Nieuwe speakers voor Denon AVR-X2200

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:34
Ik heb een Denon AVR-X2200W versterker waarop ik tot 1.5 jaar geleden 4 Philips FB 815 speakers op had aangesloten die ik in 1993 ongeveer gekocht heb. Deze heb ik in 2017 gerefoamed. Daarbij gebruikte ik een Sony center speaker. Ik heb nooit een subwoofer gehad.
Mijn vrouw heeft deze speakers altijd getolereerd de laatste 10 jaar hebben we een witte hoes over de speakers gehad. Ik begrijp ook wel dat ze 4 grote zwarte kasten van ongeveer 65 cm niet mooi vind.

Nu de renovatie klaar is en de woonkamer netjes is wil ik kijken voor nieuwe speakers.
Nu ben ik een tijdje aan het kijken naar nieuwe witte boekenplankspeakers. Ik wil beginnen met 5.0 opstelling dit was altijd voldoende voor mij. Of als het in het budget past 5.1. Ik vermoed dat ik wel aan een subwoofer moet vanwege de kleinere speakers waar ik nu naar kijk.
Ik zie eigenlijk door het bomen het bos niet meer. De afgelopen tijd heb ik diverse dingen gekocht die het net niet of helemaal niet waren. Veel pech met dingen die bij afleveren of defect waren of niet de kwaliteit die ze in de winkel hadden. Waardoor ik wat huiverig geworden ben om dingen te kopen. Vandaar mijn advies vraag. Het voordeel van alle 3 deze keuzes is dat ik ze kan testen bij mij thuis. Vanwege de waf factor wil ik graag speakers die er mooi uit zien. Dat vind ik zelf ook prettig natuurlijk.

Nu hebben de meeste witte speakers een grijze of zwarte speakerfront welke mijn vrouw niet zo mooi vind. Ik ben wezen luisteren bij Hifiklubben met deze vraag. En die lieten mij luisteren naar een Argon Audio alto 5 mk2 en de Dali Oberon 1 waar ik dan nog voor ongeveer € 86,00 witte speakerfrontjes bij kon kopen. Dat vond ik een hoop geld voor enkel het frontje.
Mijn vrouw is kleermaker van beroep geweest en gaf aan dat ze ging kijken of ze voor het speakerfront de stof kon vervangen of gewoon een hoes voor over de hele speaker. Het bevreemde mij dat ze in de winkel de Dali Spektor 1 en 2 niet lieten zien/horen want die voldoet aan één van mijn eisen namelijk helemaal wit.

Mijn budget is ongeveer € 600,00 ik weet dat dit een laag bedrag is. Vandaar ook dat ik eerst voor 5.0 wil gaan. Ik heb ook gedacht om te starten met 2.1 of 3.1. Dus front/center en subwoofer. En dan later surround speakers te kopen.

Ik gebruik de versterker alround. Overdag luister ik naar de radio (streams) en muziek van CD's. De muziek die we luisteren is vooral rock en jaren 90 muziek. "s avonds wil ik het geluid van de tv via de speakers laten lopen en uiteraard films en series.

Nu is mijn keuze gevallen op de Dali spektor serie omdat die helemaal wit zijn inclusief de speakerfront in het prijswatch staan ze enkel niet genoemd vandaar de zware versie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
2SpeakersDali Spektor 1 (Zwart)€ 98,95€ 197,90
2SpeakersDali Spektor 2 (Zwart)€ 129,-€ 258,-
1SpeakersDali Spektor Vokal (Zwart)€ 189,-€ 189,-
Totaal€ 644,90

Of de teufelaudio Ultima 20 surround set https://teufelaudio.nl/ul...nd-51-set-105813000?v=001 deze is nu in de aanbieding voor € 620,00 inclusief verzending.
Bij deze set zit een subwoofer. De speakers van deze set set zijn 50 watt continu en 80 Watt piek. Zelf zet ik de speaker nooit vol aan dus ik denk niet dat dat een probleem is.’

Als laatste de Argon audio Alto surround 5.1 set welke nu in de aanbieding is bij Hifiklubben voor € 599,00 https://www.hifiklubben.n...-c-mk2--bass8-mk2--5.1_1/ Van deze speakers kan ik niet achterhalen wat de belastbaarheid ervan is. Ik heb deze speakers als stereo wel aangeboden gezien bij een Argon versterker van 2 x 40 Watt. Maar dat zegt niks.

