Standaccu bouwen voor autokoelkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-09 13:57
Ik zit veel op de weg, en ik heb een autokoelkastje in de auto om drankjes koel te houden. Scheelt geld met drinken kopen bij het tankstation en ik kan zelf kiezen wat ik meeneem.

Het gaat om de Dometic Coolfreeze CF11, echt een kleintje dus. Nu is het bij mijn auto zo dat de sigarettenaanstekeraansluiting achterin de kofferbak uit gaat zodra de auto ook uit is. Normaal niet erg, maar ik zou het prettig vinden als de koelkast wat langer door kan koelen, ook als ik niet in de auto zit

Dus nu heb ik het idee om het volgende te bouwen, en ik zou graag jullie input hebben.

- Een kleine loodaccu, ik dacht aan een gelaccu (of is lithium hier beter geschikt voor?)
- Een acculader die tijdens het rijden die kleine accu oplaadt.
- Aan die accu hangt de koelkast.

In de koelkast zit een automatische cutoff wanneer de spanning te laag wordt, dus daar maak ik me geen zorgen om. Ik weet echter niet wat voor acculader ik nodig heb, en of ik daar een redelijk simpele schakeling mee kan maken waar effectief alles in parallel staat, of dat er extra elektronica bij komt kijken om dit veilig te bouwen.

De vraag is of ik dit met relatief beperkte kennis, uberhaupt wel moet willen uitvoeren, want het is voor mij belangrijk dat het allemaal wel veilig is.

Ik hoor graag jullie input, en bedankt alvast!

Een kant en klare optie die betaalbaar is is eventueel ook een optie, maar dit is leuker natuurlijk!

[ Voor 3% gewijzigd door WCA op 21-11-2021 21:26 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Even opgezocht wat voor box het is https://www.koelbox4you.nl/product/dometic-coolfreeze-cf-11/
Dus momenteel hangt de koelbox gewoon aan de 12V van de wagen en koelt ie dus bij als de motor draait.

Wat je eigenlijk wil is dus een 12Vdc lipo ups die een kleinere koelkast van voeding kan voorzien en ook kan laden via 12Vdc.

LiPo's kun je krijgen via Hobbyking, maar de ups module die genoeg stroom kan leveren (tussen 3 á 5A) weet ik niet waar je die kan krijgen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het een moderne auto is zit er ergen in de zijkant een zekeringkast met een aansluiting voor de trekhaak. Daar moet een constante spanning op staan.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
memphis schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:43:
Als het een moderne auto is zit er ergen in de zijkant een zekeringkast met een aansluiting voor de trekhaak. Daar moet een constante spanning op staan.
Constante spanning kan ook, maar ik wil eigenlijk de 12v accu van de auto niet ontladen als de auto uit staat. Het is een hybride auto, en die heeft maar een vrij kleine 12v accu. Dus vandaar een tweede accu in de kofferbak erbij.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:38
denk dat je in de richting van een camper moet gaan denken, daar zitten meestal ook 2 accus in met een systeem die de 2e accu oplaad als de 1e vol is en andersom met dezelfde dynamo

[ Voor 5% gewijzigd door Toerq op 21-11-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
Misschien denk ik te simpel, maar je 12V poort geeft laadspanning voor een auto accu, dus je zou volgens mij alleen een auto accu parallel hoeven te zetten. Dan zou je zonder laadcircuit af kunnen. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat als je auto accu erg leeg is, de extra accu terug gaat leveren aan de auto accu. Het grootste risico wat ik daarbij zie is dat de zekering eruit klapt omdat er een te hoge laadstroom gaat lopen in één van beide richtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
AlphaRomeo schreef op maandag 22 november 2021 @ 13:13:
Misschien denk ik te simpel, maar je 12V poort geeft laadspanning voor een auto accu, dus je zou volgens mij alleen een auto accu parallel hoeven te zetten. Dan zou je zonder laadcircuit af kunnen. Het enige nadeel zou kunnen zijn dat als je auto accu erg leeg is, de extra accu terug gaat leveren aan de auto accu. Het grootste risico wat ik daarbij zie is dat de zekering eruit klapt omdat er een te hoge laadstroom gaat lopen in één van beide richtingen.
Yeah, daar zat ik ook aan te denken. Maar ik vind dat toch wel spannend, ik wil het eigenlijk helemaal veilig hebben. Moet wel zeggen dat ik met googlen op BMS systemen al gauw honderden euro's kwijt ben incl accu, dus ik weet niet of dat het wel waard is. Ook kant-en-klare systemen heb ik al wel gezien, maar dat is ook gauw honderden tot zelfs duizenden euro's en dat wordt me wat te gek.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Loop eens bij de betere auto-hifi winkel langs. Die hebben veelal oplossingen voor het aansluiten en aansturen van een 2e accu.

