Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 08:56
Ik heb sinds een paar weken een geforce 3090 in mijn pc zitten, welke ik voornamelijk gebruik om te renderen, en wil hem nu ook af en toe inzetten om mee te minen. Ik heb Nanominer gedownload en dit werkt opzich prima alleen zie ik dat mijn 3090 een lage hashrate haalt, ongeveer 103 mh/s. Opzich zou ik nog met 103 mh/s kunnen leven maar na nadat de miner is gestart zie ik de hashrate snel dalen. Na een paar minutem zit het al op 55 mh/s, dit terwijl de temperatuur blijft steken op 40 graden (waterkoeling).

Ik gebruik MSI backburner om de kaart wat op te krikken maar dit werkt niet, hij wil niet sneller werken.
Verder gebruik ik 3d studio max om te renderen en daar blijft de kaart ook achter in prestaties.

Ik heb dus probeerd om de kaart te overclocken met MSI afterburner maar geen resultaat.
Verder heb ik de overclock settings gereset om te kijken of dit helpt maar geen effect.
Het vreemde is dus ook dat de temp zo laag blijft, de kaart scoort dus wel goed in verhouding tot de temp en wattage die hij vraagt.

Iemand die een idee hoe dit kan komen?

Beste antwoord (via Tok Tok op 27-11-2020 08:32)

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:16
@Tok Tok
Ik heb het terug kunnen vinden: M-spec in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie"

- Deze 3090 is standaard ook niet geschikt voor minen. Het geheugen op de achterzijde van het PCB is niet gekoeld door het waterblok en heeft binnen 10min een thermal throttle te pakken. Temp tussen backplate zijn dan 80+. Daar zijn aanpassingen voor nodig en is de garantie dus ook weg.

Ik durf alleen zo niet te zeggen hoe je dat zelf kan testen of digitaal kan uitlezen.
Zou je eens een foto kunnen maken van de bovenkant van de kaart waar je de passieve koelelementen op hebt geplakt? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Tok Tok schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:37:
Ik heb sinds een paar weken een geforce 3090 in mijn pc zitten, welke ik voornamelijk gebruik om te renderen, en wil hem nu ook af en toe inzetten om mee te minen. Ik heb Nanominer gedownload en dit werkt opzich prima alleen zie ik dat mijn 3090 een lage hashrate haalt, ongeveer 103 mh/s. Opzich zou ik nog met 103 mh/s kunnen leven maar na nadat de miner is gestart zie ik de hashrate snel dalen. Na een paar minutem zit het al op 55 mh/s, dit terwijl de temperatuur blijft steken op 40 graden (waterkoeling).

Ik gebruik MSI backburner om de kaart wat op te krikken maar dit werkt niet, hij wil niet sneller werken.
Verder gebruik ik 3d studio max om te renderen en daar blijft de kaart ook achter in prestaties.

Ik heb dus probeerd om de kaart te overclocken met MSI afterburner maar geen resultaat.
Verder heb ik de overclock settings gereset om te kijken of dit helpt maar geen effect.
Het vreemde is dus ook dat de temp zo laag blijft, de kaart scoort dus wel goed in verhouding tot de temp en wattage die hij vraagt.

Iemand die een idee hoe dit kan komen?
Begin eens met Afterburner verwijderen en je drivers ook, en dan een schone driverinstallatie doen.

Dikke kans dat je iets verkeerd gerommeld hebt in de overclock.

• Tok Tok
Heb het zojuist geprobeerd maar helaas geen verschil. Ik heb gelijk even de bios gereset en geupdate maar dat hielp ook niks. Heb hem vanacht aangelaten om te kijken wat de temp doet en die blijft steken op 44 graden.

Ook met renderen blijft de temp laag, nu wel op 55 graden maar hij zou tegen de 80 moeten zitte. GPU shark geeft aan Power limit reached, en Voltage limit reached. Maar als het goed is zouden de overclock settings eraf moeten zijn.

Tok Tok schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:09:
Heb het zojuist geprobeerd maar helaas geen verschil. Ik heb gelijk even de bios gereset en geupdate maar dat hielp ook niks. Heb hem vanacht aangelaten om te kijken wat de temp doet en die blijft steken op 44 graden.

