Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Hi,

<< zie update onderin topic nav alle reacties >>

ik ben de trotse bezitter geworden van een vrijstaande jaren 30 woning (ca 140m2) waar echt alles aan moet gebeuren. Wat mij opvalt is dat bij de installateurs die langskomen over het algemeen toch aangeven dat deze niet goed gasloos gemaakt kan worden, op tot nu toe een installateur na. De meeste geven aan dat het beter is om voor een hybride waterpomp te gaan (meer zekerheid) en tot nu toe 1 partij durft het gasloos maken met overtuiging wel aan. Voor ons hoeft het niet perse, maar als het kan is het mooi meegenomen.

Wat wij voornemens zijn:
- water/lucht warmtepomp (hybride of full eletric) gehele woning LTV
- dmv fermacellplaten op verdiepingsvloeren ook vloerverwarming boven (en gelijk akoestische demping) met thermostaat regeling per kamer

- al het glas naar HR+++ (behoud van houten kozijn, alleen draaiende delen vervangen)
- dakisolatie min rc 4,5
- begane grond vloer wordt compleet vervangen, min rc 3,5 (betonvloer op zand met vloerverwarming)
- spouwmuurisolatie (ca 5cm, zal iets van 1,8 rc zijn vermoed ik)
- ventilatie (geen WTW , alleen afzuiging van badkamer, toilet, keuken). allemaal geven aan dat het en niet mooi wordt in de woning en dat je het huis niet luchtdicht krijgt. Zelf slapen we ook graag met de ramen open dus we voelden de behoefte aan een complete WTW ook minder.
- zonnepanelen
- alle elektra en water/riolering vervangen, incl. alle plafonds etc

We twijfelen nog aan een extra voorzetwand in de woonkamer (in combi met de spouw), omdat het toch een behoorlijk dik pakket wordt (ca 16cm). Het oog wil ook wat natuurlijk. Ook kregen we de opmerking dat dit niet kan in combi met spouwmuur isolatie maar volgens mij is dat onzin.

Daarnaast ben ik ook vooral benieuwd naar jullie ervaring hiermee. Ik lees dat er behoorlijk wat mensen zijn die toch gasloos in een jaren dertig woning leven, maar hebben wij dan te maken met hele behoudende adviseurs/ installateurs?

Tot slot:
En wat is jullie ervaring met fermacell zwevend gelegd (met vloerverwarming ingefreesd) op de verdiepingsvloeren? Werkt dit goed en helpt dit ook goed tegen contact geluid? Denk aan spelende kids... In 1e instantie was ons idee namelijk LTV convectoren maar ik begrijp dat dit bijna net zo duur is als vloerverwarming. Tja dan is de keuze snel gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:42

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Isoleren isoleren isoleren, ennne, isoleren. De genoemde RC waardes zijn niet gek hoog en dan zou het wel krap kunnen worden met een WP. En alle energie die er niet uit gaat hoef je er ook niet in te stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Met die isolatiewaardes gaat geen installateur er zich aan branden omdat de installateur zich aan de huidige bouwregels moet houden. Je zult echt een bizar overbemeten warmtepomp met hulpelement moeten nemen om de boel warm te krijgen in de winter, zeker zonder wtw. Daar is weinig milieuvriendelijks aan.

Wij gaan voor onze vrijstaande woning de complete buitenzijde isoleren naar waardes van het huidige bouwbesluit voor het behalen van nul op de meter. Dan heb je het echter wel, voor alleen de isolatie en nieuwe kozijnen voor het huis van 260m2, over een project van anderhalve ton.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 18-11-2021 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Wij hebben een vrijstaand huisje uit '28 ook volledig opnieuw gedaan, en zo goed en zo kwaad het ging geïsoleerd. (balkenbroodjesvloer met tempex r3,5, 16cm glaswol in het dak, en voorzetwanden met 4cm tempex of glaswol)

We stoken de vloerverwarming nu met de ketel op 35°C en alleen op de bg. Dat moet een warmtepomp dan toch ook prima kunnen?

[ Voor 19% gewijzigd door warhamstr op 18-11-2021 21:26 ]

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Die oppervlakte is niet zo idioot groot.
Meest ideaal is eerst beginnen met vloerverwarming en lage temperatuur verwarming en met de huidige ketel eerst bekijken wat het gasverbruik is. Daarmee kan je bekijken wat voor warmtepomp je ongeveer nodig hebt.

WTW is wel een optie. Maar bekijk het zo. Je kan de energie gebruiken om minder te stoken op je koude buitenlucht of een iets zwaardere warmtepomp gebruiken om dat te compenseren.
Beiden gebruiken stroom en pas als de temperaturen echt heel laag worden ga je daar winst mee pakken.

Kan in ieder geval geen kwaad maar beginnen met mechanische ventilatie en later upgraden is altijd nog mogelijk.

Eerst maar eens bekijken wat uberhaupt je gasverbruik is om te zien of dat zin heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door D-dark op 18-11-2021 22:26 ]

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Dank voor jullie snelle reacties!

Ik ben een belangrijk detail vergeten:D.... er is nog referentie kader, omdat de woning al meer dan 10jaar leeg staat. Er is geen CV, geen water, helemaal niks.Dus we moeten gelijk de keuze maken.

En met de ideeën die we hebben voor de verbouwing zijn we al ruim ca 2,5 tot 3 ton kwijt. Dus we kunnen heus wel iets meer doen, maar het houd ergens een keer op natuurlijk.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:20
Dat maakt de redenatie nog ingewikkelder.
Enige manier om het dan te bepalen is een berekening maken van het energieverlies.

Maar als ik de kosten ga vergelijken van gasketel + wtw + hybride versus warmtepomp dan denk ik dat de kosten bijna in evenwicht zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:18
Er is een Tweaker die een jaren 30 woning gasloos maakt. Hij heeft het zo goed en kwaad als het gaat via youtube gedocumenteerd.

Wellicht leuk om te bekijken als inspiratie

YouTube: YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit

deWit

Ik heb zelf hetzelfde proces doorlopen; zie hier. Starten met gaskachels en geen isolatie.

Uitgangspunt hier was vloer RC 6, dak RC7 en wanden buitenlangs geïsoleerd tot RC6. Een grove warmteverliesberekening gemaakt en een 7 kw WP erin gezet. Werkt prima, WP is zelfs aan de grote kant maar ik vond een 5
Kw wat spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik denk dat je vooral met je wanden meer moet gaan doen. Voorzetwanden binnen of buiten. Dat is wel een erg zwak punt.

Vloer en dak moet ook makkelijk beter kunnen lijkt me?

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Thnx voor jullie tips !

Zit er nog te even over na te denken en volgens mij is het vooral ook van belang om te investeren in zaken die je maar 1x aanpakt. Zoals de betonnen vloer, eenmaal erin dan haal je die niet snel eruit. Aan de andere kant kun je die wel op rc6 zetten maar als je de rest op een veel lager niveau oppakt heeft dat ook weinig zin. Vandaar mijn twijfel.

De vloer kan inderdaad beter , wellicht is het slim dit naar minimaal 4,5 te brengen. Dan zit je toch op een logischer niveau.

We gaan niet de buitengevel isoleren. Dat kost gewoon teveel in het totale budget. Met hetgeen ik in de TS zette zijn we al ca 250-300k kwijt.bovendien is het al een enorme operatie nu☺️

Voorzetwanden in de woonkamer zou nog kunnen, maar maakt dat nou echt het verschil ? Ik bedoel we gaan ook geen hr +++plaatsen , want dan kun je ook alle kozijnen vervangen. Ik hoef natuurlijk niet full electric maar wil wel slimme investeringen doen.

[ Voor 43% gewijzigd door Waypoint op 20-11-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
deWit schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 07:01:
Ik heb zelf hetzelfde proces doorlopen; zie hier. Starten met gaskachels en geen isolatie.

Uitgangspunt hier was vloer RC 6, dak RC7 en wanden buitenlangs geïsoleerd tot RC6. Een grove warmteverliesberekening gemaakt en een 7 kw WP erin gezet. Werkt prima, WP is zelfs aan de grote kant maar ik vond een 5
Kw wat spannend.
Ik heb je topic gevolgd , groot respect hoor ! Ik denk alleen dat jij het veel groter qua duurzaamheid oppakt dan wij. Vandaar dat ik benieuwd ben. Wellicht is het slim als wij ook een warmteverlies berekening laten maken om wat meer zekerheid te hebben want daar gaat het om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06 14:10
Gefeli met je woning!
Als je boven de ramen s' nachts open hebt, is boven vloerverwarming dan wel handig gezien de relatief trage opwarmtijd? Je kan ook per kamer voor L/L warmtepomp-airco opteren, zeker omdat er ook toch al geen radiatoren hangen.
Beneden wel vvw uiteraard.

Wat geluid betreft, we hebben fermacell met vvw op de benedenvloer en dat dempt wel wat maar nou ook niet denderend veel (haha), de bovenvloeren hebben geen isolatie maar eerlijkgezegd stoort dat me minder dan het gebonk van rennende kinderen in de woonkamer zelf (misschien komt dat nog als ze tiener worden)

En ga je nou wel of niet voor HR+++ ? (Als dat kan zonder de kozijnen te vervangen zou dat beneden voor je warmteverlies en comfort wel slim zijn, al hebben wij dat niet omdat ik niet de halve dag tegen "zweetplekken" aan wil kijken ipv naar de mooie maar vochtige polder.

Decentrale wtw is wat je beneden nog kan overwegen, met eén of twee units in de muur en zonder buizen.

Wij hebben overigens ook een jaren 30 woning met gestage transitie richting gasloos, maar niet vrijstaand en 120m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit

deWit

Waypoint schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 12:08:
[...]

Ik heb je topic gevolgd , groot respect hoor ! Ik denk alleen dat jij het veel groter qua duurzaamheid oppakt dan wij. Vandaar dat ik benieuwd ben. Wellicht is het slim als wij ook een warmteverlies berekening laten maken om wat meer zekerheid te hebben want daar gaat het om
Thanks, zou kunnen, maar het punt is; de kosten zitten grotendeels in de arbeid en het verschil in kosten tussen RC3 of 6 is relatief beperkt, mits dat volgens de door jouw bedachte methode methode kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoerTien
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Waypoint schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 11:47:
Thnx voor jullie tips !

