Toon posts:

[Multi] Pinball FX (2022)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Robolokotobo
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 24-01 09:30

Welkom in het Pinball FX topic

Zen Studios gaat in de maand maart van 2022 de nieuwe Pinball FX in Early Acces beschikbaar maken. In eerste instantie alleen in de Epic Games Store. In de zomer gaan de consoles volgen. En een jaar na release is de game ook beschikbaar op Steam.

Pinball FX is een flipperkast game waarin simulaties van echt bestaande kasten gespeeld worden. In eerste instantie gaat het om Bally en Williams machines. Later gaan er machines van andere flipperkast fabrikanten toegevoegd worden. De huidige grootste fabrikant, Stern Pinball, die ieder jaar meerdere nieuwe machines uitbrengt, ligt in de lijn van verwachting. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat merken als Spooky Pinball en Jersey Jack Pinball ook mee gaan doen

Tevens biedt de game tientallen fantasie flipperkasten die door Zen Studios zelf gecreëerd zijn. Met licenties van Marvel, Universal, Star Wars, Jurrasic Park, Bethesda, Fox en 20th Century Studios. En er zijn een aantal bundels met dit soort kasten zonder licenties met diverse thema's.

Er zijn meerdere nieuwe gamemodes toegevoegd. Waaronder een Battle Royale mode. En vele nieuwe features waaronder clantags.
Meer details
Pinball FX bevat ook tafels uit de voorlopers. Al deze legacy tafels hebben de nieuwe Pro physics en de graphics zijn verbetert door de overstap van hun eigen engine naar Unreal Engine 4. Dit maakt het o.a. mogelijk om scoreboards met video te implementeren zoals we dat kennen van de nieuwere Stern kasten.

Epic Games heeft Zen Studios veel geholpen met de ontwikkeling van de nieuwe game en in ruil daarvoor is de game op PC een jaar lang exclusief in de Epic Games Store en kan je de tafels uit Pinball FX3 ook niet gratis meenemen naar de nieuwe game. Ook om de licentiehouders tevreden te houden natuurlijk. Maar het is ook een groot project die veel tijd gekost heeft.

De game is speelbaar op alle platformen. In eerste instantie werd gezegd alleen PC, Xbox Series, Playstation 5 en Switch. Maar daar zijn nu ook de PS4 en Xbox One aan toegevoegd

Zen Studios presenteert maandelijks The Pinball Show. Met daarin informatie over hun videogames

De nieuwe flipperkasten
Dit zijn de nieuwe flipperkasten in Pinball FX. Hier gaan regelmatig meer aan toegevoegd worden. In The Pinball Show afleveringen op Youtube YouTube: YouTube worden details vertelt en gameplay beelden getoond van deze kasten

Star Wars

The Mandolorian
Star Wars Classic Collectibles

Zen Originals

Pinball Noir
Curse of the Mummy
Sky Pirates: Treasures of the Clouds

Er zijn meer tafels in ontwikkeling en die gaan bekend gemaakt worden wanneer we dichter bij de release zijn. Er wordt ook gewerkt aan nieuwe Williams kasten. En Mel Kirk zegt dat ze werken aan 'Williams holy grail momenten'. Denk hiebij aan kasten met film licenties zoals The Addam's Family, Terminator 2 en Indiana Jones.

De Chief Operating Officer van Zen Studios, Mel Kirk (rechts), met de baas van Stern Pinball, Gary Stern (links)

[Voor 77% gewijzigd door Robolokotobo op 18-11-2021 09:09]

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo
Vanaf 45:19 in de video van deze Blahcade Pinball aflevering wordt het zeer interessant en gaat het over machines van fabrikanten Stern, Spooky, American Pinball en JJP voor Pinball FX. Het eerste gedeelte van de video gaat over de Snoopy flipperkast voor de game Zen Pinball Party op Apple Arcade

i5 3470 8GB GTX 1650

• Jorgen
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 00:38
Mooie TS. Veel plezier met spelen iedereen. Hopelijk veel interessante kasten

• Robolokotobo
Dankjewel @Jorgen Ik heb goed mijn best er op gedaan. We gaan zien wat ze gaan brengen. Moet goed komen. Ze hebben het ontwikkelteam flink uitgebreid. Welke echt bestaande kasten zou jij graag naar de game zien komen?

i5 3470 8GB GTX 1650

• Beakzz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 02:25
Bedankt voor de melding. Nog steeds geïrriteerd vanwege de Epic deal, maar ik volg een jaar later wel 😅

Hopelijk is het weer makkelijk om verticaal te spelen.

