Is deze SolarEdge oplossing een goed idee? of...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15:58
Beste,

Ik ben bezig met het beoordelen van offertes en zijn inmiddels al naar 2 opties terug (offerte 1 of 2). Toch weer wat nieuwe inzichten waardoor offerte 3 of bij alleen 1 kant offerte 4 misschien toch beter is. Gisterenavond zaten we nog op offerte 1 of 2 iig. en hoop dat jullie hierbij kunnen adviseren.
Ook heb ik nog een paar vragen aan de (ervarings-)deskundige op dit forum.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndfoZ5znWuwwGmt24dUCMxJmWPw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GOcnfaauHVncaLEBBgup2lXb.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
De ruimte zoals op de foto is afgebeeld is meest gunstig voor ons dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZXyhpl21t__-0tfcqLAScePGFjI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/grDtK3MEXCOna54NhVY7djUp.jpg?f=user_large
Schaduw
Wij hebben geen of nauwelijks schaduw als wat het huis zelf veroorzaakt d.m.v. schoorsteen en hoogteverschil van woon deel t.o.v. garage deel.
Jaarverbruik
Ik heb momenteel een geschat verbruik van net onder de 9000KW per jaar. al denkt de energieleverancier dat ik over de 10.000KW heen ga dit jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1x 35amp fase , deze word t.z.t. vervangen voor 3x25amp fase door elektricien en Enexis.
Budget en doel
+/- 10k met als doel eigen verbruik zoveel mogelijk zelfvoorzienend te worden en daarmee ook de maandlasten te verlagen en stukje rendement op lange termijn.
Ik denk ook toekomstgericht. wellicht verbruik zal stijgen in komende pakweg 10 jaar door bijvoorbeeld warmtepomp en/of 2e elektrische auto en/of gezinsuitbreiding.
Wie gaat het project uitvoeren
Een van de potentiele leveranciers. onafhankelijke elektricien doet voorbereidende werk.
Bijhouden van data
Graag, tips zijn welkom.
De app van de leverancier of fabrikant en KW meter in meterkast heb ik al in gedachten. Daarnaast heb ik al slimmemeterportaal en pvoutput in gedachten.
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49Tf2LblUxUjL7uf0Sq_Q6IAjGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lp2SprfXI9p86eCFcK796J1I.jpg?f=fotoalbum_large

De potentiele leverancier geeft het volgende als oplossing:
Type Omvormer: SolarEdge 9K E-series Datasheet: https://www.solaredge.com...inverter-datasheet-nl.pdf
Type Optimizers: SolarEdge P401 datasheet: https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
Paneel: Hyundai 395WP Ultra-Black (was onze keus, alternatief is Canadian 360wp Full-black) Datasheet: https://www.stralendgroen...SXXXVG_M6_385_400WROW.pdf
Apps: Solaredge

Alternatief:
Omvormer: Huawei van zonneplan.
Optimizer: van zonneplan Datasheet: https://zonneplan.s3.eu-w...atasheet617177cf899e2.pdf
Paneel: DMEGC DM375M6-60HBB 370WP Datasheet: https://zonneplan.s3.eu-w...atasheet609916bfd8e74.pdf
Apps: van Zonneplan
Regio
Midden Limburg (NL)

[ Voor 84% gewijzigd door TurboNick3 op 19-11-2021 19:55 ]

PV Output - SolarEdge SE10K - 26x Hyundai UltraBlack 395WP

Beste antwoord (via TurboNick3 op 29-11-2021 19:29)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35
@TurboNick3 Ik heb goed nieuws en minder goed nieuws...

Het minder goede nieuws: Je hebt de eerste woning die ik niet helemaal goed ingetekend krijg... Met de complexe daklijnen trek ik continue de tekening scheef... Dus ik vermoed dat mijn simulatie net niet 100% gaat zijn.

Het goede nieuws:
De 19+7 Hyundai SolarEdge offertes kunnen uitgevoerd worden met p404. Dan treedt in de simulatie zo goed als geen clipping op (0.13%)... En dat valt me echt mee... Het is met 60V optimizers een 1.16%, dus ruim minder dan ook @busscherski had geschat (waar ik het ongeveer mee eens was)

Dit geeft tot 8,47kW vanaf de panelen, en daarmee is een SE8K een juiste keuze.
Het is zonde om het met p401 of s440 uit te voeren omdat p404 zeker niet duurder is.

