3x35 ampère nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-05 20:39
Onze nieuwbouw is net opgeleverd. Door een waarschuwingsbrief van Enexis over extra kosten (700 euro per jaar) kwamen we er achter dat we 3 x 35 ampère stroom hebben ipv 3 x 35 ampère. We hebben gevraagd dit terug te zetten (aan het bouwbedrijf) maar ze weigeren. We willen hier een punt van maken, want een beetje Googlen (ook op dit forum) levert toch veel antwoorden op dat 3 x 25 ampère zat is.
Voor de zekerheid wil ik hier even posten at voor apparatuur we hebben. Misschien is hier iemand op het forum die ons kan adviseren voor we de barricades op gaan.

- Warmtepomp
-WTW unit
- Amerikaanse koelkast
- 2 ovens
- quooker
- inductie kookplaat
- 15 zonnepanelen die totaal 4500 kWh leveren per jaar
- Vloerverwarming
- Reguliere verlichting + buiten lampen
- 2 thuiswerkers met laptop en schermen
- Nas
- wasmachine en condensdroger

Verder alles wat de meeste mensen hebben. Tv, tuner etc etc.

Wie kan me adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:00

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wat heeft het bouwbedrijf nog te zeggen over jouw stroomaansluiting na oplevering van de woning?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
kijk eerst maar eens naar de specs van die warmtepomp. Als die 1-fase is kan je niet zomaar terug naar 25A.
dan heb je wel een stok om het bouwbedrijf mee om de oren te slaan trouwens want dat slaat helemaal nergens op.

je bent sowieso niet de enige, heb je al met de buren gepraat?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Bouwbedrijf heeft er niks over te zeggen, maar willen dat zij het betalen.

Het zijn 12 huizen. De meesten zijn 3 x 35 opgeleverd terwijl niemand dat wil. Gek genoeg ook een paar met 3 x 25. Het lijkt erop dat ze gewoon stopcontacten tellen. Wie er veel heeft genomen als meerwerk heeft 3x35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:27

remco_k

een cassettebandje was genoeg

txgrl schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:29:
Het lijkt erop dat ze gewoon stopcontacten tellen. Wie er veel heeft genomen als meerwerk heeft 3x35.
Dat is een aanname. Misschien is er wel een echte, hele andere reden:
Misschien kan je nog even antwoord geven op de vraag van @pyrofielo. Wat voor vermogen is je warmtepomp?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-05 08:57

Ligone

Moeha!

Tsjah... zoals pyrofielo reeds zei: de warmtepomp... Als dat een 1 fase is ben je genaaid. Als dat een 3 fase is kan je perfect terug naar 3*25!

(Dan kan je nog terug maar moet je een andere warmtepomp plaatsen)

[ Voor 19% gewijzigd door Ligone op 16-11-2021 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Ik heb er nul verstand van. Het is een Daikin Altherma 3 split ERGA 04
Ergens zie ik staan fase : 1N~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
remco_k schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:35:
[...]

Dat is een aanname. Misschien is er wel een echte, hele andere reden:
Misschien kan je nog even antwoord geven op de vraag van @pyrofielo. Wat voor vermogen is je warmtepomp?
Dat is geen aanname dat zeggen ze zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:50

Ankh

|true

Het staat toch in je bouwbestek wat er wordt opgeleverd? Daar geef je akkoord op. Leuk dat je nu achteraf aanklopt bij de bouwer, maar die kan er weinig mee..

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BtGN_jEeOIbBgxyd-SPHAXsH-OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/alD4AH3PSp1fnT3WRVwEvzzt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Oftewel enkelfase met 20A afzekering, dan zit je al een heel eind richting de 25A die je anders beschikbaar zou hebben.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Ankh schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:52:
Het staat toch in je bouwbestek wat er wordt opgeleverd? Daar geef je akkoord op. Leuk dat je nu achteraf aanklopt bij de bouwer, maar die kan er weinig mee..
Nee dat stond er helaas niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
MadMarky schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:56:
Oftewel enkelfase met 20A afzekering, dan zit je al een heel eind richting de 25A die je anders beschikbaar zou hebben.
Sorry, maar ik begrijp niet wat je zegt 😳 Ben echt een nitwit op dit gebied.
Bedoel je dat ik bij 3 x 35 moet blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

txgrl schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:59:
[...]

Sorry, maar ik begrijp niet wat je zegt 😳 Ben echt een nitwit op dit gebied.
Bedoel je dat ik bij 3 x 35 moet blijven?
Bij een driefase warmtepomp wordt het energieverbruik verdeeld over alle drie de fasen die je beschikbaar hebt. Bij een enkelfase wordt alle energie (in die geval max 20A) uit één fase gehaald, wat ervoor zorgt dat je een zwaardere aansluiting nodig hebt.
Zie ook https://www.enexis.nl/aan...n-1-en-3-fase-aansluiting

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Duidelijk dank je wel!
Dan moet het maar zo blijven.
Wel gek dat een paar huizen dan wel op 3x25 zitten. Alle huizen hebben dezelfde warmtepomp en ongeveer zelfde keuken apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:10
txgrl schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:17:
Duidelijk dank je wel!
Wel gek dat een paar huizen dan wel op 3x25 zitten. Alle huizen hebben dezelfde warmtepomp en ongeveer zelfde keuken apparatuur.
Je kan ook je fases en groepen een beetje slim indelen. Voor 700e per jaar kun je elk jaar een nieuwe meterkast kopen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06

timovd

Voorsprong door techniek

Welk model heb je? 4, 6 of 8kW thermisch vermogen? Zit de back-up heater achter de zelfde groep? Een 8kW zou je prima achter een 16A groep kunnen zetten, tenzij het een heel slecht rendement heeft.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
chaoscontrol schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:18:
[...]

Je kan ook je fases en groepen een beetje slim indelen. Voor 700e per jaar kun je elk jaar een nieuwe meterkast kopen.
Kun je dat zelf indelen? Of kan ik Enexis dan vragen dat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
timovd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:19:
Welk model heb je? 4, 6 of 8kW thermisch vermogen? Zit de back-up heater achter de zelfde groep? Een 8kW zou je prima achter een 16A groep kunnen zetten, tenzij het een heel slecht rendement heeft.
Dat weet ik niet. Ik zal dan ter plaatse moeten kijken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Enexis doet niets met je groepenkast. Ik zou niet akkoord gaan met 3x35A. Even uitzoeken hoe je de groepen goed verdeelt over de fasen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
timovd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:23:
Enexis doet niets met je groepenkast. Ik zou niet akkoord gaan met 3x35A. Even uitzoeken hoe je de groepen goed verdeelt over de fasen.
We hebben al een paar keer gemeld niet akkoord te gaan, maar ze blijven weigeren. Wordt nu een rechtsbijstand ding waarschijnlijk (samen met andere dingen) maar wil daarom wel zeker weten dat ik niet klaag over iets wat niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Als je van plan bent een electrische wagen te rijden is het wellicht beter om 3x35a te hebben.. Volgens mij kan @GeeMoney dat beter uitleggen.

Wat betreft je rechtsbijstand: wat staat er in de technische omschrijving? Als daar niet staat vermeld dat het 3x25a is dan denk ik dat je niet heel sterk staat. Maar proberen kan altijd.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
timovd schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:19:
Een andere koper had een foto. Het is de Erga06eav3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:38
Die afzekerwaarde heeft vrijwel zeker met aanloop stromen te maken. Dat zal zeker geen continue vermogen zijn. Immers, P=U.I, in dit geval dus 230V*20A = 4600 Watt terwijl het maximaal opgenomen vermogen volgens Dalkin 1690 Watt is.

In geval van een bijverwarmingselement is deze los gezekerd en eenvoudig op een andere fase te plaatsen.

Al blijf ik het jammer vinden dat ze dit soort apparaten op 1 fase leveren. De meerprijs voor driefase is echt verwaarloosbaar, zeker als de meterkast toch al drie fase wordt aangelegd.

Op dit moment heb ik op mijn 3x25A aansluiting het volgende;

Nibe F2120-8 WP
8.5kWp PV (verschillende oriëntaties en fases)
17kW inductie kookplaat
quooker
1 Oven
Vaatwasser, wasmachine, ect.
3 fase 11Kw lader voor een elektrische auto 65kwh accu. (Zappi met load balancing).

Nimmer een probleem mee gehad. Ik log de P1 poort en ook daar zie ik geen grens gevallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 21:46
@txgrl inderdaad geen 3x35 accepteren! De crux is gelijktijdigheid en piekvermogens.
Ik heb al zeg ik het zelf een behoorlijke elektrische installatie en zit gewoon op 3x25. Die 3x35 kost je namelijk dik €800,- per jaar extra aan vastrecht alleen.
Ik heb 5 krachtgroepen en 23 reguliere eindgroepen en dus ook een E-tron elektrische auto (niet zuinig! Laad met 11kW) en zit dus zonder problemen op 3x25.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-05 19:36
txgrl schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:17:

- Warmtepomp bij jou 6 kW bij mij 4 kW
- WTW unit
- Amerikaanse koelkast een gewone koel vriescombo
- 2 ovens
- quooker
- inductie kookplaat
- 15 zonnepanelen die totaal 4500 kWh leveren per jaar 20 panelen 6200 kWp 3-fase omvormer
- Vloerverwarming
- Reguliere verlichting + buiten lampen
- 2 thuiswerkers met laptop en schermen 1 thuiswerker
- Nas 1 nas / 3 switches / 2 servers
- wasmachine en condensdroger Wasmachine & Warmtepomp droger
- Vaatwasser
- Sauna met 9 kW elektrische kachel

Verder alles wat de meeste mensen hebben. Tv, tuner etc etc.

Wie kan me adviseren?
Zie de aantekeningen in rood voor een vergelijk met mijn situatie.
Dat alles zit gewoon achter 3x 25A.

Daar komt hopelijk volgend jaar een lader met loadbalancing voor een nieuwe (of tweedehands) BEV bij.

Als de bouwer niet mee wil en je het zelf niet wilt of kunt geef dan gewoon die € 800,- uit aan een goede elektricien die je groepenkast netjes over de 3 fasen verdeeld. En laat de netbeheerder het dan zsm aanpassen naar 3x 25A.
Dan heb je een keer pijn, anders komt die € 800,- ieder jaar weer terug. -O-

@GeeMoney
Altijd baas boven baas, ik kom tot 3x kracht en 15 groepen (nog 2 vrij)

[ Voor 3% gewijzigd door Dronium op 16-11-2021 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

TLer schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:53:

Al blijf ik het jammer vinden dat ze dit soort apparaten op 1 fase leveren. De meerprijs voor driefase is echt verwaarloosbaar, zeker als de meterkast toch al drie fase wordt aangelegd.
Als een bouwfirma kan besparen op 2 draden in een kabel maal tig huizen zullen ze dat zeker doen! ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ligone schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:49:
[...]

Als een bouwfirma kan besparen op 2 draden in een kabel maal tig huizen zullen ze dat zeker doen! ;(
1 fase kan vaak verder terugmoduleren. En een 8kW (thermisch vermogen) WP moet prima achter 1x 16A kunnen, dus waarom zou je een 3 fase WP willen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

GeeMoney schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 22:11:
@txgrl inderdaad geen 3x35 accepteren! De crux is gelijktijdigheid en piekvermogens.
Ik heb al zeg ik het zelf een behoorlijke elektrische installatie en zit gewoon op 3x25. Die 3x35 kost je namelijk dik €800,- per jaar extra aan vastrecht alleen.
Ik heb 5 krachtgroepen en 23 reguliere eindgroepen en dus ook een E-tron elektrische auto (niet zuinig! Laad met 11kW) en zit dus zonder problemen op 3x25.
De crux zit waarschijnlijk in verantwoordelijkheid.

Als in, het bouwbedrijf wil niet dat jij gaat klagen als je alle apparaten tegelijk aanzet (of als ze niet goed genoeg nagedacht hebben over de verdeling).

Dat jij €800,- per jaar extra betaalt, maakt hun ook niet zo gek veel uit.

----

Wij hebben ook:
- wtp
- wtw
- Quooker
- kookplaat
- wasmachine
- droger
- 3x krachtstroom aansluiting in garage
- oven
- magnetron
- amerikaanse koelkast

En 3*25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:38
timovd schreef op woensdag 17 november 2021 @ 07:55:
[...]

1 fase kan vaak verder terugmoduleren. En een 8kW (thermisch vermogen) WP moet prima achter 1x 16A kunnen, dus waarom zou je een 3 fase WP willen?
Omdat je het vermogen van je groot verbruikers over alle fases moet verdelen. De vermogens op de fases onderling moet je zo evenredig mogelijk verdelen. Daarbij zijn de verliezen, en daarmee de warmte in de meter kast, ook lager. Immers, je draad oppervlakte is drie keer zo groot en daarmee de weerstand veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

TLer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 08:23:
[...]

Omdat je het vermogen van je groot verbruikers over alle fases moet verdelen. De vermogens op de fases onderling moet je zo evenredig mogelijk verdelen. Daarbij zijn de verliezen, en daarmee de warmte in de meter kast, ook lager. Immers, je draad oppervlakte is drie keer zo groot en daarmee de weerstand veel kleiner.
Wat noem je een grootverbruiker? Een warmtepomp gebruikt namelijk echt niet continu >10A. Hooguit een keer bij een legionellarun als het buiten koud is. En als je meer draadoppervlakte wil, kun je ook nog 4mm2 kabel gebruiken in plaats van 2,5mm2. Alleen een projectbouwer zal daar niet snel voor kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeldert
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Jeldert

Rozijntjes

Lees ook dit vergelijkbare topic eens door: Capaciteit huisaansluiting verlagen
Deze gebruiker @Eraser127 is teruggegaan van 3x40 naar 3x25.

Juist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
txgrl schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 21:17:
Duidelijk dank je wel!
dan moet het maar zo blijven???

ben je mal??
kijk eens goed de papieren na, als jij niet expliciet akkoord bent gegaan met een enkelfasige warmtepomp in een 3-fase installatie dan komen ze dat ding maar ophalen!!!!

ff serieus hoor, wat een gigantische blunder. niet mee akkoord gaan zelfs al zou het in het bestek staan maak je een goede kans. Jij bent namelijk niet degene met verstand van dit soort installaties.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:30

OmeJoyo

This is me

Wat is het piekvermogen van je zonnepanelen en zitten die op een 1 of 3 fase omvormer? De opbrengst zegt niets. met 15 panelen voorbeeldje:

15 x 400 Wp = 6000/230= 26,1A

Afhankelijk van het soort omvormer welke gekozen is, vermogen en enkel of 3 fase, moet je hiervoor ook 35 ampere voor hebben.

Hebben alle buren dezelfde panelen, hoeveelheid en dezelfde omvormer?

Als jij een 1-fase omvormer hebt:

Aansluitcategorie Doorlaatwaarde aansluiting Max teruglevering bij cos phi=1 (kVA=kW)
E-AC1 1 x 6A 1,4 kVA
E-AC1 1 x 25A 5 kVA
E-AC1 1 x 35A/40A 5 kVA

https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf

En vergeet niet dat er een verschil is tussen mogen en kunnen! Ik zie hier adviezen van mensen die KUNNEN en geen probleem zullen veroorzaken, maar niet MOGEN. Je aannemer zal aan het laatste moeten voldoen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Je hebt op zich wel een aantal grootverbruikers. Overal waar warmte gegenereerd wordt, is er een hoog verbruik. Van je lijstje zijn er een aantal die niet zo heel spannend zijn; die vragen meestal maar kortstondig een hoog vermogen. Zoals bijv. de wasmachine of de wasdroger.

De warmtepomp heeft dus een afzekerwaarde van 20 ampère. Dat gaat wel goed op 3*25, maar een aantal installateurs vinden dat mogelijk niet "selectief".

- Je inductiekookplaat is, als deze enig formaat heeft, waarschijnlijk al op 3*16 ampère (krachtgroep, 11Kw) gezekerd;
- Dan hebben we de warmtepomp met 20 ampère;
- De wasmachine en wasdroger ieder een aparte groep van 16 ampère; (een warmtepompdroger vraagt veel minder, die kan wel samen met de wasmachine op 1 groep van 16 ampère);
- De beide ovens; die moeten ook iedere op een aparte groep van 16 ampère;
- De quooker heeft een aparte groep van 16 ampère;
- Vaatwasser (niet door jou genoemd, maar die heb je vast ook) ook aparte groep van 16 ampère;
- De rest (koelkast, tv, laptops, verlichting) vragen niet giga veel stroom, die kunnen op algemene groepen.

(- De 15 zonnepanelen zitten denk ik op het randje gezien verwacht opgewekt vermogen van 1-fase omvormer of 3-fase omvormer. Bij 1-fase heb je in ieder geval een hoge aansluitwaarde per groep (20 ampère). Deze zijn echter wat een vreemde eend in de bijt, want die stroom kun je in je huis gebruiken... Kun je dus in zoverre wel buiten beschouwing laten voor wat betreft de netaansluiting.)

Je kan e.e.a. verdelen over de aparte fases, maar zoals je ziet kun je in theorie bij 3*25 ampère de hoofdzekering laten klappen met de kookplaat op vol vermogen, de beide ovens aan en nog wat warm water uit de quooker. Als je dan nog een winterdag hebt waar de warmtepomp (die op 1 fase zit) flink z'n best moet doen, is die kans nog wat groter. Op die fase heb je dan sowieso weinig ruimte meer.

Ik begrijp dus op zich wel dat de bouwer met deze lijst van installaties er 'gewoon' 3*35 ampère van heeft gemaakt qua ontwerp. Maar wellicht was het beter geweest om de consequenties hiervan even uit te leggen aan jou als koper... Of dat je het risico durft te nemen van 3*25...

Het was, gezien de rest van de installaties, beter geweest om een 3-fase warmtepomp te installeren, dat geeft je meer ruimte om de andere apparaten goed te verdelen. Nu is fase 1 (warmtepomp) eigenlijk meteen bezet, terwijl je ook een inductiekookplaat hebt die mogelijk (als het een 3-fase ding is) op die fase zit met een behoorlijk vermogen.

Maar een 3-fase warmtepomp kan weer minder ver terug moduleren (terechte opmerking hier), dus er is voor beide wat te zeggen...

Kun je eens nagaan wat voor kookplaat je hebt? Zit die op een krachtgroep, of een kookgroep (2 gecombineerde groepen)? Zou het de laatste zijn, dan is er alweer wat meer 'ruimte'.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als het gaat om nieuwbouw, dan zijn je hoofdzekering ook automaten neem ik aan. Als dan de hoofdzekering 1x in de 5 of 10 jaar klapt vanwege een incidentele overbelasting is dat ook gewoon een kwestie van schakelaartje terugzetten. Zou ik gaan 700 euro per jaar voor over hebben.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:43
Het lastige hierbij is, als bij jouw iedere dag er zekeringen uitklappen wegens overbelasting, dan doet het bedrijf het fout en zal jij ook je rechtsbijstand verzekering inschakelen. Immers dit had men moeten weten als specialisten.
Men moet al op 20A afzekeren ivm de warmte pomp. Om dat een hoofdzekering te hebben op 25A is wel heel erg krap, met andere belastingen op die groep.
Ik ben niet meer bekend met alle wet en regelgeving, maar volgens mij moet die dan al op 35A worden op de hoofdgroep.

Volgens mij was hier toevallig ook al een topic over een paar weken geleden, of op fok. Misschien een goede om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:11

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Punt is wel dat die 20A afzekering is in verband met de aanloopstroom. Die zal maar weinig en zeer kort van toepassing zijn. Een standaard 16A automaat wordt dan misschien getriggerd, maar de hoofdzekering is veel trager, die zal er niet op aanslaan. (afslaan?)

Theorie/regelgeving/normering en praktijk liggen hier gewoon niet zo heel lekker met elkaar.
Eenvoudigste oplossing zou wellicht een 3-fase warmtepomp zijn geweest.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robvdheijden
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:34
Zoals al meer aangegeven is met de spullen die je hebt de aansluiting 3x35a verplicht volgens de regelgeving.

Met een goede verdeling kan dit inderdaad makkelijk achter 3x25a maar het bouwbedrijf kan je hier terecht niet in faciliteren.

Dat gezegd, zou ik gewoon een elektricien bellen om de groepen verdeling na te zien, en energiemaatschappij automaten laten verlichten naar 3x25a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
robvdheijden schreef op woensdag 17 november 2021 @ 10:41:
Zoals al meer aangegeven is met de spullen die je hebt de aansluiting 3x35a verplicht volgens de regelgeving.

Met een goede verdeling kan dit inderdaad makkelijk achter 3x25a maar het bouwbedrijf kan je hier terecht niet in faciliteren.

Dat gezegd, zou ik gewoon een elektricien bellen om de groepen verdeling na te zien, en energiemaatschappij automaten laten verlichten naar 3x25a
Waar staat dat dan?

Dat de wp leverancier hun documentatie niet aanpast op de NL markt is niet jou probleem.
20A afzekeren is leuk in landen als GB of FR waar 1x100 of 3x50 aansluitingen de normaalste zaak van de wereld zijn.

Het is nevernooitniet een probleem.
Dat word het pas als je ook een sauna, bubbelbad en een paar freesmachines in de garage zet. En dan nog kun je in de knoei komen met 3x35A.

Het is gewoon een non-issue, alle nieuwbouw is gasloos en heeft dus flink wat e-apparatuur staan.
Toch kiezen nagenoeg alle bouwers die nieuwbouw opleveren ervoor om te doen zoals het hoort met 3x25.
Dat is ook de consensus van iedereen hier die zelf een gasloos huis heeft.
Ik snap ook niet waarom de WP telkens als grootverbruiker word aangehaald terwijl zn electrisch max opgenomen vermogen minder dan 2kW is. In je keuken staan al een aantal apparaten die veel meer gebruiken.

Om het nog sterker te maken, we wonen nu in bouwkeet met:
5kW LWWP (nog nooit meer dan 1900W opgenomen vermogen gezien)
6kW 80ltr eboiler
8kW kookplaat
2kW vaatwasser
2kW wasmachine
3kW combioven
Koffiezetapparaat, waterkoker
Etc

Op 1 B-kar 3x16A (!!) krachtalamat.

Deze is er de laatste 2 jaar welgeteld 2x uitgeklapt….! Je kunt zelf nazoeken hoeveel zwaarder een 25A C-kar hoofdautomaat belast kan worden, maar dat zal (bijna) een veelvoud zijn.

TLDR; kan makkelijk.
het is geen wettelijke verplichting.
Als bouwer lastig blijft, zelf aanvragen, rekening doorsturen.
Mochten ze uiteindelijk niet betalen, no worries want de kosten heb je in 1 jaar terugverdiend.

[ Voor 5% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-11-2021 12:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rolfie
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:21:
[...]

Waar staat dat dan?

Dat de wp leverancier hun documentatie niet aanpast op de NL markt is niet jou probleem.
20A afzekeren is leuk in landen als GB of FR waar 1x100 of 3x50 aansluitingen de normaalste zaak van de wereld zijn.
Afgezien de huidige specificities 20A aangeven en een bouwer gewoon de adviezen van de leveranciers moet volgen.
Het is nevernooitniet een probleem.
Dat word het pas als je ook een sauna, bubbelbad en een paar freesmachines in de garage zet. En dan nog kun je in de knoei komen met 3x35A.
Totdat het wel een paar keer fout gaat, en TS boos op de bouwer wordt, omdat het niet volgens de specificaties is aangesloten. Of het wat toch allemaal net te licht icm de belastingen vanuit andere apparaten.
Het is gewoon een non-issue, alle nieuwbouw is gasloos en heeft dus flink wat e-apparatuur staan.
Toch kiezen nagenoeg alle bouwers die nieuwbouw opleveren ervoor om te doen zoals het hoort met 3x25.
Dat is ook de consensus van iedereen hier die zelf een gasloos huis heeft.
Ik snap ook niet waarom de WP telkens als grootverbruiker word aangehaald terwijl zn electrisch max opgenomen vermogen minder dan 2kW is. In je keuken staan al een aantal apparaten die veel meer gebruiken.
Omdat de specificaties dit aangeven, en hij het dus kan gebruiken volgens de leverancier?
Om het nog sterker te maken, we wonen nu in bouwkeet met:
5kW LWWP (nog nooit meer dan 1900W opgenomen vermogen gezien)
6kW 80ltr eboiler
8kW kookplaat
2kW vaatwasser
2kW wasmachine
3kW combioven
Koffiezetapparaat, waterkoker
Etc

Op 1 B-kar 3x16A (!!) krachtalamat.
gefeliciteerd, maar dat zegt niets over TS zijn aansluiting of hoe de bouwer het goed volgens de specificaties en wetgeving moet opleveren.
Deze is er de laatste 2 jaar welgeteld 2x uitgeklapt….! Je kunt zelf nazoeken hoeveel zwaarder een 25A C-kar hoofdautomaat belast kan worden, maar dat zal (bijna) een veelvoud zijn.

TLDR; kan makkelijk.
het is geen wettelijke verplichting.
Als bouwer lastig blijft, zelf aanvragen, rekening doorsturen.
Mochten ze uiteindelijk niet betalen, no worries want de kosten heb je in 1 jaar terugverdiend.
Afgezien dat de bouwer de specificaties van de leverancier moet volgen.
Hij een berekening heeft gemaakt, zoals hij dat moet doen?

Dat het gemakkelijk kan, klinkt leuk, maar het kan ook gemakkelijk zijn dat de zekeringen uitklappen en TS )(of een ander huishouden) zijn rechtsbijstand hierna gaat schakelen omdat het te de groepenkast te licht is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Rolfie schreef op woensdag 17 november 2021 @ 12:55:
[...]

Afgezien de huidige specificities 20A aangeven en een bouwer gewoon de adviezen van de leveranciers moet volgen.

[...]

Totdat het wel een paar keer fout gaat, en TS boos op de bouwer wordt, omdat het niet volgens de specificaties is aangesloten. Of het wat toch allemaal net te licht icm de belastingen vanuit andere apparaten.

[...]

Omdat de specificaties dit aangeven, en hij het dus kan gebruiken volgens de leverancier?

[...]
gefeliciteerd, maar dat zegt niets over TS zijn aansluiting of hoe de bouwer het goed volgens de specificaties en wetgeving moet opleveren.

[...]

Afgezien dat de bouwer de specificaties van de leverancier moet volgen.
Hij een berekening heeft gemaakt, zoals hij dat moet doen?

Dat het gemakkelijk kan, klinkt leuk, maar het kan ook gemakkelijk zijn dat de zekeringen uitklappen en TS )(of een ander huishouden) zijn rechtsbijstand hierna gaat schakelen omdat het te de groepenkast te licht is geworden.
Hoho niet mijn woorden verdraaiden.
20A afzekering en max opgenomen vermogen zijn 2 losstaande specificaties.

Als het een issue was werd alle nieuwbouw met 3x35A uitgevoerd.
En als het al een probleem was, is de oplossing de juiste componenten (3f wp als die het probleem zou zijn) voorzien en niet lukraak de klant op kosten jagen.
Dat staat nl ook in de “wetgeving” (NEN) dat de wijzigingen met de klant besproken moeten worden…

Het is puur op deelselectiviteit (20 tov 25A) dat dit besluit word genomen. Nagenoeg alle installateurs gaan hier wel pragmatisch mee om, alleen enkele gaan wel strak op de regels zetten.
Vraag me dan wel af of ze bij veel PV de kast ook hebben opgewaardeerd naar 63A componenten. Maar gok dat wanneer het over hun eigen portemonnee gaat de kaarten wat anders liggen….

Als er zekeringen (vaak) klappen dan klopt de verdeling over de fases niet.

Je hebt zelf geen gasloos huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
bbbrumbrum schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:08:
[...]

Hoho niet mijn woorden verdraaiden.
20A afzekering en max opgenomen vermogen zijn 2 losstaande specificaties.
Goed punt. maar de specificaties van de leverancier geven 20A aan. Dan heeft de bouwer daarmee rekening te houden.
Dat het waarschijnlijk nooit gehaald wordt, staat daar los van.
Als het een issue was werd alle nieuwbouw met 3x35A uitgevoerd.
Gezien dit niet het eerste topic is......
En als het al een probleem was, is de oplossing de juiste componenten (3f wp als die het probleem zou zijn) voorzien en niet lukraak de klant op kosten jagen.
Mee eens. Een andere WP zou waarschijnlijk veel beter zijn. Maar dat is nu niet het geval, waarom kunnen wij alleen maar naar gissen.
Dat staat nl ook in de “wetgeving” (NEN) dat de wijzigingen met de klant besproken moeten worden…
Volgens mij staat dat niet in de NEN.
Je hebt zelf geen gasloos huis?
Nog niet, maar zit er wel heel erg over na te denken. Heb voldoende overcapaciteit vanuit mijn zonnepanelen, kook elektrisch via een kook groep, heb een pellet kachel beneden als hoofdverwarming staan, er ligt een vloerverwarming is, huis is uit 2004.
GAS is alleen gebruikt voor warmwater (99% voor mijn bad), en om de vloerverwarming op 17% te houden en mijn CV ketel is >16 jaar oud.

Redelijk ideaal plaatje om gasloos te gaan, aangezien ik minder dan 900kub gas verbruik per jaar.

De energie ontbreekt mij nu nog even mij er in te verdiepen wat ik exact nodig hebt, laat ik eerst maar even mijn long covid oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• txgrl
Ik kom morgen terug op alle vragen. Moet het nakijken in de woning.

Maar belangrijke opmerking: er zijn ook woningen in de rij opgeleverd met 3 x 25. Met dezelfde warmtepomp en nagenoeg dezelfde keuken. Dus ik denk niet dat de warmtepomp de reden is.
Ik probeer hieronder re plaatsen wat ze ons mailen :

Geadviseerd om voor een 3x35A hoofdaansluiting te kiezen. Aangevraagd door XXX Bouwbedrijf .

In de tabel hierboven de belasting gegevens van de elektrotechnische installatie.

In de tabel staat aangegeven wat de totale installatie verbruikt bij 100% belasting:

“Total connected load” 47920 VA / 69A per fase!

Aangezien de installatie vaak niet 100% gelijktijdig wordt gebruikt hanteren wij een “Demand factor”. Dat hou in, gelijktijdig gebruik per installatie onderdeel.

Met gelijktijdigheid hanteren we standaard percentages, bijvoorbeeld algemeen wandcontactdozen 30%, maar installatie onderdelen als warmtepomp 90%

In de tabel staat aangegeven wat de totale installatie verbruikt bij de gelijktijdige belasting:

“Total Estimated Demand” 19626VA / 28A per fase!

Dit houd in dat de belasting per fase rekening houdend met de gelijktijdigheid berekening is op 28A.

Betekend niet dat het verbruik altijd 28A is, waarde kan soms lager maar ook zeker hoger zijn.

Vandaar dat we adviseren om een aansluiting van 3x35A te kiezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3YMRgzrW4yBwfv4rFK_uNKASBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zd0cV8H9Dq30O2i8EDr0UDtT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Een C25 houdt 28A ook lang vol, iemand een linkje naar een belastingstabel van een automaat?

En die waardes, tsja… spreekt voor zich dat het onzin is.

Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat als het -5 en mistig is, WP loopt vol te blazen en defrosten (nog steeds zou de backupverwarming maar erg klein hoeven zijn!!) je hebt oven, vaatwasser en wasmachine aanstaan dat je dan niet 4a5 (!) airfryers tegelijk (!) aanzet… want dat staat er: 10kW continue op je stopcontacten…!

Kun je geen dealtje met de aannemer maken dat als jij nooit de 3x28A haalt (met P1 logging makkelijk aan te tonen) ze het bedrag voor wijziging naar 3x25 naar je terugstorten?

En ze geven toch al aan dat het advies is? Aan jou om die onzin naast je neer te leggen.

Zou nog wel ff nagaan of andere fouten (zoals een 9kW backup element in WP) wel goed zitten/goed ingesteld zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door bbbrumbrum op 17-11-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
txgrl schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:01:
Ik kom morgen terug op alle vragen. Moet het nakijken in de woning.

Maar belangrijke opmerking: er zijn ook woningen in de rij opgeleverd met 3 x 25. Met dezelfde warmtepomp en nagenoeg dezelfde keuken. Dus ik denk niet dat de warmtepomp de reden is.
Ik probeer hieronder re plaatsen wat ze ons mailen :

Geadviseerd om voor een 3x35A hoofdaansluiting te kiezen. Aangevraagd door XXX Bouwbedrijf .

In de tabel hierboven de belasting gegevens van de elektrotechnische installatie.

In de tabel staat aangegeven wat de totale installatie verbruikt bij 100% belasting:

“Total connected load” 47920 VA / 69A per fase!

Aangezien de installatie vaak niet 100% gelijktijdig wordt gebruikt hanteren wij een “Demand factor”. Dat hou in, gelijktijdig gebruik per installatie onderdeel.

Met gelijktijdigheid hanteren we standaard percentages, bijvoorbeeld algemeen wandcontactdozen 30%, maar installatie onderdelen als warmtepomp 90%

In de tabel staat aangegeven wat de totale installatie verbruikt bij de gelijktijdige belasting:

“Total Estimated Demand” 19626VA / 28A per fase!

Dit houd in dat de belasting per fase rekening houdend met de gelijktijdigheid berekening is op 28A.

Betekend niet dat het verbruik altijd 28A is, waarde kan soms lager maar ook zeker hoger zijn.

Vandaar dat we adviseren om een aansluiting van 3x35A te kiezen.

[Afbeelding]
SR4_heater is de warmtepomp van thermisch 6KW? Bijzonder dat die dan electrisch 7.25KW trekt. Of interpreteer ik de tabel nou helemaal verkeerd?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Wij hebben twee woningen met een 8 kw warmtepomp, twee schuren achter 3x25.
Was ouderlijk huis welke formaat villa is die wij in tweeen hebben opgedeeld.

Dat werkt gewoon goed.

Laadpaal zou ik altijd met load balancing nemen. Die kosten rond de 800 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door Rofdof op 17-11-2021 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

KabouterSuper schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:33:
[...]

SR4_heater is de warmtepomp van thermisch 6KW? Bijzonder dat die dan electrisch 7.25KW trekt. Of interpreteer ik de tabel nou helemaal verkeerd?
Zo interpreteer ik die toch ook... Lijkt wel of ze het thermisch vermogen als elektrisch aanzien. 8)7

TV kijken schat? Ben je gek? De verwarming staat aan! :+

[ Voor 7% gewijzigd door Ligone op 17-11-2021 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:37

Illusion

(the art of)

9,7kw estimated demand aan wall sockets... Als je dat vermogen daadwerkelijk dissipeert (en dat doe je binnen, want je geeft niet aan een elektrische auto te hebben), dan hoeft de kachel niet aan natuurlijk.

[ Voor 24% gewijzigd door Illusion op 17-11-2021 19:13 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:48

Theo

moederbord

Ik herhaal even een oude post van mij: Theo in "Capaciteit huisaansluiting verlagen"

3X35A is echt onzin voor wat je hebt. Hier draait een 5 kW warmtepomp, inductieplaat, twee ovens, 7.000 Wp aan solar en het standaard spul op een 1X35, dus een enkelfase aansluiting. Jouw installatie is compleet voor driefase ingericht, dus dan is 3x25A echt geen enkel probleem.

Je hoofdaansluiting bevat drie stoppen. Als je kijkt hoeveel je deze kan overbelasten voordat ze springen dan moet dat echt wel goedkomen. Het is namelijk een fabeltje dat zodra je over de tripwaarde gaat (25A) dat ze dan trippen. Onderstaand is de smeltkararterstiek van de smeltpatronen die in de meterkasten gebruikt worden voor de hoofdaansluitingen. Als je naar 3x25A (17 kW) gaat dan kun je dus het volgende gebruiken voordat de zekering tript:
1 minuut 3x60A (41 kW)
een kwartier 3x45A (31 kW)
een uur 3x40A (27 kW)

Dus als je eventjes een piek hebt omdat de oven aangaat (3 kW) terwijl de quooker opwarmt (2kW), de warmtepomp in een defrost zit en z'n backup op vol vermogen erbij aan zet (9 kW), iemand d'r haar aan het föhnen is (2 kW) en je even de boost aanzet van alle pitten op het fornuis (7 kW) terwijl de stofzuiger aan staat (1 kW), de wasdroger draait (3 kW) en er geen zon is, zelfs dan zelfs zou je dit een uur lang moeten duren voordat de zekering tript. Maar gezien de oven aan/uit schakelt, de defrost maar een paar minuten duurt, en je nooit lang alle pitten van de kookplaat gelijktijdig langdurig op turbo zet zal deze exceptionele piek maar max een paar minuten duren.

Een 3X25A aansluiting is dus zeker geen enkel probleem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj_1To3MVUPqcRJhZT1tPpsfHmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V05C7aNOvevRoMBNeX6FTezo.png?f=fotoalbum_large

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Zouden ze dit gedaan hebben voor selectiviteit in verband met de netcode?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oaImL2UT_-AHP_SuPQGLcSnE1-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jzWTEPo6oZokLsF5w3jDjeqr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik denk eerder dat ze dit doen omdat met 3x35A het risico op gezeik achteraf nét even lager is.

Mensen die zelf de aansluiting laten verlichten zullen niet zo gauw boos de aannemer bellen als de hoofdzekering uitslaat, dus daar hebben ze ook geen last van.

Edit: Overigens denk ik niet dat de kans op "gezeik" groot is, hooguit als dingen écht dom aangesloten zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 17-11-2021 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjorsVer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 30-03 19:40
Wij hebben geen warmtepomp , wel al het andere wat je noemt en een Audi E-tron.

Alles op 3x 25 .

Als ik tegelijk de Oven + Wasmachine of Droger + Inductiekookplaat aan heb en dan ook nog de auto ga opladen met 11kW (3x16) dan klapt er een fase uit. Oplossing : ik laad de auto pas op als ik naar bed ga , danwel niet tegelijk met die andere genoemde dingen aan, dan is er helemaal niets aan het handje op 3x25.

Je kunt ook een load balancer op je autolader zetten, maar dat zijn ook extra kosten en ook extra kabels (afhankelijk van je lader en bekabeling) , maar nog steeds eenmalig goedkoper dan jarenlang 700 euro/jr betalen voor 3x35.

Ik had ook bijna 3x35 genomen voor "slechts 200 euro installiekosten", maar op het laatste moment zag ik de kleine lettertjes van die extra maandelijkse kosten. Wel jammer, want die autolader kan 22kW max... Maar het is prima zo met 3x25 en een beetje opletten. (ook apparaten evenredig verdelen over de fasen en de kookplaat ook 3 fasen aansluiten!)

[ Voor 4% gewijzigd door SjorsVer op 17-11-2021 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
SjorsVer schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:36:
Wij hebben geen warmtepomp , wel al het andere wat je noemt en een Audi E-tron.

Alles op 3x 25 .

Als ik tegelijk de Oven + Wasmachine of Droger + Inductiekookplaat aan heb en dan ook nog de auto ga opladen met 11kW (3x16) dan klapt er een fase uit. Oplossing : ik laad de auto pas op als ik naar bed ga , danwel niet tegelijk met die andere genoemde dingen aan, dan is er helemaal niets aan het handje op 3x25.

Je kunt ook een load balancer op je autolader zetten, maar dat zijn ook extra kosten en ook extra kabels (afhankelijk van je lader en bekabeling) , maar nog steeds eenmalig goedkoper dan jarenlang 700 euro/jr betalen voor 3x35.

Ik had ook bijna 3x35 genomen voor "slechts 200 euro installiekosten", maar op het laatste moment zag ik de kleine lettertjes van die extra maandelijkse kosten. Wel jammer, want die autolader kan 22kW max... Maar het is prima zo met 3x25 en een beetje opletten. (ook apparaten evenredig verdelen over de fasen en de kookplaat ook 3 fasen aansluiten!)
Wat is volgens P1 je belasting op de fase die er uit klapt dan? Hoeveel stroom en hoelang duurt het voor die klapt? Faseverdeling zit wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:36
In praktijk kan een all-electric woning met warmtepomp vrijwel altijd prima toe met 3*25A.

Alleen de bouwer heeft niet zo veel te maken met de praktijk, maar met de voor hem geldende richtlijnen. De fabrikant van de gekozen warmtepomp schrijft een zekering van 20A voor. Dan volgt uit de richtlijnen dat de hoofdzekering minimaal 32A moet zijn, omdat de stap tussen 20A en 25A te klein is.

In praktijk kan de warmtepomp waarschijnlijk ook prima uit de voeten met een C16 automaat. In de meeste gevallen zal de warmtepomp niet veel meer vermogen trekken dan 2kW en eem trage C16 automaat kan een opstart piek normaal gesproken wel aan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dronium
txgrl schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:01:

[Afbeelding]
Misschien wat extra info over je WP, die bestaat uit een binnen- en buiten unit. Bij mij zijn beide aangesloten op een eigen standaard 16A groep. Ik denk niet dat jouw binnenunit zoveel zwaarder is dat ie naar een kracht groep moet.

Leverde bij installatie nog wat issues op want de aannemer was voor de WP uitgegaan van een 3-fase groep. :N Die konden we dan weer gebruiken voor de 3-fase omvormer waar een 1-fase aansluiting voor was aangelegd. :N :Y

• bbbrumbrum
  • Niet online
Ivow85 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 23:28:
In praktijk kan een all-electric woning met warmtepomp vrijwel altijd prima toe met 3*25A.

Alleen de bouwer heeft niet zo veel te maken met de praktijk, maar met de voor hem geldende richtlijnen. De fabrikant van de gekozen warmtepomp schrijft een zekering van 20A voor. Dan volgt uit de richtlijnen dat de hoofdzekering minimaal 32A moet zijn, omdat de stap tussen 20A en 25A te klein is.

In praktijk kan de warmtepomp waarschijnlijk ook prima uit de voeten met een C16 automaat. In de meeste gevallen zal de warmtepomp niet veel meer vermogen trekken dan 2kW en eem trage C16 automaat kan een opstart piek normaal gesproken wel aan.
Maar dat is niet het argument wat de bouwer gebruikt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
JanHenk schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:48:
Kun je eens nagaan wat voor kookplaat je hebt? Zit die op een krachtgroep, of een kookgroep (2 gecombineerde groepen)? Zou het de laatste zijn, dan is er alweer wat meer 'ruimte'.
Een krachtgroep mag ik hopen, anders mag de installateur terugkomen, want dan voldoet de installatie niet aan de NEN1010 (nouja bij 3x35 natuurlijk wel, want dan mag 2x16=32A achter 1 hoofdzekering)

Los daarvan hoort in een 3 fase installatie gewoon een krachtgroep voor de kookplaat, dan kan namelijk elke plaat aangesloten worden, en is er geen onduidelijkheid over de aansluiting van de nullen en het risico op overbelasting van een nul door 2x16A zonder faseverschil. Echter, in de standaardinstallatie van de aannemers staat vaak nog steeds 2x230V, dus een kookgroep. En dan wel de grijze draad gebruiken voor de 2e nul.. (ja, het mag, maar dan weten ze dus dondersgoed dat het eigenlijk een krachtgroep is)

Al met al genoeg munitie in dit topic te vinden, ook de 63A meterkast die je zou moeten hebben is wel een goed punt. Heeft TS andere onderdelen in de meterkast dan de 3x25 huizen? Dus 63A ALS ipv 40A.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Aiolos schreef op donderdag 18 november 2021 @ 10:21:
[...]

Een krachtgroep mag ik hopen, anders mag de installateur terugkomen, want dan voldoet de installatie niet aan de NEN1010 (nouja bij 3x35 natuurlijk wel, want dan mag 2x16=32A achter 1 hoofdzekering)

Los daarvan hoort in een 3 fase installatie gewoon een krachtgroep voor de kookplaat, dan kan namelijk elke plaat aangesloten worden, en is er geen onduidelijkheid over de aansluiting van de nullen en het risico op overbelasting van een nul door 2x16A zonder faseverschil. Echter, in de standaardinstallatie van de aannemers staat vaak nog steeds 2x230V, dus een kookgroep. En dan wel de grijze draad gebruiken voor de 2e nul.. (ja, het mag, maar dan weten ze dus dondersgoed dat het eigenlijk een krachtgroep is)

Al met al genoeg munitie in dit topic te vinden, ook de 63A meterkast die je zou moeten hebben is wel een goed punt. Heeft TS andere onderdelen in de meterkast dan de 3x25 huizen? Dus 63A ALS ipv 40A.
Ja, ik zou ook altijd een kookplaat op een echte krachtgroep aansluiten.

Maar, met een 1-fase warmtepomp met een afzekerwaarde van 20ampère (ik ga er even vanuit dat ie dan ook meer dan 16 ampère trekt op maximum) heb je geen ruimte voor je kookplaat (die deels op dezelfde fase zit bij een krachtgroep) bij 3*25 huisaansluiting. Ja, het gaat waarschijnlijk wel goed (vanwege de uitschakelkarakteristiek i.c.m. dat een kookplaat maar kortstondig zo'n piekvermogen vraagt) maar daar knelt het qua ontwerp.

Bij een vriend van mij is de (1-fase) warmtepomp ook op fase 1 aangesloten en zijn kookplaat met een kookgroep op fase 2 en 3 (dus 2* 230v). Hij begrijpt daar zelf overigens niets van, het viel mij op toen ik z'n meterkast even bekeek uit nieuwsgierigheid.

Een warmtepomp én kookplaat op afzonderlijke krachtgroep (400v) is qua ontwerp het mooist bij 3*25A me dunkt. (En eventueel de zonnepanelen ook). Daarna de rest van de apparaten netjes verdelen over de fases en klaar is kees. Gaat prima met 3*25A.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Een kookgroep op 2 afzonderlijke fases is dan gewoon een gedrocht. Hoe ga je dat lekker op een ALS zetten? 3 fase ALS bij 1 fase groepen mag weer, maar de winst van het uitsparen van ruimte door de kookgroep ben je kwijt.
(En idd, meeste kookplaten gebruiken maar 2 van de 3 fasen, en dan is het zaak de rest ook goed te verdelen ja.)
Overigens zal die warmtepomp best op de kookplaat-fase kunnen, zo groot is het elektrische vermogen niet, en de legionellarun kan wel buiten de kookmomenten ingesteld worden.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• txgrl
Heb een foto gemaakt van de groepen verdeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BBQlygVoLr0TKuC73V_B4XdzSPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/elQWBv9Np45GRdAaHxFeSagM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pjCZewZGQkHjqkwAAVK8CWLhjZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BudmziAEqmGCkbPpE80bIpdA.jpg?f=fotoalbum_large

• bbbrumbrum
  • Niet online
Fases staan er niet bij.

Maar je aannemer is fout, kookgroep lijkt aangesloten zoals het hoort (2x16A op dezelfde fase), ik zie nl geen 4-polige aardlek.
Echter hoort dit niet thuis in een 3-fase kast.
Je kan nu op 1 fase de hoofdautomaat al flink overbelasten (32A op C25A automaat). Dus hypocriet (of totaal gebrek aan kennis/inzicht) wat betreft mogelijke overbelasting.

Edit: whahahhahahha WP is dus met C16’s aangesloten. Selectiviteit is dus helemaal geen issue, maar dat werd ook niet door je aannemer beweert.

Dus: je kunt het verhaal terugkaatsen.
A; 3x35 is onzin.
B: kookgroep is fout, die moet vervangen worden door krachtgroep. Wat heb je voor kookplaat?

Edit: @roltor heeft wel een punt. Maar dan kun je de selectiviteitskaart spelen, 32A op 35A automaat lijkt me ook niet te bedoeling.

@Jheroun heb je het topic wel gelezen en de plaatjes bekeken? Aannemer heeft C16 geplaatst dus selectiviteit is helemaal niet aan de orde. Voor de WP iig.

[ Voor 45% gewijzigd door bbbrumbrum op 18-11-2021 19:37 ]

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-05 10:43
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:25:
Fases staan er niet bij.

Maar je aannemer is fout, kookgroep lijkt aangesloten zoals het hoort (2x16A op dezelfde fase), ik zie nl geen 4-polige aardlek.
Echter hoort dit niet thuis in een 3-fase kast.
Je kan nu op 1 fase de hoofdautomaat al flink overbelasten (32A op C25A automaat). Dus hypocriet (of totaal gebrek aan kennis/inzicht) wat betreft mogelijke overbelasting.
Dat gaat hier niet op toch, aangezien het een 3x35A aansluiting is, kan een 1 fase kookgroep juist wel als ik het goed heb begrepen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Vanuit regels rondom selectiviteit klopt het volgens mij dat de hoofdzekering >25 moet zijn als er 20 achter hangt. En dan kom je automatisch op 35 uit. Daar kan je lang en breed met heel veel Tweakers over discussiëren maar die bouwer gaat echt gewoon volgens de norm opleveren.

Het is wel stupide dat het geen 3 fasen warmtepomp is, daarmee jagen ze jou op onnodige kosten, daar zou ik de discussie zeker over aangaan. De enige manier dat die bouwer op gaat leveren met 3x 25 is als die warmtepomp netjes over de fasen verdeeld wordt. De rest van hun berekeningen vond ik raar, het gaat gewoon over selectiviteit.

Dikke kans dat het inderdaad achter 3x25 probleemloos werkt maar dat zal je dan zelf moeten gaan realiseren en bekostigen, als de bouwer niet met een driefasige warmtepomp komt. Zo'n downgrade kan je bij de netbeheerder aanvragen maar kost wel geld lijkt me. Geen idee hoe dat verder in zijn werkt gaat maar dan kan je nog steeds een electricien treffen die dan ook constateert dat er een 20a apparaat zit en dat de hoofdzekering volgens de norm dus niet naar 25 mag.

• txgrl
Wat is C16 en C25 en waarom is dit van belang? De antwoorden gaan mijn pet af en toe wat te boven sorry.

We hebben een grote inductiekookplaat. Het is een gasloze woning.

Een andere warmtepomp gaat er zeker niet komen. Huis is al opgeleverd.

Moet ik actie ondernemen mbt de kookgroep?
Ik kan nu nog gebreken melden en laten herstellen. Maar dan moet het natuurlijk wel een gebrek zijn en niet 'nice to have'.

[ Voor 42% gewijzigd door txgrl op 18-11-2021 20:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Als je een 3x25A aansluiting hebt, heb je 3 C25 automaten onder de meter zitten, er leek even sprake te zijn dat de warmtepomp op een 20A automaat moest worden aangesloten, en dat is niet selectief ten opzicht van 25A (factor 1,6 is de selectiviteitsfactor).
Maar je warmtepomp is met 2 C16 automaten aangesloten, zoals alle andere groepen ook (nouja, dan B16, maar B of C is het uitschakelgedrag van de automaat). Maar die 2 automaten zitten op 1 fase, dus dat is 2x16 = 32A max.

Echter, zoals verwacht zitten er wel 40A aardlekschakelaars (ALS) in, terwijl er 35A invoer van het net is, en 16A invoer van je zonnepanelen. 35+16 = 51 en dat is meer dan de 40A die de ALS mag hebben. Je kunt dat echter wel erdoor jagen, want er zit in 3 gevallen 4 automaten van 16A boven (4x16=64A). Dit zijn theoretische maximale waarden, die je nooit gaat halen, maar datzelfde geldt voor de theorie die de bouwer had, dus daar kun je m wel mee om de oren slaan. Dit is geen nice-to-have om te eisen, dit hoort gewoon kloppend te zijn. Zullen wel smoesjes komen dat je het nooit gaat halen, maar datzelfde geldt voor die 35A die je niet nodig hebt, en die hij je wel heeft aangesmeerd.

De kast wordt zo op het eerste gezicht netjes als die warmtepomp over de fases wordt verdeeld, voor de kookgroep een krachtgroep wordt gebruikt (zoals bij de zonnepanelen) en er 25A hoofdzekeringen worden geplaatst. (25+16 = 41, dat is slechts een fractie meer dan 40A en gebeurt bij vrijwel iedereen met zonnepanelen)

(mogelijk zijn er nog wat andere punten, en dit alles is natuurlijk zonder exacte aansluitschema's van de apparaten, als je een typenummer van je kookplaat hebt, komt daar misschien ook wel uit dat er voor een kookgroep helemaal geen schema is ivm geen gescheiden nullen)

• txgrl
Op de tekening van de keuken staat :
Perilex
2 x 230V / 2 x 16A/ 7,4 kW
Inductie plaat Siemens EX807LX67E

• txgrl
@Aiolos Eigenlijk zeg je dus: het is prima verdeeld en kan naar 3x 25?
Muv de Als?

• Aiolos
  • Niet online
Als dit m is, dat is de kookplaat geschikt voor een kookgroep, da's toch eigenlijk jammer ;)

Zie schema: Rechtsonder is hoe ze m (waarschijnlijk) hebben aangesloten, de 2 bovenste aansluitingen zijn juist bedoeld voor 3-fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liY-pf0r0HobgZ47LH3fFtkspok=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i139pfxWxZGhofJgvE70OkEv.png?f=fotoalbum_large

• Aiolos
  • Niet online
txgrl schreef op donderdag 18 november 2021 @ 20:38:
@Aiolos Eigenlijk zeg je dus: het is prima verdeeld en kan naar 3x 25?
Muv de Als?
Of het mooi verdeeld is qua apparaten heb ik niet in detail bekeken, maar op basis van de huidige type groepen is er geen reden waarom dit niet op 3x25A kan. Er zijn hele volksstammen die dit op 3x25A doen, en ja, dan kun je niet koken, wassen, drogen, oven gebruiken, vaatwasser aan en bij -25 vol bijverwarmen tegelijk, maar dat doe je ook helemaal nooit. En dat kun je trouwens op 3x35A ook niet.

En weet je wat het mooie is: als de 25A automaat er uitklapt, schakel je m zelf weer in. En dan weet je wat je dus niet volle bak tegelijk kunt gebruiken ;) (en moet je dan misschien iets anders over de fases verdelen, maar dat is een punt van later zorg en lijkt me wel 700 euro per jaar waard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:06
Illusion schreef op woensdag 17 november 2021 @ 19:13:
9,7kw estimated demand aan wall sockets... Als je dat vermogen daadwerkelijk dissipeert (en dat doe je binnen, want je geeft niet aan een elektrische auto te hebben), dan hoeft de kachel niet aan natuurlijk.
Mooi he? 'Bestel' je 8 stopcontacten achter de TV voor allerlei meuk dan krijg je 3x35A in je mik geschoven. Bestel je slechts 1 stopcontact achter de TV en hang je er zelf een verdeeldoos aan dan kraait er geen haan naar.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou de kookgroep er uit halen en (laten) installeren volgens het schema linksboven (fase 1 afzuiging, fase 2&3 koken). Dan houd je 12 groepen over. Dat mag over 3 ALS's en dat kan dan mooi verdeeld worden over de 3 fasen. De aardlekautomaat kun je dan achter een willekeurige andere fase stoppen.
Wat wordt precies verstaan onder warmtepomp binnendeel? Is dat de back-upheater? Die twee kun je over twee fasen verdelen.
Je moet dan echt je best doen om >20A over een fase te jagen.

• txgrl
timovd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:28:
Ik zou de kookgroep er uit halen en (laten) installeren volgens het schema linksboven (fase 1 afzuiging, fase 2&3 koken). Dan houd je 12 groepen over. Dat mag over 3 ALS's en dat kan dan mooi verdeeld worden over de 3 fasen. De aardlekautomaat kun je dan achter een willekeurige andere fase stoppen.
Wat wordt precies verstaan onder warmtepomp binnendeel? Is dat de back-upheater? Die twee kun je over twee fasen verdelen.
De afzuiging zit bij de kookplaat in.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

txgrl schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:37:
[...]

De afzuiging zit bij de kookplaat in.
Exact! Dus volgens genoemd schema aansluiten.

• txgrl
timovd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:37:
[...]

Exact! Dus volgens genoemd schema aansluiten.
Ik snap nu wat je bedoelt :-)
De keuken moet nog geplaatst worden. Maar neem aan dat het nu aangesloten moet worden zoals opgegeven door de keuken boer.
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal.
Iemand een tip voor een goede elektricien in Groningen?
Het is voor mij te ver van mijn bed om de installateur te kunnen overtuigen.

• Jheroun
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op donderdag 18 november 2021 @ 19:25:
@Jheroun heb je het topic wel gelezen en de plaatjes bekeken? Aannemer heeft C16 geplaatst dus selectiviteit is helemaal niet aan de orde. Voor de WP iig.
Nope, ik was dat verhaal al op mijn telefoon aan het typen op basis van de eerdere 20a info en had het plaatje niet bestudeerd ;)

Maar netjes werkend te maken dus, zorgen dat de bouwer dat gaat doen wordt vers twee.

• Aiolos
  • Niet online
txgrl schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:44:
[...]
De keuken moet nog geplaatst worden. Maar neem aan dat het nu aangesloten moet worden zoals opgegeven door de keuken boer.
Een keukenboer is geen elektricien, als ie een kookgroep tegenkomt sluit ie dat aan. Zou je de kap van de kast kunnen halen? Dan kunnen we ook zien of er wel of geen grijze draad aan je kookgroep zit.
Ik vind het maar ingewikkeld allemaal.
Eigenlijk is het best simpel, domweg een paar rekensommetjes maken. Bijvoorbeeld die 35+16=51A door een 40A ALS, hoe denkt de bouwer dat dat een goed idee is?
Iemand een tip voor een goede elektricien in Groningen?
Het is voor mij te ver van mijn bed om de installateur te kunnen overtuigen.
Probeer vooral eens met je buren te overleggen. Hoe ziet de kast er bij de 3x25A huizen er uit? Hoe zit de warmtepomp daar over de fasen verdeeld? Zet alle verschillen in apparatuur tussen de huizen op een rijtje. (en dan is bijvoorbeeld het aantal laptops niet interessant, maar vooral de verschillen tussen ovens, boilers, quookers, kookplaataansluitwaardes: de grote apparaten dus)
Misschien is er iemand van de bewoners voor wie het al iets meer gesneden koek is en jullie dus samen naar de bouwer toe kunnen.

• Dronium
timovd schreef op donderdag 18 november 2021 @ 21:28:
De betreffende WP heeft net als een split-unit airco twee delen. Het buitendeel is de Erga 04 en doet wat de buitenunit van een airco ook doet. Het binnendeel bevat de complete besturing, de pomp voor de verwarming en het boilervat voor SWW.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Dronium mijn (7kW thermisch) WP zit achter een B16 automaat. Vanaf de groepenkast naar de binnenuit en vanuit de binnenuit vrijwel direct doorgelust naar de buitenunit (conform ontwerp fabrikant) met een extra ader voor communicatie. Een tweede B16 heb ik voor het 3kW element. Ik denk dat een C-karakteristiek niet nodig zal zijn in deze opstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• txgrl
Hierbij de informatie van de buurman die wel 3 x 25a heeft gekregen.
We hebben dezelfde woning, met dezelfde warmtepomp. Het is gasloos dus hij zal ook inductie hebben. Hij heeft volgens mij 6 zonnepanelen tov onze 15. Ik heb verder geen details gevraagd. Dat gaat me wat te ver.
De vraag over de 35A+16A heb ik gesteld aan de installateur. Ook gelijk gevraagd waarom de fornuisgroep geen krachtstroom is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nl-rnoE-aAgkZYQ8VoTj_LmVZGE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MtOT6O7eLKdX1m4vZwAPrEsp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56axZ0R2drhz4GJVmUQyA921MJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kv4H2s0qNy1MUW4B2kyB3w0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
txgrl schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 09:34:
Hierbij de informatie van de buurman die wel 3 x 25a heeft gekregen.
We hebben dezelfde woning, met dezelfde warmtepomp. Het is gasloos dus hij zal ook inductie hebben. Hij heeft volgens mij 6 zonnepanelen tov onze 15. Ik heb verder geen details gevraagd. Dat gaat me wat te ver.
De vraag over de 35A+16A heb ik gesteld aan de installateur. Ook gelijk gevraagd waarom de fornuisgroep geen krachtstroom is.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
WTF

Krachtgroep (aardlekautomaat) voor de kookplaat. 3x25.

Precies zoals je het wilt en het hoort dus.

Rara, waar zitten de verschillen?

Zou dat eens aan de aannemer voorleggen. Want je buurman heeft zelfs meer groepen en in apparatuur die zwaarder is dan de jouwe (kookplaat, misschien), heater, sunshower...
Blijft alleen de PV over, maar tenzij je meer dan 11kW (3x16A) teruglevert is dat sowieso geen probleem.
Alleen voor de rating van de componenten in je meterkast, zoals eerder aangehaald.

[ Voor 8% gewijzigd door bbbrumbrum op 19-11-2021 10:39 ]

Pagina: 1