Waar op het dak de kabeldoorvoer voor zonnepanelen maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:26

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik vraag me af op welke plek op mijn dak ik het beste de Ubbink kabeldoorvoer voor de kabels van de zonnepanelen kan laten maken?

Het plattegrond van het dak waar de zonnepanelen komen ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0v_Soz2qXLTTVpomnsm320i6-V4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ed5KLR64a5xHy5fDFaQ6oH8O.jpg?f=user_large
Het betreft een schuin dak met pannen.

Ik was van plan de doorvoer linksboven tussen de pijpen van ventilatie en CV te maken, omdat de kabels in die hoek van de vliering moeten zijn.

Hier een foto van het dakdeel waar de doorvoer moet komen
(rechts vanaf de buizen is mijn dak; bovenste pijp is ventilatie, onderste CV):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iY86Xii9X_3aqqzUMDm4d6yPXVQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wq4wgDRe0Lmr20x4STEto7Jo.jpg?f=user_large

En hier de vliering met links de CV buis door het dak en rechts de ventilatie buis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGvsFRRfG_jy-DsRkvrPAesQucs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WjcvJus4Ihspf49yggtnwsTk.jpg?f=user_large
Daarom leek het me ideaal om het tussen die buizen te doen, dan zit ik al dicht bij de muur waar de kabels naar toe moeten.

Maar iemand in het PV topic zei dat de dakdoorvoer veel beter onder de panelen kan omdat de kabels dan niet aan de zon worden blootgesteld.

Als dat echt nodig is dan moet ik de doorvoer verder van de muur af verplaatsen, maar hoeveel naar opzij is de vraag?

Ik weet namelijk nog niet hoe de panelen precies komen te liggen.
Maar aangezien morgen de dakdekker al komt om de doorvoer te maken, het dakraampje te verwijderen en nieuwe pannen te leggen moet ik wel snel een beslissing nemen. :X

Ik vermoed dat de panelen in portrait het beste uitkomt.
Dat was tenminste waar een offerte die ik een tijd geleden had aangevraagd mee aankwam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h39yXBIBe6a_aAjZ-uvWn3qlTjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7qHvJeceRXNVlA7KmF7ow9yd.jpg?f=user_large
De maten die hierboven in de tekening staan wijken af van wat ik heb gemeten op mijn dak, waarschijnlijk omdat ze dat via google maps hebben gedaan want er is niemand daadwerkelijk langs geweest.
Zo is in hun tekening het deel waar de panelen 4 breed liggen te breed aangegeven omdat ze niet doorhadden dat het middenstuk daar smaller is dan de onderkant omdat het dak nog iets voor de dakkapel doorloopt. Ze hebben de lijn dus gewoon van onder naar boven recht doorgetrokken :F

Hieronder gebruik ik dus mijn gemeten maten die ik met een meetlint op het dak zelf gemeten heb.
;)

De ruimte tussen de pijpjes en de rand van het dak is 8,39 meter.
Daar zouden theoretisch 8 panelen van max. 104cm breed tussen passen.
Maar je ook wel wat afstand hebben van de pijpjes en de rand van het dak (is een hoekhuis), dus zit ik al onder de 8m.

Daarom denk ik dat 7 panelen in portrait het maximaal haalbare is.
Stel dat die 105cm breed zijn dan heb ik een meter speling.
Als ik dat evenredig verdeeld zit de rand van het paneel aan de kant van de pijpjes op 50cm afstand en het midden van dat paneel op een ruimte meter.

Zou het dan een goede plek zijn om de dakdoervoor voor de kabels op ongeveer 1 meter rechts van de pijpjes te maken?
Dan nog wel ter hoogte van het midden tussen de ventilatie en CV buis.

En mocht het toch niet zo’n probleem zijn om de doorvoer naast de panelen te plaatsen dan hoor ik dat natuurlijk ook graag! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 15-11-2021 08:06 ]

Beste antwoord (via Vliegvlug op 25-11-2021 21:19)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Die kabels zijn UV bestendig dus zon is geen probleem. Ze kunnen gewoon onder de pannen liggen daar waar ze niet onder de panelen liggen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Die kabels zijn UV bestendig dus zon is geen probleem. Ze kunnen gewoon onder de pannen liggen daar waar ze niet onder de panelen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@No Hands
“onder de pannen” :?
De kabels lopen dan juist vanaf de panelen een stukje over de pannen wanneer de kabeldoorvoer naast de panelen wordt aangelegd.
Maar dat is geen punt dus?

[ Voor 15% gewijzigd door Vliegvlug op 15-11-2021 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Vliegvlug schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:27:
@No Hands
“onder de pannen” :?
De kabels lopen dan juist vanaf de panelen een stukje over de pannen wanneer de kabeldoorvoer naast de panelen wordt aangelegd.
Maar dat is geen punt dus?
Je kunt ze dan toch bij de panelen onder de pannen doorlaten lopen naar die doorvoer? Losse kabels op je dak ziet er niet uit.
Al heb je natuurlijk de doorvoer niet nodig als je gewoon onder de pannen doorgaat..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
Ik snap de noodzaak van een aparte doorvoer niet echt. Meestal wordt er gewoon een gaatje door het dakbeschot geboord, komen de kabels onder de pannen uit en een stuk lager (zodat er geen water naar binnen kan lopen) laat je ze dan onder de dakpannen weer op het dak uitkomen.

P.S. Ik zou je ventilatiebox vervangen, huidige model lijkt mij erg oud en dus een stroomverslinder gezien zoiets 24/7 draait. Moderne variant is de helft (en vaak zelfs meer) zuiniger.
En wellicht je dak beter isoleren, al weet ik natuurlijk niet wat er tussen de pannen en het hout zit. Het topic
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? is misschien interessant.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2021 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:39:
[...]

Je kunt ze dan toch bij de panelen onder de pannen doorlaten lopen naar die doorvoer?
Ze passen er waarschijnlijk wel onder maar hoe kom ik onder die pannen?

De dakpannen liggen zowel aan de zijkanten als aan de onder- en bovenkant strak op elkaar.
Daar kan je geen kabels tussen krijgen zonder ze af te knellen.
Losse kabels op je dak ziet er niet uit.
Gelukkig zie je dat niet op die plek, aangezien de dakkapel er voor zit, dus vanuit mijn tuin is het niet zichtbaar.
En ziet je het van de straat ook niet echt.

Dus zichtbaarheid is het probleem niet :)
Al heb je natuurlijk de doorvoer niet nodig als je gewoon onder de pannen doorgaat..
Maar je moet toch ergens door de pannen heen aangezien ze strak op elkaar liggen.
Daar is zo'n doorvoer toch juist voor?
Simpelweg een gat maken in een pan gaat lekken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:18

Soggney

Zeekomkommer

Ik zou het over de dakpannen laten lopen en pas binnen komen aan de zijkant waar nu die gele (loze) leidingen lopen. Dan is het gat nog bedekt met een deel van de pan en is er geen issue met water behalve wat spatwater

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 15 november 2021 @ 08:40:
Ik snap de noodzaak van een aparte doorvoer niet echt.
Ik ging er simpelweg vanuit dat zo'n doorvoer nodig was dus is hij mee genomen in de offerte voor het dak.