Maar... De offerte met REC Twinpeak 4 en Enphase IQ7+.... Dat is een serieus nette prijs voor het gebodene: Premium panelen, en de meest flexibele / (opbrengsttechnisch) veilige oplossing.
REC geeft als een van de weinige fabrikanten garantie die daadwerkelijk het papier waarop het geschreven staat waard is. En ze worden deels in Noorwegen, deels in Singapore gemaakt uit grondstoffen gewonnen in Noorwegen.
De SolarEdge offerte van hen (17) klopt echt niet... REC Twinpeak 4 kan niet op p404 en SE5K is echt veel te licht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Mijn Vragen en gedachten
als toevoeging op de intro:
  • Wat vinden jullie van de offertes?
Het viel me op dat geen enkele leverancier nog een Micro omvormer optie heeft aangeboden. Is dat niet rendabel? Ik heb gelezen toch enkele voordelen te hebben zoals minder brandgevaar, makkelijker uitbreiden of vervangen en de inefficientie t.o.v. string is minimaal... las ik.
  • De leverancier met Huawei geeft op 5 panelen geen optimizer de overige wel, is dat normaal?
  • De leverancier met de Solaredge oplossing geeft een omvormer mee van 9K
  • Ik heb de datasheet bekeken en die geeft (als ik dat goed lees) aan dat een 8K ook al tot maximaal 10.800 DC vermogen aan kan. Daarmee zou die toch voldoende moeten zijn?
Ook las ik dit m.b.t. overdimensioneren dat het voordelen heeft die omvormer iets onder het Watt piek van je panelen te nemen: Middels het overdimensioneren. zoals dit voorbeeld laat zien:
https://www.solarconcept....-of-overdimensioneren.jpg
  • Offerte 1 gaat over de 10.000Watt Piek. Klopt het dat dit dan de BTW/FortFait "problemen" oplevert?
Ik begrijp weinig van de belastingen uitleg en wat nu veranderd, is mij niet concreet, bron: https://www.belastingdien...anelen-ik-ben-particulier
Als ik het goed heb begrepen is het dus verstandig om onder die 10.000WP te blijven dus 1 paneeltje minder?
  • Heeft iemand al kunnen vinden of weet iemand of je op de solaredge omvormer ook later een zonneboiler en/of thuisaccu kan aansluiten?
De leverancier van de Huawei geeft aan dat de omvormer daar al op is voorbereid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Voor alle Solaredge offertes op 2 dakvlakken: vraag uit het verlies diagram van Solaredge designer de post Opbrengst factor verlies.

Ik verwacht daar een pittig getal.

Vraag vervolgens waarom ze p401 offreren als p404 of p505 de betere keuze is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 21:07
@Ronald bedoelt offerte 1 en 5.
Die hebben een klein aantal panelen richting ZO. SolarEdge 3 fase werkt niet goed op momenten met direct zonlicht op slechts 7 panelen terwijl de andere panelen nog geen direct zonlicht hebben.
vb2000 in "Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?"

Solaredge of micro's lijkt me te weinig voordeel opleveren in jouw situatie. Vergeet daarnaast niet dat je bij SolarEdge optimisers op je dak hebt die kapot kunnen.

Aan de andere kant zal een 3 fase string omvormer ook moeite kunnen krijgen met een string van 7 panelen die gedeeltelijk schaduw krijgt. Ik weet niet hoe goed Huawei dat doet.

Ik raadt een goede string omvormer aan. Bijvoorbeeld een SMA, dan weet je dat het goed gaat qua schaduwmanagment.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
busscherski schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 21:38:

Aan de andere kant zal een 3 fase string omvormer ook moeite kunnen krijgen met een string van 7 panelen die gedeeltelijk schaduw krijgt. Ik weet niet hoe goed Huawei dat doet.

Ik raadt een goede string omvormer aan. Bijvoorbeeld een SMA, dan weet je dat het goed gaat qua schaduwmanagment.
Als ik het goed begrijp is een zware omvormer moeilijker op te starten met die 7 panelen in de ochtend. Is het dan wellicht beter om 2 omvormers te hebben. Voor de 7 in de ochtend een 2kw en dan voor de middag en namiddag zuid west een 6kw ofzo. Ipv een van 8 of 9 k?
Ongeacht het merk dan omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De 7 panelen geven afhankelijk van het model 35-45V per stuk af onbelast. Dat is voldoende om vrijwel alle omvormers te starten. Ja meer is altijd beter... Maar het zou genoeg moeten zijn.

Het Zuid dak kan dan gewoon op de 2e Mppt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Zo vandaag was een mooie dag qua zon dan.
Goed om eens te controleren wat betreft schaduw.
ik kon helaas niet meer dan 2 momenten kijken.
11:45 (vanmorgen) en 15:15 (zonet)
Eigenlijk viel het me nog best tegen hoeveel schaduw ik heb. eigenlijk best wel veel.
Maar van de foto's die afgelopen zomer zijn gemaakt zie je nagenoeg geen schaduw.
Is het met zoveel schaduw toch aan te raden solaredge oplossing te kiezen.
vanmorgen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aeHMP1xCI7B6IwHWRTwcc-7u3SU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0jG3DY57ODA6RvStl8Tficux.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U08OMUn0GTw6qb1IXlLZpvt6NXc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TNfFtQTo3zM4anpjJ12DqW1o.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Met SolarEdge 3 fase en 60V optimisers laat je juist weer veel ochtend opbrengst liggen op momenten dat het ZW dak veel minder instraling heeft dan ZO. Ook met 85 V optimisers houd je optimiser voltage clipping.

