Het wil nog steeds niet lukken helaas, heb alle stappen doornemen maar er veranderd niks..Umbrah schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:21:
Ze zijn volgens mij helemaal niet versleuteld-- het is alleen een rechten probleem. Nogmaals, doe het take ownership ding eens, @HKLM_ refereerde daar ook al aan!
Nou ja dat kan natuurlijk wel zo zijn...sander de ruite schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:24:
[...]
Dit kan toch niet zo zijn?
behoorlijk waardeloos dan, ja ik ben de eigenaar, het gaat me ook voornamelijk om de foto’s.
Hier staan onder andere veel foto’s op van bijvoorbeeld vakanties van vroeger met me ouders.
Mooi klaar mee dan..
Hoe *** het ook is dat je dit is overkomen (en ik zeg dit oprecht niet om nog even zout in de wond te strooien!) is dit exact de use case van heel dat systeem.
Had jij die foto's op deze zelfde manier naar die USB stick gekopieerd en vervolgens de USB stick verloren, dan had de vinder van die stick nu niet jouw foto's gehad. Dat de bestanden zonder de key niet meer te decrypten zijn is het hele idee...
Vandaar het enorme belang van het backuppen van encryptiesleutels en wachtwoorden. Zelfde met Bitlocker; raakt je systeem (TPM of UEFI) de opgeslagen sleutel kwijt, dan vraagt hij bij booten om het intypen van de recovery key. Heb je die niet buiten je systeem opgeslagen dan gaat ie nooit meer opstarten, en bye bye hele inhoud van je schijf....
Overigens:
Om even heel diep over na te denken wellicht; Wanneer je voor het eerst bestanden encrypt komt Windows met een heel duidelijke melding dat je die sleutels moet backuppen, om te voorkomen wat er nu is gebeurd.
/f/image/ER6aPUZwDR4wyxHaTifruGik.png?f=fotoalbum_small)
Ga heel diep nadenken wat je toen hebt gedaan? Als je die originele Windows schijf niet meer hebt, is de backup van de key die je hopelijk naar aanleiding van deze melding hebt gemaakt, echt je enige hoop!
[Voor 27% gewijzigd door SambalBij op 21-11-2021 18:01]
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'
Mocht je het willen reproduceren;amx schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:55:
Ik kan het oorspronkelijke probleem helaas niet reproduceren op mijn eigen machines ook als ik dezelfde stappen volg, dus ik kan je helaas niet helpen. Ik kan het versleutelde bestand gewoon nog openen. Veel succes verder. Het spijt me als je je aangevallen voelde.
Na het encrypten van bestanden (rechtsklik, properties, advanced, 'encrypt content to secure data') maakt Windows een certificaat aan met de functie 'Encrypting file system'.
Wanneer je dat certificaat verwijderd en een keer uit en weer inlogt, heb je de situatie van TS.
Wellicht ten overvloede: zou je dat nu op die manier testen terwijl je zelf ooit eerder bestanden hiermee hebt versleuteld, dan raak je ook daar de toegang definitief van kwijt, wanneer je dat certificaat verwijderd!!
Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'
Pagina: 1