Had er niet bij stil gestaan dat er ook pannen zij waar je makkelijk met kabels tussendoor kan.
Meestal wordt er gewoon een gaatje geboord, komen de kabels onder de pannen uit en een stuk lager (zodat er geen water naar binnen kan lopen) laat je ze dan onder de dakpannen weer op het dak uitkomen.
Dit snap ik even niet, wel dat je vanuit de vliering een gat kan maken door het dakbeschot en dan onder de pannen kan uitkomen.
Maar daar dan bovenuit komen tussen de pannen door kan bij mijn pannen helaas niet.
Maar er zijn dus pannen waar dat wel kan omdat die ruimte onderling hebben?
[small]
P.S. Ik zou je ventilatiebox vervangen, huidige model lijkt mij erg oud en dus een stroomverslinder gezien zoiets 24/7 draait. Moderne variant is de helft (en vaak zelfs meer) zuiniger.
Scherp gezien !

Dat ding is inderdaad ruim 30 jaar oud. :P

Ik heb al een jaar een moderne vervanging staan maar nog niet geplaatst omdat ik m wil verkopen om toch naar balansventilatie met warmtewisselaar te gaan :)

Maar daarvoor moet ik eerst nog de aanvoerbuizen leggen, er liggen nu enkel afvoerbuizen.
En wellicht je dak beter isoleren, al weet ik natuurlijk niet wat er tussen de pannen en het hout zit. Het topic
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? is misschien interessant.[/small]
Er zitten pur panelen tussen hout en pannen, 10 cm meen ik.
Enkel de vliering is niet extra gedaan, bij de rest van het dak zit wel 18cm glaswol tussen de balken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:53
Klassiek geval van overengineering en waar scheiding van verantwoordelijkheden tot suboptimale resultaten leidt.

Ik weet niet of hier de Ubbink dakdoorvoer de handigste aanpak is. Immers stuurt die aan op een oplossing waarbij kabel direct van buiten naar binnen gaan, terwijl in veel gevallen het handiger/mooier is om bij de panelen onder de dakpannen te komen en pas ergens anders door het dakbeschot te boren. Maar wellicht dat dat prima anders kan.

Zelf heb ik een ventillatiepan onder een paneel geplaatst om onder de pannen te komen, maar je kunt ook een dakpan iets optillen en de kabel er onder laten lopen, evt met mechanische bescherming. Door het dakbeschot ben ik gegaan op de muur waar de omvormer hangt.

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 15-11-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Soggney schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:03:
Ik zou het over de dakpannen laten lopen en pas binnen komen aan de zijkant waar nu die gele (loze) leidingen lopen. Dan is het gat nog bedekt met een deel van de pan en is er geen issue met water behalve wat spatwater
Dat is een draagbalk waarop de pvc buizen zitten, lijkt me niet heel makkelijk om daar een doorvoer door te realiseren.
En er zit al een dakdoorvoer in de offerte, geen balkdoorvoer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Rukapul schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:11:
Klassiek geval van overengineering en waar scheiding van verantwoordelijkheden tot suboptimale resultaten leidt.
overengineering is wel een beetje mijn ding ja :Y

Denk soms wat te veel na over dit soort dingen misschien.
Ik betwijfel of hier de Ubbink dakdoorvoer de handigste aanpak is. Immers stuurt die aan op een oplossing waarbij kabel direct van buiten naar binnen gaan,terwijl in veel gevallen het handiger/mooier is om bij de panelen onder de dakpannen te komen en pas ergens anders door het dakbeschot te boren.
Je moet toch ergens door de pannen heen en dat er een metertje PV kabels over mijn dak lopen stoor ik me totaal niet aan. :)

Maakte me er meer zorgen om dat de kabels niet tegen de zon kunnen maar als ze UV bestendig zijn lijkt me dat geen punt.
Zelf heb ik een ventillatiepan onder een paneel gebruikt om onder de pannen te komen,
Zo'n ventilatiepan had de dakdekker eerst ook in de offerte gezet maar leek me niet zo goed afsluiten en als er een ding is wat er speciale voor gemaakt is waarom dan niet die gebruiken
Misschien overengineering ja ;)
maar je kunt ook een dakpan iets optillen en de kabel er onder laten lopen, evt met mechanische bescherming.
Zo'n sub optimale oplossing probeerde ik juist te voorkomen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:45
Vliegvlug schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:09:
[...]
Maar er zijn dus pannen waar dat wel kan omdat die ruimte onderling hebben?
[...]
Als je de dakpan wat optilt dan is er wel ruimte voor de kabels, zo dik zijn die kabels ook weer niet, die speling heb je over het algemeen wel in de pannen zonder dat het gaat lekken. Of bijvoorbeeld de overgang van dakpan naar grinddak zou een prima plek zijn om de kabels uit te laten komen.
Desnoods leid je ze nog door een stukje oude tuinslang o.i.d. als je bang bent dat het gaat doorschuren op de plek waar de pan op de kabel ligt.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 15-11-2021 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 15 november 2021 @ 10:38:
[...]

Of bijvoorbeeld de overgang van dakpan naar grinddak zou een prima plek zijn om de kabels uit te laten komen.
Dat kan inderdaad wel want in de welving van de pan is genoeg ruimte om onder het dak uit te komen.

Maar dan moeten de kabels alsnog naar de panelen.
Dus of ze nu een half metertje vertikaal omhoog lopen vanaf de dakrand of horizontaal opzij vanaf de doorvoer, ze zijn nog steeds zichtbaar en blootgesteld aan de zon.

Dan vind ik een dakdoorvoer toch handiger.
Maakt het later ook makkelijker om extra kabels doorheen te halen als ik nog zonnepanelen op het platte dak van de dakkapel wil leggen.
Desnoods leid je ze nog door een stukje oude tuinslang o.i.d. als je bang bent dat het gaat doorschuren op de plek waar de pan op de kabel ligt.
Ik ben inderdaad bang voor schade aan die kabels maar tuinslang klinkt wel als een beun oplossing en bovendien komt de pan daar weer hoger mee te liggen.

Ik ga de panelen trouwens niet zelf leggen dus de dakdoorvoer is om de leggers te faciliteren en een beetje te 'dwingen' geen beun oplossing te maken omdat het voor hun dan makkelijker is gewoon de doorvoer te gebruiken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Vliegvlug schreef op maandag 15 november 2021 @ 09:58:

Ze passen er waarschijnlijk wel onder maar hoe kom ik onder die pannen?

De dakpannen liggen zowel aan de zijkanten als aan de onder- en bovenkant strak op elkaar.
Daar kan je geen kabels tussen krijgen zonder ze af te knellen.
Ik heb bij mij de kabels naast een dakhaak gelegd. Die haak gaf genoeg ruimte om de kabels door te voeren zonder af knellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
No Hands schreef op maandag 15 november 2021 @ 16:51:
[...]

Ik heb bij mij de kabels naast een dakhaak gelegd. Die haak gaf genoeg ruimte om de kabels door te voeren zonder af knellen.
Goed punt dat die dakhaken de pannen sowieso wat optillen maar dat er überhaupt geen PV kabels tussen de pannen door hoeven met zo'n dakdoorvoer vind ik ook wel een veilig idee.

