Toon posts:

Nieuwe windows geinstalleerd, bestanden allemaal versleuteld

Pagina: 1
Acties:

• sander de ruite
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 14:15
Gisteren heb ik mijn nieuwe pc gebouwd en windows 10 geïnstalleerd.
Ik had van de vorige pc alle bestanden(Foto's, documenten etc.) op een losse SSD gezet en voor het zekere alles ook nog maar op een USB stick.
Dit is eigenlijk de manier hoe ik het altijd doe om bestanden te bewaren/over te zetten.

Echter nu ik Windows 10 vers heb geïnstalleerd op de nieuwe build heb ik geen toegang meer tot al mijn bestanden/foto's..
Alles is versleuteld.
Het gaat hierbij voornamelijk om oude foto's en bestanden van het werk.

Hoe kan ik deze bestanden ontsleutelen/weer inzien?
Ik heb helaas geen toegang meer tot de oude pc, deze is destijds verkocht.

Het is behoorlijk belangrijk voor me gezien er foto's van 20 jaar op staan en allerlei bestanden van het werk..

• sander de ruite
Sorry, had even wat duidelijker moeten zijn.
Ze zijn via windows zelf versleuteld, dus geen spam/ransomware oid.

• sander de ruite
Kaalus schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:12:
Wat voor foutmelding krijg je te zien wanneer je de bestanden probeert te openen?
Wellicht is het EFS (Encrypting File System) wat aan je oude account hangt en nu dus niet meer ontsleutelt kan worden.
Als ik zo'n bestand probeer te openen krijg ik de melding:
'' Mogelijk bent u niet gemachtigd het bestand weer te geven. Controleer de machtigingen en probeer het opnieuw''
Umbrah schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:13:
Dat slotje kán ook een ownership ding zijn, op NTFS niveau, heb je al eens geprobeerd 'take ownership' te doen? Dit is iets wat je typisch bij deel-rechten ziet...
Nee, ik heb nog niet heel veel geprobeerd, ben hier ook niet heel erg in thuis.
Ik wou eerst hier advies inwinnen voordat ik het wellicht nog erger zou maken.
Volgens mij werkt dit niet meer, omdat de bestanden zijn aangemaakt op mijn vorige pc/windows.
Ik denk dat ze daar zijn versleuteld, dus dat kan ik nu niet meer wijzigen, toch?

• sander de ruite
Umbrah schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:21:
Ze zijn volgens mij helemaal niet versleuteld ;) -- het is alleen een rechten probleem. Nogmaals, doe het take ownership ding eens, @HKLM_ refereerde daar ook al aan!
Het wil nog steeds niet lukken helaas, heb alle stappen doornemen maar er veranderd niks..

• sander de ruite
qwasd schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:23:
[...]

Maak jezelf eerst een eigenaar/owner en probeer dit dan eens opnieuw.
Dat heb ik dus gedaan maar wil niet werken.
Umbrah schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:24:
Hoort het ding een .4 JTD extensie te hebben? Dat ruikt namelijk naar wat malware...
Nee hoor, dit is een bovenliggend mapje wat toevallig zo heet.
Is 100% geen malware, heb deze map destijds ook zelf aangemaakt.

• sander de ruite
SambalBij schreef op zondag 21 november 2021 @ 14:30:
Dit ziet er inderdaad uit als Windows' eigen EFS encryptie.
Je zult uit de backup van je (pre-reinstall) C: schijf de certificaten en private keys moeten opdiepen, om dit weer te kunnen ontsleutelen.

Die staan als het goed is in 'C:\Documents and Settings\<username>\Application Data\Microsoft\SystemCertificates\My\Certificates'

Zie https://answers.microsoft...-906d-2cbca1ac8680?auth=1 voor wat meer info en tips
En daar zit dus zowaar het probleem.
De oude schijf waar mijn vorige Windows opstond heb ik helaas niet meer, deze vertoonde mankementen.
Vandaar dat ik alles heb overgezet op een usb/andere ssd om de bestanden te ‘redden’.

Dus ik heb verder geen backup, leek me ook niet nodig gezien ik alles dacht veilig te hebben overgezet..

• sander de ruite
F_J_K schreef op zondag 21 november 2021 @ 16:59:
Zonder sleutels heb je helaas pech... Bij mijn weten is er geen manier om het te omzeilen. En ook als die er wel is: wij kunnen niet weten of je echt de eigenaar bent (en anderen lezen mee), dus daar zouden we je niet mee kunnen helpen..