Qua stand van de zon zitten we momenteel in de slechtste 8 weken van het jaar. Onbewolkte momenten zijn schaars.

Een string omvormer heeft ook schaduwmanagment. (die van SMA vertrouw ik het best icm je string van 7 panelen)
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven

Daarnaast kan er aan SE meer kapot dan aan een string omvormer. Ik zie geen enkele meerwaarde. Je SE verkoper verkondigd vast anders maar die heeft vast geen idee wat optimiser voltage clipping is.

Over micro's zou je nog kunnen twijfelen.

Edit: er zijn nu P401 optimisers aangeboden. Die zijn 60V.

[ Voor 3% gewijzigd door busscherski op 22-11-2021 16:08 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Omdat ik niet zeker ben hoe optimaal die Huawei omvormer het in dit geval doet heb ik hier even een alternatief met een SMA voor je samengesteld bij een willekeurige leverancier die in het hele land installeert en een mooie webshop heeft (het montagemateriaal is niet helemaal correct, vooral even toegevoegd om de prijs zo`n beetje correct te krijgen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irPtFxp-6mHhYaZvGUSTcKty3CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6gQdeGQ8Ejic48Mk93XJuo9M.png?f=fotoalbum_large

Heb je J&M solar al om een offerte gevraagd? Of zit die net te ver weg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V1BmKpqnHM3Zs5DYI3iV9is79rw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X3ozQhxcB2jts7DME4ctyERS.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn 2 panelen uit mijn systeem met optimizers (Ik had 3 Mppt nodig, en dat is een heel duur geintje met extra eis 3 fasen... SolarEdge kwam minst duur uit)

1 paneel ligt vrij (blauw)
1 paneel pakt schaduw van een 80x70 schoorsteen (groen)

Hoe zou een string omvormer er mee om gaan?
Zoals het rode lijntje.

Zodra een paneel in de schaduw ligt geeft het slechts opbrengst uit diffuse straling. Laat dat nou heel beperkt zijn op zonnige dagen! De restopbrengst via een optimizer is dus minimaal... Zou het 0.1-0.2kWh zijn? Ofwel 2 tot 4 cent?

Optimizers kosten rustig 50 euro... Break-even na 1250-2500 zonnige zomerse dagen.

Ik word net @migjes ... Bijna elke post een mooi grafiekje met mooi verhaal :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:03
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:07:
[Afbeelding]

Hoe zou een string omvormer er mee om gaan?
Zoals het rode lijntje.
Een string omvormer als een SMA pakt het globale MPP. Op dit punt zal waarschijnlijk de bypass diode van het paneel in werking gezet worden en 'vervalt' als het ware de helft (of het hele) paneel afhankelijk van de schaduw). De rest kan gewoon nog maximaal opwekken, ook op een stringomvormer. Als je hiermee bedoelde te zeggen dat 1 paneel in de string op schaduw = de hele string onderuit dan is die informatie achterhaald.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@kevineppo het rode lijntje volgt de bypass diodes... Dit is dus de opbrengstgrafiek van dat paneel in de string, niet de string. Half-cell = halve stroom werkt niet in een string.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 22-11-2021 17:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:03
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:16:
@kevineppo het rode lijntje volgt de bypass diodes... Dit is dus de opbrengstgrafiek van dat paneel in de string, niet de string. Half-cell = halve stroom werkt niet in een string.
Excuus! Nadat ik mijn reactie had geplaatst las ik het even terug en dacht ik het al niet helemaal goed begrepen te hebben. Klopt helemaal dan :)

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ronald schreef op maandag 22 november 2021 @ 17:07:
Optimizers kosten rustig 50 euro... Break-even na 1250-2500 zonnige zomerse dagen.
Je moet 26 optimisers kopen en enkele panelen zullen dan wellicht 0.1 kWh extra doen op een zonnige dag.
Zeg maar 26 x 50 euro = 1300 euro voor +/- 0.5 kWh per zonnige zomerse dag extra in het hele systeem. Maar dan vergeet je dat je zit met optimiser voltage clipping. Dus in werkelijkheid verlies je die 0.5 kWh weer dubbel en dwars.

Dus er is al helemaal geen sprake van terugverdienen van de meerkosten van SolarEdge. Het levert niet meer op, dus je verdient de meerkosten nooit terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@busscherski Er is ook nog Tigo...

