Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-05 14:12
Heb ik de Atag BCU module nodig om de Nest thermostat op de Atag E325C aan te sluiten via OpenTherm?

Relevante hardware die ik gebruik
- Nest thermostat v3 installatiehandleiding
- Atag E325C CW5 installatiehandleiding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Heb de Heat Link voorzien van een stroom kabel.

ATAG op de Bus 1,2 waar de OpenTherm* op zou moeten zitten. Nest op OT1 en OT2. Hierna ging de CV in storing, heb aan 1 kant de draden omgedraaid. Maar dit hielp niet. De Atag blijft error C62 geven, na wat onderzoek bleek dat het een communicatie probleem te zijn tussen de ATAG en de Heat Link.

ATAG op de Bus 3,4 waar de On/Off op zou moeten zitten, Nest op 2 en 3. Hierna lijkt alles goed (maar geen OpenTherm voor mij helaas.

ATAG Kamerthermostaten 7.1
In het plaatje zie je dat er bij OpenTherm een * staat. (niet in de text maar achter de 1,2 in het groen). Dat zou inhouden dat er gebruik gemaakt moet worden van de BCU. * Uitsluitend met optionele BCU
Afbeeldingslocatie: https://d1uyvls174j03l.cloudfront.net/eneco-nl/attachment/4f25b1b2-4763-4eb4-b5f5-b03cedb6da8e.png

[ Voor 9% gewijzigd door Hoezer op 24-08-2020 13:23 ]

Beste antwoord (via Hoezer op 17-12-2019 17:23)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:13

loewie1984

music addict! pizza monster!!

ixl85 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:34:
[...]

Nou, ik zit met de zelfde setup.
Huis gekocht. Deze ketel met een oude Honeywell module er aan (aan uit, op batterijen). Ik wil overstappen naar een Nest 3, dus je foto's zijn zeer welkom!
Dus zoals ik hierboven al vertelde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OX9X1APVGH6at2wfur8GPaCn/full.jpg

alles wat rood omcirkeld is moet je aansluiten op je heatlink, van links naar rechts:
de netstroom (nul en fase / blauwe en bruine draad 230 volt), OT1 en OT2 zijn de kabels die van je heatlink naar de busconnector moeten van je thermostaat zie foto hieronder, en als laatste de stroomvoorziening naar je Nest thermostaat. Het maakt niet uit welke volgorde je hanteert hierin. En dan moet je Nest het gaan doen en kun je je ketel aansturen via opentherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dtRhj6ho6ZyDVZBIQ5lmqjrv/full.jpg

Succes!

discogs

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaaze
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 11:30
Hoi Hoezer,

Heb je inmiddels meer informatie gevonden? Ik ben binnenkort van plan om ook mijn Nest v3 aan te sluiten op een E325C, ik hoop hier wat meer informatie op te kunnen wekken. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
Hoi Gaaze,

Ik heb met twee installatie bedrijven contact gehad over de Atag BCU module. Helaas konden ze me alleen melden dat het nodig is voor de ATAG One 2.0 slimme thermostaat. Maar of hij dan ook OpenTherm doet konden ze me niet vertellen. Ik had al wel een montage video gevonden van de BCU. Ik heb de Nest Heat Link nu op On/Off zitten dat gaat prima. ik moest wel in de CV ketel zelf de aansluitingen omzetten van de Bus naar On/Off. Gelukkig zat deze connector al in mijn CV ketel mee geleverd.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

@Hoezer hoe is het nu? We hebben een nieuwe woning gekocht waar precies dezelfde ketel hangt en heb ook een google nest gekocht. Werkt alles gewoon zoals bedoeld?

Alvast bedankt

discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ik zal mijn eigen vraag even beantwoorden voor diegene die er nog naar opzoek zijn.

Er blijken twee verschillende versies van een en dezelfde ketel te zijn bij ATAG

Je kan het verschil herkennen door de bus connector in de ketel (die is blauw) het verschil zit hem in de omschrijving of deze "BUS" is of Z-wave (protocol van Atag)

Als je een BUS connector hebt, kun je de Nest (Ik heb een v3 learning thermostat) via opentherm ontsluiten aan de ketel via het aansluit schema.