Ook met renderen blijft de temp laag, nu wel op 55 graden maar hij zou tegen de 80 moeten zitte. GPU shark geeft aan Power limit reached, en Voltage limit reached. Maar als het goed is zouden de overclock settings eraf moeten zijn.
Klinkt toch alsof je iets niet goed hebt kwa overclock. Je kan ook nog checken of de extra 8-pins stekkers goed aangesloten zitten, wellicht krijgt hij niet genoeg power, hoewel ik zou verwachten dat hij dan een error zou geven.

Volgende optie is een compleet schone windows installatie proberen of in een andere PC proberen.

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-06 07:30
Aansluitend op @Anoniem: 472287: zou je de volledige specs van je systeem ook kunnen geven? Want misschien veroorzaakt iets anders het probleem.

Hoe presteert de kaart als je bijv. een benchmark draait voor een half uur ofzo? Mag je toch wel verwachten dat dan de temperatuur iets gaat oplopen.

• dylan111111
Ik las hier op het forum dat het geheugen bij mining te warm wordt op watergekoelde 3090 kaarten. Als ik straks thuis ben zal ik even uitgebreid terug zoeken.

• Tok Tok
Ja natuurlijk, bij deze:

Asus Sage x299
Intel i9 9820X
Samsung 500gb ssd
Gskill 3200 64 gb werkgeheugen
Enermax 1250w voeding
1x 3090 Gigabyte 24g turbo
3x 1080ti gigabyte 11g

@Anoniem: 472287 De stekkers zitten goed aangesloten. Een schone windows installatie zat ik idd ook aan te denken, dat sluit iig veel uit.

@Postman Ik heb nog geen benchmark van een half uur gedraaid maar wel een kortere van Octane render en daar is de score zoals hij moet zijn. Misschien toch nog even de moeite waard om die aan te zetten, bedoel jij 3d mark of een andere?

Wanneer ik de benchmark van Fstorm doe (waar ik mee werk) dan is de tijd 1:47 min terwijl dit veel meer richting de 1:05 zou moeten zijn.

@dylan111111 Heel graag! Ik heb nu passieve koelelementen op geheugen modules op de achterkant geplakt maar de luchstroom is daar niet super, hoewel de kast nu wel open staat.

• Postman
Eerlijk gezegd maakt het niet uit welke je draait, als die maar wat langer draait. Dan wel even tussendoor de temp. registreren (en alle andere waarden), anders weet je nog niet veel.

De opmerking van @dylan111111 is wel een goede. Je kunt het nog even eerst proberen om daar een fan op te richten. Iets lijkt inderdaad thermal throttling te veroorzaken.

• Tok Tok
Dat ga ik even proberen, klinkt idd wel logisch. Wel heel vervelend want er zit wel een backplate bij het waterblock maar kan ik er niet op doen als ik de kaart in het bovenste slot wil doen, de backplate raakt dan de passieve koeling van de northbridge |:(

Maargoed even kijken of dit het uberhaubt is

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
@Tok Tok
Ik heb het terug kunnen vinden: M-spec in "[Nvidia GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie"

- Deze 3090 is standaard ook niet geschikt voor minen. Het geheugen op de achterzijde van het PCB is niet gekoeld door het waterblok en heeft binnen 10min een thermal throttle te pakken. Temp tussen backplate zijn dan 80+. Daar zijn aanpassingen voor nodig en is de garantie dus ook weg.

Ik durf alleen zo niet te zeggen hoe je dat zelf kan testen of digitaal kan uitlezen.
Zou je eens een foto kunnen maken van de bovenkant van de kaart waar je de passieve koelelementen op hebt geplakt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tok Tok
Thanks! Ik heb hetzelfde waterblock als in het topic dat je stuurde.

Het klinkt als een hele logische verklaring. Ik vraag ook best veel van de kaart, hij zit net onder de voeding en de passieve koelblokjes zijn minimaal. Ik kan momenteel niet zo snel een fan erop zetten maar ik denk dat dat de lading ook niet gaat dekken. Er zijn een paar opties die ik nu heb:

- backplate erop en de kaart 1 slot lager terug zetten
- goede passieve koeling op het geheugen zetten
- Backplate bijsnijden zodat hij wel past (geen idee of alle geheugen models bedekt zijn dan)

Eigenlijk moet je voor deze kaart twee waterblocks hebben, voor en achterkant. Nu ik er over nadenk is het best tegenstrijdig dat je de helft van het geheugen koelt met een goede koeler en de andere helft niet. De founders edition heeft al het geheugen aan de voorkant zitten, veel logischer mbt koeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNZSYlOUoW6r1kCK5IXPd5vSBFY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TFVgar8OiNGijoxShIcqbLVO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk-XcjNk8T0onv_i_q5xuekjcaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqfKFFMmZThy4RoSidaUDd0r.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Tok Tok op 26-11-2020 16:03 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:06
Heb je, aan de muur, als eens het stroomverbruik gemeten? En klopt het dat je tegelijk een RTX3090 en 3x1080Ti gebruikt? Dan lijkt het me namelijk niet heel gek dat de voeding het gewoon niet trekt. Bij gaming benchmarks met een systeem met 2xRTX3090 werd al aangegeven dat een 1000W voeding genoeg zou moeten zijn, maar dat de RTX3xxx series soms powerspikes hebben die aanzienlijk hoger liggen (tegen de 500W per kaart al), zie ook hier:

YouTube: RTX 3090 SLI - We Tried so Hard to Love It

1080Ti's zijn dan misschien iets minder extreem met power spikes, maar al die dingen bij elkaar op 1250W willen draaien? Het lijkt mij heel erg optimistisch, alhoewel ik hierbij welk moet zeggen dat ik niet zo bekend ben met hoe het verbruik ligt bij mining t.o.v. gaming.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Tok Tok
Nee dat moet als het goed is prima gaan. Aan de achterkant van de voeding zit een digitale power meter en die komt nooit boven de 1000w. Ik heb hiervoor een rig met 7 kaarten gehad en dat was aan de krappe kant maar met renderen ging dat prima, alleen bij intersievere taken zoals photogrammetry trok de voeding het niet.

Maar thanks voor je input :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tok Tok
Ik heb ondertussen de backplate er weer op gedaan en nu blijft het minen netjes op de 100 mh/s steken. De temp van de GPU zelf is nog steeds heel laag, rond 44 graden, alsof hij bijna niet gebruikt wordt.

De backplate is ook gloeiend heet, ik kan er naast zitten maar het lijkt me dat het geheugen op de achterkant van de kaart een flinke bottleneck is en de kaart hierdoor onderpresteerd. Als dat zo is dan moet ik een manier vinden om het geheugen goed te koelen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan... Suggesties? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tok Tok schreef op donderdag 26 november 2020 @ 17:52:
Ik heb ondertussen de backplate er weer op gedaan en nu blijft het minen netjes op de 100 mh/s steken. De temp van de GPU zelf is nog steeds heel laag, rond 44 graden, alsof hij bijna niet gebruikt wordt.

De backplate is ook gloeiend heet, ik kan er naast zitten maar het lijkt me dat het geheugen op de achterkant van de kaart een flinke bottleneck is en de kaart hierdoor onderpresteerd. Als dat zo is dan moet ik een manier vinden om het geheugen goed te koelen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan... Suggesties? :*)
Suggesties zat, maar daar heb jij duidelijk de ruimte niet voor... Er moet gewoon koeling op, en zo te zien actief.

Je bent beter af met een FE met alle geheugen aan een kant als je hem in die minimale ruimte wilt laten draaien. Dat is natuurlijk zowiezo niet goed voor de airflow.

• Tok Tok
Ja dat begrijp ik, als ik dat van tevoren had geweten had ik een andere kaart aangeschaft. Of miss niet aangezien ze bijna niet te krijgen zijn..

Ik heb de kaart een slot naar beneden verplaatst dus er is meer ruimte voor koeling. Wat zou jouw suggestie zijn? Ik zit nu te denken aan kleine koelblokjes op de backplate plakken en er dan maar een fan op te zetten op de een of andere manier..

Al met al kom ik er dus achter dat het ontwerp van deze kaart niet al te best is. Miss even een review achterlaten in de pricewatch om andere mensen erop te attenderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Postman
Een review kan, maar vermeld dan wel dat dit gebeurt in een mining rig. Als je maar een enkele kaart in een behuizing met goede airflow stopt zal dit probleem niet optreden.

En dan een oplossing voor airflow... Tja je zou er een fan op kunnen richten die de lucht langs de kaart naar buiten blaast. Dit zal echter minimaal zijn, want de lucht zal door de connector plate naar buiten moeten gaan.

