Moderatie systeem faalt bij niet-technische onderwerpen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• freexat
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Comments waar mensen het (emotioneel) mee oneens zijn worden heel vaak op -1 gezet, terwijl ze wel gewoon on-topic zijn. En zelfs als ze off-topic zijn, is het nog steeds geen flamebait/troll/belediging. Als een comment/onderwerp ook maar een beetje controversieel is, staan allerlei comments op -1 verborgen die wel gezien zouden moeten worden. Bij mijn instellingen heb ik dan ook het minimum niveau van zichtbare reacties op "ongewenst" moeten zetten. Maar waarom verliezen gebruikers niet gewoon hun moderatie mogelijkheid als ze comments structureel -1 geven terwijl die 0+ horen te zijn? Of misschien dat ze alleen geen -1 meer kunnen geven ofzo?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:02

Kheos

FP ProMod
freexat schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:33:
Maar waarom verliezen gebruikers niet gewoon hun moderatie mogelijkheid als ze comments structureel -1 geven terwijl die 0+ horen te zijn?
Wie zegt dat dat niet gebeurt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Gemelde mismoderaties en mismoderaties die we zelf tegen komen worden vaak de beoordelaars van nagekeken inderdaad en waar nodig waarschuwingen uitgedeeld of moderatierechten ingetrokken. Mismoderaties kun je melden in Het kleine-mismoderatietopic deel XXX. Discussiëren over concrete voorbeelden is namelijk wel altijd makkelijker.

Select * from fish

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:46

MsG

Forumzwerver

Het valt me in dit kader ook op dat er steeds minder gemodereerd wordt, en dat artikelen veelal eindigen met een hele hoop ongemodereerde items. Het hele idee van de moderatie natuurlijk vooral dat de bezoeker zinnige comments ziet, dus dat een nieuwsartikel pas na 3 dagen volledig gemodereerd is, heeft natuurlijk voor niemand zin meer. Helaas heeft het moderatiesysteem een beetje z'n tijd gehad lijkt het.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheVivaldi
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 25-05 22:31
freexat schreef op woensdag 17 november 2021 @ 00:33:
Of misschien dat ze alleen geen -1 meer kunnen geven ofzo?
Dat vind ik eigenlijk niet eens zo'n slecht idee, al zie ik het iets anders. Mensen die zwaar/herhaaldelijk de fout in gaan helemaal de rechten afnemen, maar mensen die een paar keer minder zwaar de fout in zijn gegaan zouden dan verliezen wat ze misbruikt hebben. Dus misbruik je een paar keer +3, dan verlies je tijdelijk het recht om +3 te mogen stemmen. Zelfde geldt bij een paar keer misbruik van -1, 0 en +2. Dan ben je net iets meer gewaarschuwd dan als je alleen maar een berichtje van een moderator krijgt met “Volgende keer niet meer doen!”. En als je dan tóch de fout blijft ingaan of je maakt het té bont, dan verlies je gewoon het gebruik van alles, net zoals nu het geval is.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVivaldi op 21-11-2021 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

MsG schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:36:
Het valt me in dit kader ook op dat er steeds minder gemodereerd wordt, en dat artikelen veelal eindigen met een hele hoop ongemodereerde items. Het hele idee van de moderatie natuurlijk vooral dat de bezoeker zinnige comments ziet, dus dat een nieuwsartikel pas na 3 dagen volledig gemodereerd is, heeft natuurlijk voor niemand zin meer. Helaas heeft het moderatiesysteem een beetje z'n tijd gehad lijkt het.
Waarschijnlijk hangt het ook wat af van het artikel maar dit is eigenlijk al sinds ik mij herinner zo. Aan de andere kant kun je dan ook afvragen hoeveel de reacties eigenlijk nog gelezen worden en hoe erg het dus is.
TheVivaldi schreef op zondag 21 november 2021 @ 17:48:
[...]

Dat vind ik eigenlijk niet eens zo'n slecht idee, al zie ik het iets anders. Mensen die zwaar/herhaaldelijk de fout in gaan helemaal de rechten afnemen, maar mensen die een paar keer minder zwaar de fout in zijn gegaan zouden dan verliezen wat ze misbruikt hebben. Dus misbruik je een paar keer +3, dan verlies je tijdelijk het recht om +3 te mogen stemmen. Zelfde geldt bij een paar keer misbruik van -1, 0 en +2. Dan ben je net iets meer gewaarschuwd dan als je alleen maar een berichtje van een moderator krijgt met “Volgende keer niet meer doen!”. En als je dan tóch de fout blijft ingaan of je maakt het té bont, dan verlies je gewoon het gebruik van alles, net zoals nu het geval is.
Vaak gaan we eigenlijk al waar we vroeger meer waarschuwde nu sneller over tot direct uitschakelen van de rechten zodat het signaal niet genegeerd kan worden. Daarnaast hebben sporadische fout modererende gebruiker vaak al geen expert status sinds de nieuwe eisen daarvoor, of wil je juist anders eerst in gesprek zonder sancties wanneer iemand verder veel goed modereert. Sancties zetten namelijk wel meteen een bepaalde toon.

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:30

MazeWing

The plot thickens...

Ik denk dat een simpele waarschuwing bij het plaatsen van een -1 in de trant van: "weet je zeker dat dit een flame/troll is? Een andere mening is niet per definitie ongewenst"

Mensen die dan alsnog vanwege een mening een -1 geven zouden dan gewoon de -1 moeten verliezen na herhaaldelijk in de fout gegaan te zijn.

Soortgelijk iets kun je doen met +3. Ook die wordt maximaal misbruikt voor meningmodden.

En alhoewel de mods al jaren aangeven maatregelen te nemen ter zake mismodders, merk ik helaas nog steeds geen verschil met hoe het al jaren er aan toe gaat.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Zelf doe ik veel minder moderatie omdat je nu veel minder karma ervoor krijgt nadat ze het aangepast hebben.

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneJarmer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 06-05 13:26
Ik sluit mij hier bij aan. Daarnaast wil ik ook nog toevoegen dat het aantal -1 reacties dat wel degelijk on-topic is, best hoog ligt. Ik heb enkele jaren terug de tip gekregen van T.net om mijn persoonlijke instellingen van by default ingeklapte -1 reacties aan te passen zodat deze wel direct zichtbaar zijn. En sindsdien lees ik de -1 reacties net zo goed als de >= 0 reacties en het valt mij ook toch hard op hoeveel van die -1 reacties eigenlijk gewoon ontopic zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
MazeWing schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 13:42:
Ik denk dat een simpele waarschuwing bij het plaatsen van een -1 in de trant van: "weet je zeker dat dit een flame/troll is? Een andere mening is niet per definitie ongewenst"

Mensen die dan alsnog vanwege een mening een -1 geven zouden dan gewoon de -1 moeten verliezen na herhaaldelijk in de fout gegaan te zijn.

Soortgelijk iets kun je doen met +3. Ook die wordt maximaal misbruikt voor meningmodden.
Ik denk dat er sowieso verbetering nodig is om de richtlijnen onder de aandacht te brengen en duidelijk te maken dat het géén meningensysteem is. Het duidelijker maken van de richtlijnen na het aanzetten van de moderatierechten zou mij een goed idee lijken, plus zoiets als jij voorstelt, met bijvoorbeeld korte reminders waar een bepaalde score zoals -1 of +3 voor bedoeld is.
En alhoewel de mods al jaren aangeven maatregelen te nemen ter zake mismodders, merk ik helaas nog steeds geen verschil met hoe het al jaren er aan toe gaat.
Kan ik me voorstellen. Aan onze kant zie ik het aantal mismodders ook niet afnemen, ondanks dat we constant aan het ruimen zijn. Er komen helaas gewoon nieuwe bij.
Pagina: 1