N, L, is voor netstroom
OT1, OT2 is voor opentherm, deze aansluitingen gaan naar de busconnector van je ketel
T1, T2 is voor de kabel naar de Nest thermostaat

Het luisterde bij mij vrij nauw met de kabels, en hoe ze precies zijn aangesloten.
Ik zal hier nog even foto's van maken en deze toevoegen aan dit bericht.

Maar ik ben happy de peppy met opentherm en de Nest.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 19:40
loewie1984 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:19:
Ik zal mijn eigen vraag even beantwoorden voor diegene die er nog naar opzoek zijn.

Er blijken twee verschillende versies van een en dezelfde ketel te zijn bij ATAG

Je kan het verschil herkennen door de bus connector in de ketel (die is blauw) het verschil zit hem in de omschrijving of deze "BUS" is of Z-wave (protocol van Atag)

Als je een BUS connector hebt, kun je de Nest (Ik heb een v3 learning thermostat) via opentherm ontsluiten aan de ketel via het aansluit schema.

N, L, is voor netstroom
OT1, OT2 is voor opentherm, deze aansluitingen gaan naar de busconnector van je ketel
T1, T2 is voor de kabel naar de Nest thermostaat

Het luisterde bij mij vrij nauw met de kabels, en hoe ze precies zijn aangesloten.
Ik zal hier nog even foto's van maken en deze toevoegen aan dit bericht.

Maar ik ben happy de peppy met opentherm en de Nest.
Huis gekocht. Deze ketel met een oude Honeywell module er aan (aan uit, op batterijen). Ik wil overstappen naar een Nest 3, dus je foto's zijn zeer welkom!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

ixl85 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:34:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OX9X1APVGH6at2wfur8GPaCn/full.jpg

alles wat rood omcirkeld is moet je aansluiten op je heatlink, van links naar rechts:
de netstroom (nul en fase / blauwe en bruine draad 230 volt), OT1 en OT2 zijn de kabels die van je heatlink naar de busconnector moeten van je thermostaat zie foto hieronder, en als laatste de stroomvoorziening naar je Nest thermostaat. Het maakt niet uit welke volgorde je hanteert hierin. En dan moet je Nest het gaan doen en kun je je ketel aansturen via opentherm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dtRhj6ho6ZyDVZBIQ5lmqjrv/full.jpg

Succes!

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
loewie1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Succes!
Top! Goed schema ook. Ik kwam er gister achter dat er een US en EU Nest is. Alles wat ik gezien had op internet was van de US versie zonder Heat Link. Jouw schema snap ik nu ineens een stuk beter.
Wat ik me nog afvraag is;
Heb jij de Heat Link 'los' op het stroomnet zitten, of lus je hem door vanuit de ketel?
Het eerste lijkt me handiger, al zag ik een monteur het 2e doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

ixl85 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:20:
[...]
Heb jij de Heat Link 'los' op het stroomnet zitten, of lus je hem door vanuit de ketel?
Het eerste lijkt me handiger, al zag ik een monteur het 2e doen.
Ik heb gewoon een oude stekker van een lamp gepakt en die gebruikt om de heat link te voeden.
Vond het een beetje te lijp om ook nog de stroom van de ketel te gaan onderbreken en af te takken.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Top. Dat dacht ik ook, inderdaad. De bestelling is er door! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

ixl85 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:53:
Top. Dat dacht ik ook, inderdaad. De bestelling is er door! ;)
Het enige wat je je wel moet realiseren, iets waar ik nu achter gekomen ben na het gebruik van de Nest.

Het is een fijn apparaat maar werkt zover ik weet niet met apart in te stellen regelbare thermostaatkranen zoals Tado dat heeft. Dat is eigenlijk het enige wat ik nog mis.

Had ik nu een keuze moeten maken was ik waarschijnlijk voor zo'n systeem gegaan.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
loewie1984 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:55:
[...]

Het enige wat je je wel moet realiseren, iets waar ik nu achter gekomen ben na het gebruik van de Nest.

