond 125mm kanaal geloof ik.
Maar ik kan het niet goed controleren. De tekeningen die ik heb komen niet overeen met de zaken die ik wel kan controleren.
Maar die ingestortte kanalen gaan sowieso minder herrie opleveren dan losse buizen.
Zo'n geluidsdemper is overigens ook niet echt duur en makkelijk in te bouwen.
De mijne was diameter 150mm en 1m lang voor iets van €17,- geloof ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame1869
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik heb zelf nu ook de vocht sensor geïnstalleerd. Werkt erg goed, maar voor het mooie zou ik toch ook nog wat met de parameters willen spelen. In de handleiding refereren ze wel naar de pc tool en de kabel, maar vooralsnog kan ik nerges een duco USB kabel vinden. Heb je hier een alternatieve oplossing voor gevonden, c.q. Is het gewoon een generieke kabel naar USB die je hiervoor kan gebruiken icm de duco software?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:43
Als jullie meer controle willen hebben over de duco box dan kun je hier een apparaatje bestellen die via domotica te bedienen is.

https://github.com/arnemauer/Ducobox-ESPEasy-Plugin

Eventueel ook zelf te maken met ESPEasy.

PS dit is niet mijn site alle support en credits gaan naar de maker van deze tool.

Ik heb deze via Fibaro Home Center 3 geprogrammeerd en als ik bij de WC of badkamer de lamp aanzet dan wordt automatisch de ventilatie op max gezet totdat de lamp wordt uitgezet, hierna blijft de ventilatie nog 15 minuten doorlopen op max en erna gaat die weer op auto.

@Flame1869 hier wordt ook een kabel bij geleverd om de duco uit te lezen en in te stellen. Echter heb ik deze nog niet gebruikt (of nodig gehad)

[ Voor 11% gewijzigd door DutchKel op 10-01-2022 16:39 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
Flame1869 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:08:
Ik heb zelf nu ook de vocht sensor geïnstalleerd. Werkt erg goed, maar voor het mooie zou ik toch ook nog wat met de parameters willen spelen. In de handleiding refereren ze wel naar de pc tool en de kabel, maar vooralsnog kan ik nerges een duco USB kabel vinden. Heb je hier een alternatieve oplossing voor gevonden, c.q. Is het gewoon een generieke kabel naar USB die je hiervoor kan gebruiken icm de duco software?
Check dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1724875/0
Ik heb een kant en klaar kabeltje gekocht via de link die @DutchKel ook noemt. Werkt supergoed!
Instellingen aanpassen met de networktool gaat heel makkelijk.
Check ook dit voor meer info!

Ik heb de setpoint van mijn vochtigheidssensor van de standaard 70% naar 65% gezet. Ook heb ik de 'humidity delta' optie aangezet.
Nu gaat de ventilatie dus aan als er een plotselinge stijging in de luchtvochtigheid wordt gemeten.

Paar weken terug toen het zo koud was, was de luchtvochtigheid hier in huis iets boven de 40%. Met douchen kwam het maar net boven de 65%. Door die delta optie aan te zetten wordt er toch al veel eerder afgezogen. Nadeel bij mij is dat de badkamer samen met keuken woonkamer en toilet op 1 verzamelkanaal zit. Metingen zijn dan iets minder nauwkeurig en gericht ventileren dus ook. Maar ten opzichte van de oude situatie waarin we eigenlijk structureel vergaten om de ventilatie hoger te zetten bij douchen is dit echt ideaal.

Setpoint voor mijn CO2 heb ik op 750 ppm staan ipv de standaard 800 ppm.
Minimum ventilatiestand heb ik op 15% staan en de max op 90% geloof ik, maar dat is na de kalibratie die ik nog moet doen waarschijnlijk anders.

[ Voor 43% gewijzigd door Paling1 op 10-01-2022 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flame1869
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09-2024
super bedankt voor alle info.
kabeltje gisteren besteld, maar nog niets van gehoord, zal wel een paar dagen overheen gaan.

Hier hebben ze vanuit de bouw ook de badkamer/toilet/keuken op 1 kanaal gekieperd. Voordeel is wel dat de badkamer praktisch onder de duco box zit, waarbij ik zelf al het idee had opgevat om eventueel de kabeltjes van de sensor simpelweg te verlengen en dan de sensor boven in de hoek ergens in de badkamer te hangen en die netjes weg te werken (wel zo dat de sensor nog goed de luchtvochtigheid kan meten.
zat er eerst aan te denken desnoods een gaatje te boren, maar eigenlijk is de simpele oplossing misschien nog wel om een mooie ronde meer-aderige kabel te gebruiken en gewoon door het luchtkanaal zelf heen te hangen. Zeker omdat de afzuigkap naar buiten gaat in de keuken, is er maar een zeer geringe hoeveelheid "vette lucht" dat er in het kanaal terecht komt. Ik verwacht dan ook met een gladde kabel niet zo veel problemen qua stofophoping te zullen krijgen.

