Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08 15:39
Ik had de laatste tijd problemen met de stabiliteit van m'n computer, 1 van de 3 3090 kaarten die erin zit deed het soms wel en soms niet. Maar ik heb de oorzaak gevonden! Zie foto hieronder. Ik wil dit even posten als waarschuwing, sluit geen 3090 kaarten aan op splitter. Of iig niet een die je van ebay hebt gehaald. Ondanks dat de draden een koperen kern hebben zijn ze niet dik genoeg om de stroom door te geven. Bij alle drie de splitters die ik heb gebruikt zie dat waar de draden bij elkaar het komen het te heet wordt en ze beginnen te smelten. Vreemd genoeg heb ik er niks van geroken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ovl2-M6_OKspB8utPyofY2BMpeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BWknYsGpnEXwDDi6c8GQPK4a.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Gebruik altijd de originele kabels die verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:39

Umbrah

The Incredible MapMan

Staat ook in de handleiding, en in praktisch alles. Ga niet aan de multi-rail, en gebruik geen doorlus/splitters; geldt eigenlijk in het algemeen zodra er een 8-pin plug gebruikt wordt: die aansluiting is berekend op 150W/plug. Eén kabel feitelijk ook. Twee aansluitingen op één kabel is feitelijk in potentie 300W (en moderne GPU's boosten totdat ze te warm worden, TGP is meer een suggestie daarbij). Eén van de redenen dat er aan een nieuwe plug wordt gewerkt is mede de kabeldikte. 300w, 4 aderen (of 3 helaas...) = 8.3A/draad -- dat kan warm worden.

Persoonlijk zou ik PC's liever naar 24V zien bewegen echter...

Gelukkig is SLI zo goed als dood, weinig redenen meer tenzij je scientific/render farms of dat-wat-we-liever-niet-bespreken (boeee!) doet om méér dan één GPU te gebruiken...

(en dit is mede de reden dat ik altijd liever over-reageer als de gemiddeld 1x/week vraag op GoT langs komt van iemand die z'n OEM bakje met S-ATA of MOLEX naar PEG-kabeltjes wil voeden bij een GPU upgrade...)

[ Voor 23% gewijzigd door Umbrah op 17-11-2021 12:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:18

DataGhost

iPL dev

Er is natuurlijk een reden dat er 2 connectors aan dat verloopje van de kaart zitten. Als de bedoeling was dat je die allebei aan kon sluiten met een splitter vanaf slechts 1 stekker dan hadden ze er gewoon maar 1 stekker aan gemaakt. Ebay/Ali meuk moet je zelf weten maar dat had je ook aan kunnen voelen om eerlijk te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

dat ziet er redelijk gesmolten uit. Daar ben je op tijd bij. Een fatsoenlijke voeding met voldoende connectors om de kaart ook daadwerkelijk aan te sluiten is wel een must. De backplane van oudere voedingen moet namelijk ook berekend zijn op dit soort Amperages.

Welke voeding zit er nu in dan eigenlijk?

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 17-11-2021 12:41 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12-09 20:18

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Is dit met of zonder minen gebeurd?

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 21:52
Iemand met 3 3090's zal wel niet bezig zijn met gamen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:25
Wat mij betreft had dit ook gewoon gemeld kunnen worden in het volgende topic: [NVIDIA GeForce RTX 30XX] Levertijden & Prijzen

[ Voor 14% gewijzigd door turkeyhakan op 17-11-2021 12:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:09
Houtje-touwtje oplossingen komen in the end altijd terug in de vorm van problemen. Gebruik geen slechte kabels, ga ze niet doorlussen etc zonder dat je goede kabels gebruikt.

