Toon posts:

Moet de Nest thermostat v3 met BCU op een een Atag E325C CW5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hoezer
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-03 09:18
Heb ik de Atag BCU module nodig om de Nest thermostat op de Atag E325C aan te sluiten via OpenTherm?

Relevante hardware die ik gebruik
- Nest thermostat v3 installatiehandleiding
- Atag E325C CW5 installatiehandleiding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Heb de Heat Link voorzien van een stroom kabel.

ATAG op de Bus 1,2 waar de OpenTherm* op zou moeten zitten. Nest op OT1 en OT2. Hierna ging de CV in storing, heb aan 1 kant de draden omgedraaid. Maar dit hielp niet. De Atag blijft error C62 geven, na wat onderzoek bleek dat het een communicatie probleem te zijn tussen de ATAG en de Heat Link.

ATAG op de Bus 3,4 waar de On/Off op zou moeten zitten, Nest op 2 en 3. Hierna lijkt alles goed (maar geen OpenTherm voor mij helaas.

ATAG Kamerthermostaten 7.1
In het plaatje zie je dat er bij OpenTherm een * staat. (niet in de text maar achter de 1,2 in het groen). Dat zou inhouden dat er gebruik gemaakt moet worden van de BCU. * Uitsluitend met optionele BCU

[Voor 9% gewijzigd door Hoezer op 24-08-2020 13:23]

Beste antwoord (via Hoezer op 17-12-2019 17:23)

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:25

loewie1984

music addict! pizza monster!!

ixl85 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:34:
[...]

Nou, ik zit met de zelfde setup.
Huis gekocht. Deze ketel met een oude Honeywell module er aan (aan uit, op batterijen). Ik wil overstappen naar een Nest 3, dus je foto's zijn zeer welkom!
Dus zoals ik hierboven al vertelde:

alles wat rood omcirkeld is moet je aansluiten op je heatlink, van links naar rechts:
de netstroom (nul en fase / blauwe en bruine draad 230 volt), OT1 en OT2 zijn de kabels die van je heatlink naar de busconnector moeten van je thermostaat zie foto hieronder, en als laatste de stroomvoorziening naar je Nest thermostaat. Het maakt niet uit welke volgorde je hanteert hierin. En dan moet je Nest het gaan doen en kun je je ketel aansturen via opentherm.

Succes!

discogs

Alle reacties

• Gaaze
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-03 11:46
Hoi Hoezer,

Heb je inmiddels meer informatie gevonden? Ik ben binnenkort van plan om ook mijn Nest v3 aan te sluiten op een E325C, ik hoop hier wat meer informatie op te kunnen wekken. Alvast bedankt.

• Hoezer
Hoi Gaaze,

Ik heb met twee installatie bedrijven contact gehad over de Atag BCU module. Helaas konden ze me alleen melden dat het nodig is voor de ATAG One 2.0 slimme thermostaat. Maar of hij dan ook OpenTherm doet konden ze me niet vertellen. Ik had al wel een montage video gevonden van de BCU. Ik heb de Nest Heat Link nu op On/Off zitten dat gaat prima. ik moest wel in de CV ketel zelf de aansluitingen omzetten van de Bus naar On/Off. Gelukkig zat deze connector al in mijn CV ketel mee geleverd.

Hoop dat je er wat aan hebt.

• loewie1984

loewie1984

@Hoezer hoe is het nu? We hebben een nieuwe woning gekocht waar precies dezelfde ketel hangt en heb ook een google nest gekocht. Werkt alles gewoon zoals bedoeld?

Alvast bedankt

discogs

• loewie1984

loewie1984

Ik zal mijn eigen vraag even beantwoorden voor diegene die er nog naar opzoek zijn.

Er blijken twee verschillende versies van een en dezelfde ketel te zijn bij ATAG

Je kan het verschil herkennen door de bus connector in de ketel (die is blauw) het verschil zit hem in de omschrijving of deze "BUS" is of Z-wave (protocol van Atag)

Als je een BUS connector hebt, kun je de Nest (Ik heb een v3 learning thermostat) via opentherm ontsluiten aan de ketel via het aansluit schema.

