Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Del-Den
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-02-2024
Vanwege een veel te vroeg overlijden moeten de kinderen van een goede vriend helaas zonder hun vader opgroeien. Met een grote groep vrienden en familie willen we de kinderen (en natuurlijk ook de moeder, maar dat is niet de reden van deze post) op alle mogelijke manieren bij staan. Zowel praktisch als financieel. Er zullen de komende jaren grote uitgaven zoals orthodontist, rijbewijs, studie, etc komen. Maar wellicht ook onverwachte kosten die we nu nog niet kunnen inschatten.

En juist over dat laatste zijn er nogal wat onduidelijkheden. Er zijn veel mensen die eenmalig, of structureel een financiële bijdrage willen doen. Helaas vindt de belastingdienst hier ook iets van en dit zou consequenties kunnen hebben voor de inkomens belasting van de moeder. Ook voor haar toeslagen en subsidies zou dit nadelig uit kunnen pakken. Daarom zijn we aan het onderzoeken wat de beste optie is.

Om de moeder financieel niet te belasten krijg ik de indruk dat het oprichten van een stichting de best werkende oplossing is, maar helaas krijg ik nog niet helemaal volledig inzicht of dit inderdaad zo is. Ook krijg ik adviezen dat ik dit vooral niet moet doen, maar niemand kan goed aangeven waarom dan niet. Is dit echt te omslachtig? Zijn er handigere manieren?

En hoe werkt dit in de praktijk? Als er een factuur is van bijvoorbeeld de orthodontist, kan die dan ingediend worden bij de stichting zodat deze voldaan kan worden direct aan de ortho? Of keert de stichting uit aan de moeder? Wat mij weer onlogisch lijkt ivm de inkomens belasting.

Een hoop vragen, wie heeft hier meer kaas van gegeten?

Dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:59

BCC

Nee, maar een stichting klinkt hierin imho juist logisch omdat je dan idd dingen vanuit de stichting betaald en daarmee los staat van de financiën van de moeder of kinderen. De ortho maakt het geen fluit uit wie betaald, als iemand maar betaald :). Success en mooi dat jullie dit doen 👍Ik zou even een afspraak maken bij een lokale notaris, die heeft hier meer kijk op.

[ Voor 27% gewijzigd door BCC op 18-11-2021 08:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het ontvangen van giften heeft niets te maken met inkomstenbelasting en toeslagen. Wel betaal je, afhankelijk van de hoogte van de schenking, als ontvanger schenkbelasting over de schenking.

Het enige wat nog kan uitmaken is de hoogte van het eigen vermogen: als er flink wat giften zijn ontvangen maar dit geld is nog niet gebruikt en staat dus op de rekening van de moeder, moet hier potentieel vermogensrendementsheffing over betaald worden. Ook kan het eigen vermogen op een gegeven moment ervoor zorgen dat ze niet meer voor bepaalde toeslagen in aanmerking komt. Maar zonder de bedragen van giften en salaris en hun woonsituatie te kennen, is het onmogelijk daar verder uitspraken over te doen. Als het om zulke bedragen gaat dat dit impact heeft, kan advies van een notaris inderdaad uitkomst bieden.
Daarnaast heeft een stichting misschien nog wel het voordeel dat het geld alleen mag worden gebruikt voor de kinderen, zodat moeders er geen cabrio van kan kopen. Maar je verhaal leest alsof er geen wantrouwen is, dus misschien is dat helemaal niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:13
Verwijderd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:53:
Het ontvangen van giften heeft niets te maken met inkomstenbelasting en toeslagen. Wel betaal je, afhankelijk van de hoogte van de schenking, als ontvanger schenkbelasting over de schenking.