Je zou kunnen proberen om het naar een professioneel datarecovery bureau te brengen (a $$$), maar ik geef je er weinig kans. Als je echt nergens de certificaten hebt, dan is je beste kans misschien op de plank leggen en kijken of het over 10 jaar wel mogelijk is geworden.
Dit kan toch niet zo zijn?
behoorlijk waardeloos dan, ja ik ben de eigenaar, het gaat me ook voornamelijk om de foto’s.
Hier staan onder andere veel foto’s op van bijvoorbeeld vakanties van vroeger met me ouders.

Mooi klaar mee dan.. |:(

• sander de ruite
SambalBij schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:50:
[...]

Nou ja dat kan natuurlijk wel zo zijn...
Hoe *** het ook is dat je dit is overkomen (en ik zeg dit oprecht niet om nog even zout in de wond te strooien!) is dit exact de use case van heel dat systeem.
Had jij die foto's op deze zelfde manier naar die USB stick gekopieerd en vervolgens de USB stick verloren, dan had de vinder van die stick nu niet jouw foto's gehad. Dat de bestanden zonder de key niet meer te decrypten zijn is het hele idee...

Vandaar het enorme belang van het backuppen van encryptiesleutels en wachtwoorden. Zelfde met Bitlocker; raakt je systeem (TPM of UEFI) de opgeslagen sleutel kwijt, dan vraagt hij bij booten om het intypen van de recovery key. Heb je die niet buiten je systeem opgeslagen dan gaat ie nooit meer opstarten, en bye bye hele inhoud van je schijf....

Overigens:
Om even heel diep over na te denken wellicht; Wanneer je voor het eerst bestanden encrypt komt Windows met een heel duidelijke melding dat je die sleutels moet backuppen, om te voorkomen wat er nu is gebeurd.

[Afbeelding]
Ga heel diep nadenken wat je toen hebt gedaan? Als je die originele Windows schijf niet meer hebt, is de backup van de key die je hopelijk naar aanleiding van deze melding hebt gemaakt, echt je enige hoop!
Ik kan me echt niet herinneren dat ik ooit zo'n melding voorbij heb zien komen.
Vind het ook gewoon raar dat ik alles toen op een USB heb gezet, en er nu ineens niet meer bij kan.
Heb ook nooit aangegeven de bestanden willen te versleutelen.

Vind het ook heel raar dat ik niet met mijn e-mail adres of iets dergelijks toegang kan krijgen, dit email adres heb ik destijds op de vorige windows 10 pc ook gebruikt.
Jazzy schreef op zondag 21 november 2021 @ 18:15:
[...]

Ik gok dat dit een foto van een Italiaanse auto met een dikke dieselmotor is, de extensie zelf is verborgen. :)
Klopt inderdaad! destijds een flink project van gemaakt met andere turbo, straightpipe etc.
Map vol met foto's waar ik dan ook nooit meer bij kom.. :|

• sander de ruite
Jazzy schreef op zondag 21 november 2021 @ 20:47:
Het is mij niet helemaal duidelijk welke stappen je precies moet uitvoeren om in deze situatie te komen. Kan iemand dat misschien uitleggen? Neem aan dat je eerst BitLocker to Go aan moet zetten op de USB stick en losse SSD, anders worden de bestanden niet versleuteld.
Inderdaad dit, als ik dit allemaal zo lees moet je best wat stappen doornemen om alles te versleutelen.
En is het niet zo dat als het versleuteld is het ook niet zichtbaar is tenzij je een code invoert?

• sander de ruite
Jazzy schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:07:
Dan is de vraag aan @sander de ruite of hij zich herinnert dit gedaan te hebben. Also, in dat geval moet het slotje bij elk bestand ook al zichtbaar zijn geweest op de oude computer.
Nee dit heb ik nooit aangezet, kan me ook niet heugen dat op de oude computer bij alle bestanden ook slotjes stonden.
amx schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:23:
[...]

Ik mis met dit antwoord nogal wat zelfreflectie eerlijk gezegd. Zuur als je je foto-album niet kan inzien, maar aangezien je werkgever hier ook in betrokken is, moet die nog op de hoogte worden gebracht?

Weet die dat je werkbestanden op je prive computer opslaat? of ben je eigen baas? in dat geval: waar zijn de backups?

En om het even in een hele andere richting te gooien: heb je de usb stick al eens getest op een andere computer? Staat er dan ook een slotje op?
Het zijn niet zo-zeer werk bestanden, voornamelijk belangrijke verslagen van mijn vriendin die met een studie bezig is..