N, L, is voor netstroom
OT1, OT2 is voor opentherm, deze aansluitingen gaan naar de busconnector van je ketel
T1, T2 is voor de kabel naar de Nest thermostaat

Het luisterde bij mij vrij nauw met de kabels, en hoe ze precies zijn aangesloten.
Ik zal hier nog even foto's van maken en deze toevoegen aan dit bericht.

Maar ik ben happy de peppy met opentherm en de Nest.

discogs

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 14:39
loewie1984 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 10:19:
Ik zal mijn eigen vraag even beantwoorden voor diegene die er nog naar opzoek zijn.

Er blijken twee verschillende versies van een en dezelfde ketel te zijn bij ATAG

Je kan het verschil herkennen door de bus connector in de ketel (die is blauw) het verschil zit hem in de omschrijving of deze "BUS" is of Z-wave (protocol van Atag)

Als je een BUS connector hebt, kun je de Nest (Ik heb een v3 learning thermostat) via opentherm ontsluiten aan de ketel via het aansluit schema.

N, L, is voor netstroom
OT1, OT2 is voor opentherm, deze aansluitingen gaan naar de busconnector van je ketel
T1, T2 is voor de kabel naar de Nest thermostaat

Het luisterde bij mij vrij nauw met de kabels, en hoe ze precies zijn aangesloten.
Ik zal hier nog even foto's van maken en deze toevoegen aan dit bericht.

Maar ik ben happy de peppy met opentherm en de Nest.
Huis gekocht. Deze ketel met een oude Honeywell module er aan (aan uit, op batterijen). Ik wil overstappen naar een Nest 3, dus je foto's zijn zeer welkom!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

ixl85 schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:34:
[...]

alles wat rood omcirkeld is moet je aansluiten op je heatlink, van links naar rechts:
de netstroom (nul en fase / blauwe en bruine draad 230 volt), OT1 en OT2 zijn de kabels die van je heatlink naar de busconnector moeten van je thermostaat zie foto hieronder, en als laatste de stroomvoorziening naar je Nest thermostaat. Het maakt niet uit welke volgorde je hanteert hierin. En dan moet je Nest het gaan doen en kun je je ketel aansturen via opentherm.

Succes!

discogs

• ixl85
loewie1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Succes!
Top! Goed schema ook. Ik kwam er gister achter dat er een US en EU Nest is. Alles wat ik gezien had op internet was van de US versie zonder Heat Link. Jouw schema snap ik nu ineens een stuk beter.
Wat ik me nog afvraag is;
Heb jij de Heat Link 'los' op het stroomnet zitten, of lus je hem door vanuit de ketel?
Het eerste lijkt me handiger, al zag ik een monteur het 2e doen.

• loewie1984

loewie1984

ixl85 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:20:
[...]
Heb jij de Heat Link 'los' op het stroomnet zitten, of lus je hem door vanuit de ketel?
Het eerste lijkt me handiger, al zag ik een monteur het 2e doen.
Ik heb gewoon een oude stekker van een lamp gepakt en die gebruikt om de heat link te voeden.
Vond het een beetje te lijp om ook nog de stroom van de ketel te gaan onderbreken en af te takken.

discogs

• ixl85
Top. Dat dacht ik ook, inderdaad. De bestelling is er door! ;)

• loewie1984

loewie1984

ixl85 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:53:
Top. Dat dacht ik ook, inderdaad. De bestelling is er door! ;)
Het enige wat je je wel moet realiseren, iets waar ik nu achter gekomen ben na het gebruik van de Nest.

Het is een fijn apparaat maar werkt zover ik weet niet met apart in te stellen regelbare thermostaatkranen zoals Tado dat heeft. Dat is eigenlijk het enige wat ik nog mis.

