2De accu nodig voor audio installatie ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Dag allemaal, ik wil in mijn auto een audioinstallatie leggen namelijk:

2x ground zero gzrw xspl-d2 ( 1500 watt rms per stuk ) -> 3000 watt rms totaal
2x Ampire Db 100.1 versterkers (1000 watt rms op 1 ohm per stuk ) -> 2000 watt rms totaal

Ik neem aan dat ik hiervoor een 2de accu in mijn auto ga moeten leggen ?
Of zijn er andere opties waarbij ik mijn totaal vermogen kan halen ? ( waarvan ik weet dat in de realiteit niet voor zal komen)

Daarnaast vroeg ik me af hoe ik deze dan moet aansluiten:
parallel/serie over de standaard accu ?
is de standaard alternator sterk genoeg om beide accu's op te laden ?

Hoe zit dit nu precies allemaal ? want zelf weet ik er niet zo veel over..

Alvast bedankt ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
knipperdeknip offtopic

[ Voor 81% gewijzigd door teacher op 06-10-2017 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
fijn dat een mens nog geen vraag mag stellen...
het komt er op neer dat ik wil navragen als dit klopt :
2de accu parallel over de standaard accu
150A zekeringen tussen deze verbindingen,
Alternator kan dit normaal gezien aan

Maar als ik de vraag zo stel wordt ik oftewel uitgelachen of ze zeggen dat ik al alles weet en andere niet lastig moet vallen , bovendien is niemand verplicht om te antwoorden dus echt last van me kan je niet hebben...

dankuwel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

lieve Jordi .. je hebt nu 5 topics lopen over je autoradio .. in elke stel je een losse vraag. ik denk dat je het bete bij één had kunne houden. .....

ok

1) Mja daar ontkom je waaschijnlijk niet aan
2) een andere voeding .. via netspannig of generator
3) paralel (als je teminste geen gesmolten koper om je oren wil hebben)
4) ja maar duurt langer dan
5) hoe het allemaal zit. je moet echt wat meer info zoeken .. het is niet de bedoeling dat we alles voor je doen en maar moeteg gokken wat je niet weet, ook al lijkt het er op dat je er helemaal niets van weet. maar dat klinkt ook niet lief duzzzzzzz... ehm ja ... cest la vie

Een standaard alternator gaat geen 3kw leveren dat kan ik je op een briefje geven met mazzel heb je 400-500watt

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 01-10-2017 21:37 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankuwel!
1)Sorry voor mijn verschillende topics, ik had er misschien eerder aan moeten denken om het bij een te houden...

2)Ja het klopt dat ik laat overkomen dat ik er niets van af weet en dat ik niks vermeld over mijn eigen opzoekwerk...
Dit is puur om niet over te komen alsof ik de man ben die er zogezegd alles van weet maar uiteindelijk alles fout heeft xS

3) bedankt voor deze info hiermee kan ik zeker verder :D

4) ik zal in het vervolg eerst zorgen voor 1 goeie topic waardoor ik er geen 5meer moet maken ;p
en ook zal ik daarin vermelden wat ik al heb gevonden of al weet..

zoals je al ziet ben ik nieuw in dit hele forum-audio verhaal en doe er alles aan om eerst de nodige info te verzamelen vooralleer ik zo stom ben om een versterker/.... te verbranden xp

dankuwel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
even vanaf mijn telefoon:

Ik zou sowieso niet de accus direct schakelen met elkaar. je zal altijd een spanningsverschil hebben waardoor de accus elkaar gaan op/ontladen.

Wat je dan wel wilt doen (zo had ik het vroeger) is ervoor zorgen dat de stroom maar één kant op gaat.

Dus op het moment dat je auto uit staat zijn de accus niet verbonden met elkaar. op het moment dat je auto aan staat (en je dynamo dus ook actief is) pas de verbinding maken. zo zal je voorkomen dat de accus elkaar op/ontladen met als gevolg kapotte accus op langer termijn.

Dit kun je doen met een automatisch geschakeld relais (die moet dan wel het vermogen over de accu's aan kunnen)

Een ander alternatief is 2 identiek dezelfde accus gebruiken maar daar kan de kans nog steeds bestaan zoals hier beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Hiervoor moet je een laadstroomverdeler gebruiken, hangt er ook weer vanaf of je een euro 5/6 auto hebt of niet (ik denk het niet :))

https://www.mobilenergy.n...verdeler-laad-tweede-accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-08 22:45
Jur schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:33:
Hiervoor moet je een laadstroomverdeler gebruiken, hangt er ook weer vanaf of je een euro 5/6 auto hebt of niet (ik denk het niet :))

https://www.mobilenergy.n...verdeler-laad-tweede-accu
Aah zo eentje had ik inderdaad ;-) is alweer 8 jaar geleden dus ik wist niet meer precies de benaming. }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

Zo maar parallel nooit doen. Je ene accu gaat dan de andere accu langzaam leeg trekken als je auto stil staat. Ook maak je in feite één grote accu van je twee accu's. Waardoor je auto niet start als je te lang de muziek draait. Dan is het effectiever om gewoon één grotere accu te plaatsen.
In serie gaat al helemaal niet, dan maak je 24v en gaat er veel stuk :P

Wil je toch twee accu's: laadstroom regelaar plaatsen. Dat kan met een verliesarme diodebrug of een slim relais dat de boel parallel zet zodra je motor loopt maar accu's afzonderlijk houdt als je motor stil is. Beide oplossingen zorgen er voor dat de accu's elkaar niet meer kunnen beïnvloeden en je altijd nog kan starten, ook als de audio één accu helemaal leeg getrokken heeft (wat overigens niet goed is voor de levensduur van je accu).

Je dynamo zal wel sterk genoeg zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oh weer iets bijgeleerd , een laadstroomverdeler, had ik nog nooit van gehoord 8)7
dan zal ik die eerst eens bekijken.
Dankjulliewel :D
Pagina: 1