Maar het was gewoon ter ondersteuning van je verhaal, dat weet je best :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Bedankt voor de uitleg.
Ik heb nog een aantal leveranciers gevraagd voor een offerte. inclusief de voorgestelde J&M.

Overigens begreep ik dat de P401 en overige P-serie modellen worden vervangen voor de S serie.
datasheet: https://www.solaredge.com...llations-datasheet-nl.pdf

Maar dit zal geen verschil maken denk ik. zo. ik zie wederom 60volt limiet. voor de optimizer.

Benieuwd of andere leveranciers hier in de buurt de SMA oplossing aanbevelen.

[ Voor 69% gewijzigd door TurboNick3 op 23-11-2021 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
TurboNick3 schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 18:16:
Overigens begreep ik dat de P401 en overige P-serie modellen worden vervangen voor de S serie.
datasheet: https://www.solaredge.com...llations-datasheet-nl.pdf

Maar dit zal geen verschil maken denk ik. zo. ik zie wederom 60volt limiet. voor de optimizer.
De meeste optimisers in de P serie zijn niet geschikt voor de panelen met grote cellen / grote stromen. Meer innovatie is er denk ik niet. Of misschien zijn deze nieuwe beter EMC afgeschermd.
Benieuwd of andere leveranciers hier in de buurt de SMA oplossing aanbevelen.
De SMA oplossing lijkt veel op een oplossing met elk ander merk string omvormer. Vooral een ander merk. Voordeel iets beter schaduwmanagement en doet het heel goed bij laag DC voltage. Nadeel is Duits en dus duurder dan Chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Vandaag leverancier geweest die iets anders aanbied dan solaredge. Is de eerste op 7.
Emphase iq7+ in combinatie met rca paneel of hyundai paneel, moet offerte nog krijgen.

Eerder viel micro omvormer voor mij af ipv aftoppen op 295watt maar deze leverancier zei dat dit niet klopte en dus ben ik opnieuw gaan zoeken en kwam hier op uit:
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Uit ander forum draadje hier op tweakers.
Nu word ik daar weer enthousiast over omdat het betekend dat ik geen binnenruimte kwijt ben aan een string omvormer waar ik eigenlijk al geen plek voor kan en wil vrijmaken. Dus dit lijkt veel gemakkelijker.

Echter snap ik die ‘cellen’ niet als ik kijk naar de datasheet van de iq7+ en iq7A dan hebben ze het over 60, 72 of 96 cellen.
Maar in de datasheet van paneel staat 344 cellen
Ik begrijp dat niet. Praten ze hier over dezelfee cellen? Worden de andere 240 niet gebruikt??
https://www.stralendgroen...SXXXVG_M6_385_400WROW.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-06 19:25
TurboNick3 schreef op woensdag 24 november 2021 @ 19:57:
Vandaag leverancier geweest die iets anders aanbied dan solaredge. Is de eerste op 7.
Emphase iq7+ in combinatie met rca paneel of hyundai paneel, moet offerte nog krijgen.

Eerder viel micro omvormer voor mij af ipv aftoppen op 295watt maar deze leverancier zei dat dit niet klopte en dus ben ik opnieuw gaan zoeken en kwam hier op uit:
https://www.solar-bouwmar.../enphase-groter-is-beter/

Uit ander forum draadje hier op tweakers.
Nu word ik daar weer enthousiast over omdat het betekend dat ik geen binnenruimte kwijt ben aan een string omvormer waar ik eigenlijk al geen plek voor kan en wil vrijmaken. Dus dit lijkt veel gemakkelijker.

Echter snap ik die ‘cellen’ niet als ik kijk naar de datasheet van de iq7+ en iq7A dan hebben ze het over 60, 72 of 96 cellen.
Maar in de datasheet van paneel staat 344 cellen
Ik begrijp dat niet. Praten ze hier over dezelfee cellen? Worden de andere 240 niet gebruikt??
https://www.stralendgroen...SXXXVG_M6_385_400WROW.pdf
toon volledige bericht
Je hebt het wel goed en je praat over hetzelfde, maar voor de hyundai panelen werkt het net even wat anders dan de standaard. Die panelen zijn shingled en hebben daardoor veel meer celllen. IQ7+ /A werken met de hyundai, zou je nog zelf kunnen checken door de paneelspanning en stroom te vergelijken met de specs van de micros

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Enphase zal een beetje aftoppen bij de zuid panelen. Micro's is qua opbrengst het beste wat je kunt doen voor je oost panelen.
Met 295 W omvormer op een 395 Wp richting zuid verwacht ik dat je +/- 1.5% van de jaaropbrengst van die panelen aftopt. Op momenten dat je toch al maximaal produceert, deze energie had je anders toch niet direct zelf opgemaakt dus het is na afschaffen salderingsregeling relatief minder waardevolle energie die je misloopt.