Zit er nog te even over na te denken en volgens mij is het vooral ook van belang om te investeren in zaken die je maar 1x aanpakt. Zoals de betonnen vloer, eenmaal erin dan haal je die niet snel eruit. Aan de andere kant kun je die wel op rc6 zetten maar als je de rest op een veel lager niveau oppakt heeft dat ook weinig zin. Vandaar mijn twijfel.

De vloer kan inderdaad beter , wellicht is het slim dit naar minimaal 4,5 te brengen. Dan zit je toch op een logischer niveau.

We gaan niet de buitengevel isoleren. Dat kost gewoon teveel in het totale budget. Met hetgeen ik in de TS zette zijn we al ca 250-300k kwijt.bovendien is het al een enorme operatie nu☺️

Voorzetwanden in de woonkamer zou nog kunnen, maar maakt dat nou echt het verschil ? Ik bedoel we gaan ook geen hr +++plaatsen , want dan kun je ook alle kozijnen vervangen. Ik hoef natuurlijk niet full electric maar wil wel slimme investeringen doen.
Ik zat even kort naar de RC waardes te kijken. Wat iedereen aan aangegeven heeft is het proberen wel waard om die te proberen verhogen.

De BG vloer kan je ook met schuimbeton laten maken. Dat kost minder dan een gewone beton vloer en een betere isolatie. Bij 40 cm schuimbeton wordt een rc waarde van 4,0 afgegeven. De prijs voor materiaal is ongeveer 60-70 euro/kuub

Voor het dak zou ik ook investeren in een rc waarde richting de 6. Dat zijn zaken die je in de toekomst niet hoeft te doen en wat enorm bespaart in je verbruik.
Voor de gevel kan je de afweging maken om daar nu eerst niets mee te doen en op termijn buitengevel isolatie te laten aanbrengen.

Daarnaast de werkt estrich alleen goed als het ook correct is aangebracht.

@Asteroid9 ik maakte een rekenfout 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door BoerTien op 20-11-2021 19:11 . Reden: typo en aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:11

Asteroid9

General Failure

Schuimbeton is ongeveer RC 1 per 10 cm, dus 4 bij 40cm. Nog steeds een prima optie, heel betaalbaar en met goede isolatie, maar wel wat minder dan je schetst ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
BoerTien schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 17:46:
[...]

Ik zat even kort naar de RC waardes te kijken. Wat iedereen aan aangegeven heeft is het proberen wel waard om die te proberen verhogen.

De BG vloer kan je ook met schuimbeton laten maken. Dat kost minder dan een gewone beton vloer en een betere isolatie. Bij 40 cm schuimbeton wordt een rc waarde van 4,0 afgegeven. De prijs voor materiaal is ongeveer 60-70 euro/kuub

Voor het dak zou ik ook investeren in een rc waarde richting de 6. Dat zijn zaken die je in de toekomst niet hoeft te doen en wat enorm bespaart in je verbruik.
Voor de gevel kan je de afweging maken om daar nu eerst niets mee te doen en op termijn buitengevel isolatie te laten aanbrengen.

Daarnaast de werkt estrich alleen goed als het ook correct is aangebracht.

@Asteroid9 ik maakte een rekenfout 8)7
grappig de aannemers die ik tot nu toe spreek geven juist aan dat een traditionele vloer goedkoper is om te maken. waarschijnljik omdat ze het met eigen personeel doen. Vandaar die keus, heb zelf niet echt een voorkeur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Brobber schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:27:
Gefeli met je woning!
Als je boven de ramen s' nachts open hebt, is boven vloerverwarming dan wel handig gezien de relatief trage opwarmtijd? Je kan ook per kamer voor L/L warmtepomp-airco opteren, zeker omdat er ook toch al geen radiatoren hangen.
Beneden wel vvw uiteraard.

Wat geluid betreft, we hebben fermacell met vvw op de benedenvloer en dat dempt wel wat maar nou ook niet denderend veel (haha), de bovenvloeren hebben geen isolatie maar eerlijkgezegd stoort dat me minder dan het gebonk van rennende kinderen in de woonkamer zelf (misschien komt dat nog als ze tiener worden)

En ga je nou wel of niet voor HR+++ ? (Als dat kan zonder de kozijnen te vervangen zou dat beneden voor je warmteverlies en comfort wel slim zijn, al hebben wij dat niet omdat ik niet de halve dag tegen "zweetplekken" aan wil kijken ipv naar de mooie maar vochtige polder.

Decentrale wtw is wat je beneden nog kan overwegen, met eén of twee units in de muur en zonder buizen.

Wij hebben overigens ook een jaren 30 woning met gestage transitie richting gasloos, maar niet vrijstaand en 120m2
We gaan gewoon voor HR++ inderdaad.
Een airco vind ik persoonlijk niks. dan heb je een mooi oud huis en krijg je van die dingen aan de gevel en al die buizen in huis.

Je hebt wel gelijk dat we 's avonds een lagere temperatuur boven willen hebben. De praktijk zal toch zijn dat we vaak alles boven uit hebben, tenzij ik werk boven of de kids willen studeren.

Kunnen LTV's net als een normale radiator een beetje verwarmen? Als ik het zo lees zijn zij wel een stuk vlotter met opwarmen en dat vind ik wel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17:49
Met de genoemde waardes moet het makkelijk kunnen om de woning gasloos te maken. Er is toch niemand die zich er zorgen om maakt of je een jaren '90 woning met uitsluitend vloerverwarming kunt warm stoken? Elk huis wat je met vloerverwarming warm kan stoken, kan probleemloos verwarmd worden met een warmtepomp.
De standaard isolatie uit de jaren 90 is een rc van 2,5 rondom, met standaard dubbelglas ramen. Jij richt je op een hogere waarde voor de dak- en vloerisolatie en de ramen, maar een wat lagere isolatie voor de wanden. Dus nee, ik voorzie geen problemen.

Wel zou ik je willen adviseren om de lat voor vloer- en dakisolatie als het even kan nog wat hoger te leggen. Je gaat maar één keer alles aanpakken. Richt je op een Rc van 6 waar mogelijk. Wanneer je binnen alle wanden en technische installaties ook moet vernieuwen, kun je ook overwegen om aan de binnenzijde nog voorzetwanden te plaatsen. De ruimte voor isolatie in de spouw is zeer beperkt, kies je voor voorzetwanden dan kun je makkelijk richting een Rc van 4 gaan. Alles wat je nu aan extra isolatie kunt besteden resulteert in lagere stookkosten zolang als je in het huis woont. Tevens zorgt betere isolatie er voor dat je een kleiner, dus voordeliger model warmtepomp kunt aanschaffen.

In jouw situatie zou ik juist weg blijven van hybride. De extra kosten voor het aanleggen/vernieuwen van de gas-infra en aanschaf van de gas-ketel kun je beter investeren in een paar extra centimeters isolatie. Regel ook een warmteverliesberekening van een externe partij. Laat eventueel meerdere scenario's wat betreft de isolatiewaarde doorrekenen. Met een warmteverliesberekening weet je wat het vermogen van de warmtepomp moet zijn en of er misschien nog ergens in huis als aanvulling op de vloerverwarming een extra radiator of convector nodig is.

- Een beetje vloerverwarming levert bij een watertemperatuur van 35 graden ca 90W/m2. Je kan hiermee 12,5kW warmte afgeven aan de woning wanneer de warmtepomp of cv-ketel deze warmte kan leveren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 18:31

DropjesLover

Dit dus ->

Alle voorwaarden om gasloos te gaan (isoleren isoleren en isoleren) halen ook je gasverbruik omlaag.
Je kan overwegen om met de verbouwplannen al rekening te houden met de warmtepomp (locatie buitenunit, leidingwerk, binnenunit en ~300l SWW buffervat), maar tot die tijd een tweedehands plofketel op te hangen.

Mijn eigen ervaring is dat een woning van 1991 (twee-onder-1-kap 165m2), met 6cm spouwisolatie, 6cm kruipruimte-isolatie en 10cm glaswol in het dak en dubbel, niet HR++, glas, best prima warm te houden is/was met met een 10kW warmtepomp, en dat die eigenlijk wel wat kleiner (8kW) zou kunnen.
En dan zijn we nu pas flink aan het isoleren (dak naar 16cm PIR, HR+++ glas en kozijnen, kruipruimte +10cm PIR). Gevel laten we zo.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Waypoint schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:51:
[...]

Een airco vind ik persoonlijk niks. dan heb je een mooi oud huis en krijg je van die dingen aan de gevel en al die buizen in huis.

Je hebt wel gelijk dat we 's avonds een lagere temperatuur boven willen hebben. De praktijk zal toch zijn dat we vaak alles boven uit hebben, tenzij ik werk boven of de kids willen studeren.

Kunnen LTV's net als een normale radiator een beetje verwarmen? Als ik het zo lees zijn zij wel een stuk vlotter met opwarmen en dat vind ik wel belangrijk.
Je kunt ook kiezen om vloerverwarming op de verdieping als bijverwarming aan te leggen en daarmee de verdieping op bijv. 17 graden te houden. En dan LTV gebruiken om indien gewenst een kamer overdag warmer te stoken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ivow85 schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 22:05:
[...]

Je kunt ook kiezen om vloerverwarming op de verdieping als bijverwarming aan te leggen en daarmee de verdieping op bijv. 17 graden te houden. En dan LTV gebruiken om indien gewenst een kamer overdag warmer te stoken.
Misschien dom gedacht maar dan kan ik toch net zo goed alleen ltv ophangen ? Die kan toch ook prima alles rond de 17gr warm houden.

Ik vind het lastig om via google wat te vinden over ltv vs de gewone hr radiatoren. Is dat enigszins vergelijkbaar qua snelheid verwarmen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brobber
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-06 14:10
Waypoint schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 21:51:
[...]

Helemaal eens met dat airco's lelijk zijn en wij hebben op de 1e ook gewoon ltv radiatoren, maar die staan eigenlijk altijd uit/stil.