Het enige wat nog kan uitmaken is de hoogte van het eigen vermogen: als er flink wat giften zijn ontvangen maar dit geld is nog niet gebruikt en staat dus op de rekening van de moeder, moet hier potentieel vermogensrendementsheffing over betaald worden. Ook kan het eigen vermogen op een gegeven moment ervoor zorgen dat ze niet meer voor bepaalde toeslagen in aanmerking komt. Maar zonder de bedragen van giften en salaris en hun woonsituatie te kennen, is het onmogelijk daar verder uitspraken over te doen. Als het om zulke bedragen gaat dat dit impact heeft, kan advies van een notaris inderdaad uitkomst bieden.
Daarnaast heeft een stichting misschien nog wel het voordeel dat het geld alleen mag worden gebruikt voor de kinderen, zodat moeders er geen cabrio van kan kopen. Maar je verhaal leest alsof er geen wantrouwen is, dus misschien is dat helemaal niet nodig.
Het zal er enigzins aan liggen of de moeder wel werkt, of in de bijstand zit. In dat laatste geval zie je het nog wel eens misgaan (zoals die vrouw die van haar moeder veel boodschappen kreeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:51

DropjesLover

Dit dus ->

Nobel streven :)

De belastingvrijevoet voor schenkbelasting is €3.244 per jaar volgens https://www.belastingdien...betaal-ik-schenkbelasting
Daar kan prima een jaartje ortho en een jaar later andere zaken van betaald worden lijkt me?

Let wel, die belastingvrijevoet geld voor alle schenkingen bij elkaar opgeteld.

Daarnaast denk ik niet dat er erg moeilijk gedaan wordt als een grote rekening (ortho) of de contributie van de sportclub door iemand anders betaald wordt.

Ik denk dat je wat meer duidelijk moet maken voor welke soort kosten en welke bedragen jullie willen bijspringen. An sich zijn er genoeg toeslagen en andere potjes, bijv. ook een partnerpensioen waar redelijke geldstromen vandaan te halen zijn.
Bedenk ook dat een alleenstaande, niet werkende moeder van 2 kinderen incl alle toeslagen een netto besteedbaar inkomen heeft / kan hebben van ruim €2000/mnd...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
DropjesLover schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:05:
Let wel, die belastingvrijevoet geld voor alle schenkingen bij elkaar opgeteld.
Het is wel zo dat dat op basis van de schenker is ( en partners tellen als dezelfde persoon ). Dus als er meerdere vrienden zijn die willen schenken dan kan er binnen een jaar totaal meer dan € 3244 geschonken worden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Harm2211
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-09 22:41
De opzet met een stichting is zeker mogelijk, maar behoorlijk ingewikkeld. Een stichting kan bijvoorbeeld fiscaal transparant zijn of niet. Als het verkeerd ingericht wordt dan heb je zelfs kans dat bedragen 2x een schenking zijn. Eerst aan de stichting dan aan het gezin.

Ik zou het persoonlijk gewoon simpel houden en het binnen de vrijstellingen van schenking houden. Jullie zijn toch met meerdere personen dus dan is er best al wat ruimte. Het is immers toch niet de bedoeling om tienduizenden euro's te verschuiven.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:35

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het ligt een beetje aan de grootte van het vermogen en de hoeveelheid schenkingen per periode wat wijsheid is om te doen. Gewoon "geld storten" of per keer een potje maken, of naar afgezonderd particulier vermogen (trust fund) kijken. Hiervoor zou ik even langs een fiscalist gaan.

Wise enough to play the fool

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15:25
Als het puur om de rekeningen gaat, dan hoef je geen stichting te registreren met alle kosten vandien? Vanaf jou bankrek naar de ortho = voor de belastingsdienst geen inkomen voor de moeder.

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-09 20:47
Is het niet mogelijk dat jullie de rekeningen betalen? Voor de ontvanger maakt het niet uit waar het geld vandaan komt. Zodra er een rekening komt betaalt 1 van jullie het en stuurt vervolgens een tikkie rond.

EU DNS: 86.54.11.100

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:13
c-nan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:52:
Is het niet mogelijk dat jullie de rekeningen betalen? Voor de ontvanger maakt het niet uit waar het geld vandaan komt. Zodra er een rekening komt betaalt 1 van jullie het en stuurt vervolgens een tikkie rond.
Dan kan die moeder toch ook betalen en een tikkie rondsturen? Dat is dan toch ook geen inkomen?

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Joostje123 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:54:
[...]

Dan kan die moeder toch ook betalen en een tikkie rondsturen? Dat is dan toch ook geen inkomen?
Je mag dit eerder zien als een 'verstopte' gift. Om het iets meer richting het overdreven te trekken: Zo zou moeder ook een Porsche kunnen kopen en het bonnetje doorsturen :) Zou wel een makkelijke loophole zijn.

Complimentje?