Alsnog adviseer ik: busscherski in "Is deze SolarEdge oplossing een goed idee? of..."
Dit heeft nog gewoon een hogere jaaropbrengst dan met de micro's terwijl het toch een stuk minder kost.
Een stringomvormer kan ook buiten hangen. Zolang hij gedurende de warmste uren van de dag maar beschermd wordt tegen de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
busscherski schreef op maandag 22 november 2021 @ 16:50:

Heb je J&M solar al om een offerte gevraagd? Of zit die net te ver weg?
Ik heb offerte van ze ontvangen, ze komen ook met SolarEdge oplossing.
En tot mijn grote verbazing hebben ze zelfs een 10 tal panelen op het noordoost ingetekend.
Dat is het licht-groenige deel op de zonatlas foto in het begin bericht.
Er was tot dusver helemaal niemand die op het idee kwam om ook deze dak delen te voorzien van panelen.
Ikzelf niet omdat ik ervan uitging dat het niet veel opbracht. deels ook i.v.m. schaduw huis buren en deels vanwege noord oosten. Ze waren dan wel aantrekkelijk geprijsd maar niet de favoriet denk ik zo.
Ik verwacht nog 2 aanbiedingen en zal dan een update plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Bedankt voor die link. Dat maakt het interessant.
Want stel de SE oplossing gaat inderdaad niet "goed" werken zoals hier word voorspeld ivm het late opstart moment op de dag. dan heb ik dus nog een dak deel over om extra panelen op te leggen om dit probleempje op te lossen en met dat in gedachten zou de SE oplossing stuk goedkoper uitkomen dan Enphase. Echter op dit moment komt dat extra dak deel op het noord-oosten niet door de "W.A.F." om ook panelen op te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Wij hebben voor en nadelen geprobeerd samen te vatten voor onze situatie op basis van alle feedback, onderzoekjes op internet en gesprekken met leveranciers.
Mocht iets ervan niet correct zijn geïnterpreteerd door ons dan houden we ons aanbevolen voor een uitleg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Zj03FM_LaAr6lw_EN9S1yBQ_mE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Or25arrYBAVdetI7TgPG0fHw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U3qILdv0zA_jeR9QhET-Y5CDw7U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uk6nVpXwgevltD63yoYmkt2j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9ZXc6IYzboYU-LFpRpcNCbNpNhE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1YhhOW2PIBQLqFEF249ehPL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
En waarom niet gewoon dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Eigenlijk voor mij als leek heb ik hier het volgende antwoord op.

Ik waardeer jou moeite die je genomen hebt om een setje samen te stellen op de webshop. Dit heeft ertoe geresulteerd dat ik op zoek ben gegaan naar leveranciers die ook SMA of andere string oplossing bieden zonder optimizer/micro omvormer.

In de 18 offertes is er tot nu zijn gemaakt voor ons huis. Geen enkele leverancier geweest die SMA of welke andere string omvormer zonder optimizer of micro omvormer dan ook aanbied. zelfs de leveranciers die SMA leveren niet.
- Ik vermoed dat ik dan door de dakkapel en hoogteverschillen in dak toch te veel schaduw heb. (het komt zelfs nu in november beetje van buren en bomen maar in de betere maanden niet). Daaraom denk ik dat leveraniers steeds met SE aankomen, of enkeling met enphase. Echter ben ik me ervan bewust dat er ook leveranciers zijn die alleen SE aanbieden en die mening sla ik even over.

Via deze website heb ik mijn huis in verschillende maanden en tijdstippen bekeken.
https://www.ouxo.nl/zonnegrens/
Hierop zelf ook geconcludeerd dat de shaduw bewegend is maar vooral van eigen huis komt en niet van buren of bomen behalve dan in de maand november, december januari februari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:21
Heb je de aanbieders ook specifiek gevraagd om een offerte met een stringomvormer en hun verwachting qua opbrengst in vergelijking met SE/Enphase? Mijn ervaring is dat installateurs altijd de duurdere optie aanbieden maar als je ernaar vraagt ze soms bereid zijn mee te denken. De PV markt is denk ik dusdanig druk dat ze het zich kunnen veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Ik vind het zonde om meer te betalen voor iets waar meer aan kapot kan en minder opwekt.

SolarEdge 3 fasen met 60V optimisers levert op een zonnige dag minder op dan een goede string omvormer. Veel verkopers weten niet wat optimiser voltage clipping is en/of gebruiken geen SE Designer.