Het is een fijn apparaat maar werkt zover ik weet niet met apart in te stellen regelbare thermostaatkranen zoals Tado dat heeft. Dat is eigenlijk het enige wat ik nog mis.

Had ik nu een keuze moeten maken was ik waarschijnlijk voor zo'n systeem gegaan.
Ja, dat is een dilemma. Echter (kan) de Tado nogal wat batterijen verbruiken bij de thermostaatkranen. De Honeywell Evo zou een optie zijn. Maar gezien wij alleen op de begane grond verwarmen, waar op dit moment alles goed staat ingesteld, is die wens te klein tov de kosten voor een Honeywell Evo (gaat al snel richting de 500,- wil je hem een beetje compleet maken).

Wellicht komt dit ooit nog met de Nest.
Wellicht kijk ik over 5 jaar weer verder.
Maar in elk geval bedankt voor de tip. Ps, als je van je Nest af wilt, stuur me ff een PM :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 957807

Question

Ik heb de ATAG A285EC hangen met ATAG one, maar wil ook overschakelen naar Nest Thermostaat.

Mijn vraag, als ik de kabel van Bus die naar mijn BCU van ATAG One gaat weg neem ( en de ATAG One op 0°C zet zodat die niet inschakelt) en daar de heatlink (OT1 en OT2)
Op aansluit gaat dit dan werken?

De ATAG one is geen slechte thermostaat, geeft veel info weer en de juiste problemen door, maar is gelimiteerd in functies.

Dus wil de info op de ATAG one houden, mr de ketel besturen door Nest.

Kort:

BUS ---x--- BCU ATAG One
BUS -------- Heatlink Nest

MVG Kenneth

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ixl85
Bij deze is het gelukt. Kinderspel. De ketel werkt perfect en het comfort is nu al fijner met een modulerende ketel TOV aan/uit.

@Anoniem: 957807
Geen idee. Denk dat er maar weinig mensen zoiets hebben. Dat wordt dus testen. Als je toch van je ATAG af wilt, kan je het wellicht proberen. Of je Nest terugsturen als je niet blij bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kdk91
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-02-2022
loewie1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Succes!
Ik zie dat deze topic inmiddels alweer een paar jaartjes oud is. Echter ik heb dezelfde opstelling en volledig aangesloten volgens beschreven in bovenstaande topics. Helaas krijg ik continue een error melding C62 op de ketel en ik heb géén idee hoe ik deze kan verhelpen. Iemand hier ervaring mee waar dit aan zou kunnen liggen? Mijn ketel heeft ook het blauwe "BUS" plaatje en de Nest zegt dat alles correct is geïnstalleerd en naar behoren functioneert.

[ Voor 6% gewijzigd door Kdk91 op 29-01-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
Beste Kdk91,

Ik heb OpenTherm nooit werkend gekregen.

Mijn aansluiting is dus als volgt:
  • N + L heb ik een normale elektriciteit snoer met stekker gemaakt.
  • T1 + T2 zijn aangesloten op de CV op de zwarte On/Off. volgens mij maakt de volghorde niet uit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEeCfwnNxgpaAogVeQbMCbJ4XF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJVSOTPT65ZzBz4xIEmwCu36.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ook problemen gehad met errors op de CV die niet weg wilde gaan.
Heb de volgende dingen gedaan en opeens waren ze weg
  • Reset knop op de CV indrukken voor 10 seconden
  • Stekken uit de CV halen voor minimaal 20 seconden
  • De CV heeft ook vaste opstart codes die op errors lijken mijn CV is vaak pas na 7 min weer operationeel
Hoop dat het je helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaphuis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-06 16:25
ixl85 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 19:22:
Bij deze is het gelukt. Kinderspel. De ketel werkt perfect en het comfort is nu al fijner met een modulerende ketel TOV aan/uit.

@Anoniem: 957807
Geen idee. Denk dat er maar weinig mensen zoiets hebben. Dat wordt dus testen. Als je toch van je ATAG af wilt, kan je het wellicht proberen. Of je Nest terugsturen als je niet blij bent.
Hoe is het gelukt, via de BCU?
Heb een ketel met de BCU, hier is de topic ook mee begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
Ik heb geen btu. Nest is aangesloten op de ketel zonder extra apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:50
Hier een cv monteur.