Het zal meestal wel goed gaan maar bij het zoeken op internet hoe je die kabels van het dak je huis in krijgt kwam ik toch wat voorbeelden tegen van door dakpannen beknelde kabels die na een aantal jaar problemen gingen geven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Ik dacht ik laat het resultaat nog even zien nadat de pannen zijn vervangen en de dakdoorvoer is geplaatst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4NN-kc08TgO0hBwyuUqMCBPkAGI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wiO1aGSk6aTkaiJje5TJqW4v.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1Pym1j1gyc881kJFfABd4mOOQE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5xAJZTrgIgPK7x7YSxvIqDub.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-04 21:48
netjes maar zou je dat bolroostertje van je riool ook niet gelijk willen vervangen ?
deze uitvoering geeft lekages op den duur de rioollucht/mos tast je pan aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Misschien ben ik een zeur maar:
- in de instructie zit de flap onder de pannen en wordt hij vastgekit
https://www.ubbink.com/ge...f0ac741/F0002765_0001.pdf
- bovenste ventilatiepijp aansluiting pan staat open. Bij de buren zit er een (zelfgemaakt?) beugeltje

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:25
@Anoniem: 27257 laat dit nou gewoon aan de solar boys over, die doen dit dagelijks (ik zelf ook ;-)

gangbare werkwijze is deze:

gat boren met speedboor 20mm op plek dichtbij omvormer en zo dicht mogelijk bij panelen

dakpan waar het gat onder zit er ff uithalen buiten

stukje flex buis door dat gat en dan de solarkabela er doorvoeren

dan onder de welving/golfjes onder de pannen richting een dakhak van de rails en dan daar onder de panelen uitkomen

tussendoor tie-raps aan de panlatten en de dakhaak zodat alles blijft liggen

als je hierover twijfelt dat de instalateurs het wel goed doen zou ik het gewoon niet laten leggen, er is nog veel meer wat fout/lelijk kan gaan...

edit: het antwoord op de origineke vraag is: nergens, zo'n dakdoorvoer is juist onhandig. de kabels zitten dan ineens boven de pannen en daar wil je ze niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Fr33z op 21-11-2021 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
miciel schreef op zondag 21 november 2021 @ 04:50:
netjes maar zou je dat bolroostertje van je riool ook niet gelijk willen vervangen ?
Klopt, die wil ik ook vervangen hebben, ik was onaangenaam verrast toen ik gisteren zag dat die pan niet vervangen was. ;(
Betaal je een paar duizend euro om het hele dak van nieuwe pannen te voorzien en dan laten ze deze liggen :?
Ik ga ze er morgen op aanspreken.
deze uitvoering geeft lekages op den duur de rioollucht/mos tast je pan aan.
Deze pan heeft ook ruim 30 jaar zonder problemen gelegen dus ik vraag me af of de uitvoering op zich het probleem is.
Wel dat ik niet het vertrouwen heb dat deze nog minimaal 30 jaar mee gaat.

Ik heb het kapje eraf gehaald en het enige wat ze volgens mij hadden moeten doen is een gat van de juiste grootte in een nieuwe pan boren en de boel rondom afsluiten zodat er geen water tussen kan lopen van bovenaf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyTGZ-P8BJo5DrotpzqSUdu5WCY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yPVfn3PY2NRdkX8Zm8VF97Yk.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:31
Gat in de muur en via de spouw omhoog onder de pannen door naar de panelen. Over het gat in de muur een pv verdeler voor de ventilatie box en eventuele andere apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@SantaMuerte
Dat had iemand anders al gesuggereerd maar ik kan daar niet onder de pannen door want er zit enkel een draagbalk achter en ook geen muur om de omvormer op te hangen, zie eerdere foto ;)
De omvormer kom ook niet op de vliering maar in de garage. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 21 november 2021 @ 05:16:
Misschien ben ik een zeur maar:
- in de instructie zit de flap onder de pannen en wordt hij vastgekit
https://www.ubbink.com/ge...f0ac741/F0002765_0001.pdf
Ik vind je geen zeur hoor. Je hebt gelijk, dat was mij ook al opgevallen! :P

Dank voor de handleiding, die had ik nog niet gezien, wel deze instructievideo van Ubbink: Ubbink Solar kabeldakdoorvoer pannendak 15°-55°
En daar leggen ze ‘m inderdaad onder de pannen en vouwen ze eerst de randen om in een hoek van 60° om lekken te voorkomen.
In de video wordt gezegd dat het kitten enkel nodig is bij hoge windbelasting en dat is bij mij niet het geval dus dat dat niet gedaan is klopt wel.

Op zich zou ik zeggen dat eroverheen zoals nu waterdichter is dan eronderlangs want dan heb je enkel het omgevouwen randje als waterkering.

Misschien dat dat de reden is dat ze het zo gedaan hebben, ze moeten er tenslotte ook 10 jaar garantie op geven.

Wel ziet de flap eronder leggen er natuurlijk veel strakker uit, maar bij mij zit het toch niet in het zicht dus dat stoort me niet echt. Ze hadden voor het zicht namelijk die 2 pannen er boven wat mij betreft ook veel minder ver kunnen uitslijpen.

In de Ubbink video plaatsen ze op het dakbeschot ook nog een frame met kunststof membraan om het gat in het dak af te sluiten, is tegen tocht en beestjes ga ik vanuit.
Dat is bij mij ook niet gedaan en wilde ze morgen al gaan vragen waar die onderdelen gebleven zijn. Maar toen kwam ik erachter dat dat een los artikel is bij Ubbink: Solar Kabel- en Leidingdoorvoer universeel 15-55°
En dat is niet geoffreerd dus daar kan ik weinig aan doen.

Weet niet in hoeverre dan nog handig is om te kopen of op andersoortige dat gat af te dichten, maar zo open laten wanneer de kabels er eenmaal in zitten lijkt me ook niet wenselijk.
- bovenste ventilatiepijp aansluiting pan staat open. Bij de buren zit er een (zelfgemaakt?) beugeltje
Ja klopt, dat had ik al gezien en dat beugeltje ontbrak voordat ze kwamen al maar in mijn nativiteit ging ik er vanuit dat ze wel een nieuw beugeltje zouden plaatsen om die kier te dichten bij het vernieuwen van de pannen.
Maar dat is dus helaas niet gedaan :|

Vind dat wel teleurstellend want ik ben zelf wel van details en had dat in zo’n geval wel gedaan maar weet tegelijkertijd niet of dergelijke beugeltjes standaard dingen zijn die een dakdekker bij zich heeft of dat die speciaal bij die ventilatiepijp is geleverd destijds.
Kortom of mijn verwachtingen gewoon te hoog waren en het dus niet bij het vernieuwen van de dakpannen hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Als er niets gekit zit kan de flap zo omhoog waaien lijkt me.
Bij “onder” de pannen kan dat niet.

Op je oude foto’s staat ook geen beugeltje dus dat zal je zelf moeten regelen.

En het gat dichtpurren is een mogelijkheid. Net als de overige gaten die er nu zitten.