@Ronald wil het vast wel voor je simuleren met SE designer maar dat is eigenlijk aan je leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Ja ik heb de leveranciers wel nadrukkelijk gevraagd waarom ze de SE oplossing kiezen en niet de SMA of ephanse etc. En ook hoeveel dat zou schelen als ik toch zonder optimizers doet.
Er word dan standaard gereageerd met de reden is vanwege schaduw en het leverd 30% meer op.
Micro is duurder en de service is slechter en moeilijker aan te komen. En de geen die wel voor enphase gaan zeggen dan weer dat bekende verhaal met die voltage clipping.
Dus al met al is het niets anders als wat je van de andere hoort die ermee bezig zijn.
middels eigen onderzoek afgelopen week op internet en onandere dit forum heb ik gemerkt dat SE meer optimizer problemen had. zelfs nog afgelopen maanden. maarja die is nu wel vervangen voor de S-serie.
En enphase heeft meer software/firmware problemen met envoy kastje.
Ik leer veel maar ben nog bij geen enkele leverancier overtuigd maar ga wel deze week een knoop doorhakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Omdat dit niet een helemaal rechttoe-rechtaan systeem is moet ik voor een simulatie die waardevol is wel de woning wat beter intekenen dan ik gemiddeld doe... En dat is toch makkelijker met de woning als achtergrond in SE Designer... Als @TurboNick3 een adres in de DM wil stoppen dan doe ik dat, en kijken we hoeveel er ten prooi gaat aan clipping.

De string omvormer mag dan in theorie financieel het gunstigste zijn... Maar het lijkt dat @TurboNick3 behoorlijk moeite heeft gedaan een leverancier te vinden die het wil aanbieden... tot nu toe zonder resultaat.

En een SolarEdge systeem heeft een stuk beter rendement dan dakpannen...

@TurboNick3 heb je een overzicht van de offertes? Denk niet dat alle opties in de topicstart staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
O, verkopers van Enphase weten wel wat Solaredge optimiser voltage clipping is maar Solaredge verkopers niet?

Maar goed, even speculeren, ik verwacht dat @Ronald komt met zo'n 3% optimiser voltage clipping bij de 60 V optimisers. Mooi is anders maar het verlengt je tvt slechts ruim 3%. Van bv 5 jaar naar 5 jaar en 2 maanden. Natuurlijk geen ramp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TurboNick3
@busscherski Bedankt voor de interesse en delen van kennis en ervaring.
Ronald schreef op zondag 28 november 2021 @ 20:56:
Omdat dit niet een helemaal rechttoe-rechtaan systeem is moet ik voor een simulatie die waardevol is wel de woning wat beter intekenen dan ik gemiddeld doe... En dat is toch makkelijker met de woning als achtergrond in SE Designer... Als @TurboNick3 een adres in de DM wil stoppen dan doe ik dat, en kijken we hoeveel er ten prooi gaat aan clipping.

De string omvormer mag dan in theorie financieel het gunstigste zijn... Maar het lijkt dat @TurboNick3 behoorlijk moeite heeft gedaan een leverancier te vinden die het wil aanbieden... tot nu toe zonder resultaat.

En een SolarEdge systeem heeft een stuk beter rendement dan dakpannen...

@TurboNick3 heb je een overzicht van de offertes? Denk niet dat alle opties in de topicstart staan?
Ik zal later vandaag of morgen de sheet updaten met de offertes en hier posten.
En @Ronald een DM sturen met adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Hier een nieuw overzicht van de offertes die ik heb ontvangen.
Ik heb eigenlijk wel wat gereduceerd. Namelijk de offertes waar mijn vrouw al nee tegen heeft gezegd :)

Ook verwacht ik nog 2 a 3 offertes van lokale leveranciers hier.
Waarbij ik weet dat 1 hiervan SMA aan kan bieden.
En een ander heb ik gevraagd of hij ook IQ7A in combinatie met het Hyundai 400WP paneel kan bieden ipv IQ7+ omdat op solarbouwmarkt staat boven de 375wp de IQ7A beter is.
Alleen snap ik nog niet of die 344cellen dan wel werkt..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_krj503pEZRvHPcPoK6EZ3Dtc5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LrFWoubKs49Sj9ublmq4uJKx.jpg?f=fotoalbum_large

Offerte 12: hij levert naar beschikbaarheid en heeft 3 merken, je hebt verder geen keus 8)7
Offerte 13,14,15 zijn van 1 leverancier zonder dak design. en ook nog eens duur. valt dus af.
Offerte 16,17 zijn ook van 1 leverancier, die in 1 offerte SE en Enphase stuurt maar tijdens gesprek had hij aangegeven enphase in dit huis. Dus waarom ik dan ook de SE krijg snap ik niet maar goed.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Ronald

Het minder goede nieuws: Je hebt de eerste woning die ik niet helemaal goed ingetekend krijg... Met de complexe daklijnen trek ik continue de tekening scheef... Dus ik vermoed dat mijn simulatie net niet 100% gaat zijn.