Het is heel simpel, alle atags tot en met 2016 ondersteunen geen opentherm, toestellen daarna wel, MAAR mijn ervaring met atag en opentherm is bagger.
Ik zelf heb tot op heden enkel de honeywell cmt werkend gekregen op een atag, voor de rest geen 1.
Ik heb gevogeld met de lyric, evohome, nest v2/v3 en tado, geen van deze thermostaten wilde opentherm verbinden met alle atag A, E en i modellen.

Bouwjaar haal je ut het serienummer beginnend met P, bijv P13… dan is die uit 2013

[ Voor 9% gewijzigd door Erik15678 op 05-08-2023 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik15678
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17:50
Hoezer schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 10:51:
Beste Kdk91,

Ik heb OpenTherm nooit werkend gekregen.

Mijn aansluiting is dus als volgt:
  • N + L heb ik een normale elektriciteit snoer met stekker gemaakt.
  • T1 + T2 zijn aangesloten op de CV op de zwarte On/Off. volgens mij maakt de volghorde niet uit
[Afbeelding]

Heb ook problemen gehad met errors op de CV die niet weg wilde gaan.
Heb de volgende dingen gedaan en opeens waren ze weg
  • Reset knop op de CV indrukken voor 10 seconden
  • Stekken uit de CV halen voor minimaal 20 seconden
  • De CV heeft ook vaste opstart codes die op errors lijken mijn CV is vaak pas na 7 min weer operationeel
Hoop dat het je helpt
T1/T2 gaan naar de thermostaat beneden, ketel sluit je aan op 2 en 3 (aan/uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-12-2023
Dag allemaal, ik heb deze topic eens gevolgd maar ik kom ergens niet uit aan de aansluitpunten. Ik werk met een verwarmingsketel (verwarming en warm water) ATAG HR A285EC.
Zoals ik begrijp wordt er een electriciteitskabel gemaakt en aangesloten op de 0 & 1 van de head-link, dus als je het kastje voor je hebt, uiterst links. De 2 kabeltjes die van de thermostaat (woonkamer) komen worden aangesloten op de aansluitpunten T1 en T2, die zich uiterst rechts bevinden van de head-link. Voor zover klopt het toch ? Op welke 2 aansluitpunten op de head-link , worden de 2 kabeltjes aangesloten die komen van de ketel ? En die 2 kabeltjes aangesloten op de ketel zelf, op welke punten worden deze aangesloten?

graag jullie mening/antwoord

PS: als ik het dan goed begrepen heb van Erik 15678 geeft het serienummer ook het bouwjaar aan, mijn begint met P1302..., een apparaat van voor 2013 en dus geen open therm. (maakt het al eenvoudiger :) )

[ Voor 12% gewijzigd door jorge1 op 03-12-2023 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
Beste Jorge1,

Op de N en L moet een euro stekker gemaakt worden. Deze zorgt voor de spanning op de Heat link.
Dan moeten er op de T1 en T2 naar de CV in de On/Off bus.

ik lees dat er dingen anders zijn in nieuwe Heat link, zie daarvoor deze link en video.

https://www.smartcompany.nl/installatiehulp/
https://www.youtube.com/watch?v=xloOR38izOU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorge1
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09-12-2023
Hoezer schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:38:
Beste Jorge1,

Op de N en L moet een euro stekker gemaakt worden. Deze zorgt voor de spanning op de Heat link.
Dan moeten er op de T1 en T2 naar de CV in de On/Off bus.

ik lees dat er dingen anders zijn in nieuwe Heat link, zie daarvoor deze link en video.

https://www.youtube.com/watch?v=xloOR38izOU
Beste Hoezer,

bedankt voor je reactie! Als ik goed lees wat je schrijft, dan zou het net het omgekeerde zijn van wat ik schrijf. Ik zou dan de kabels die komen van de cv aan moeten sluiten op T1 & T2 en die van de thermostaat op OT1 en OT2? Als ik het Youtube filmpje bekijk is het toch net andersom ? De thermostaat aan de T1 & T2 en degene die komt van de CV op de OT1 en OT2. Ik weet het niet meer :|

