Fairphone 4 review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09-05 16:37
https://tweakers.net/reviews/9518/fairphone-4-duurzaam-maar-wat-laat-je-daarvoor.html

@deepvreezo

Leuke review! Dat de prijs/prestatie verhouding lager ligt hoort m.i. bij het concept.

Ben ik nog niet wakker of wordt nergens benoemd hoeveel ram erin zit? Dat was bij de fairphone 3 m.i. te weinig om future proof te zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-05 18:18

deepvreezo

Redacteur
Dank! Staat op de pagina “Software en systeemprestaties”, afhankelijk van de uitvoering (128GB of 256GB) zit er 6GB of 8GB geheugen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-05 14:11
De review is grotendeels gebaseerd op een vergelijk met niet faire- en duurzame telefoons.

Ik hoop dat er nog een achtergrondartikel (of meer dan één) volgt wat dieper in gaat op grondstof-gebruik en arbeidsomstandigheden (en dan natuurlijk met name het vergelijk met de grotere fabrikanten).

Wat ook een mooi insight-artikel zou zijn, zijn de uitdagingen waar FP tegen aan loopt bij het ontwikkelen van de eigen android-upgrades of bijvoorbeeld de ontwikkelingen die LineageOS op de FP2/FP3/FP4 doormaakt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 15:41
@deepvreezo In deze review was er (uiteraard) veel aandacht voor de duurzaamheidsaspecten. In reviews van andere (minder duurzame) telefoons/laptops/etc is die aandacht er echter veel minder. Zou het tegenwoordig niet andersom mogen zijn?

Duurzame producten moeten, gezien de toestand van de wereld, de norm zijn en fabrikanten die daarin achterblijven mogen jullie daar in reviews best hard op aanpakken. Besteed meer aandacht aan de gebrekkige duurzaamheid van telefoons dan aan hun prestaties, die zeker bij high-end telefoons eigenlijk al jaren niet op interessante wijze van elkaar verschillen.

Elke review van telefoons van, bijvoorbeeld, Apple zou wat mij betreft uitgebreid aandacht mogen besteden aan de gebrekkige duurzaamheid van productie en repareerbaarheid. Bij elke Samsung(e.a.)-review zou daarnaast ook nog aandacht kunnen zijn voor het gebrekkige updatebeleid en het tegenwerken van custom roms, wat de duurzaamheid ook vermindert.

Zie ook de reacties onder het Fairphone-artikel, waar verschillende Tweakers uitspreken dat de werkwijze van Fairphone niet "een leuke bonus" is, maar de norm zou moeten zijn voor alle telefoonfabrikanten. Beoordeel dan alsjeblieft andere telefoons ook volgens deze norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brinkiewestland
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:21
Hier is laatst al door de redactie op gereageerd bij een ander verzoek:
Smartphone best buy guide

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
Brinkiewestland schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:48:
Hier is laatst al door de redactie op gereageerd bij een ander verzoek:
Smartphone best buy guide
Dan laat je fabrikanten er wel heel makkelijk mee wegkomen. Wanneer de productieketen zo ondoorzichtig is dat het voor een journalist die een review schrijft te lastig is uit te vinden hoe duurzaam die is, dan is dat op zichzelf een teken van niet-duurzame productie waar de fabrikant op afgerekend kan worden en zou dat in elke review aan de orde moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:06
thomas_n schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:54:
[...]

Dan laat je fabrikanten er wel heel makkelijk mee wegkomen.
Lijkt me na deze review ook een niet echt houdbaar standpunt gezien de reacties op het artikel.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1367312

thomas_n schreef op maandag 15 november 2021 @ 13:54:
[...]

Dan laat je fabrikanten er wel heel makkelijk mee wegkomen. Wanneer de productieketen zo ondoorzichtig is dat het voor een journalist die een review schrijft te lastig is uit te vinden hoe duurzaam die is, dan is dat op zichzelf een teken van niet-duurzame productie waar de fabrikant op afgerekend kan worden en zou dat in elke review aan de orde moeten komen.
Dat was ook wel een beetje mijn idee.

Maar blijkbaar is duurzaamheid voornamelijk een "moetje" waar men toch met bijna weerzin over schrijft.

Ik begrijp het wel hoor, duurzaamheid is niet flitsend of goedkoper. Hier bij Tweakers is de meer bang voor je dollar belangrijker dan duurzaamheid, mensenhandel of kinderarbeid.

Ik zou zeggen, elke smartphone die niet eerlijk durft te zijn over haar duurzaamheid is de maximale score een 6,5 De maximale score van een Smartphone waar men wel eerlijk over is maar totaal niet duurzaam of sprake van uitbuiting daar is de maximale score een 7.

Natuurlijk kan je een nog betere smartphone produceren als je kinderarbeid uitbuiting, of delfstoffen uit oorlogsgebieden haalt.

Iets netjes doen, betekend dat hij bijna automatische duurder wordt. Maar waarom is dat dan waarom men het afkraakt. Die anderen zijn gewoon "te goedkoop" voor wat je er voor krijgt.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1367312 op 15-11-2021 17:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-05 18:18

deepvreezo

Redacteur
Geen weerzin, maar ook geen thema dat door de meeste fabrikanten hoog op de agenda wordt gezet. Maar ik moet zeggen dat het me wel verrast hoeveel aandacht er nu komt voor de Fairphone-review. Ik heb dan wel geschreven "er is meer interesse in duurzaamheid op Tweakers" in de inleiding, maar dit is haast iPhone-niveau qua hoeveelheid reacties :).

In ieder geval iets dat hier weer op de agenda wordt gezet wat mij betreft, maar de uitdaging wordt om dat op een manier te doen die haalbaar is voor ons en voor alle reviews vergelijkbaar is. Ik kan me voorstellen dat we zoiets kunnen gaan doen als The Verge nu doet in zijn reviews met het 'Agree to Continue' kadertje, waarin ze voor ieder product op een rijtje zetten met welke 'terms and conditions' je akkoord moet gaan om het te gebruiken. Zo zouden wij fabrikanten vooraf een vaste serie vragen kunnen sturen over duurzaamheid, waarin ook repareerbaarheid en updatebeloftes aan de orde komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• thomas_n
deepvreezo schreef op maandag 15 november 2021 @ 18:03:
Geen weerzin, maar ook geen thema dat door de meeste fabrikanten hoog op de agenda wordt gezet.
Gelukkig wordt de inhoud van Tweakers-reviews niet door de agenda van fabrikanten bepaald. ;)
Maar ik moet zeggen dat het me wel verrast hoeveel aandacht er nu komt voor de Fairphone-review. Ik heb dan wel geschreven "er is meer interesse in duurzaamheid op Tweakers" in de inleiding, maar dit is haast iPhone-niveau qua hoeveelheid reacties :).
Fijn dat die hoeveelheid reacties jullie opvalt. Het verbaast mij op zich niet, want duurzaamheid is, gezien de huidige situatie met betrekking tot klimaatverandering, de belangrijkste overweging bij het (al dan niet) kopen van alle producten.
In ieder geval iets dat hier weer op de agenda wordt gezet wat mij betreft, maar de uitdaging wordt om dat op een manier te doen die haalbaar is voor ons en voor alle reviews vergelijkbaar is. Ik kan me voorstellen dat we zoiets kunnen gaan doen als The Verge nu doet in zijn reviews met het 'Agree to Continue' kadertje, waarin ze voor ieder product op een rijtje zetten met welke 'terms and conditions' je akkoord moet gaan om het te gebruiken. Zo zouden wij fabrikanten vooraf een vaste serie vragen kunnen sturen over duurzaamheid, waarin ook repareerbaarheid en updatebeloftes aan de orde komen.
Dat klinkt als een goed idee, maar zorg dan wel dat fabrikanten niet wegkomen met het onbeantwoord laten van vragen, of het geven van ontwijkende en misleidende antwoorden! Ik heb vertrouwen in de journalistieke vaardigheden van de Tweakersredactie om hier een goede manier voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hybridsoldier01
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-05 20:19
Hoi Tweakers,

Zoals jullie waarschijnlijk weten komt er standaard geen oplader met de Fairphone 4. Welke opladers gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb bijvoorbeeld nog een OnePlus DashCharger liggen, geleverd bij mijn OnePlus 6. Iemand ervaring met deze lader icm de Fairphone 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-05 16:29

Bob

Hybridsoldier01 schreef op vrijdag 1 april 2022 @ 12:20:
Hoi Tweakers,

Zoals jullie waarschijnlijk weten komt er standaard geen oplader met de Fairphone 4. Welke opladers gebruiken jullie en wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb bijvoorbeeld nog een OnePlus DashCharger liggen, geleverd bij mijn OnePlus 6. Iemand ervaring met deze lader icm de Fairphone 4?
Laat antwoord, hopelijk nog nuttig.

Ik gebruik standaard USB C laders, hiermee komt de melding 'charging rapidly' op het scherm. Ik vermoed dat hij bij het gebruik van proprietary USB C laders zoals die van OnePlus gewoon de 5V modus zal gebruiken.
Pagina: 1