Ik weet dat speakers/geluid persoonlijk is. Als ik voor 1 van deze speakers set kies maak ik dan een goede keus. Zelf neig ik naar de Dali Spektor omdat deze een grotere kast hebben en volledig wit zijn. En je over Dali vaak goede reviews en ervaringen leest. Bij de keuze van deze speakers heb ik ook rekening gehouden dat ik deze 60 dagen of tot 31 januari thuis kan proberen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:52
Over vermogen: lees de Audio FAQ, daar wordt je misverstand over het belang van vermogen opgehelderd.

Er zijn meer witte setjes rond je budget, bv. Jamo S 807 HCS Home Cinema Systeem (Wit)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Dali is een prima merk speaker. Het beste is om wat speakers te gaan luisteren en bij voorkeur thuis. Als dat met die dali's 60 dagen kan, is dat mooi meegenomen. Teufel kun je ook een behoorlijke tijd proberen, maar de goedkopere speakers van Teufel zijn altijd volledig zwart.

Het is een beetje wat je verwacht van de speakers. Moet het vooral kleiner (en wit), of moet het ook nog eens gelijkwaardig of beter klinken dan je oude Philips speakers? Met witte speakers beperk je jezelf wel enorm in de keuze.

Je budget is inderdaad beperkt, waardoor je al snel in hele kleine boekenplank speakers terecht komt als je meteen voor een 5.0 opstelling wil gaan. Nadeel daarvan is de vaak lage gevoeligheid. Dat houdt in dat je meer vermogen in de speaker moet stoppen om er net zoveel geluidsdruk (lawaai) uit te krijgen als een speaker met een hoge(re) gevoeligheid. De speaker is dus moeilijker aan te sturen door een receiver. Bij normaal volume hoeft dat niet zo'n probleem te zijn en je receiver heeft bij normaal gebruik voldoende vermogen, maar het kan wel zo zijn dat je het volume wat meer open moet draaien.

Ligt de nadruk op stereo (muziek) of toch meer op surround (films/series)? Zou je het erg vinden om surround op te geven? Je kunt dan ook kiezen om eerst 2.0 te gaan draaien en je budget volledig in 2 frontspeakers steken. Dat kan een boekenplank speaker of een vloerstaander zijn. Kun je in loop der tijd uitbreiden. Voordeel is betere fronts, dus betere weergave voor muziek en een betere basis voor je surround.

[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 17-11-2021 09:02 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
martyw schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 20:27:
Over vermogen: lees de Audio FAQ, daar wordt je misverstand over het belang van vermogen opgehelderd.

Er zijn meer witte setjes rond je budget, bv. Jamo S 807 HCS Home Cinema Systeem (Wit)
Dank je voor de tip, ik had deze faq gelezen. En het volgende gelezen: "Bij een normaal luisterniveau en "normale" speakers is dit nog geen halve Watt!! (en veelal een fractie ervan). Bij "hard" spelen praat men nog steeds maar over één tot enkele Watts. Dit is een hoeveelheid die de meeste versterkers makkelijk kunnen leveren en die de meeste luidsprekers makkelijk kunnen verwerken. "

Vandaar dat ik bij de teufel schreef dat ik dat ik de versterker nooit vol openzet dus dat ik daar geen problemen mee verwacht. De Jamo is inderdaad een mooi set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
Hulleman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 09:01:
Dali is een prima merk speaker. Het beste is om wat speakers te gaan luisteren en bij voorkeur thuis. Als dat met die dali's 60 dagen kan, is dat mooi meegenomen. Teufel kun je ook een behoorlijke tijd proberen, maar de goedkopere speakers van Teufel zijn altijd volledig zwart.

Het is een beetje wat je verwacht van de speakers. Moet het vooral kleiner (en wit), of moet het ook nog eens gelijkwaardig of beter klinken dan je oude Philips speakers? Met witte speakers beperk je jezelf wel enorm in de keuze.

Je budget is inderdaad beperkt, waardoor je al snel in hele kleine boekenplank speakers terecht komt als je meteen voor een 5.0 opstelling wil gaan. Nadeel daarvan is de vaak lage gevoeligheid. Dat houdt in dat je meer vermogen in de speaker moet stoppen om er net zoveel geluidsdruk (lawaai) uit te krijgen als een speaker met een hoge(re) gevoeligheid. De speaker is dus moeilijker aan te sturen door een receiver. Bij normaal volume hoeft dat niet zo'n probleem te zijn en je receiver heeft bij normaal gebruik voldoende vermogen, maar het kan wel zo zijn dat je het volume wat meer open moet draaien.

Ligt de nadruk op stereo (muziek) of toch meer op surround (films/series)? Zou je het erg vinden om surround op te geven? Je kunt dan ook kiezen om eerst 2.0 te gaan draaien en je budget volledig in 2 frontspeakers steken. Dat kan een boekenplank speaker of een vloerstaander zijn. Kun je in loop der tijd uitbreiden. Voordeel is betere fronts, dus betere weergave voor muziek en een betere basis voor je surround.
We willen vooral kleinere speakers. Het liefst witte (dit is allemaal voor de waf factor) maar als dat niet lukt dan kan mijn vrouw zelf een hoes maken voor over de speakers van bv speakerstof. Dat is niet optimaal voor het geluid. Maar zo kan je wel zwarte speakers wit maken of een andere kleur. Dit hebben we ook gedaan met de Philip speakers die in het zicht stonden.

De Speakers komen naast de tv op een tv/meubel kast te staan van 2.40 meter lang en 40 of 60 cm diep. Deze moet ik nog kopen. Dat beperkt het soort speaker wat ik kan kopen vanwege de afstand van de muur. Vandaar bv de Dali's die kunnen vanaf 5 cm van de muur.

Ik ga liever voor goede frontsspeakers eventueel met een center speaker. En dan bv volgend jaar of later nog een keer nieuwe achter speakers kopen. Mooi stereo geluid is belangrijker als goed surround.

Ik kies bewust voor nieuwe speakers voor mooier geluid. Ik heb ook gekeken naar een goede soundbar. Gezien het budget. In de diverse reviews lees ik dat dit minder geluid geeft als een losse receiver samen met speakers.

Eén van de keuzes die ik gezien heb is de https://tweakers.net/pric...-acoustics-3030i-wit.html deze hebben een gevoeligheid van 88 dB

Ik heb diverse reviews gezien dat de Elac https://tweakers.net/pric...-eiken-wit/specificaties/ ook goed uit de diverse test kwam. En mooi geluid en bas geeft. Als ik deze zou kopen dan zou ik starten met enkel een stereo en dan kan later altijd nog het surround gedeelte.

Ik zou graag het budget ophogen, maar dat lukt op het moment niet. Vandaar dat dan eerder nu voor een paar goede stereospeakers ga enventueel met een centerspeaker voor het tv gedeelte. En dan later de surround speakers en of subwoofer kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
We gaan wat over verschillende topics heen zie ik. Ik hou het ff hier, dus kopieer mn laatste post uit het Dali topic ff. Wellicht hebben andere tweakers nog aanvullingen.

Verstandig om eerst het meeste geld te steken in je front speakers. Daar ga je het meeste lol van hebben. Stel je wilt ze nog eens upgraden, dan kunnen ze ook nog als rears dienen :)

Q acoustics zijn goede speakers. Monitor Audio Bronze 100 is ook een optie en in het wit. Focal Chora 806 is ietsje buiten budget, maar wel echt prachtig om te zien (wat mij betreft).

[ Voor 20% gewijzigd door Hulleman op 17-11-2021 15:32 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
Hulleman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:31:
We gaan wat over verschillende topics heen zie ik. Ik hou het ff hier, dus kopieer mn laatste post uit het Dali topic ff. Wellicht hebben andere tweakers nog aanvullingen.

Verstandig om eerst het meeste geld te steken in je front speakers. Daar ga je het meeste lol van hebben. Stel je wilt ze nog eens upgraden, dan kunnen ze ook nog als rears dienen :)

Q acoustics zijn goede speakers. Monitor Audio Bronze 100 is ook een optie en in het wit. Focal Chora 806 is ietsje buiten budget, maar wel echt prachtig om te zien (wat mij betreft).
Ik zie het ook, ik reageerde even snel op de reacties zonder te kijken op wie ik reageerde. Aangezien we in het Dali topic over andere merken gingen praten vond ik het netter omdat in mijn eigen topic te doen. Ik ben erg blij met je tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
top! Nog een tip. Zorg ervoor dat je de tweeter van boekenplank speakers op oorhoogte brengt. Zet ze niet zomaar op een laag tv meubel naast je tv. Alles kan natuurlijk, maar je zult merken dat als de tweeter op oorhoogte zit (ca 1m) dat ze dan veel beter klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:41
Hulleman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:40:
[...]

top! Nog een tip. Zorg ervoor dat je de tweeter van boekenplank speakers op oorhoogte brengt. Zet ze niet zomaar op een laag tv meubel naast je tv. Alles kan natuurlijk, maar je zult merken dat als de tweeter op oorhoogte zit (ca 1m) dat ze dan veel beter klinken.
Ik heb mijn speakers ook op een laag tv meubel, maar zit erbij op de bank en daarom toch oorhoogte.