• Jorgen
Robolokotobo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:31:
Dankjewel @Jorgen Ik heb goed mijn best er op gedaan. We gaan zien wat ze gaan brengen. Moet goed komen. Ze hebben het ontwikkelteam flink uitgebreid. Welke echt bestaande kasten zou jij graag naar de game zien komen?
Poeh, dat is een heel goede vraag. Ik weet maar echt heel weinig van flipperen en speel Pinball FX met vlagen. Soms een paar dagen wel, soms maanden niet. Ik heb veel plezier beleefd aan de Attack from Mars en Back to the Future kasten. Maar ik heb geen idee of deze gebaseerd zijn op echte. Ik vind het in elk geval het leukste als er van alles gebeurt en het niet heel moeilijk is om iets te triggeren, want ik ben er niet bijzonder goed in haha. Welke vond jij het leukst?

• Robolokotobo
Beakzz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:57:
Bedankt voor de melding. Nog steeds geïrriteerd vanwege de Epic deal, maar ik volg een jaar later wel 😅

Hopelijk is het weer makkelijk om verticaal te spelen.
Ze hebben gezegd dat verticaal spelen (cabinet mode) weer van de partij gaat zijn :)
Jorgen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:04:
[...]

Poeh, dat is een heel goede vraag. Ik weet maar echt heel weinig van flipperen en speel Pinball FX met vlagen. Soms een paar dagen wel, soms maanden niet. Ik heb veel plezier beleefd aan de Attack from Mars en Back to the Future kasten. Maar ik heb geen idee of deze gebaseerd zijn op echte. Ik vind het in elk geval het leukste als er van alles gebeurt en het niet heel moeilijk is om iets te triggeren, want ik ben er niet bijzonder goed in haha. Welke vond jij het leukst?
Attack from Mars is een echt bestaande kast van Bally uit de jaren 90. Back to the Future in Pinball FX3 is door Zen Studios zelf bedacht. Het leukst in FX3 vond ik zelf White Water (Williams jaren 90). Wat ik heel graag in Pinball FX wil spelen is Stern's Elvira House of Horrors. Het spookhuis en alles eromheen op die tafel vind ik schitterend. Ook de humor is geweldig. Van Spooky zou ik graag Rick and Morty spelen. Maar in principe zal ik blij zijn met welke moderne tafel dan ook. Van Williams en Bally wil ik graag de tafels met film licenties spelen en Indianapolis 500

i5 3470 8GB GTX 1650

• Jorgen
Robolokotobo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:23:
[...]

Ze hebben gezegd dat verticaal spelen (cabinet mode) weer van de partij gaat zijn :)

[...]

Attack from Mars is een echt bestaande kast van Bally uit de jaren 90. Back to the Future in Pinball FX3 is door Zen Studios zelf bedacht. Het leukst in FX3 vond ik zelf White Water (Williams jaren 90). Wat ik heel graag in Pinball FX wil spelen is Stern's Elvira House of Horrors. Het spookhuis en alles eromheen op die tafel vind ik schitterend. Ook de humor is geweldig. Van Spooky zou ik graag Rick and Morty spelen. Maar in principe zal ik blij zijn met welke moderne tafel dan ook. Van Williams en Bally wil ik graag de tafels met film licenties spelen en Indianapolis 500
Ja filmlicensies vind ik ook leuk. De genoemde Back to the Future, maar bijv. ook sommige Marvel / Star Wars/ Jurassic Park kasten.

• Robolokotobo
Jorgen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:25:
[...]

Ja filmlicensies vind ik ook leuk. De genoemde Back to the Future, maar bijv. ook sommige Marvel / Star Wars/ Jurassic Park kasten.
Idd, sommige Star Wars en Marvel kasten in FX3 zijn sterk. En ik weet dat er veel liefhebber zijn van Jurassic Park. Er is ook net een Jurassic Park homepin uitgebracht door Stern. Een kast die gericht is op thuis gebruik en een stuk goedkoper is dan een normale flipperkast. Ze hadden al een normale Jurassic Park kast en die staat bijzonder hoog in de Pinball top 100 https://pinside.com/pinball/top-100

Hier even een video van de Elvira House of Horrors kast

i5 3470 8GB GTX 1650

• Jorgen
Ik ben zelf minder van de "enge dingen" maar die kast ziet e rwel kleurrijk uit!

Grappig dat AfM en JP zo hoog staan. Leuk! En jouw tafel scoort ook goed

• Robolokotobo
Jorgen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:42:
Ik ben zelf minder van de "enge dingen" maar die kast ziet e rwel kleurrijk uit!

