Atag E264C storing C151 in combinatie met Nest Thermostaatv3

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschdave
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-10 11:44
Beste Tweakers,

Ik heb het volgende probleem met mijn ATAG E264C ketel in combinatie met mijn nieuwe Nest Thermostat V3.

Mijn Atag Ketel gaat continu in storing (C151) en dit direct bij het opstarten van de Ketel, resetten of een hard reset door de stroomvoorziening los te koppelen hebben geen effect. het enige wat wel effect heeft door de thermostaat los te koppelen, hiermee doorloopt de ketel wel de opstartfase.

Alles is aangesloten zoals bij de Opentherm aansluitschema hoort te zijn.

Ik moet daarbij vermelden dat mijn vorige Honeywell thermostaat ook via de Opentherm protocol aangesloten was en dit ook wekelijks zorgde voor een C151 storing.

Even een update, het aansluiten van de Nest Thermostaat op de Aan/uit regeling van de ketel levert geen storingen op. Zal er iets mis zijn met de regelunit?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalipse
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-10-2022
Beste Boschdave,

Heb je het probleem met de Nest thermostaat kunnen oplossen?
Ik heb een soortgelijk probleem in OpenTherm Mode met de ATAG ketel E325EC en TADO thermostaat . (Geeft ook C151). Werkt goed als ik de thermostaat in on/off mode gebruik.
C151 is de fout code voor de ventilator regeling/toerental. Maar die werkt echter zonder problemen in on/off mode.
Mogelijk is de data transmissie tussen thermostaat en ketel verstoord.
Hoelang is de kabel tussen thermostaat en CV ketel ? Is deze afgeschermd c.q. getwist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boschdave
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-10 11:44
Beste Apocalipse,

Nee ik heb de problemen kunnen omzeilen door de on/off mode te gebruiken, niet ideaal dus.

De kabel is ongeveer 10 meter en is niet afgeschermd ,maar wel getwist. Ik zal even de kabel testen door een andere afgeschermde te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalipse
Beste Boschdave,

Gebruik je de Nest thermostaat ook voor de warm water regeling ? Als je de thermostaat in On/Off mode gebruikt dan werkt de eigen warm water regeling van de ATAG en wordt alleen de CV gestuurd.

Weet je zeker dat de Nest geschikt is voor de E246C in modulerende mode? Deze ketel heeft volgens mij geen OpenTherm maar ATAG Z protocol. Mogelijk kent de Nest dit protocol ook. Van welk jaar is de ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakhelder
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-08 09:31
Apocalipse schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 10:32:
Beste Boschdave,

Gebruik je de Nest thermostaat ook voor de warm water regeling ? Als je de thermostaat in On/Off mode gebruikt dan werkt de eigen warm water regeling van de ATAG en wordt alleen de CV gestuurd.

Weet je zeker dat de Nest geschikt is voor de E246C in modulerende mode? Deze ketel heeft volgens mij geen OpenTherm maar ATAG Z protocol. Mogelijk kent de Nest dit protocol ook. Van welk jaar is de ketel?
Ik heb de E244C en heb opentherm uiteindelijk wel werkend gekregen op de Nest thermostaat. Ik had eerst soortgelijke problemen en het zat hem uiteindelijk in hoe het aangesloten zat. Dit heeft mij geholpen: Moet de Nest thermostat v3 met BCU op een een Atag E325C CW5

Atag Z is compatibel met OpenTherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apocalipse
@Kraakhelder: Heb je ook problemen gehad met storing C151? Dat is de topic van deze tweet!
Het ATAG protocol is geen standaard OpenTherm protocol. Of de ATAG E serie via ( aangepaste) OpenTherm protocol kan communiceren met de thermostaat hangt af van de leeftijd van de ketel.
Zie: https://www.cvtotaal.nl/a...d/file/115/product/27311/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 18:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Deze hoort in >> DEI :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gaheuver
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 13-10-2023
Ik wil dit topic heel graag een schopje geven!

Ook ik heb dezelfde problemen met de combinatie van mijn Atag ketel en Tado thermostaat.

Het vreemde is dat het bij mij probleemloos 2 jaar heeft gedraaid en nu pas problemen geeft.
Steeds vaker kwam de ketel met de 'C1 51' storing, maar na een reset draaide deze weer.

Nu start de ketel niet meer door, zonder de thermostaat los te nemen. Er lijkt dus echt iets mis te gaan in de combinatie van deze 2.

Iemand enig idee? of wellicht inmiddels een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

gaheuver schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 20:44:
Ik wil dit topic heel graag een schopje geven!

Ook ik heb dezelfde problemen met de combinatie van mijn Atag ketel en Tado thermostaat.

Het vreemde is dat het bij mij probleemloos 2 jaar heeft gedraaid en nu pas problemen geeft.
Steeds vaker kwam de ketel met de 'C1 51' storing, maar na een reset draaide deze weer.

Nu start de ketel niet meer door, zonder de thermostaat los te nemen. Er lijkt dus echt iets mis te gaan in de combinatie van deze 2.

Iemand enig idee? of wellicht inmiddels een oplossing?
Ooit ontdekt waar het aan lag?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverbeke
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Hier ook deze foutmelding 2 keer gehad in combinatie met een Tado thermostaat (v3+ bedraad, aangesloten met opentherm). Het valt wel op dat dit is gestart sinds ik de aanvoertemperatuur optimalisatie in Tado heb opgezet. Nu deze functie weer uitgezet en eens zien wat dat geeft, volgende stap als het probleem nog voorkomt is de originele thermostaat plaatsen om uit te sluiten dat dit aan de Tado ligt.
Pagina: 1