Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-09 14:32
Ik zoek een?
Ik zoek 'n noise cancelling earphone die ik in de eerste plaats ga gebruiken om decibels te reduceren op 'n scooter, bioscoop en wellicht concerten (alhoewel ik op maat gemeten losse dopjes heb). Daarna gebruik ik 'm om muziek te luisteren.

Wat is je budget?
Budget is €300,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
M.b.t. eerder genoemde voorkeur zoek ik 'n noise cancelling earphone waarbij de app het mogelijk maakt om de decibels af te romen tot bijvoorbeeld maximaal 70dB (bioscoop heeft pieken tot 90dB).

Wat heb je zelf al gevonden?
Mijn KNO-arts adviseerde de Apple AirPods Pro want daarmee kun je middels de app de dB begrenzen tot 70dB (werkt die app ook op Android phone?). Persoonlijk neigt mijn voorkeur echter naar de Sony WF-1000XM4 o.a. vanwege LDAC en BT5.2 ondersteuning, waarbij ik hoop dat de app ook de feature heeft om dB te maximaliseren tot bijv. 70dB.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik begrijp dat het met de Sony met noise canceling aan mogelijk is om stemmen wel door te laten gaan en vraag me af of dat goed werkt in bioscoop (mocht de app niet te feature hebben om de dB te maximaliseren tot bv 70dB). Ik ben zeer geïnteresserd in de ervaringen van anderen?

Kortom, voorkeur prio1 is goede gehoorbescherming op de scooter, bioscoop en wellicht concerten met via de app de mogelijkheid om de decibels af te romen tot maximaal bv 70dB.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
Ben je niet beter af met gehoorbescherming met een filter? NC werkt namelijk niet supersnel en is in mijn ervaring meer geschikt voor constant geluid ipv zaken als verkeer en de bioscoop. En met een koptelefoon op deelnemen aan het verkeer lijkt me ook geen heel goed plan.

Ik heb een wh1000xm2 en heb de genoemde feature nooit gezien in de app

[ Voor 29% gewijzigd door 418O2 op 17-11-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
Ik gebruik al jaren 'n gehoorbescherming met filter, maar dat was jaren geleden bij Tool niet voldoende. ;) Op advies van de KNO-arts laat ik dopjes op maat maken via BeterHoren en hij gebruikte zelf Apple Airpods Pro die op de op maat gemaakte dopjes gezet kunnen worden.

Op maat gemaakte oordopjes icm noise cancelling earphones bedienbaar via 'n app zou ideaal zijn. In ziekenhuis kreeg ik overigens ook te horen dat verkeer en NC niet ideaal was maar dat moest gezegd worden.

Uit recensies/reviews heb ik begrepen dat de XM4 inmiddels zeer goed werken mbt NC. Ik verwacht dat de app die je gebruikt voor de XM2 is geupgrade en dezelfde is als die voor de XM4. Zo nee, dan ben ik benieuwd of die feature wel in de nieuwe app zit. Anders ben ik benieuwd hoe NC op de XM4 werkt icm externe stemmen herkennen (schijnt aan/uit gezet te kunnen worden via app).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:54
NC werkt wel goed, maar ik vraag me af of het voor jou snel genoeg werkt. Een harde drum bijv is waarschijnlijk niet te compenseren. Maar ik ben verder geen arts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

CEA > ATT

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
Heb ik m verkeerd geplaatst? Ik had nl eerst noise canceling headphones....... maar welke? gelezen en nav je bericht "Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies: AUD > CEA" 'm ook daar gezet. Ik zoek nl ook noise cancelling headphones (iig geen tablet of telefoon :) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:46
Active Noise Canceling (ANC) is in de eerste plaats bedoeld om storende, constante geluiden, vooral in een lager frequentiebereik, te verminderen. Als ik je post zo lees heb je vanuit medische redenen baat bij goede geluidsdemping in specifieke situaties en dan zal ANC nooit genoeg zijn. Realiseer je dat ANC werkt door electronisch een tegengestelde geluidsgolf te produceren die in tegenfase is met de originele geluidsgolf. Dit werkt het beste bij constante geluiden omdat er een (miniem maar toch aanwezig) stukje vertraging nodig is om het rekenwerk te doen en hiernaast geldt ook dat hiervoor extra energie wordt toegevoegd. Als er 90 dB geluid van buiten komt dan zal de ANC ook 90 dB aan energie er in moeten stoppen om dit compleet te cancelen (in een theoretische situatie). Bij concerten en dergelijke zal de ANC bij lange na niet voldoende zijn om een flinke deuk te slaan in het geluidsniveau, simpelweg omdat de energieniveaus die de ANC kan leveren niet genoeg zullen zijn. De batterijen in bijvoorbeeld AirPods Pro kunnen nooit opboksen tegen het geweld wat er uit de speakers komt bij een gemiddeld concert. (Voor de liefhebbers: deze vergelijking klopt niet helemaal omdat je minder energie nodig hebt om de situatie in een grotendeels afgesloten gehoorgang te beheersen dan dat je in de vrije lucht nodig hebt... maar afijn...)

Bij bescherming van je gehoor is het natuurlijk wel ook zo dat alle beetjes meetellen. Overal waar je de geluidsbelasting terug kan brengen is meegenomen, maar ik denk niet dat er een enkele oplossing is die overal werkt. Sowieso zou ik niet uitgaan van een app die beloofd "de decibels af te romen tot maximaal bv 70dB". Mijn beperkte kennis van natuurkunde zegt dat dat fysiek nooit helemaal mogelijk zal zijn.

Voor situaties waar je een redelijk constant omgevingsgeluid hebt (scooter, rumoerige plekken) werkt ANC prima. Bij situaties waar je varierend, hard tot erg hard geluid hebt (concerten, bioscoop) zou ik echt beginnen met stevige passieve geluidsdemping zoals op maat gegoten doppen of oorkappen. Dat gezegd hebbende, het beste advies krijg je uiteindelijk toch van je KNO arts en dergelijke experts...

[ Voor 5% gewijzigd door Archer_VC10 op 17-11-2021 12:47 . Reden: Kleine toevoeging... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben26
Dank voor het extreem uitgebreide antwoord!
Mijn KNO-arts adviseert me op maat gemaakt dopjes met echter Apple Airpods Pro, maar dat laatste wil ik vervangen voor n model dat BT5.2 heeft (langere accuduur en hogere datasnelheid).

Bij 90-105dB aan concertlawaai hoeft niet alles ge-'cancelled' te worden, maar alleen 20-35dB. Dat schijnt te kunnen met op maat gemaakte dopjes gekoppeld aan 'n ANC-headphone.

Ik ben benieuwd naar de praktijkervaring van mensen die bovenstaande al hebben toegepast in 'het echt'. Gezien huidige situatie mbt dat alles dicht is, is die vraag wellicht slecht getimed. Maar aan de andere kant heb ik 2 jaar na kunnen denken hoe ik nog betere gehoorbescherming kan krijgen dan de standaard Alpinedopjes met filter...

PS: Op maat gemaakte oordopjes icm ANC-headphones is tegenwoordig toch echt n dingetje, check www.pluggerz.com en www.beterhoren.nl bijv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Als ik het zo snel even goed lees levert dit bedrijf een 'sleeve' die om de body van de AirPods Pro zit. Daarmee wordt de bestaande siliconen tip van de AirPods niet vervangen (tenzij ik het verkeerd lees) maar past de rest van de buds beter in je oren en sluit hier wat beter af. Dat is een leuke oplossing en dit zal ongetwijfeld helpen in het totale geluidsdempende verhaal. Het betekent wel dat je elke keer dat je de AirPods in en uit doet die sleeves moet verwijderen en plaatsen omdat ze met die sleeves niet meer in het normale opberg/oplaaddoosje passen. Als je die sleeves alleen bij speciale gelegenheden gebruikt is het een kleine extra moeite, maar als je dit elke dag wil gebruiken lever je wel een beetje van de gebruiksvriendelijkheid van de AirPods in. Wel een leuke oplossing.

Even een toevoeging: De kritieke situatie is volgens mij toch het concert. Als je kijkt naar de demping van otoplastieken (deze bijvoorbeeld: https://www.alpine.nl/gehoorbescherming/musicsafe-custom/) dan zie je dat de dempingswaarde ook afhankelijk is van de frequentie. Zo'n 25 tot 30 dB demping is echt het maximale dat hiermee te leveren is en ik denk dat je met een combinatie ANC buds en sleeve hier wellicht in de buurt kan komen maar dat zal hoogstwaarschijnlijk wat lager zijn. De vraag is ook of die ANC deze demping over het hele frequentiespectrum kan bieden. De ANC toepassingen die ik ken dempen vooral in een bepaalde (lagere) frequentieband en als je daardoor veel minder demping hebt in de hogere frequenties neem je het risico dat je de toekomstige schade alleen maar naar een andere gebied schuift. Bij een concert zal je ongetwijfeld geen eigen muziek over die ANC buds afspelen dus voor die toepassing zou ik echt een paar goede otoplastieken aanraden.

[ Voor 38% gewijzigd door Archer_VC10 op 17-11-2021 14:43 . Reden: Info over otoplastieken en demping toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
@Archer_VC10 de vraag is om en geluid te verminderen, maar er ook muziek vanaf de telefoon mee te kunnen luisteren op de scooter.

@Ruben26 Je kunt niet met een app de decibels afroamen wat je van buiten hoort, je kunt hooguit jezelf daarmee beperken dat je je muziek te hard zet.
Airpods werken ook op Android maar dan via een third party app. Welke functionaliteiten dat bied moet je even uitzoeken:
https://www.androidplanet.nl/tips/apple-airpods-android/

Overigens wel de vraag of het verstandig is je af te sluiten van de omgeving op deze manier met muziek op deel te nemen aan het verkeer, plus de vraag is of de ANC niet stiekem ook schade aanricht want de geluidsgolven van het tegengeluid komen wel degelijk in je oor terecht.
Ik zou gewoon lekker passieve oordopjes nemen die al het geluid boven 70 decibel blokkeren waardoor je wel gewoon deel bent van de omgeving.

• Ruben26
Voor mij gaat het nu vooral om of er een wetenschappelijke onderbouwing is dat ANC-headphones even goed voor gehoorbeschadiging zorgen? Wellicht dat iemand hier op Tweakers daar interessante links voor heeft?

Dat mijn KNO-arts mij op maat gemaakte passieve oordoppen aanraadt i.c.m. ANC-headphones wekt de indruk dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat noise-cancelling toch gehoorbeschadiging geeft. Maar het kan geen kwaad daar (m.b.v. 'n 2nd opinion) bevestiging voor te zoeken.

Als ik zoek op internet kom ik o.a. de volgende links tegen waarvan enkelen ook op zoek zijn naar wetenschappelijk bewijs/verklaring/onderzoek:

https://www.head-fi.org/t...-ear-damage.919676/page-2
https://www.howtogeek.com...-headphones-hurt-my-ears/
(wellicht niet helemaal relevant, lijkt voornamelijk over luchtdrukverschillen in vliegtuigen te gaan)
https://audiomav.com/can-...ones-make-tinnitus-worse/
https://www.headphonesty....So_Is_NoiseCanceling_Safe
(gedeelte gaat over dat ze zijn ontwikkeld om piloten te beschermen tegen motergeluid)
https://www.cnet.com/heal...nes-protect-your-hearing/

Ik laat me sowieso bij Beter Horen mijn oren opmeten voor nog betere passieve oordopjes en wellicht kan Beter Horen mij ook informeren over de beste ANC-headphones en wat waar is m.b.t. die gehoorschade. Persoonlijk neigt mijn gevoel dat ik voor concerten beter passieve dopjes kan gebruiken en op de scooter ANC-dopjes. Bioscoop (en wellicht concerten n keer ook (meten is weten)) ga ik de PNC's en ANC's testen.

Edit: haakje sluiten toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Ik kan geen links bieden, wel een stuk ervaring gekoppeld aan wat basiskennis. Ik vlieg al bijna 20 jaar in kleine vliegtuigen met headsets die ANC gebruiken. Het continu in een omgeving zitten met een hoog geluidsniveau is ontzettend vermoeiend omdat je hersenen dat geluidsniveau ook constant moeten verwerken. ANC, in een headset welke sowieso al een flink stuk passieve demping biedt, helpt hier heel erg en zorgt dat de vermoeiing een stuk minder is. Hier is de ANC zeker een erg nuttige toevoeging. Ik zie het ook terug in mijn medische keuringen, mijn gehoor is ondanks de vele uren toch nog redelijk onbeschadigd.

In de doorontwikkeling van deze technologie is deze steeds goedkoper (relatief dan) en toegankelijker geworden waardoor we deze nu ook op andere plaatsen zijn gaan inzetten dan alleen op plekken waar het echt nodig is. Dit levert andere ervaringen op zoals het in de bovengeplaatste links genoemde effect dat mensen de ANC als druk op de oren of anders ervaren. Ik heb ook een Bose QC35 en als ik deze opzet achter in een Boeing of Airbus is dit heerlijk. Dit helpt de vermoeiing van de constante geluidsdruk tegengaan. Als ik deze in het dagelijks leven gebruik merk ik ook wel eens dat de afsluiting en de lichte effecten van de ANC er voor zorgen dat mijn evenwichtsorganen beginnen te reageren.

Is het slecht voor je gehoor op de lange termijn? Ik denk dat we daar nog niet genoeg over weten nu. In situaties waar er al een hoge kans op gehoorschade is, is ANC echt wel een nuttige toevoeging en kan het gehoorschade voorkomen of in ieder geval beperken. Ik denk niet dat je ANC overal moet inzetten. Ik ben er sowieso erg op tegen om dit te gebruiken in het verkeer, maar dat is een persoonlijke keuze. Het klopt dat ANC ook energie toevoegd aan de situatie in je gehoorgang maar ik durf niet te zeggen of dat slecht is of gaat zijn.

Ik probeerde in mijn vorige post ook aan te geven dat je een aantal flink verschillende situaties hebt en dat er eigenlijk geen one-size-fits-all oplossing hiervoor is. De bottom line is dat je voorzichtig moet zijn met je gehoor, hier kan je niet echt spare parts voor bestellen. Het geld dat je nu in gehoorbescherming stopt win je terug doordat je langer van je gehoor gebruik kan maken en (hopelijk) veel duurdere gehoorapparaten kan vermijden of in ieder geval uitstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haarballetje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-01 17:41
Archer_VC10 schreef op donderdag 18 november 2021 @ 13:25:
Ik kan geen links bieden, wel een stuk ervaring gekoppeld aan wat basiskennis. Ik vlieg al bijna 20 jaar in kleine vliegtuigen met headsets die ANC gebruiken. Het continu in een omgeving zitten met een hoog geluidsniveau is ontzettend vermoeiend omdat je hersenen dat geluidsniveau ook constant moeten verwerken. ANC, in een headset welke sowieso al een flink stuk passieve demping biedt, helpt hier heel erg en zorgt dat de vermoeiing een stuk minder is. Hier is de ANC zeker een erg nuttige toevoeging. Ik zie het ook terug in mijn medische keuringen, mijn gehoor is ondanks de vele uren toch nog redelijk onbeschadigd.

In de doorontwikkeling van deze technologie is deze steeds goedkoper (relatief dan) en toegankelijker geworden waardoor we deze nu ook op andere plaatsen zijn gaan inzetten dan alleen op plekken waar het echt nodig is. Dit levert andere ervaringen op zoals het in de bovengeplaatste links genoemde effect dat mensen de ANC als druk op de oren of anders ervaren. Ik heb ook een Bose QC35 en als ik deze opzet achter in een Boeing of Airbus is dit heerlijk. Dit helpt de vermoeiing van de constante geluidsdruk tegengaan. Als ik deze in het dagelijks leven gebruik merk ik ook wel eens dat de afsluiting en de lichte effecten van de ANC er voor zorgen dat mijn evenwichtsorganen beginnen te reageren.

Is het slecht voor je gehoor op de lange termijn? Ik denk dat we daar nog niet genoeg over weten nu. In situaties waar er al een hoge kans op gehoorschade is, is ANC echt wel een nuttige toevoeging en kan het gehoorschade voorkomen of in ieder geval beperken. Ik denk niet dat je ANC overal moet inzetten. Ik ben er sowieso erg op tegen om dit te gebruiken in het verkeer, maar dat is een persoonlijke keuze. Het klopt dat ANC ook energie toevoegd aan de situatie in je gehoorgang maar ik durf niet te zeggen of dat slecht is of gaat zijn.

Ik probeerde in mijn vorige post ook aan te geven dat je een aantal flink verschillende situaties hebt en dat er eigenlijk geen one-size-fits-all oplossing hiervoor is. De bottom line is dat je voorzichtig moet zijn met je gehoor, hier kan je niet echt spare parts voor bestellen. Het geld dat je nu in gehoorbescherming stopt win je terug doordat je langer van je gehoor gebruik kan maken en (hopelijk) veel duurdere gehoorapparaten kan vermijden of in ieder geval uitstellen.
Ik moet zeggen, ik kan me hier wel in vinden. Ik heb zelf een over-ear headset WH1000XM3 en ik heb de in-ear WF1000XM3. Ik heb zeker een jaar of 17 op een motor gereden waarbij ik eerst op maat gemaakte 1Alpine geluidsdempende oordopjes had en later overgestapt ben op de In-ears van Sony. Ook toen kreeg ik vaak de vraag: Is dat niet levensgevaarlijk. Je hoort niets! Het antwoord: Nee.. Of ik hoor allejezus hard Windruis en het gebrul van die motor. Of ik heb een veel meer ontspannen geluid van muziek. Dat laatste kost mij aanzienlijk minder energie.

Daarnaast is het als motorrijder uberhaubt zaak dat je beter kijkt naar de rest van het verkeer en continu een schaakspel in je hoofd speelt en alle opties van alle medeweggebruikers om je heen continu in acht neemt. Heb je geen geluid voor nodig. Zoals mijn rijleraar altijd zij: Als je goed wilt motorrijden, moet je er vanuitgaan dat ALLE andere weggebruikers te allen tijde hun uiterste best doen om jou dood te rijden.
Pagina: 1