Desalniettemin hoop ik via het kabeltje zometeen eerst nog wat met de parameters te kunnen spelen waardoor bovenstaande optie misschien niet eens nodig is, en ik dus de standaard plek met het klemmetje kan blijven gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Flame1869 op 11-01-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:43
Paling1 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:42:
[...]
Ik heb de setpoint van mijn vochtigheidssensor van de standaard 70% naar 65% gezet. Ook heb ik de 'humidity delta' optie aangezet.
Let er wel goed op in de zomer. Ik heb de afgelopen zomer wel eens een luchtvochtigheid tussen de 65% en 70% in huis gemeten. Dan zou die dus continue op max draaien.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:40
Paling1 schreef op donderdag 2 december 2021 @ 09:04:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Past er perfect strak in. En het geluid is echt een heel stuk minder! Het 5e blok heb ik langs de USB kabel rechtsonder geschoven. Helaas krijg ik de USB-kabel niet door de rubber kabeldoorvoer, maar zo werkt het ook.
Aan de binnenkant van de witte doppen op de kanalen heb ik nog een stukje schuimrubber ø125mm geplakt. Dat lijkt in de originele kit ook zo te zitten. Anders zit er tussen de dop en het vlokkenschuim nog ongeveer 1,5cm lege ruimte.

Ook heb ik met een USB-kabeltje en de Duco Networktool wat instellingen veranderd.
Parameters voor CO2 en vocht iets lager gezet. En de standaard instellingen van de schakelaar iets aangepast.
Ducobox gaat nu in ieder geval aan als er gegedouched wordt, maar gaat naar mijn zin eigenlijk te laat aan en te vroeg uit. Ik ga nog maar eens een beetje experimenteren met de settings.
Top tip! Ook bij die winkel besteld. Helaas hebben ze 17x15 geleverd ipv 13x15, maar goed, gewoon een stukje eraf gehaald ;-) Weet je nog welke dikte en type schuimrubber je hebt gebruikt voor onder de doppen? Ik zie dat Schuimrubbergoedkoop.nl rond schuimrubber levert, maar vanaf een dikte van 5cm.

Zo ziet het er bij mij uit. Ik heb het zelf aangelegd, en gelukkig wel gelukt om badkamer/toilet en keuken van mekaar te scheiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfxZANtr5ZXDBkMJX8C6-5AVI-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z1MD5VScjEdkTfFeuqu9AtMm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RfGzwixx427-UzYoiJPe8BjdsyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36Vv6fyO9OiSivnodYu3CcQO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan overigens het Open Duco-project van mede-tweaker Mad Ping aanraden om je Duco slim te kunnen aansturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
@marvel27
Lekker bezig!
Schuimrubber dat ik heb besteld is:
Dun polyether SG25 aan de meter: 2cm dik (€10,- per meter) - Antraciet
Volgens de factuur.
Meer dan 2cm dik gaat overigens niet passen. Er zit namelijk net iets minder dan 2cm tussen de dop en het vlokkenschuim.

Bijzonder systeem overigen met die verzamelboxen.
Wel makkelijk als je later besluit om ruimtes toch apart af te zuigen.

Heb je ook vocht- en CO2 sensors geïnstalleerd?
Ben je vergeten om de buisverbindingen op de DUCO af te tapen? Of ben je nog bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:40
Ok, en daar heb je dan zelf rondjes uitgeknipt/sneden?

Inderdaad op basis van vocht- en CO2-sensors, aan mekaar gekoppeld via Home Assistant. Tenminste, dat is de bedoeling, ik wacht nog op een tool om HA op een SSD te flashen :-)

Aftapen van de buisverbindingen: ik ging ervan uit dat dit niet nodig was doordat er rubbers inzitten. Maar zal sowieso geen kwaad kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
marvel27 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 10:55:
Ok, en daar heb je dan zelf rondjes uitgeknipt/sneden?
Yep, dop erop gelegd en met de schaar erlangs...
Inderdaad op basis van vocht- en CO2-sensors, aan mekaar gekoppeld via Home Assistant. Tenminste, dat is de bedoeling, ik wacht nog op een tool om HA op een SSD te flashen :-)

Aftapen van de buisverbindingen: ik ging ervan uit dat dit niet nodig was doordat er rubbers inzitten. Maar zal sowieso geen kwaad kunnen denk ik.
Aftapen is niet nodig bij de bochten en reducers met rubber afdichtingen, maar wel waar je de buizen op de Duco aansluit. Daar zit geen rubber tussen.
Ook tussen de geluidsdempende slang en de reducer moet tape..