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-09 20:47
Joostje123 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:54:
[...]

Dan ontvangt zij geld waar ze (boven een bepaalde drempel?) belasting over moet betalen.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Gezien de langdurigheid van de ondersteuning en de onvoorspelbaarheid van de waarde van huidige beloftes in de toekomst lijkt me een stichting onvermijdelijk. De komende 5-15 jaar tikkies rondsturen is echt geen goed idee.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:13
Martijn.C.V schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:57:
[...]

Je mag dit eerder zien als een 'verstopte' gift. Om het iets meer richting het overdreven te trekken: Zo zou moeder ook een Porsche kunnen kopen en het bonnetje doorsturen :) Zou wel een makkelijke loophole zijn.
Maar hoe werkt het dan als ik met mijn vrienden iedere week voor laat zeggen 100 euro drink * 52 = 5200 euro.
Dat is boven die 3000 vrije schenkingen.
En ik betaal altijd en stuur altijd een tikkie rond. Dat is toch geen inkomen?

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
c-nan schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:52:
Dat is natuurlijk net zo goed een gift. Het maakt daarbij niet uit of het geld daadwerkelijk via de rekening van de moeder gaat. Het valt hooguit minder op voor de belastingdienst. Maar zolang je per persoon jaarlijks onder de drempel qua gift blijft haalt het voor de belasting verder niet zoveel uit. In het geval van bijstand is het natuurlijk wel een iets ander verhaal, maar dat heeft weer niet zoveel met de belastingdienst te maken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Joostje123 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:59:
[...]

Maar hoe werkt het dan als ik met mijn vrienden iedere week voor laat zeggen 100 euro drink * 52 = 5200 euro.
Nee, dat zijn geen giften, maar gewoon verrekeningen voor gemaakte kosten. Een gift gaat over het ontvangen van geld/goederen/diensten zonder dat daar een tegenprestatie tegenover staat. In het geval van het verrekenen van de drankjes in de kroeg is de tegenprestatie gewoon exact ter waarde van het ontvangen bedrag.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:10
Joostje123 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:59:
[...]

Nee. Maar als jij je vrienden wekelijks meeneemt naar de kroeg (of een sterrenrestaurant) en elke keer de rekening oppikt zonder daar een tikkie voor te sturen, dan zou dat wel een gift zijn belastingtechnisch, waar dus belasting over betaalt moet worden als het totaal per vriend boven de vrijstelling komt.

Al kan ik me niet voorstellen dat er in zo'n geval van directe consumptie daadwerkelijk een haan naar zou kraaien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:57
Een ervaring van redelijk dichtbij: jaar of 5 terug overleed een vriend, hij had slechts een gedeeltelijke verzekering. Zijn vrouw had eigen baan & sociale kring. Haar leven was niet zo verweven met onze vriendengroep. Binnen 2 jaar had ze een nieuwe relatie en haar leven op orde. En dat was prima. In die situatie zou ik nu een jaar of 5 later niet meer in een stichting oid willen zitten om na te denken over ondersteuning van haar kinderen.

Dus: goed initiatief, je zou tenslotte in een omgekeerde situatie ook willen dat vrienden zich om jouw kinderen bekommeren.

Vervolgens helpt het om het probleem inzichtelijk maken. Wat is de gewenste situatie? In beginsel wil je dat het achtergebleven gezin zich zelfstandig kan redden: dat is voor hun eigenwaarde het beste. De partner wil over enige tijd wellicht met een nieuwe partner verder, krijgt wellicht een erfenis, etcetera. Ook bepaal je wat mogelijk moet zijn: praten we over mee kunnen gaan op schoolreis, een beugel of over 2x/jaar op zonvakantie?

Dan bepaal je wat de huidige financiële situatie is. Wanneer je vriend een werknemer was, dan heeft hij wellicht via pensioenregeling al recht op een wezen-uitkering. Als zzp-er had hij wellicht een verzekering. Dat verkleint de financiële opgave.

Uit het verschil wens en situatie volgt de benodigde financiële hulp.