Ook wij hebben s'nachts de ramen in de slaapkamers open (feature, not a bug) en na het luchten trekt de warmte vanzelf omhoog door de gangdeur open te houden. Op zolder (+-rc5) staan de ltv radiatoren wel altijd open, daar slaapt (nog) niemand. We stoken op 35-40 graden max.

Een simpel systeem zo zonder zoneregeling dat voor ons werkt, maar als bijv. je na je koffie en ontbijt je in je slaapkamer moet thuiswerken achter je laptop, dat gaat hier niet echt comfortabel lukken. Ook niet met rappe ltv radiatoren, want rond die tijd slaat de thermostaat nog maar nauwelijks aan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Isoleer jezelf he-le-maal suf. Energie (lees: warmte) gaat echt never goedkoper worden, en zeker de gasvariant niet. Reken voor de grap eens 15 jaar gas + vastrecht + netbeheer + ketel door.

Dus toch die vloer, toch die voorzetwanden, toch dat dak, en als je de kozijnen behoudt, maak ze echt goed kierdicht.

En als je toch bezig bent, toch die wtw installatie (ook al gebruik je hem niet als balansventilatie, je beperkt je warmteverlies er mee), denk ook aan een douche wtw, denk ook aan overal vloerverwarming. Dak vol met panelen, warmtepomen erbij en genieten maar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:27
Ik weet niet hoe je verdiepingsvloer is, mijn ouders hebben een houten verdiepingsvloer, is niet geisoleerd, balken in het zicht (jaren 50 huis). Een deel van wat ze beneden stoken lekt door naar boven, waar het dak geïsoleerd is en de warmte dus blijft hangen. Het is er vrijwel nooit koud boven.

Zelf heb ik een beton verdiepingsvloer, boven verwarm ik alleen wanneer nodig met 2000W T20 of T21 radiatoren die geknepen zijn op 1000W en met 35-45 graden water gevoed worden. Vermogen zal hooguit 300W zijn daarmee, maar het is in no time warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

voorzetwanden met maximale isolatie. spouw ook dichtflikkeren, dat kan gewoon.

begane vloer maximaal isoleren (meer dan 3.5 als het ook maar enigsinds kan) en lekker dikke deklaag erin met 10cm hoh vloerverwaming. verdiepingsvloer droge vloerverwarming aanleggen.

warmtepompje van ~7kW moet dat makkelijk warm houden met een acceptabele watertemperatuur.

WTW lekker laten zitten, voor de prijs van zond installatie kan je heel veel stoken. met alle isolatie sta je straks waarschijnlijk meer te koelen dan te stoken.

ik zou als je bezig bent wel meteen een aircootje links en rechts ophangen. daarmee kan je het snel warm of koud krijgen en kan je vloerverwamring rustig erachteraan sudderen.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
De isolatie kan wel wat beter. Met vloerverwarming wil je zelfs de vloer naar r5 en waarom zou je het niet doen. De meerprijs is een schijntje. Dak is r6 minimaal..
Als je alleen de spouw doet zou ik wel wtw nemen. Ventilatie kost je 30% van je energieverbruik.

En hybride is nergens voor nodig. Daar krijg je spijt van en is er snel weer uit. De gasprijs gaat nog wel een paar keer ploffen de komende 15jaar en als het aan Rusland ligt elk jaar. Die moet je ook maar willen sponsoren trouwens

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 14:49
Ik ben mijn vrijstaande jaren dertig huis ook aan het isoleren. Dak met 14 cm pir, luchtdicht, rd 6,x. Ik krijg triple glas volgende week, kan gewoon in houten kozijnen. Mu 0,5 dacht ik. Laat je vooral niet vertellen dat het niet kan. Ik heb nog een paar stalen kozijnen waar het niet kan. Spouwmuren zitten vol, rd 1.9. Ik heb achter de oversteek nog steens muren, die bekleed ik met glaswol, rd 6,5. Vloer moet ik nog naar kijken, is deels hout, deels betonplaat. Wil zoveel mogelijk schuimbeton ook. Ik heb een ketel uit 13 hangen, als die na het isoleren op 35 graden de boel warm krijgt vervang ik hem voor een warmtepomp. Tip om een wegwerpketel op te hangen van marktplaats lijkt me een goede. Tot slot: isoleren is ventileren, installeer een goede wtw! Scheelt ook in de vochthuishouding en dus in problemen met koudebruggen. Die je overigens wel zoveel mogelijk moet oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:18
Wij zijn bezig ons huis uit 1957 van het gas af te halen.

Een verschil is dat wij dat doen in een erg klein rijtjeshuis, waarin we ook wonen. We zijn dus wat beperkter in onze mogelijkheden.

Wij zijn begonnen met het renoveren van onze gevel (voegen en impregneren) omdat we hebben begrepen dat dat beter was bij isolatie (ivm doorslaand vocht).
Verder hebben we ons dak laten renoveren, tbv voorkomen van problemen in de toekomst, plus een betere basis voor onder de zonnepanelen.
Ook hebben we onze meterkast laten moderniseren, en klaarmaken voor een overgang naar een 3-fasen-aansluiting.

Daarna zijn we begonnen met vloerisolatie en dakisolatie (beide isofolie). Verder hebben we de spouwmuur laten isoleren met van die grijze bolletjes. Een groot bijkomend voordeel van de spouwmuurisolatie is wat ons betreft de geluidsisolatie, bij het vullen was het alsof er een deken over het huis gelegd werd.
Ramen zijn hier beneden ++ en boven dubbel glas, dat hebben we voor nu laten zitten.

Omdat we houten vloeren hebben, hebben wij gekozen voor airco als hoofdverwarming. De buizen op de gevel vallen hier mee. We hebben het zo laten aanleggen dat er alleen 1 buis naast de regenpijp loopt, van beneden tot aan de dakrand. Deze zelfde buis wordt ook gebruikt voor de bekabeling van de zonnepanelen. De buitenunit staat hier in een geluidsdempende omkasting die op verzoek in elke ralkleur gespoten kon worden.

Hadden wij in een grotere woning gewoond, dan hadden we waarschijnlijk gekozen voor de combinatie van warmepomp lucht/water voor vloerverwarming beneden voor een stabiele comfortable onderlaag qua temperatuur, met airco waar nodig voor de momenten of plaatsen waar meer nodig of behaaglijk is.

Ook hadden wij dan zeker gekozen voor een goed ventilatiesysteem wat de duurzame verwarming ondersteunt.
Ook hadden we in dat geval een systeem laten aanleggen in de douche om warmte van het douchewater terug te winnen.

Verder hebben wij inmiddels 8 zonnepanelen liggen met een verwachtte opbrengst van rond de 3200kW. Daarmee dekken wij met de saldering ons stroomverbruik inclusief de airco als hoofdverwarming. In de toekomst verwachten wij dat het voldoende blijft dekken van de kosten, al of niet mbv een accu, dat het grootste gedeelte van onze elektrakosten gedekt zullen zijn.

Het punt dat voor ons de overgang naar gasloos mogelijk gaat maken is een warmtepompboiler. Ik had dat graag gecombineerd met zonnewarmte, maar wij hebben daarvoor geen plek meer op ons dak helaas.
We gaan de warmtepompboiler combineren met een doorstromer 11kW voor onbeperkt warm water wanneer nodig.

Ik denk dat het erg belangrijk is vantevoren goed te kijken met welke investeringen je het grootste rendement kan halen, plus, welke dingen nu makkelijker zijn (ventilatie?) en wat eventueel nog wat kan worden opgeschoven.
Ook is het goed nu al goed te kijken naar subsidies, zowel op landelijk, gemeentelijk als provinciaal niveau.

Ik wens je succes en plezier met jullie onderneming :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:06
Hier jaren '30 tussenwoning van het gas gehaalt: 126m2. Hier voor huidige standaarden deels zelf matig nageisoleerd. Enige tip die ik je kan geven is wel voor een wtw gaan. Scheelt roosters boven de ramen, wat best wat warmteverlies geeft. En je gaat anders gewoon moeite hebben met vocht en een gezond binnenklimaat. Hier zit het jammer genoeg niet. Dus ik spreek uit ervaring. Hier staan alle roosters standaard open en sommige ramen op een kier om het gezond te houden binnen. Het is niet anders, maar maakt het er niet zuiniger op.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Na alle reacties (Thnx!) hebben we alsvolgt besloten:
- spouwmuur naar rc1,6
- overal hr ++ glas
- fermacell 1e verdieping
-begane grond beton met vv en rc 5.1
- 1e verdieping Ltd jaga convectors
- 1e verdieping kent veel schuine dakdelen die we naar rc 4,5 brengen
- dak gaat uiteindelijk naar rc4,5 of hoger als we dat qua ruimte kwijt kunnen. Dak is niet al te hoog en je moet er ook nog kunnen lopen.

-We gaan niet voor WTW en wel voor mechanisme afzuiging in de natte ruimtes.
-Voorzetwanden begane grond kan maar is na aftreksubsidie nog steeds 5500 euro ivm het vele aan te passen houtwerk. Denk dat we dat niet doen dus tenzij echt noodzakelijk voor full electric.

De installateur raadt een elga 6kw aan in combinatie met een remeha calenta 40c cw5. Wel hybride dus.
Ik twijfel nog gezien alle reacties hier.
Daarnaast:
- De gasmeter moet verplaatst worden a 1500 euro (netbeheerder)

Wel zijn we met 3 kids en een bad. En mogen
graag douchen. We krijgen wel de indruk dat dit niet kan full electric omdat dan de boiler te snel leeg is. En je systeem moet je ergens kwijt en is nogal groot natuurlijk.

Doordat de woning geen verwarming heeft en geen gegevens bekend zijn (ivm zeer lange leegstand) is er niks bekend. Biedt dan een warmte verliesberekeming uitkomst? Kun je daar ook iets mee irt je warm water? Daar maken we ons vooral zorgen om want de hut zou je toch wel warm moeten krijgen met deze rc waardes op een 150m2 vrijstaand huis ?

[ Voor 29% gewijzigd door Waypoint op 30-01-2022 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dus boven je mooie HR++ glas komen allemaal open gleuven....