[ Voor 4% gewijzigd door Paling1 op 09-08-2022 11:01 ]

• expor
  • Laatst online: 09-08 21:53
Paling1 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:42:
[...]

Check dit topic:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1724875/0
Ik heb een kant en klaar kabeltje gekocht via de link die @DutchKel ook noemt. Werkt supergoed!
Instellingen aanpassen met de networktool gaat heel makkelijk.
Check ook dit voor meer info!

Nu gaat de ventilatie dus aan als er een plotselinge stijging in de luchtvochtigheid wordt gemeten.
Ik ben ook van plan dit kabeltje te bestellen en mijn nieuwe Duco in te stellen. Wat ik echter niet kon vinden is of er voor de vochtsensor ook een toerental is in te stellen? Ik had een Zehnder waar ik juist alleen het maximum toerental kon instellen waarop hij ging draaien bij een verhoogde luchtvochtigheid. Echter kon ik de vocht percentages niet instellen met als gevolg een slecht functionerende box in bepaalde scenario's.

Bij de Duco begrijp ik dat het met de Network Tool mogelijk is om de percentages luchtvochtigheid in te stellen. Kan ik echter ook het (maximum) toerental aanpassen waarop de box gaat draaien bij verhoogde luchtvochtigheid?

Alvast dank!

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
@expor
Kan het nu niet voor je checken wegens vakantie ... 8)
Maar er zijn wel screenshots online te vinden van het instellingen scherm. Misschien kan je het daarop zien.

Ik heb in ieder geval tov de originele instellingen de grenswaarde voor de luchtvochtigheid iets verlaagd en de humidity delta aangezet.
Vooral dat laatste is wel handig als het buiten of in huis wat droger is.
De box schakelt dan aan als er een plotselinge verandering in luchtvochtigheid is.

Ik heb zelf nog niet de behoefte gehad om meer aan te passen. Box gaat elke keer aan als er gedoucht wordt.

En ik kan nu na een ruim half jaar gebruik in ieder geval melden dat de box nog steeds uitstekend bevalt. Geen herrie en significant minder schimmelproblemen in de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• expor
  • Laatst online: 09-08 21:53
Inmiddels de kabel ontvangen. Toerental is niet specifiek voor de vochtsensor in te stellen maar wel voor de auto-stand dus dat komt met 1 sensor op hetzelfde neer, top!

Tevens het foam maar besteld want die van Duco is wel belachelijk duur inderdaad...

AMD 5800X3D | 16gb DDR 4 @ 3800/14 | 4070 Ti | 1TB Samsung Evo 970, 1TB Samsung Evo 860, 512MB Crucial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrusaderNoR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 15:14
Ik ben ook aan het kijken om m'n Buva te vervangen door een Duco dus ik ben erg blij met dit topic _/-\o_. Ik zie hier aanbevelingen voorbijkomen waarvan ik mij afvraag waarom dat bij m'n huidige setup niet gedaan is door de aannemer in 2016? Ik heb een flexibel stuk tussen de dakdoorvoer en de Buva zitten en geen kleine bochtafvoer met ventilatiedop voor de zolder. Ventilatiedop zit gelijk op de Buva.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paling1
  • Niet online
CrusaderNoR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:22:
Ik ben ook aan het kijken om m'n Buva te vervangen door een Duco dus ik ben erg blij met dit topic _/-\o_. Ik zie hier aanbevelingen voorbijkomen waarvan ik mij afvraag waarom dat bij m'n huidige setup niet gedaan is door de aannemer in 2016? Ik heb een flexibel stuk tussen de dakdoorvoer en de Buva zitten en geen kleine bochtafvoer met ventilatiedop voor de zolder. Ventilatiedop zit gelijk op de Buva.
Flexibel stuk tussen dakdoorvoer en BUVA is wel slecht. Makkelijk voor de installateur, maar met een klein beetje moeite beter en mooier op te lossen.
Bij mij hadden ze dus ø125mm buis gebruikt ipv gewoon ø150mm zoals de dakdoorvoer.
Het zal voor de installateur ongetwijfeld een euro gescheeld hebben. En dat keer een stuk of 60 woningen hier in de buurt is toch dikke winst! ;)