Pas als je de omvang en duur van de financiële hulp weet, dan kun je goed nadenken over de vorm van de hulp. Of een eenmalige gift al voldoende is (drempelbedrag belastingvrij schenken) of dat je iets structureels moet regelen.
Bij iets structureels praat je over een langdurig beheerd potje geld. Daar heb je een bestuur voor nodig (wie? welk doel, mandaat?) en een rechtsvorm (stichting, fonds). Bij een stichting praat je over een paar kosten (bankrekening) en inzet bestuursleden (minimaal administratief diverse formulieren, eventueel paar keer bijeen komen).
Zelf zou ik proberen het zo simpel mogelijk te organiseren.

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:48

Herman

FP ProMod
Woy schreef op donderdag 18 november 2021 @ 09:09:
[...]

Het is wel zo dat dat op basis van de schenker is ( en partners tellen als dezelfde persoon ). Dus als er meerdere vrienden zijn die willen schenken dan kan er binnen een jaar totaal meer dan € 3244 geschonken worden.
Als moeders een bijstanduitkering krijgt, kan dit wel een heel riskant voorstel zijn. Zie: https://www.consumentenbo...gelicht/schenken-bijstand

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Herman schreef op donderdag 18 november 2021 @ 11:55:
[...]

Als moeders een bijstanduitkering krijgt, kan dit wel een heel riskant voorstel zijn. Zie: https://www.consumentenbo...gelicht/schenken-bijstand
Ja dat klopt, dat benoem ik ook in een latere post van mij. Voor de belasting is het niet zo'n probleem, voor andere uitkeringen mogelijk wel. Als het schenken tot gevolg heeft dat de moeder of de kinderen vermogen opbouwen kan dat ook gevolgen hebben voor de belasting en andere uitkeringen/toeslagen ( vermogenstoets ).

Maar ook andere constructies met bijvoorbeeld een stichting zullen diezelfde gevolgen hebben. Puur het feit dat je ondersteuning biedt zorgt ervoor dat de bijstand anders beoordeeld kan worden, want er zal geoordeeld kunnen worden dat je door ondersteuning geen noodzaak meer hebt voor bijstand.

[ Voor 19% gewijzigd door Woy op 18-11-2021 12:04 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:09
Sorry, dit is vrij esotherish.

Ik denk niet dat je de statuten zo kan schrijven dat je een ANBI of SSBI kunt oprichten. Een APV ligt voor de hand, maar ik kan niet bepalen of die voor deze situatie kan worden gebruikt.

Mijn advies: Boek eens een uurtje bij een notaris :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Fantastisch initiatief, laat ik dat voorop stellen. Heel fijn voor de kinderen wanneer dit doorgang vindt. Wat ik vooraf wel even zou doen is polsen bij de betreffende weduwe of zij hier mee akkoord is en of ze misschien met je mee wil denken over de vorm die je hiervoor wilt gebruiken. Het zou ook maar zo kunnen dat zij dit niet ziet zitten (eigenwaarde is ontzettend belangrijk), dan heb je wel een probleem met je goede bedoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou vooral niet advies op Tweakers vragen en het laten uitzoeken door een notaris of jurist. Hier worden nu al suggesties gedaan voor verborgen schenkingen (even iemands rekening betalen of tikkies rondsturen) en daar gaat de belastingdienst niét blij mee zijn als ze er achter komen terwijl het niet wordt opgegeven :+ De pakkans is relatief laag, maar je wil absoluut niet dat het misgaat en voortaan elke euro onder een belastingdienst-vergrootglas komt te liggen.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zoals @Highland zei. Ik denk dat het goed is na te denken over een exit-strategie. De duur en omvang van de support is ongewis, ook kan -bij meer participanten- de motivatie om te schenken gaan verschillen. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, maar je wilt er ook 'vanaf' kunnen.

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-09 13:49
Uiteraard moet je hiervoor naar een notaris.
Kleine bedenking. Kan de schenking niet verdeeld worden over de moeder en de kinderen? Geen idee hoe de regelgeving bij jullie zit.

• Del-Den
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-02-2024
Dank voor alle reacties!

De wens om de kinderen financieel te ondersteunen is zeker ook ontstaan omdat bekend is dat de moeder financieel niet heel veel ruimte heeft. Gelukkig zijn er veel mensen in de omgeving die hier mogelijkheden zien om te ondersteunen. En eerlijk gezegd denk ik dat de geschonken bedragen aardig op kunnen lopen.
Moeder is op de hoogte en is heel dankbaar maar wil het wel goed regelen. Ook vooral omdat de bijstand op dit moment niet uit te sluiten is.