Mischien komt het nog ter sprake maar een DC+ en DC- kabel liever apart van elkaar in buizen ivm mogelijke vlamboog (in theorie)
Dus niet samen in 1 buis naar je omvormer.
DC+ en DC+ mag bij elkaar en DC- en DC- ook.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2021 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 21 november 2021 @ 09:56:
Als er niets gekit zit kan de flap zo omhoog waaien lijkt me.
Bij “onder” de pannen kan dat niet.
Op zich is dat best stug spul dus het zal niet zomaar omhoog waaien, maar je hebt zeker een punt dat wanneer de zijkanten onder de pannen liggen de flap daardoor wordt tegengehouden en minder snel zal opwaaien.

Ik snap eerlijk gezegd ook niet waarom ze niet gewoon de instructies van de fabrikant volgen maar hé, ik ben geen dakdekker en zij geven er zo 10 jaar garantie op.
Op je oude foto’s staat ook geen beugeltje dus dat zal je zelf moeten regelen.
Ben er ook bang voor ja.
Hopelijk zijn die een beetje makkelijk te vinden.
En het gat dichtpurren is een mogelijkheid. Net als de overige gaten die er nu zitten.
Wat bedoel je met “overige gaten”?
Mischien komt het nog ter sprake maar een DC+ en DC- leiding liever apart van elkaar in buizen ivm mogelijke vlamboog (in theorie)
In de instructievideo van Ubbink worden er inderdaad twee aparte gaten gemaakt.
Al snap ik niet waarom ze daar een geel-groene en blauwe draad laten zien, ik zou naast de aardedraad eerder een zwarte en rode draad verwachten ipv blauw.

Maar is gelukkig nog genoeg ruimte om een extra gat er schuin boven te maken.
Weet niet of dat echt nodig is aangezien de kabels bij het invoeren eigenlijk niet beschadigd kunnen raken omdat de bovenste laag van pur is en dus geen scherpe randen heeft. Maar het is natuurlijk wel netter
De aarde draad kan dan gewoon bij de + of - kabels erbij ga ik vanuit?
Dus niet samen in 1 buis naar je omvormer.
DC+ en DC+ mag bij elkaar en DC- en DC- ook.
Vanaf de vliering naar de garage waar de omvormer komt was ik al van plan om twee verschillende buizen te gebruiken dus dat komt goed! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Vliegvlug op 21-11-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Met de overige gaten bedoel ik "sarcastisch", de pur schuim die te zien is bij de ventilatie doorvoer aan de binnenkant.

De kans dat de "dubbel geisoleerde" dc kabel beschadigd is vrij klein.
Vaker is het probleem de lompe installateur, die loopt te trekken als de kabel te kort blijkt, aan 1 kant. (ook weer sarcastisch)
Aarde draad bij de DC- aders leggen.

Op het plaatje is de kabel blauw ipv zwart, in andere landen gelden wellicht andere kleurcoderingen.

Wil je het goed dan, dan een 2e gat erbij.
Ik heb standaard wat armaflex liggen (koeltechniek), dat is flexibel en zacht en kan je ook wat gaten mee opvullen, en ook weer zo verwijderen. Dan blijft het ook tocht dicht.

Je mag gerust weten dat hier alle DC kabels bij elkaar liggen.
Ik was in het verleden niet zo bewust van de huidige regeltjes. ;)
Gezien dat ook van huisdak naar schuurtje loopt en deels door de grond in dubbele mantelbuis, laat ik het maar zo...

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-11-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 21 november 2021 @ 10:41:
Met de overige gaten bedoel ik "sarcastisch", de pur schuim die te zien is bij de ventilatie doorvoer aan de binnenkant.
Ah, op die manier, ze hebben bij de bouw inderdaad niet bespaard op pur ;)
Aarde draad bij de DC- aders leggen.
Goed om te weten (y)
Op het plaatje is de kabel blauw ipv zwart, in andere landen gelden wellicht andere kleurcoderingen.
Ik bedoelde bij de instructievideo niet het plaatje, daar gebruiken ze geel-groen en blauw wat ik apart vind.
Wil je het goed dan, dan een 2e gat erbij.
Ik wil het het liefst wel zo netjes mogelijk doen ja. :D
Ik heb standaard wat armaflex liggen (koeltechniek), dat is flexibel en zacht en kan je ook wat gaten mee opvullen, en ook weer zo verwijderen. Dan blijft het ook tocht dicht.
Dat klinkt beter dan pur, vooral dat het er ook weer makkelijk uit kan, ik ga eens kijken waar ik dat kan krijgen.
Je mag gerust weten dat hier alle DC kabels bij elkaar liggen.
Ik was in het verleden niet zo bewust van de huidige regeltjes. ;)
Gezien dat ook van huisdak naar schuurtje loopt en deels door de grond in dubbele mantelbuis, laat ik het maar zo...
Wat zelfreflectie, daar houd ik van.
Genoeg mensen die strak de regels uitdragen maar vervolgens niet durven zeggen dat ze zich er zelf niet aan houden ;)

Het is natuurlijk het beste om het wel zo netjes mogelijk te doen maar soms is dat in de praktijk niet haalbaar of kom je er inderdaad pas later achter dat het anders had gemoeten.
Soms moet je gewoon pragmatisch zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Vliegvlug schreef op zondag 21 november 2021 @ 08:56:
[...]

Klopt, die wil ik ook vervangen hebben, ik was onaangenaam verrast toen ik gisteren zag dat die pan niet vervangen was. ;(
Betaal je een paar duizend euro om het hele dak van nieuwe pannen te voorzien en dan laten ze deze liggen :?
Ik ga ze er morgen op aanspreken.

[...]

Deze pan heeft ook ruim 30 jaar zonder problemen gelegen dus ik vraag me af of de uitvoering op zich het probleem is.
Wel dat ik niet het vertrouwen heb dat deze nog minimaal 30 jaar mee gaat.

Ik heb het kapje eraf gehaald en het enige wat ze volgens mij hadden moeten doen is een gat van de juiste grootte in een nieuwe pan boren en de boel rondom afsluiten zodat er geen water tussen kan lopen van bovenaf
toon volledige bericht
prima gang van zalen. denk ik. dat je ze er even op aanspreekt.
moet je dan ook niet de andere twee doen. ? de bovenste zit zowziezo niet goed.
en die rookgas zou ik lekker door een instalatuer laten fixen als ik eerlijk ben.
maar normaal is het rookgasafvoer gaat een ketel leven lang mee.
heb je een recente ketel ? dan is het wel waard om op te kanppen.

e ja dat kan ook denk ik. even droge diamentboor./tegelboor beetje cement./kit kapje erop klaar.
maar er bestaan ook nieuwe die het probleem niet meer hebben.
die zijn helemaal van kunststof 110/125 mm aansluting. weer een gat in je dak zagen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
miciel schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:07:
[...]

prima gang van zalen. denk ik. dat je ze er even op aanspreekt.
moet je dan ook niet de andere twee doen. ? de bovenste zit zowziezo niet goed.
en die rookgas zou ik lekker door een instalatuer laten fixen als ik eerlijk ben.
Die bovenste sluit inderdaad niet lekker aan op de pan en zal nog een beugeltje op moeten net als bij de buren.

