Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-09 09:10
Beste Tweakers,
Ik ben opzoek naar een nieuwe TV want sinds we verhuisd zijn is het huidige model toch wat te klein geworden. Mbv onderstaande informatie hoop ik van jullie hier een goed advies over te ontvangen. Het advies kan ook zijn om nog even te wachten tot de Black Friday aanbiedingen echt op gang komen maar dan hoor ik graag waar ik op dien te letten of zelfs welke toestellen ik in de gate moet houden.

Ik zoek een?
TV 55 inch voor in de woonkamer

Wat is je budget?
Tot €1000

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
TV te kijken en te streamen (films en series). Ik game momenteel niet op TV en ben dit ook niet echt van plan. Ik wil gewoon een goede kijk ervaring. Ik heb een (goedkope) soundbar die er evt op aangesloten kan worden mocht het geluid van de TV niet al te best zijn.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb de Round up van deze zomer bekeken. Op RTings gekeken voor de grootte en daar kwam ik op 55 inch. Ik heb nog een aantal reviews hier op de site gelezen en de pricewatch bekeken.

Hoe is de woonkamer en kijksituatie?
We kijken vooral TV in de avond maar hij staat wel vlakbij een raam. In de ochtend valt de zon op de TV. De beste kijkervaring wil ik dus in de avond maar wil nog wel dat hij overdag gewoon goed bruikbaar is. Ik heb ook geen gordijnen alleen vitrage. Daarom twijfel ik al tussen OLED, QLED (NANOCELL) en gewoon LED. En ook mbt tot de weerspiegeling.

Belangrijke punten
  • Vooral goed savonds maar overdag wel bruikbaar
  • Smart functionaliteit van Netflix en NPO
  • Geen (of weinig) reclame in de TV. Ik begreep dat dit bij Samsung apparaten wel het geval is. Dat lijkt me irritant en ben ik prinicpieel op tegen.
  • Backlighting. Mijn ouders hebben een oudere edge lit TV en ik zie dit soms dus heel erg. Ook past mijn huidige TV dynamic contrast toe als het een donker of zwart beeld betreft, maar dit gaat zo langzaam dat het ook irritant is
  • Prijs
Niet belangrijk
  • Game functionaliteit
  • Kijkhoek (we zitten er recht voor)
Welke vragen heb je hier nog over?
  • Hoe belangrijk is het aantal Hertz voor een niet game TV? Ik begrijp dat er dan beelden 'bij worden gemaakt' maar dat dit niet altijd het gewenste resultaat heeft. Is het wel een toevoeging dan bij gewoon TV kijken en streamen. Ik kijk ook wel eens voetbal maar slechts 1x per maand ongeveer.
  • Wat is de toegevoegde waarde van HDR of Dolby? Ik begrijp dat er nu nog weinig te zien is hierin maar is het wel al de moeite om hierin te investeren?
  • Ik begreep dat ook vaak geadviseerd wordt om een winkel te bellen/mailen. Wat vragen jullie dan precies? Zeggen jullie een richtprijs of dat er nog korting mogelijk is op een bepaalde tv?
De TV's die ik heb bekeken
Die staan in deze vergelijking Daarbij zie ik de LG 55BX6LB nog wat goedkoper en de Hisense 55U7QF aanzienlijk goedkoper op IBOOD

Beste antwoord (via Lennert_S op 17-11-2021 21:00)

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Het is oled of lcd. De rest kan je negeren. Lcd's van LG zijn ongeschikt voor in de avond. Kan je dus afstrepen. HDR is zeker de moeite en maakt het grootse prijsverschil. Het wordt vaak geforceerd getoond en als de hardware niet toereikend is: biedt het geen meerwaarde of wordt het beeld juist slechter (donker, flets). Als de hardware wel toereikend is, is het paneel ook 120Hz. Dus een zorg minder. Ik zou deze vergelijking aanhouden.

Q90T, XH95 en U8QF zijn ongeveer van hetzelfde caliber. Samsung kies je voor felle en levendige kleuren, Sony voor kleurnauwkeurigheid en Hisense voor veel waar voor je geld. Wat oled's betreft: de BX en A1 komen helderheid te kort voor HDR. Het verschil tussen de overgebleven oled's is op detailniveau. De 804/54 zijn hetzelfde op de voet na en prima, maar al wat ouder. Nieuwere modellen kan je na aanvraag voor vergelijkbare bedragen krijgen. Denk aan de allround C1 voor €1075 en €1045. Vraag (elders) inderdaad gewoon om korting of de beste prijs, zeker bij oled's maar ook bij de lcd's.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 02-10 18:07

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

ik weet niet of je ing hebt, maar 200 meer :
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1009345

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:58
Ik heb laatst de Sony 55xh9505 gekocht voor €899,- dit omdat het een 2020 model is.
Als je gamen toch niet belangrijk vind is dit zeker een aanrader!
Dit is overigens geen mid-range toestel maar de flagship van Sony 2020.

