Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56
De verbouwing loopt op zijn einde en we zijn bezig met offertes voor zonnepanelen. Ons (jaren 50) huis is volledig gestript en opnieuw opgebouwd eigenlijk. Nieuw dak, warmtepomp, WTW, airco's voor boven (koelen en verwarmen), vloerverwarming beneden.

Puntje om mee te nemen: de bestaande vrijstaande garage gaat eraf en het plan is om er een nieuwe en grotere voor in de plaats te zetten. Hier zouden tzt dan ook nog panelen geplaatst kunnen worden (mogelijk met een ligging op zuid). Deze is dan ook niet meegenomen in de offertes.
Foto's
Van boven (dit is nog met het oude dak):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7rIGnqxE9kBV93MibrrdiuN9ds4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/h8FiR8OCARgWQ24ugsFP9jEo.png?f=user_large

Dit zijn foto's van tijdens de verbouwing:

Voor (west):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09e77EQYIr-QVUD-wwR8dvf-Mmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEIl7KJvGTcJo6Y5k9iHUWie.jpg?f=fotoalbum_large

Achter, voor plaatsing dakkapel (oost).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aH3wt8I7a7705eUKdeBfpfF0iv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MuAgvAFKjjODobHpe4Xzt8Za.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
8x4 aan voor en achterzijde. Voorzijde heeft nog 2 dakraampjes.
Schaduw
Er is mogelijk wat schaduw van een grote esdoorn die ten zuid-oosten staat van het dak. Voornamelijk in de winterse maanden.
Jaarverbruik
Met een warmtepomp, 2 multisplit airco's en mogelijk een EV/Plugin auto in de toekomst zal dit wel rond de 7000kWh p/jr uitkomen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget heb ik zo rond de 8-9000 excl. btw gezet. Kan eventueel nog iets omhoog als dat nodig is.
Wie gaat het project uitvoeren
Installatiebedrijf.
Bijhouden van data
Standaard inzicht in de productie van de panelen is voor mij afdoende.
Reeds verkregen offertes
Ik heb er reeds twee mogen ontvangen. Hierbij heb ik gevraagd of ze zoveel mogelijk panelen konden intekenen op de huidige daksituatie. Daarna kunnen we eventueel wat panelen wegstrepen.

Partij 1
25x Suntech 390Wp full black
Verwachte opbrengt p/jr: 7160 kWh
Omvormer: Solar Edge (type niet gespecificeerd)
Optimizers: Solar Edge P505
Prijs excl. btw: €10.270

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/woXQCEp40JE_DQtoRn85O0jUYa0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4MbLe7JxaXAExPaPCN0m63am.png?f=user_large

Partij 2
26x Longi Solar 365Wp full black
Verwachte opbrengt p/jr: 6420 kWh
Omvormer: Solar Edge SE5K
Optimizers: Solar Edge S440
Prijs excl. btw: € 9.000

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mTvRf2Zwu1kC99WgjP1Gx4bmC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dzOYKkAdM0wV0eKGWxjJrmz8.png?f=user_large
Regio
Oost NL

De insteek voor beide partijen die offertes hebben uitgebracht was dus 1) leg er zoveel mogelijk op, en 2) houd rekening met de afbouwende salderingsregeling.

Dan nu de grote vraag: wat vinden jullie van de uitgebrachte offertes? Moeten we nog ergens anders op letten? Kan het goedkoper? Is er een beter legplan?

Beste antwoord (via Daan op 25-01-2022 08:45)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:02
Kijk, dat is mooi geworden, gefeliciteerd!

Qua legplan: de suggesties zijn symmetrisch, je dakramen niet, dus even opletten of het gaat passen.

Bij SolarEdge 3 fase is het opletten of er genoeg optimizerspanning per dakvlak is.
11 x p505 (11x85V) is genoeg, 12x s440 (12x60V) is krap - De omvormer wil 750V hebben en afhankelijk zijn voor genoeg spanning van het dak in de schaduw is tricky.

Legplan van aanbieder 2 is dus mijn voorkeur.
Maar met de panelen en optimizers van aanbieder 1.

Je dak oogt niet al te stijl, ik heb 30 graden in de simulator van Solaredge gezet.

