Ik beb recent een opbouw laten plaatsen en ben nu in de markt voor de verduurzaming van mijn woning.
Er is echter niet veel ruimte op het platte dak van de opbouw en vraag mij af wat het meeste rendement geeft.
Het dak heeft ongeveer 20m2 welke te besteden is voor panelen.
Er valt op een zehnder buisventilator na geen schaduw op het dak.
De hamvraag is dus wat het meeste rendement geeft voor deze ruimte.
Als er zonnecollectoren geplaatst worden blijft er weinig ruimte over voor een pv systeem en 3 tot 4 panelen zal niet echt lonen. Als ik het beperk tot een pv systeem kan ik met een beetje geluk 12 panelen kwijt met een oost/west systeem.
Ter info. Er komt op termijn een hybride wp en als er geen zonneboiler komt zal er waarschijnlijk ook een wp boiler komen.
In de opbouw komt ook een een 2de badkamer met douche wtw.
De buitenunit van de wp staat aan de zuidkant van de opbouw en zal dus wel kets van schaduw veroorzaken, maar beperkt.
Mijn verbruik,
Elektra 4.500 kwh
Gas 1.450 m3
Alvast bedankt voor de tips!!
Er is echter niet veel ruimte op het platte dak van de opbouw en vraag mij af wat het meeste rendement geeft.
Het dak heeft ongeveer 20m2 welke te besteden is voor panelen.
Er valt op een zehnder buisventilator na geen schaduw op het dak.
De hamvraag is dus wat het meeste rendement geeft voor deze ruimte.
Als er zonnecollectoren geplaatst worden blijft er weinig ruimte over voor een pv systeem en 3 tot 4 panelen zal niet echt lonen. Als ik het beperk tot een pv systeem kan ik met een beetje geluk 12 panelen kwijt met een oost/west systeem.
Ter info. Er komt op termijn een hybride wp en als er geen zonneboiler komt zal er waarschijnlijk ook een wp boiler komen.
In de opbouw komt ook een een 2de badkamer met douche wtw.
De buitenunit van de wp staat aan de zuidkant van de opbouw en zal dus wel kets van schaduw veroorzaken, maar beperkt.
Mijn verbruik,
Elektra 4.500 kwh
Gas 1.450 m3
Alvast bedankt voor de tips!!
[ Voor 9% gewijzigd door keroner op 18-11-2021 21:43 ]