Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Verschil "stringomvormer" vs. "optimiseromvormer"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-11 09:50
In dit topic had ik een vraag gesteld (Advies zonnepanelen Daan) maar om de discussie niet af te leiden kunnen we hier verder:
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:50:
[...]
Met string omvormer wordt de pure string omvormer bedoeld.

Waarom is het een probleem? Aftoppen is absoluut geen doel. Gezever over meer opbrengst in de winter... Meer van bar weinig? Met 7.5kW aan realistische opbrengst zou je in de zomer 2.5kW aan het weggooien zijn. Het is gewoon een zot idee. Geen garantie vanuit SE op zo'n ontwerp. Een SE installateur die zijn ontwerpen niet toetst in designer moet een nadere baan zoeken...
Ok dat eerste is duidelijk. Dat tweede: ik ben het wel met je eens dat het zonde is om vermogen weg te gooien (zo duur is een grotere omvormer ook weer niet). Maar begrijp ik het nou goed dat het wel KAN om een groter vermogen op je omvormer te zetten? Dat jij zegt "dan is een 5K gewoon te krap", daar bedoel je dan toch mee dat deze te krap is om door het jaar heen het meeste kWh uit je panelen te halen? Ook met optimisers is het toch gewoon zo dat als je met je totale Voc onder het maximale voltage blijft van de omvormer dat het dan blijft werken, ook al zit je boven het vermogen van de omvormer?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:32
Wat kan en wat kan is afhankelijk van verschil in interpretatie en situatie.

Kun je 20kWp aan een 2kW omvormer hangen? Dat zeker (mits je de spanning beperkt houdt!). Hoort de omvormer dit te overleven.... Nou ... ja.. in principe wel...Met nuance: Gaat hij er acuut stuk van dan is dat wat mij betreft een ontwerp fout. We hangen immers dagelijks met zijn alle elektrische apparaten aan een stroombron die veel en veel meer kan leveren dan ze zouden overleven... We noemen die stroombron: Het elektriciteitsnet.

Maar in deze situatie gaat die omvormer dus bijna volcontinue op vollast draaien... Dat geeft gewoon hogere hittebelasting etc etc van alles in de omvormer... Is hij daar op ontworpen? Nou ik gok van niet.

Wil de fabrikant jouw elke 2 jaar een nieuwe omvormer geven omdat hij stuk gegaan is.... Vast niet.
Dus gaan ze het afdekken met datasheets, installatievoorschriften etc.

Als je als installateur... een professional die getraind zou moeten zijn voor het werk, een installatie aanbiedt die niet aan de eisen van de fabrikant voldoet... sja... Dan heb je aan mij gewoon de verkeerde... Dat probleem moet hij niet op zijn klanten afschuiven...

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 19-11-2021 13:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:07
@TimoDimo
Om er meer gevoel bij te krijgen zou je kunnen beginnen met met opbrengst simulaties. Bijvoorbeeld Sunnydesign is vrij toegankelijk.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
Als we het weer over aftoppen hebben, dat is geen doel, maar voor mij vaak een middel. Hoeveel stroom AC zijdig de installatie veilig aankan is voor mij leidend.
Zolang ik DC en AC binnen 10% van elkaar kan houden doe ik dat. Er zijn echter situaties waarbij ik een PV splitter inzet of ver weg ben van de meterkast. Zo eindig ik soms met 4000 Watt op oost en 4000 Watt west op een 3600 Watt omvormer.
Aftoppen is een prima methode om de stroom te beperken. De pieken missen is vaak beter/veiliger/of goedkoper .

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• TimoDimo
Ronald schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 13:25:
Wat kan en wat kan is afhankelijk van verschil in interpretatie en situatie.

Kun je 20kWp aan een 2kW omvormer hangen? Dat zeker (mits je de spanning beperkt houdt!). Hoort de omvormer dit te overleven.... Nou ... ja.. in principe wel...Met nuance: Gaat hij er acuut stuk van dan is dat wat mij betreft een ontwerp fout. We hangen immers dagelijks met zijn alle elektrische apparaten aan een stroombron die veel en veel meer kan leveren dan ze zouden overleven... We noemen die stroombron: Het elektriciteitsnet.

Maar in deze situatie gaat die omvormer dus bijna volcontinue op vollast draaien... Dat geeft gewoon hogere hittebelasting etc etc van alles in de omvormer... Is hij daar op ontworpen? Nou ik gok van niet.

Wil de fabrikant jouw elke 2 jaar een nieuwe omvormer geven omdat hij stuk gegaan is.... Vast niet.
Dus gaan ze het afdekken met datasheets, installatievoorschriften etc.

Als je als installateur... een professional die getraind zou moeten zijn voor het werk, een installatie aanbiedt die niet aan de eisen van de fabrikant voldoet... sja... Dan heb je aan mij gewoon de verkeerde... Dat probleem moet hij niet op zijn klanten afschuiven...
Ok, bedankt, dit is aardig duidelijk. Eigenlijk is het antwoord op mijn vraag dus "ja, je kunt een hoger vermogen aansluiten, mits je het niet te bont maakt en in acht neemt dat je mogelijk niet volgens de voorschriften werkt". Daarnaast, of je nou een wat hoger vermogen aansluit of niet, een harde eis is volgens mij wel de maximale Voc. Daar moet je volgens mij echt niet overheen gaan (?).

Maar een echt flink hoger aangesloten vermogen is alleen maar nuttig vind ik als je expres heel erg aftopt (bijv. bij off-grid-systemen met accu). Voor "normale" installaties waarbij je er ietsje overheen gaat is het dan geen probleem. Sterker nog, je gaat er in principe niet eens overheen als je gewoon rekening houdt met de ligging van de panelen (zoals @Lardman zegt als je oost-west legt).

• TimoDimo
busscherski schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 22:17:
@TimoDimo
Om er meer gevoel bij te krijgen zou je kunnen beginnen met met opbrengst simulaties. Bijvoorbeeld Sunnydesign is vrij toegankelijk.
Heb ik gedaan. Het is een aardig gereedschap, maar er wordt in het geheel geen rekening gehouden met schaduwen als je de visuele designer gebruikt.

• TimoDimo
Lardman schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 09:32:
Als we het weer over aftoppen hebben, dat is geen doel, maar voor mij vaak een middel. Hoeveel stroom AC zijdig de installatie veilig aankan is voor mij leidend.
Zolang ik DC en AC binnen 10% van elkaar kan houden doe ik dat. Er zijn echter situaties waarbij ik een PV splitter inzet of ver weg ben van de meterkast. Zo eindig ik soms met 4000 Watt op oost en 4000 Watt west op een 3600 Watt omvormer.
Aftoppen is een prima methode om de stroom te beperken. De pieken missen is vaak beter/veiliger/of goedkoper .
Dit komt wel overeen met hierboven. Je moet het niet te zot maken, maar de pieken vermijden is ok. Wat heeft een PV-verdeler hier precies mee te maken?
Pagina: 1