Maar wat is er mis met de rookgasafvoer?
Die sluit gewoon goed aan.
maar normaal is het rookgasafvoer gaat een ketel leven lang mee.
heb je een recente ketel ? dan is het wel waard om op te kanppen.
De ketel is 8 jaar oud, maar helaas wel een VR en geen HR :')
Die moet sowieso weg maar ben er nog niet uit waarmee te vervangen.
Het liefst een warmtepomp, dan kan die hele afvoer gelijk weg. :)
En wanneer dat niet kan een hybride oplossing.
e ja dat kan ook denk ik. even droge diamentboor./tegelboor beetje cement./kit kapje erop klaar.
Precies, dat leek me ook.
maar er bestaan ook nieuwe die het probleem niet meer hebben.
die zijn helemaal van kunststof 110/125 mm aansluting. weer een gat in je dak zagen etc.
Dat er tegenwoordig andere doorvoeren zijn had ik ook al gezien.
Deze ziet er wel netjes uit:
Rioolontluchtingspan Verholen Sneldek 5-55°
Maar of deze ook past, de vorm van de golven lijkt me anders.

En wat je zegt, de diameter in het dak moet dan groter, wat ook niet heel makkelijk is want ik kan er slecht bij, zit helemaal in de hoek van de vliering achter een schot en allerhande andere buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Fr33z schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:05:
@Anoniem: 27257 laat dit nou gewoon aan de solar boys over, die doen dit dagelijks (ik zelf ook ;-)

• gat boren met speedboor 20mm op plek dichtbij omvormer en zo dicht mogelijk bij panelen
  • dakpan waar het gat onder zit er ff uithalen buiten
  • stukje flex buis door dat gat en dan de solarkabels er doorvoeren
  • dan onder de welving/golfjes onder de pannen richting een dakhaak van de rails en dan daar onder de panelen uitkomen
  • tussendoor tie-raps aan de panlatten en de dakhaak zodat alles blijft liggen
Ja dat had ik al begrepen, is in de eerdere antwoorden op mijn initiële post al voorbij gekomen ;)

Hoewel je punt om de kabels vast te zetten wel een goeie is, daar had ik nog niet bij stil gestaan dat wanneer ik de kabels horizontaal over de pannen wilt laten lopen ze wel ergens aan vast moeten zitten als het een wat langer stuk blijkt te zijn.
als je hierover twijfelt dat de instalateurs het wel goed doen zou ik het gewoon niet laten leggen, er is nog veel meer wat fout/lelijk kan gaan...
Dat is wel een van mijn problemen inderdaad, ik zou het liefst alles zelf doen want dan gaat het tenminste netjes en heb ik alleen mezelf te verwijten wanneer het niet goed/mooi is geworden. ;)
Zelf zit je ook niet op de klok en kan je dus meer tijd en aandacht aan de details schenken itt de professionals.

Maar tegelijkertijd realiseer ik me dat ik niet overal verstand van kan hebben en de professionals het wel een factor 10 sneller kunnen dan ik dus dan moet je water bij de wijn doen.
Zeker wanneer de baas thuis het verbiedt om zelf die zonnepanelen op het dak te leggen vanwege valgevaar en het hebben van garantie als je het laat doen. :P

Maar ik ben wel erg benieuwd welke punten vaak fout gaan/lelijk worden?
Want dan kan ik daar vooraf naar vragen en er achteraf op letten. :)
edit: het antwoord op de origineke vraag is: nergens, zo'n dakdoorvoer is juist onhandig. de kabels zitten dan ineens boven de pannen en daar wil je ze niet.
Zoals al eerder gezegd vind ik het esthetische aspect niet zo boeiend en gezien de eerdere reacties is dat blijkbaar de reden om de kabels onder de pannen te leggen aangezien de kabels zelf wel tegen de elementen kunnen.

Mijn reden voor de dakdoorvoer voor de kabels is omdat ik anders toch bang ben voor schade aan de kabels na lange tijd tussen de pannen doorgevoerd te hebben gezeten; is het niet door klem zitten dan wel door de scherpe randjes van de pannen.

Dus als ik voor het esthetische ging zou ik alsnog zo’n doorvoer gebruiken maar deze dan onder de panelen plaatsen.

Als ik die panelen zelf zou leggen zou ik overigens nog wel geneigd zijn de doorvoer te verplaatsen naar een plek onder de panelen, dan heb ik namelijk gelijk een manier om de kabels vast te zetten via de pannenlatten.
Is toch maar een kwestie van de doorvoer zelf en de twee pannen er boven verplaatsen naar een andere plek.
Maar of ik de leggers van een bedrijf zover krijg is de vraag…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Nu online
Fr33z schreef op zondag 21 november 2021 @ 07:05:

gat boren met speedboor 20mm op plek dichtbij omvormer en zo dicht mogelijk bij panelen

stukje flex buis door dat gat en dan de solarkabela er doorvoeren
De gangbare werkwijze is volgens mij wel om dit twee keer te doen, plus en min mogen niet meer door hetzelfde gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
Vliegvlug schreef op zondag 21 november 2021 @ 11:35:
[...]

Die bovenste sluit inderdaad niet lekker aan op de pan en zal nog een beugeltje op moeten net als bij de buren.

Maar wat is er mis met de rookgasafvoer?
Die sluit gewoon goed aan.

[...]

De ketel is 8 jaar oud, maar helaas wel een VR en geen HR :')
Die moet sowieso weg maar ben er nog niet uit waarmee te vervangen.
Het liefst een warmtepomp, dan kan die hele afvoer gelijk weg. :)
En wanneer dat niet kan een hybride oplossing.

[...]

Precies, dat leek me ook.

[...]

Dat er tegenwoordig andere doorvoeren zijn had ik ook al gezien.
Deze ziet er wel netjes uit:
Rioolontluchtingspan Verholen Sneldek 5-55°
Maar of deze ook past, de vorm van de golven lijkt me anders.

En wat je zegt, de diameter in het dak moet dan groter, wat ook niet heel makkelijk is want ik kan er slecht bij, zit helemaal in de hoek van de vliering achter een schot en allerhande andere buizen.
toon volledige bericht
e je moet deze hebben. maar het wordt nog een hele klus hem erin te krijgen.
https://www.ubbink.com/nl...-5-55-1-pans-snd-r1-zwart

je pan van je rookgasafvoer links lijkt ook niet goed te zitten. die kier is net wat te groot,
door de extra info die je hier geeft hoef je niet persee je rookgas te vervangen.
het komt soms voor dat men een hr ketel op een vr rookgas aansluit, :?

vervangen voor hybride is wel leuk. heel topic over zoals de inventum spaarpomp/modul air.
of de itho geen gedoe spaarpomp. deze vraagt meer buitenlucht. een 2de gat in je dak.
een complete warmte pomp met dak unit/buiten unit etc. remeha kan bijv ook unit op het dak.
al dan niet nog in een hybryde opstelling, maar unit op je dak ik zou daar nog over nadenken.
ivm trilingen etc. kijk de schreoven trillen er heus niet uit. maar het kan wel last geven binnen,
echter er zijn ook mensen welke nergens problemen mee hebben, licht er net aan merk/type etc.
(en we willen allemaal van het gas af maar voorlopig is hybide een beetje de norm aan het worden)

ja zou theoretisch in een keer omkunnen. een warmte pomp boiler/ventilatie bolier voor je warmwater.
en een buiten unit om je huis mee te verwarmen. dus ja van het gas af is in theorie wel mogenlijk,.
nu de praktijk vaak moeten dan de radaoren vervagen worden. voor lage temperatuur radiaotren.
vloerverwarming erin. gedeeltelijk. mag wel/hoeft niet. zo zijn we er ongveer wel in zijn geheel.