Ik blijf het verwonderlijk vinden dat er zoveel mensen blijven beweren dat wtw in een oud gebouw niet kan werken.. alsje al die maatregelen neemt en ze goed uitvoerd is je huis gewoon luchtdicht genoeg. nog wat aandacht naar voordeur en andere draaiende delen en klaar is klara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:45
Ik ben sowieso geen fan van hybride, maar een 40kw ketel ernaast is wel een V12 in een Fiat Panda. Dat gaat vooral pendelen als een malle.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Waypoint schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:42:
De installateur raadt een elga 6kw aan in combinatie met een remeha calenta 40c cw5. Wel hybride dus.
Ik twijfel nog gezien alle reacties hier.
Daarnaast:
- De gasmeter moet verplaatst worden a 1500 euro (netbeheerder)

Wel zijn we met 3 kids en een bad. En mogen
graag douchen. We krijgen wel de indruk dat dit niet kan full electric omdat dan de boiler te snel leeg is. En je systeem moet je ergens kwijt en is nogal groot natuurlijk.

Doordat de woning geen verwarming heeft en geen gegevens bekend zijn (ivm zeer lange leegstand) is er niks bekend. Biedt dan een warmte verliesberekeming uitkomst? Kun je daar ook iets mee irt je warm water? Daar maken we ons vooral zorgen om want de hut zou je toch wel warm moeten krijgen met deze rc waardes op een 150m2 vrijstaand huis ?
een 40kw CV? is die installateur wel helemaal fris in de bovenkamer? waar wil je in vredesnaam 40kw heenpompen? dan moet je kokend water direct in je vloer pompen. 7(8)7

opbokken met die hybride onzin. totaal nutteloos met vloerverwarming en fancoils/jagas.

en veel SWW verbruik is geen reden om geen warmtepomp ervoor te gebruiken. het moet gewoon goed gedimensioneerd worden.

en een verliesberekening gaat niet werken met zon verbouwing. je moet beetje gokken en overdimensioneren op je afgifte.

[ Voor 17% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 00:14 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

flippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 00:10:
[...]

een 40kw CV? is die installateur wel helemaal fris in de bovenkamer? waar wil je in vredesnaam 40kw heenpompen? dan moet je kokend water direct in je vloer pompen. 7(8)7

opbokken met die hybride onzin. totaal nutteloos met vloerverwarming en fancoils/jagas.

en veel SWW verbruik is geen reden om geen warmtepomp ervoor te gebruiken. het moet gewoon goed gedimensioneerd worden.
ik was het zelf iets anders aan het verwoorden maar ik sluit mij hier maar bij aan
en een verliesberekening gaat niet werken met zon verbouwing. je moet beetje gokken en overdimensioneren op je afgifte.
Dat kan prima werken, je moet hem alleen wel goed maken en dat is lastig, mensen vergeten bv nog wel eens de koudebruggen die er bijna gegarendeerd zijn in een dergelijk pand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
twain4me schreef op zondag 30 januari 2022 @ 23:57:
dus boven je mooie HR++ glas komen allemaal open gleuven....

Ik blijf het verwonderlijk vinden dat er zoveel mensen blijven beweren dat wtw in een oud gebouw niet kan werken.. alsje al die maatregelen neemt en ze goed uitvoerd is je huis gewoon luchtdicht genoeg. nog wat aandacht naar voordeur en andere draaiende delen en klaar is klara.
Het kan ook een persoonlijke voorkeur zijn ;) . Wij hebben altijd de ramen open boven en ik houd er niet van alles gesloten te houden voor een wtw. Ik woon niet in een kantoorgebouw ;) . Scheelt ook al het buizenwerk, de meerprijs etc. Kortom: beneden nemen we wel ventilatieroosters maar boven niet.

@flippy @twain4me @hesselbeertje bedankt voor jullie reacties, daar schrok ik toch wel van (maar sluit wel aan bij mijn onderbuik gevoel).

De vraag is; hoe nu verder. ik heb al veel gelezen en wij hebben sterk de voorkeur voor een L/W warmtepomp. Airco's boven kan altijd nog. Mijn conclusie is dat ik mij er toch nog eens verder in moet verdiepen. Jammer dat de branche zo tegenstrijdig is. Dat maakt het voor mij als consument er niet gemakkelijker op zonder mij er helemaal in te verdiepen.
Met een bad en 5 personen zit je snel aan een 300liter vat. Maarja, welk merk en type. Hoever kan het vat van de unit geplaatst worden (en kan dat wel op zolder ivm het gewicht).

Ook is natuurlijk de vraag of dit dan wel de juiste installateur is. Ik zal hem van de week eens bellen en polsen hoe hij hier tegenaan kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:29

Wuursj

want worst is al bezet

Mijn 135m2 1913 hut waarvan alleen het dak fatsoendelijk geisoleerd is (de rest komt nog), houd ik nog warm met all-electric... Zelfs je de wp een maatje groter moet nemen, is ie nog steeds goedkoper dan hybride. Afschrijving en onderhoud van de ketel, vast recht: zelfs als je die ketel nauwelijks gebruikt kost ie geld.
Een WP heeft ook een electrisch element als back-up mocht het een keer erg koud worden. Duur in die paar dagen maar ook dat is goedkoper dan hybride.\

Als je afgifte op orde is (en met Jaga's en vloerverwarming lijkt dat wel te lukken) zou ik ook het hybride verhaal skippen.

SWW:
Voor die 1500 euro voor het verplaatsen van de gasmeter, kan je ook een tweede 200l of groter WP boiler kopen. Dan moet je met ook veel douchers wel uitkomen. En plaatst meteen een douche-wtw, die vergoot je boiler capaciteit ook nog eens.

Over WTW: voor mij was de uitkomst van de warmteverlies berekening doorslaggevend.

Mech ventilatie zonder WTW met 0,5 luchtwiss/uur:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/VFvGijI.png

Hetzelfde maar dan met 90% WTW:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jt2HM5O.png

Nu is die 90% van de fabrikant wel wat postitief maar ik vond het verschil wel erg groot.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Waypoint schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:45:
[...]

Het kan ook een persoonlijke voorkeur zijn ;) . Wij hebben altijd de ramen open boven en ik houd er niet van alles gesloten te houden voor een wtw. Ik woon niet in een kantoorgebouw ;) . Scheelt ook al het buizenwerk, de meerprijs etc. Kortom: beneden nemen we wel ventilatieroosters maar boven niet.

@flippy @twain4me @hesselbeertje bedankt voor jullie reacties, daar schrok ik toch wel van (maar sluit wel aan bij mijn onderbuik gevoel).

De vraag is; hoe nu verder. ik heb al veel gelezen en wij hebben sterk de voorkeur voor een L/W warmtepomp. Airco's boven kan altijd nog. Mijn conclusie is dat ik mij er toch nog eens verder in moet verdiepen. Jammer dat de branche zo tegenstrijdig is. Dat maakt het voor mij als consument er niet gemakkelijker op zonder mij er helemaal in te verdiepen.
Met een bad en 5 personen zit je snel aan een 300liter vat. Maarja, welk merk en type. Hoever kan het vat van de unit geplaatst worden (en kan dat wel op zolder ivm het gewicht).

Ook is natuurlijk de vraag of dit dan wel de juiste installateur is. Ik zal hem van de week eens bellen en polsen hoe hij hier tegenaan kijkt.
breek me de bek niet open, de matige kwaliteit van de instalateurs en hun advies hebben ervoor gezorgt dat ik nu vanalles weet van zonnepanelen, wp's en de nen1010 wat ik eigenlijk helemaal niet behoor of wil weten. ik had die tijd graag anders gebruikt.
Doorgaans is de zolder ook bij oudbouw een prima plek, tijdens je verbouwing een extra balk en op een handige plek zetten en je zit waarschijnlijk wel goed. ik kon kiezen tussen het vat ver bij de tappunten vandaan of het vat ver bij de wp vandaan. beide niet ideaal toch gekozen voor de afstand met de wp. je zou eventueel nog een wpb kunnen overwegen, die keuze heb ik ook lang gehad en gekozen voor een sww vat, maar aangezien je geen wtw wil kan die keus zomaar anders uitpakken bij jou.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:35
Een tip die ik je nog mee zou willen geven is luchtdicht bouwen. Schaf daarvoor een grote horeca ventilator aan en gebruik die als blowerdoor. De druk die je opbouwt doet er niet zoveel toe, als hij maar voldoende onderdruk opbouwt om de gaten en kieren te horen en voelen.
Onderdruk werkt goed bij gaten zoeken vanuit binnen, overdruk vanaf buiten.

Een tweedehands horecaventilator kost je minder dan €50, maar de gaten die je dicht kom je anders nooit mee bij.

Als je een stap verder zou willen gaan, dat is het ook mogelijk om de ventilator te regelen met een simpele voltage regulator. Druk kun je opnemen met een simpele doorzichtige buis met water, waarbij 1 uiteinde buiten zit en 1 binnen. Elke mm niveau verandering is 10pa drukverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:32
Je zou ook een douche wtw kunnen plaatsen als dat nog mogelijk is. Scheelt je zo 50% van je op te warmen douchewater. Met 300 liter kan je in ieder geval een bad vullen en daarna nog wel even douchen hoor. En als je warmtepomp bijvoorbeeld 8kw is, is de boiler ook snel weer op temperatuur.

Verder is ipv jaga convectoren, een fancoil eventueel ook interessant. Het grote fancoil fan topic (om mee te koelen en verwarmen)

Wij zijn in een ouder huis (eind50) wel voor wtw-d ventilatie gegaan. Veel kieren maak je al dicht met bijvoorbeeld spouwmuurisolatie (bijv aminotherm schuim sluit elk gaatje af) en vloerisolatie. Vooral de aansluiting van dak naar muur zijn grote koudebruggen, daar veel aandacht aan besteden en wees niet zuinig met afpurren en plakken. Je kan ook de balkkoppen in de muur insmeren met vloeibaar rubber bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik ga mij er vanavond proberen verder in te verdiepen. Douche WTW werd afgeraden door installateurs; te weinig effect voor het geld. Ook hier lees ik een andere mening. Bijzondere wereld 8)7 .

