Toiletreservoir loopt langzaam leeg

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14-05 22:04
Hallo allen.
Ik heb helaas nogal wat probleempjes met mijn inbouwtoilet de laatste tijd.
Het betreft een inbouwreservoir van Wisa. Het reservoir lijkt heel langzaam leeg te lopen, met als vervelend gevolg dat om de zoveel tijd de vlotter zo laag zakt dat het reservoir weer bijgevuld wordt. Vooral snachts is dit wel vervelend omdat het nogal wat geluid maakt.

Recent heb ik het membraan vervangen omdat de tank ook langzaam vulde, maar het probleem was daarvoor ook al aanwezig.

Uiteraard heb ik eerst flink gegoogled en daaruit bleek dat het ofwel een grote hoeveelheid kalk kon zijn die problemen veroorzaakte ofwel de bodemkleprubber. Dus ik heb eerst een liter azijn in het reservoir gegooid en even goed laten weken, dit gaf geen resultaat en dus heb ik het rubber vervangen (de oude was erg stug, de nieuwe flexibel) dus ik dacht dat het daar wel mee opgelost zou zijn.

Nou, niet dus.

Het enige onderdeel wat ik dan nog zou kunnen vervangen is het complete spoelmechanisme

https://www.warmteservice...6nCLxnZDJ2EAaAjVAEALw_wcB

Maar gaat dit het probleem wel oplossen? Het huidige mechanisme beweegt nog soepel en met het nieuwe rubber zou je toch verwachten dat ie de bodem weer goed afsluit...

Iemand anders nog ideeën? Het is best een prijzig onderdeel om op de gok te vervangen.

(even voor de duidelijkheid, het water loopt niet ergens anders weg. De achterkant van het toilet is zichtbaar vanuit de meterkast en daar zijn geen lekkages of natte plekken zichtbaar dus het is aannemelijk dat het water gewoon de pot in stroomt)

Bedankt voor de reacties alvast!

Beste antwoord (via Aomi op 22-11-2021 16:14)

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
bij mij komt het voor dat het doorloopt omdat het rubber + de arm die je omhoogtrekt bijnhet doorspoelen net niet lekker op het gat uitlijnen.

ik had dus ook dat mijn wisa-reservoir steeds doorliep. beetje frutten met de positie van die arm/het rubber lost het op...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32

Onbekend

...

Als het bijvullen steeds stopt, dan lijkt het er op dat de vlotter zelf correct werkt.
Schijnbaar sluit de bodemklep dan niet goed af.

Kan je eens naar de rubberen ring kijken in die klep, en controleren of deze niet is versleten?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Onbekend schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:54:
Als het bijvullen steeds stopt, dan lijkt het er op dat de vlotter zelf correct werkt.
Schijnbaar sluit de bodemklep dan niet goed af.

Kan je eens naar de rubberen ring kijken in die klep, en controleren of deze niet is versleten?
Wat bedoel je nou?

Deze?
https://www.kranenspecial...9n0_4fiysJMMaAriFEALw_wcB

Die heb ik dus al vervangen. En ja, de oude was inderdaad versleten (erg stug en als ik m boog, boog ie niet terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:32

Onbekend

...

Die bedoelde ik, maar uit jouw tekst dacht ik dat je een ander rubber bedoelde.
Maar schijnbaar sluit deze nog niet goed (genoeg) af. Kan je op een of andere manier controleren of deze ook echt niet lekt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moriaty
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06:55
Kleurstof erin gooien om zeker te weten dat het de pot inloopt?

"640K ought to be enough for anybody." - Bill Gates, 1981

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Moriaty schreef op zondag 21 november 2021 @ 23:07:
Kleurstof erin gooien om zeker te weten dat het de pot inloopt?
Het is zo ook al te zien dat het water daar in loopt, je ziet het water constant 'bewegen' als het ware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Met een stuk wc papier droog maken in de wc pot waar het water uit komt.
Als het weer nat wordt weet je zeker dat het door het uitstroom mechanische komt.
Wat ook kan is dat de vlotter niet meer op tijd stopt en het water via de overloop wegloopt. Even het niveau controleren als de vlotter afsluit.
En je kan ook het verkeerde rubber hebben gekocht/mee gekregen.
Daar zijn vele soorten en maten in.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:38
bij mij komt het voor dat het doorloopt omdat het rubber + de arm die je omhoogtrekt bijnhet doorspoelen net niet lekker op het gat uitlijnen.

ik had dus ook dat mijn wisa-reservoir steeds doorliep. beetje frutten met de positie van die arm/het rubber lost het op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
edsandje schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:25:
Met een stuk wc papier droog maken in de wc pot waar het water uit komt.
Als het weer nat wordt weet je zeker dat het door het uitstroom mechanische komt.
Wat ook kan is dat de vlotter niet meer op tijd stopt en het water via de overloop wegloopt. Even het niveau controleren als de vlotter afsluit.
En je kan ook het verkeerde rubber hebben gekocht/mee gekregen.
Daar zijn vele soorten en maten in.
Nee het water loopt niet via de overloop weg. Dit deed ie eerst namelijk wel maar dit bleek eenvoudig af te stellen op het vulmechanisme.