Grappig dat AfM en JP zo hoog staan. Leuk! En jouw tafel scoort ook goed
Elvira is totaal niet eng hoor. Het is echt comedy met een knipoog naar horror. Je zal er geen enge dingen op tegenkomen. Beetje zoals Addam's Family. Ik houd zelf ook niet van enge films en dergelijke

Klopt, AFM en Medieval Madness zijn de twee Williams kasten die altijd erg hoog staan. Daarnaast is Monster Bash erg geliefd. Alle drie die kasten zitten in Pinball FX3 en komen naar Pinball FX. Twilight Zone is ook een Bally/Williams die in de top 10 staat en ik hoop dat we die ook krijgen. Elvira doet het ook netjes met een 13e plaats idd

Er is zelfs Nederlandse inbreng in de top 20 met The Big Lebowski van Dutch Pinball

@Jorgen Ik heb nog even goed gekeken naar wat er op het video scoreboard gebeurt op Elvira en zie toch hier en daar scenes voorbij komen die een beetje eng zijn. Ik zou me er niet echt aan storen maar ik kan me voorstellen dat je het dan niet tof vindt

[Voor 17% gewijzigd door Robolokotobo op 18-11-2021 02:07]

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo
DeadFlip is nu live met Stern's Ghostbusters. Ook één van mijn favorieten

https://www.twitch.tv/deadflip

[Voor 6% gewijzigd door Robolokotobo op 18-11-2021 02:12]

i5 3470 8GB GTX 1650

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Beakzz schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:57:
Ja, dit zie ik ook totaal niet zitten, vooral omdat ik op Linux speel... Wellicht dat er een goed Lutris-script komt, maar anders inderdaad gewoon geduldig wachten tot ie op Steam komt. En dan meteen in de sale kopen. ;) Ik koop nu ook geen enkele tafel voor de volle prijs, dan ben je een vermogen kwijt terwijl echt niet alle tafels pareltjes zijn.

Het voordeel van wachten is ook dat de eerste bugs eruit gespeeld zijn door de early adopters.

[Voor 20% gewijzigd door u34186 op 18-11-2021 04:53]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Jorgen
Robolokotobo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 01:58:
[...]

Elvira is totaal niet eng hoor. Het is echt comedy met een knipoog naar horror. Je zal er geen enge dingen op tegenkomen. Beetje zoals Addam's Family. Ik houd zelf ook niet van enge films en dergelijke

Klopt, AFM en Medieval Madness zijn de twee Williams kasten die altijd erg hoog staan. Daarnaast is Monster Bash erg geliefd. Alle drie die kasten zitten in Pinball FX3 en komen naar Pinball FX. Twilight Zone is ook een Bally/Williams die in de top 10 staat en ik hoop dat we die ook krijgen. Elvira doet het ook netjes met een 13e plaats idd

Er is zelfs Nederlandse inbreng in de top 20 met The Big Lebowski van Dutch Pinball

@Jorgen Ik heb nog even goed gekeken naar wat er op het video scoreboard gebeurt op Elvira en zie toch hier en daar scenes voorbij komen die een beetje eng zijn. Ik zou me er niet echt aan storen maar ik kan me voorstellen dat je het dan niet tof vindt
Dank voor het kijken en voor je uitgebreide reacties. We gaan deze game in de gaten houden

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Robolokotobo schreef op donderdag 18 november 2021 @ 00:31:
Mooie TS.

Ben ook niet zo blij met dat Epic-gedoe eerlijk gezegd, net als dat je alle kasten opnieuw moet aanschaffen.

Voor welke ik zou willen zien, deze graag:

Black Knight 2000, Williams, 1989: https://www.ipdb.org/machine.cgi?gid=311

Echt, ik heb honderden guldens (jaja, opa praat....) in die kast gesmeten in de arcadehal (heb je opa weer....).

Ogenschijnlijk simpele gameplay, maar toch meer diepgang dan je denkt. Altijd best lastig om The Kings Ransom (lees: multiball) te halen, je moet die drawbridge op het bovenste level continue unlocken.

|En vlammend snel spel ook, de snelheid van de bal ligt behoorlijk hoog. MagnaSave is ook wel een leuke feature.

Dit blijft toch wel mijn all-time favorite iig.... ik stond ook héél vaak in de top-4 credits. Als je "JJW" als initialen zag", that was me... :P

En die soundtrack... "I am the Black Knight. Stand up and fight!".... heerlijk hoor :)

Dit was de opvolger van de originele Black Knight van Williams, uit 1980 (https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=310). Die kast vond ik echter persoonlijk weliswaar leuk, maar toch minder goed dan zijn opvolger.

Virussen? Scan ze hier!

• Robolokotobo
u34186 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 04:51:
[...]

Ja, dit zie ik ook totaal niet zitten, vooral omdat ik op Linux speel... Wellicht dat er een goed Lutris-script komt, maar anders inderdaad gewoon geduldig wachten tot ie op Steam komt. En dan meteen in de sale kopen. ;) Ik koop nu ook geen enkele tafel voor de volle prijs, dan ben je een vermogen kwijt terwijl echt niet alle tafels pareltjes zijn.