Helaas krijg ik het ontwerp van aanbieder 2 niet als geldig door Solaredge designer... Weet je zeker dat hij SE5K heeft aangeboden? ('Er is te veel DC-vermogen op de omvormer aangesloten. Probeer de strings in te korten.') Er komt in de simulatie maximaal 7.44kW van de panelen en dan is een 5K gewoon te krap.

Als ik 12+14 390W panelen van aanbieder 1 in solaredge designer zet kom ik op een SE7K (of eventueel SE8K, maar de simulator geeft geen opbrengstvoordeel) uit en mijn advies is p505 optimizers. Opbrengst (zonder rekening te houden met de bomen) 8400kWh.

Prijstechnisch is een Solaredge systeem met p505 voor €1/Wp ex btw netjes.
Iets boven je budget, maar als je het na de verbouwing nog kan veroorloven dan zou ik het aanraden.
Als de saldering onderuit gaat is juist extra vermogen gunstig: Je verhoogd direct eigen verbruik / voorkomt dure (energie)belaste import.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
Kijk, dat is mooi geworden, gefeliciteerd!

Qua legplan: de suggesties zijn symmetrisch, je dakramen niet, dus even opletten of het gaat passen.

Bij SolarEdge 3 fase is het opletten of er genoeg optimizerspanning per dakvlak is.
11 x p505 (11x85V) is genoeg, 12x s440 (12x60V) is krap - De omvormer wil 750V hebben en afhankelijk zijn voor genoeg spanning van het dak in de schaduw is tricky.

Legplan van aanbieder 2 is dus mijn voorkeur.
Maar met de panelen en optimizers van aanbieder 1.

Je dak oogt niet al te stijl, ik heb 30 graden in de simulator van Solaredge gezet.

Helaas krijg ik het ontwerp van aanbieder 2 niet als geldig door Solaredge designer... Weet je zeker dat hij SE5K heeft aangeboden? ('Er is te veel DC-vermogen op de omvormer aangesloten. Probeer de strings in te korten.') Er komt in de simulatie maximaal 7.44kW van de panelen en dan is een 5K gewoon te krap.

Als ik 12+14 390W panelen van aanbieder 1 in solaredge designer zet kom ik op een SE7K (of eventueel SE8K, maar de simulator geeft geen opbrengstvoordeel) uit en mijn advies is p505 optimizers. Opbrengst (zonder rekening te houden met de bomen) 8400kWh.

Iets boven je budget, maar als je het na de verbouwing nog kan veroorloven dan zou ik het aanraden.
Als de saldering onderuit gaat is juist extra vermogen gunstig: Je verhoogd direct eigen verbruik / voorkomt dure (energie)belaste import.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:30:
Ik denk niet dat we het dak helemaal vol gaan leggen zoals aangevraagd, maar ik hou rekening met de dakramen.
Dakhelling is 37 graden.
Ja de SE5K wordt aangeboden hier. Maar zal dat zeker nog even ter sprake brengen.
Fijn om te horen dat de offertes een goede prijs hebben.

Het is idd iets boven ons budget en ik denk dat we wel wat gaan snijden in het aantal panelen. De nieuwe garage biedt straks ook plek voor (ik denk) wel rond de 14-16 panelen. Die kunnen op zuid of ook weer oost/west.

Nogmaals dank voor je waardevolle feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
37 graden heb je een sterkere opbrengstscheiding, en worden voldoende paneelaantallen belangrijker...
Kan alleen even niet simuleren vanaf welke aantallen dat gaat optreden... want SE designer is net omgevallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Okay hij is weer terug... 10+10 simuleert nog geen problemen met p505. Wel met p401/s440.

12+14 met p401 lijkt ook goed te simuleren, die is iets goedkoper, wellicht voldoende voor je.

Denk ook aan hoe het visueel gaat worden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
@Ronald Ik neig naar aanbieder 1 met 7 panelen op west en 14 panelen op oost. Zoals je zegt, dat staat visueel ook beter.

Daarbij rekening houdend met een nieuwe garage met plat dak waar ook nog een aantal panelen (ik schat 16 stuks) op kunnen ben ik wel goed future proof denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Dan krijg je dus dit: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Alleen doen als je het systeem nu zodanig wil dimensioneren dat die 16 stuks op dezelfde omvormer gaan, en dan gaat het vermoedelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
Ronald schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:32:
Dan krijg je dus dit: Teleurstellende performance van SolarEdge PV systeem?