Het nieuwe rubber was ook van Wisa en op het oog identiek qua vorm en afmetingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:28
Heb je de plek waar het bodemkleprubber de bodem raakt goed schoongemaakt? Als je nieuwe rubber daar niet goed afsluit blijft het lekken.

Bijna 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
Tha_Flash schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:29:
Heb je de plek waar het bodemkleprubber de bodem raakt goed schoongemaakt? Als je nieuwe rubber daar niet goed afsluit blijft het lekken.
Waarmee kan ik dat het beste schoonmaken? Azijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:43

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als je azijn schrijft, dan bedoel je toch hopelijk schoonmaakazijn? Dat is veel sterker dan gewone azijn voor door de salade en ontkalkt een stuk beter. Staat bij de supermarkt bij de schoonmaakmiddelen.

[ Voor 14% gewijzigd door thunder7 op 22-11-2021 07:57 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aomi
thunder7 schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:56:
Als je azijn schrijft, dan bedoel je toch hopelijk schoonmaakazijn? Dat is veel sterker dan gewone azijn voor door de salade en ontkalkt een stuk beter. Staat bij de supermarkt bij de schoonmaakmiddelen.
Ja uiteraard hahah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Flash
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06:28
Aomi schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:33:
[...]

Waarmee kan ik dat het beste schoonmaken? Azijn?
Schoonmaakazijn of zoiets inderdaad, de rand waar het rubber op komt zal misschien ook wel kalk bobbels hebben waardoor hij niet goed afsluit.

Bijna 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:01
Als het reservoir bij de uitstroomopening flink verkalkt is, dan kan het zijn dat je het met azijn ook nog niet zo snel weg krijgt.
Je kunt het dan ook nog proberen te ontkalken met wat zoutzuur (in elke bouwmarkt te krijgen), dat werkt vaak nog beter dan azijn.
Uiteraard ook weer geruime tijd laten inweken.
(immers: een deel van de kalk zal niet direct bereikbaar zijn vanuit het reservoir, omdat hier de rubber afsluitring op drukt... dus zal de ontkalker hier langzaam doorheen moeten sijpelen, en dat gaat natuurlijk erg traag)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aomi
Fr33z schreef op maandag 22 november 2021 @ 07:27:

Nou even een update. Inmiddels dik 2 uur prutsen verder maar ik heb het ontdekt hoor.
Bovenstaande antwoord was inderdaad wat het probleem leek te zijn.

Waardoor het veroorzaakt werd?

Het zogenoemde brugstuk (de rechtse)

Afbeeldingslocatie: https://static.rorix.nl/image/product/galvano/600x600/D130001001174306.jpg/wisa-brugstuk-v-2100-3100-0711904.jpg

moet geklikt worden op de grijze 'staaf' rechtsonder

Afbeeldingslocatie: https://www.warmteservice.nl/medias/product_images_magnify/1_M_Wisa_A0027195_1_jpg_magnify_2d96abeb7d163d84d42de7e7d3ff6b6e.jpg?context=bWFzdGVyfHByb2R1Y3RfaW1hZ2VzX21hZ25pZnl8ODE3MTMyfGltYWdlL2pwZWd8aW1hZ2VzL21hZ25pZnkvaGUzL2hlNS85MDQ2OTY1ODQ2MDQ2LmpwZ3wwNjVhM2VlYjYxZDdlODI3YTM0MTg1ODg3ZjdhZDAwNWI3NTgzMWVmNjIxMmI1ZTk2ZjE1NmM5NDNjNzZmMTk2
Hierdoor wordt het spoelmechanisme goed op zijn plek gedrukt

Bij het demonteren heb ik goed gekeken hoe alles zat en alles op dezelfde plaats terug gezet. De vorige eigenaar van mijn huis (of misschien zelfs de installateur) heeft dat niet gedaan. Dat is dus jarenlang goed gegaan en recent heeft dat toch een klein lek veroorzaakt. Ik heb bij het terugplaatsen van de rotzooi dit ook niet terug gezet zo. Na urenlang pielen ging ik me toch eens afvragen of die grijze staaf geen functie had :+ :+

Nog even fingers crossed want ik heb het hele spul net pas teruggezet, maar vooralsnog lijkt er geen water meer weg te lopen.

Iig bedankt voor het meedenken allemaal!

(ojah, ik ben uiteraard begonnen met de tips die hier eerder al gegeven werden. De hele bak, inclusief het gat onderin is nu schoon en kalkvrij maar dat was dus niet de oplossing :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Aomi op 22-11-2021 16:21 ]

Pagina: 1