Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 12:20
In een ander topic ben ik goed geholpen met het bedenken van een panelenplan wat resulteert in 10,000 Wp op zuidwest (216 graden) op een dak waar vrijwel geen schaduw op komt met helling 57 graden.

Nu nog een omvormer erbij kiezen. Dit zal een 3-fasen GoodWe, Growatt of SMA worden denk ik.

Nu ben ik er nog niet uit waar ik de omvormer ga bevestigen.

Achter de knieschotten is een optie, maar dat wordt misschien wel te warm en het geluid kan storend zijn voor de kinderen die op zolder slapen. Hoe zijn de ervaringen met geluid en warmteproductie van de omvormer? Op welke tijdstippen is het tikken van het relais te verwachten obv onderstaande grafiek?
https://www.thomasberger....=0&peakw2=0&temp_coeff2=0

Ook vind ik het brandgevaar nog een beetje spannend. Een grote omvormer met warmteproductie en veel materialen op zolder die goed branden.

Daarom overweeg ik ook om de omvormer aan de buitengevel te bevestigen op een uitbouw, zodat deze uit het zicht is. Dit is echter wel op ZW dus ik zal een afdakje moeten maken om zoninstraling op de omvormer te voorkomen. Installateur vertelde mij dat een omvormer toch echt binnen hoort, maar de productwebsite geven aan dat deze ook buiten mag. Wat denken jullie voor een apparaat waarvan je hoopt dat die 20 jaar meegaat?

Of de omvormer nou binnen of buiten hangt. Ik ben er nog niet uit hoe ik de kabel bij de meterkast krijg. Misschien toch maar achter de regenpijp langs of is dit not done? Er lijken wel wat loze leidingen te vertrekken uit de meterkast, maar ik heb geen idee waar deze uitkomen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 15:39
Done of not done, bij ons lopen de kabels ook een stukje achter de regenpijp. Zijn mooi uit het zicht. En als er geen andere mogelijkheid is..........

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als de fabrikant aangeeft dat een omvormer buiten kan hangen, en de omvormer een IP65 rating heeft, zie ik geen reden om dat niet te doen. Kabels kan je prima via de buitenmuur door de kruipruimte laten gaan als je een kruipruimte hebt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 04-05 09:56
De huidige nieuwe omvormers maken alleen bij starten omvormer (zonsopkomst en zonsondergang) 1 klikje.
Er zijn al vele topics op het forum over geluid van omvormers, zoals deze waar meer geluid uit komt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2071602

[ Voor 5% gewijzigd door Dat_Doc op 15-11-2021 15:31 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Kan je geen metalen behuizing (soort patchkast) aan de buitenkant monteren met daarin de omvormer?

Zorg voor goede ventilatie en ik zie niet in waarom niet.

Heb je toevallig een foto van de locatie waar hij zou kunnen hangen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou onder een afdakje wel aandurven met een "buitenomvormer".. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb sinds april een GoodWe XS2000 buiten hangen. Een meter onder de oversteek van de dakrand, op de noordkant. In de installatiehandleiding staat het ook al voorbeeld gegeven en inderdaad moet je 'm een beetje beschermen tegen weersinvloeden, wat bij mij dus de dakrand is.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHC90RQriGk0cmgp9W-RFDyE8ns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N5PnvEUhFZpPjcGmaCTFibBB.jpg?f=user_large

Zo hebben ze bij mij bijna 10 jaar gestaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Een afdak op de aanbouw wordt toch te groot en komt in het zicht dus dat wordt niet mooi en is daarom geen optie. Dan toch maar achter de knieschotten. Ik neem aan dat ik er niet meer dan 5-10 keer per jaar bij de omvormer hoef te komen? Dan vind ik het acceptabel om er naartoe te kruipen. Het geluid van de Growatt is wel vervelend als ik dat zo lees. Is dat met SMA en GoodWe ook zo?

Ik ga dus overstappen naar 3-fasen. Is het een mogelijkheid om de kabel van de wasmachine of droger uit de doorvoer te trekken en te vervangen voor een dikkere 3 fase kabel met onderstaand aansluitprincipe? Maar dan wel met een omvormer van 8 kW. Goed en veilig idee? Op dit moment hebben we niet eens een droger dus ik kan er zelfs voor kiezen het groene kastje er helemaal uit te laten voorlopig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMm3ZbgKM6ahVSxyXchRdpL6Fyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QmB9Ao0DKX7Ij7huXNteg7Si.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik denk toch dat ik m hier ga plaatsen. En dan halverwege de lengte van de ruimte. Dan kan mooi de lucht er ook achterlangs stromen om te koelen. SMA omvormer van 8 kw gaat dan alleen niet passen dus zal GoodWe worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BFp3sINtYli4wvZFqlAusy_kQCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2knmBfsBbOo2OWMnmZz7dfhd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
@gebruiker001
elke omvormer boven de +/-3kW maakt wel wat geluid.
en kan behoorlijk hinderlijk zijn als hij boven je bed hangt.
daar zou ik geen omvormer willen hebben hangen, een aparte afgesloten ruimte is zeker een aanrader.

en elke omvormer boven de 3kW, die heeft een flink koel blok er aan hangen.
(mijn 4kW heeft een koel blok van 30x 30 cm. en ja word boven de 60 graden. daar heb ik boven een 50cm nodig om zijn warmte te kunnen laten afstaan.)
en die heeft flink ruimte nodig om zijn warmte af te staan.
verlies in de omvormer is 2 a 3%.
8kW * 3% = 240W of 0,24kW.
of te wel ongeveer het zelfde vermogen als een radiator die op de WC hangt, of 2,4m2 aan vloer verwarming.
dit is flink en moet worden afgegeven aan een ruimte die al warm is omdat het zomer is.

en als ik die krappe ruimte zie, dan denk ik, nop daar zou ik hem niet ophangen.
maar ik kan het slecht schatten. :?

een omvormer kan gerust buiten hangen, soms moet je dan wel even opletten welk merk je kiest.
dit verschild een beetje (ip rating).
maar buiten moet hij niet in de zon hangen, dan word hij ook te warm. (dus liefst op een noord muur)
en vol in de regen zou ik ook niet doen, klein afdakje er boven is wel verstandig.

een 3fase kabel, door een buis waar eerst 1fase in zat?
mmm, denk niet dat het zomaar gaat lukken. (misschien wel, misschien niet)
in een 16mm buis wat normaal 1fase is, daar kunnen wel 5 kabels door, maar dan zit je toch op max 5x1,5mm kabel.
ik dacht alleen dat dit kon voor kook platen en niet voor omvormers.
dit zou ik toch even goed checken, voor dat je een vreemde lastige situatie hebt. :?

of anders gezegd, heb je echt geen betere plaats voor de omvormer?

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 16-11-2021 12:44 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@gebruiker001 een afdak is niet nodig voor de meeste omvormers. Die zijn gewoon IP65 en dat is prima om buiten te laten hangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
In Australië is het erg gebruikelijk dat de omvormer buiten hangt. De bekende Youtuber Dave Jones (EEVblog) heeft ze ook buiten.

En PV-verdeler is wat lastiger met 3-fase. Als je echt maar één verbruikersgroep aan het einde hebt kan het. Anders zit je met te hoge stromen door de N. Maar gok dat je omvormer dan niet erg dicht bij de meterkast hangt. Voor die vermogens zou ik dan wel naar 4qmm kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejdvandenberg
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-04 22:27
Heb je over micro omvormers nagedacht?

Dat is vermoedelijk flink duurder, en met deze opstelling verder ook niet zo nuttig, maar dan ben je wel van het plaatsings probleem af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

...en een veel slechtere EU-efficiency. Nee micro omvormers lijkt me geen oplossing. TS wil namelijk ook een betrouwbare installatie.

Het verbaast me wel dat er in zo'n groot huis geen ruimte is. Hoe moet dat als je over een paar maanden een boilervat wilt plaatsen ten behoeve van de warmtepomp ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:43

twain4me

gebruiker001 schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 11:57:
Ik denk toch dat ik m hier ga plaatsen. En dan halverwege de lengte van de ruimte. Dan kan mooi de lucht er ook achterlangs stromen om te koelen. SMA omvormer van 8 kw gaat dan alleen niet passen dus zal GoodWe worden.

[Afbeelding]
ik denk dat je dan gefoceerde luchtstroom moet gaan maken. ik heb een sma 10.0 hangen op een minder dan ideale manier en dat is al naadje, en mijn situatie is zeker beter dan wegstoppen in de dakvoet. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
De omvormer dan maar op de vliering? Die is 10 m lang en 1,4 m hoog. Probleem is nog wel hoe ik de kabel bij de meterkast krijg? Door een regenpijp is geen optie heb ik gelezen. Waarom niet? Achter de regenpijp op de gevel vind ik toch niet mooi.
Ik dacht een koof te hebben maar ben net in de kruipruimte geweest maar die is onbereikbaar vanuit de kruipruimte. Is door de spouwmuur nog een realistische optie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09KLgrvZWodmPc93r4Zbmxq5hvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19hRo1YskwosfpY85rGfRnUy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 18:14
@gebruiker001 dat hangt natuurlijk heel erg af van hoe je huis in elkaar zit. Vaak is er ook wel ergens een standleiding waar je kabels naast kan leggen, maar niet altijd zonder hak en sloopwerk om daar bij te komen.

Als dat geen optie is kan je eventueel ook overwegen om als je nu aan de linkerkant van je huis een regenpijp hebt zitten, er bijvoorbeeld ook eentje aan de linkerkant te plaatsen en daar dan die kabel in te stoppen?

Vraag is dus een beetje wat voor opties je hebt en wat je wel/niet mooi vindt. In mijn beleving zijn oude huizen (zeg, van voor 1990) daarin makkelijker dan moderne huizen waarin alles met prefab beton op elkaar zit.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb alternatief bedacht.

optie a:
Dc kabel over de nok naar de andere kant van het dak omlaag. Dan door dak naar binnen. Daar door koof naar begane grond. Dan naar buiten en daar de omvormer hangen. Mooi plekje in de schaduw. Ca. 15 m afstand voor Dc kabel. Dit zullen 2 kabels worden tbv 2 string. Welke kabels moet ik hiervoor toepassen en mogen deze samen in 1 pvc buis?

Daarna volgt nog 10 m AC kabel via de kruipruimte naar meterkast.

De omvormer buiten is toch een voordeel ivm temperatuur, geluid en risico op brand van omvormer. Dat heb ik liever buiten. De dc kabel is ook wel gevaarlijk begrijp ik, maar als dit netjes over dak en door koof gaat lijkt mij dit geen probleem?

Optie B:
omvormer op vliering en AC grondkabel door regenpijp van zink uit 2016 en dan op de regenpijp een paar hoogspanningsstickers aan de achterzijde. Vinden we dit nog steeds onveilig en onverstandig en wat zou er dan fout kunnen gaan?

[ Voor 15% gewijzigd door gebruiker001 op 17-11-2021 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@gebruiker001
kan niet zeggen dat ik optie A fout vind.
lengte van de kabel valt wel mee.
(bedenk dat elk paneel 2 meter kabel heeft er aan vast, dus als je 15panelen serieel zet, je al 30meter kabel op dak hebt liggen. en dan is die 15 meter eigenlijk maar een klein stukje.)
de AC kabel is ook nog steeds korter als die van mij, dus ook daar vind ik het mee vallen.
al een berekening gemaakt over hoe dik de kabels zouden moeten zijn. :?

je wil 2 stringen, dan heb je dus 4 kabel's.
2x + en 2x -.
met DC kabels is het zo:
je kunt volstrekt veilig de + vast pakken of zelfs in je kont duwen (raad het niet aan, dit terzijde, en pas op met oudere geaarde paneel systemen.).
maar als je dan de - aan raakt, dan is de kring rond en kans op sterven groot.
en dit is voor de - ook zo, maar dan nooit de + aanraken, kring rond = gevaarlijk/dodelijk (kies maar).
dus doe de 2x + en de 2x - in een aparte buis, zodat je nooit per ongeluk de + en - doorverbind.
en je hebt een redelijke veiligheid.

heb je dakpannen?
dan kun je buiten de kabel ook gewoon onder de dakpannen door en net onder de nok door gaan.
(buis is daar niet nodig, + en - uit elkaar houden met een afstandje is altijd verstandig buis of niet.)
dan zie je er daar niks van.

hoop dat je er iets aan hebt, het is altijd lastig te zeggen wat je moet doen, als je de situatie niet zegt.
dus denk ook zelf na over wat kan en wenselijk is. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 17-11-2021 13:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@migjes we hebben dakpannen dus op het dak komt goed.

Maar kunnen de 4 dc kabels door de koof van ca 40*40*60? Dan uiteraard als 2 bundels van plussen en minnen apart? En indien nodig nog een pvc om de afzonderlijke bundels of misschien zelfs nog ander materiaal? Is dit nog veilig? De koof is van bovenaf te openen, maar de pvc buizen kunnen in de 6 m hoge koof niet bevestigd worden. Ze zouden dus per ongeluk tegen elkaar aan kunnen komen. Geen probleem zolang er pvc omheen zit?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/id6vbxOc9Mrn9oWYBiP66RRaTTQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oFWLHxLJa91DLRterH5LHotR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik denk dat dit de beste oplossing is:

DC kabel totaal 15 m
1 Over het dak (onder dakpannen)
2 door het dak naar binnen naar de driehoekige koof van 40 cm x 40 cm, waar ik prima PVC pijpen in moet kunnen krijgen. Vastmaken wordt lastiger, maar lijkt mij niet nodig?
3 vanuit de koof op de begane grond door de gevel boren naar buiten toe. Hier wordt de omvormer geplaatst. Buiten, zonder afdak, maar op een plek waar altijd schaduw is.

AC kabel totaal 12 m.
1 Onder de omvormer een gat graven en vanaf daar schuin naar binnen boren de kruipruimte in.
2 Door kruipruimte naar meterkast.

Vraag:
DC in huis vind ik toch een beetje spannend klinken, maar op deze manier, mits goed uitgevoerd, is het denk ik wel veilig?

@migjes Ik heb zeker veel aan je advies. Je zegt alleen onder de dakpannen geen pvc rondom DC? Een kabel is toch snel beschadigd zeker als er in de toekomst nog eens iemand over het dak loopt. Dan is dit toch juist een risico? En als ik door een muur boor hoeft daar ook geen pvc pijp? Hier kan ook nog wel wat slijtage optreden als er eens per ongeluk aan de kabel getrokken wordt. Of is dit overdreven veilig?
En hoe maak ik een berekening van de benodigde dikte van de kabel? De DC kabel mag volgens mij met 2,5 mm2 3 fasen en dan geeft dit een kabelverlies van 0,85% https://fritts.nl/zonnepa...rlies-omvormer-meterkast/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6dESZGClO_W9-i1QeKNvm5H3as=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgpEYTYmSePdWyp1b2Rc8jtV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door gebruiker001 op 17-11-2021 20:39 ]

• migjes
@gebruiker001
reken even met sunnydesign uit hoe dik je kabels moeten zijn.
(ik dacht dat 5x1,5mm AC en 4mm DC wel voldoende zou zijn, maar dat is gokken en dat is dan weer brokken, lol reken het uit zou ik zeggen, is niet moeilijk.)

eigenlijk, wil je veilig, dan geen PV op het dak, maar ook geen stroom in het huis.
meterkast wegslopen is gewoon 100% veilig, wil je dat niet dan moet je een gecalculeerd risico nemen. ;)

de DC kabel die van de panelen af komt, die is meestal wel van een zeer oke kwaliteit.
het is de bedoeling dat die toch wel 20 jaar buiten moet kunnen liggen, in weer en wind.
en ja daar zit vaak een redelijke omhulling om heen.

dingen als een PVC buisje als je door een muur heen moet, is zeker niet onverstandig.
maar is niet altijd nodig, zolang de kabel maar niet door de wind heen en weer gaat, dan gaat die ook niet schuren en beschadigen.
dus denk ook niet met alles te moeilijk, maar maak het gewoon goed zo als het kan.
en ja je blijft altijd wel ergens een punt hebben, van mmmmm dat is nu eenmaal zo.

ik denk dat je plannen wel lukken, maar kan het slecht schatten van een afstandje over het forum.
dat DC in je huis spannend klinkt, dat is allen maar goed.
dan neem je het serieus, en dat is verstandig.
het is wel dat je waarschijnlijk langen stringen gaat maken van een paneel of 15.
dus 15x35Vmpp = veuuuuuullll DC.
daar mag je gerust een beetje respect voor hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Nu zit ik aan een GoodWe te denken. IP65

Maar in de montagehandleiding staat dat deze niet in de regen en sneeuw mag hangen...

Wat denken jullie?

Een kleine kans op een kappotte omvormer na 10 jaar vind ik minder erg dan geluid van de omvormer binnen en het brandgevaar van een omvormer in het trapgat.

Of zal deze binnen een paar jaar gaan roesten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:42
Waarom hang je niet de omvormer toch binnen op zolder. Ga je met de AC kabel weer naar buiten en dan buitenlangs naar de meterkast. Dus 2x door het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gebruiker001 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 17:15:
Nu zit ik aan een GoodWe te denken. IP65

Maar in de montagehandleiding staat dat deze niet in de regen en sneeuw mag hangen...

Wat denken jullie?

Een kleine kans op een kappotte omvormer na 10 jaar vind ik minder erg dan geluid van de omvormer binnen en het brandgevaar van een omvormer in het trapgat.

Of zal deze binnen een paar jaar gaan roesten?
zoals eerder is aangegeven onder een klein afdakje en het gaat prima. als ik mij niet vergis is dit ook bij goodwe gewoon het montagevoorschrift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Een afdakje aan de gevel is al snel minder fraai en het steekt verder uit. Misschien kan ik iets verzinnen met een glasplaat afdak erboven.

Binnen de omvormer vind ik toch niet ideaal vanwege geluid bij slaapkamer en brandgevaar binnen bij trapgat vlakbij kinder kamers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-05 18:14
gebruiker001 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:26:

Binnen de omvormer vind ik toch niet ideaal vanwege geluid bij slaapkamer en brandgevaar binnen bij trapgat vlakbij kinder kamers
Heb je wel eens zo'n omvormer gehoord? Ik hoor die bijna niet, laat staan als je aan de andere kant van een muur/deur staat. Waar komt je angst voor brand vandaan? Mits goed bekabeld heb ik nog nooit van een brandende omvormer gehoord.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Freeaqingme schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 20:42:
[...]

Heb je wel eens zo'n omvormer gehoord? Ik hoor die bijna niet, laat staan als je aan de andere kant van een muur/deur staat. Waar komt je angst voor brand vandaan? Mits goed bekabeld heb ik nog nooit van een brandende omvormer gehoord.
Ik lees toch wel wat van tikken van relais van omvormer in ochtend, en ook in avond? en de 8 kW Goodwe heeft een ventilator. Al denk ik dat dat geluid wel mee zal vallen. CV en mechanische ventilatie hebben we ook geen last van.

Als iets fout gaat bij zonnepanelen dan is het een serie omvormer die in brand kan vliegen. Komt volgens google toch nog best wel eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Je zou zeggen dat die onderste rij GoodWe omvormers hier toch ook wel flink wat regen zullen krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3KbcB-gzd7a-cOD-70b4rouX4M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aurRn5RPI6iUuL6fg3a3Dg95.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
@ericplan Die van jouw hebben het dus 10 jaar goed gedaan zo en niks aan te zien? Zo te zien kunnen die ook wel goed nat worden in een storm? Maar dit is geen GoodWe ofwel? Sommige andere merken, zoals SMA maakt er geen punt van als ze in de regen hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

@gebruiker001 Geen enkele storing gehad. Alleen waren ze na 10 jaar iets minder rood. Waar ik destijds nog een beetje bang voor was is wanneer ze ingesneeuwd zouden raken, maar dat heeft zich nooit voorgedaan.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
ericplan schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:48:
@gebruiker001 Geen enkele storing gehad. Alleen waren ze na 10 jaar iets minder rood. Waar ik destijds nog een beetje bang voor was is wanneer ze ingesneeuwd zouden raken, maar dat heeft zich nooit voorgedaan.
En welke omvormer was dit? Ook een GoodWe? Ik zie wel dat de rode GoodWe's van tegenwoordig wel tegen regen kunnen, maar die zijn een maatje te groot voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Het waren twee SMA Sunny Boy 1700.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

gebruiker001 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 21:43:
@ericplan Die van jouw hebben het dus 10 jaar goed gedaan zo en niks aan te zien? Zo te zien kunnen die ook wel goed nat worden in een storm? Maar dit is geen GoodWe ofwel? Sommige andere merken, zoals SMA maakt er geen punt van als ze in de regen hangen.
niet helemaal waar, sma wil ook een afdakje.. al is het denk ik met name tegen de zon

Afbeeldingslocatie: https://www.sma-benelux.com/fileadmin/content/www.sma-benelux.com/Service/SB35Fig1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Veel van die omvormers zijn IP65 en kunnen prima buiten. Heb zelf een Fornius en zij hebben meteen een schaduw bescherming. Heb m zelf wel binnen hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cqh6OTj9QXwrCaj3ZvxtS1IftZI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0IfYpownEWqvkLm658XuXj6y.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Centauriprime op 30-11-2021 22:26 ]

15x330 SW38

Pagina: 1