Het voordeel van wachten is ook dat de eerste bugs eruit gespeeld zijn door de early adopters.
FX3 heeft bijna 100 tafels en die gaan bijna allemaal over, dus ik snap dat je dan niet alles full price wil kopen voor FX. Gelukkig hebben ze al gezegd dat alle legacy tafels goedkoop aangeboden gaan worden. En bij release zal niet direct alles beschikbaar zijn.

Er zijn geruchten dat er ongeveer 50 tafels gaan zijn, en dat daarna beetje bij beetje alle legacy tafels toegevoegd worden. Ik denk dat je voor alle 7 Williams/Bally bundels moet denken aan een prijs van rond de 35 euro, Dus 5 euro per pack van 3 tafels. De prijs in FX3 is rond de 10 euro per bundel.

Maar goed als je dan de sales afwacht ben je natuurlijk nog goedkoper uit.

Ik verwacht ook dat, en vooral in de Early Acces periode, er veel bugs aanwezig gaan zijn. Maar ik wil er wel zo snel mogelijk mee aan de slag. Om de nieuwe graphics te zien en de verbeterde physics op alle Williams tafels te ervaren.

Daarnaast speel ik op een hoop tafels voor top 10 leaderboard posities en dan will je niet later beginnen. Want dan hebben de andere spelers altijd het voordeel van meer ervaring en wordt het een hele klus om ze bij te benen. Voor de battle royale mode geld hetzelfde vermoed ik

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo
wildhagen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:24:
[...]

Mooie TS.

Ben ook niet zo blij met dat Epic-gedoe eerlijk gezegd, net als dat je alle kasten opnieuw moet aanschaffen.

Voor welke ik zou willen zien, deze graag:

[YouTube: Black Knight 2000 Pinball - Gameplay]

Black Knight 2000, Williams, 1989: https://www.ipdb.org/machine.cgi?gid=311

Echt, ik heb honderden guldens (jaja, opa praat....) in die kast gesmeten in de arcadehal (heb je opa weer....).

Ogenschijnlijk simpele gameplay, maar toch meer diepgang dan je denkt. Altijd best lastig om The Kings Ransom (lees: multiball) te halen, je moet die drawbridge op het bovenste level continue unlocken.

|En vlammend snel spel ook, de snelheid van de bal ligt behoorlijk hoog. MagnaSave is ook wel een leuke feature.

Dit blijft toch wel mijn all-time favorite iig.... ik stond ook héél vaak in de top-4 credits. Als je "JJW" als initialen zag", that was me... :P

En die soundtrack... "I am the Black Knight. Stand up and fight!".... heerlijk hoor :)

Dit was de opvolger van de originele Black Knight van Williams, uit 1980 (https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=310). Die kast vond ik echter persoonlijk weliswaar leuk, maar toch minder goed dan zijn opvolger.
Dankjewel. Ik had er de juiste energie voor gisteravond en dacht dan kan ik het beter nu gelijk doen :)

Ik ben bekend met Black Knight 2000 maar zelf nooit gespeeld. Ik denk dat die ook wel naar FX komt. Heeft geloof ik ook geen specifieke licentie dus dan zal het een no brainer zijn voor Zen. Ik heb deze zomer voor het eerst in 20 jaar weer een keer op echte flipperkasten gespeeld. Één daarvan was de vrij nieuwe Stern Black Knight Sword of Rage. Een bijzondere kast maar het was niet echt mijn ding. Misschien dat ik er na meer speeltijd wel wat in zie

i5 3470 8GB GTX 1650

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Stern ben ik nooit fan van geweest, zowel vroeger als nu. Mijn favorieten blijven toch Williams en Bally, op korte afstand gevolgd door Gottlieb.

SEGA/Data East hadden wel leuke kasten, maar vaak ook net niet enzo. Heel erg wisselvallig.

Op een of andere manier vind ik de SS-kasten toch vaak wel leuker dan de DMD-kasten. Uitzonderingen aan beide kanten uiteraard daargelaten, zoals Addams Family, Twilight Zone, Medieval Madness, Tales of the Arabian Nights, Dr. Who etc.

Zelfs EM-kasten vind ik nog wel leuk om af en toe een te spelen, is toch weer héél erg anders. Bij de EM's is Gottlieb echt heer en meester, Wiliams/Bally hadden ook wel leuke EM-ers, maar Gottlieb stak er ver bovenuit. Jammer dat die de slag naar SS veel te laat gemaakt hebben, en de overgang naar DMD was al helemaal niks. Behalve dan Stargate van Gottlieb, dat vind ik wel een superkast.

