Smartphone best buy guide

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beukenotes
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 07-11-2021
reviews: Smartphone Best Buy Guide - November 2021
@deepvreezo
We zitten volop in een tijd van klimaat- en en duurzaamheidsdiscussie. Het lijkt dan ook aan de orde om de financiele meetlat in euro's te vervangen door een duurzaamheidsmeetlat. Maar laten we rustig beginnen: naast de klasses van goedkoop naar duur mag ook 'duurzaamste' komen of in ieder geval een informerende vermelding. In het artikel in het AD is duurzaamheid niet eens benoemd en in het artikel op uw site Tweaker wordt de Fairphone 4 wel gemeld, maar daar blijft het ook bij.
Sint heeft een Piet vrij moeten maken om de duurzaamste uit de guide te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-08 21:08

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Succes met uitvinden welke telefoon het meest duurzaam is afgezien van die ene uitzondering die je zelf noemt die het een prio heeft gemaakt.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-08 14:28

deepvreezo

Redacteur
Zoals NMe zegt, het is in praktijk lastig om uit te vinden hoe duurzaam een telefoon wordt geproduceerd. De productieketen bestaat uit zeer veel verschillende stappen, voor ieder toestel moeten weer zeldzame elementen uit de grond worden gehaald en je oude telefoon draagt bij aan het afvalprobleem. Als je het duurzaam wil aanpakken, is het beste advies denk ik om zo lang mogelijk met je telefoon te doen. In de gids heb ik erop gelet dat alle toestellen nog een tijdje meekunnen, ook op gebied van software-ondersteuning vanuit de fabrikant. Zeker vanaf de midrange zit je weer een aantal jaar onder de pannen. Maar vanuit duurzaamheidsperspectief zou het ongetwijfeld nog beter zijn om tweedehands te kopen of om gewoon helemaal niets te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMe schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 12:22:
Succes met uitvinden welke telefoon het meest duurzaam is afgezien van die ene uitzondering die je zelf noemt die het een prio heeft gemaakt.
Dat lijkt me dan toch een geweldige kans voor onderzoeks journalistiek.

Laat Tweakers dit liggen voor de serieuse journalisten?

Als we moeten wachten op journalisten van bijvoorbeeld Argos die geen Tech journalisten zijn terwijl we hier betalen voor PLUS dan is het wel heel jammer voor Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-07 09:15

arnoudwokke

Redacteur
Ik ga niet over de huidige BBG, maar ik zit nog steeds bij Tweakers, dus ik vind het de moeite waard om me hierin te mengen :)
We zitten volop in een tijd van klimaat- en en duurzaamheidsdiscussie. Het lijkt dan ook aan de orde om de financiele meetlat in euro's te vervangen door een duurzaamheidsmeetlat. Maar laten we rustig beginnen: naast de klasses van goedkoop naar duur mag ook 'duurzaamste' komen of in ieder geval een informerende vermelding.
Het helpt lezers niet om de meetlat van euro's af te schaffen. Sowieso blijft prijs altijd een factor, ook als je duurzaamheid belangrijk vindt. Duurzaamheid is ook belangrijk als je een beperkt budget hebt :)

Je hebt hier in elk geval iemand die dit voorstel dus steunt. Ik vind daarbij dat we duurzaamheid breed mogen opvatten: lengte van software-ondersteuning, repareerbaarheid en verkrijgbaarheid van onderdelen hebben daar ook een plaats in, vind ik. We hebben het hier eerder over gehad en daarbij denk ik dat de Franse repareerbaarheidslabels in principe voldoende dekking zouden moeten bieden. Als een telefoon zo'n label niet heeft, komt hij niet in die lijst.

De overwegingen van @deepvreezo zijn daarin wel belangrijk: het meest duurzaam is de telefoon die je niet koopt. Dat zal dus ook centraal moeten staan.

Als we moeten wachten op journalisten van bijvoorbeeld Argos die geen Tech journalisten zijn terwijl we hier betalen voor PLUS dan is het wel heel jammer voor Tweakers.
De BBG is per definitie geen Plus, dus je betrekt dit onterecht in deze discussie.

Je kan wel íets zeggen over de toeleveringsketen van smartphones, maar dat is echt heel weinig. Die keten is zo ondoorzichtig dat fabrikanten het zelf namelijk ook niet weten. Voorbeeld: een smartphone, we nemen een Poco X3 Pro, bevat een klein beetje tin. Xiaomi koopt die tin in bij leveranciers X, Y en Z. Dat zijn leveranciers die zelf weer diverse materialen inkopen bij A, B, C, D, E en F. A, B, C, D, E en F halen hun tin uit de grond uit een van de mijnen 1 t/m 54. Laten we zeggen dat alleen de mijnen 53 en 54 duurzaam produceren en mensen goed betalen etc. Die tin kan via die mijn terecht komen bij A, B, C, D, E en F, die dat in bulk weer verkoopt aan X, Y of Z.

Stel dat Xiaomi zegt: onze telefoons hebben tin van X, Y en Z. Dan moet je dus nog twee lagen dieper gaan om te kijken waar die tin vandaan komt. Maar het kan dus zijn dat per telefoon, en zelfs per exemplaar, de tin afkomstig is uit mijn 1, 27 of 54. Niemand weet dat; Xiaomi niet, de toeleverancier niet en misschien zelfs die leverancier niet.

De keten is lang en ondoorzichtig. Soms weet je dat er geen antwoorden zijn om te geven. Fairphone heeft dat een beetje op orde gekregen door de hele keten in eigen hand te nemen en dus ook bij de mijnen te gaan kijken.

En dit is idd maar één element van een telefoon; er zijn meer dan 150 onderdelen en allerlei verschillende materialen, die in verschillende fabrieken in elkaar worden gezet. Die spaghetti ontwarren is iets dat sommige mensen wel zouden willen, maar waar ook Argos echt niks mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me echt een Plus artikel waar ik voor zou willen betalen.

dat het lastig is, lijkt mij juist de reden waarom ik ervoor zou willen betalen.

En er zijn zeker wel vergelijkbare onderzoeken geweest naar bijvoorbeeld de kleding industrie waar men grote Nederlandse retailers heel negatief in het nieuws heeft weten te brengen. Die retailers zeiden ook dat ze er niets aan konden doen, maar onder publieke druk hebben ze toch besloten er wel iets aan te doen.

De kleding industrie is onverwacht maar net zo ingewikkeld als de tech industrie. Daar heb je ook ketens met honderden partijen.

Dus duik er eens in, en maak echt unieke content, die je nergens anders kan lezen.

Zeggen dat het te ingewikkeld is, ja dat klopt. Maar heeft Tweakers met plus niet impliciet gezegd dat ze unieke content willen maken, die je nergens anders kan lezen. Nou gemakkelijke dingen kun je overal lezen. Ingewikkelde dingen niet.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2021 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-08 21:08

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 10:00:
[...]

Vind je dit zelf nou een goeie manier om de discussie aan te gaan of ben je nou gewoon aan het schoppen?

Waarom zou Tweakers hier honderden of duizenden uren in stoppen? De kans dat ze alle interne processen van alle grote spelers uit gaan kunnen lichten is zo ongeveer nul. Om een goed antwoord te geven op de vraag welke smartphone het meest duurzaam is moet je van elk klein onderdeeltje weten hoe duurzaam dát geproduceerd is (en dat weet de fabrikant van de telefoon waarschijnlijk zélf al niet als het door een externe partij gemaakt wordt) en je moet weten wat de uitstoot is bij het transport van die onderdelen, zowel als bij het transport van het eindproduct, waarbij het ene transport het andere niet is. En zelfs als je al deze dingen uitvindt voor één fabrikant dan moet je ze ook nog eens uitzoeken voor alle andere fabrikanten én het op zo'n manier doen dat je geen appels met peren aan het vergelijken bent.