[ Voor 13% gewijzigd door Waypoint op 31-01-2022 09:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Waypoint schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:54:
Ik ga mij er vanavond proberen verder in te verdiepen. Douche WTW werd afgeraden door installateurs; te weinig effect voor het geld. Ook hier lees ik een andere mening. Bijzondere wereld 8)7 .
installateurs leven er niet mee. "wij" wel. ;)

en een DWTW doet niks voor een bad vullen natuurlijk. O-)

ik zie het met voordeel mwet mijn pijp zeker wel. bij mij gaat het inkomende water voor de boiler van <10 graden naar 30+ tijdens het douchen. grofweg halveert het is warmwatergebruik. dus een 300L tank word een 450L tank. effectief heb je dan dus ruim 500L warm water.

als je echt enorm panisch bent met je douchewater instaleer je zoizo een DWTW, die kan je warmwatergebruik enorm reduceren. dat is goedkoop laaghangend fruit.
verder installeer je dan een simpele warmptepompboiler van 300L met zonnespriaal. die sluit je aan op je monoblok. dan kan je in normaal bedrijf draaien op de warmtepompboiler en als de tank bijna leeg is kan je 9kw monoblok bijspringen in noodgevallen. met die 2 samen kan je non stop douchen. immers produceer je dan meer warm water dan je verbruikt alleen al in warmtepompmodus.
Waypoint schreef op maandag 31 januari 2022 @ 08:45:
[...]

gewoon L/W monoblok in de juiste maat. en het heeft niet meer zin om groter neer te zetten dan je afgiftesysteem kwijt kan. wat je eventueel kan doen is vloerverwarming combineren met een paar jagas op kritische plekken waar je mogelijk tekort komt. al zal dat wel meevallen als ik je plan zo lees.

je kan ook eventueel kiezen voor wandmontage. dan zit je wel vast aan 200L tanks maar die kan je dan aan een stenen muur schroeven. zet je er daar 2 van naast elkaar. maar dat kost ook weer 2x. dus voor dat geld kan je beter kijken of je de vloer kan versterken op die plek in de zolder. of de tank ergens beneden zetten natuurlijk.

het kan best een goede installateur zijn maar een adviseur is het overduidelijk niet. ;)

[ Voor 45% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 11:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:01
WTW: werkt prima met open ramen, ding regeld zichzelf prima bij. In een jaren 30 woning zijn genoeg schoorsteengangen om het kwijt te kunnen, de energetische voordelen zag je al, de gezongheidsvoordelen zijn enorm(filters!), en wat dacht je vandaag met Corrie? een type-c woning (doorwaaiwoning) is gewoon niet te ventileren nu... gezond hoor! Bij mij in huis hoor je niet dat het waait want het is echt potdicht. slaapt en werkt echt heerlijk!

-douchewtw... als je installateur roept dat het niet werkt een andere installateur kiezen... ik heb 15 aannemers uitgelachen en de meest byzarre verhalen aan moeten horen over ventilatie en isolatie.
Echt schandalig dat we dat dus zelf moeten uitvinden. Ik schrok van die opmerking in dit topic want ik herken het!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PietervSk
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:35
Als je inderdaad naar gasloos wilt en je kunt er nu aan verbouwen zou ik het wel proberen goed te doen. (iets met eigen ervaring bij een jaren ' 30 tussenwoning)

Concreet
1. Isoleren. Meer is beter. Voor nieuwbouw geld nu +- Rc 6,5 voor daken, 4,5 voor de gevels, en 3,5 voor de vloer. Grootste warmteverlies zit in je dak. Als je het geld nu niet hebt om alles zo aan te pakken; zorg in ieder geval dat je leefruimtes goed zijn geisoleerd.
2. Als je zulke isolatiewaardes haalt moet je eigenlijk ook meteen zorgen dat het luchtdicht is. Zonde om de warmte door allerlei kieren je huis uit te laten waaien. Voordeel qua comfort is ook dat je niet zo snel meer tocht hebt, en dat je daarmee de thermostaat ook wat lager kunt zetten.
3. Bij betere afdichting moet je ook je ventilatie op orde maken. Zelfs als je nu geen WTW ventilatie-unit doet zou ik er in ieder geval rekening mee houden dat je het in de toekomst wel kunt installeren. Met andere woorden; zorg dat je ergens in huis een koof oid hebt waar je bij kan en waar je eventueel later nog een keer leidingen en/of kabels kan aanbrengen.

4. Qua warmte voor tapwater; afhankelijk van je verbruik kan het best interessant zijn om een WTW-douche te gebruiken. Rendement van de meest recente versies zit >70%. Installateurs zijn over het algemeen voorzichtig vanwege zaken als garanties e.d. en ze zijn niet dol op onderhoud en reparaties eraan. Of dat terecht is durf ik niet te zeggen. Mijn indruk is dat een flink gedeelte koudwatervrees is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Waypoint schreef op maandag 31 januari 2022 @ 09:54:
Douche WTW werd afgeraden door installateurs; te weinig effect voor het geld.
Eigenlijk best wel bijzonder, dat iemand iets niet wil verkopen. 'Zal ik lichtmetalen velgen doen?', 'Nee, meneer, het is geen race auto en u ziet er niks van als u er in zit'.

Alle WTW (dus ook ventilatie WTW) hebben terugverdientijden die aardig in de buurt komen van hun technische levensduur als je alleen naar de energie kijkt.
Maar het voordeel (bij beiden) is dat je minder piekvermogen nodig hebt. Bij een douche WTW kun je dus met minder warm water af, of met dezelfde hoeveelheid warm water langer douchen. Bij een ventilatie WTW verlies je op de koude minder warmte en hoeft je verwarming minder hard te werken.

De winst zit dus niet meteen in het bespaarde geld (in energie).
Bij een douche WTW kun je dus langer douchen met dezelfde grootte boiler (meer comfort) of een kleinere boiler kan ook uit. Maar in de meeste gevallen is het dat zonder de WTW mensen gaan klagen over hun (WP)boiler, terwijl je dus voor hetzelfde geld een goed werkend systeem had kunnen hebben. Bij een gasgestookte ketel heb je dit probleem niet, want die heeft zoveel vermogen dat je zelfs met 2 man 24/7 kunt douchen (CW6).

Bij een ventilatie WTW kun je de inkomende lucht filteren en heb je minder koude val in je huis, heb je minder geluid van buiten (geen roosters) en geen roosters in de ramen.
Maar ook kun je een maatje kleiner overwegen qua WP en loop je bij een WP minder snel tegen de max. aan. De woning zal ook minder snel afkoelen, wat ook niet vervelend is als je een keer storing hebt.

Daarnaast moet je ook bedenken dat dit dezelfde installateurs zijn die zelden een installatie waterzijdig inregelden. Ik sprak ook even met iemand van het waterleiding bedrijf, die worden regelmatig bij nieuwbouw erbij gehaald omdat er problemen zijn met de waterdruk.... in nieuwbouw wordt veel in 16mm uitgevoerd, wat met alle koppelingen gewoon krap is. Maar wel een CW5 ketel willen neerhangen 'want regendouche'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TheGhostInc schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:11:
Daarnaast moet je ook bedenken dat dit dezelfde installateurs zijn die zelden een installatie waterzijdig inregelden. Ik sprak ook even met iemand van het waterleiding bedrijf, die worden regelmatig bij nieuwbouw erbij gehaald omdat er problemen zijn met de waterdruk.... in nieuwbouw wordt veel in 16mm uitgevoerd, wat met alle koppelingen gewoon krap is. Maar wel een CW5 ketel willen neerhangen 'want regendouche'.
ik zie nog steeds 12mm (10mm intern) in koper en meerlaags voor warm water in nieuwbouw. en dan praat ik over nieuwbouw als in gooise "gordon" stijl minikasteel/villa met een set (!) CV's maatje stadsverwarming op de zolder.
dan heb je dus 3/4 warm water uitgaand op de CV en dat gaat dan met een rits adapters naar 12mm. 7(8)7

enkele maanden geleden was ik nog in een groot renovatieproject van zon villa en die had doodleuk 110kW aan CV vermogen aan de muur hangen. en ja, er lag vloerverwarming in. en die vloer zou maximaal 20~25kW kwijt kunnen als je het echt opstookte 8)7
het was -5 buiten en die CV stond alsnog te pendelen. |:(

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 17:14
Ben er zelf ook mee bezig en veel vrienden en kennissen aan het adviseren, ik kan alleen maar beamen wat hier wordt gezegd. Die hybride-meuk is helemaal niks.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
flippy schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:28:
[...]

ik zie nog steeds 12mm (10mm intern) in koper en meerlaags voor warm water in nieuwbouw. en dan praat ik over nieuwbouw als in gooise "gordon" stijl minikasteel/villa met een set (!) CV's maatje stadsverwarming op de zolder.
dan heb je dus 3/4 warm water uitgaand op de CV en dat gaat dan met een rits adapters naar 12mm. 7(8)7
Ik heb even een 16mm persfitting (naar 1/2 in messing) erbij gepakt, die geeft een interne diameter van 7mm!

Het voordeel van 12mm koper is dat het wel overal 10mm intern blijft en dat je snel warm water hebt op je tappunt. Met een 16mm meerlaags heb je dus meer weerstand, maar met z'n 12mm intern ook meer inhoud = langer wachten op warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

TheGhostInc schreef op maandag 31 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Ik heb even een 16mm persfitting (naar 1/2 in messing) erbij gepakt, die geeft een interne diameter van 7mm!

Het voordeel van 12mm koper is dat het wel overal 10mm intern blijft en dat je snel warm water hebt op je tappunt. Met een 16mm meerlaags heb je dus meer weerstand, maar met z'n 12mm intern ook meer inhoud = langer wachten op warm water.
oh, nee, het was veel erger dan dat.

wat ik zag was allemaal pers en 90 graden fittingen waar je het kan zien en multilaags de muur in.

dan nog, er gaat iets meer dan 1 liter water in 15mm buis van 10 meter lang (ongeveer). dus wachten valt wel mee. mits je voldoende liters kan halen in je leidingen en kraan. in zulke woningen zou je dan eerder een ring aanleggen. altijd overal meteen warm.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 31-01-2022 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Tja, hybride is vooral heel duur. Even tellen voor de levensduur van een cv-ketel (15 jaar).
Vastrecht netbeheerder + vaste kosten energieleverancier €250 per jaar = €3750
Aanschaf €1500
Onderhoud €150 elke 2 jaar= €1050
Totaal €6300,- zonder ook maar één kuub gas te verstoken.
In dit geval komt daar nog €1500 voor het verplaatsen van de gasleiding bovenop, en waarschijnlijk ook nog extra kosten voor het aanleggen van nieuwe gasleidingen binnenshuis.