Genoeg reviews waarin dit getest is en besproken wordt. Het doorlussen van de 3090 kabels zorgt ervoor dat ze vrij warm gaan worden, en als je dan slechte kabels hebt krijg je dit soort taferelen.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 21:07
Ik zat laatst op YouTube ook een benchmark video te kijken waarbij een 3090 constant rond de 400!! watt (In game) aan het verbruiken is. Eigenlijk vreemd in een wereld waarbij alles energiezuinig moet zijn. Dan zie je toch dat met de laatste generatie de performance per watt bij AMD beter is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-09 16:56

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Ik snap het nooit... 3 x €3840,- uitgeven aan kaarten en dan een goedkoop draadje erin steken... Zelfde gebeurd ook altijd met HDMI of DisplayPort kabels. Dure aparatuur en dan een Action kabel erin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Laatst online: 12-09 15:45
CarJunkyXL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:48:
Ik zat laatst op YouTube ook een benchmark video te kijken waarbij een 3090 constant rond de 400!! watt (In game) aan het verbruiken is. Eigenlijk vreemd in een wereld waarbij alles energiezuinig moet zijn. Dan zie je toch dat met de laatste generatie de performance per watt bij AMD beter is.
Ahum: https://nl.hardware.info/...rbruik-van-tenminste-550w

@Baakster Zo slecht zijn die Action kabels nog geeneens: https://radar.avrotros.nl.../reacties/item/hdmi-test/

[ Voor 10% gewijzigd door ruftman op 17-11-2021 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 17:01

M2M

medicijnman

Baakster schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:52:
Ik snap het nooit... 3 x €3840,- uitgeven aan kaarten en dan een goedkoop draadje erin steken... Zelfde gebeurd ook altijd met HDMI of DisplayPort kabels. Dure aparatuur en dan een Action kabel erin...
1. Goedkoop en kwaliteit zijn twee onafhankelijke dingen
2. Displaykabels vormen geen brandgevaar. Powerkabels waar 20A doorheen gaat wel

Edit. Ik geloof dat Linus recent een hele zooi hdmi kabels getest heeft. Check die video eens.

[ Voor 9% gewijzigd door M2M op 17-11-2021 13:03 ]

-_-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-08 15:39
Fijn dat iedereen mij erop kan wijzen dat ik het verkeerd heb aansloten, ik denk echter dat ik lang niet de enige ben die dit fout doet.

Bij heel veel voedingen wordt een kabel geleverd die gesplit wordt in twee 8 pins connectors, dus ik snap niet precies waarom iedereen dat hier zo logisch vindt om het niet op die manier aan te sluiten. Dat is hetzelfde als ik hier heb gedaan dus zou moeten kunnen. Tenzij er een waarschuwing staat maar die heb ik nog nooit ergens duidelijk op zien staan, iets wat sinds 3090 kaarten zeker de moeite waard is, zelfs op de doos van de 3090 kaarten staat niks over stroomverbruik en het gebruik van twee pcie kabels. Dikkere kabels zou het probleem zeker oplossen maar tegelijkertijd is het onhandig omdat sommige kabels nu al stug zijn.

De kaarten koste 2200 euro per stuk omdat ik ze in het begin van de schaarste heb gekocht, dus is nog te doen. Ik gebruik ze voor werk (3d renderen) en als ik ze niet gebruik mine ik er ook mee, zou gek zijn als ik het niet doe haha

Ik heb nu 6 losse pcie kabels aangesloten, nu zou het goed moeten gaan.

Edit:
Overigens heb ik nog een aantal 3080 kaarten draaien en die zitten allemaal met splitters aangesloten en gaat goed, dus het is puur de 3090 die teveel stroom vraagt.

[ Voor 7% gewijzigd door Tok Tok op 17-11-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DickvanMaurik
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 22:15
Dus als ik het goed begrijp moet je geen splitter gebruiken maar als de GPU dus 3x een kabel nodig heeft, 3x in de psu? en dus niet 1x een splitter en 1x normaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Altijd originele meegeleverde kabels gebruiken, en de RTX3090 hier besproken aansluiten met 2 losse PCIe kabels.(op een fatsoenlijke voeding)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:21
Tok Tok schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:07:
Fijn dat iedereen mij erop kan wijzen dat ik het verkeerd heb aansloten, ik denk echter dat ik lang niet de enige ben die dit fout doet.