Virussen? Scan ze hier!

• Robolokotobo
Het ligt er denk ik ook een beetje aan waar je het meest mee opgegroeid bent en welke kasten je van de verschillende merken gespeeld hebt. Maar ik vind de moderne Stern kasten toch wel heel erg vet. Dat begon met Ghostbusters. In de tijd dat ik Pinball net herontdekt had in digitale vorm. DeadFlip zijn livestreams op Twitch hebben er voor mij ook veel hype aan gegeven. Er zijn ook genoeg tafels van ze die ik niet boeiend vindt. Maar voor mij is Stern nu wat Williams in de jaren 90 voor mij was.

Electro Mechanical kasten zijn ook vermakelijk om te spelen. Ik heb een tijdje Zaccaria Pinball gespeeld en vond dat zeer relaxed. Zelfs de geluidseffecten zijn plezant

Ik ben ook bekend met de geschiedenis van Gottlieb en volgens mij is wat jij zegt zo'n beetje wat de meeste spelers zeggen. Ik heb vergelijkbare meningen vaak voorbij zien komen. Ik geloof dat TX Sector ook een kast van ze is die veel mensen waarderen

[Voor 4% gewijzigd door Robolokotobo op 18-11-2021 09:37]

i5 3470 8GB GTX 1650

• Jorgen
wildhagen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:59:
Stern ben ik nooit fan van geweest, zowel vroeger als nu. Mijn favorieten blijven toch Williams en Bally, op korte afstand gevolgd door Gottlieb.

SEGA/Data East hadden wel leuke kasten, maar vaak ook net niet enzo. Heel erg wisselvallig.

Op een of andere manier vind ik de SS-kasten toch vaak wel leuker dan de DMD-kasten. Uitzonderingen aan beide kanten uiteraard daargelaten, zoals Addams Family, Twilight Zone, Medieval Madness, Tales of the Arabian Nights, Dr. Who etc.

Zelfs EM-kasten vind ik nog wel leuk om af en toe een te spelen, is toch weer héél erg anders. Bij de EM's is Gottlieb echt heer en meester, Wiliams/Bally hadden ook wel leuke EM-ers, maar Gottlieb stak er ver bovenuit. Jammer dat die de slag naar SS veel te laat gemaakt hebben, en de overgang naar DMD was al helemaal niks. Behalve dan Stargate van Gottlieb, dat vind ik wel een superkast.
Je bent me echt helemaal kwijt
Wat houden deze afkortingen in? Speelstijl? Techniek?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Jorgen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:19:
[...]

Je bent me echt helemaal kwijt
Wat houden deze afkortingen in? Speelstijl? Techniek?
Techniek.

EM = Electro-Mechanisch. Dus echt met fysieke spoelen, circuits, draden etc. Loodzware kasten daardoor. De puntentellers waren van die grote witte rollen enzo. Grofweg in gebruik van de jaren 20 tot eind jaren 70.
SS = Solid State. Dus met alfanumerieke LED's als display en gebruik makend van chips ipv electromechanische schakelingen. Grofweg van 1980 tot begin jaren 90
DMD = Dot Matrix Display, waar ook grafische animaties op kunnn worden getoond, soms zelfs in kleur. Grotere schermen ook, en nog veel meer gecomputeriseerd. In gebruik sinds begin jaren 90 tot nu toe.

EM:

SS:

DMD:

[Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 18-11-2021 15:39]

Virussen? Scan ze hier!

• Jorgen
wildhagen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:23:
[...]

Techniek.

EM = Electro-Mechanisch. Dus echt met fysieke spoelen, circuits, draden etc. Loodzware kasten daardoor. De puntentellers waren van die grote witte rollen enzo. Grofweg in gebruik van de jaren 20 tot eind jaren 70.
SS = Solid State. Dus met alfanumerieke LED's als display en gebruik makend van chips ipv electromechanische schakelingen. Grofweg van 1980 tot begin jaren 90
DMD = Dot Matrix Display, waar ook grafische animaties op kunnn worden getoond, soms zelfs in kleur. Grotere schermen ook, en nog veel meer gecomputeriseerd. In gebruik sinds begin jaren 90 tot nu toe.

EM:

[Afbeelding]

SS:

[Afbeelding]

DMD:

[Afbeelding]
Dankjewel voor deze top uitleg 👍🏻👍🏻

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Jorgen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 15:26:
[...]

Dankjewel voor deze top uitleg 👍🏻👍🏻
No problem :)

Soms wordt SS ook nog uitgesplitst naar SS en SS/AN: Alfanumeric.