1) ik ben in het bezit van een CV-ketel ATAG HR A285EC --> zoals ik begrepen heb in het vorige topic : " alle cv - ketels voor 2016 hebben geen open therm., deze is van 2013, heeft dus geen open therm.
2) ik zorg voor een spanning (220V) en sluit deze aan op de heat-link, uiterst links.--> OK
3) De kabel die van mijn thermostaat (woonkamer) naar de CV gaat moet ik afkoppelen aan de CV en aansluiten aan de heat- link op poort T1 & T2 , JUIST ?
4) Dan neem ik een kabel, enerzijds sluit ik deze aan op de CV op poort 11 & 12 en de andere einde op de heat-link op poort OT1 en OT2. --> klopt deze laatste of zit ik verkeerd ??

Op zich lijkt het allemaal gemakkelijk maar waar ik mee zit is; de kabel die vertrekt van de cv, die gaat toch naar poort OT1 &OT2 ? De kabel die eigenlijk vertrekt vanaf mijn thermostaat in de woonkamer, die moet ik onder aan mijn CV toch afkoppelen en aansluiten op de poorten T1 en T2 ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
Beste Jorge1,

Bij mij werkt op de OT1 en OT2 niet omdat daar het OpenTherm protocol overheen zou moeten gaan die ik net als jij niet heb.

Ik moest de thermostaat en de Heat Link draadloos doen omdat ik dus T1 en T2 nodig had voor naar de CV.
Maar ik heb een oude Heat Link, dus ik weet niet of dit voor nieuwer versie van de Heat Link wel op OT1 en OT2 zou moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartJoost
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-04-2024
Hoezer schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:25:
Beste Jorge1,

Bij mij werkt op de OT1 en OT2 niet omdat daar het OpenTherm protocol overheen zou moeten gaan die ik net als jij niet heb.

Ik moest de thermostaat en de Heat Link draadloos doen omdat ik dus T1 en T2 nodig had voor naar de CV.
Maar ik heb een oude Heat Link, dus ik weet niet of dit voor nieuwer versie van de Heat Link wel op OT1 en OT2 zou moeten werken.
T1 en T2 op de heatlink zijn uitsluitend om aan te sluiten op T1 en T2 van de backplate van de thermostaat. deze mag niet worden aangesloten op de Cv ketel.

alleen 1/2/3 en OT1/OT2 gaan naar de Cv ketel. in een enkele situatie ook 4/5/6...

er is maar 1 type heatlink die en aan/uit en OT kan aansturen. de heatlink van V2 kon alleen aan/uit aansturen en had ook geen tapwaterboost...

welke heatlink bedoel jij?

ik ben de maker van het filmpje en de database waar je naar verwijst. mocht je er vragen over hebben, hoor ik dat graag... houdt de lijntjes ook wat korter dan via een forum...

vr. groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartJoost
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-04-2024
jorge1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:36:
[...]

Beste Hoezer,

bedankt voor je reactie! Als ik goed lees wat je schrijft, dan zou het net het omgekeerde zijn van wat ik schrijf. Ik zou dan de kabels die komen van de cv aan moeten sluiten op T1 & T2 en die van de thermostaat op OT1 en OT2? Als ik het Youtube filmpje bekijk is het toch net andersom ? De thermostaat aan de T1 & T2 en degene die komt van de CV op de OT1 en OT2. Ik weet het niet meer :|
die aanname is niet correct. T1/T2 is zuiver voor het voeden van de thermostaat mits bedraad aangesloten en wordt NIET verbonden aan de cv ketel. dit veroorzaakt schade aan zowel heatlink alsmede de branderautomaat van de CV ketel.
je conclusie na het kijken van mijn filmpje klopt.

1) ik ben in het bezit van een CV-ketel ATAG HR A285EC --> zoals ik begrepen heb in het vorige topic : " alle cv - ketels voor 2016 hebben geen open therm., deze is van 2013, heeft dus geen open therm.
2) ik zorg voor een spanning (220V) en sluit deze aan op de heat-link, uiterst links.--> OK
3) De kabel die van mijn thermostaat (woonkamer) naar de CV gaat moet ik afkoppelen aan de CV en aansluiten aan de heat- link op poort T1 & T2 , JUIST ?
4) Dan neem ik een kabel, enerzijds sluit ik deze aan op de CV op poort 11 & 12 en de andere einde op de heat-link op poort OT1 en OT2. --> klopt deze laatste of zit ik verkeerd ??

Op zich lijkt het allemaal gemakkelijk maar waar ik mee zit is; de kabel die vertrekt van de cv, die gaat toch naar poort OT1 &OT2 ? De kabel die eigenlijk vertrekt vanaf mijn thermostaat in de woonkamer, die moet ik onder aan mijn CV toch afkoppelen en aansluiten op de poorten T1 en T2 ? :?
[/quote]

er moet een stukje extra kabel tussen.
dus kabel van huiskamer naar cv. wordt t1/T2 tussen heatlink en backplate en dan een extra kabel tussen cv en heatlink al naar gelang de manier van aansturen van de cv ketel (dus ot1/OT2 of 2/3)

vragen? stel ze gerust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123ikweethetnie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10-2024
Hier ook een Atag E325EC, uit '14.

Voor zover ik kon vinden geld voor deze ketel dat modellen vanaf 2013 OpenTherm ondersteunen.

Ik heb in principe alles volgens instructie aangesloten, alleen dus wel op de BCU (die zat er in omdat er een Atag One was geinstalleerd.)

Die BCU heeft dus een OpenTherm aansluiting voor een thermostaat, en zit zelf weer op de OpenTherm aansluiting van de ketel aangesloten.

Nu met deze kou merk ik dat we het huis niet meer helemaal warm gestookt krijgen. Toen ik de CV watertemperatuur daarom iets wilde ophogen viel me op dat de aanvoer temperatuur eigenlijk altijd rond de 40 graden blijft, terwijl deze op 60 graden staat ingesteld, ook bij grote warmtevraag (de nest zou dan de ketel moeten laten moduleren naar maximaal, dus die 60 graden)
Kan dit komen doordat de Nest niet optimaal kan werken vanwege die BCU ertussen?
Er zijn geen communicatie fouten in de Nest of op de ketel aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
Wat ik dacht mee gekregen te hebben van ATAG is dat ze een aangepast Opentherm protocol gebruiken in modellen voor 2013 die hebben een Wize. Ik kan niet vinden of ze hierna wel alles van Opentherm ondersteunen. Hierdoor kan ik me de situatie die je beschrijft voorstellen.

Hier zou de BCU kunnen helpen, maar ik lees ook bij tado op het form dat die ook een Opentherm probleem hadden en dit met een OT-LPA LMU-C ATAG hebben opgelost.
Dit zou een signaal versterker zijn.

zowel met de BCU als met de OT-LPA LMU-C heb ik geen ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123ikweethetnie
Mijn model is van ná 2013 dus ik ga er vanuit dat er een normaal OpenTherm protocol wordt gehanteerd.
Wat is die BCU precies?

Ik zit er aan te denken om de heatljnk rechtstreeks op de OT bus van de ketel aan te sluiten,aar die BCU zit ook opgenomen in de voeding van de ketel dus ik weet niet goed of ik die dan eerst volledig moet de-monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoezer
https://mtbservice.nl/pro...g-one-slimme-thermostaat/
De Atag BCU adapter voor de Atag One slimme thermostaat gebruikt u als u een Atag One slimme thermostaat wilt gebruiken op uw Atag A-, E- of Q- toestel.
Deze BCU adapter zorgt dat de communicatie tussen uw Atag One en uw cv-ketel tot stand komt.
Atag One communiceert ook over OpenTherm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123ikweethetnie
Ja dat is inderdaad ook het enige wat ik erover kan vinden, maar er wordt hier wel heel specifiek de "voor Atag One" gesproken.