Zie ook dit topic 2De accu nodig voor audio installatie ?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
https://www.jackery.com/pages/portable-power-stations

Als je voor klant en klaar wilt, opladen via sigarettenaansteker aansluiting

Als je wat verder naar onderen gaat op de pagina is er ook indicatie van hoelang ene koelkast/ box het op de div cap. doet.

https://www.google.com/search?q=portable+power

https://www.coolblue.nl/p...en=laagste-prijs&pagina=1

Of een tweede loodaccu en een diode "ding" er tussen

https://www.bluepowershop...-80-2sc-2-accu-s-80a.html

meer info bv op https://zeilersforum.nl/i...g-bij-parallel-schakeling

[ Voor 27% gewijzigd door hans3702 op 22-11-2021 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Laatst online: 15:35

AlphaRomeo

FP PowerMod
Dit Chinese ding lijkt het ook te kunnen trouwens: € 15,60 45%OFF | Battery Equalizer for Two Pieces 12V Gel Flood AGM Lead Acid Batteries HA01 Voltage balancer Lead acid Battery charger Regulator
https://a.aliexpress.com/_varrq0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:37

timovd

Voorsprong door techniek

AlphaRomeo schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:40:
Dit Chinese ding lijkt het ook te kunnen trouwens: € 15,60 45%OFF | Battery Equalizer for Two Pieces 12V Gel Flood AGM Lead Acid Batteries HA01 Voltage balancer Lead acid Battery charger Regulator
https://a.aliexpress.com/_varrq0
Of je koopt zoiets voor een zonnepaneel en koopt er een klein zonnepaneel er bij. Ik heb dit zo gedaan voor mijn dashcam. Als de batterij onder een bepaalde spanning komt, stopt 'ie met stroom leveren. Is dat een optie voor de TS?
...maar ik zou het prettig vinden als de koelkast wat langer door kan koelen, ook als ik niet in de auto zit...
Is een paar uur "lang"?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:17

AvK

Ready Set Go

Vergis je niet in hoeveel stroom zo'n koelkastje vraagt.
Die trekt zo'n accu binnen no time leeg. Inderdaad, wat is wat langer door koelen?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Ik wou iets zeggen over goedkope peltier koelkastjes, maar dit is daadwerkelijk een koelkastje met een compressortje, dus wel wat beter gelukkig. :)

de startaccu van de auto kan dit koelkastje urenlang* voeden zonder enige probleem, dus een aansluiting die aan blijft (al dan niet met een tijdschakelaar oid) zou meer dan goed genoeg moeten zijn. :)

beetje startaccu is 12V, 50Ah dus zo'n 600Wh. Nou is het niet handig om die allemaal op te maken, maar 30W van het koelkastje kan best een paar uur zonder dat het een probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt helemaal niets extra's nodig dan een accu en een goede bekabeling vanaf je 12v socket die je nu ook al gebruikt. Die geeft gewoon de laadspanning van de auto door (meestal 14.4v) als hij aan het opladen is - dat wordt niet afgeschermd van de rest van de auto.

Als je daar een, bij voorkeur deep cycle, accut aan koppelt en daar weer je koelkastje, ben je klaar. De batterij laadt bij als je rijdt en ontlaadt als je de auto uitzet, want je 12v aansluitng in de achterbak gaat vanzelf uit geef je aan.

accu a max 100 euro en wat degelijke bekabeling met een zekering er tussen, en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:18:
Je hebt helemaal niets extra's nodig dan een accu en een goede bekabeling vanaf je 12v socket die je nu ook al gebruikt. Die geeft gewoon de laadspanning van de auto door (meestal 14.4v) als hij aan het opladen is - dat wordt niet afgeschermd van de rest van de auto.