Het goede nieuws:
De 19+7 Hyundai SolarEdge offertes kunnen uitgevoerd worden met p404. Dan treedt in de simulatie zo goed als geen clipping op (0.13%)... En dat valt me echt mee... Het is met 60V optimizers een 1.16%, dus ruim minder dan ook @busscherski had geschat (waar ik het ongeveer mee eens was)

Het is zonde om het met p401 of s440 uit te voeren omdat p404 zeker niet duurder is.

Maar... De offerte met REC Twinpeak 4 en Enphase IQ7+.... Dat is een serieus nette prijs voor het gebodene: Premium panelen, en de meest flexibele / (opbrengsttechnisch) veilige oplossing.
REC geeft als een van de weinige fabrikanten garantie die daadwerkelijk het papier waarop het geschreven staat waard is. En ze worden deels in Noorwegen, deels in Singapore gemaakt uit grondstoffen gewonnen in Noorwegen.
De SolarEdge offerte van hen (17) klopt echt niet... REC Twinpeak 4 kan niet op p404 en SE5K is echt veel te licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Ronald schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:09:

Het goede nieuws:

toon volledige bericht
_/-\o_

Super.
Bedankt voor de check.
hieruit maak ik op dat technisch gezien de voorkeur voor enphase is. maar dat de SE oplossing net zo goed kan met minimaal verlies.

Overige has ik die SE5K al gezien en teruggemaild. de leverancier had in de designer SE9K gezet. dus was een typo.

Mijn vrouw heeft liever de Hyundai panelen. Die zijn 395wp en de IQ7+ 295wp en dat verschil vind ik wat groot. zeker t.o.v. de optimizers van SE +/-400wp. maarja das gewoon zoals ik het lees, niet echt verder onderbouwd.

Nogmaals bedankt we gaan het in overweging nemen en dan maar eens een keus maken. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
De Hyundai's op IQ7+ vind ik ook wat ruig... maar de REC 365's gaat nog net.

De REC SolarEdge is ook een goede prijs... maar de REC heeft Isc 11.3A, wat teveel is voor p404 (max 11A)
Dan zou je naar p505 moeten (ook 85V output) wat een fractie duurder is (~15 per paneel)

[ Voor 19% gewijzigd door Ronald op 29-11-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Ronald schreef op maandag 29 november 2021 @ 19:38:
De Hyundai's op IQ7+ vind ik ook wat ruig... maar de REC 365's gaat nog net.

De REC SolarEdge is ook een goede prijs... maar de REC heeft Isc 11.3A, wat teveel is voor p404 (max 11A)
Dan zou je naar p505 moeten (ook 85V output) wat een fractie duurder is (~15 per paneel)
volgens mij staat er wel p401 of p404 maar waren deze nu uit de handel en word er s440 geleverd.
die heeft iscv van 14 dus die kan dan wel weer denk ik al is volt dan nog wel 60.
Zal morgen nog maar eens bellen met leverancier

De leverancier gaat me nog een offerte sturen voor Hyundai 395wp + IQ7A.
Voordeel is dat je dan minder panelen nodig hebt op meer watt denk ik. Ik denk geen plek te hebben voor 39 panelen vandaar.
IQ7A max 11 panelen 11*349 per fase 33 panelen totaal 11517 WP
IQ7+ max 13 panelen 13*295 per fase 39 panelen totaal 11505 WP
S440/P404 (in ieder geval minder panelen nodig maar niet teruggevonden hoeveel per fase kan)

[ Voor 29% gewijzigd door TurboNick3 op 29-11-2021 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
De hoeveelheid optimiser voltage clipping is veel minder dan ik dacht.
P404 zal met veel types panelen niet kunnen en is verminderd leverbaar en P505 is wellicht te duur. Dan worden het 60 V optimisers, de hoeveelheid optimiser voltage clipping merk je niet echt qua terugverdientijd. Kies vooral voor een systeem en leverancier waar je een goed gevoel bij hebt, dat is belangrijker dan een paar procent prijs of opbrengst verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SolarEdge bepaald de omvormer hoeveel fasen je levert.. Alles boven de 6K is 3 fase (En de 6000H hoor je in NL niet te gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Goedemiddag,

Ik heb een nieuwe offerte (nr 18 in de sheet) gekregen met enphase en IQ7A die redelijk interessant is.
Echter wel te hoog voor BTW teruggave denk ik ivm 2500euro limiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MGyxda9-d-rYwaPFbSWQVsw7L2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/opasDKkeqsxUpdiat1bgHWVW.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik me geprobeerd te verdiepen in de limieten van de meterkast aansluiting.
Ik heb straks een 3x25amp fase. En volgens de Solaredge datasheet heeft de SE8K max 13amp en SE9K 14,5amp en de SE10K 16amp. Dan is het limiet in de 3 fase toch 16*230 per fase *3 =11040 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Wederom scherp voor de dure componenten. IQ7A is 150+ incl btw per stuk

Als 20+9 uit te voeren is met de Hyundai, is dat ook uit te voeren met Twinpeak 4 (Dat paneel is een fractie smaller, en vergelijkbare lengte).