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 21-11-2021 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
miciel schreef op zondag 21 november 2021 @ 19:52:
[...]

e je moet deze hebben. maar het wordt nog een hele klus hem erin te krijgen.
https://www.ubbink.com/nl...-5-55-1-pans-snd-r1-zwart
De dakdekkers zijn vandaag teruggekomen om deze te plaatsen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0o8Je_Oyd9KNmRQ0ap3vFm02Ac=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V2X9MnfeSrJO7Dxw9kzvuI9t.jpg?f=user_large

Ziet er op zich netjes uit, ook fijn dat het een betonnen pan is en niet zo’n plastic geval.

Kwam er wel achter dat het een samengesteld ding is.
Deze Durovent premium sanilüfter dakdoorvoer:
Afbeeldingslocatie: https://www.eu-baustoffhandel.de/components/com_virtuemart/shop_image/product/Durovent_Premium_4dc95f375a318.gif

Met deze durovent wetterkappe dn 125 kap:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/31aGsz7I2bL._AC_.jpg

Die eigenlijk bovenop een “oberrohr” buis hoort, zoals hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/41NE4rZBUhL._AC_.jpg

Mijn vermoeden is dat ze de standaard rechthoekige kap eraf hebben gehaald er vervangen voor die ovale omdat ze creatief moesten worden om de aansluiting van de bestaande rioolbeluchting op deze nieuwe pan te laten aansluiten.
Want de huidige buisdiameter door het dak is iets van 50mm en die pan is gemaakt voor 110mm.

Wanneer je onder die kap kijkt zie je namelijk dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOTj_UnAKh-WNp7brxW4wnEVquc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M70dohUZUNYrOreEmDgF6EU3.jpg?f=user_large

Het ziet er voor mij uit als dat ze een 50mm pvc buis erin hebben gelijmd om te kunnen aansluiten op de oude buis die door het dak kwam.
Waarschijnlijk lukte dat niet met de bijgeleverde kap en hebben ze daarom die andere gebruikt.
je pan van je rookgasafvoer links lijkt ook niet goed te zitten. die kier is net wat te groot,
Ik zie wat je bedoelt, inderdaad best een spleet.
Op de foto’s die ik vooraf heb gemaakt toen de oude pannen er nog lagen sloot het wel netje aan.
Apart dat het nu zo wijkt. :|
Hopelijk kan ik dat nog een beetje naar elkaar toe schuiven.
door de extra info die je hier geeft hoef je niet persee je rookgas te vervangen.
het komt soms voor dat men een hr ketel op een vr rookgas aansluit, :?
Ik had al wel begrepen dat ik de huidige rookgasafvoer moet laten inspecteren wanneer er een HR ketel moet komen om te zien of deze wel geschikt is en niet lek.
vervangen voor hybride is wel leuk. heel topic over zoals de inventum spaarpomp/modul air.
of de itho geen gedoe spaarpomp. deze vraagt meer buitenlucht. een 2de gat in je dak.
Nog een gat in mijn dak zie ik niet zitten, de dakdekkers zijn net geweest. ;)
een complete warmte pomp met dak unit/buiten unit etc. remeha kan bijv ook unit op het dak.
al dan niet nog in een hybryde opstelling, maar unit op je dak ik zou daar nog over nadenken.
Ik ga niets om mijn dak zetten aan buiten units voor warmtepompen hoor.
Als er al een komt, komt de buitenunit in de tuin.
Ik wil nog ruimte hebben op mijn dak om eventueel een buitenunit van een airco kwijt te kunnen. :)
(en we willen allemaal van het gas af maar voorlopig is hybide een beetje de norm aan het worden)
Ik ga liefst wel gelijk all electric maar kan lastig inschatten of het huis hiervoor voldoende geïsoleerd is.
ja zou theoretisch in een keer omkunnen. een warmte pomp boiler/ventilatie bolier voor je warmwater.
en een buiten unit om je huis mee te verwarmen. dus ja van het gas af is in theorie wel mogenlijk,
nu de praktijk vaak moeten dan de radaoren vervagen worden. voor lage temperatuur radiaotren.
vloerverwarming erin. gedeeltelijk. mag wel/hoeft niet. zo zijn we er ongveer wel in zijn geheel.
Vloerverwarming ligt op de begane grond, boven nog wel ouderwetse plaatradiatoren.
Warmtepomp boiler voor het warm water en dan reguliere warmtepomp voor de verwarming zou ik wel het liefste hebben.
Verwarming boven is dan nog een keuze, of lage temperatuur radiatoren op de warmtepomp of een split airco unit waarmee je in de winter kan verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
Vliegvlug schreef op maandag 22 november 2021 @ 23:10:
[...]
(even je verhaal ingekort anders wordt de post lang maar ik hou wel van technische details.)
om een lang verhaal kort te maken ja er zit niet heel veel ruimte in die standaard kappen.
het kan inderdaad zijn dat ze hem daarom hebben vervangen voor een andere.
wat ze hebben gedaan is best wel aardig. ook het kitten/lijmen kan allemaal wel.
het hoeft niet heel veel water tegen te houden. het gaat hier alleen om wat spatwater.
(ik had gewoon een groter gat in je dak gezaagt. maar dat komt ik ben anders opgeleidt)
het is niet mijn smaak zeg maar. maar om nou te zeggen dat slecht is nee dat ook niet.
[...]
Ik zie wat je bedoelt, inderdaad best een spleet.
Op de foto’s die ik vooraf heb gemaakt toen de oude pannen er nog lagen sloot het wel netje aan.
Apart dat het nu zo wijkt. :|
Hopelijk kan ik dat nog een beetje naar elkaar toe schuiven.
ja het lijkt op de laatste foto al wel beter te liggen maar het verdient wel de nodige aandacht.
[...]
Ik had al wel begrepen dat ik de huidige rookgasafvoer moet laten inspecteren wanneer er een HR ketel moet komen om te zien of deze wel geschikt is en niet lek.
nee recyclen mag niet meer. nieuwe ketel is nieuwe rookgas.
een rookgas afvoer gaat ongeveer een ketel leven lang mee.
(dus 15 jaar) en het scheelt een heleboel storingen en ellende.
ook even je kunstof dakpan laten vervangen als het zover is.
doe dan ook zo,n ubbink loodpan. (of een nieuwe kunstof pan net wat er beschikbaar is)
[...]
Nog een gat in mijn dak zie ik niet zitten, de dakdekkers zijn net geweest. ;)
een daalderop geen gedoe warmte pomp levert wel een leuke besparing op.
maar ik snap dat je ook alles voorlopig even wilt laten rusten. op langere termijn wilt kijken.
eerst maar eens die zonne panelen op je dak. en dan een nieuwe topic aanmaken wat is de beste
manier om van het gas af te gaan./te besparen en dan kan daarin ook gelijk je andere vragen verwerken.
zoals of je woning de juiste isolatie waarde hiervoor heeft en noem maar op.
[...]
Ik ga niets om mijn dak zetten aan buiten units voor warmtepompen hoor.
Als er al een komt, komt de buitenunit in de tuin.
Ik wil nog ruimte hebben op mijn dak om eventueel een buitenunit van een airco kwijt te kunnen. :)
vanwege de klachten kan je dat beter laten inderdaad een airco ?
ja dat is ook wel handig met het oog op de komende klimaatverandering.
een airco op zonnepanelen. levert eigenlijk weinig tot geen milieu schade op.
[...]