Bij heel veel voedingen wordt een kabel geleverd die gesplit wordt in twee 8 pins connectors, dus ik snap niet precies waarom iedereen dat hier zo logisch vindt om het niet op die manier aan te sluiten. Dat is hetzelfde als ik hier heb gedaan dus zou moeten kunnen. Tenzij er een waarschuwing staat maar die heb ik nog nooit ergens duidelijk op zien staan, iets wat sinds 3080 kaarten zeker de moeite waard is, zelfs op de doos van de 3090 kaarten staat niks over stroomverbruik en het gebruik van twee pcie kabels. Dikkere kabels zou het probleem zeker oplossen maar tegelijkertijd is het onhandig omdat sommige kabels nu al stug zijn.

De kaarten koste 2200 euro per stuk omdat ik ze in het begin van de schaarste heb gekocht, dus is nog te doen. Ik gebruik ze voor werk (3d renderen) en als ik ze niet gebruik mine ik er ook mee, zou gek zijn als ik het niet doe haha

Dit komt omdat in de handleidingen van dergelijke kaarten wel vermeld staat. Als er een beetje onderzoek gedaan wordt kan je hier zo achter komen, lijkt mij dat wanneer je een dergelijk systeem bouwt dit niet zonder kennis zomaar doet.
Ook een beetje logica toepassen helpt, waarom zitten er twee/drie aansluitingen op? Dat zal wel met een reden zo zijn, als je dan met een splitter gaat werken zou er net zo goed een aansluiting op de kaart gezet kunnen worden.

Wat wel erg verwarrend is, dat er inderdaad splitter kabels zijn, dat zouden fabrikanten naar mijn mening moeten stoppen. Buiten het feit dat het instabiliteit kan veroorzaken, kan het dus ook brand veroorzaken.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-09 21:07
550watt... Man man man. Die wil ik uit principe al niet in mijn kast hebben. Niet dat ik zo groene rakker ben, maar de warmte die er vanaf gaat komen wil ik niet op in mijn kamertje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

DickvanMaurik schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:14:
Dus als ik het goed begrijp moet je geen splitter gebruiken maar als de GPU dus 3x een kabel nodig heeft, 3x in de psu? en dus niet 1x een splitter en 1x normaal?
Idealiter heeft elke aansluiting naar de videokaart zijn eigen volledige kabel vanaf de voeding. Niet elke voeding heeft die luxe, dus dan gebruik je soms een adapter. Bij een hittekanon als deze komt er in totaal teveel stroom (namelijk de som van wat de 3 kaarten nodig hebben) door te weinig kabels, die daar niet op berekend zijn.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Edit:
Overigens heb ik nog een aantal 3080 kaarten draaien en die zitten allemaal met splitters aangesloten en gaat goed, dus het is puur de 3090 die teveel stroom vraagt.
Voedingskabels hebben een bepaalde spec, maximaal X watt per connector. De 3090 is specced op Y watt met Y > X dus daarom moet je twee kabels gebruiken. De 3080 is volgens mij ook specced op Z watt met Z > X dus daarom wil die ook twee kabels. Doordat Z < Y kan het bij de 3080 behoorlijk lang "goed gaan" maar er zijn geen garanties op. Als ik het zo zie is de 3080 specced op 340W, als er 75W uit het PCIe-slot komt is er nog 265 watt over wat je met die splitter dus door 1 kabel probeert te trekken die specced is op 150W. Bij de 3090 is dat allemaal nog wat hoger, met schijnbaar 360W spec (dus 285W door je kabeltje) en pieken over 500. Je moet het helemaal zelf weten hoor maar je moet niet die 3090 de schuld gaan geven van jouw gepruts. De 3090 vraagt veel stroom inderdaad, daarom moet je 'm dus op de juiste manier aansluiten. Als het straks op de correcte manier met twee aparte kabels nog eens doorfikt mag je wel terecht klagen.