9 x p404 is op een haar na geheel onafhankelijk van de 20 (dus nihiel tot geen clipping) op SE9K. Zou mijn voorkeur zijn. En dat blijft binnen de BTW limiet.

Let op: voor forfait is er ook een Wp limiet. Daarboven wordt het wat complexer (Is een topic over, ik weet het detail ook niet... heb slechts 7kWp kunnen leggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Wij zijn er voor 99% ook uit.
Mits de Offerte na verzoek correct word aangepast gaan wij voor de Solaredge oplossing
Met een SE10K en S440 optimizer 26panelen Hyundai 395wp
De SE10K krijgen we voor dezelfde prijs en bied mogelijkheid voor nog 7 panelen extra in paar jaar (waarschijnlijk als we overstappen van CV naar warmtepomp ofzo).

Reden voor deze keus is vooral de service/garantie aanbod en gevoel van de leverancier.
Want qua techniek kon ik toch niet kiezen en enphase was uiteindelijk slechts 267euro duurder dus daar lag het niet aan.

Nogmaals bedankt allen voor de spoedcursus zonnepanelen, omvormers etc. :)
Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Hyundai 395wp is ook compatible met P404, maar die zal wel niet leverbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Update:

Inmiddels is het systeem live.
En ben ik deze week bezig geweest met het registreren en automatisch uploaden van de gegevens naar PVOutput. Wil alleen ook nog even verder kijken om nog meer dingen in kaart te brengen. zoals verbruik enzo.

Maar goed het systeem is dus live, volgens de eerste foto op het topic.
Solaredge SE10K & S440 optimizers met 26x Hyundai 395WP panelen.

Achteraf gezien heb ik gedurende dag meer schaduw momenten op verschillende panelen als eerder bedacht. dus blij met deze oplossing.

Ik heb tot nu toe pieken gehad van 8,4KWh.
Er is nog genoeg ruimte om bij te leggen.
Maar had even gewacht tot de BTW teruggaaf er was.

Volgend jaar ga ik denk ik wel uitbreiden tot max +/- 12000wp heb nu 10270wp.
Maar denk wel na over om PVT panelen te nemen. Hopelijk is dat ook compatibel met de huidige omvormer.
Dat in combi met een warmtepomp.

@busscherski @Ronald bedankt voor jullie berekening en advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Pvt zou ik vergeten... Als bron voor een warmtepomp komen ze heel erg tekort als je ze echt nodig hebt... Ik zou voor mijn '74 rijtjeswoning met 20 al tekort komen bij -veel°C.

Dus ga je een alternatieve bron nodig hebben (buitenunit, geboorde bron)... Gebruik die dan gewoon full time, kost minder.

Een Pvt paneel is in elk geval bij een van de fabrikanten een aangepast dmecq paneel, gaat gewoon werken op standaard omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@TurboNick3 Precies wat @Ronald zegt, PVT klinkt leuk, maar als je nog genoeg plek met zon hebt voor gewone zonnepanelen heb je meer aan, juist als het erg koud is leveren PVT en zonnecollectoren bijna niks.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@TurboNick3 als je grafiekjes hebt, ben ik nog wel benieuwd naar de clipping grafiekjes (=uitgangsspanning optimizers) op een blauwe-hemel-dag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
Hoi

Ik dacht geef eens een update zo tegen het einde jaar.
Ik ben op zich ontzettend tevreden over de oplossing en overweeg zelfs uit te breiden.
maar wat ik wel vreemd vind het dat in de solaredge app of website niet 26x hetzelfde paneel is geregistreerd.
het horen Hyundai panelen te zijn maar het zijn bij een aantal canadians.
vraag me af of dit dus een administratie fout is of dat solaredge dit uitleest en er daadwerkelijk foute panelen zijn geleverd.... :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8DWApWum_Oxq8rKnoBWDkhm3ko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BqB7YEfqF9srYALbBoYsTgyp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH6M0Z5VmS_9UnBkb_aGw-3FJg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jI2dMbEah7MgHkqHupo6X0g.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboNick3
@Proton_ niet zeker wat je bedoeld maar is dit te summier?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4upM0Y8g8BLRbGUB1AK-O_Z9GOw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sQLLF0Itz4DolAJoVR6ktAW8.jpg?f=user_large

• Ronald
@TurboNick3 paneel model is wat de installateur om de tekening gezet heeft. Puur cosmetisch, verder en de optimizer kan niet uitgelezen worden.

Asia je naast het layout knopje niet nog meer hebt de installateur vragen voor volledige (eigenaar) toegang

Pagina: 1