Die bocht met ventiel ipv het ventiel direct op de BUVA is voornamelijk geluidsreductie denk ik. Maar omdat er in dat stuk van het afvoerkanaal (die paar cm) veel minder weerstand is, moet het ventiel bijna dicht staan om te voorkomen dat de unit alle lucht uit de zolder wegtrekt in plaats van de rest van het huis.
Eigenlijk zou het nog beter zijn om daar nog een kanaal van te maken.Ik heb er nog over zitten twijfelen, maar ben tot nu toe te lui geweest.
Ik heb de installatie al een een paar buren laten zien. Die waren heel enthousiast. Dus als die gaan bestellen dan laat ik misschien nog wat spul meekomen.

Heb ook al zitten twijfelen om, via de nok van de zolder, nog een extra kanaal te maken naar de slaapkamer aan de andere kant van de ruimte waar de DUCO hangt. Maar die luiheid..... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:04
Hoop dat dit nog gelezen wordt.
Veel geleerd van dit topic en ga mijn BUVA ook vervang door Duco Silent.
De ventilator hangt bij mij aan het dakbeschot. Heeft het zin om daar nog trillingsdempers tussen te zetten?
Graag jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHj977TFhVZ-4l39gOZm2DYc1AM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/is5BChudurU2VpeupV4gE5R4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 20:38
Maarten60 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:39:
Hoop dat dit nog gelezen wordt.
Veel geleerd van dit topic en ga mijn BUVA ook vervang door Duco Silent.
De ventilator hangt bij mij aan het dakbeschot. Heeft het zin om daar nog trillingsdempers tussen te zetten?
Graag jullie advies.

[Afbeelding]
Zit met dezelfde vraag, Duco Silent staat bij ons op zolder dus denk dat dempers niet veel extra bijbrengen?
Is enkel aangesloten op de zolder en badkamer.

Die Duco USB dongle van een paar posts terug is wel interessant. Zou graag wat zaken tweaken maar de huidge Duco Netwerk Tool (v5) lijkt als vereiste een installateur login nodig te hebben :(
Iemand die dit kan bevestigen en/of een lagere versie nog in zijn bezit heeft?

(De open air mini ben ik op de hoogte van maar wil men huidge Duco RF schakelaar behouden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Sunz schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:35:
[...]
Zit met dezelfde vraag, Duco Silent staat bij ons op zolder dus denk dat dempers niet veel extra bijbrengen?
Is enkel aangesloten op de zolder en badkamer.

Die Duco USB dongle van een paar posts terug is wel interessant. Zou graag wat zaken tweaken maar de huidge Duco Netwerk Tool (v5) lijkt als vereiste een installateur login nodig te hebben :(
Iemand die dit kan bevestigen en/of een lagere versie nog in zijn bezit heeft?
Ik heb mijn ervaringen met demper hier beschreven.
https://gathering.tweaker...message/79642644#79642644

Om de netwerk tool te gebruiken, wat aan te raden is, heb je een speciale kabel nodig. Ik heb die besteld bij
https://ventilationgatewa...work-tool-software-usb-c/ Ik heb die kabel verlengd met een usb kabel naar mijn laptop
Als je de Duco network tool download kan je zelf een login aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-09 20:38
Maarten60 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Om de netwerk tool te gebruiken, wat aan te raden is, heb je een speciale kabel nodig. Ik heb die besteld bij
https://ventilationgatewa...work-tool-software-usb-c/ Ik heb die kabel verlengd met een usb kabel naar mijn laptop
Bedankt voor je input

Om je ff te quoten vanuit je topic.
- isolatieblokken aangebracht en met dop als mal ook rondjes voor de ruimte achter de dop gemaakt. Dat verminderd het geluid.
Geeft dit minder geluid aan de box of aan de aangesloten ruimtes? Mijn box staat op zolder dus die hoor ik toch niet.

Zo meteen ook maar kabel aanschaffen. Is er ook een optie om een "zomer bypass" in te stellen?
Onze Duco draait bijna continu in hoogste stand in de badkamer aangezien het buiten ook zo vochtig is momenteel.

Een USB C naar USB A kabel does the job I presume? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
Sunz schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 18:42:
[...]