Als je daar een, bij voorkeur deep cycle, accut aan koppelt en daar weer je koelkastje, ben je klaar. De batterij laadt bij als je rijdt en ontlaadt als je de auto uitzet, want je 12v aansluitng in de achterbak gaat vanzelf uit geef je aan.

accu a max 100 euro en wat degelijke bekabeling met een zekering er tussen, en je bent klaar.
En hoe zorg je ervoor dat de zekering van de 12 aansluiting niet stuk gaat? Als de accu van de koelkast helemaal leeg is gaat er een behoorlijke stroom lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

harmz schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:20:
[...]

En hoe zorg je ervoor dat de zekering van de 12 aansluiting niet stuk gaat? Als de accu van de koelkast helemaal leeg is gaat er een behoorlijke stroom lopen.
De meeste hybrids hebben een relatief lage laadsnelheid op de 12v batterij omdat ze geen dynamo gebruiken. TS heeft volgens mij nog niet aangegeven wat voor hybrid hij rijdt, maar de Prius heeft bijvoorbeeld op sommige modellen maar 5A laadstroom. (andere modellen geven 5A aan maar doen in werkelijkheid 60A+ dus het is wel even afwachten wat TS als auto heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
https://www.beterbatterij...iste-lader-bij-gel-accus/

Een gel accu is niet de beste keuze ivm laden, dan zul je er een 12v - > 12v lader bij moeten zoeken, ik kon er niet zo snel een vinden.

En loodaccu gelijk aan start accu en een diode / laad circuit en een extra 12v leiding vanaf de dynamo / accu en vertrouwen op de low voltage afschakelen is de minst technische oplossing. met een extra schakelaar kun je de "koelkast" accu ook voor nood start gebruiken,

Als er ruimte voor is kun je ook een grotere start accu er in zetten. en in combi met onderstaande..

Een andere optie is koelkast op start accu en een timer er tussen dat die nog max bv 3 uur werkt of tot 11V afhankelijk wat eerder is en dan de koelkast uit zet gebruikelijk zal de 3 uur eerder om zijn dan de dat de spanning gezakt is, de koelbox heeft een compressor dus zal maar een paar keer per uur aanslaan als de box dicht blijft, een idee is om dit met bv een urentellen of verbruiksmeter te tellen dan weet de wat de box per uur verbruikt, de 30 watt is nl alleen als de compressor loopt en de evt schakel elektronica en leds zal maar een paar watt zijn.

een vertraging is met een relais en een raspberry pi pico zo gemaakt en is ook te combineren met een hogere power off spanning, bv 11,5 volt

https://www.benselectroni...aals-relais-board-3v.html + https://www.kiwi-electron...pi-pico-10494?search=pico

of kant en klaar
https://www.genius-electr...ijdrelais-12v-instelbaar/

https://www.amazon.com/Ti...ing-Trigger/dp/B01HNDOCKK

Daarnaast zal de box ook als die uit is nog wel even koud blijven zolang die dicht blijft, dit kun je dus bij de 3 uur optellen.

Met een tijdrelais zal je startaccu bijna nooit op een lage spanning uitkomen, als je weet wat het totaal verbruik in een uur, minder dan 30 watt want dat is verbruik als compressor loopt is, dus was is de duty cycle dak kun je een tijd kiezen waarbij bv max ¼ van de start accu gebruikt word om door te koelen

[ Voor 11% gewijzigd door hans3702 op 22-11-2021 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:27:
[...]

De meeste hybrids hebben een relatief lage laadsnelheid op de 12v batterij omdat ze geen dynamo gebruiken. TS heeft volgens mij nog niet aangegeven wat voor hybrid hij rijdt, maar de Prius heeft bijvoorbeeld op sommige modellen maar 5A laadstroom. (andere modellen geven 5A aan maar doen in werkelijkheid 60A+ dus het is wel even afwachten wat TS als auto heeft)
Het gaat om een Corolla Touring Sports 2021. Dat had ik inderdaad even in de TS mogen zetten :)

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
Overigens hoeft de boel niet de hele nacht of weekend door te koelen, gewoon wat langer dan meteen uit na het stoppen van de motor (dus een paar uurtjes oid) zou ook al mooi zijn. Dat in de ochtend in de zomer mijn flesjes water ook nog enigszins koel zijn. Ik ga naar jullie oplossingen kijken!

Share and Enjoy!

Pagina: 1