Voor die dikke 8000 euro die je niet aan gasgerelateerde uitgaven hoeft te besteden, kun je makkelijk je warmtepomp een stapje groter kiezen als dat nodig is voor all-electric, een extra groot boilervat kopen voor het vele douchen en zoals gezegd je douche afvoer van wtw voorzien. En dan houd je alsnog een flink bedrag over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Oke even een update. We hebben een goed gesprek gehad met de installateur en laten een warmteverliesberekening maken. Ik heb er best vertrouwen in dat het dan goed komt. We nemen dan gelijk de douche WTW mee, dat lijkt mij een goed idee.
Thnx voor de tips tot zover :) !

Echter zit ik naast het technische aspect ook met het financiële plaatje.
over een periode van 15 jaar:
- Liander, vastrecht gas: 200 euro per jaar * 15= 3000 euro
- gasmeter verplaatsen: 1300 euro
totaal: 4300 euro, excl gebruikslasten
(Ik lees hier in de optelsommetje ook dat onderhoud als besparing wordt gerekend, maar een warmtepomp heeft dit toch ook nodig? )

Full-ellectric:
- voorzetwanden nodig in woonkamer, na aftrek subsidie: 5000 euro. Als we geen full ellectric nemen is spouwmuur isolatie voor ons voldoende.
- meerprijs full ellectric: ca 3000 euro (inschatting obv andere offerte).
totaal 8000 euro (aangenomen dat evt zonnepanelen zich terugverdienen).

Energiekosten full ellectric ca 615 euro pj VS hybride 945 euro.
Besparing 330euro in voordeel van full ellectric per jaar

https://www.eigenhuis.nl/...pomp/prijs-en-rendement#/

8000 euro meerprijs full ellectric /330 euro besparing pj = 24jaar terugverdientijd.
Bereken ik dan iets mis of is dit een dure hobby?

[ Voor 5% gewijzigd door Waypoint op 07-02-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:47
Ik heb zelf ook dezelfde ervaring. Jaren 30 woning, vrijstaand maar dan 230 m2. En als je het goed aanpakt kan het makkelijk! Ik heb zelfs niet eens HR+++ glas maar beneden overal HR++ en boven thermopeen en op zolder zelfs enkel glas. Wat ik wel heb gedaan is voorzetwanden geplaatst omdat de spouw te dun was om te isoleren. De BG vloer en alle verdiepingsvloeren + dak zijn optimaal geïsoleerd. We draaien dit allemaal warm op een relatief kleine 6KW pomp. Weg met het gas en geen tussenoplossing zoeken in vorm van een hybridepomp. Daar krijg je spijt van.

[ Voor 9% gewijzigd door Sunri5e op 07-02-2022 15:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Waypoint schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:23:(Ik lees hier in de optelsommetje ook dat onderhoud als besparing wordt gerekend, maar een warmtepomp heeft dit toch ook nodig? )
onderhoud bij een warmtepomp is beperkt tot de verdamper afspoelen met de tuinslang en de unit schoonmaken met een soppie en de vuilfiter/magneet af ten toe leeghalen.. ik weet niet hoe je dat precies wilt doorrekenen.

die isolatiemaatregelen zijn niet eerlijk om die bij de pomp te rekenen. immers heb je hetzelfde voordeel als je dat bij de CV zou doen. het verlaagt je stookkosten, het is geen vereiste. als je geld uit moet geven omdat je de toko niet warm krijgt door een gebrek aan isolatie komt dat door je afgiftesysteem die te klein is. dus moet je kijken wat je eventueel extra moet uitgeven aan grotere radiatoren of jagas of vloerverwamring natuurlijk.

efficientie is wat anders dan verbruik.

om eventueel in kaart te brengen wat je te kort komt aan je huidige systeem moet je dus eens op 40 graden gaan stoken.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 15:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:22
Ik verbaas me toch wel een beetje over de kostenplaatjes die je neerzet voor de warmtepomp. Als je je een beetje verdiept in de materie en het slim aanpakt kan het echt wel gunstiger:
Voorbeeldje van hoe een warmtepomp ook goedkoper kan:
- 9kW Panasonic monoblock warmtepomp uit a 4000 euro (https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html of https://warmtepomp.myonli...monobloc-r32-9-kw-1-fase/)
- boilervat 200-300 liter a 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 1000 euro
- ISDE subsidie 3000 euro
- leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op rond 3.5k tot 4.5k inclusief installatie denk ik. En dat is dus de totaal prijs voor full-electric verwarmen en warm tapwater, niet een meerprijs. En neem ook eens contact op met een installateur zoals @koevlaas2 of @Carboy54 die echt gespecialiseerd zijn in warmtepompen.

Daarnaast zou ik zelf een combinatie maken van een airco en lucht-water warmtepomp. Zeg je warmteverlies is 10kW bij -10. Dan zou ik zelf bovenstaande 9kW warmtepomp pakken voor de vloerverwarming en de radiatoren boven en bijvoorbeeld een 5kW airco. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan een grotere warmtepomp (die ook een stuk duurder is) en effectiever qua koeling in de zomer (omdat de airco ook vocht kan ontrekken).

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 07-02-2022 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:39:
[...]

onderhoud bij een warmtepomp is beperkt tot de verdamper afspoelen met de tuinslang en de unit schoonmaken met een soppie en de vuilfiter/magneet af ten toe leeghalen.. ik weet niet hoe je dat precies wilt doorrekenen.

die isolatiemaatregelen zijn niet eerlijk om die bij de pomp te rekenen. immers heb je hetzelfde voordeel als je dat bij de CV zou doen. het verlaagt je stookkosten, het is geen vereiste. als je geld uit moet geven omdat je de toko niet warm krijgt door een gebrek aan isolatie komt dat door je afgiftesysteem die te klein is. dus moet je kijken wat je eventueel extra moet uitgeven aan grotere radiatoren of jagas of vloerverwamring natuurlijk.

efficientie is wat anders dan verbruik.

om eventueel in kaart te brengen wat je te kort komt aan je huidige systeem moet je dus eens op 40 graden gaan stoken.
Ik begrijp wat je bedoeld , maar aan de andere kant hoor ik van alle kanten dat juist de voorzetwanden nodig zijn om de woning warm genoeg te krijgen. Vandaar dat ik het wel meereken, want liever nemen we geen voorzetwanden.Ik zie het dus wel als vereiste. Maar, waar je mij in triggert is dat we dit moeten laten meenemen als optie in de warmteverliesberekening. Dan zien we het verschil gelijk. :)

Ik lees overal dat er onderhoudscontracten worden aangeboden bij de pompen, is dat dan onzin?

Stoken gaat nu moeilijk, zie de OP :+
Heronimo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:53:
Ik verbaas me toch wel een beetje over de kostenplaatjes die je neerzet voor de warmtepomp. Als je je een beetje verdiept in de materie en het slim aanpakt kan het echt wel gunstiger:
Voorbeeldje van hoe een warmtepomp ook goedkoper kan:
- 9kW Panasonic monoblock warmtepomp uit a 4000 euro (https://www.rjtec-shop.eu/de/wh-mdc09j3e5.html of https://warmtepomp.myonli...monobloc-r32-9-kw-1-fase/)
- boilervat 200-300 liter a 1000-1500 euro
- 2 dagen installatiewerk a 50 euro per uur 1000 euro
- ISDE subsidie 3000 euro
- leidingwerk, beugels/voet, gaten boren etc. 500 - 1000 euro
Zit je totaal na subsidie op rond 3.5k tot 4.5k inclusief installatie denk ik. En dat is dus de totaal prijs voor full-electric verwarmen en warm tapwater, niet een meerprijs. En neem ook eens contact op met een installateur zoals @koevlaas2 of @Carboy54 die echt gespecialiseerd zijn in warmtepompen.

Daarnaast zou ik zelf een combinatie maken van een airco en lucht-water warmtepomp. Zeg je warmteverlies is 10kW bij -10. Dan zou ik zelf bovenstaande 9kW warmtepomp pakken voor de vloerverwarming en de radiatoren boven en bijvoorbeeld een 5kW airco. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan een grotere warmtepomp (die ook een stuk duurder is) en effectiever qua koeling in de zomer (omdat de airco ook vocht kan ontrekken).
De combi met een airco zou nog kunnen, dat snap ik. Je suggestie waardeer ik , maar heb je zelf ook ervaring met de laatste maanden hoe het er in de bouw aan toegaat? Wij hebben nu een aannemer die al het werk doet en hij neemt een installateur mee die hij vertrouwt en kent. Zo werkt dat nou eenmaal, je kunt dan niet zelf shoppen en alles loskopen. Wij hebben 3 aannemers incl installateurs gehad en de goedkoopste 2 noemende een meerprijs van 2 tot 3k voor de optie full electric vs hybride. Het kostenplaatje komt dus niet uit de lucht vallen en de getallen die ik noem heb ik nagezocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Waypoint schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Ik begrijp wat je bedoeld , maar aan de andere kant hoor ik van alle kanten dat juist de voorzetwanden nodig zijn om de woning warm genoeg te krijgen. Vandaar dat ik het wel meereken, want liever nemen we geen voorzetwanden.Ik zie het dus wel als vereiste. Maar, waar je mij in triggert is dat we dit moeten laten meenemen als optie in de warmteverliesberekening. Dan zien we het verschil gelijk. :)

Ik lees overal dat er onderhoudscontracten worden aangeboden bij de pompen, is dat dan onzin?