Ik ga liefst wel gelijk all electric maar kan lastig inschatten of het huis hiervoor voldoende geïsoleerd is.
dat moet je eigenlijk vragen in een nieuw topic. ik ben geen isolatie specialist. (ik doe alleen cv en of hybride)
[...]

Vloerverwarming ligt op de begane grond, boven nog wel ouderwetse plaatradiatoren.
Warmtepomp boiler voor het warm water en dan reguliere warmtepomp voor de verwarming zou ik wel het liefste hebben.
Verwarming boven is dan nog een keuze, of lage temperatuur radiatoren op de warmtepomp of een split airco unit waarmee je in de winter kan verwarmen.
je kan benden een monoblok warmte pomp met een verdereler zonder pomp en thermostaat kraan nemen. en boven zou je kunnen verwarmen met airco unit. spilt airco. en inderdaad je warm water met een warmte pomp boiler. (ventielatie warmte pomp boiler. de lucht die je afzuigt wordt dan weer nuttig gebruikt. )
of je vervangt je radiotren voor radson u2low en je plaatst een wat grotere buiten unit kwa monoblok.

wat betreft de vraag of je echt van het gas af kan ? daar mag je eventueel wel een nieuwe topic voor aanmaken, waarin gewoon al je info in verwerkt zoals je isolatie van je muur. hoe kom je daar achter ?
(proef gaatje boren en dan met een camera erin, is eigenlijk de enige methode die goed werkt)
waarin je ook de inhoud van je woning vermeldt. kruipruimte isolatie en dakisolatie. muurisolatie etc.
en natuurlijk je zonnepanelen. dat was immers het begin van het verhaal. ;) de start zeg maar.

ik kan je niet echt helpen ik doe vooral hybride installaties. volledig overgaan op warmtepomp
is net weer een andere tact van sport. maar er zijn hier zat tweakers en installatuers die je wel
kunnen helpen hiermee. (en ook meerdere topics. die er over gaan. lees eventueel een beetje in)

en ja het is mogenlijk om van het gas af te gaan. https://www.installatie.n...epomp-feenstra-marktrijp/ maar of het ook op die manier moet willen ? geef mij maar een hybryde systeem/
feenstra is een lomp bedrijf en vattenfall kan wel. maar om nu gelaagdt weer naar 80 graden te gaan ?
nee ik denk dat voor de meeste huizen 60 graden ruim zat is. misschien kan je ze wel wat lager instellen.

maar ik vermoedt dat je zuniger uit bent met een normale wamrtepomp beneden en je radiotoren vervangen.
(ik zou er even een nieuwe topic voor openen. en daarin alle voorstellen/opties/mogenlijkheden neerzetten.)
(maar dat is pas voor in de toekomst. het hoeft niet nu. leg eerst je zonnepanelen maar eens op je dak ;) )

[ Voor 15% gewijzigd door miciel op 23-11-2021 02:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
miciel schreef op dinsdag 23 november 2021 @ 01:19:
[...]

om een lang verhaal kort te maken ja er zit niet heel veel ruimte in die standaard kappen.
het kan inderdaad zijn dat ze hem daarom hebben vervangen voor een andere.
wat ze hebben gedaan is best wel aardig. ook het kitten/lijmen kan allemaal wel.
het hoeft niet heel veel water tegen te houden. het gaat hier alleen om wat spatwater.
(ik had gewoon een groter gat in je dak gezaagt. maar dat komt ik ben anders opgeleidt)
het is niet mijn smaak zeg maar. maar om nou te zeggen dat slecht is nee dat ook niet.
Goed te horen dat het okay gedaan is.
Ik snap trouwens wel waarom ze het gat in het dak niet vergroot hebben want dat zou veel meer werk voor hun betekent hebben.
En je moet toch naar de kleinere diameter van de bestaande beluchtingsbuis dus of je dat nu boven of onder het dakbeschot doet maakt dan ook weinig uit.
[...]

ja het lijkt op de laatste foto al wel beter te liggen maar het verdient wel de nodige aandacht.
Nu je zegt, inderdaad.
[...]

nee recyclen mag niet meer. nieuwe ketel is nieuwe rookgas.
een rookgas afvoer gaat ongeveer een ketel leven lang mee.
(dus 15 jaar) en het scheelt een heleboel storingen en ellende.
ook even je kunstof dakpan laten vervangen als het zover is.
doe dan ook zo,n ubbink loodpan. (of een nieuwe kunstof pan net wat er beschikbaar is)
Goed dat ik dat weet want de heren die de vloerverwarming hebben aangelegd zeiden dat de rookgasafvoer als deze na inspectie goedgekeurd was nog gebruik zou mogen worden.
En dat bij afkeur een hele nieuwe afvoer wel 1000 á 1500 euro ging kosten.
Als dat sowieso moet dan wordt op financieel vlak de keuze voor all electric wel aantrekkelijker.

Bovendien wordt het dan een stuk makkelijker om de aanvoerbuizen van de nog aan te leggen balansventilatie naar de benedenverdieping te krijgen als er geen rookgasafvoer meer in de weg zit.
[...]

vanwege de klachten kan je dat beter laten inderdaad een airco ?
ja dat is ook wel handig met het oog op de komende klimaatverandering.
een airco op zonnepanelen. levert eigenlijk weinig tot geen milieu schade op.

