Ik probeer mijn RAM terug te clocken naar de stock speed (3200 MHz). Ik probeer niets te overvolten of overclocken. Vanwege de beperking van de 1e generatie Ryzen processoren, klokt dit geheugen standaard naar 2133 MHz en via de BIOS kan ik het geheugen nog stabiel krijgen op 2666 MHz.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
AMD Ryzen 5 1600 (12 nm) -> Ryzen 7 3700x processor
Asrock B450M PRO4 moederbord
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200Mhz - [F4-3200C16D-16GVKB]
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In deze video lijkt het allemaal heel makkelijk: YouTube: HOW TO OVERCLOCK RAM IN ASROCK BIOS
Als ik het bovenstaande probeer (met stock 1.2V en 3200 MHz ipv 1.4V en 3400 MHz), komt mijn PC in een reboot loop terecht waarbij ik geen beeld of toegang tot de BIOS krijg voor hij weer reboot. CMOS reset helpt niet, CMOS batterij eruit voor 30 minuten helpt niet. Het enige wat helpt is 1 RAM bankje verwijderen, rebooten en de default settings in de BIOS laden, het bankje weer terug plaatsen en weer rebooten. Nu weer stabiel met 16GB op 2667MHz.
Het maakt daarbij niet uit of ik de settings op Auto of op XMP zet. Overigens heb ik de Infinity Fabric settings uit bovenstaande video niet, vermoedelijk omdat ik op een oudere BIOS versie draai (3.90 -> https://www.asrock.com/mb/AMD/B450m%20Pro4/#BIOS), omdat ik begrepen heb dat de BIOS die Zen 2 ondersteunt, Zen 1 niet meer ondersteunt. Ik kan nog aan de timings gaan klooien, maar voordat ik dat ga doen moet ik me eerst in gaan lezen en het lijkt me dat de standaard timings fabriek-af al goed zouden moeten zijn.
Wat doe ik fout, wat zie ik over het hoofd?
Relevante software en hardware die ik gebruik:
AMD Ryzen 5 1600 (12 nm) -> Ryzen 7 3700x processor
Asrock B450M PRO4 moederbord
G.Skill DDR4 Ripjaws-V 2x8GB 3200Mhz - [F4-3200C16D-16GVKB]
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In deze video lijkt het allemaal heel makkelijk: YouTube: HOW TO OVERCLOCK RAM IN ASROCK BIOS
Als ik het bovenstaande probeer (met stock 1.2V en 3200 MHz ipv 1.4V en 3400 MHz), komt mijn PC in een reboot loop terecht waarbij ik geen beeld of toegang tot de BIOS krijg voor hij weer reboot. CMOS reset helpt niet, CMOS batterij eruit voor 30 minuten helpt niet. Het enige wat helpt is 1 RAM bankje verwijderen, rebooten en de default settings in de BIOS laden, het bankje weer terug plaatsen en weer rebooten. Nu weer stabiel met 16GB op 2667MHz.
Het maakt daarbij niet uit of ik de settings op Auto of op XMP zet. Overigens heb ik de Infinity Fabric settings uit bovenstaande video niet, vermoedelijk omdat ik op een oudere BIOS versie draai (3.90 -> https://www.asrock.com/mb/AMD/B450m%20Pro4/#BIOS), omdat ik begrepen heb dat de BIOS die Zen 2 ondersteunt, Zen 1 niet meer ondersteunt. Ik kan nog aan de timings gaan klooien, maar voordat ik dat ga doen moet ik me eerst in gaan lezen en het lijkt me dat de standaard timings fabriek-af al goed zouden moeten zijn.
Wat doe ik fout, wat zie ik over het hoofd?
[ Voor 6% gewijzigd door Neophyte808 op 28-02-2022 16:20 ]
:fill(white):strip_exif()/f/image/1zQhcLf5Z8fnJcgHwNP885nW.png?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eg5cHUdiAxTBFMBZ8ts7Xy4V.jpg?f=user_large)