Stoken gaat nu moeilijk, zie de OP :+
je snap dat je het aantrekt wat zoveel anderen zeggen en het is iets wat mij matelloos irriteert. het word ook altijd geroepen door CV-cowboys die het liefste een 40kW brander tegen de muur smijten en weg zijn voor de lunch of hier op forums door mensen die het alleen maar gehoord hebben van anderen maar niet weten waarom ze het zeggen.

laat ik zo duidelijk mogelijk zijn om dit concept door te laten dringen voor de mensen die het niet helemaal snappen:

de isolatie van een woning heeft niks te maken met het gegeven of je wel of niet een warmtepomp kan nemen.

de factor is het afgiftesysteem, niet je warmtegeneratiesysteem.

als je 5kW nodig hebt voor een goed geisoleert huis en 10kW voor een slecht geisoleert huis zegt dat alleen maar over HOEVEEL vermogen je nodig hebt. daarna ga je pas kijken hoe je afgiftesysteem in elkaar zit en zien hoe je daar het maximale uit kan halen wat je hebt en wat je eventueel eraan kan doen (indien nodig!) om de afgifte te verbeteren zodat je meer efficentie eruit haalt. dat staat echter nog steeds los van de manier van productie. of je 50 graden CV water van een brander afkomt of een warmtepomp maakt geen biet uit. als je afgiftesysteem ouder is dan katja schuurman kan je er ook eens over denken om daar wat aan te doen. immers is dat spul dan wel versleten of in elk geval flink verrot. maar ook is onafhankelijk van je warmteproductiesysteem.

en ja, die onderhoudscontracten zijn oplichterij voor monoblocks tenzij je zelf fysiek of metaal niet capabel genoeg bent om een tuinslang en een spons vast te houden.

nee, dat hoef je dus niet mee te nemen in je verliesberekening. immers is dat voor beide systemen gelijk zoals hierboven al uitgelegd. het verlaagt je energiekosten. de vraag is alleen hoeveel en is dat het je waard. en natuurlijk de vraag of je dat geld niet beter kan steken in het verbeteren van je afgiftesysteem zodat je je hogere verbruik door slechte isolatie af kan zetten door effienter te stoken door de temperatuur in je afgiftesysteem zo laag mogelijk te krijgen. immers moet je daar de eerste winst pakken. dus in jouw geval: vloerverwarming op elke vierkante cm van je vloeren. als je dat hebt kan je indien de financien een issue zijn later voorzetwanden alsnog plaatsen buiten de gevel volspuiten om.

[ Voor 3% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:22
Waypoint schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:55:
[...]
De combi met een airco zou nog kunnen, dat snap ik. Je suggestie waardeer ik , maar heb je zelf ook ervaring met de laatste maanden hoe het er in de bouw aan toegaat? Wij hebben nu een aannemer die al het werk doet en hij neemt een installateur mee die hij vertrouwt en kent. Zo werkt dat nou eenmaal, je kunt dan niet zelf shoppen en alles loskopen. Wij hebben 3 aannemers incl installateurs gehad en de goedkoopste 2 noemende een meerprijs van 2 tot 3k voor de optie full electric vs hybride. Het kostenplaatje komt dus niet uit de lucht vallen en de getallen die ik noem heb ik nagezocht.
Geen ervaring met de bouw op dit moment, wel met het los aanbesteden van specifieke klussen aan partijen (zoals zonnepanelen, gaten boren voor warmtepomp, etc.). Maar aangezien het om een bestaande woning gaat ben jij toch de baas over wie je welke klus gunt? Je kan toch het warmtepomp deel uit het deel halen wat de aannemer doet? Dus contact op nemen met een warmtepomp installateur en dan daarmee samen bepalen welk deel die warmtepomp specialist doet en wat de aannemer aan doet (bijvoorbeeld vloerverwarming aanleggen en elektra trekken).

Het is jouw huis en jouw feestje ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Heronimo op 07-02-2022 17:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:14:
[...]

de isolatie van een woning heeft niks te maken met het gegeven of je wel of niet een warmtepomp kan nemen.

de factor is het afgiftesysteem, niet je warmtegeneratiesysteem.
Dit wil ik graag onderschrijven. Onze vorige woning hadden we de warmtepomp met 'gewone' radiatoren opgehangen voordat er geïsoleerd was en vloerverwarming werd aangelegd.

Let wel: het betrof een hoekwoning. De voor- en achtergevel bestonden uit steens muren (dus zonder spouw) zonder isolatie. De zijmuur was ook steens, maar uitgevoerd met een voorwand. Die voorzetwand bestond uit 18mm houten platen. Daarachter géén isolatie, wel volop ventilatie. Achter die houten platen tochtte het als een gek.
Kortom: alles bij elkaar net zo goed geïsoleerd als de muren van een gemiddelde garagebox. Toch werd het warm met de warmtepomp en een paar boosters op de radiatoren. Je moet alleen niet vragen tegeb welk energieverbruik. Maarja, ook met de gashaard die er voorheen stond was het energieverbruik behoorlijk fors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ivow85 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Dit wil ik graag onderschrijven. Onze vorige woning hadden we de warmtepomp met 'gewone' radiatoren opgehangen voordat er geïsoleerd was en vloerverwarming werd aangelegd.

Let wel: het betrof een hoekwoning. De voor- en achtergevel bestonden uit steens muren (dus zonder spouw) zonder isolatie. De zijmuur was ook steens, maar uitgevoerd met een voorwand. Die voorzetwand bestond uit 18mm houten platen. Daarachter géén isolatie, wel volop ventilatie. Achter die houten platen tochtte het als een gek.
Kortom: alles bij elkaar net zo goed geïsoleerd als de muren van een gemiddelde garagebox. Toch werd het warm met de warmtepomp en een paar boosters op de radiatoren. Je moet alleen niet vragen tegeb welk energieverbruik. Maarja, ook met de gashaard die er voorheen stond was het energieverbruik behoorlijk fors.
ik heb het zelf momenteel ook. 5kW naast het huis en nog de oude radiatoren tot ik klaar ben met verbouwen en vloerverwarming leggen. en dan nog red ik het met 35 graden water tot het vriespunt. daaronder moet ik een keertje naar de 40 maar de COP is allerminst nog redelijk te noemen in de tussentijd. tussentijds nog wel een extra gratis af te halen marktplaatradiator extra in de woonkamer gezet om de temperatuur in de winter wat makkelijker omhoog te krijgen maar het is nog steeds een flinke klap beter dan betalen voor het privillege van het hebben van de gasleiding en het gas zelf. helemaal met de huidige prijzen....

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 07-02-2022 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

flippy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:27:
[...]

ik heb het zelf momenteel ook. 5kW naast het huis en nog de oude radiatoren tot ik klaar ben met verbouwen en vloerverwarming leggen. en dan nog red ik het met 35 graden water tot het vriespunt. daaronder moet ik een keertje naar de 40 maar de COP is allerminst nog redelijk te noemen in de tussentijd. tussentijds nog wel een extra gratis af te halen marktplaatradiator extra in de woonkamer gezet om de temperatuur in de winter wat makkelijker omhoog te krijgen maar het is nog steeds een flinke klap beter dan betalen voor het privillege van het hebben van de gasleiding en het gas zelf. helemaal met de huidige prijzen....
toevallig gisteren nog uitgerekend dat alles boven cop 2,25 is de warmtepomp al voordeliger t.o.v. de cv en dat is nog zonder vast recht kosten. en dat is met de huidige prijzen voor gas en electra.
Ik heb het trouwens ook ongeveer zo. met nagenoeg dezelfde temp. in een doortocht bouwhol. ook hier radiatoren totdat de vvw er is _/-\o_ vorig jaar op bijna alleen de L/L wp gedraaid, maar ik wilde een stukje meer huis gebruiken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Ik heb weer een update :) . Nav de tips heb ik een warmteverliesberekening laten uitvoeren (obv Vabi elements). En de gasleiding is opgezegd en komen ze met een kleine maand verwijderen.
Dat zorgt ook voor wat meer druk om keuzes te maken :+ .

Er zijn 4 berekeningen uitgevoerd:
- Optie 1: Rc dak 3,5 buitengevels 1,43 aansluitwaarde 13,8 kW
- Optie 2: Rc dak 5 ,0 buiten gevels 1,43 aansluitwaarde 13,5 kW
en let op, buitengevel foutief berekend:
- Optie 3: Rc dak 3,5 buitengevels voorzetwanden rc 4,0 aansluitwaarde 12,5 kW
- Optie 4: Rc dak 5,0 buitengevels voorzetwanden rc 4,0 aansluitwaarde 12,1 kW

- In alle berekeningen gaan we uit van HR++ glas. De nieuwe kozijnen (aantal stuk) gelijk in HR+++ (niet meegenomen in berekeningen)
- Vloer is uitgegaan van rc 5,1, maar wordt 4.2 rc (budget kwestie).
- Ze hebben alle gevels meegenomen als voorzetwanden maar dat is echt onbetaalbaar voor ons. De berekening voor optie 3 en 4 kloppen dus niet, we overwegen namelijk alleen in de woonkamer voorzetwanden (kost al na aftrek subsidie 5k, , vandaar dat we dit alleen willen doen als het echt loont.
-Het dak naar rc 5 brengen willen we op de 1e verdieping niet (hellend dak), op zolder wellicht (ga ik zelf doen)

Ik vond de resultaten eerlijk gezegd tegenvallen, omdat je toch nog een 12,1 kw pomp nodig hebt in het zwaarste isolatiepakket. En het verschil tussen optie 1 en 4 vond ik klein.

Aangeboden door loodgieter:
Optie 1,
Buiten unit Altherma 8 kw Binnen deel lt vloer verwarmen +koelen 230 liter boiler 9 kw daikin
€ 9700,00 excl.btw

optie 2,
ALPHA INNOTEC. alira lwdv buiten unit 2,3-8,2 kw
alpha hydr.station 300 liter boiler
€ 13000,00 excl.btw

Vragen:
- als leek lijkt mij het verschil tussen wel of geen voorzetwanden erg klein, laat staan de dakisolatie (verschil 3,5 en 5 is 0,3 Kw?_
- De aangeboden optie 1 lijkt een 8kw warmtepompboiler terwijl wij een 12,1+ nodig hebben?
- is het nog zinvol opnieuw de berekening uit te laten voeren nu we weten dat we de begane grond naar rc 4,1 ipv 5,1 brengen of is dat verschil marginaal?
- wat denken jullie van de geoffreerde optie 1?

