waarom noemt de redactie een nuance nieuws ipv opinie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-07 13:11

kodak

FP ProMod
Topicstarter
Een vraag over het nuance-artikel rond een storing voor Tesla klanten.

Laat ik beginnen met een compliment. Kennelijk had de redactie eerder besloten een storing, waar wereldwijd veel Tesla-klanten uren last van hadden, maar niet als nieuws te brengen. Na een storing bij een andere afhankelijkheid van EV-rijders werd besloten toch maar te schrijven. Alleen dan als nuance op nieuws van anderen.

Mijn vraag is waarom dit bericht over Tesla als nieuws is gebracht en niet als opinie.
De reden om dit te vragen is omdat de nuance vanuit de redactie, waar het stuk uiteindelijk vooral om geschreven is, sterk gaat om de mening van de schrijver. De schrijver kan zich kennelijk niet vinden in bepaalde stelligheid van collega's dat klanten buitengesloten zouden zijn.

Bij nieuws verwacht ik duidelijke objectiviteit, bijvoorbeeld door een objectieve grens wat buiten sluiten is en wat van wie verwacht mocht worden. In het artikel lees ik die grenzen niet, waarschijnlijk omdat ze er niet zijn. Dat maakt een stelling dat andere media of tweakers er naast zouden zitten dat er buiten sluiten is feitelijk een opinie van de schrijver. Uiteraard valt dat ook op te merken voor andere media, maar dat is het nieuws kennelijk niet.

Daarbij valt niet makkelijk op die mening terug te vallen als er in de eerste plaats geen moeite lijkt gedaan te zijn duidelijk te maken wat er tussen de klanten en de leverancier afgesproken en gebracht is. Zo lees ik niet terug wanneer en na hoe lang de klant rekening moet houden dat een mogelijk alternatief nodig is. Dat er een alternatief is maakt namelijk niet dat die dus maar werkt of verwacht kan worden dat die dus redelijk beschikbaar zou zijn. Daar gaan afspraken juist over. Dat af laten hangen van stellingen als je kunt bij andere dienstverleners ook storing verwachten dus.. is niet waar verwachtingen in betaalde diensten vooral om gaan. Een klant van tesla heeft een contract met tesla, doet betaling aan tesla, levert gegevens aan tesla in ruil voor service. Niet met de mening van anderen.

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• return true
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 01-07 15:50
Ik vind dit echt een bijzonder vreemd artikel om te lezen. Nuance impliceert een afgewogen standpunt, maar dit leest als een pure rant. Het lijkt de insteek van de auteur om Tesla werkelijk van alle blaam te zuiveren, terwijl er een storing is opgetreden die in de praktijk blijkbaar veel Tesla-rijders heeft getroffen (of er nou een fallback bestond of niet). Dat blijkt voor mij al uit de laatste zin van de inleiding:
Wat echter veelal achterwege blijft of pas op het eind van artikelen genoemd wordt, is dat geen enkele eigenaar werkelijk buitengesloten was. Of beter gezegd: niet buitengesloten door een falen van Tesla.
Dit terwijl deze mensen in de praktijk wel degelijk zijn buitengesloten als gevolg van een storing bij Tesla, ongeacht of ze de impact van de storing zelf zouden hebben kunnen beperken. Voor zover Tweakers zich wil profileren als een objectief, betrouwbaar nieuwsmedium is dit artikel in mijn ogen echt heel schadelijk voor jullie reputatie. Zelfs als redactioneel commentaar zou ik dit stuk niet snel door de eindredactie zien komen bij serieuze journalistieke media, omdat dit stuk zo fel en eenzijdig de fabrikant verdedigt. Ik denk niet eens dat Tesla dit zelf als persbericht naar buiten zou durven brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaptorRVL
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 23:15
Ik geef eigenlijk nooit feedback over een nieuwsartikel. Maar ben het hier wel met de bovenstaande reacties eens. Dit 'nieuwsartikel' is echt heel vreemd geschreven. En is inderdaad meer een opiniestuk dan objectief nieuws. Wellicht een nieuwe koers die Tweakers hier wil inslaan? Want het past totaal niet bij de reguliere nieuws artikelen. En dan zeker niet in positieve zin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-07 23:35