De allereerste SS-kasten kosten namelijk alleen cijfers weergeven op hun display, geen letters. Daarna kwamen er ook displays die letters konden weergeven (alfanumerieke tekens dus).

De 2e foto hierboven, van Black Knight 2000, is dus een voorbeeld van een AN-kast, de display kan letters aangeven.

Niet alle flipperkast-reparateurs kunnen overweg met EM-kasten, dat is qua techniek compleet anders en ouderwetser en gespecialiseerder dan SS- en DMD-kasten, die qua techniek veel dichter bij elkaar in de buurt zitten.

Mede door de leeftijd, maar ook inherent de techniek, zijn EM-kasten storingsgevoeliger.

De laatste geproduceerde EM was van Gottlieb, de Space Walk uit 1979 (https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=2263)

De eerste prototypes/kleine series SS-kasten kwamen vanaf 1975, vanaf eind jaren 70 kwamen die in grotere opkomst. De eerste DMD was "Checkpoint" van Data East uit februari 1991 (https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=498)

Voor de volledigheid: ook DMD-kasten zijn dus solid state, het verschil SS/DMD zit hem vooral in het display, en de verdergaande automatisering van de DMD-generatie ten opzichte van de pure SS-generatie.

[Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 18-11-2021 15:45]

Virussen? Scan ze hier!

• Jorgen
Opnieuw bedankt. Denk dat ik het wel een beetje begrijp. Voor letters moest ie ook uitgebreider geprogrammeerd worden, denk ik

Zag je ook veel verschil in duurzaamheid per soort techniek, of per decennium bijv?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Jorgen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:39:
Opnieuw bedankt. Denk dat ik het wel een beetje begrijp. Voor letters moest ie ook uitgebreider geprogrammeerd worden, denk ik
Dat, maar de LCD-display had ook minder posities, en kon dus maar een paar dingen op laten lichten, niet genoeg voor letters.

Mooi voorbeeld waarin je dat goed kunt zien:

Dat is de "Spirit of '76" van Mirco (https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=2294) , een kleine producent die maar 2 kasten gemaakt heeft. Dit was (mogelijk, is niet zeker) de allereerste digitale flipperkast van de SS-generatie, uit oktober 1975.
Zag je ook veel verschil in duurzaamheid per soort techniek, of per decennium bijv?
Volgens mij niet, maar ik heb geen exacte cijfers.

Wel waren sommige CPU's/moederborden van de eerste generatie SS-kasten vaak vrij onbetrouwbaar, waardoor kasten met dat systeem relatief vaak storingen hadden.

Berucht was de System 1 van Gottlieb die heel erg onbetrouwbaar was. Dit was de eerste generatie hardware van Gottlieb gebaseerd op SS-techniek, en met de aan System 1-gerelateerde storingen zijn ze hun enorme marktaandeel die ze met hun superieure EM-kasten opgebouwd hadden grotendeels kwijtgeraakt aan Williams en Bally, die veel betrouwbaardere systemen hadden.

Later kwamen ze wel met de opvolger, hun System 3 die veel betrouwbaarder was, maar toen was hun marktaandeel al flink ingezakt en hadden ze een slechtere naam gekregen.

Mede door deze issues zijn er relatief weinig System 1-kasten bewaard gebleven, iig in werkende conditie. Van een aantal flipper-reparateurs weet ik ook dat ze geen System 1-kasten repareren omdat dat bijna onbegonnen werk is, en er is niet of nauwelijks aan onderdelen te komen.
Of the big 4 pinball makers, Gottlieb® was slowest converting from EM to Solid State, producing EMs into 1979 while Bally, Stern, and Williams had all abandoned doing so in 1977 / early 1978. The reason why Gottlieb® manufactured EMs so much longer into the solid state era is primarily due to the demand for EMs in their French market.

[...]

One of the biggest issues with the System 1 platform was that it had unreliable ground connections. Unlike the other popular manufacturers of the time, Gottlieb® relied solely on connectors and daisy-chained wiring to transport the ground lines from board to board. A large ground plane was used behind the boards, but the circuit boards' grounds were not physically secured to it. Gottlieb® instead opted to use plastic standoffs to elevate and secure the boards to the backbox. Thus, if a single ground connector failed in the chain, the logic ground could fail for one or several of the circuit boards. This could potentially lead to locked on coils, relays, and / or controlled lamps. In turn, transistors and chips would fail.

[Voor 31% gewijzigd door wildhagen op 18-11-2021 17:00]

Virussen? Scan ze hier!

• Ngangatar
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Ngangatar

Noob at heart

Ik ben een old-timer en herinner me vooral de kasten welke ik als jong ventje heb staan spelen op campings. Dat zijn absoluut niet de beste kasten waar ik ooit op gepeeld heb maar die wel in mijn geheugen gegrift zijn.