Nadeel van een tv meubel is dat die gaat trillen en dat je daar weer spullen voor moet kopen om dit op te heffen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-09 19:54
2x Q Acoustics 3020i tweedehands voor 150.
2x Q Acoustics 3010i 2e hands voor 80-100
1x Q Acoustics 3090C 2e hands voor ongeveer 100-150,

en dan heb je nog 200 euro over voor akoestische panelen of standaarden. ;) Later kun je er nog een subwoofer bijplakken.

[ Voor 21% gewijzigd door Negakinu op 17-11-2021 18:03 ]

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die Elac DBR62 is verreweg de beste luidspreker en naar mijn mening zo ongeveer de beste prijs/kwaliteit die je kan krijgen in een passieve luidspreker. Als je veel muziek luistert zou ik die pakken en dan later verder kijken naar surround.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
Hulleman schreef op woensdag 17 november 2021 @ 15:40:
[...]

Dat gaat lukken mijn tv kast wordt ongeveer 70 cm hoog. De speakers die ik bekeken heb zijn ongeveer 30-35 cm hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTon1973
aljooge schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:42:
[...]

Ik heb mijn speakers ook op een laag tv meubel, maar zit erbij op de bank en daarom toch oorhoogte.

Nadeel van een tv meubel is dat die gaat trillen en dat je daar weer spullen voor moet kopen om dit op te heffen
Zouden spikes niet helpen? Ik heb in het grote audiomeubel topic idee opgedaan om een meubel te maken van Ikea metod bovenkastjes. Ik had eerst een massief houten plank erop willen doen. Door gestegen prijzen denk erover om meubel plaat te kopen met eiken veneer. Ik hoop dat dit niet teveel resoneerd. Voorheen gebruikte ik een Ivar stelling als audiomeubel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:41
TurboTon1973 schreef op woensdag 17 november 2021 @ 20:00:
[...]

Zouden spikes niet helpen? Ik heb in het grote audiomeubel topic idee opgedaan om een meubel te maken van Ikea metod bovenkastjes. Ik had eerst een massief houten plank erop willen doen. Door gestegen prijzen denk erover om meubel plaat te kopen met eiken veneer. Ik hoop dat dit niet teveel resoneerd. Voorheen gebruikte ik een Ivar stelling als audiomeubel.
Doel is dat het onderstel helemaal loskomt van het meubel. Hier zijn systemen voor, Zijn volgens mij aparte veel betere voetjes voor die de trillingen opvangen en bevestig die aan je plank.

Ik heb zelf deze: voor de meesten misschien wat te duur in verhouding met de set. https://www.iear.nl/product/isoacoustics-aperta-100-paar/

Wat natuurlijk ook kan is de speakers ernaast zetten op aparte stands. Als ik er de ruimte voor had, had ik dit gedaan.

Dan heb je nog altijd nog het vilt dat je onder de meubels plakt, niet ideaal, maar het helpt een stuk.

Update: hier een mooie pagina in absorberende spikes, precies wat je zoekt denk ik voor zelfbouw:

https://www.audiophonics....treatment-c-6341.html?p=5

[ Voor 13% gewijzigd door aljooge op 17-11-2021 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
aljooge schreef op woensdag 17 november 2021 @ 17:42:
[...]
Het gaat ook om de oorhoogte als je op de bank zit. Ik luister in ieder geval niet staand naar muziek of sta een film te kijken :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTon1973
Na alle adviezen van iedereen. Heb ik zojuist een set Oberon 3 gekocht. Die zijn nu in de aanbieding bij Hifi Klubben voor € 224,50. Van een andere tweaker kreeg ik zojuist de tip de de Dali spector 2 bij Bol.com in de aanbieding zijn voor € 119,00 per stuk. Heel misschien dat ik die straks nog koop voor de achterspeakers. Dan gebruik ik tijdelijk mijn oude center speaker. Zodat ik weer surround geluid heb. Iedereen bedankt voor alle adviezen en meedenken. Tot de prijsverlaging van de Oberon 3 heb ik tussen meerdere speakers lopen te twijfelen. Genoemd hier in het topic.
Pagina: 1