Alleen doen als je het systeem nu zodanig wil dimensioneren dat die 16 stuks op dezelfde omvormer gaan, en dan gaat het vermoedelijk goed.
Interessant, maar ik heb er niet zoveel verstand van dat ik dat meteen begrijp waarom dat gebeurt.

Wat zou jij aanraden dan in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 18:59
Waarom parallel??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
@RobertV70 als SolarEdge parallel was zou dit probleem niet optreden :)
Luxe seriesysteem ... Nothing more.

@Daan Details waarom is nogal rauwe technische kost. Voorbeeldberekening: Ronald in "Meer vermogen genereren met zonnepanelen of niet?"

Dus als je denkt dat het een te grote investering is om het visueel netjes te houden en voldoende panelen per dak te leggen dan denk ik dat het beter is om wat @RobertV70 bedoelde te zeggen te volgen: Terug naar een string omvormer.

GoodWe 8K, 26 Trina 395Wp, bak rails, installatie door Winkelman in Hengelo: € 6.821,49 ex BTW.

Dat gaat wat minder opleveren per paneel, maar kost ook heel veel minder. Tegen de tijd dat je de garage herbouwd hebt nog 16 erbij op een aparte 6kW omvormer en je moet meer dan genoeg hebben.

Simulatie met SMA's sunny design:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/malezZutZqYIxiscgveMUE0hRdM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSbEZCeusa1M029so0Ke4UHU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Het systeem is dermate simpel te doen met een string omvormer dat dit mijn beste optie zou zijn. Oost west dus met twee mppt's en simpelweg een stuk eenvoudiger en voordeliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan
@Ronald @RobertV70 Op de oostkant hebben we wel een grote boom staan die voor wat schaduw kan zorgen op die kant op een deel van de panelen. Zal dat dan geen probleem vormen voor de rest van de string?

Alternatief is dan om toch het legplan van aanbieder 1 te doen, gezien mij dat visueel beter overkomt. Dat is dan 11 panelen west, 14 panelen oost. Wellicht een grotere investering vooraf maar wel een betere spreiding aan opbrengst over de dag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-07 22:07
ik heb sinds half augustus panelen via koud blauw (even vertalen :P).
32x Trina Honey M TSM-380DE08M.08 (II)
met enphase iq7, q-relais en envoy-s incl installatiemateriaal en installatie zelf voor 14.192,00

10jaar garantie op installatie
15jaar op de panelen
en 25jaar op de micro omvormers

ik heb zelf bewust gekozen voor enphase (vriend heeft string omvormer en hoort dat ding vaak in en uitschakelen aan het begin en einde van de dag) en ik wilde de ruimte binnen niet opofferen voor een "grote" omvormer. ook heb ik geen last van schaduw (plat dak en geen bomen of andere objecten in de buurt). nu kan elk paneel zn eigen maximale stroom direct omvormen (en maar 230v op het dak ipv grote voltages (met een flinke vlamboog tot gevolg als het mis gaat).
en het grote voordeel, als ik over een aantal jaar nog een aantal panelen erbij wil ben ik niet merk of type afhankelijk. en kan ik dus kiezen ook hoef ik geen rekening te houden met opstart spanningen enz enz :P

ik ben er zeer blij mee en misschien een optie voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:11
tha- schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:25:
met enphase iq7, q-relais en envoy-s incl installatiemateriaal en installatie zelf voor 14.192,00

15jaar op de panelen

ik heb zelf bewust gekozen voor enphase (vriend heeft string omvormer en hoort dat ding vaak in en uitschakelen aan het begin en einde van de dag) en ik wilde de ruimte binnen niet opofferen voor een "grote" omvormer. ook heb ik geen last van schaduw (plat dak en geen bomen of andere objecten in de buurt). nu kan elk paneel zn eigen maximale stroom direct omvormen (en maar 230v op het dak ipv grote voltages (met een flinke vlamboog tot gevolg als het mis gaat).
en het grote voordeel, als ik over een aantal jaar nog een aantal panelen erbij wil ben ik niet merk of type afhankelijk. en kan ik dus kiezen ook hoef ik geen rekening te houden met opstart spanningen enz enz :P

toon volledige bericht
Volgens mij verlies je behoorlijk wat met een IQ7 op een 380Wp paneel. Die IQ7 doet namelijk maar max 250W volgens de specsheet: https://cdn.webshopapp.co.../iq7-iq7plus-ds-en-uk.pdf . Dus om dit nu als optie met weinig verlies te presenteren lijkt me onjuist.