Kasten als Kiss en Eight Ball. Oh en Flash Gordon niet te vergeten.

Amateur noob

• Jorgen
wildhagen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 16:58:
[...]

Dat, maar de LCD-display had ook minder posities, en kon dus maar een paar dingen op laten lichten, niet genoeg voor letters.

Mooi voorbeeld waarin je dat goed kunt zien:

[Afbeelding]

Dat is de "Spirit of '76" van Mirco (https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=2294) , een kleine producent die maar 2 kasten gemaakt heeft. Dit was (mogelijk, is niet zeker) de allereerste digitale flipperkast van de SS-generatie, uit oktober 1975.

[...]

Volgens mij niet, maar ik heb geen exacte cijfers.

Wel waren sommige CPU's/moederborden van de eerste generatie SS-kasten vaak vrij onbetrouwbaar, waardoor kasten met dat systeem relatief vaak storingen hadden.

Berucht was de System 1 van Gottlieb die heel erg onbetrouwbaar was. Dit was de eerste generatie hardware van Gottlieb gebaseerd op SS-techniek, en met de aan System 1-gerelateerde storingen zijn ze hun enorme marktaandeel die ze met hun superieure EM-kasten opgebouwd hadden grotendeels kwijtgeraakt aan Williams en Bally, die veel betrouwbaardere systemen hadden.

Later kwamen ze wel met de opvolger, hun System 3 die veel betrouwbaarder was, maar toen was hun marktaandeel al flink ingezakt en hadden ze een slechtere naam gekregen.

Mede door deze issues zijn er relatief weinig System 1-kasten bewaard gebleven, iig in werkende conditie. Van een aantal flipper-reparateurs weet ik ook dat ze geen System 1-kasten repareren omdat dat bijna onbegonnen werk is, en er is niet of nauwelijks aan onderdelen te komen.

[...]
Ja snap ik. 1 of 2 slechte kasten kunnen een goede naam verknoeien

Nu werken lcd's met pixels. Hoe ging dat toentertijd dan?

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Jorgen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:44:
[...]

Ja snap ik. 1 of 2 slechte kasten kunnen een goede naam verknoeien
Er zijn 16 kasten gemaakt met System 1: Cleopatra, Sinbad, Joker Poker, Dragon, Solar Ride, Countdown, Close Encounters, Charlie's Angels, Pinball Pool, Totem, Incredible Hulk, Genie, Buck Rogers, Torch, Roller Disco, and Asteroid Annie.

Dit is bijvoorbeeld hoe zo'n System 1-systeem eruit zag:

http://www.pinrepair.com/sys1/cntdown1.jpg

Dit is een Countdown, uit april 1979 (https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=573), wat in feite de 4-player SS-variant is van hun allerlaatste, en hierboven al genoemde, 2-player EM "Space Walk" uit hetzelfde jaar.

Vergelijk dat met de Kiss die @Ngangatar hierboven al noemde, van Bally van april 1978 (https://www.ipdb.org/machine.cgi?gid=1386):

Dat ziet er dus al een stuk netter uit
Nu werken lcd's met pixels. Hoe ging dat toentertijd dan?
Dat durf ik eerlijk niet te zeggen, zo diep zit ik niet in die materie.

Virussen? Scan ze hier!

• Jorgen
wildhagen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 17:51:
[...]

Er zijn 16 kasten gemaakt met System 1: Cleopatra, Sinbad, Joker Poker, Dragon, Solar Ride, Countdown, Close Encounters, Charlie's Angels, Pinball Pool, Totem, Incredible Hulk, Genie, Buck Rogers, Torch, Roller Disco, and Asteroid Annie.

Dit is bijvoorbeeld hoe zo'n System 1-systeem eruit zag:

[Afbeelding]

Dit is een Countdown, uit april 1979 (https://www.ipdb.org/machine.cgi?id=573), wat in feite de 4-player SS-variant is van hun allerlaatste, en hierboven al genoemde, 2-player EM "Space Walk" uit hetzelfde jaar.

Vergelijk dat met de Kiss die @Ngangatar hierboven al noemde, van Bally van april 1978 (https://www.ipdb.org/machine.cgi?gid=1386):

[Afbeelding]

Dat ziet er dus al een stuk netter uit

[...]

Dat durf ik eerlijk niet te zeggen, zo diep zit ik niet in die materie.
Ik zie wel dat het kabelmanagement netter is, maar verder heb ik nulkommanul kennis van printplaatjes 😅

• Robolokotobo
Een overzicht van PinballWiz45B wat betreft de verwachte tafels voor FX. Hij is iemand met veel verstand van zaken en heeft het vaak bij het juiste eind.