[...]

dat moet je eigenlijk vragen in een nieuw topic. ik ben geen isolatie specialist. (ik doe alleen cv en of hybride)

[...]

je kan benden een monoblok warmte pomp met een verdereler zonder pomp en thermostaat kraan nemen. en boven zou je kunnen verwarmen met airco unit. spilt airco. en inderdaad je warm water met een warmte pomp boiler. (ventielatie warmte pomp boiler. de lucht die je afzuigt wordt dan weer nuttig gebruikt. )
of je vervangt je radiotren voor radson u2low en je plaatst een wat grotere buiten unit kwa monoblok.

wat betreft de vraag of je echt van het gas af kan ? daar mag je eventueel wel een nieuwe topic voor aanmaken, waarin gewoon al je info in verwerkt zoals je isolatie van je muur. hoe kom je daar achter ?
(proef gaatje boren en dan met een camera erin, is eigenlijk de enige methode die goed werkt)
waarin je ook de inhoud van je woning vermeldt. kruipruimte isolatie en dakisolatie. muurisolatie etc.
en natuurlijk je zonnepanelen. dat was immers het begin van het verhaal. ;) de start zeg maar.

ik kan je niet echt helpen ik doe vooral hybride installaties. volledig overgaan op warmtepomp
is net weer een andere tact van sport. maar er zijn hier zat tweakers en installatuers die je wel
kunnen helpen hiermee. (en ook meerdere topics. die er over gaan. lees eventueel een beetje in)

en ja het is mogenlijk om van het gas af te gaan. https://www.installatie.n...epomp-feenstra-marktrijp/ maar of het ook op die manier moet willen ? geef mij maar een hybryde systeem/
feenstra is een lomp bedrijf en vattenfall kan wel. maar om nu gelaagdt weer naar 80 graden te gaan ?
nee ik denk dat voor de meeste huizen 60 graden ruim zat is. misschien kan je ze wel wat lager instellen.

maar ik vermoedt dat je zuniger uit bent met een normale wamrtepomp beneden en je radiotoren vervangen.
(ik zou er even een nieuwe topic voor openen. en daarin alle voorstellen/opties/mogenlijkheden neerzetten.)
(maar dat is pas voor in de toekomst. het hoeft niet nu. leg eerst je zonnepanelen maar eens op je dak ;) )
toon volledige bericht
Eerst zonnepanelen inderdaad en dan nog keuzes maken betreffende all electric, hybride, airco’s etc. :)
Wordt nog geen gemakkelijke keuze gezien al de opties die je hier al even uit je mouw schudt.
Ik heb wel een energie advies rapport liggen dat is gemaakt toen ik het huis kocht vorig jaar dus daar staan alvast nuttige dingen in over de isolatie.
Een topic hiervoor komt tzt wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rendejo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-12-2024
Ik zie dat de laatste reactie hier al van een paar jaar geleden is, maar ik waag toch een poging.

Ik heb een huis gekocht waarbij het dakbeschot van asbest is. Op zich is dat geen probleem, zolang er niet in geboord wordt. Echter, nu wil op dat huis zonnepanelen laten leggen. En dat lijkt een uitdaging te worden, omdat deze installateurs dat niet doen, omdat ze dan in het asbest moeten boren voor de bedrading. Dus probeer ik een zodanige oplossing te vinden dat er niet geboord hoeft te worden. Op de plek waar ik de omvormer zou willen hebben, zit ook de cv-ketel en de bijbehorende dakdoorvoer naar buiten.

In hoeverre zou het mogelijk zijn om de bedrading langs die dakdoorvoer te leiden? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Hopelijk zijn er nog volgens van dit forum en kan ik een reactie tegemoet zien!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@rendejo Ik heb daar geen ervaring mee en in mijn geval gelukkig geen asbest. Als er voldoende ruimte is naast de dakdoorvoer van de CV zou dat misschien wel kunnen maar ik ga er vanuit dat deze ruimte wel op de een of andere manier is afgedicht (pur/kit) en dan moet je alsnog een gat maken met het risico op het raken van het asbest dus ook dat zullen de installateurs (m.i. terecht) niet willen doen. Bovendien kan zo’n rookgasafvoer flink warm worden dus dat is ook een reden om de pv kabels er niet strak langs te willen hebben.
Gezien jouw probleem niets met dit topic te maken heeft zou ik je adviseren een eigen topic te maken in het bouwen en klussen deel van het forum.
Krijg je vast meer reacties dan dat mensen eerst dit hele topic door moeten lezen om bij jouw losstaande vraag uit te komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met het juiste materiaal (gefilterde afzuiging) kan je prima zelf een doorvoer maken of laten doen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
Nu ik mijn oude topic weer tegen kwam is het nog wel leuk een update te plaatsen hoe de dakdoorvoer uiteindelijk gebruikt is bij het plaatsen van de zonnepanelen:

Dat viel namelijk nogal tegen, ondanks dat ik met het zonnepanelenbedrijf had afgesproken dat ze de dakdoorvoer zouden gebruiken leverde de onderaannemer na het plaatsen dit af :X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-N7tbUcezUG046asTuTxeJ4KaD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iIuwhKFgaO2BCdieUTYHWoyY.jpg?f=user_large
Zie Vliegvlug in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10"
De speciale dakdoorvoer hadden ze compleet genegeerd omdat ze geen zichtbare kabels 50cm over het dak naar de doorvoer wilde laten lopen, ze geen zin hadden die doorvoer te verplaatsen en ze het nu eenmaal altijd zo deden; dat gewoon onder de pan klemmen.
Waar ik niet natuurlijk blij mee was, de twee rode pv kabels dragen al het gewicht van de pan en een deel van het zonnepaneel aangezien die pan ook de beugel van de rails ondersteund (helemaal linksboven in de foto’s is daar een klein stukje van te zien)

De heren zijn na wat discussie en gemor uiteindelijk wel teruggekomen en hebben het eerst nog geprobeerd met stukjes flexbuis om de pv kabels heen maar daar ging de pan enorm open van staan en vonden ze zelf ook geen mooie oplossing gelukkig.

Uiteindelijk is de dakdoorvoer verplaatst van tussen de rookgasafvoer en ventilatiebuis naar onder de panelen waarmee het nu zit zoals bedoelt en er de kabels zonder druk erop en niet in de zon onder de dakpannen door lopen naar de gaten in het dak.

Aan de binnenkant zag het er toen zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Gf84CkIfTzIkjVaAG3cmtT3d5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JjhFmtriFyMw0iQMp8pOYUj6.jpg?f=user_large
Een eigen doorvoer voor zowel de zwarte als rode kabels en de aardedraad.
Dat ziet er wat mij betreft helemaal netjes uit.

Omdat de omvormer pas weken later geleverd werd zijn de kabels onder de DC werkschakelaar hier nog niet aangesloten

(ik weet niet of ik nog een foto van de uiteindelijke plaatsing van de dakdoorvoer onder de panelen heb maar mocht ik die nog tegenkomen dan zal ik die hier plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andru123
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:09
Vliegvlug schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 11:36:
(ik weet niet of ik nog een foto van de uiteindelijke plaatsing van de dakdoorvoer onder de panelen heb maar mocht ik die nog tegenkomen dan zal ik die hier plaatsen)
bedankt voor delen. Hoe bevalt het tot nu toe? Geen water of koud binnen door deze gat? Foto toch niet gevonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Topicstarter
@andru123 De dakdoorvoer bevalt prima, komt geen water of kou door naar binnen.
De dakdoorvoer zit ook niet op de plek waar de kabels daadwerkelijk het dak door gaan, de dakdoorvoer zorgt er voor dat de kabels netjes onder de dakpannen kunnen komen.
Vanaf daar lopen ze iets van een halve meter naar links waar de gaten door het dakbeschot zijn geboord, ze gaan daar door flexbuis naar binnen en daar omheen is afgedicht met kit aan de binnenkant en dacht met pur aan de bovenkant maar zou ook glaswol kunnen zijn.

Foto heb ik eerlijk gezegd niet meer aan gedacht en die staan ook niet meer op mijn telefoon, dan zou ik in mijn archief moeten zoeken maar dat wordt niet nu ;)
Pagina: 1