Geluid binnen kan een punt zijn, maar persoonlijk maak ik me over twee klikjes per dag niet echt druk.

@Daan Ik zou hier ook neigen naar een 3 fase GoodWe omvormer met een oost-west opstelling. Dat is qua verhouding tussen kosten/opbrengsten het gunstigst.

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 16-11-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Daan Juist vanwege de boom heb ik niet in eerste instantie gesuggereerd om voor een string te gaan. Ja die boom heeft invloed... Die invloed is helaas schier onmogelijk te kwantificeren... SolarEdge haalt er het optimale uit... tegen behoorlijk lagere kosten dan Enphase.

Maar... Als je het teveel vindt kosten dan compenseren de 5 extra panelen waarschijnlijk de minderopbrengst van een GoodWe systeem. En het oogt dan gewoon beter.

@tha- ga nou niet halfwaarheden zitten propageren... Ik kan het eigenlijk alleen met de allerlaatste zin eens zijn.
Er is geen kostenvoordeel... ook niet bij uitbreiding, want het systeem heeft in eerste instantie al heel veel extra gekost.. zo uit de losse pols 3K extra ten opzichte van een GoodWe oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
tha- schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 10:25:

15jaar op de panelen

toon volledige bericht
Erg jammer van die IQ7 inderdaad, ik ben benieuwd wat de opbrengst is van je systeem @tha- , want ik weet dat ze bij koud blauw de IQ7A niet graag offreren vanwege de hoge prijs. Maar dat is wel de enige micro-omvormer die bij een dergelijk paneel past. Tuurlijk moet je de opbrengst vergelijken met die van de IQ7A en dat wegstrepen bij de hogere prijs, maar kan me wel bedenken dat de IQ7 op termijn veel rendement weg gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@RobertV70 IQ7A heeft een rendement probleem (Bron: Enphase zelf: https://www4.enphase.com/en-au/support/iq7a-vs-iq7)... Zo groot dat je IQ7+ pittig kan laten aftoppen voor IQ7A op opbrengst, laat staan kosten rendabel wordt... Met de snel groter en efficiënter worden van panelen loopt Enphase voor in het achter de feiten aanlopen.

Welk voordeel heeft Enphase nu echt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha-
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-07 22:07
Ronald schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:53:

@tha- ga nou niet halfwaarheden zitten propageren... Ik kan het eigenlijk alleen met de allerlaatste zin eens zijn.
Er is geen kostenvoordeel... ook niet bij uitbreiding, want het systeem heeft in eerste instantie al heel veel extra gekost.. zo uit de losse pols 3K extra ten opzichte van een GoodWe oplossing.
de buren naast ons vorige huis hebben een flinke brand gehad door de zonnepanelen en een string omvormer (weet niet precies wat en hoe het ontstaan is (slechte connector oid) maar dat wil ik voorkomen (misschien al meer dan 10 jaar geleden maar toch). wil ook niet mensen bang maken maar dat heeft zeker een rol gespeeld in mn eigen keuze ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
1) connectoren zijn zwakste punt van een installatie... En die heb je ook bij micro's... Er staat wat minder spanning over... maar het blijft gelijkspanning met vermogen... Die moeten gewoon netjes en waterdicht verwerkt worden.
2) Stringomvormers hebben tegenwoordig vlamboogdetectie... wat precies dat probleem had moeten voorkomen. Raadsel dat het niet standaard aan staat op alle modellen 8)7

Oi Enphase... mooie video... waar ze beweren dat de vlamboog bij hun zelfdovend is, maar gewoon de brug dichtdrukken... En ze liegen dus over vlamboogdetectie bij string omvormers.... Niet Netjes.

• Daan
@Ronald Heb een nieuwe offerte gekregen van Partij 2 voor 7 op west en 14 op oost (vind ik mooier staan + er komen nog meer bij op de nieuw te bouwen garage):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBu2fCIOMPZehAVzagvst1vygi8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nV4lI4swGfrD1Lb8rdzGPmkW.png?f=user_large

21x Longi Solar 365Wp full black
Verwachte opbrengt p/jr: 5921 kWh
Omvormer: Solar Edge SE5K
Optimizers: Solar Edge S440
Prijs excl. btw: € 7.700

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Prijs is okay (1€/Wp), ontwerp vermoedelijk niet.