Uiteraard is een notaris uiteindelijk de aangewezen persoon om mee rond de tafel te zitten, maar ik kom graag met een gevuld rugzakje binnen 😀

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Del-Den schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:59:
Dank voor alle reacties!

Uiteraard is een notaris uiteindelijk de aangewezen persoon om mee rond de tafel te zitten, maar ik kom graag met een gevuld rugzakje binnen 😀
Denk dat de rugzakvan de notaris behoorlijk vol is. Deze mensen zullen de vraag niet voor het eerst krijgen en je voorstellen kunnen doen die goed en redelijk uit te voeren zonder dat jullie of mevrouw in de problemen komen met de instanties. Ergo de stap naar een notaris is de weg

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

NoahAmber schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:14:
[...]

Denk dat de rugzakvan de notaris behoorlijk vol is. Deze mensen zullen de vraag niet voor het eerst krijgen en je voorstellen kunnen doen die goed en redelijk uit te voeren zonder dat jullie of mevrouw in de problemen komen met de instanties. Ergo de stap naar een notaris is de weg
Naar ervaringen en meningen vragen om beslagen ten ijs te komen bij de stap naar een expert is altijd een goed idee.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 06:05
Van een ANBI kan inderdaad geen sprake zijn zoals eerder opgemerkt. Er worden namelijk juist particuliere belangen gediend door de stichting (zijnde het voorzien in levensonderhoud). Een APV kan wel, maar ook hier zitten haken en ogen aan. Een belastingadviseur inschakelen lijkt mij een goede eerste stap.

Mooi initiatief, waarbij hopelijk een route gevonden wordt die niet onnodig verzwarend werkt. Een vermogenstoets voor bijv. toeslagen (mits van toepassing) zou niet doorkruist moeten worden als deze hulp wordt geboden.

Omdat je zocht naar achtergrondinfo, voor toepassing van de schenkbelasting speelt het begrip gift een rol. Zie artikel 7:186 lid 2 BW. Feitelijk is dat al hetgeen waardoor een ander verrijkt in diens vermogen, waarbij het vermogen van de schenker afneemt.

Dus als iemand een tandartsrekening moet betalen maar de schenker betaalt die rekening, dan is er sprake van een schenking. Want de schenker verarmd en de begiftigde verrijkt (die had een schuld aan de tandarts en na de schenking is hij bevrijd van die schuld). Anders is de situatie als de tandarts de rekening naar de schenker stuurt en die wordt betaalt. Nu verrijkt de begiftigde niet want in diens vermogen zat geen schuld aan de tandarts. Dit alles is in het licht van kort door door de bocht.

Advies inwinnen blijft het enige juiste antwoord in zo’n situatie. Een adviseur weet wel raad met een toekomstbestendige opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:16

Lordy79

Vastberaden

Als er genoeg mensen zijn die willen schenken dan kom je al een heel eind. Je mag ruim 2000 euro belastingvrij schenken aan iemand en als iemand meer wil schenken dan doe je dat via een tussenpersoon.

Dus Jan geeft 2000 euro direct aan moeder.
En Jan geeft 2000 euro aan Piet en Piet geeft die 2000 euro door aan moeder.

Verder kun je in dec 2021 schenken en daarna opnieuw in Jan 2022.

Een stichting maakt het m.i. alleen maar bureaucratischer en dus duurder.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rmathijssen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:05
Ik denk dat het hele uitgangspunt verkeerd is in deze situatie, je kunt beter voor een korte termijn wat financiele problemen opvangen, maar op de lange termijn de dame in kwestie steunen in het zoeken van een baan waarin ze zichzelf kan onderhouden. Niet alleen goed voor haar eigen financiele huishouding, maar ook nog eens heel erg goed voor haar eigenwaarde. Je streeft nu naar een langdurige financiele afhankelijkheid, dat is verschikkelijk.

En het was al eerder genoemd: bijstand is niet per definitie laag inkomen. Er zijn potjes, heel veel potjes, en met kinderen kan een alleenstaande moeder best wel wat geld aan het einde van de maand binnen krijgen.

Ik zou focussen op een menselijke en duurzame oplossing.

Skoda Enyaq 80, Tesla M3 LR

Pagina: 1