Geeft dit minder geluid aan de box of aan de aangesloten ruimtes? Mijn box staat op zolder dus die hoor ik toch niet.
In ieder geval op de zolder. Het kost een paar tientjes, dus ik zou er niet op bezuinigen
Zo meteen ook maar kabel aanschaffen. Is er ook een optie om een "zomer bypass" in te stellen?
Onze Duco draait bijna continu in hoogste stand in de badkamer aangezien het buiten ook zo vochtig is momenteel.
Ik weet niet precies wat je met de "zomer bypass"bedoeld, maar die omschrijving bestaat niet.
Je kan de vochtigheid wel instellen. Als je een vochtsensor hebt (voor badkamer) is het handig om de optie 'delta' te gebruiken (zie hierboven). Die reageert op een snelle verandering in vochtigheid. Ik heb verder de vochtigheid voor badkamer wat lager gezet en de minimale snelheid wat hoger.
Een USB C naar USB A kabel does the job I presume? :)
USB-C in de adapter. A of C afhankelijk van je PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:35

ericplan

5180 Wp PV

@Maarten60 Ik weet niet of plaatsing schuin tegen dakbeschot de levensduur negatief beïnvloedt. De lagers van de ventilator zijn meestal ontworpen op zuiver horizontaal gebruik, niet op schuine plaatsing.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
ericplan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 22:00:
@Maarten60 Ik weet niet of plaatsing schuin tegen dakbeschot de levensduur negatief beïnvloedt. De lagers van de ventilator zijn meestal ontworpen op zuiver horizontaal gebruik, niet op schuine plaatsing.
Eens, daarom heb ik uiteindelijk een houten frame gemaakt om de DUCO verticaal op te hangen en dus de lagers horizontaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
Hopende dat iemand dit nog leest, ik heb ook interesse in de USB kabel, echter nergens meer te bestellen. Iemand wellicht nog een gouden tip? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

NeoPhire schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 22:31:
Hopende dat iemand dit nog leest, ik heb ook interesse in de USB kabel, echter nergens meer te bestellen. Iemand wellicht nog een gouden tip? :)
Ik heb https://ventilationgatewa...work-tool-software-usb-c/ besteld. Hopelijk wordt het ook geleverd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
Top! Ze hadden toen geen voorraad, nu weer wel, ook besteld 😊

Had zelf al wat gefabriceerd, maar heb een macbook. Nog niet gelukt om via emulatie en VM de network tool aan te kunnen sturen helaas.

Met deze weet ik zeker of het aan de hardware ligt of aan de software 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Heerlijke tips voor die schuimblokken trouwens. Dat bespaart flink t.o.v. de Duco-kit :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:40
NeoPhire schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:02:
Top! Ze hadden toen geen voorraad, nu weer wel, ook besteld 😊

Had zelf al wat gefabriceerd, maar heb een macbook. Nog niet gelukt om via emulatie en VM de network tool aan te kunnen sturen helaas.

Met deze weet ik zeker of het aan de hardware ligt of aan de software 😊
Inmiddels gelukt?
Zelf ook net het kabeltje besteld dus ben benieuwd wat me nog te wachten staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Maarten60 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 17:32:
[...]

Geen installateurs login nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten60
@mister_muller nee, je kan zelf een lokaal account maken.
Geloof dat je dan niet naar cloud kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
Maarten60 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:15:
@mister_muller nee, je kan zelf een lokaal account maken.
Geloof dat je dan niet naar cloud kan.
Ok top.
Niet naar de cloud heeft tot gevolg dat je iets niet kunt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten60
In de praktijk niet. Met de cloud kan je configuraties opslaan (geloof ik).
Met een lokaal account kan je alle settings maken die nodig zijn (of die ik nodig had).
Ik ben een paar keer bezig geweest om wat aanpassingen te maken. Met name de tijd, gevoeligheid van de vochtigheid sensor en dat hij moet reageren op grote verandering in vochtigheid. Laatste is handig want dan slaat de ventilator snel aan als iemand gaat douchen. Heb de DUCO inmiddels niet meer aangeraakt, werkt gewoon prima.
Heb nog wel op mijn lijstje staan om het in HA te integreren, maar de interface (https://ventilationgateway.com/product/ventilation_gateway/ is niet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoPhire
mister_muller schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:09:
[...]

Inmiddels gelukt?
Zelf ook net het kabeltje besteld dus ben benieuwd wat me nog te wachten staat..
Jazeker! Had wel Windows zelf nodig, via emulatie kreeg ik het niet werkend. Tool zelf is te downloaden en account aanmaken dan kun je hem gebruiken, geen installateurslogin nodig of iets 😊
Pagina: 1