Vraag naar volledig rapport uit solaredge designer, incl met name verliesdiagram?

• Daan
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:41:
Prijs is okay (1€/Wp), ontwerp vermoedelijk niet.

Vraag naar volledig rapport uit solaredge designer, incl met name verliesdiagram?
Zojuist ontvangen. Dit kwam er bij hun uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mb38pZqy5PNYJ2_-uAedyWZVUBA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FS9EO6vhbcaGZB6YOZEVntyF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
3.78% verlies door optimizer clipping dus... alleen al in de simulatie.

Nogmaals proberen met p505.

• Daan
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:35:
3.78% verlies door optimizer clipping dus... alleen al in de simulatie.

Nogmaals proberen met p505.
Hier met de P505. Kleine meerprijs bij deze optimizers (€250).

Edit: fout plaatje weg

[ Voor 36% gewijzigd door Daan op 18-11-2021 14:30 ]

• Ronald
Dat is niet hetzelfde legplan. 'Energie na de conversie van de PV' is veel hoger.

• Daan
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:54:
Dat is niet hetzelfde legplan. 'Energie na de conversie van de PV' is veel hoger.
Dat klopt. Deze moet wel goed zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRMPDlyP57TD_1mAULfw9yLuGwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cjFZsx8QHYELe0yn8VuVdw1w.png?f=fotoalbum_large

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:36
Ik probeer me ook wat te verdiepen in zonnepanelen en doe mijn best om zo'n discussie te kunnen volgen. :o Zo'n topic roept wat vragen op:
Ronald schreef op maandag 15 november 2021 @ 22:31:
@RobertV70 als SolarEdge parallel was zou dit probleem niet optreden :)
Luxe seriesysteem ... Nothing more.

[...]

Dus als je denkt dat het een te grote investering is om het visueel netjes te houden en voldoende panelen per dak te leggen dan denk ik dat het beter is om wat @RobertV70 bedoelde te zeggen te volgen: Terug naar een string omvormer.
Wat wordt bedoeld me een stringomvormer? Een streng van panelen aangesloten met optimisers is toch ook een string? Of wordt bedoeld dat je maar één string per MPPT kunt aansluiten vanwege de optimisers?
Ronald schreef op zaterdag 13 november 2021 @ 00:30:
Waarom is dat een probleem? Meer panelen aansluiten op een MPPT kan toch bijna altijd, omdat hij gewoon de MPP uit zijn optimum zet? Daarbij is het toch juist goed als je overdimensioneert, zodat je in de winter meer hebt? Of werkt dat Solar Edge-systeem helemaal zonder MPPT?

• Ronald
@TimoDimo Ontzettende topickaap, dus ik ga er echt niet diep op in.
Met string omvormer wordt de pure string omvormer bedoeld.

Waarom is het een probleem? Aftoppen is absoluut geen doel. Gezever over meer opbrengst in de winter... Meer van bar weinig? Met 7.5kW aan realistische opbrengst zou je in de zomer 2.5kW aan het weggooien zijn. Het is gewoon een zot idee. Geen garantie vanuit SE op zo'n ontwerp. Een SE installateur die zijn ontwerpen niet toetst in designer moet een nadere baan zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Daan Dat is een verbetering. Aan jouw de keuze of je dat verlies acceptabel vindt (Het is nu alleen nog te verminderen met meer panelen of de moeilijk verkrijgbare, minder efficiente SE5K-RWB
Mijn gevoel is dat Designer deze verliespost onderschat, omdat er in de praktijk meer factoren bij komen die een negatief effect gaan hebben op deze post...

Maar nu tijd om na te denken over de toekomstige garage In principe kan je die met SolarEdge op dezelfde omvormer aansluiten - en dat verminderd als je het als 1 lange string doet de verliespost nog wat verder.
Je zou daar dan met omvormer keuze rekening mee moeten houden en tijdens de bouw zorgen voor een verbinding met solarkabel (2, plus/min). Is dat nuttig? Afhankelijk van de termijn dat je dat gaat realiseren wellicht.