DaFeliX

Tnet Devver
Ik tag @Mark_88 even, zodat hij op de hoogte is van dit topic :)

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:28
Ik vind de plagiaatkant ervan (Taylor press oid) eigenlijk net zo zorgelijk. Gewoon vertaald inclusief de auteur... Wow :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 05-07 15:32
Znorkus schreef op maandag 22 november 2021 @ 08:44:
Ik vind de plagiaatkant ervan (Taylor press oid) eigenlijk net zo zorgelijk. Gewoon vertaald inclusief de auteur... Wow :)
Ik doe effe het linkje er bij, service van de zaak. :)

https://www.taylordailypr...s-picture-and-sound-news/

Inderdaad 1-op-1 vertaald.

Hello. Is it me you're looking for?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:34

Herman

FP ProMod
.

[ Voor 99% gewijzigd door Herman op 22-11-2021 09:40 . Reden: Voegt niks toe ]

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:16
Heel apart als het echt plagiaat is. Ik zie alleen op taylordaily geen timestamp staan, dus het is mij onduidelijk wie nou wie plagieerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:34

Herman

FP ProMod
Flamesz schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:25:
Heel apart als het echt plagiaat is. Ik zie alleen op taylordaily geen timestamp staan, dus het is mij onduidelijk wie nou wie plagieerd.
Volgens Google is het artikel van Tweakers inderdaad ouder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6v2hw-1iTe9BJlJGzGvAqPJbV5w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YcQeDjzxlMgKDfBcHZPKQIoP.jpg?f=user_large

Al blijf ik het wel een raar verhaal vinden...

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 16:22

WoutF

Hoofdredacteur
Flamesz schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:25:
Dat is heel duidelijk, zij hebben ons stuk door Google Translate gehaald. M.b.t tot de vraag in dit topic, daar komen we later vandaag even op terug, heb de auteur nog niet kunnen spreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

iamerwin schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:00:
[...]

Ik doe effe het linkje er bij, service van de zaak. :)

https://www.taylordailypr...s-picture-and-sound-news/

Inderdaad 1-op-1 vertaald.
Zo te zien doen ze dat met meer artikelen. https://f1journaal.be/lew...-het-was-eenzaam-vooraan/ vs. https://www.taylordailypr...e-up-front-f1journaal-be/ bijvoorbeeld. Alleen zetten ze daar wel de bron bij.

https://www.taylordailypr...us-what-you-need-to-know/ is dan ook weer een overduidelijke. Bij de 'lees meer' staan nog links richting HLN.be.

En het dan wel op https://www.taylordailypress.net/editorial-policy/ hebben over dat ze niet aan plagiaat doen en elk nieuwsartikel origineel is. :')

Al gaat dit hier wel offtopic.

[ Voor 26% gewijzigd door Yorinn op 22-11-2021 09:40 ]

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-07 16:48

Sharky

Skamn Dippy!

WoutF schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:33:
[...]

Dat is heel duidelijk, zij hebben ons stuk door Google Translate gehaald. M.b.t tot de vraag in dit topic, daar komen we later vandaag even op terug, heb de auteur nog niet kunnen spreken.
Erg slecht van ze, maar zo is het internet helaas. Moet wel zeggen dat er woorden in het Tweakers-artikel zitten die juist heel Engels lijken. Zo wordt een raamstijl een 'pilaar' genoemd, iets dat we in het Nederlands nooit doen en een letterlijke vertaling uit het Engels lijkt daardoor.