[ Voor 19% gewijzigd door kevinmastah2005 op 17-11-2021 16:18 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 19:16
Ik zou zeggen kijk voor een OLED55CX (vorig jaar) of een OLED55 van dit jaar in een lagere klasse, dan kom je zeker onder de 1000 euro uit. Of wacht inderdaad tot black friday dan heb je misschien het geluk om de C klasse van dit jaar onder de 1000 euro te kopen.

Als de OLED tv niet recht in de zon hangt heb je geen last van weerkaatsing. De C of G series hebben een hogere helderheid waardoor je ook bij zonlicht nog steeds prachtig TV kan kijken.

Bij LG kun je alles uitzetten wat betreft reclames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Laatst online: 02-10 16:26
Je zoekt een midrange tv, maar je hebt een high-end budget.

Hier worden al wat goede tips gegeven voor TV's voor onder de € 1.000. Voor veel minder kan ook. Check dit topic waar iemand een tv zoekt voor € 600. De Sony XH92 werd daar aangeraden. Kost € 599 bij Smits. Het is een goede tv, maar minder dan een Sony XH95 of een OLED CX, maar ook fors goedkoper. Een Hisense U8QF kost zo'n € 749 en dat is echt een high-end LCD en beter dan de Sony XH92.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Dat heb ik maar is wel net even boven budget
kevinmastah2005 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:13:
Ik heb laatst de Sony 55xh9505 gekocht voor €899,- dit omdat het een 2020 model is.
Als je gamen toch niet belangrijk vind is dit zeker een aanrader!
Dit is overigens geen mid-range toestel maar de flagship van Sony 2020.
Bedankt voor de tip. Die zie ik nu niet voor dat bedrag maar zal ik in de gate houden.
sjtienuh schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:28:
Ik zou zeggen kijk voor een OLED55CX (vorig jaar) of een OLED55 van dit jaar in een lagere klasse, dan kom je zeker onder de 1000 euro uit. Of wacht inderdaad tot black friday dan heb je misschien het geluk om de C klasse van dit jaar onder de 1000 euro te kopen.

Als de OLED tv niet recht in de zon hangt heb je geen last van weerkaatsing. De C of G series hebben een hogere helderheid waardoor je ook bij zonlicht nog steeds prachtig TV kan kijken.

Bij LG kun je alles uitzetten wat betreft reclames.
Dat is die CX6LA toch? Die zie ik nu niet staan voor minder dan 1000 maar ik zal het in de gate houden. Zijn er nog nadelen dat het dan een model van vorig jaar is?
Hulleman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:41:
Je zoekt een midrange tv, maar je hebt een high-end budget.

Hier worden al wat goede tips gegeven voor TV's voor onder de € 1.000. Voor veel minder kan ook. Check dit topic waar iemand een tv zoekt voor € 600. De Sony XH92 werd daar aangeraden. Kost € 599 bij Smits. Het is een goede tv, maar minder dan een Sony XH95 of een OLED CX, maar ook fors goedkoper. Een Hisense U8QF kost zo'n € 749 en dat is echt een high-end LCD en beter dan de Sony XH92.
Ok ik zag ook aanzienlijk duurdere TV's dus dacht dat dit een beetje midden was. Liever goedkoper uiteraard daarom heb ik ook die Hisense aan mijn vergelijking toegevoegd. Maar die sony en Hisense die ik noem zijn dan weer minder dan die jij noemt?

En kan een van jullie me ook nog adviseren mbt tot het aantal Hertz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:22
120Hz kan voordeel bieden bij gaming en om het beeld vloeiender te laten ogen doormiddel van black frame insertion. Daarnaast zullen films in 24fps smoother weergegeven worden met een 120Hz paneel.

Met jouw budget en wensen zou ik voor de LG 55C1 kiezen, deze is na de cashback voor 1100 euro o.a hier te koop.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Niet online
Het is oled of lcd. De rest kan je negeren. Lcd's van LG zijn ongeschikt voor in de avond. Kan je dus afstrepen. HDR is zeker de moeite en maakt het grootse prijsverschil. Het wordt vaak geforceerd getoond en als de hardware niet toereikend is: biedt het geen meerwaarde of wordt het beeld juist slechter (donker, flets). Als de hardware wel toereikend is, is het paneel ook 120Hz. Dus een zorg minder. Ik zou deze vergelijking aanhouden.

Q90T, XH95 en U8QF zijn ongeveer van hetzelfde caliber. Samsung kies je voor felle en levendige kleuren, Sony voor kleurnauwkeurigheid en Hisense voor veel waar voor je geld. Wat oled's betreft: de BX en A1 komen helderheid te kort voor HDR. Het verschil tussen de overgebleven oled's is op detailniveau. De 804/54 zijn hetzelfde op de voet na en prima, maar al wat ouder. Nieuwere modellen kan je na aanvraag voor vergelijkbare bedragen krijgen. Denk aan de allround C1 voor €1075 en €1045. Vraag (elders) inderdaad gewoon om korting of de beste prijs, zeker bij oled's maar ook bij de lcd's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ok bedankt allen! Dan ga ik de genoemde TVs in de gaten houden tijdens black friday en evt informeren naar korting.
Pagina: 1