• Daan
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:12:
Maar nu tijd om na te denken over de toekomstige garage In principe kan je die met SolarEdge op dezelfde omvormer aansluiten - en dat verminderd als je het als 1 lange string doet de verliespost nog wat verder.
Je zou daar dan met omvormer keuze rekening mee moeten houden en tijdens de bouw zorgen voor een verbinding met solarkabel (2, plus/min). Is dat nuttig? Afhankelijk van de termijn dat je dat gaat realiseren wellicht.
Dat is een goede vraag. Doel is om binnen nu en een jaar de nieuwe garage te realiseren. Maar ik vraag me wel af wat het verschil in verlies zal zijn als dat met een aparte omvormer gaat voor alleen de garage, of alles op die in het huis te doen. Ik neig voor nu om het simpel te houden en de garage op een eigen omvormer te laten draaien.

Als er verder geen noemenswaardige bezwaren zijn op de offerte van partij 2 (7 west/14 oost, SE5K en P505's) dan ga ik daar voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 14:50:
@TimoDimo Ontzettende topickaap, dus ik ga er echt niet diep op in.
Met string omvormer wordt de pure string omvormer bedoeld.

Waarom is het een probleem? Aftoppen is absoluut geen doel. Gezever over meer opbrengst in de winter... Meer van bar weinig? Met 7.5kW aan realistische opbrengst zou je in de zomer 2.5kW aan het weggooien zijn. Het is gewoon een zot idee. Geen garantie vanuit SE op zo'n ontwerp. Een SE installateur die zijn ontwerpen niet toetst in designer moet een nadere baan zoeken...
Ok dat eerste is duidelijk. Dat tweede: ik ben het wel met je eens dat het zonde is om vermogen weg te gooien (zo duur is een grotere omvormer ook weer niet). Maar begrijp ik het nou goed dat het wel KAN om een groter vermogen op je omvormer te zetten? Dat jij zegt "dan is een 5K gewoon te krap", daar bedoel je dan toch mee dat deze te krap is om door het jaar heen het meeste kWh uit je panelen te halen? Ook met optimisers is het toch gewoon zo dat als je met je totale Voc onder het maximale voltage blijft van de omvormer dat het dan blijft werken, ook al zit je boven het vermogen van de omvormer?

Behalve deze simpele ja/nee-vragen zal ik het topic niet verder kapen. :P (Of nou ja "kapen", ik ga wel netjes in op de discussie in het topic. En misschien heeft de topicstarter ook iets aan de antwoorden, zeker omdat het ook gaat om de verschillen tussen een stringomvormer en een "optimiser-omvormer", of hoe je dat ook noemt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Daan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:56:
[...]

Dat is een goede vraag. Doel is om binnen nu en een jaar de nieuwe garage te realiseren. Maar ik vraag me wel af wat het verschil in verlies zal zijn als dat met een aparte omvormer gaat voor alleen de garage, of alles op die in het huis te doen. Ik neig voor nu om het simpel te houden en de garage op een eigen omvormer te laten draaien.

Als er verder geen noemenswaardige bezwaren zijn op de offerte van partij 2 (7 west/14 oost, SE5K en P505's) dan ga ik daar voor.
Meer optimizers geeft SolarEdge meer flexibiliteit. De installateur kan voor je berekenen wat nodig zou zijn en wat het effect op verliesdiagram is. Wellicht is hij voldoende geïnteresseerd in vervolg opdracht en kun je jezelf wat geld besparen door er nu rekening mee te houden... Mooi toch?

@TimoDimo sorry dit is niet de plek. TS heeft er niets aan dat je de plank mis slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Ronald schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 01:14:
@TimoDimo sorry dit is niet de plek. TS heeft er niets aan dat je de plank mis slaat.
Geen probleem, ik maak een nieuw topic aan. Edit: voilà

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Daan schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 09:27:
@Ronald @RobertV70 Op de oostkant hebben we wel een grote boom staan die voor wat schaduw kan zorgen op die kant op een deel van de panelen. Zal dat dan geen probleem vormen voor de rest van de string?

Alternatief is dan om toch het legplan van aanbieder 1 te doen, gezien mij dat visueel beter overkomt. Dat is dan 11 panelen west, 14 panelen oost. Wellicht een grotere investering vooraf maar wel een betere spreiding aan opbrengst over de dag?
Schaduw is geen issue voor een serieel systeem, panelen hebben bypass diodes die een optimale doorstroming van de andere panelen garanderen. Het verlies t.a.v. een parallel systeem is tussen 2 en 5%.
Pagina: 1