Tweakers kan hier tien man op zetten en over drie maanden nog steeds geen antwoord hebben over welk model nou het groenste is. En laten we eerlijk zijn: er zijn bijster weinig mensen die zich bij de aankoop van een product uit deze prijsklasse laten beïnvloeden door hoe duurzaam het product is. Als je duurzaam bezig wil zijn ben je vele malen beter bezig als je het kopen van nieuwe producten zo lang mogelijk uitstelt en je gebruik maakt van tweedehands vervangers wanneer ze stuk gaan. De waarschijnlijk zeer marginale verschillen tussen fabrikanten gaan vergelijken gaat niemand helpen, je houdt hooguit jezelf ermee voor de gek.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.. laat maar

[ Voor 130% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Larsdw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-08 14:29
Hey

Zelf vind ik accu duur van een toestel heel belangrijk en is dat iets waar ik meer naar kijk dan naar prijs. Ook vind ik een te grote toestelling niet fijn. Mijn 6.1 inch is voor mij toch wel een max.

Daarom zou ik het fijn vinden als in de best buy guide ook een lijstje komt met top 3 aanraders qua accu, top 3 aanraders in een paar verschillende schermgrotes en bijvoorbeeld top 3 aanraders qua beste camera's.
In de 3 beste aanraders hoeven dan niet alleen de beste van deze categorie te staan maar kan ook bestaan uit de beste prijs/kwaliteit.

Hoop dat jullie dit idee kunnen waarderen.

Alvast bedankt.

Lars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-08 14:28

deepvreezo

Redacteur
Dat klinkt als een aardig idee en heb ik het eerder ook met Arnoud over gehad, maar we kwamen erop uit dat zo'n thematische indeling in praktijk misschien minder goed werkt dan een indeling op prijs, zoals we die sinds een paar jaar hebben voor de smartphone BBG, omdat smartphones erg veel op elkaar lijken tegenwoordig. De beste camera's zitten over het algemeen ook in de duurste telefoons en qua schermgrootte is er ook al weinig keus meer. In de tekst heb ik wel wat alternatieven op dat vlak proberen uit te lichten en ga ik ook in op bijzondere eigenschappen vwb. camera. En als je andere specifieke wensen hebt zoals accuduur, kun je natuurlijk kijken naar de grafieken, die staan niet voor niets onder de aanraders. Daar kan je heel snel zien welke toestellen op dat punt het beste scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosdijkstra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10-2024
deepvreezo schreef op zaterdag 6 november 2021 @ 18:29:
Zoals NMe zegt, het is in praktijk lastig om uit te vinden hoe duurzaam een telefoon wordt geproduceerd. De productieketen bestaat uit zeer veel verschillende stappen, voor ieder toestel moeten weer zeldzame elementen uit de grond worden gehaald en je oude telefoon draagt bij aan het afvalprobleem. Als je het duurzaam wil aanpakken, is het beste advies denk ik om zo lang mogelijk met je telefoon te doen. In de gids heb ik erop gelet dat alle toestellen nog een tijdje meekunnen, ook op gebied van software-ondersteuning vanuit de fabrikant. Zeker vanaf de midrange zit je weer een aantal jaar onder de pannen. Maar vanuit duurzaamheidsperspectief zou het ongetwijfeld nog beter zijn om tweedehands te kopen of om gewoon helemaal niets te kopen.
sorry dat vind ik een zwak excuus. Je kunt wel het plastic al wegen, of welke doelstellingen bedrijven hebben mbt klimaat neutraal worden. Er kan ook door tweakers een begin stap gemaakt worden die fabrikanten ook een reden geven om zelf hier in uit te blinken. Iets is beter dan niets.Ik is duidelijk vraag vanuit de tweaker naar dit :)

[ Voor 6% gewijzigd door joosdijkstra op 11-11-2021 15:51 ]

Pagina: 1