In onderstaand diagram zie je ook dat OpenTherm wordt genoemd zonder BCU vandaar dat ik me afvraag of het niet beter is zonder (ik heb geen idee wat die nl. Nou precies doet, behalve ervoor zorgen dat je een One kunt aansluiten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FP4EiQswFKy9ZCmxAvdXyG5eRY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rUuJ3xgGuYSBmKbL0PR8BwAI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123ikweethetnie
Nog eens opnieuw in dit topic teruggelezen en daar wordt inderdaad wel aangegeven om de ot1&2 van de nest direct op de bus op het aansluitblok te zetten dus wellicht dat ik toch maar eens moet proberen

-edit: Zojuist nog eens door het parameter menu van de ketel gegaan, blijkt het maxkmaal cv vermogen op 0% (=laaglast) te staan...
Kan de Nest dit hebben gegaan?
Een week of twee geleden waren we wel een paar dagen weg en heb ik "verwarmen" uitgeschakeld en bij terugkomst weer ingeschakeld...

Vermogen weer terug hoogste stand (=82%) gezet en aanvoertemp loopt weer goed op iig.

[ Voor 49% gewijzigd door 123ikweethetnie op 15-01-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk93
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-09-2024
123ikweethetnie schreef op maandag 15 januari 2024 @ 22:04:
Nog eens opnieuw in dit topic teruggelezen en daar wordt inderdaad wel aangegeven om de ot1&2 van de nest direct op de bus op het aansluitblok te zetten dus wellicht dat ik toch maar eens moet proberen

-edit: Zojuist nog eens door het parameter menu van de ketel gegaan, blijkt het maxkmaal cv vermogen op 0% (=laaglast) te staan...
Kan de Nest dit hebben gegaan?
Een week of twee geleden waren we wel een paar dagen weg en heb ik "verwarmen" uitgeschakeld en bij terugkomst weer ingeschakeld...

Vermogen weer terug hoogste stand (=82%) gezet en aanvoertemp loopt weer goed op iig.
Ik zit met precies dezelfde situatie: ik wil google nest installeren op vergelijkbare cv met BCU module voor ATAG one. Heb jij de BCU module uiteindelijk nog gedemonteerd of is het uiteindelijk gelukt om de Nest op de opentherm van de BCU te installeren?

Groeten, Dirk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterTimmer
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
1. Bij de aanschaf van mijn ketel Atag HR E325EC in 2013 heb ik bij ATAG geïnformeerd of de ketel 'open therm' was en dat is mij op 23-7-2023 door ATAGverwarming.com schriftelijk bevestigd. Ik weet niet waar de informs
2. Op 9/10-8-2024 heb ik bij de technische helpdesk van ATAG nagevraagd welke contacten gebruikt moeten worden voor 'open therm' en dat zijn de contacten op positie 1 en 2. Bovendien was mijn vraag of bij gebruik van een Evohome Open Therm thermostaat de BCU al niet moet worden gebruikt, die voor mijn oude ATAG One is aangebracht..Het antwoord was dat in dat geval de BCU moet worden verwijderd. De thermostaat moet rechtstreeks op de 'open therm' - de blauwe BUS aansluiting - worden aangesluiten.
3. Het komt er dus op neer dat ik handelingen in het filmpje 'ATAG One thermostaat installeren op een ATAG A/E ketel[" in omgekeerde volgorde terug moet draaien.
4. We gaan het zien. Bij de helpdesk van Evohome staat de ATAG bekend als een 'moeilijke ketel', omdat ze een eigen ATAG Open Therm aanpak hebben. Hopelijk is dat opgelost met het verwijderen van de BCU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterTimmer
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20-11-2024
Miissie geslaagd, open therm op Atag-ketel uit 2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinotino
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 27-10-2024
Hier ook gelukt, werkt als een zonnetje. Mocht het in de tussentijd mis gaan op wat voor een manier dan ook, dan laat ik het weten.

Atag e325ec met BUS (IPV ATAG Z) op blauwe connector.

T1 en T2 naar (nest) thermostaat en OT1 en OT2 naar CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vegetto
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 08:36
Vraagje heb ook de atag ketel en vgm goed aangesloten mijn nest geeft aan opentherm doet hij dat alleen als het ook echt zo is? Bedankt
Pagina: 1