• sander de ruite
amx schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:42:
Het is dan wel ronduit teleurstellend dat je verwacht dat mensen jou helpen en je je verhaal aanpast naar jouw eigen beste inzicht.

en heb ik het dan:

1. over het feit dat je niet inhoudelijk ingaat op vragen, of
2. je aanvankelijke verhaal aanpast?

antwoord: ja
Pardon? Moet ik me zelf nou gaan verdedigen?
Ik verdraai helemaal niets, het gaat mij voornamelijk om alle foto’s die op de drive staan dit heeft mij voor persoonlijk erg veel waarde.

Mijn vriendin gebruikte de pc ook regelmatig voor haar werk en school(deeltijd studie) zij heeft dus meer baat bij haar school bestanden.

Ik waardeer alle hulp hiervan mede-tweakers en zij die meedenken in een oplossing.
Tux3.14 schreef op zondag 21 november 2021 @ 21:44:
Je zou is een Linux Live distro kunnen proberen. Er zijn er genoeg te vinden die je op een USB stick kunt zetten en vanaf daar kan booten. Een gebruiksvriendelijke is Ubuntu. Al weet ik eerlijk gezegd niet of daar standaard NTFS en eventueel ExFat ondersteuning in zit. Maar met een beetje Google werk kom je er vanzelf wel achter wat jou het handigste lijkt.

Ik acht de kans klein dat je de bestanden alsnog kunt lezen met een Linux distro, maar het is het proberen altijd waard. Werkt het daar wel dan alles veilig stellen :)

Succes met het herstellen. Hopelijk lukt het, want ik kan me voorstellen dat dit wel enorm vervelend is als er ook nog dierbare bestanden zoals foto's op staan die niet meer leesbaar zijn.
Echt ervaring met Linux heb ik jammer genoeg niet, dus hier zou ik me dan eerst in moeten verdiepen.
Wellicht dat ik van de week eerst eens naar een pc-zaak in de buurt loop(eventueel met pc) en hun het hele verhaal voorleg.

Wel heel zuur zo, voor niemand is deze data iets waard maar persoonlijk is het echt van veel waarde.
Kan alle mapjes/pictogrammen en dergelijke wel inzien, gaat om ruim 6000 foto’s.

• sander de ruite
DukeBox schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:04:
Een enkele keer loop ik ook wel eens tegen dit issue aan bij bepaalde zip's (or rar's, weet het niet zeker) die op een mac gemaakt zijn en dan om een of andere reden ook gemarkeerd worden als encrypted middels efs. Het stomme is dat dat helemaal niet zo is. Ik geef het een kleine kans maar probeer het eens onder een ander OS?
Helaas, dat was mijn eerste hoop zowaar.
Maar ook op de MacBook van me vriendin is niks te lezen.
Tux3.14 schreef op zondag 21 november 2021 @ 22:10:
[...]

Voor Linux distro's als Ubuntu hoef je niet gelijk een rocket science engineer te zijn met 83 diploma's en 192 certificeringen ;). Ik zou zeggen download het, zet hem op een bootable USB en start het is op.
Wat @Microkid ook al aangeeft is de kans waarschijnlijk 0. Maar niet geschoten is altijd mis, zeg ik dan maar. En dergelijke situaties zou ik zelf alles uit de kast trekken om het te proberen.

Die oude PC trouwens, had je deze geformatteerd/gewist/opnieuw geïnstalleerd alvorens je deze had verkocht, of dat niet? Als dat niet het geval is, dan kun je wellicht de koper vragen of je de PC enkele minuten mag teruglenen (en hopen dat alles nog intact is en daarna een fles wijn cadeau doen :P ).
De oude pc is teruggezet naar ‘fabrieksinstellingen’.
Systeem is dus geformatteerd etc. dus ik verwacht niet dat daar nog wat uit te halen is of wel?

• sander de ruite
Oke mogelijk kan ik de koper opsporen echter een aantal vragen.

- Ging om een iets oudere man, deze kocht de pc voor zijn zoon(jaar of 13, gegokt, zoon was mee) om te gamen
- Koper gaf aan wel vaker bezig zijn met computers etc. voor zijn hobby.

Stel ik weet deze persoon op te sporen;

Wat ben ik nodig om eventueel mijn data veilig te stellen?
Ging om een PC met een M2 ssd a 250 GB waar windows opstaat.
Ik heb deze windows dus teruggezet naar fabrieksinstellingen, kan me niet herinneren dat er een mapje met windows old aanwezig was.

De sleutel om mijn bestanden te decrypten zou dus op deze SSD moeten staan?
Waar en hoe ga ik die vinden?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee