Stopcontact schakelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyingAngel
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-05 21:30
In het kader van stroombesparing wil ik onze waterkoker en koffieapparaat makkelijk aan en uit kunnen zetten. Mijn gedachte was om hier een combinatieschakelaar voor te gebruiken.

Is het mogelijk/verstandig om een stopcontact aan te sluiten zoals ik hier heb ingetekend?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/45MKa4NkU5G0L7jrRhPK2vWmx_U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7zZmg4C5oy3ZvXsY85B4Zpgi.jpg?f=user_large

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Hebben je koffiezetapparaat en waterkoker werkelijk sluimerverbruik als ze uit staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 01-06 12:04
Dat is volgens mij precies waar die dingen voor bedoeld zijn. Alleen is het handiger om de bruine draad te schakelen.

Hoe denk je trouwens dat dit energie gaat besparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

DyingAngel schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:56:
In het kader van stroombesparing wil ik onze waterkoker en koffieapparaat makkelijk aan en uit kunnen zetten. Mijn gedachte was om hier een combinatieschakelaar voor te gebruiken.

Is het mogelijk/verstandig om een stopcontact aan te sluiten zoals ik hier heb ingetekend?
[Afbeelding]
sure maar waarom ? beter een 2 of 4 voudige stekker ding dan iets met schakelaar IMHO

de meest goedkope waterkoker slaat af als het water kookt, een koffiezet apparaat met thermoskan ipv warmhoud plaat of een pad/pod machine is goedkoper ..

op deze zit een aan/uit + stroommeting ..
https://www.bol.com/nl/nl...1-stuks/9300000015646094/

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Dat kan met een tussenstekker maar hoezo heeft je waterkoker en kza sluipverbruik?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:33

_Ernst_

Mark It Zero!

Niet doen, de schakelaar van die combi schakelaar is geschikt voor maximaal 10 ampère, bedoelt om verlichting mee te schakelen (niet het stopcontact zelf). Met een waterkoker en koffiezetapparaat ga je snel over dat vermogen heen.

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyingAngel
Beide apparaten hebben sluimerverbruik, maar ik zal dan voor beide zo'n wcd installeren. Zowel mijn kza als waterkoker zitten ruim onder 2200W, dus wat schakelaar betreft zou dat geen probleem moeten zijn. Mijn kza gebruik ik ook alleen maar 's ochtends, dus het is zonde dat die de hele dag stroom krijgt.
Ik heb een slimme tussenstekker overwogen maar daar heb ik al genoeg van in huis, die natuurlijk ook stroom verbruiken. Daarnaast wil ik het zo clean mogelijk oplossen, niet nog eens grote tussenstekkers over mijn aanrechtblad hebben hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04

Tens

let me drink about it

hm, waterkoker is over het algemeen echt uit als die niet aanstaat, en moderne gewone koffiezetapparaten gaan ook vanzelf uit na x minuten. (al een aantal jaar vanwege regelgeving)

De vraag is of ooit de besparing hoger zal worden dan de investering (zelfs al is dat maar € 20,=)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyingAngel
Misschien dan toch eerst eens stroom gaan meten. Ik heb nog wel een wifi plug met stroommeter liggen. Mijn kza zal toch sluimerverbruik hebben. Die heeft geen fysieke schakelaar maar gaat aan met een tiptoets (Philips espressomachine)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:52

FreakNL

Well do ya punk?

In Engeland (en veel landen die Engels georiënteerd zijn) hebben ze standaard van die schakelaars erop zitten… Ik vind dat altijd een prima uitvinding, jammer dat wij het niet standaard hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:20
Zoals al gezegd ga je hiermee niets besparen. Niet financieel en ook niet in energie. Het aanschaffen en produceren van de schakelaar kost meer geld / energie dan je in 50 jaar bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:37
De waterkoker zal denk ik geen sluimerverbruik hebben hoor. Tenminste niet als je een hebt met een fysieke aan/uit schakelaar zonder display. Die doen het of ze doen het niet.
Het koffiezetapparaat zal dat, als je een display variant hebt ongetwijfeld wel hebben, maar of dit van enige invloed is..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:02

MsG

Forumzwerver

Dit soort dingen zijn ook nog een optie wellicht?

Afbeeldingslocatie: https://www.vekto.nl/media/catalog/product/cache/48a03c67bc566959aa1e50bbd35c1343/s/t/stopcontact-doorvoer-met-schakelaar-wit-met-randaarde-219974.jpg

Overigens moet het sluipverbruik wel significant zijn wil een investering uit kunnen. Ik kan me voorstellen dat er in een huis zinnigere bespaar-opties zijn dan het meest marginaal verbruikende apparaat nog verder aan te pakken.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:04

Tens

let me drink about it

MsG schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:41:
Dit soort dingen zijn ook nog een optie wellicht?

[Afbeelding]

Overigens moet het sluipverbruik wel significant zijn wil een investering uit kunnen. Ik kan me voorstellen dat er in een huis zinnigere bespaar-opties zijn dan het meest marginaal verbruikende apparaat nog verder aan te pakken.
of deze:
https://www.kabelshop.nl/...t62vJVJw5uShoCVPEQAvD_BwE

dan heb je geen extra hoogte.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
_Ernst_ schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:06:
Niet doen, de schakelaar van die combi schakelaar is geschikt voor maximaal 10 ampère, bedoelt om verlichting mee te schakelen (niet het stopcontact zelf). Met een waterkoker en koffiezetapparaat ga je snel over dat vermogen heen.
Die 10A is misschien bij vollast van de apparatuur. Wanneer die uitstaat en "standby" of sluipverbruik trekt is dat bij lange na niet 10A. Dat kun je dus prima schakelen. Op het moment dat de schakelaar om (en de stroomkring sluit) kun je daar rustig 10A doorheen trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Los van alle opmerkingen over dat er (bijna) geen sluipverbruik is (check de handleiding, daar moet dat instaan).

ALS je het al gaat doen dan schakel je de bruine draad en niet de blauwe! Werkt wel, maar ik zou niet de fase (bruin) erop laten staan maar de nul (blauw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
wat @MsG laat zien is handig
En denk hier eens over, mijn vrouw zet de hele dag door thee, maar dan elke dag met andere kruiden en planten. Afgelopen verjaardag heb ik haar een waterkoker met meer mogelijkheden gegeven 100/90/80/70/60 want vaak heeft ze geen koken maar warm water nodig en ook voor mijn koffie is 80 genoeg.
Voelt echt goed om niet meer onnodig naar 100 te gaan
Was via Amazon.fr warehouse, ding kostte 20 wat de prijs is van een normale koker en zelfs laag ziet er nog leuk uit ook met een kleurtje voor elke temp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 09:27

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Die tussenstekkers met een schakelaar zijn handig in gebruik (ik heb ze zelf ook), maar je introduceert er ook wel weer een nieuwe verspilling mee, namelijk door het lampje dat er in zit.

(Voor verlengsnoeren met een verlichte schakelaar geldt natuurlijk hetzelfde)

Toevallig heb ik ze ook op de waterkoker en het koffieapparaat zitten, maar puur voor de veiligheid.

[ Voor 16% gewijzigd door aawe mwan op 17-11-2021 19:52 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:34
Ik ken geen (standaard) waterkoker die nog maar een milliwatt gebruikt als deze niet wordt gebruikt. Die schakelaar zit al in de waterkoker gebouwd en bespaar je met deze oplossing dus niets. Kost je alleen maar geld en materiaal.
Als je dan echt wilt besparen kun je beter elke dag een minuut korter douchen, lampen vervangen door LED lampen, ruimtes waar je niet komt niet verwarmen, toch strips, radiator folie etc.

Dan zet dit echt geen zoden aan de dijk mocht je koffiezet apparaat überhaupt al stroom gebruiken als deze niet wordt gebruikt.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05 09:55

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

aawe mwan schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:51:
Die tussenstekkers met een schakelaar zijn handig in gebruik (ik heb ze zelf ook), maar je introduceert er ook wel weer een nieuwe verspilling mee, namelijk door het lampje dat er in zit.

(Voor verlengsnoeren met een verlichte schakelaar geldt natuurlijk hetzelfde)

Toevallig heb ik ze ook op de waterkoker en het koffieapparaat zitten, maar puur voor de veiligheid.
Ik ben benieuwd: welke veiligheid?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Bekende sluipverbruikers

Dit lijkt me best wel overdreven. 42kWh, sluipverbruik voor koffiezetapparaat, Internetmodem 80kWh... ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 12:12
DyingAngel schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:16:
Beide apparaten hebben sluimerverbruik, maar ik zal dan voor beide zo'n wcd installeren. Zowel mijn kza als waterkoker zitten ruim onder 2200W, dus wat schakelaar betreft zou dat geen probleem moeten zijn.
Dat is het wel. Je waterkoker en kza zitten niet vast geïnstalleerd, maar hebben een stekker. Die stekker kan uit dit stopcontact gehaald worden, waarna er een ander apparaat in gedaan kan worden. Die groep is vrijwel zeker afgezekerd op 16A. Er kan dus tot 16A uit dat stopcontact getrokken worden.

Daar mogen dan ook geen componenten tussen zitten die dat niet aan kunnen, zoals die schakelaar. Wil je dat wel, dan moet je de zekering van die hele groep aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:12
Kennen jullie dit topic al?

Serieus elektriciteit besparen

Hier staat uitgelegd wat de notoire sluipverbruikers zijn, hoe je dit kunt ondervangen en ook of sommige dingen de moeite waard zijn om uit te zetten, in het kader van terugverdientijd, comfort en soms ook veiligheid.

Best wel veel nuttige tips uit gehaald. Maar het zou bijvoorbeeld nooit in me opkomen om mijn waterkoker en koffiezetapparaat te schakelen

Nachtverbruik hier 40 wh, op een zomerse campingdag (niet thuis, geen apparaten aan), zitten we net iets boven de 1,15kwh.

Interpolis, glashelder!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:09
Tens schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:22:
..en moderne gewone koffiezetapparaten gaan ook vanzelf uit na x minuten. (al een aantal jaar vanwege regelgeving)
Klopt, een nieuw apparaat mag op basis van Europese regels al jaren niet meer dan 0.5 Watt gebruiken in standby mode.
DyingAngel schreef op woensdag 17 november 2021 @ 11:34:
Misschien dan toch eerst eens stroom gaan meten. Ik heb nog wel een wifi plug met stroommeter liggen. Mijn kza zal toch sluimerverbruik hebben. Die heeft geen fysieke schakelaar maar gaat aan met een tiptoets (Philips espressomachine)
Het lastige is dat je zulke lage waardes moeilijk betrouwbaar kunt meten, ik verwacht dat je wifi plug of niets meet of juist onrealistisch hoge waardes.

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-05 13:07
Volgens mij werkt het niet.

De meeste (of alle) van dat soort stopcontacten met schakelaar hebben 1 aansluiting voor de bruine draad.
Als er een mogelijkheid is om 2 bruine aders in te prikken is dat meestal (of atlijd) bedoeld om door te lussen. Dus intern leidt het insteekcontact van de bruine ader naar zowel een van de twee stopcontactpolen als naar de schakelaar.

Je zal het geheel dus moeten open maken (breken? ) om je gewenste schakeling voor elkaar te krijgen. Dikke kans dat e.e.a. er niet veiliger op wordt. Als je per se een stopcontact wil schakelen kun je wellicht beter twee losse inbouw-elementen onder/boven/naast elkaar plaatsen. Een schakelaar en een stopcontact. Kun je netjes afwerken met een 2 voudig afdekraam. Er bestaan overigens (al dan niet dubbelpolige) schakelaars die wel 16A of zelfs meer kunnen schakelen. Dan zit je altijd veilig, ook voor iemand die niet weet hoe sterk of niet-sterk de achterliggende bedrading is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Laatst online: 12-12-2024
TS kan je wat met de reacties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DyingAngel
Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik heb me duidelijk druk gemaakt om helemaal niks, gezien het sluipverbruik van mijn kza nihil is. Ik ga me nog wel verdiepen in de links die @Hackus en @TheIbex genoemd hebben om onze energieverbruik te verminderen.

Van mij mag dit topic gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

DyingAngel schreef op maandag 22 november 2021 @ 09:01:
Van mij mag dit topic gesloten worden.
offtopic:
Dat gebeurt over het algemeen alleen bij compleet ontspoorde topics ;)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1