Een andere mogelijkheid is om de lucht van die zijde van de kast naar binnen te blazen en dan een goede output te hebben aan de bovenzijde.

Iets van directe airflow blijf je nodig hebben. Of je moet de ruimte hebben voor een custom waterkoeling, maar ik denk dat die er niet is (of bestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik had hier al over gepost inderdaad. Nu ben ik wel benieuwd waar de info vandaan komt dat een 3090 Founders Edition het totaal van 24GB geheugen wel aan 1 zijde van het PCB heeft? Er is zo ver ik weet namelijk nog geen 3090 met 2GB GDDR6X modules? Wat dat met een totaal 12 ipv 24 stuks wel mogelijk zou maken. Of het nu lucht- of waterkoeling is, 12 modules zitten nu bij de 3090's achterop onder de backplate en wordt dus wel warmer. GDDR6X vraagt al veel power maar voor gewoon gamen is die extra warmte nog geen issue. Wil je er wel mee gaan minen, waarbij het geheugen veel zwaarder belast wordt, is het zorgen dat alle thermal pads goed contact maken en heeft de backplate extra koeling nodig. Ik ben daar zelf nog niet mee bezig maar er zijn wel voorbeelden van mensen die een extra Dram of VRM waterblok op de backplate hebben gemonteerd maar ik heb zo even geen link.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tok Tok
@Postman Ik ga nog even kijken of het ook een bottleneck vormt bij renderen en dan een review plaatsen. Goede airflow is idd belangrijk maar lastig in deze kleine mobiele case.

@M-spec Je hebt gelijk, ik heb gisteren even snel wat foto's opgezocht van de achterkant van 3090 FE maar ik heb het verkeerd gezien, het geheugen zit idd ook op de achterkant.

Je kunt idd zelf wat klussen met bijvoorbeeld deze dingen: https://tinyurl.com/y62pylu3 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0utMtlaDbN2fBpOalGf8cKVuVfs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ChDMHv8NNeB482Wh0d5piMvR.png?f=fotoalbum_large . Maarja dan wordt het wel weer echt een knutselprojectje en daar zit ik niet echt op te wachten.

Eventueel is dit ook nog een optie: https://tinyurl.com/yypmqsqo . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Tslv13_WNynJ44vfTGYzfMHN7E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nLwKbOTDbY5l0v7MFKFK7tCI.png?f=fotoalbum_largeMaar dit neemt net teveel ruimte in om in de toekomst wat kaarten boven elkaar te plaatsen.

Uiteindelijk is passieve koeling bovenop de backplate nog het makkelijkst voor mij, ik moet alleen zorgen voor goede airlfow maar dat kan ik wel oplossen met op het side panel van mijn case. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YBGOflLofRcFH0XHquheua3Wxmk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fib1SjaEQkQrIUr3rbSWvMEB.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, eerst eerst even verder met m'n werk. Ik weet niet waar het aan licht en kan nu bedenken hoe ik het op ga lossen. Iedereen iig bedankt voor de hulp! Eventueel kan ik hier nog posten welke oplossing ik uiteindelijk heb gekozen en of het werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kerath
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-07 11:31
Ik kan me voorstellen dat met een andere kast ook verschil valt te maken; voeding naar beneden, meer fans, meer airflow, beter kabelmangement. Dit zijn zomaar een paar factoren die van invloed zijn op de temps. De vraag is hoeveel natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_p_g
  • Laatst online: 04-07 08:55
Even mijn ervaringen delen met een Nvidia 3090.
Ik heb ook een 3090, watergekoelde Inno3d Frostbite, met hetzelfde probleem als hierboven genoemd.
Nu zelf er een custom kaart van gemaakt en een Dram koeler van Alphacool op de backplate gemonteerd, zodat alles van Alphacool blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-JW1YoK1aVH9N8cwBKWxDbkKH0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Txw01dAJdGnljh8YPy3cdClV.jpg?f=fotoalbum_large

Zefls die koeling gaat je niet helpen om thermal (vram) throttling te voorkomen !
Toch zijn de gemeten temperaturen (met IR gun) op de backplate aanzienlijk lager.
Alleen het geheugen terug naar 8500 (17Gbps) klokken beëindigd de thermal throttling.

De verdenking van de problemen ligt nu sterk bij de kwaliteit van de af fabriek gebruikte thermalpads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Ja dat is een mooie oplossing! Ik denk dat het afwachten is totdat er een bedrijf komt met een koelblok dat beide kanten bedekt. Mijn ervaring is nu ook dat het geheugen echt heel heet wordt.

