In dit topic had ik een vraag gesteld (Advies zonnepanelen Daan) maar om de discussie niet af te leiden kunnen we hier verder:
Ok dat eerste is duidelijk. Dat tweede: ik ben het wel met je eens dat het zonde is om vermogen weg te gooien (zo duur is een grotere omvormer ook weer niet). Maar begrijp ik het nou goed dat het wel KAN om een groter vermogen op je omvormer te zetten? Dat jij zegt "dan is een 5K gewoon te krap", daar bedoel je dan toch mee dat deze te krap is om door het jaar heen het meeste kWh uit je panelen te halen? Ook met optimisers is het toch gewoon zo dat als je met je totale Voc onder het maximale voltage blijft van de omvormer dat het dan blijft werken, ook al zit je boven het vermogen van de omvormer?Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:50:
[...]
Met string omvormer wordt de pure string omvormer bedoeld.
Waarom is het een probleem? Aftoppen is absoluut geen doel. Gezever over meer opbrengst in de winter... Meer van bar weinig? Met 7.5kW aan realistische opbrengst zou je in de zomer 2.5kW aan het weggooien zijn. Het is gewoon een zot idee. Geen garantie vanuit SE op zo'n ontwerp. Een SE installateur die zijn ontwerpen niet toetst in designer moet een nadere baan zoeken...