Ik wil graag full electric, zeker na alle feedback maar het moet ook wel betaalbaar blijven natuurlijk ;).
Morgen zal ik eens bellen met de loodgieter of de offerte wel klopt bij deze berekening.

bijgaand ook de berekeningen:

Optie 1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wtjNRZDfDNz9xVZU6LtPDuOW4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dV0jLErZA9mzfzcKYmywBOBi.png?f=user_large

Optie 2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHXlEK3fixhvlur_yX8p9JIAS-s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tODzebdwIusWOjZBLH5vyUV2.png?f=fotoalbum_large

Optie 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ww2X7y2WSV7Qp18iryWWbEJbANk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Twhg4dT992UuYUizlyrOzfmL.png?f=fotoalbum_large

optie 4:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr9EMuI6hWzycV8Mmk5SPReA2GU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/28dcyZshmpD8rTfqBTNSI6Zy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mucXwNOlrdgLyKXFVsmNF4KMEas=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bJUFaSVijCGYrltci2DKocHq.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Waypoint op 15-03-2022 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
die berekening lijkt me echt véél te hoog qua vermogen.

Wij hebben een vrijstaand jaren 30 woning (wel maar, 100m2) met 4-5cm spouw gevuld met PUR, vrijwel géén dakisolatie, 6cm piepschuim onder de vloer en HR++ ramen overal en houden de beneden verdieping (50m2) warm met een 5Kw Panasonic monoblock icm vloerverwarming. Zelfs vorig jaar met -10 ging dat prima.
We hebben een extra 5kw multi split airco (2x) om boven warm te maken en ook 1x beneden mocht het ooit nodig zijn, maar tot nu toe nog niet nodig en die kan alles op zn sloffen warm maken/houden.

Ik denk dat 9Kw meer dan prima zal zijn met jou isolatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Gamer dénis schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:59:

Wij hebben een vrijstaand jaren 30 woning (wel maar, 100m2) met 4-5cm spouw gevuld met PUR, vrijwel géén dakisolatie, 6cm piepschuim onder de vloer en HR++ ramen overal en houden de beneden verdieping (50m2) warm met een 5Kw Panasonic monoblock icm vloerverwarming. Zelfs vorig jaar met -10 ging dat prima.
We hebben een extra 5kw multi split airco (2x) om boven warm te maken en ook 1x beneden mocht het ooit nodig zijn, maar tot nu toe nog niet nodig en die kan alles op zn sloffen warm maken/houden.

ik weet niet waar jij woond maar we hebben in nederland geen -10 gehad vorig jaar (gaat om het daggemiddelde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Gamer dénis schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 07:59:

ik heb de berekeningen er eens bijgezet, wellicht valt jou daar iets aan op.

We worden deze week ook teruggebeld door diegene die de berekening heeft uitgevoerd.
Ze geven wel aan dat wij een 12kw pomp nodig hebben, als ik op tweakers kijk is dat wel erg zwaar uitgerust (ik lees hier meer over 8kw pompen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:44
Waypoint schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:04:
[...]

ik heb de berekeningen er eens bijgezet, wellicht valt jou daar iets aan op.

We worden deze week ook teruggebeld door diegene die de berekening heeft uitgevoerd.
Ze geven wel aan dat wij een 12kw pomp nodig hebben, als ik op tweakers kijk is dat wel erg zwaar uitgerust (ik lees hier meer over 8kw pompen)
In onze vrijstaande woning komt ook een 12kW unit, dus misschien biedt dat wat troost. En dan met vloer Rd 6, gevel Rd 5 met voorzetwanden, dak Rd 6, en triple glas in houten kozijnen U 0.5/0.6. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Zou best kunnen kloppen aangezien je hier ook hebt aangegeven geen wtw te hebben of te willen en met ramen open te willen slapen. Dat geeft een dergelijk ventilatie verlies. valt niet tegenop te isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

5kW warmteverlies via ventilatie? heb je glas of kippengaas in je kozijnen zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
@flippy
Gewoon overal hr++ en waar nieuwe kozijnen in komen hr+++.
Het valt mij op dat de de adviseur tekens met de m2 een m3 omrekening maakt per ruimte voor het ventilatie verlies maar het wordt mij niet duidelijk waarom.
Zie ook onderstaand als voorbeeld van de woonkamer.

@twain4me
Is er iets zinnigs te zeggen over het benodigde aansluitvermogen met wtw ? Is daar een vuistregel voor (bij 30% minder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RYDwBr4BSFht6KQ4y5Xh9vdjzr0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CDRqGOvY33MPPp9PEYVyDNz3.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fprGP4eGWCxz-1R-Gg3gQ4qc7-o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1A1IwiTPw3evyeaWdKZuoDsp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Waypoint op 16-03-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Waypoint schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:13:
Het valt mij op dat de de adviseur tekens met de m2 een m3 omrekening maakt per ruimte maar het wordt maar niet duidelijk waarom.
daarom klopt er ook geen biet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:14:
[...]

daarom klopt er ook geen biet van.
Ik doelde daarmee puur op de ventilatie verlies , heb even als voorbeeld de woonkamer aangevuld. Het ziet er wel volledig uit, alleen het verlies aan ventilatie lijkt mij fors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Waypoint schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:23:
[...]

Ik doelde daarmee puur op de ventilatie verlies , heb even als voorbeeld de woonkamer aangevuld. Het ziet er wel volledig uit, alleen het verlies aan ventilatie lijkt mij fors
dat is het ook. zelfs met de mechanische ventilatie op volle kracht heb je niet 5kW aan warmte die je wegblaast. dan zou je een flinke haardroger hebben op je afvoer....

hoeveel afgifte heb je nu? dus echte vermogensafgifte op je radiatoren waarmee je de toko warmhoud? vervolgvraag is dan hoe lang de CV fysiek draait om het warm te houden.

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:24:
[...]

dat is het ook. zelfs met de mechanische ventilatie op volle kracht heb je niet 5kW aan warmte die je wegblaast. dan zou je een flinke haardroger hebben op je afvoer....

hoeveel afgifte heb je nu? dus echte vermogensafgifte op je radiatoren waarmee je de toko warmhoud?
Er is nog helemaal niks , het is een klushuis.
Het idee was in de slaapkamers een radiator jaga dbe en vloerverwarming op de bg en badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
Terpen Tijn schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:33:
[...]

In onze vrijstaande woning komt ook een 12kW unit, dus misschien biedt dat wat troost. En dan met vloer Rd 6, gevel Rd 5 met voorzetwanden, dak Rd 6, en triple glas in houten kozijnen U 0.5/0.6. :+
Haha thnx dan heb je een behoorlijk groot huis denk ik ?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Waypoint schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:45:
[...]

Er is nog helemaal niks , het is een klushuis.
Het idee was in de slaapkamers een radiator jaga dbe en vloerverwarming op de bg en badkamer.
een flinke belasting is 50W/m2 met vloerverwarming. dus dat is voor echt slecht geisoleerde huizen die zo lek als een zeef zijn. dus als je ook warm water ermee wilt maken pak je gewoon een 9kW en een losse SWW tank en klaar ermee.

of je doet overal vloerverwearming natuurlijk. voor de prijs van 1 jaga kan je best wel wat meters vloerverwarming aanleggen.... efficienter ook...

[ Voor 14% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waypoint
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Topicstarter
flippy schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 14:46:
[...]

een flinke belasting is 50W/m2 met vloerverwarming. dus dat is voor echt slecht geisoleerde huizen die zo lek als een zeef zijn. dus als je ook warm water ermee wilt maken pak je gewoon een 9kW en een losse SWW tank en klaar ermee.
Ik snap je tip niet over de 9kw en losse tank.

In de aangeboden opties van de loodgieter staat een losse boiler voor de sww. Is dat wat je bedoeld ? Ik dacht dat de warmteverlies berekening vooral de verwarming aangaf en die nu op ca 12/13 kw uitkomt, los van de sww vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Waypoint schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 22:30:
[...]

Ik snap je tip niet over de 9kw en losse tank.

In de aangeboden opties van de loodgieter staat een losse boiler voor de sww. Is dat wat je bedoeld ? Ik dacht dat de warmteverlies berekening vooral de verwarming aangaf en die nu op ca 12/13 kw uitkomt, los van de sww vraag.
die berekening kan wel zo uitvallen maar ik twijfel aan het gegeven of je afgiftesysteem upberhaut de capaciteit heeft om zoveel vermogen af te staan. het heeft geen zin om 12kW aan warmtepomp neer te zetten als je radiatoren moet moeite bijvoorbeeld 7kW halen. helemaal als gemiddelde ook als is het -10.

jouw vloerverwamring is ruim onder de 100m2. daar ga jij geen 8+kW in kwijtraken + nog wat jagas boven.

die berekening is leuk maar niet realisitsch. als dat waar is zou je 20~30 kuub gas per dag in de winter moeten verstoken....
dat kan natuurlijk wel, maar ik zou dan er eens over denken om een raam dicht te maken ergens. O-)

met het formaat huis en de maatregelen die genomen worden zie ik niet in dat een unit met meer dan 9kw nut heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door flippy op 16-03-2022 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Is een ontwerptemperatuur van 22 graden voor woonkamer/keuken en 20 graden voor slaapkamers niet aan de hoge kant? Of heb je daar specifiek om gevraagd?

De enkele keer dat het - 10 wordt (als we dat ooit nog gaan halen als gemiddelde etmaaltemperatuur) , lijkt het mij geen ramp als de woonkamer net de 20 graden aantikt en de slaapkamers 'maar' 17 of 18 graden zijn.

Twee graden van je ontwerptemperatuur afsnoepen omdat het eens in de zoveel jaar best iets kouder in huis mag worden dan 22 graden scheelt je alweer zo'n 6,5% van je warmteverlies.
Daarnaast vindt ik het ventilatie verlies net als anderen hier aanstippen wel enorm.

Pagina: 1