Bovendien is elke splitter een extra contactovergang met hogere weerstand dan de kabels zelf dus dat is het gedeelte wat als eerste heet wordt en begint te fikken. Je wilt zo min mogelijk contactovergangen.

[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 17-11-2021 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Laatst online: 09:46
CarJunkyXL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:48:
"Mining is eigenlijk vreemd in een wereld waarbij alles energiezuinig moet zijn"

Ik ben wel geïnteresseerd. Heb zelf een custom pc mod. Er zijn allerlei custom cables in de omloop - vooral omdat je een andere kleur wilt. Erkende compatibiliteit moet de fabrikant van die kabels meegeven, anders niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:35
Umbrah schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:21:
die aansluiting is berekend op 150W/plug. Eén kabel feitelijk ook. Twee aansluitingen op één kabel is feitelijk in potentie 300W (en moderne GPU's boosten totdat ze te warm worden, TGP is meer een suggestie daarbij).
In de praktijk eens.

Alleen vind ik dit toch echt een fout welke vrijwel volledig aan de voedingsfabrikanten verweten mag worden. Als jij 2 tot 150W gespecificeerde aansluitingen op één aansluitkabel zet dien je ervoor te zorgen dat het gedeelte tussen voeding en de eerste aansluiting gespecifieerd is op 300W, helaas is dit in de praktijk lang niet altijd zo.

Standaarden zijn er niet voor niks, als beide partijen daar netjes binnen blijven is er niks aan de hand, nu zijn er wel videokaarten geweest welke een loopje nemen met de standaarden (zoals de beruchte R9295X2 met een continu verbruik van 450-500W over 2 8pins...) maar de RTX3000 kaarten ansich voldoen aan de specificatie. Nu de voedingen nog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:39

Umbrah

The Incredible MapMan

!mark schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:19:
[...]

In de praktijk eens.

Alleen vind ik dit toch echt een fout welke vrijwel volledig aan de voedingsfabrikanten verweten mag worden. Als jij 2 tot 150W gespecificeerde aansluitingen op één aansluitkabel zet dien je ervoor te zorgen dat het gedeelte tussen voeding en de eerste aansluiting gespecifieerd is op 300W, helaas is dit in de praktijk lang niet altijd zo.
En dat is waarom ik ook naar de handleiding van de GPU's verwijs: daarin staat letterlijk één per string. Er is een reden dat nVidia met een nieuwe connector kwam (dat ging ook om de dikte van de kabels), en dat PCIe 5.0 nogal wat discussie los maakt over de voeding van GPU's.

En ik blijf bij mijn 24V punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

!mark schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:19:
[...]

In de praktijk eens.

Standaarden zijn er niet voor niks, als beide partijen daar netjes binnen blijven is er niks aan de hand, nu zijn er wel videokaarten geweest welke een loopje nemen met de standaarden (zoals de beruchte R9295X2 met een continu verbruik van 450-500W over 2 8pins...) maar de RTX3000 kaarten ansich voldoen aan de specificatie. Nu de voedingen nog :+
De AMD had 2x 8-pin ja, maar oa Sapphire 3x 8-pin(6+2)
AMD, however, has chosen to trump those specifications and cites a minimum of 28A (=336 W) for each connector, which brings the total to around 750 W

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Laatst online: 06:09

Bij heel veel voedingen wordt een kabel geleverd die gesplit wordt in twee 8 pins connectors, dus ik snap niet precies waarom iedereen dat hier zo logisch vindt om het niet op die manier aan te sluiten. Dat is hetzelfde als ik hier heb gedaan dus zou moeten kunnen. Tenzij er een waarschuwing staat maar die heb ik nog nooit ergens duidelijk op zien staan, iets wat sinds 3090 kaarten zeker de moeite waard is, zelfs op de doos van de 3090 kaarten staat niks over stroomverbruik en het gebruik van twee pcie kabels. Dikkere kabels zou het probleem zeker oplossen maar tegelijkertijd is het onhandig omdat sommige kabels nu al stug zijn.