Morgen is er een nieuwe The Pinball Show:

The 10th Episode of The Pinball Show premieres on Friday! Join us for fresh news from the digital pinball world.

Don't forget to set a reminder! 😉

👉https://bit.ly/TPS10PremiereYT

👉 https://bit.ly/TPS10PremiereFB

PinballWiz gaat dit vanavond ook bespreken op zijn Twitch kanaal: https://www.twitch.tv/pinballwiz45b

Die begint wel heel laat. Ergens rond half twee en half drie vannacht

[Voor 9% gewijzigd door Robolokotobo op 18-11-2021 20:24]

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo
@Beakzz @u34186 Er is nog wel wat onderweg voor FX3. Een physics update die de nieuwste physics naar alle Wlliams tafels brengt. Er was veel kritiek op de physics van de eerste 4 Williams volumes. Zen werkte daarom aan de physics en sinds de Universal Monsters pack is iedereen erg te spreken. Dat zijn zo'n beetje ook de physics die we mogen verwachten voor Pinball FX. Het klinkt misschien alsof het nooit veel uit kan maken, maar geloof me het wordt er een stuk beter speelbaar van. De bal gedraag zich zoals je mag verwachten van een pinball. Ik heb me flink geërgerd in het begin en dan vooral met Attack from Mars. Zo erg dat ik die kast amper gespeeld heb in classic arcade (simulatie) mode.

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo
Morgen :9~

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo
Over 20 minuten

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo
HOLY HELL!!

i5 3470 8GB GTX 1650

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

Noob at heart

Dat ziet er gruwelijk goed uit, leuk dat ze nu ook filmweergaves kunnen doen zoals ze onlangs al vertelden in een van de youtube uitzendingen.

Amateur noob

• Robolokotobo
Ngangatar schreef op donderdag 16 december 2021 @ 18:54:
Dat ziet er gruwelijk goed uit, leuk dat ze nu ook filmweergaves kunnen doen zoals ze onlangs al vertelden in een van de youtube uitzendingen.
Idd, dat ziet er tof uit die video's op het speelveld. Verbazingwekkend dat deze ook naar FX3 komt. Omdat ze eerder zeiden dat ze daar geen kasten meer voor uit zouden brengen. Daar zullen hier ook mensen blij mee zijn. Ik kan me niet voorstellen wat voor strijd deze kast gaat brengen op de leaderboards. Want alle fanatiekelingen gaan dit vast kapot spelen

Ik heb gisteravond nog even gestreamed. Hier nog even een highlight video. Ik sta sinds gisteravond op de 12e plaats op deze kast op het classic arcade all time leaderboard. Monster Bash

https://www.twitch.tv/videos/1235471271

i5 3470 8GB GTX 1650

• Robolokotobo
De Epic Games store pagina van Pinball FX is ook live. Stond zelfs een paar dagen op de voorpagina

https://www.epicgames.com/store/en-US/p/pinball-fx

@wildhagen Misschien dat jij hier een idee van hebt. Hoe krijgen we Pinball FX op de voorpagina van Tweakers? Zou heel tof zijn bij de release

i5 3470 8GB GTX 1650

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

@Robolokotobo helaas geen idee, ik ben ook maar gewone user (geen crew-member) :)

Enige wat je zou kunnen proberen is een news-submit indienen: https://tweakers.net/submit/

Maar dan nog blijf je afhankelijk van of een redacteur het nieuwsrwaardig genoeg vind om er een atikel van te maken.

Virussen? Scan ze hier!

• Robolokotobo
Ja ik heb eerder al eens wat ingestuurd over Pinball FX. Weet niet meer precies wat het was, maar er was niks mee gedaan. Misschien Indiana Jones insturen

i5 3470 8GB GTX 1650

• Ngangatar
  • Niet online

Ngangatar

Noob at heart

Robolokotobo schreef op zondag 19 december 2021 @ 14:46:
Ja ik heb eerder al eens wat ingestuurd over Pinball FX. Weet niet meer precies wat het was, maar er was niks mee gedaan. Misschien Indiana Jones insturen
Misschien hadden ze destijds meer content en moesten ze een keuze maken. Gewoon proberen d:)b

Amateur noob

• Robolokotobo
Ngangatar schreef op zondag 19 december 2021 @ 20:06:
[...]

Misschien hadden ze destijds meer content en moesten ze een keuze maken. Gewoon proberen d:)b
Dat is waar. Je weet nooit waarom ze inzendingen niet gebruiken

i5 3470 8GB GTX 1650

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11-01 11:02

Stoney3K

Flatsehats!

wildhagen schreef op donderdag 18 november 2021 @ 08:59:
Is er al iets bekend of er in deze editie van Pinball FX wel EM tafels gaan komen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee