Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zigbee presence sensor voor stilzittende mensen gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Heeft iemand ervaring met een presence sensor die ook presence ziet als je stil zit, bijvoorbeeld omdat je achter een buro zit te werken of in de woonkamer een boek zit te lezen?

Eigenlijk zoek ik een manier om een event te triggeren als er niet langer mensen in een kamer aanwezig zijn, zodat bijvoorbeeld de verwarming en de lichten uitkunnen.

Ik probeerde in eerste instantie wat Sonoff motion sensors, maar die zien je niet meer als je stil zit. Ideaal voor een gang of een toilet, maar niet voor een ruimte waar je langer stilzit.

Als ik zoek op Presence op bijvoorbeeld AliExpress, dan kom ik bijvoorbeeld de Xiaomi Mijia Human Presence Sensor tegen, maar dit is (ook?) gewoon een PIR motion sensor.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Alle reacties

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Kwam ondertussen een mogelijk antwoord tegen in het Domotica-topic:
Conrado schreef op zaterdag 29 mei 2021 @ 16:18:
[...]

Echt stilzitten (passief TV kijken bijvoorbeeld) wordt enkel door Steinel's True Presence [gedetecteerd]. Die heeft een bereik van Ø9m - of Ø15m vergelijkbaar met wat de PD11-M-1C-FLAT kan - dus voldoende voor een ruim vertrek.
Het lijkt erop dat er meer mensen dit probleem proberen op te lossen en dat Steinel's True Presence één van de weinige sensors is met een enigszins realistisch bereik.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:38
Geen optie om de sensor dichterbij te plaatsen? Wellicht zelfs op of onder het bureau? Dan zijn de normale kleine bewegingen genoeg.

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
The Realone schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 00:09:
Geen optie om de sensor dichterbij te plaatsen?
Niet écht. Dat werkt wel als egoistische sensor (verwarming aan als ik aan mijn buro ga zitten), maar in een keuken* of zitkamer moet je dan al snel een dozijn van die sensors opplakken.

edit:
*) Wij hebben een tafel in de keuken waar vaak iemand aan zit te lezen. Dan zou je bij elke stoel een sensor moeten plakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Sando op 16-11-2021 00:12 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kan je de TV niet gebruiken als een input van de evaluatie?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10 22:35
Koop een gewicht sensor die ook gebruikt wordt in auto's voor de riem aan doen alarm.

Plaats deze op elke plek waar mensen kunnen zitten en koppel dit signaal door naar je systeem.

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-11 20:06
Snake schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 03:17:
Kan je de TV niet gebruiken als een input van de evaluatie?
Dat zou op veel plaatsen niet werken vrees ik, hier gaat de tv aan, en ik zet hem uit als ik (als laatste) naar bed ga. Tussendoor gaat deze nooit uit...

Daarna hoef ik maar op 1 schakelaar te duwen om alle lampen uit te zetten. (Ik check de tv status)

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:22

MsG

Forumzwerver

Wat voor systeem gebruik je verder? De Xiaomi is ook gewoon een PIR.

Ik zelf combineer de PIR met timers. Dus de lamp gaat aan als het donker genoeg is + er is beweging. Dan gaat er een timer af van 10 minuten, en binnen 10 minuten trigger ik alsnog wel een keer een echte beweging. Zo niet, dan gaat de timer inderdaad uit.

Je zou ook kunnen kijken naar een ESP32 CAM en dan presence detection doen op basis van camerabeeld.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-11 20:06
MsG schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:42:

Je zou ook kunnen kijken naar een ESP32 CAM en dan presence detection doen op basis van camerabeeld.
Daar zit veel toekomst in, vuur word zo ook al gededecteerd... Veel sneller als een rookmelder.
Pagina: 1