• keroner
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:40
Ik beb recent een opbouw laten plaatsen en ben nu in de markt voor de verduurzaming van mijn woning.
Er is echter niet veel ruimte op het platte dak van de opbouw en vraag mij af wat het meeste rendement geeft.
Het dak heeft ongeveer 20m2 welke te besteden is voor panelen.
Er valt op een zehnder buisventilator na geen schaduw op het dak.

De hamvraag is dus wat het meeste rendement geeft voor deze ruimte.

Als er zonnecollectoren geplaatst worden blijft er weinig ruimte over voor een pv systeem en 3 tot 4 panelen zal niet echt lonen. Als ik het beperk tot een pv systeem kan ik met een beetje geluk 12 panelen kwijt met een oost/west systeem.

Ter info. Er komt op termijn een hybride wp en als er geen zonneboiler komt zal er waarschijnlijk ook een wp boiler komen.
In de opbouw komt ook een een 2de badkamer met douche wtw.
De buitenunit van de wp staat aan de zuidkant van de opbouw en zal dus wel kets van schaduw veroorzaken, maar beperkt.

Mijn verbruik,
Elektra 4.500 kwh
Gas 1.450 m3

Alvast bedankt voor de tips!!

[ Voor 9% gewijzigd door keroner op 18-11-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:31
Van stroom kun je warm water maken, andersom niet. En op stroom kun je een warmtepomp laten draaien als je die ooit besluit te laten plaatsen :)

Als je besluit om zonnepanelen te nemen dan graag je topicstart even bijwerken/nieuw topic maken conform Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 78% gewijzigd door ThinkPad op 18-11-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keroner
@ThinkPad
Daar heb je een punt.
Het topic voor advies voor zonnepanelen heb ik al conform de richtlijnen zo goed als klaar 😉
Zal afhankelijk van het besluit na dit topic gepost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Als je nu moet kiezen, ga dan voor zonnepanelen.
Bij een zonnecollector is de limiet de grootte van het buffervat. In de zomer zit je daar vaak aan en dan kan je de ontvangen energie van de zon niet meer kwijt.
Bij zonnepanelen kan je altijd je energie kwijt. Daarnaast, zoals hierboven is aangegeven, kan je met stroom veel meer dan met warm water.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09
@keroner Een zonnecollector haalt hele een rendement tot 60%. Fantastisch.
Tot je boiler warm is: Dan is de opbrengst 0,0

Dat gaat in de zomer heel, heel erg rap. In de winter doet het echter vrijwel niets, een klein duwtje in de rug als je mazzel hebt dus je zal moeten naverwarmen.

Een zonnepaneel haalt ongeveer 20% en heeft geen last van verzadiging. Je kunt de stroom gebruiken, in een auto proppen, aan het net leveren ... of ... aan een warmtepomp boiler voeren.

Warmtepomp boiler haalt, zeker zomers, COP > 3.
Die boiler had je toch al nodig, anders douche je 'swinters blauwbekkend ;-)
Het SWW rendement van zonnepanelen is dus minimaal hetzelfde als een collector.

Zonnepanelen dus.

En objecten ten zuiden en dichtbij je zonnepanelen zijn niet 'iets' aan schaduw... Dat is een redelijke killer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• keroner
@Onbekend
Mijn oog is gevallen op een Remeha Remasol remasol 300se-2s 3c.
Deze heeft een 300 ltr buffervat en 3 collectoren. Het apparaat is echter wel flink aan de prijs. Voor herzelfde bedrag heb ik waarschijnlijk een pv systeem met 12 panelen.

• keroner
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:53:
@keroner
Die boiler had je toch al nodig, anders douche je 'swinters blauwbekkend ;-)
Blauwbekken :) loopt wel los want er komt nog wel een HR ketel omdat mijn woning (1984) het niet toelaat om volledig van het gas af te gaan.
Maar hoe minder gasverbruik hoe beter natuurlijk ;)
Ronald schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:53:
@keroner En objecten ten zuiden en dichtbij je zonnepanelen zijn niet 'iets' aan schaduw... Dat is een redelijke killer.
Ook als deze aan de voet op de zuidkant staan van een oost/west opstelling?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:09
@keroner Zeg niet te vroeg nee: https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/boeken/
Als al mijn berekeningen kloppen... Kan mijn 1974 hok ook van het gas. 1984 is een fractie, maar niet veel, makkelijker

En ja... Zonnepanelen houden /echt/ niet van schaduw als het zonnig is ;-)
Dus het effect is vrij snel vrij pittig groot.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• keroner
Bedankt voor de antwoorden. Het wordt dus een pv systeem.
Ga aan de slag met mijn pv systeem topic :)
Pagina: 1