Had ik nu een keuze moeten maken was ik waarschijnlijk voor zo'n systeem gegaan.

discogs

• ixl85
loewie1984 schreef op maandag 16 december 2019 @ 08:55:
[...]

Het enige wat je je wel moet realiseren, iets waar ik nu achter gekomen ben na het gebruik van de Nest.

Het is een fijn apparaat maar werkt zover ik weet niet met apart in te stellen regelbare thermostaatkranen zoals Tado dat heeft. Dat is eigenlijk het enige wat ik nog mis.

Had ik nu een keuze moeten maken was ik waarschijnlijk voor zo'n systeem gegaan.
Ja, dat is een dilemma. Echter (kan) de Tado nogal wat batterijen verbruiken bij de thermostaatkranen. De Honeywell Evo zou een optie zijn. Maar gezien wij alleen op de begane grond verwarmen, waar op dit moment alles goed staat ingesteld, is die wens te klein tov de kosten voor een Honeywell Evo (gaat al snel richting de 500,- wil je hem een beetje compleet maken).

Wellicht komt dit ooit nog met de Nest.
Wellicht kijk ik over 5 jaar weer verder.
Maar in elk geval bedankt voor de tip. Ps, als je van je Nest af wilt, stuur me ff een PM :9

• Tommeke2a
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-01-2020
Question

Ik heb de ATAG A285EC hangen met ATAG one, maar wil ook overschakelen naar Nest Thermostaat.

Mijn vraag, als ik de kabel van Bus die naar mijn BCU van ATAG One gaat weg neem ( en de ATAG One op 0°C zet zodat die niet inschakelt) en daar de heatlink (OT1 en OT2)
Op aansluit gaat dit dan werken?

De ATAG one is geen slechte thermostaat, geeft veel info weer en de juiste problemen door, maar is gelimiteerd in functies.

Dus wil de info op de ATAG one houden, mr de ketel besturen door Nest.

Kort:

BUS ---x--- BCU ATAG One
BUS -------- Heatlink Nest

MVG Kenneth

• ixl85
Bij deze is het gelukt. Kinderspel. De ketel werkt perfect en het comfort is nu al fijner met een modulerende ketel TOV aan/uit.

@Tommeke2a
Geen idee. Denk dat er maar weinig mensen zoiets hebben. Dat wordt dus testen. Als je toch van je ATAG af wilt, kan je het wellicht proberen. Of je Nest terugsturen als je niet blij bent.

• Kdk91
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-02-2022
loewie1984 schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:36:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Succes!
Ik zie dat deze topic inmiddels alweer een paar jaartjes oud is. Echter ik heb dezelfde opstelling en volledig aangesloten volgens beschreven in bovenstaande topics. Helaas krijg ik continue een error melding C62 op de ketel en ik heb géén idee hoe ik deze kan verhelpen. Iemand hier ervaring mee waar dit aan zou kunnen liggen? Mijn ketel heeft ook het blauwe "BUS" plaatje en de Nest zegt dat alles correct is geïnstalleerd en naar behoren functioneert.

[Voor 6% gewijzigd door Kdk91 op 29-01-2022 20:43]

• Hoezer
Beste Kdk91,

Ik heb OpenTherm nooit werkend gekregen.

Mijn aansluiting is dus als volgt:
  • N + L heb ik een normale elektriciteit snoer met stekker gemaakt.
  • T1 + T2 zijn aangesloten op de CV op de zwarte On/Off. volgens mij maakt de volghorde niet uit

Heb ook problemen gehad met errors op de CV die niet weg wilde gaan.
Heb de volgende dingen gedaan en opeens waren ze weg
  • Reset knop op de CV indrukken voor 10 seconden
  • Stekken uit de CV halen voor minimaal 20 seconden
  • De CV heeft ook vaste opstart codes die op errors lijken mijn CV is vaak pas na 7 min weer operationeel
Hoop dat het je helpt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee