Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verbouwing huis uit 1964, verwarming, ventilatiie en ZP

Pagina: 1
Acties:

• xStoryTeller
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 12:59
Wij hebben een nieuw huis gekocht uit 1963, en kunnen nog wel wat hulp gebruiken bij het maken van een aantal beslissingen rondom het duurzame aspect :)

Het gaat om een vrijstaand huis met een aangebouwde bijkeuken, ook is de keuken ooit uitgebouwd ( rood kader is dus de huidige bebouwing ). Afmetingen staan op onderstaande bouwtekening, verder is onbekend hoeveel de huidige bewoner gebruikt kwa gas / elektriciteit en omdat we grondig gaan verbouwen / isoleren is het denk ik ook niet helemaal relevant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6ZA4sLJL30neZMNgnITXrNSG4Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/01fLkIe7pVViqrNm4vCjeU9R.png?f=fotoalbum_large

Eerst maar even de details die al vast staan:
- Beneden verdieping is een aantal jaar geleden helemaal uitgegraven en van onder geïsoleerd en vloerverwarming aangelegd. Ik weet alleen de details van de isolatie niet maar de hele kruipruimte is benut en de vloer helemaal opnieuw opgebouwd dus dat zit hopelijk goed. Dit betekend dus wel dat ik geen kruipruimte meer heb.
- Boven verdieping en zolder hebben houten vloeren en radiatoren.
- Er is ooit spouwmuur isolatie ingespoten, gok ongeveer 20 jaar geleden.
- Er komt een nieuw dak + dakkapel op het huis, RC6 met dakkapel zijkanten 4.5 geloof ik.
- Er komen nieuwe kozijnen + glas ( Momenteel HR++ opgenomen door de aannemer, eventueel tripple glas? )

De isolatie is dus (volgens mij) redelijk op orde na verbouwing. Eventueel willen we later de spouw opnieuw laten vullen, maar staat nu nog niet op de planning.

Er zijn eigenlijk 3 vraagstukken waar wij nog geen oplossing voor hebben en waar ik graag wat input op zou zien, namelijk:

1) Verwarming. Momenteel staat een nieuwe CV op de planning omdat de oude dringend aan vervanging toe is. Maar wat is wijsheid, nieuwe CV, nieuwe CV + Hybride WP of een WP + Boiler. We zitten met de gehele verbouwing al op best een bedrag en een hybride / full WP is niet meegenomen, wat is hierin verstandig puur financieel gezien? Ook goed om te weten is dat er een gas kachel inzit die we willen vernieuwen, eventueel kan deze op propaan bussen aangesloten worden maar daar zitten ook kosten aan natuurlijk. Of naar een hout kachel? We hebben alleen geen schoorsteen :p

2) Zonnepanelen, momenteel niet meegenomen maar wellicht wel interessant om naar voren te halen. Zie hier het dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pOD0jPWhi75CVNqhVDYTscVNcjE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Sbu57h2GVKGUCPHQIHlPzyIb.png?f=user_large

Het linker gedeelte komt dus een flinke dakkapel op, namelijk de hele breedte. Wel komt er versteviging in zodat hierop zonnepanelen kunnen liggen. Ik dacht dus rechts vol gooien en ~6 op de dakkapel? Deze wordt ~6-6.2m dan heb je dus een soort oost / west opstelling ( niet helemaal ) die meer oost dan west is. Er is hier eigenlijk geen schaduw vzviw. Eventueel is er ook nog een los staande garage waar panelen om zouden kunnen, maar ik houdt het denk ik liever op het dak.

3) Ventilatie, momenteel is er geen mechanische ventilatie en dus gaat alles natuurlijk. Maar als wij alles beter gaan isoleren dan kan dit natuurlijk een probleem worden, hier hebben we nog niet echt over nagedacht, wie heeft de gouden tip O-)

Omdat de verbouwing al een hele berg geld kost moeten wij wel gaan kijken wat financieel haalbaar is, vandaar dus ook dat we hier komen voor inzichten die we zelf nog niet gevonden hadden en hopelijk wat goede ideeën.

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 09:13
Iedereen gaat de komende jaren moeten verduurzamen. Je gemeente is nu bezig een plan te maken (warmtetransitievisie. Zoek dat eens uit, is best interessante materie) hoe dat voor jouw wijk gaat gebeuren. Dat je nu gaat verbouwen is een mooie gelegenheid om daarop vooruit te lopen en het meteen goed aan te pakken. Je kan dan de dingen doen waarvoor het handiger is dat je huis leeg is & een bouwput.

Qua verwarming is lagere aanvoertemperatuur altijd gunstiger. Vloerverwarming is ideaal, anders geisoleerde leidingen en ZLTV radiatoren. Ik denk dat het mogelijk is dat je nu al wel de afgifte voorbereid op een warmtepomp, maar de eerste jaren de opwekking nog wel met een traditionele CV doet. Alternatief is dat je tzt overgaat op de stadsverwarming die (dikke kans) door de gemeente wordt ingezet als aardgas-alternatief voor jouw huis. De instapkosten daarvan zijn een stuk lager, en je hebt er minder ruimte voor nodig. Nadeel van stadsverwarming is het gebrek aan keuzevrijheid qua leveranciers en de wat ongunstig lijkende financiele voorwaarden.

Zonnepanelen: de prijs van een paar extra panelen is vaak niet zo hoog, als je het vergelijkt met de voorrijkosten van de installateur. Gewoon je dak zo vol mogelijk leggen. Wel even de offerte's laten checken hier op tweakers, er zijn panelenboeren die vooral aan zichzelf lijken te denken.

Je hebt goed gezien dat als je gaat isoleren je ook moet gaan ventileren. Dat komt omdat je met isoleren alle kieren en naden dichtzet die nu (onbedoeld/onbewust) zorgen voor luchtcirculatie. Een WTW ventilatie aanleggen is de mooiste oplossing, maar een stuk duurder dan een raampje open zetten. Je zou kunnen kijken of je in elk geval het leidingwerk kan voorbereiden nu alles nog open is, dan komt de installatie zelf op een later moment als daar (financiele) ruimte voor is. Er zijn voor de renovatiemarkt wat opties die minder ingrijpend zijn (decentraal of met een centrale verversing in de hal en ventilatortjes boven de deuren die daaruit 'oogsten'. WTW heeft vooral zin als je huis met de ramen dicht behoorlijk tochtvrij is.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Qua ventilatie zou ik kijken naar een WTW-systeem, altijd verse lucht in huis en geen tochtklachten van ijskoude lucht die via roosters binnenkomt (dichtzetten is geen optie, ook in de winter moet je verse lucht binnenhalen). WTW-unit op zolder, buizen wegwerken in verlaagd plafond. Houten verdiepingsvloeren is dan wel een voordeel, stukje makkelijker dan doorvoeren boren in beton.

Verwarming: we moeten ooit een keer van het gas af. Met vloerverwarming beneden is een warmtepomp ideaal. Met WTW is het de vraag of je boven nog hoeft te verwarmen, de temperatuur in huis zal egaler worden. Wellicht is een Remeha Elga Ace een mooie hybride oplossing. Zit volgens mij subsidie op en kan volgens mij ook stand-alone draaien als je besluit om de CV-ketel ooit af te koppelen. Of als je wel gelijk full electric wil gaan een monoblock lucht-water warmtepomp van bijv. Panasonic? Houtkachel zou ik niet doen, of je moet al heel landelijk wonen en geen directe buren hebben. Is laatste tijd veel te doen over houtrook-overlast. Je buren doe je er geen plezier mee iig. En gaskachel: vreet gas volgens mij, met de tarieven van tegenwoordig niet leuk denk ik.

Voor warmwater zou je kunnen kijken of je een warmtepompboiler kwijt kan ergens (qua afmetingen en qua geluid). Zonnepanelen tegen die tijd beter een apart topic voor openen zodat men je van goed advies kan voorzien: Tips bij openen offerte topic zonnepanelen

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2021 13:59 ]