Edit:
Volgens mij, en dan herinner ik me alleen de kaarten die ik in mijn handen gehad heb, worden er bij de FE's en bij de aftermarket kaarten kaartjes meegeleverd over hoe je het beste deze kaarten aan kunt sluiten (dus met losse kabels en niet doorgelust). Heb ze bij zowel de 3080 kaarten als de 3090 kaarten gezien!

Toen ik mijn 3090 ontving en de nieuwe connector zag las ik ook even door hoe en wat. Kostte me nog geen minuut.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 19:55
CarJunkyXL schreef op woensdag 17 november 2021 @ 13:31:
[...]

550watt... Man man man. Die wil ik uit principe al niet in mijn kast hebben. Niet dat ik zo groene rakker ben, maar de warmte die er vanaf gaat komen wil ik niet op in mijn kamertje hebben.
Goedkoper dan verwarming stoken op gas...

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online

Bij heel veel voedingen wordt een kabel geleverd die gesplit wordt in twee 8 pins connectors,
Die doorgaans van veel betere kwaliteit zijn dan het gemiddelde splitterprul dat te koop is. Dikkere draden, betere connectors die meer warmte kunnen verdragen etc.
dus ik snap niet precies waarom iedereen dat hier zo logisch vindt om het niet op die manier aan te sluiten. Dat is hetzelfde als ik hier heb gedaan dus zou moeten kunnen. Tenzij er een waarschuwing staat maar die heb ik nog nooit ergens duidelijk op zien staan, iets wat sinds 3090 kaarten zeker de moeite waard is, zelfs op de doos van de 3090 kaarten staat niks over stroomverbruik en het gebruik van twee pcie kabels. Dikkere kabels zou het probleem zeker oplossen maar tegelijkertijd is het onhandig omdat sommige kabels nu al stug zijn.
Waarom zou je uberhaupt met splitters werken als je voeding met voldoende kabels wordt geleverd? Splitters, extensions en dergelijken maken de kabel langer, en tezamen met de extra connector de weerstand hoger . Hoe langer de kabel, des te hoger de weerstand des te lager het voltage aan het einde van de kabel. Vooral met de recente high-end videokaarten kan dat behoorlijk wat stabiliteits problemen opleveren.
Met welk merk en type voeding?
Edit:
Het is niet de 3090 die teveel stroom vraagt, daar kan die kaart niets aan doen. Het is de manier waarop het is aangesloten. De gebruiken moet zich van tevoren goed informeren ipv klakkeloos troep gebruiken om het draaiende te krijgen. Ook met een 3080 moet je geen splitter gebruiken. Vroeg of laat gaat het fout.
Welke voeding(en) gebruik je met die 3080's.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Uszka Zoals ik het lees uit zijn eerdere topic:
1x 3090 Gigabyte 24g turbo
3x 1080ti gigabyte 11g
op 1 Enermax 1250w voeding

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cI8vJnlGE5U0m3kr0-n4VYWZQac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TFVgar8OiNGijoxShIcqbLVO.jpg?f=user_large

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

...van een jaar oud. Zoals ik lees uit de TS:
de 3 3090 kaarten
Dus er is toch iets veranderd.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DataGhost schreef op donderdag 18 november 2021 @ 12:46:
[...]

...van een jaar oud. Zoals ik lees uit de TS:

[...]

Dus er is toch iets veranderd.
Ja, waarschijnlijk nu dus 3 x3090 Turbo. Maar zonder antwoord van TS blijft het gissen.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 15:01

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Tja, de discussiewaarde van dit topic is om te beginnen al beperkt, maar het verwordt ook nog eens tot een bash-de-TS feestje. Geen wonder dat deze niet meer reageert.

Dicht.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.