Overigens is het toch nog niet helemaal opgelost, bij het renderen blijft de kaart onderpresteren. Ik ga nu maar even een nieuwe windows installatie proberen, kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
m_p_g schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:30:
Even mijn ervaringen delen met een Nvidia 3090.
Ik heb ook een 3090, watergekoelde Inno3d Frostbite, met hetzelfde probleem als hierboven genoemd.
Nu zelf er een custom kaart van gemaakt en een Dram koeler van Alphacool op de backplate gemonteerd, zodat alles van Alphacool blijft.

[Afbeelding]

Zefls die koeling gaat je niet helpen om thermal (vram) throttling te voorkomen !
Toch zijn de gemeten temperaturen (met IR gun) op de backplate aanzienlijk lager.
Alleen het geheugen terug naar 8500 (17Gbps) klokken beëindigd de thermal throttling.

De verdenking van de problemen ligt nu sterk bij de kwaliteit van de af fabriek gebruikte thermalpads.
Dus ook de standaard watergekoelde van Inno3D doet het eigenlijk niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
@m_p_g Ik ben benieuwd wat voor een hashrate jij haalt met jouw goed gekoelde kaart. Zou je misschien een half uurtje willen minen en kijken waar de hashrate of staat? Dan heb ik een beetje een referentiekader. Ik gebruik nanominer, die is ook erg makkelijk om op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_p_g
Navi schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:56:
[...]

Dus ook de standaard watergekoelde van Inno3D doet het eigenlijk niet goed?
Begrijp me niet verkeerd, de watergekoelde Inno3D met Alphacool waterblok doet het perfect in games. Bij games is de load op de memory controller en geheugen niet constant 100%. Een uur gamen op max boostclock van de GPU is geen enkel probleem (geen seconde thermal throttling).
De temperatuur van de GPU komt onder load niet boven de 50 graden uit. Ook hoorbare coil whine is bij deze kaart compleet afwezig en dus fluisterstil (op de fans op de rads na ;) ).
De enige limiet voor deze kaart is dan ook zijn 350W TDP die in de BIOS is gelocked.

Bij nader onderzoek blijken er ook diverse kaarten (van diverse merken) uit de 3080 serie te zijn die met hitte problemen te kampen lijken te hebben voor het DDR6X geheugen. Deze hebben alle DDR6x geheugen aan één zijde. Zal er nog nader onderzoek aan plegen.

Ik zal van mijn kaart niet alleen de backplate weer verwijderen, maar ook het waterblok op de GPU om nogmaals na te kijken of alle thermalpads wel goed contact maken op het Vram geheugen.
Eventueel zullen wat thermalpads worden vervangen door andere exemplaren indien dat nodig lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_p_g
Tok Tok schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:28:
@m_p_g Ik ben benieuwd wat voor een hashrate jij haalt met jouw goed gekoelde kaart.
Zonder verdere optimalisatie circa 105 MH/s bij 269W op stock geheugenfrequentie met Claymore.

Oorzaak van oververhitting DDR6X gevonden. Een thermalpad op de backplate maakte toch geen goed contact over de gehele lengte. Misschien iets teveel gecomprimeerd geweest. Met een nieuw fractie dikker exemplaar wel goed contact tussen geheugen en de watergekoelde backplate. Na een anderhalf uur minen nog steeds geen thermal throttling op de Vrams aan de achterzijde ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tok Tok
Thanks voor het testen! Chill dat je de koeling hebt gefixt! Ik kon me al niet voorstellen dat je het met waterkoeling erop niet zou redden.

Wanneer ik net begin met minen haal ik ook ongeveer 105 mh/s maar daarna zakt het terug naar rond de 90 Mh/s. Ik ga een paar koperen koelblokken op de backplate plakken en zien hoeveel dat helpt. Als dat genoeg is hoef ik niet moeilijk te doen waterkoeling op de achterkant.

Je zou eventueel nog kunnen kijken hoeveel hashes je kan halen als je het geheugen overclockt zoals hier beschreven: https://www.nicehash.com/...-rtx-3090-mining-hashrate

Ik ben wel benieuwd wat je kunt halen met goede waterkoeling erop!
Pagina: 1