This too shall pass

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:19
Het leest als een column (met een bijbehorende schrijfstijl, een disclaimer: 'Dit artikel is de persoonlijke mening van de auteur en weerspiegeld niet de mening van de Tweakers redactie' zou niet misstaan) en zo zou het ook genoemd moeten worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mark_88
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-07 11:18
Dank voor de feedback allemaal. Ik kan niet in detail op alles ingaan zonder dat ik een extra factuur naar DPG moet gaan sturen, maar ik snap dat de opiniërende elementen daar niet op hun plek voelden. Volgende keer zal ik mikken op meer 'de feiten voor zich laten spreken' en dan genoegen nemen met waar het schip strandt. Voor nu hebben collega's vanochtend de 'scherpe randen' eraf gehaald, waarvoor eveneens dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outfall
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-11-2023
Ik was ook verbaasd over dit artikel vandaag. Het leest voor mij niet eens zozeer als een column, eerder als een forumpost van iemand die zich verongelijkt voelt.

Ik snap het niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Ik snap de tekst van Mark op zich wel; op het moment dat Tesla iets overkomt ziet iedereen om het hardst "haha sliep uit stomme tesla haha". Mijn Twitter stroomde ook over van de triomfantelijke nerds "want de cloud is kut" en "elon is een lul" (OK dat is wel zo) en alles werd er bijgehaald.

Terwijl het uiteindelijk niet heel gek is dat als je je auto unlockt via een clouddienst en die clouddienst is plat dat het dan niet werkt. En idd, lege telefoon is netto hetzelfde effect.

Dus ik snap een artikel in een ander licht wel.

Maar ik zou de volgende keer een (Plus?) artikel schrijven hoe dit nou kan en wat er gebeurt bij BMW, Mercedes ea (hint: precies hetzelfde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:14
Mark_88 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:04:
Dank voor de feedback allemaal. Ik kan niet in detail op alles ingaan zonder dat ik een extra factuur naar DPG moet gaan sturen, [...]
Niet? Volgens mij stuurt hier vrijwel niemand op het forum een factuur voor hun inbreng, dus ik denk dat je "ik wil niet in detail [...]" :+

Of heeft het met een embargo of andere afspraak te maken?

Over het originele vs vertaalde artikel, je kunt het misschien niet altijd even makkelijk zien, maar die Engelse vertaling is echt niet heel sterk. Er zitten tijdsbepalingen in die gewoonweg niet kloppen, en zinnen die je nooit zou zeggen zo in het Engels. Dom van die website.
Sharky schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:37:
[...]

Erg slecht van ze, maar zo is het internet helaas. Moet wel zeggen dat er woorden in het Tweakers-artikel zitten die juist heel Engels lijken. Zo wordt een raamstijl een 'pilaar' genoemd, iets dat we in het Nederlands nooit doen en een letterlijke vertaling uit het Engels lijkt daardoor.
Wat is het verschil tussen een raamstijl en een kolom bij een auto? Ik dacht dat ze namelijk altijd A kolom, B kolom, C kolom etc heette, maar ik heb weinig verstand ervan.

Misschien ook goed om de link naar het originele stuk op Tweakers bij te voegen: nieuws: Nuance: 'Tesla-eigenaren konden auto niet meer in door storing appser...

[ Voor 41% gewijzigd door Weltschmerz op 22-11-2021 12:02 . Reden: Link toegevoegd ]

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Anoniem: 1302638 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:57:
Ik snap de tekst van Mark op zich wel; op het moment dat Tesla iets overkomt ziet iedereen om het hardst "haha sliep uit stomme tesla haha". Mijn Twitter stroomde ook over van de triomfantelijke nerds "want de cloud is kut" en "elon is een lul" (OK dat is wel zo) en alles werd er bijgehaald.

Terwijl het uiteindelijk niet heel gek is dat als je je auto unlockt via een clouddienst en die clouddienst is plat dat het dan niet werkt. En idd, lege telefoon is netto hetzelfde effect.
Dat het een resultaat is van een slecht ontwerp veranderd niet dat het een slecht ontwerp is. En het is dus wel wat beter geworden met recente versies, maar dan nog. Een lege telefoon is je eigen verantwoordelijkheid als je kiest om met telefoon te unlocken. Dat cloud servers plat liggen kan je zelf heel weinig aan doen, en het moet prima mogelijk zijn om met telefoon te unlocken terwijl cloud servers plat liggen. (Zoals dus ook al wel beter mogelijk is bij nieuwere Tesla's).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:47

Blokker_1999

Full steam ahead

Anoniem: 1302638 schreef op maandag 22 november 2021 @ 10:57:

Dus ik snap een artikel in een ander licht wel.

Maar ik zou de volgende keer een (Plus?) artikel schrijven hoe dit nou kan en wat er gebeurt bij BMW, Mercedes ea (hint: precies hetzelfde).
Zoals ik onder het artikel ook geschreven heb zij er meerdere manieren om dat probleem aan te pakken. Er was perfect een artikel van te maken om mensen te informeren over de problemen die Tesla heeft gehad en hen er op te wijzen dat een dienst kan falen en het daarom aan te raden is de key card ook steeds mee te nemen als je op weg bent.

In plaats daarvan had Mark besloten om het artikel te schrijven met een toon waarin hij Tesla vrij stelt van alle schuld en deze zuiver, op een bijna belerende manier bij de getroffen klanten legt ondanks het feit dat hij zelf geen enkele aanwijzing heeft kunnen vinden dat Tesla zou aanraden om die key card steeds op zak te houden.

En dat vind ik spijtig. Het is een mening, een verdediging vanuit persoonlijke overtuiging die aanvoelt alsof deze zelfs geschreven is door iemand die zich een beetje in een hoekje voelt geduwd worden.

Het is ook frappant dat een artikel dat in de titel het woord nuance gebruikt genuanceerd moet worden door de redactie op maandagmorgen. De scherpe kantjes zijn er inderdaad van af, maar de schade is natuurlijk reeds opgelopen.

Merk ook op dat een telefoon met lege batterij inderdaad je eigen schuld is. Vertrouwen op een dienst die in de markt gezet is als alternatief van ... maar dan uiteindelijk niet werkt zoals geadverteerd is niet de schuld van de gebruiker. Verlies of diefstatl, defect of lege batterij treffen ook maar 1 enkele gebruiker. Geen duizenden over heel de wereld.

Ik wil daarnaast ook even opmerken dat in de handleiding die Tesla in 2017 gepubliceerd heeft voor de Model 3 wel degelijk een waarschuwing werd opgenomen waarin Tesla aanbeveelde altijd een keycard op zak te hebben. Deze waarschuwing is vandaag de dag evenwel niet meer te vinden in de online versie van deze handleiding. Tesla lijkt dus zelf van dat advies te zijn afgestapt wat bij mij dan ook doorweegt in mijn mening dat Tesla hier niet helemaal vrijuit gaat. Zij hebben de app uiteindelijk in de markt gezet als een alternatief voor het bijhebben van de sleutel, en zij aanzien het vandaag als een volwaardig alternatief.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

return true schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:50:
Ik vind dit echt een bijzonder vreemd artikel om te lezen. Nuance impliceert een afgewogen standpunt, maar dit leest als een pure rant. Het lijkt de insteek van de auteur om Tesla werkelijk van alle blaam te zuiveren, terwijl er een storing is opgetreden die in de praktijk blijkbaar veel Tesla-rijders heeft getroffen (of er nou een fallback bestond of niet). Dat blijkt voor mij al uit de laatste zin van de inleiding:

[...]

Dit terwijl deze mensen in de praktijk wel degelijk zijn buitengesloten als gevolg van een storing bij Tesla, ongeacht of ze de impact van de storing zelf zouden hebben kunnen beperken. Voor zover Tweakers zich wil profileren als een objectief, betrouwbaar nieuwsmedium is dit artikel in mijn ogen echt heel schadelijk voor jullie reputatie. Zelfs als redactioneel commentaar zou ik dit stuk niet snel door de eindredactie zien komen bij serieuze journalistieke media, omdat dit stuk zo fel en eenzijdig de fabrikant verdedigt. Ik denk niet eens dat Tesla dit zelf als persbericht naar buiten zou durven brengen.
Had men de bijgeleverde keycard gepakt kon men zo instappen. De app is leuk voor erbij.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Pagina: 1